Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Hét torreádor és a Bika

Egri Borok Gálája 2009

2009.02.19. 05:55 - palack

Harmadik alkalommal rendezték meg az Egri Borok Gáláját Budapesten az MTA székházában. Délelőtt fél tizenegytől délután négyig fáradhatatlanul (vagy inkább kellemesen fáradva) kóstoltam, hogy összeállítsam a válogatott válogatottját (reserve selection válogatás.) A beharangozó szerint az egri borászválogatott mutatkozott be ezen a kóstolón, én pedig szigorúan empírikus alapon, még drasztikusabb hozamkorlátozással, kijelöltem saját csapatomat. Íme, tessék vitatkozni velem, hiszen tudjuk, hogy a tízmillió szövetségi kapitány országa vagyunk.

St Andrea Pince

Lőrincz György kihagyhatatlan bármilyen egri borászválogatottból, nekem most főleg a kékfrankosa és a bikavérei tetszettek. A Paptag Pinot Blanc-Chardonnay 2007 és a Pinot Gris 2007 nem igazán tetszettek: sok hordófűszer, csípős alkohol és vékony test jellemezte őket. A 2007-es Örökké sokkal inkább közelít a harmóniához, a fűszeresség mellé finom sósság és kellően edzett gyümölcsös test is társult. A Hangács Pinot Noir 2006 üde, szamócás, enyhén földes illatú, szájban feszes struktúrájú, meglepően tanninos, ízben nem túl cizellált jó ívású bor. A Tóbérc Kékfrankos 2006 kakaós, gyümölcsös gazdag illattal mutatkozott be. Szájban kerek, a magas alkohol és komoly tanninok ellenére. Kezd szépen összeállni. Érdekességképp elhozták a 2003-as Pinot Noirt. Orrban sokat ígért: igazi érett istállós, avaros, erdei gyümölcsös tipikusnak mondható pinot illattal nyitott. Szájban gazdagnak mutatkozott, de túl lágy és édeskés volt, hiányzott belőle a játékosság.

Kovács Nimród Winery

Megváltak a Monarchia névtől (meghagyva azt a kereskedő cégnek) és Pók Tamás főborásztól: a tulajdonos már nélküle mosolygott a nagy plakáton és élőben az asztal mögött. A Chardonnay Battonage 2007 édeskés, (hordó) fűszeres, vaníliás, krémes testű bor némi gyümölccsel és markáns kesernyével a lecsengésben. A jövő hónapban tervezik letölteni, egyelőre tartályban pihen. A Pinot Noir 2007 sincs még palackozva. Sűrű, fűszeres, piros bogyós illat, szájban is hasonlóan gazdag, azonban csíp az alkohol, nem állt még össze a bor. Annál inkább egyben van a Syrah 2007, ami fajtájának legszebbje volt ezen a gálán. Finom, krémes, gyümölcsös illattal nyitott, szájban is beváltotta ígéretét: gazdag, húsos, mégis üdítő és lendületes volt. Nagyon szép bor. Némi nyomulás árán megkóstolhattam a 2005-ös NJK-t: kissé vonakodva mondták, hogy csak igazán borértőknek tartogatják. Cabernet franc, merlot és kékfrankos házasítása. Illatában elegáns, szép hordós jegyek vegyülnek érett gyümölcsökkel. Szájban az én ízlésem szerint már elbillen a füstösség és a hordó irányába, de legalább szép az a hordó. Mindenestre számomra nagyobb volt a füstje, mint a lángja.

Sike Tamás

A szépasszonyvölgyi borász, aki átlépte az árnyékát. Az Olaszrizling 2007 nem rossz kezdés. Finom gyümölcsös csak diszkréten fás illat. A fajtához képest lágy, de laposnak nem mondható, hiszen a gyümölcsön és a fűszerességen kívül élet is van benne rendesen. Népszerű volt ez a kóstolón, és nem érdemtelenül a pince 2003-as Merlot-ja. Illatában jól eltalált arányban gyümölcsök és hordós jegyek. Kedves, hízelgő, de nem fárasztó kezdés. Szájban is jó arányok, végre elég gyümölcs és test társult a szép fűszerezettség mellé. Harmonikus, szép bort ismertem meg benne. Hoztak egy 1997-es Cabernet Sauvignon-t is, ami orrban inkább syrahnak álcázta magát. A borsmentás nyitány után után kezdett szépen nyílni, egyre gyümölcsösebb lett. Szájban inkább karcsú, ám korához képest még szépen volt benne gyümölcs és lendület is. Jól iható kellemes bor.

Bolyki Pince

Sportriporteri fordulattal élve, Bolyki János a csapat benjáminja: fehérben ő vitte a prímet. A Metatéma 2007 más dimenzióban mozgott, mint a többi fehérbor. Novemberi szüret, töppedt, 20%-ban botritiszes hárslevelűből készült, szárazra erjedt. Áradó, túlérett gyümölcsös, enyhén aszús, mégis friss illatú. Szájban intenzív, kerek, sokrétű, finom, végtelenül hosszú, elegánsan kesernyés lecsengéssel. Nálam kimagaslóan a legjobb fehér volt: méltó folytatása remek elődeinek (05, 06). A 2008-as Királyleánykát balga módon ezután kóstoltam, pedig kiváló belövő bor lehetett volna. Csupa virág és ananász, üditő, karcsú, játékos. A Kékfrankos 2006 gazdag, gyümölcsös, finoman hordós illattal mutatkozott be. Szájban markáns, mindene van neki: sav, tannin, gyümölcs is bőven, de még valahogy nem simultak össze, kócos. A Cabernet Franc 2006 nagyon szép, tömény mégis üde, gyümölcsös illatú. Szájban szép arányokat mutat, egyedül a kissé porzós tannin rontja a pozitív összképet.

Gál Tibor

Folytonosság és stabil, jó minőség. Nagy szavak ezek nálunk. Most sem kóstoltam rosszat, és megint találtam kedvencet Gál Tiboréknál. Egy Chardonnay-Viognier-Pinot Blanc 2006 házasítással kezdtem. Szép gyümölcsös, virágos, harmonikus illat; közepes test, finom, húsos, sima felszín. Tetszett. A Pinot Noir 2006 Síkhegy hibátlan, kedves, szamócás, földes illattal köszöntött. Szájban kicsit kesernyésnek és egysíkúnak tűnt, de lehet, hogy csak egyszerűen kevés volt rá az idő. Egy igazi pinot nem az ilyen villámkóstolások bora. Első látásra beleszerettem viszont a 2006-os Kadarkába. Döntő hányadban a Pajados-dűlő termése, nagyrészt a Bikavérbe került, a kóstoló pincében lehet csak találkozni vele. Igazi kadarka annak minden fűszerességével, kedves gyümölcsösségével, játékosságával. Nagyon finom, jól iható, kedves bor.

Gál Lajos

A pince, ha másért nem, már csak az olaszrizlingjei alapján is ott lenne nálam a válogatottban. Ezeket most nem kóstoltam, hiszen nemrég volt alkalmam alaposabban elmerülni bennük. Megkóstoltam viszont a 2006-os András Borát, ami merlot, cabernet sauvignon és turán házasítása. Élénk, egyedi, virágos illattal hódít. Szájban is intenzív, élettel teli, és bár még nem állt össze igazán, de határorozottan van benne valami, amiért érdemes megjegyezni, és később majd újrakóstolni.

Kaló Imre

Tavalyi látogatásunk hatására nálam Kaló Imre gyakorlatilag örökös tag lett a válogatottban. Most épp a turánjaival nyűgözött le. Egy 2006-ban szüretelt Leánykával kezdtem. Száz napig ázott héjon, ennek köszönhetően igen egyedi karakterrel bír. Illatában túlérett gyümölcsök, likőrős, karamellás édesség és mézeskalács fűszerei keveredtek. Kóstolva rengeteg extrakt, magas alkohol és még éppen elég sav volt benne. Nem egy könnyen csúszó bor, mégis érdekes, elgondolkodtató. Aztán következett az örökéletű hegylakó Cabernet Sauvignon Rosé 2001-ből. Fekete pohárban inkább valami komoly fehérnek tippelném. Gazdag, egyedi illat és íz, külön kategóriát követel magának. A Merlot 2002 szép epres, fahéjas, fűszeres illatú, szájban élénk savú, karcsú, elegáns bor. A legjobban most mégis a turánok tetszettek. A 2007-es Turán vegetális, gyógynövényes, mégis kedves illatú. Hízelgő ám közel sem sablonos. Szájban édes érzet, krémes test, csipkelődő, játékos savak, rengeteg fűszer jellemzik. A Turán Főbor 2003 ismét más dimenzióba repített. Áradó, hízelgő, mégis élettel teli illatában a piros gyümölcsök esszenciája köszönt vissza. Szájban sűrű, krémes, simogató és nagyon finom. Elképesztő savgerincének köszönhetően tökéletes egyensúlyban van. Vastagsága ellenére nem fárasztó, nagyon jó volt inni.

Bikavérek

Külön asztalt kaptak összegyűjtve, kiemelve a bikavérek. Bátran végig is kóstoltam őket, most csak a nekem tetszőket említem meg. Nem itt, hanem a pince saját asztalánál került poharamba az egy hete letöltött Gál Tibor Bikavér 2006-ot, amit superiornak szánnak. Finom gyümölcsös, fűszeres illatával, arányos testével, szép savaival és tanninjaival már mostani állapotában is kiváló gasztrobornak tűnt, de még annál több is lehet. Gál Lajos Superior 2006-ja is szép fűszeres, gyümölcsös, karakteres bikavér. Az St Andrea Áldás 2006-ban sem csalódtam. Illatában a gyümölcsök mellé vanília és istállós jegyek vegyülnek. Szájban is gazdag, fűszeres. A St Andrea Merengő 2006 még nála is szebb, izgalmasabb. Gazdag, markáns, mégis tud lágy és kedves lenni. Nálam ugyanilyen magasságokba emelkedett a Bolyki Bikavér 2006. Illata szép kakaós, fűszeres, gyümölcsös, ám karakteres. Szájban virgonc, és azon kevés borok közé tartozott, ami remek egyensúlyt mutatott, vastag gyümölcsösségével, gazdag fűszereivel. A legjobb három bikába tartozott még Kaló Imre 2002-ese is. Harmonikus, enyhén vaníliás illat. Szép arányos, élettel teli test. Minden benne van, ami egy bikavérbe kell.

[A képek forrása: bortarsasag.hu, eger.hu, egriborvidek.hu, egriujsag.hu, euroastra.info, upc.hu, vadallatok.hu]

Címkék: st. andrea eger bikavér sike tamás kaló egri borvidékért alapítvány gál tibor gál lajos bolyki kovács nimród winery

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr99947251

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.02.19. 12:53:15

Ja, az említett Kaló Bikavérből több, mint 1 kartonnal vettünk, amikor nálja jártunk, egyetlen héten belül romlott meg az egész (18-19 fokon tárolva). Kiváncsi leszek a piac hogyan tolerálja majd az ilyesmit Imrének... 3-4 tétele volt egyébként érdekes, a többi kevésbé. A bikavér biztosan benne volt, a CS rosé kevésbé (bár azt hiszem én nem a 2001-est ittam, hanem a 2003-ast).

lackó 2009.02.19. 13:52:39

No és mi történt Dr. Spiderrel? Tudtok is valamit róla?

egri 2009.02.19. 14:35:01

Azt nem tudom, hogy a piac hogyan tolerálja a dolgot, de nekem személy szerint nagyon rosszul esett amikor kinyitottam a bort (Leányka) kinyitottam, és áradt belőle az illó. Vannak nagyon szép borai de ilyen hibákat nem lehet megengedni.
A 2001-es rosé számomra nagy csalódás volt, egyrészt ilyen bort minek is nevezünk rosénak... Ez is egy irány a rosé készítésnél, de hát izlések és pofonok. Én mindenestre kívánok Neki és a Többi borásznak sikeres évet és magunknak nagyon jó borokat.

golem1 2009.02.19. 14:38:52

Én semmiképpen nem hagytam volna ki Thummerer Vilmos, Simon József, Vincze Béla borait. És nem a "nevük" miatt, hanem mert hoztak pár igen kiváló tételt magukkal.
Vincze Béla 2005-s Arcanum Cabernet Franc-ja talán az egyik legszebb bor volt, amit kóstoltam az este. De nagyon ott volt Thummerer Garabonciás Cuvee-je, és Simon József is mutatott 1-2 szép dolgot: Kékfrankos Síkhegy Selection 2006, Syrah, Bikavér.
Szemben a szerzővel, nekem a Monarchia, bocs' Kovács Nimród Winery, borai csalódás volt...

lackó 2009.02.19. 15:23:51

Egri: azért annyiban vitatkoznék, hogy nem engedhet meg magának...lehet palackozási gond is, nem? Ilyen alapon a dugós bort sem engedheti meg magának.

A rozé érdekes kérdés.

egri 2009.02.19. 16:07:58

Kedves Lackó!

Én úgy gondolom, hogy előfordulhat de minimalizálni kell. Ha palackozási probléma aton lehet javítani (sőt kell is). De úgy gondolom, hogy más lehetett a baj, mivel nem csak én tapasztaltam hibát, és nem csak ebben a borban. (Ld pl:akov). Természetesen amennyiben nem ő hibázott, akkor elnézést...

egri 2009.02.19. 16:08:28

Nem vezérelt sertő szándék a mondanivalómban!!!

Törpi 2009.02.19. 16:57:54

A Kaló rozé inkább érdekesnek volt mondható, mármint az, hogy a savai még mindik éltek. De a Turán főbort én nagyon nem tudtam hova tenni, festőszőlőbor főbort, nekem nagyon pacsulis volt... viszont a merlot-ja nálam vert mindent!
A Vincze Cabernet Franc nekem is emlékezetes volt, főleg a nekik készült csokoládéval összekóstolva, én ezzel zártam a sort:)

Borbúvár 2009.02.19. 18:17:46

@Törpi: Törpi, ezt a festőszőlőt elfelejtheted nyugodtan. Más is használ Turánt, így fejből a Lesence egyik küvéje ugrik be, és remekül érvényesül ott is illatban a rózsa vonal, ízben különleges fűszeressége. Ha figyelmesen kóstolod, egy redkívül sokrétegű ízvilágot fedezhetsz fel benne. Én sokadmagammal már számos turán alapú küvét -bikavért és fajtabort is kóstoltam. A fent említett különlegessége minden esetben tetten érhető volt. Nem csak a pincében, hanem borkóstoló alkalmával, otthoni vacsora mellett, és nagy baráti társaságban is. Kivétel nélkül sikert aratott. Lehet, talán nem ilyen monstre kóstoló alkalmas az igazi felfedezésére. Próbálkozz még, ha lehetőség adódik, jó ismerkedést kívánok!

Törpi 2009.02.19. 20:47:06

Mindenre nyitott vagyok, tudsz ajánlani is vmit, ami persze elérhető is egyben?
Köszönöm.

Borbúvár 2009.02.19. 22:10:38

@Törpi: Na sajnos ez a nehezebb dió. A Lesence címkéjét nem találtam, így amire még emlékszem, hogy a Kistücsöknél Balatonszemesen a ház bora szintén egy turán alapú küvé -nyilván nem véletelnül választották. A kötcsei Veszprémi családi pincészettől származik, és ha jól tudom, a teljes mennyiség a Kistücsökben landolt. Hogy van-e belőle, ők tudják. Ill. nem tudom, útba esik-e neked? Ám a helyet ettől függetlenül is nagyon jó szívvel ajánlom, nagyon ott vannak a gasztro szakmában.
A rozé témában amúgy egyetértek -közel sem egy könnyed, bájos anyag, de azon a bírálóknak érdemes elgondolkodni, hogy egy 7 éves rozé ereje teljében van. Kajához való, és nem magában élvezetes, mint a divatos rozék. Más kategória.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.02.19. 22:18:25

Nekem a Kaló-féle rozé volt a csúcs (micsoda illat egy hat éves! rozéban!), és Kovács Nimród Chardonnay-ja volt még elképesztően jó (mondom ezt úgy, hogy nem rajongok ezért a fajtáért).

Egyébként ez egy nagyon jó rendezvény volt.

dagadtos 2009.02.20. 04:32:13

@Törpi: Szecskő Turán, Radovin.

Törpi 2009.02.20. 10:54:29

Köszönöm a tippeket, déli parton ritkán járok, de Radovánhoz elmegyek.

Kürti L. 2009.02.20. 13:55:44

A Bolyki Bikavér 2006 szerintem mindent ver!!!

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.02.20. 17:43:20

OK, akkor kifejtem: vettem egy karton Bikavért Imrénél. Egyiket még aznap este kibontottuk, kiváló volt. A következő 4-5 nap múlva bomlott és nem dugós volt, hanem ecetes (ecetsav szaggal), szétesett ízzel.
A 2003-as CS roséról ugyan megvannak a kóstolási jegyzeteim: nincs sav, túlzott maradékcukor, intenzív cseresznyeillat (ez szimpatikus volt), viszonylag kis komplexitás, rövid utóíz, kis geil beütés fél palack után.
A romlás talán pont azért van mert Imre úgy kezeli a borait ahogy kezeli (nem kezeli)? A CS rosé viszont 3 hét után is OK volt.

Benikuty 2009.03.02. 18:37:11

@lackó:
Bocsánat, ki az a Dr.Spider, Ha az, akire gondolok, a válaszom igen, de nem osztom meg veled.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.03. 12:10:13

Most jövök a Budai Gourmet-ról, megkóstoltam a Nimród féle Chardonnay Battonage 2007 és Syrah 2007 borokat. Komoly csalódás volt, mindkét bor a közepes szintet ütötte meg nálam. A Chardonnay ízvilága szétesett, sajta ül a fajtaélesztő. Hol van ez a burgundiaiaktól, te jó ég???? A Syrah-t meg borzasztó keserűség és savanyúság uralja, némi kellemes - de ilymódón élvezhetetlen - fűszerességgel. Nálam a Nimród Winery mindenképpen a fesztivál citromdíjasa lett. És a Starry Night alap 2006 Zinfandel-éről akkor még nem is írtam...

vörös és fehér 2009.05.03. 20:51:06

@akov: hát ez, amit a syrah-ról írsz, felettébb elszomorító. hordómintaként remek volt, úgy tűnik a palackozás (és az ezzel járó macera: szűrés, derítés) ezt is, mint annyi magyar bort, megviselte.

palack 2009.05.03. 23:07:17

Érdekes, én is megkóstoltam szombat este a syrah-t, és nekem továbbra is tetszett. Borzasztó keserűséget meg savanyúságot pedig nem éreztem benne.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.05.04. 13:09:17

@vörös és fehér: Köszi. Jó Nektek, ha nem érzitek. Nemrég Ráspival beszélgettem hosszan, ő is panaszkodott, hogy a Kékfrankos Selection 2006-ot nagyon megviselte a palackozás, és nem tudni mikor épül fel belőle egy-egy bor.

Mindenesetre fenntartom, hogy egyik leggyengébb bor volt a kb. 30-ból, amit kóstoltam. A Chardonnay Battonage szintén.
süti beállítások módosítása