Címkék

Utolsó kommentek

  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • tiboz: A Frittmann pincészet 2015-ben az Év pincészete díjat is kiérdemelte. Sőt még a Wall Street Journa... (2015.10.30. 08:37) Frittmann a tilón
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

  • Hibás feed URL.

Alkoholista a Facebookon

Magyaros borkampány

Kicsit dugós

2009.10.19. 14:23 - Az Alkoholisták

A Magyar Bormarketing Kht. elindította eddigi legnagyobb költségvetésű kampányát, elkészült a honlap, híres emberek győzködnek rajta, hogy igyak bort, mert az jó. Az utcákon óriásplakátok buzdítanak ugyanerre, ha jól dekódolom az üzenetet. A plakátokon mindenesetre színes dugók formáznak szivet, poharat, vagy éppen borosüveget. Nem is lenne ezzel nagy probléma, ha a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társasága észre nem vette volna, hogy a kampányt tervező Akció NXS Kft. a gettyimages stockfotó-gyűjteményének két darabját "alkotta újra" (ezt és ezt) a plakátokhoz. A Bormarketing Kht. honlapján olvasható Féléves beszámoló szerint a "Magyar bor mindenkor" kampány költségvetése már közel 120 millió forintnál tart. A Borravaló már megírta a történetet, mi pedig állásfoglalást kértünk a Bormarketing Kht.-tól. Hajtás után Szabó Borbála belföldi programigazgató levelét és az Akció NXS reakcióját olvashatják, a hozzászólásokban pedig természetesen várjuk véleményüket az ügyről.

"A Magyar bor mindenkor kampány kreatív feladatait és a kapcsolódó médiavásárlást 2009. júniusában közbeszerzési tender keretében nyerte a hat ajánlattevő közül az Akció NXS Kft. Az ajánlattételi dokumentációban az ügynökség nem tüntette fel a szóban forgó kreatívok forrását, azokat saját ötletként mutatták be a közbeszerzési prezentáció során.

Sem az ajánlattételi szakaszban, sem a kampány megvalósítása során nem volt tudomása a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. (továbbiakban: MBM Kft.) munkatársainak arról, hogy az Akció stockfotókat használt ajánlatának elkészítésekor. Az ügyről az MBM Kft. munkatársai a sajtóval egy időben szereztek tudomást.

A kampány megvalósítási szakaszában, a köztéri kreatívok tárgyfotózásán (színes parafa dugókból készített kompozíciók) az MBM Kft. munkatársai személyesen voltak jelen. A fotók ötleteire vonatkozó felhasználási jog kapcsán elmondható, hogy amennyiben erre szükség volt, a fotók jogait értelemszerűen az Akció NXS Kft-nek kellett volna megvásárolnia, tekintettel arra, hogy az ajánlatkérő teljes imázskampányt rendelt meg az ügynökségtől, amelybe a szóban forgó kreatív anyag felhasználási jogai is beletartoznak.

Az üggyel kapcsolatban ma reggel az Akció NXS Kft. munkatársaihoz fordultunk, és e pillanatban is várjuk a hivatalos válaszukat a képek felhasználási jogait illetően.

Úgy gondoljuk, hogy a most kirobbant ügytől függetlenül, a kampány sikerrel zárult, és a képek felhasználási jogaival kapcsolatos problémák nincsenek hatással az akció eredményére. A kampány elsődleges célja nem a fogyasztás ösztönzése volt, hanem hogy első lépésként felkeltsük a felnőtt lakosság figyelmét a magyar borkultúra értékeire az új magyar bor arculati elemeinek központi vizuális elemként való megjelenítésével mind a köztéri, mind a TV, mind az online megjelenések során (www.magyarbormindenkor.hu). A kampány tehát elsősorban azoknak szólt, akik különböző okokból nem fogyasztanak bort, ez a célcsoport a felnőtt lakosság mintegy 50%-át jelenti. Álláspontunk szerint a képek felhasználási jogával kapcsolatos ügy az Akció NXS-re és a getty images-re tartozik."

A reklámügynökség kreatívigazgatója, Horváth Attila tájékoztatott minket, hogy az érintett képek felhasználási jogát megvásárolták, így felhasználásuk teljesen jogszerű.

Azaz lopás nem történt, egyszerűen a magyar kreativitás ennyire képes. Elnézést az inszinuációért.

Címkék: reklám bormarketing lopás akció reklám

111 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr871460140

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Rókakígyó 2009.10.19. 17:44:15

Nem tudja senki megverni az 5 literes üvegekben árult elfogadható minőségű franciolaszspanyol borokat. Amíg a minőséget nem ellenőrzik, csak utólag, addig itt szívás lesz. A többi "év borásza" nem használ glicerint?

Rob67 2009.10.19. 17:45:46

A Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaság-a emehet a sunyi francba.
Angliában élek és dolgozom, olyan helyen ahol ilyen ingyenélő társaság nem szívja a levegőt.
A barmok.
Engem grafikusként és webtervezőként azért fizetnek hogy jól, elegánsan, a legújabb technológiák segítségével készítsem el a munkámat. Lehetőleg gyorsan, a határidők betartásával.
Ennek elősegítésére szakosodtak ezek a cégek, akik képi és webes elemek adásvételével foglalkoznak.
legálisan, nem lopott képeket tartva, hanem nagyfelbontású profi fotókat.
Engem nem hogy bátorítanak, hanem az ilyen fotó és webgalériákhoz előfizetést rendszeresítettek. Olcsóbb és gyorsabb egy ilyen elem megvásárlása mondjuk 10 dollárárt, mint napokig szarozni vele, műtermet rendezni, fotóst bérelni, fizetni, retusálni.
Ez az igazi gyökér magyar virtus.
Fejjel a falnak.
Az órabérem, 15fillér, a fotó/egyéb elem 10 fillér.
Ki az okos? A magyar tirpágrafikudsok egybesülete avagy a kapitalizmuson nevelkedett nyugat-európai média ügynökség?
Okoskodás az van, szarozás, igen.
Magyarisztán ilyen marad amig a felesleges barmok ki nem halnak, és nem az egymás okítása, fúrása lesz a rend.
Hogy ez mikor lesz?
a Magyar Tervezőgrafikusok és Tipográfusok Társaság szerint sokára.
De: a munkát nem minősítem, hiszen nem is láttam. lehet trehány, hanyag, rossz is.
Csak az elvről beszélek.
Az pedig épületes nagy baromság.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.10.19. 17:52:03

hátha rendben a copyright is, nem csak a copywrite

dini30 2009.10.19. 17:53:04

Amennyire tudom, az ügynökségek stock fotókkal tendereznek, hiszen minek fotóznának baromi drágán valamit, amíg nem tuti a munka.

És attól, mert a képet valaki lefotózta, még nem használták reklámban, szóval ezt nem érzem gáznak.

Az mondjuk fura, hogy a palackos kép engem inkább az absolut vodka reklámjaira emlékeztet, ami inkább gázos kreativitás szempontjából, mint a stock fotóról nyúlt képek.

Hja, nekem tetszik a kampány, mert szép, színes, és vidám!

GO!photo · http://microstockphoto.blog.hu/ 2009.10.19. 18:05:13

Sajnos a stock fotok ilyenek: a kreativ tartalom, ha nem nagy eszkozigenyu a megvalositas, konnyen reprodukalhato, s raadasul alkalmasint a megrendelo igenyeinek megfelelobb formaban lehet az uj dizajnt megcsinalni. Van olyan kep, mely plagiumbol topossza nemesul, mert annyian masoljak (aranyhalacska akvariumbol kiugrik), van ami csak most kezdi a plagizalasi karrierjet. Hasonlo kepeket konnyu stock oldalakon talalni, nehany tiz dollarert tisztan is hozza lehet jutni.

Ha plagium, ha nem ,a BMKHT-t nem latom, hogy terhelne felelosseg, megbiztak egy ceget nehany projekttel, akik egy viszonylag pofas eredmenyt hoztak ki (a flyer alapjan). Kicsit konnyfakaszto, hogy a sajat esemenyekrol keszult kepekhez nem siekrult egy szakerto kezet megbizni a kepek keszitesevel, ha mar a szervezok tudtak, hogy marketing celokat szolgal az esemeny.

Pionír Pál 2009.10.19. 18:05:19

@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél:
Igen, ez érdekes probléma. Régebben a Malatinszkynak volt 0,5 literes palackja, amit egy-két ember vacsorához kényelmesen elfogyasztott. Ez nem volna rossz irány, gyakrabban vennék bort, ha nem maradna meg a fele-harmada másnapra. Sajnálom így kibontani az üveget.

wut 2009.10.19. 18:13:34

ezt hívják kamu botránynak, extra reklámnak?

fiatalborivo 2009.10.19. 18:15:01

120 milliot elkölteni erre, hát nemtom hány borász mondja azt hogy ez miatt megérte befizetni a 8 forintokat... Viszont mint azt már leírtam egy másik hozzászólásomban, az egész magyar borászatot, minden borásztól 8-10 bort megvéve le lehetne tesztelni glicerinre meg egyéb nem beléjük illő dolgokra 4 hónap alatt 4 laboros sráccal kb 40 milláért. De ha tévedek és több vizsgálat kell akkor 80 milláért és kell neki egyy fél év. És kiderülne hogy a magyar nagyborászok közül akik vannak kb 300an(akik nagy mennyiséggel bánnak) van 50 aki pancsol azokat dutyiba,bezárni, vesszen a piacuk, a másik 250 tisztességes meg könnyebben jutna piachoz. Tuti hogy kapna sajtóvisszhangot, beszélnének róla nem csak 1-2 hétig hanem évekig és megtisztulna a piac + jó ideig senki nem is merne nyúlni adalékokhoz. Egy ilyen akciónak nemzetközi példaértéke is lenne és mindenki tudná itthon és külföldön hogy kik azok a borászok akiktől a legnagyobb nyugalommal vehet és ihat bort és kiktől nem. És erre a tisztességes borászok is azt mondanák hogy megérte befizetni a 8 forintot mert volt látszatja, jövőre a bevételei között is meglátszana, mert mindenki tudná hogy Ő egy tisztességes borász ellenben a szomszédja akiről kiderült hogy pancsolt az meg nem. Merthogy valjuk meg őszintén "egyetlen jó bor létezik a tisztességesen eladott és kifizetett bor"

antikomment 2009.10.19. 18:16:34

LE A KOMMENTELÉSSEL!!!!
LE A RABSZOLGASÁGGAL, TÖRÖLJÉTEK MAGATOK ÉS HASZNÁLJÁTOK ÉRTELMES DOLOGRA AZ IDŐTÖKET, NE ÜRES ÉRTELMETLEN FECSEGÉSRE.

Today05 2009.10.19. 18:17:23

azt, hogy lopták még lesz@rom, mindenki lop ahonnan tud, valaki finoman, valaki pofátlanul, de hogy az az oldal mennnnnnnyire modoros az már fáj:) azt nemtudom, hogy a modorosságot vagy a bor szeretetét hirdetik.

borkősav 2009.10.19. 18:34:59

az ezzel a baj hogy egy pár huje leszedi a 8 forintból a hasznot, a borászok meg haggyák hogy pár huje beszivassa őket
120 milka az sok pénz, ezért kap a borász meg a fogyasztó eyg szart ami még lopott is, és valakik lenyúlnak egy csomó pénzt, mi meg nézzük.

proletar 2009.10.19. 18:39:16

szerintem yo ez az oldal! szimpik a celebek is és tetszik ez a jazzys zene is.
bocsánat hogy nem fikáztam! :O

egygrafikus 2009.10.19. 18:40:04

@Rob67:

Te szerencsétlen, miért nem olvalsol, mielôtt írsz? Nem az a baj, hogy stockfotót használtak, hanem az, hogy egy stockfotó ÖTLETÉT ellopták, azt itthon újrafotózták és saját ötletként adták el. Érted már nagyarcú?

OmegA404 (törölt) 2009.10.19. 18:47:23

Tiltsák be az alkoholfogyasztást.
Azt megnézném...

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2009.10.19. 18:50:22

@fiatalborivo: Na persze, most éppen a glicerin. 1000 féle módon lehet a bort javítani, savval (legális), cukorral (legális), mustsűrítménnyel (legális), glicerinnel (nem legális), tanninporral (nem legális), és persze át lehet baszni a fogyasztót acélhordóba tett tölgyfa chipssel, mindenféle illatot, aromát kölcsönöző élesztő kultúrákkal, meg egyéb adalékanyagokkal, technológiákkal, pl. fordított ozmózis, és társai.

Nem az OBI ellenőrzés a megoldás. Ha a bortermelő NEM VEHET bort házasításra máshonnan (nem állhatnak sorba az olasz mustos kamionok a Balaton parton, például) akkor világos a képlet: ennyi bora lehet. A < B - egy ilyen képletet mindenki képes átlátni.

Le van tojva, hogy találnak-e a pincémben 250 hl bort, ha NEM HOZHATOM FORGALOMBA, mert nincs annyi szőlő területem.

bldo 2009.10.19. 18:56:11

@Rob67: Értő olvasásból egyes, leülhetsz. Cserébe mindenki megtudta, hogy nagy ember vagy és az Egyesült Királyságban dolgozol, ahova - látszik - magaddal vitted a magyar virtust.

ilCapitano 2009.10.19. 18:56:54

Nem rossz a honlap, nem rossz a design, de ezért 120 millió Ft viszont nagyon sok volt érte.
Dehát ugye adóforintokat könnyen lehet otthon szórni.
Viszont külföldön is nyomhatnák már a magyar borokat, és nem pont ezt a honlapot (mert ezek az arcok külföldön nem ismertek), hanem lehetne csinálni egyet kifejezetten külföldieknek (pl: Ny-Európa/Amerika, stb.)
Én Skóciában élek, már több 20-30-40 fontos bort kóstoltam (franciát, olaszt főleg), de egy se ért a magyar borok nyomában. Ez mondjuk ízlés kérdése is, de mikor egy 30 fontos bordaeux-i blend meg se közelítette, mondjuk egy Heimann Barbár vagy egy Gere Kopár szintjét, azért elgondolkodtam.

Art Mooney 2009.10.19. 19:04:37

loploploploploploploploploploploploplop

bodorján 2009.10.19. 19:20:17

"A kampány elsődleges célja nem a fogyasztás ösztönzése volt ..."

Ez a mondat igen nyugtalanító lehet azok számára, akik fizetik a nyócforintot.

Sztem egy olyan évben amikor a palackoks borfogyasztás csökken, elég nagyvonalú dolog ilyen célú kampányt indítani.

robin masters · http://robinmasters.blog.hu 2009.10.19. 19:38:01

sulyosbitja az esetet, hogy az NXS-nek egy szintelen-szagtalan otletet sikerult ellopnia. teljesen steril es szar kreativok keszultek.

by the way, az, hogy "a kampany celja nem az eladas osztonzese" nagyon mokasan hangzik egy PR-estol. miert kell tagadni, hogy ez a cel?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.19. 19:55:25

@ilCapitano: A Heimann Barbár és a Gere Kopár Magyarországon 24-28GBP áron mozog.
Ha ezt kiszállítanád a ködös albionba akkor simán 35-40GBP áron jutna el a fogyasztókhoz. Ennyiért pedig mindkettőnél nagyságrendekkel jobb borokat lehet ott kapni... tény nem túlárazott sznob bordóiakat.

forumuser 2009.10.19. 20:00:33

@ilCapitano: "Viszont külföldön is nyomhatnák már a magyar borokat (...) lehetne csinálni egyet kifejezetten külföldieknek"

Jól mondod. Mostanában úgyis csak lejárattuk magunkat, ráférne a magyar borászatra némi rehabilitáció.

esszencia 2009.10.19. 20:02:39

@Samott: igen, erre én is gondoltam, de ha alapul vesszük például bormarketinges kampányt, a honlapot elméletileg csak 18 évesek látogathatják, ok, de az óriásplakátnál, hogyan lehet megoldani, hogy a 18 éven aluliak ne lássák? Meg egyéb gondjaim is vannak ezzel a fogyasztóvédelmis logikával, de ennek már tényleg nem itt van a helye.

ilCapitano 2009.10.19. 20:20:29

@BZoltan: én hiszek neked! Kérlek írj párat legalább, amit olcsóbban kapok és jók is, amolyan best buy-okat. Glasgow-ban élek, csak lehet itt is kapni rendes fröccsöt. Ha már a túlárazásról beszélünk, teljesen egyetértek veled. Viszont inkább iszom néha vagy ritkán Barbár, Kopár, Solus, Magnifico, Primarius, Tekenőháti Merlot, Páva - szintű borokat, mint amiket itt 4-5 pontosra értékelnek, és 1000-3500Ft között vannak. Tisztelet a kivételnek. Apám bora ezeknél jobb - ő meg ingyen adja :)

2009.10.19. 20:27:45

a site elmegy (két pohár bor után :-D). a "vallomások" mondjuk picit plasztikusak, leginkább Zséda tűnik hitelesnek.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.19. 20:36:28

@ilCapitano: Ballagj el a hozzád közel eső Majestic-ba és nézzél körül a 15 font alatti riojai, corbièresi, languedoci borok között. Simán találsz ott a magyar sztárborok színvonalát röhögve hozó piszokjó bort.

Amúgy hirtelen megcsúszott az igényed :) a Solus, Magnifico, Primarius, Páva sor már nem a 20-25 fontos, hanem az 50-60 fontos kaliber :)

Amúgy miért csak a BT kínálata a mérce nálad?

omega14 2009.10.19. 20:37:51

@esszencia: A hivatalokra és a büntetésekre: Ez van mindaddíg amíg ki van adva a tetves hivataloknak hogy pénzt kell kaszálni az embereken, ell kell venni a lé-t. Márpedíg ez ki van adva nekik.
Azt hogy a reklámot készítő cég vette-e vagy lopta-e az ötletet személy szerint nem érdekel, kérdés inkább hogy mire ment el a kapott pénz és elér egyáltalán valamilyen eredményt a reklám vagy csak valamely vállalkozást "gazdagít".

viks 2009.10.19. 20:50:12

Aki szakmabeli, az tudja, hogy ezek súlyos dolgok.

Mint designer, ez a karrier vége jobb helyeken. Lehet nyitni stúdiót másik néven.

Amúgy meg durva és kész.

baliquez 2009.10.19. 20:59:03

@viks: súlyosnak súlyos de ne hidd hogy az Akció emiatt bármit is reagálna a röhincsélésen kívül. Az meg különösen mókás hogy még mindig vannak akik eredetiséget várnak egy GP nevével fémjelzett kreatívcégtől. Petya már a Rapülők idejében is bőszen jegyzetelt ha valami poénosat mondott valaki a társaságában, azóta is mások ötleteiből él, arra építette az egész karrierjét. Ne legyetek már így meglepődve, köztudott hogy hamarabb kapna Miss World koronát a fejére mint eredetiségdíjat. Most sem magát égeti hanem a magyar bor marketingjét külföldön. Közben jól jár. Cosi fan tutte.

ilCapitano 2009.10.19. 21:01:15

@BZoltan: köszi a tippeket, meg fogom kóstolni ezeket.
Vannak olyan kistermelők borai, amiket helyi; szekszárdi és pécsi vinotékákba vásároltam, de azok a nevek, nem biztos, hogy mondanak nektek valamit. Nyugi nem vagy a BT embere :) Egyébként ezeket a borokat nemcsak a BT-nél találhatod meg. Az ilyen borokra meg exapósomnál szoktam rá (ő a termelőktől és pécsi vinotékákból rendelte a borokat), amiért még mindig hálás vagyok neki. Hogy nyaljak az Akoholistáknak is kicsit :) a St Andrea borait is nagyon szeretem (Merengő, Áldás). Amúgy teljesen mindegy, hogy hol veszem a bort, a lényeg, hogy normális áron jót kapjak, vagy jobbat :)

hidegchaco 2009.10.19. 21:02:00

@omega14:
Tudod mi van kiadva a tetves hivataloknak? Hogy első körben csak figyelmeztessenek és ne büntessenek, bizony, ezt írta nekik körlevélben a Bajnai. És ha mégis, akkor a megbírságolt bejelentheti itt:
birsagbejelento.magyarorszag.hu/

Erre varrjál gombot...

omega14 2009.10.19. 21:16:07

@Enemy No 1: Jelentsd be :-) És még megfejelnek egy vagyonosodásival is. Hülye aki beiír .....
Hagyjuk ezt.
Azt nem látom lesz-e eredménye ennek a boros kampánynak, de lehet hogy inkább az emberek zsebébe kéne inkább tekinteni hogy maradt e még valami benne mert anélkül oda a kampány. Az egész akkor ér valamit ha hosszabb távon tudná a szokásokat befolyásolni.

Kabagyöngye 2009.10.19. 23:18:48

!u.i.: Bocs ez hosszú lett!

No! Mindenek előtt gratula a T. AMUVA-nak, hogy ilyen szép ívet adott a bormarketinggel kapcsolatos kérdésnek (Bordeaux- Vaynerchuk-MBM), csak kár hogy e kampányról szóló beszámoló kicsit oknyomozósan bulvárosra sikerült, őszintén érdekelt volna T. Alkoholisták, hogy Ti hiszitek-e, hogy lesz ebből még valaha valami. Vagy nem. Egyben ugyanitt szeretném csalódottságomat kifejezni Kedves és Tisztelt komment –testvéreim felé, hogy egy ilyen kérdésben megint sikerült a ki mennyit lopott – tagadhatatlanul magyar – aspektussal foglalkozni. Mert tényleg érdekes, hogy ClipArt, vagy nem ClipArt, de lesz-e ebből borkultúra itthon, vagy jóhírnév külföldön.

Csak hogy tovább tudjunk lépni, nem vitatom: ma sajnos Magyarországon minden, amit Állam bácsi fizet (azaz rendel meg) min. 30%-kal drágább (lsd . bővebben Transparency International jelentései). Igen, a munkák jelentős részét jó kapcsolatokkal rendelkező kóklerek kapják meg (ezt itt azért nem állítanám direktbe). Továbbá az is tény, hogy ma Magyarországon sajnos pénzt (is) lopnak. Sokat. Tőlünk. De ezt az új bormarketing kampány nélkül is tudtuk!

Akkor a kampányról. Egyértelműen látszik, hogy a korábbi évekkel ellentétben, amikor a rendelkezésre álló források nagyobbik része a magyar bor külföldi népszerűsítésére került felhasználásra, most mi vagyunk a célkeresztben, mi a hazai alkoholisták és kocaiszákosok. Ez jó (is lehet)! A korábban fényes szállodai prezentációk és sajtós borvacsorák helyett hadat üzentünk a kannásnak és a gagyi import sörnek. A magyarnak pedig celeb kell, a lehetőségekhez képest egész jó lett a merítés, többségében hiteles, szerethető emberek kerültek oda (lehetett volna mondjuk Sir Fásy Ádám és Sir Lányi Lala Borlovagok is – és ez nem vicc!)

A dolog egyébként még működhet is, sokszor hangzik el ugyanis az osztrák példa, ahol elsőként a belső keresletet húzták fel és azzal jött később a minőségi bor termelése és fogyasztási igénye is, majd erre a díjak és a külföldi piacok érdeklődése (röviden: lehet, hogy sz@rt csinálunk, de becsülettel meg is isszuk. Majd belejövünk!) A másik példa lehet a komplett újvilág. Új-Zélandon az első Sauvignon Blanc tőkét a 70-es évek legvégén ültették a kiwik, melyből az első minősített kereskedelmi tétel valamikor a 80-as évek közepén hagyta el a palackozót. Ehhez képest már a kétezres évek közepén közel 13 ezer hektárról 55 millió litert toltak exportra (!) a világ minden pontján és a belső fogyasztás (és azon belül a pincéből történő belföldi turizmussal kombinált eladás) is elképesztő méreteket öltött(remélem a számokra pontosan emlékszem, de a nagyságrendek biztos jók). A bor beépült az országimázsba. Nem volt történelmi örökség, (tudtommal) nem voltak Istenadta borász tehetségek, volt viszont eszük tervezni és erejük végigcsinálni. A 80-as években elkészítettek egy elképesztően részletes és megalapozott koncepciót (nevezhetjük stratégiának is), melynek lényege, hogy kell egy Termék, mely az országhoz köthető, egyenletes minőségben és nagy mennyiségben előállítható, aztán majd lehet trükközni később. Ez lett a SB, majd később a Pinot, a bordeaux-i fajták majd ma a Rizling. Kipróbálják, eldöntik, együtt megcsinálják.
Hogy őszinte legyek nekem bármelyik út megfelelne most már! Csak csináljuk…

vörös és fehér 2009.10.19. 23:28:40

@Kabagyöngye: előirat: bocs, rövid lett
nos, a kampányt azért nem tudom megítélni, mert nem nekem szól. 10-15 évvel ezelőtt célcsoport lettem volna, most nem vagyok az. nehezen hiszem,hogy rudolf péter miatt még többet igyak, de hogy elkezdtem volna-e borozni miatta anno, ezt tényleg nem tudom. a magam részéről ezért nem írok tudományos alaposságú cikket a kampányról.

más.

az akció reklámügynökség jelezte felénk, hogy az inkriminált képek felhasználási jogát megvették. azaz jogukban áll újrahasznosítani az ötletet. ezt egy helyreigazításban közzé is tesszük majd, ígérem.

samumester 2009.10.19. 23:31:08

Az azért jó, hogy tényleg látni, valami történik bormarketing ügyben, mármint a boros magazinokon, boros blogokon stb túl. Szorgalmasan megnézegettem hát a plakátokat, most a honlapot is velszihercegestül (a TV nekem kimaradt)de valahogy nem áll össze a koncepció, hogy mi is a kézzelfogható azaz mérhetően megvalósítható cél. Azt már idézték, hogy "az eladás ösztönzés nem cél", de a beszámolóból most kiolvastam, hogy én sem ostobaságom miatt nem vagyok képben, merthogy a magyar bor mindenkor "nem hívja fel erőszakosan a magyar borokra a figyelmet, konkrét edukáció csak az érdeklődők számára a kampány mikrosite-ján keresztül történik". Ebből mi lesz? Ez egy nagyobbacska célközönség lehet, és pont ezek az emberek akik így utána járnak tényleg nemigen isznak elegendő hazai bort?

baliquez 2009.10.20. 00:23:44

@vörös és fehér: kétlem hogy a VWIA logóját megvették volna. Nem áll jogukban egy (ráadásul borokkal foglalkozó) társaság logóját ilyen mértékben lenyúlni. Nyilván van jó ügyvédjük, aki majd megmagyarázza hogy az nem 98 hanem csak 73%-ban azonos, de mindenképpen szánalmas és bicskanyitogató ez a nagyképű és gőgös ötlettelenség, a nyílt lopás. Pláne hogy a WVIA logója is max langyos, távol áll az ötletestől.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.10.20. 00:43:41

@vörös és fehér: ööö

mennyibe telt volna ezt mondjuk betenni a poszt végére?

"az akció reklámügynökség jelezte felénk, hogy az inkriminált képek felhasználási jogát megvették. azaz jogukban áll újrahasznosítani az ötletet."

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.20. 06:16:36

@vörös és fehér: Az is jó lenne, ha kiderülne, hogy mikor vették meg.

Amúgy mindegy, hogy a dugós dizájnt lopták-e avagy vették. A lényeg, hogy nem egy kreatív ötlet, hanem adott esetben a mi pénzünkből boltolt újrahasznosítás.

Amúgy a Wines of Victoria és a borkaland.hu hasonlóság nem véletlen.

Az meg továbbra is kínos, hogy a mi pénzünkkel gazdálkodó Kht-nak mint saját ötletet adták el ezeket a koppintásokat.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.20. 06:30:46

@vörös és fehér: Újra átolvastam a cikketeket. Szerintem helyreigazításra nincsen szükség. Korrektül, csak a tényeket írtátok le.

Amúgy nagyon örülök ennek a cikknek. Pont ezt a vonalat hiányoltam a magyar borsajtótól! Komolyan és őszintén gratulálok.

Érezze csak minden a magyar borral foglalkozó, azt termelő, forgalmazó, hatóságilag ellenőrző vagy éppen közpénzből azt reklámozó, vagyis mindenki, hogy rajtuk van a köz szeme. Tudja és érezze nap mint nap mindenki, hogy nem remeghet meg a keze anélkül, hogy a nyilvánosság meg ne tudná.

Ez a közösségi media egyik erőssége és lehetősége.

Kóstolómester (törölt) 2009.10.20. 07:11:40

Érdekes...nagyon jó a reklámoldal és szép a kampány. Kérdés, kinek szól. Én már régen fogyasztok bort és meglehetősen kúltúráltan. A sárvári borlovagrend kóstolón vettem észre hogy 2009-ben sokan még a poharat sem fogják rendesen. Itt a reklámban mindenki jólöltözött, nem kövér és jól fogja a poharat, főleg az Ákos. Sárváron kóstoltunk 26 bort abból kettő volt jó, de a többiek szerint volt vagy 15 jó bor, kettő "világklasszis" de osztrák borlovag vendégünk csak mosolygott a kis híján nevetséges Vylyan tétel láttán. Hans meggyőződése hogy nem elég jó a magyar bor és túl sok a cicoma meg reklám, az igazán jó bor, hozzáértés meg kevés. Ja és nincs középréteg mint Ausztriában akik kétnaponta vásárolnának 3000-4000 ft-os bort itthon. Olyan ez mint a Vacsoracsata a TV-ben, 25 milliós Audik, 150 milliós lakások, hírességek...a panelban meg nem működik a lift meg a borkúltúra sem...Ez a reklámkampány simán bejönne Ausztriában vagy Németországban, de itthon?

vörös és fehér 2009.10.20. 08:34:07

a cikket kiegészítettem a reklámügynökésg közlésével.

bacsiba 2009.10.20. 12:42:05

Nem értem, hogy miért most robbant ki ez a dolog? Az ADDICT-on már egy hónapja csevegnek erről. addict.blog.hu/2009/09/18/reklamrejtveny_extra
Sőt már lehanyatlóban volt a téma érdektelenség miatt. A MATT-osok sem fűztek sok reményt a dologhoz, mint ahogy jó magam sem. Ez is le fog csitulni három nap alatt. Ettől függetlenül örülök, hogy legalább szó esik a megrendelő köreiben erről az „ötletlopás” témáról. Ugyanis itthon egyáltalán nem becsülik meg sem a szellemi tulajdont, sem a kreatív munkát. Persze a hasonló esetek nem tesznek jót egyik image-ának sem. Mint ahogy az ügynökség image-ának sem, bár ahogy olvasom a posztokat, róluk le fog peregni az ügy összes hordaléka. Azért nem ártana bemutatni az EUROPRESS-es (a Getty magyarországi képviselője) a kampány előtti dátummal ellátott számláját, hogy valóban lecsituljanak az indulatok.
Ugyanakkor az mégis tény marad, hogy az Akció saját ötletként tálalta a látványtervet a Bormarketing Kht.-nak, - legalábbis a Kht. nyilatkozata szerint. Ez pedig lássuk be, nem szép dolog. Úgy látszik ezentúl a hitelességi szempontokat is be kell építeni a Bormarketing Kht.-nak a tenderek elbírálásába. Legalább egy informális feket lista lehetne a hasonlók kiszűrésére. Teszem azt, miért nem publikus egy-egy tender elbírálás után a többi pályamunka. Miért nem hozzáférhetőek ezek a kreatívok? Szerintem a nyilvánosság védi meg a legjobban a megrendelőt. Hacsak nem azért, hogy el lehessen adni az ötleteket legközelebb egy- más közegben, vagy más termékre vonatkozóan? Én nem hiszek az instant, mindenre jó kreatívokban. Lehet, hogy a többi pályázó munkája láttán mindenki egyetértene a Bormarketing Kht. döntésével, hogy ez volt a legjobb kreatív a felhozatalból. Akkor nem kellene ennyire védeni a mundér becsületét. Bár azt gondolom, így is nyitott maradhatna a kritikákra a Kht., mivel egy-egy építő gondolat, tanulság csak rejlik bennük. Szerintem sem az „ötletlopás” az egyetlen baj a kampánnyal. Nem hiszem, hogy egy hasonló intellektualizáló kampánnyal lehet elérni a legjobb megítélést a magyar bornak. A történtek tükrében csak az „ártatlan” celebeket sajnálom, akik valószínűleg jó pénzért, de mégiscsak jó ügyhöz adták az arcukat.

GO!photo · http://microstockphoto.blog.hu/ 2009.10.20. 13:06:51

@vörös és fehér: Nem teljesen ertem: eloszor a tipografusok egyesuletenek kozbeiktatasaval megvadoltatik egy, a jo hirnevebol elo ceg, majd utana legfeljebb megirattati, hogy ja megsem? Nem tudom ,hogy kinek van igaza, de a cikk egyik legkemenyebb allitasanak mond ellen ez a nyilatkozat.

@BZoltan: amennyiben megvette a reklamugynokseg a jogot a hasznalatra, akkor vegkepp nem ertem, hogy ki van becsapva? A bortermelok/fogyasztok? Ha minosegi a munka, amit az ugynokseg vegzett, akkor nincsen becsapas: a kreativ gondolatot a "jogtulajdonostol" licenszeltek es egy kampanyt formaltak belole. Ez igy mukodik.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.20. 13:14:47

@GO!photo: Amikor beindult ez a kampány már akkor sokan kritizáltuk a dolog kreatív hátterét. Fantáziátlannak, langymelegnek, üresnek és átgondolatlannak tartottam akkor is és tartommost is ezt az akciót.

Ezek után amikor kiderül, hogy valójában lopott (Wines of Victoria és a borkaland.hu) és újrafelhasznált (gettyimages) anyagból dolgoztak és messze nem valami új és kreatív alapötletre alapozott megjelenésről van szó akkor már csak egy vaskos naugye az amit mondani tudok.

lackó 2009.10.20. 13:28:19

@GO!photo: az a legnagyobb problémám, hogy csupa -ha nem is összelopkodott- de máshonnan összeszedett ötletről van szó. Nem nagyon van benne önálló gondolat, úgy tűnik, mintha bepötyögték volna a böngészőbe, hogy wine logos, és a talált dolgokat összefésülték volna. Engem inkább ez zavar, így ötlettelen és kusza az egész.

GO!photo · http://microstockphoto.blog.hu/ 2009.10.20. 13:36:40

@BZoltan: Felre ne erts: el tudom fogadni, hogy a kampany nem hatekony, nem jol meghatarozott celok vannak, vagy azokat nem eri el. Ha ez a kritika targya, ezt ertem. Ha viszont a Getty-tol beszerzett keprol van szo, akkor azt gondolom, hogy nem jogos a kritika, hiszen a getty images a vilagon az egyik legjobb kreativ outlet, ami arra van, hogy egy jo kampanyhoz jo kepeket es otleteket szolgaltasson. Ezert az 'ujrafelhasznalas' pejorativabbnak hangzik, mint ami tortent.

A wines of victoria eseten bizonytalanabb vagyok: itt az az erzesem, hogy a hivatkozott logo (WoV) egy sokkal jobb logo :) , hiszen ott a pettyek tartalommal birnak arra vonatkozolag, hogy mit akar eladni, ettol kreativ szamomra. Az a pettyes valami, ami a flyeren szerepel mar nem hordozza az eredeti kreativ tartalmat, mert nem a borok szineire asszocial a nezo. Igy pedig nem mernem kreativ tartalom bitorlasaval vadolni a logo keszitojet. S meg egyszer ezzel a kerdessel kapcsoaltban csak egy csendes velemeny amit irtam.

Mindazonaltal nem vagyok tisztaban a korabbi vitak targyaval es allitasaival, csak ezt a cikket olvastam. Udv-

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.20. 15:38:25

@GO!photo: Én nem ismerem a reklámipar kreatív szakmájának az elfogadott és kevésbé elfogadott módszereit. Ezzel együtt szerintem a copy-paste az nem a kreativitás netovábbja.

Én mint egységsugarú állampolgár erős összefüggést vélek látni a kampány hatékonysága illetve várt hatása és a kampány alapját képező kreativitás között. Mifelénk szokták mondogatni, hogy miből lehet várat építeni és ugye miből nem lehet :)

Ja és mivel közvetve is és közvetlenül az én pénzemből csinálják ezt a 120 millió forintos felhajtást szerintem némi közöm is van hozzá, hogy ezt hogyan és milyen formában teszik :)

Sárfehér 2009.10.20. 15:58:04

Azért én elolvastam úgy többé-kevésbé a honlapot. Szépen meg van írva, elég jó, szerintem így rendben van, az, hogy az animáció sok nekem, meg a magától folyton újrainduló zenét nem szeretem, egyéni ízlés kérdése. Egy nagy hibát találtam, amit egy francia, olasz, angol, német honlap megtehet, de magyar nem: kérem, a borok osztályozásánál a kadarka kimarad az "elegáns" kategóriából!!! Nade ilyet! :)))

Krisztina (törölt) 2009.10.20. 17:18:17

Az milyen nyelven van, hogy Bor es Kreativ? Csak az en szememet bantja? A tobbi mintajara nem Bor es KreativITAS inakbb? Egyebkent az otlet, a kezdemenyezes jo es udvozolendo, az mar mas kerdes, hogy a megvalositas hogy sikerul. En mar attol boldog vagyok, hogy reklamozzak a magyar bort, bar a celebjeik feletol rosszul vagyok es a 120 millio...nos igen, ez olyan MAGYAR. Bar inkabb erre 120, meg ha irrealisnak is tunik, mint vegkielegitesekre 80 milla.

Félédes Zweigelt 2009.10.20. 17:24:47

@GO!photo:
Két apró kiegészítés-kiigazítás.

1. Stockfotó: nem a Getty-töl bezserzett képröl van szó, hanem arról, hogy egy 'saját' kreatív koncepció nagyon hasonlít némely Gettyn található fotókra, viszont nagy valószínüséggel egy vasat sem fizettek a Gettynek. Jó esetben egybeesés (merthát kinek ne jutna az eszébe dugókból poharat meg palackot kirakni), de kiváncsi lennék arra, hogy a Getty Images jogásza mennyire van elragadtatva ettöl az egybeeséstöl.

2. Színek a logón: a Wines of Vicrotiához hasonlóan történetesen a magyar logó színes pöttyei is a borvidékre és az ott megtalálható borokra utalnak.

3. Kampány hatásossága/hatékonysága: igen, ez is egy olyan téma, amiröl lehetne beszélni, de értelmezésem szerint most nem erröl van szó. És ettöl függetlenül még jogos lehet a kritika a kreatív koncepcióról.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.20. 17:35:38

A tisztánlátás végett... a magyar bortermelők _évente_ vagy kétmilliárd forintot fizetnek be úgy, hogy annak egy tetemes (értsd sok-százmilliós)részével a Magyar Bormarketing Kht. gazdálkodik. Évente!

Értem én és tudom is, hogy ebből sok hasznos dolgot is csinálnak...de ez a 120 milliós műmájerkedés legalábbis bosszantó.

Sárfehér 2009.10.20. 18:04:48

@Krisztina:

Igazából engen is zavar, a reklámszakma egész idétlen zsargonja. Egyszer egy ismerőssel beszéltem, aki azt mesélte, hogy munkát váltott, és egy reklámügynökségnél dolgozik. Mondom, hogy van egy másik ilyen ismerősöm, mondom is a cég nevét, néz rám, mint borjú az újkapura. Sorolom, hogy milyen városszerte látható plakátokat csináltak: "Ja, ők kreatív ügynökség, én viszont médiaügynökségnél dolgozom.." Ettől teljesen padlóra kerültem.

Szóval, a "kreatív ügynökség" ezekben a körökben a konkrét alkotókat, grfikusokat, filmeseket, stb. jelent. A "kreatív" ugyanakkor magát a reklámgrafikát, reklámfilmet, képernyővédőt, "flyert" is jelenti stb. Úgyhogy a "Bor és kreatív" magyarra fordítva olyasmit jelent, hogy "borral kapcsolatos letölthető reklámanyag". Szűk reklámszakmai körökön kívül senki nem érti. Pedig a honlap a nagyközönségnek szólna elvileg.

B-GEO 2009.10.20. 20:28:34

Jó bornak nem kell cégér !

Szegediszomelijé 2009.10.20. 20:42:43

@B-GEO: Persze, titokban megihatja a készítője:-)

GO!photo · http://microstockphoto.blog.hu/ 2009.10.20. 21:34:46

@Félédes Zweigelt:
1: en arra a feltetelezesre epitettem, hogy jogszeru a hasznalat, s valamilyen licenszet vett hozza az ugynokseg, hiszen ezt allitottak. Amennyiben nem vettek licenszet, es az 'inspiraciot' a getty-tol meritettek, akkor az nem elegans. Ha viszont sajat otlet (ahogy irtad, miert is ne lehetne az), akkor ismet nincs problema. En az informaciok alapjan az elsot feltetelztem, ekkor nehany 1000 dollaros licenszt feltetelezek. Egy microstock ugynoksegnel hasonlo kepre licenszt kb 100 dollaerert lehet venni:
www.istockphoto.com/stock-photo-9920482-bunch-of-wine-corks.php?refnum=ogergo

2, lehet, el tudom fogadni: nekem mint nezonek persze a foldszinrol es a sapadt cianrol nem jut eszembe bor, ezert csak egy retro dizajnnak ertelmezem (megintcsak, mint egy naiv nezo ertelmezve a kepet), tartalom nelkul, emiatt nem is tartom egy utos logonak (noha csinos) ((Mellesleg ez legoja a BMkht-nak? en csak dizajnelemnek lattam az anyagok alapjan))

3, persze kulon kerdes, s en pusztan arra akartam utalni, hogy elorebb mutat ennek a kerdesnek a megvitatasa, mert minden kreativ tartalom leginkabb annak tukreben ertelmezheto, hogy milyen celt szolgal: mit uzen, mit akar eladni, s kinek. A dizajn ennek van alarendelve, enelkul kevesbe ertelmezheto.

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.10.20. 23:24:55

@BZoltan: le kell, hogy törjelek, mert jóval kevesebb. nincs 1,5 milliárd sem évente

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.10.20. 23:27:53

Másik hozzáfűznivalóm, hogy lehet lovagolni 100 milliókon, de ezek pitiáner összegek a marketing szakmában, médiapiacon. pl. egyetlen sörgyárnak többmilliárdos a marketing büdzséje évente, míg az MBM másfél év alatt költött egymilliárdot a beszámolója szerint

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.10.20. 23:31:19

Tényleg, most hogy utánaszámolok, miféle 30-35 liter/év/fő fogyasztásról beszélünk mi Magyarországon? Kb. a feléről lehet szó, importtal együtt.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.21. 07:25:18

@karcsai: Az én adataim szerint évente 3,5 millió hl bort termelünk, ebből 750 ezer litert exportálunk, és mintegy 3 millió liter a belső piacon talál fogyasztóra.

A számokat amiket írtam a HVG-ben olvastam. De akárhogy is van az MBM Kht közpénzből gazdálkodik és a költségvetésének tetemes részét a termelők által befizetett forgalombahozatali járulék teszi ki.

Az MBM Kht. beszámolója publikus: www.bormarketing.hu/media/woh_2009_i_print.pdf

A belföldi ráfordítások 400 millió forintjából én soknak tartom a 120 millió forintos "magyar bor mindenkor" kampány részét.

Összehasonlításképpen a Kht 172 milliót költött _összesen_ a külföldi marketingre (amiben ugyan van egy 46millás tétel amiből valami filmet csináltak) és ebből vagy egy tucatnyi fesztiválra, kóstolóra vittek ki igen jó ,magyar borokat.

Amúgy le a kalappal Árvay Angelika és Sztakovics Klára előtt akik a külföldi programokért felelnek. Ezen programok minden dicséretet megérdemelnek. Ugyanakkor a belföldi akciók területe bőséggel hagy kívánnivalót.

karcsai · http://www.garammenti.net 2009.10.21. 10:00:09

@BZoltan: Igen, publikus a Kht. beszámolója, aminek az elején ott van az MBM-hez beérkezett teljes járulékbevétel: 1 064 548 800 Ft
Ez 2007-2009 július 15. között folyt be, ami két évnek felel nagyjából meg. Ebből számítva kb. 1,1 millió hektoliter bor az eredmény évente! Legalábbis ennyit fizettek be a borászatok.

Az egyes kampányok kereteit éves tervek (ez is publikus: www.bormarketing.hu/media/Akcioprogram_090311.pdf) rögzítik, amit a tulajdonosok hagynak jóvá, illetve az általuk delegált Bormarketing Bizottság felügyeli vagy módosíthat rajta. Különböző borász szervezetekről van egyébként szó: Pannon Bormíves Céh, HNT, Magyar Szőlő és Bortermelők Szövetsége, Magyar Borakadémia stb.

Amúgy meg ne hasonlítgassuk már össze egy-egy külföldi fesztiválra, kóstolóra kiszállított borok költségeit a belföldi médiaköltségekkel, kampányok költségvetéseivel, nem ugyanaz a kategória. A külföldi marketinget egyébként éppen a - tulajdonosok által kőbe vésett - szűkös költségvetés miatt az ITD Hungary és a Magyar Turizmus Zrt. is segíti (repülőjegyekkel, beutaztatásokkal, kapcsolatszerzéssel, helyszínnel stb.).

Szerintem Szabó Borbálát legalább akkora elismerés illeti meg a munkájáért, mint az említett hölgyeket. A belföldi marketing neuralgikus pont amúgy is, a külföld ugyebár messze van, ez meg itt az arcunkban, könnyebb kritizálni.

Sárfehér 2009.10.21. 10:12:14

Még egy megjegyzés: szintén reklámos ismerőstől tudom, hogy a tipikus megbízó a felkínált tervek, ötletek közül általában megbízhatóan kiválasztja a legfantáziátlanabb, leginkább semmitmondót, és ezek után néhány további kívánsággal ki is heréli a maradékot. Van ügynökség, amelyik ilyenkor megküzd a megbízóval, és igyekszik megggyőzni, akár a szerződés lemondását is kilátásba helyezve (bár a mai gazdasági helyzetben... izé..), van, amelyik vállat von, és megcsinálja, amit a megrendelő kíván.

Egyébként nekem pont a dugós képek tetszenek. A honlap "dizájnja" kicsit ötlettelen, a kereten belül a szövegablak szerintem túl kicsi, de a benne levő szöveg kimondottan jó, persze, majd még bővítendő. A magától időről időre felpattanó zene azért öngól, mert valljuk meg, a legtöbben munkahelyen, munkaidőben interneteznek. Ha valaki ilyenkor diszkréten szeretné megnézni a honlapot, nem fog örülni, hogy ha a kikapcsoltnak hitt zene lebukatja. Ha egyszer ki van kapcsolva a zene, akkor legyen kikapcsolva. Azt a "bor és kreatív" címet pedig ki kell cserélni. Segít a huszas számú nagytarokk, egyebekben elmehet. :))

Lújza 2009.10.21. 10:27:43

Ide figyelj Jenő! Ezzel a Bormarketinggel kapcsolatban is nagyon aktívak a fiúk, de a számokat nem értem. Ha igaz a Belföldi 30liter/fő fogyasztás meg a 8 Ft járulék is annak a 60 %-a megy a marketingre, 40%-a ELLENŐRZÉS-RE, akkor ez 2,4 milliárd forint összesen. Ez marketingre 1,44 milliárd (60%) évente, de a KHT beszámolójában 2009. I. félévében 79.558e Ft szerepel mint befolyt marketing járulék. A többi hova folyt be???
Te Jenő! Ezek az adatok miért nyilvánosak, ha úgy sem lehet beazonosítani, hogy egyáltalán a valóságot takarják???
Azt írja az újság (Magyar hírlap 2009.10.19), hogy Mo.-on csupán egy intézet végezheti a borvizsgálatot, amely 2 hétig is eltarthat. Németországban 5 (öt) munkanap alatt kiadják a bortétel forgalomba hozatali engedélyét a magyar díjak harmadáért. Ott ugyanis száznyolcvan (180) magán és tíz (10) állami labor végezheti el a vizsgálatot.
Te Jenő! Te érted ezt? Mert én nem értem!
A magyar borászok postán kiküldve is hamarabb és olcsóbban kaphatnak Németországban forgalombahozatali engedélyt mint Magyarországon??? Meg akkor nem kéne fizetni a 8 Ft 40%-át ellenőrzésre sem??? Tényleg ezzel mi van, mire használják fel? Hova kallódott el, vagy ez már nem számtan???
Tényleg Jenő, ha a németek 4 üveg bort kérnek a vizsgálatra a magyarok meg hatot a 2 üveg bort tételenként akkor ki issza (semmisíti) meg?
Az egy főre jutó fogyasztásba ez is beleszámít???

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.21. 10:58:34

@shiraz: Egészen biztosan nem látok mindent pontosan.
Ezzel együtt én azt látom amit nekem mutatnak és egyelőre nem vagyok megelégedve azzal amit látok. Lehet, hogy ha egy kicsit nyitottabb lenne a rendszer akkor indokoltabbnak és megalapozottabbnak látnám.

vörös és fehér 2009.10.21. 11:09:19

@BZoltan: bocs, de shiraz kommentjét kiszedtem, azzal ugyanis egy tapodtad sem megy előbbre a világ (és ez a blog sem) ha téged négyszemközt szeretne felvilágosítani a dolgok valódi állásáról.

fiatalborivo 2009.10.21. 11:09:19

@Lújza: Ott a pont!!! Hol a túróba van az ellenőrzésre szánt pénz(a fenti Lujza számok alapján 1 milliárd forint), merthogy az OBI idáig is működött nem abból fizetik az alkalmazottakat, nem abból tartják fenn magukat meg tankolják az autókat, abból ellenőrzéseket kell végezni, rendben van hogy az importborokat vizsgálják meg szűrik hogy nehogy valami szar kerüljön a jó magyar bor helyére a polcon fele annyiért,de akkor erről miért nincs egy publikus lista hogy ezt az olasz meg ezt az ausztrál bort megnéztük, nincs benne semmi idegen jöhet a piacra.Plusz ha minden hónapban egy 5 pincészetet megvizsgálnának magyarországon is azzal valszeg nem ártanának, legalább megerősítenék a bizalmat sok borász iránt, mások iránt meg megvonnák ha pancsi pancsi van.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.21. 11:25:39

@vörös és fehér: Mondjuk én megértem, hogy az András nem így egy komment keretében tudja/szeretné a meglátásait megosztani.

Én őszintén és meglehet naívan azt javasolnám, hogy a magyar bormédia és a social média képviselői meg minden érdeklődő üljenek össze, hívják meg a témában vélhetőleg kompetens és meghatározó szereplőket és tartsanak egy a nyilvánosság előtt nyílt, egyenes kerekasztal megbeszélést ebben a témában.

Van egy csomó kérdés, kritika, ötlet amiről lehetne beszélni és amire szerintem sokan kíváncsiak.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.10.21. 11:57:43

@Kóstolómester: nálam jobban kevesen szidták a magyar borokat (főleg vörösöket) itt a fórumokon. Sok minden igaz abban, amit írsz, viszont tegyük hozzá azt is, hogy a kiváló borok aránya sehol sem mozog 5-10%-nál magasabban, sem Ausztriában, sem Franciaországban. Egy jó átlag minőség, megint egy másik dolog.

Az is igaz, hogy a Sógorok sokszor lenéznek bennünket és nagy mellénnyel nyilatkoznak hasonló témákban. Még nyáron beszélgettem Alfred Fischerrel (ld. Fischer pincészet, Kisapáti), aki nem mai gyerek és van kóstolási tapasztalata is. Ő kicsit szolidabban, de hasonlóan nyilatkozott a magyar borokról. 15 perc beszélgetés után kiderült, hogy nemhogy átfogó képe nincs a magyar borokról, hanem rendkívül keveset kóstolt, talán azt is régen.

Pedig fehérben most már számos remek próbálkozás van, sőt talán többek ezek mint próbálkozások. Jobb ha egyik osztrák sem nyilatkozik tele pofával, amíg Hollóvár, Bussay, Ráspi, Demeter, Királyudvar, stb. borokat nem kóstoltak.

Cukker 2009.10.21. 12:26:51

Fischernek van 50 hektár szőlője itt nálunk. (MO, Kisapáti)
Ennek ellenére én is azt mondom, hogy nem ismeri a magyar borokat.
Ha ismerné akkor próbálná felvenni vele a versenyt... olyan reduktív vörösei vannak... 6 bor... tök egyforma mind a 6:D.
Van itthon egy 2006os Syrah bora, állítólag ez a legjobb (MA), majd a nyakára csapok hamarosan.

fiatalborivo 2009.10.21. 12:58:19

Egy kerekasztal beszélgetést én is jó ötletnek tartanék, akár valamely egyetem szervezésén belül is, nagy intézmények meg tudják mozgatni a téma szakértőit a részvételre, na meg hát hol a kompetens tudás ha nem ott.

fiatalborivo 2009.10.21. 15:28:16

webcast.tv2.hu/dynamic/index.php?m=video&video_id=404930

Érdemes megnézni a fenti linket, ugyanis a borkampány második szakaszába lépett, a tv2n indult műsorral, elérhető interneten is, bármikor megnézhető és ennek már több értelmét látom mint a weboldalnak meg a plakátoknak, de aztán a végén ha együtt látjuk majd a kerek egészet akkor lehet hogy azt mondjuk hogy minden elemére szükség volt a kívánt cél eléréséhez.

Sárfehér 2009.10.21. 16:05:01

@fiatalborivo: Továbbá nagyon jó a film.

hegyaljai 2009.10.21. 16:59:50

@BZoltan: Az exportőrök most nem fizetnek be ebbe az alapba, és ezért voltak a pénz elosztásánál olyan szélsőséges vélemények, hogy ne is költsünk belőle külpiaci marketingre. Szerencsére nem így történt. Így van egy újabb téma a vitára, ha külpiac, akkor melyik ország? .......:-)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.21. 17:24:22

@Sárfehér: Ennek a rendkvül szimpatikus hölgynek nem tanította meg az anyukája, hogy ne vágjon a beszélgetőpartnerei szavába?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.21. 17:27:37

@hegyaljai: Szerintem észak/északkelet a jó irány. Lengyelország, Oroszország, Svédország, ilyesmi.

Sárfehér 2009.10.21. 17:37:26

@BZoltan: De igen, nodehát rendező is van a világon. ("Kisanyám, nehogy hagyd ezeket az idétlen riportalanyokat hebegni-habogni!" ) Látom, nagyon bögyödben van ez a kampány, pedig nem is te fizeted a 8 forintot, hanem én, a fogyasztó. :))) Na jó, a közvetítéseddel. Mondjuk, pont a Hilla árában nem oszt - nem szoroz.

Sárfehér 2009.10.21. 17:40:28

@BZoltan: Így van, a hagyományos piacok irányában. Mondjuk, Oroszországgal az a baj, hogy a felső középréteg sem tudja, hogy mi a kultúrált alkoholfogyasztás. Az újarisztokrácia pedig úgy rendeli a bort, hogy ide a legdrágábbat..

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.10.21. 18:04:19

@fiatalborivo: @Sárfehér: azt miből gondoljuk, hogy a tv2 magazinműsora a marketingkáháté kampányának a része?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.21. 21:07:24

@Sárfehér: Én jártam/járok elég gyakran Lengyelországba, Ukrajnába, Oroszországba és nekem az a tapasztaltom, hogy a magyar boroknak jó ott a híre és a helyiek alapvetően várakozóan, érdeklődően nyitottak a jó magyar borokra. Tény, nekik is van ízlésük és stílusuk amiket ki lehet szolgálni. Például egy orosz nem ijed meg annyira egy édesbortól mint az erre már jól kondicionált angolszász félhülye :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.21. 21:43:34

@AG 2.0: A www.borkultusz.com/ oldalon ott van az MBM logoja.

Mondjuk szerintem hulladék a műsor, de lehet, hogy csak jobbhoz szoktak az angol nyelvű gasztroprogramok által.

fiatalborivo 2009.10.21. 22:49:36

@BZoltan: Persze a műsor 1. részében Vágú Úrral a sommelier kisasszony enyhén szólva kezdő lehet, vagy csak meg volt illetődve, de hogy beszélni nem tudott, csak ismételte Vágó szavait az tuti, na meg van más is ami lehetne jobb, de ahhoz képest hogy a magyar kínálatban idáig max főzőcsatornán volt szó borról, ez jobb, nem A JÓ csak jobb, illetve jobban szolgálja a célt, nagyobb az elérés is talán, mint az internetoldal esetén.

fiatalborivo 2009.10.21. 22:53:03

@AG 2.0: a bormarketing.hu címoldalán korrektül kiemelve leírták hogy mi közük van a műsorhoz. Nem az övék, pályázatot írtak ki rá, pénzelik és tudással is segítik.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2009.10.21. 23:12:11

@fiatalborivo: ezt nem tudtam/láttam, bocs. meg vagyok lepetve kicsit hirtelen :)

samumester 2009.10.22. 00:06:03

Ha már a dugós képektől ide jutottunk, hozzácsaphatom, hogy mit gondoltok a szintén megtámogatott borértő tanfolyamokról, amik talán már a hirdetés megjelenésre tele voltak?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.22. 02:28:05

@fiatalborivo: Hát, nekem nem az a benyomásom. Szerintem vérciki módon kókler, dilettáns és amatőr a program. Vannak benne persze profi elemek, szereplők kétség kívül és nélkülük bornírt baromság lenne az egész. Az pedig, ahogy Pánczél Andrea osztja a stílust arra arcpirító neveletlenség a legjobb kifejezés.

A szakmai kifogások sora persze egy másik dolog. A kéknyelű például ellentétben azzal amit a sommelier hölgy mond kiválóan megterem Badacsonyon kívül is, bár valóban máshol nem jellemző fajta. De szerintem Bock úr is tudja/tudhatná, hogy a 18-19-es mustfok azért még nem jó bár elfogadható és hogy a villányi vörösök továbbra sem a bordeaux-i vörösökkel versenyeznek a nagyvilágban, hanem a csillei vagy dél-afrikai borokkal. Persze mantrázhatjuk a régi megszokott téveszméket, de akkor minek borkultuszról meg bormarketingről beszélni? A hülyeség köszönjük szépen megvolt eddig is marketing nélkül :) azért jutottunk oda ahol vagyunk. A marketingkampányt talán a paradigmaváltás támogatására kellene felhasználni.

Összességében nálam a mérce ennél jóval, de jóval magasabban van és nagyon remélem, hogy másnál is.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.10.22. 08:08:17

@BZoltan: egyetértek, szomorú látni azt a műsort!

peer_gynt 2009.10.22. 10:03:26

@BZoltan: "Persze mantrázhatjuk a régi megszokott téveszméket, de akkor minek borkultuszról meg bormarketingről beszélni? A hülyeség köszönjük szépen megvolt eddig is marketing nélkül :) azért jutottunk oda ahol vagyunk. A marketingkampányt talán a paradigmaváltás támogatására kellene felhasználni."

Erről van szó!
Nem tudnám jobban megfogalmazni...

Sárfehér 2009.10.22. 11:42:58

@BZoltan: Jézus, Mária, miről beszéltek? Ez nem egy higgadt, szakmai elemzőműsor, hanem egy reklámkampány!! Itt fényezni kell a magyar bort!

Amúgy a Vágós részt nem láttam, a másodikból is csak részleteket. A műsorvezető hölgyet nem ismertem föl, bár hallottam a nevét, de nem szoktam a kereskedelmi tv-k műsorán csüngeni. Egyébként ma a kereskedelmi tv-kben egyen szép lányokat - jóképű fiúkat alkalmaznak "megsztájlisztolva", a rendező gondosan ügyel rá, hogy a személyiségük ne érvényesülhassen, csak a metervezett arculat. Ettől személytelenek lesznek a műsorok és a tv-k is, ha nem nézem meg a logót, nem tudom, hogy melyik adón vagyok. De ezt a mai tv-s áramlatot számonkérni ezen a műsoron nem szadad, csak az egész magyar kereskedelmi televíziózáson. Tartom a véleményem, hogy Borbás Marcsi úttörő munkája és a TV paprika sete-suta magyar boros sorozata után ez a tv-s "magyar wine for dummies" hiánypótló és jó, akkor is, ha biztos lehetne jobban is csinálni.

Sárfehér 2009.10.22. 11:55:27

@BZoltan: Lengyellel-orosszal én is borozgattam, de persze nem Lengyel- ill. Oroszországban, úgyhogy ebben tényleg előnyben vagy. A magam sztereotíp véleménye szerint mindkét nép alkohol szempontjából, olya, mint a londoni köd: mindent elnyel. A lengyel persze sokkal kultúráltabb (sőt, kultúrált), és őket meg még részegen is szeretjük. Az édes borokkal kapcsolatban pedig finoman fogalmaztál, tipikus orosznál a cukor- és alkoholtartalom egyenesen értékmérő, a száraz borral kapcsoltban pedig éppolyan cinikusan elutasítók tudnak lenni, mint a - bár te az angolokat mondtad - németek az édessel szemben. Más kérdés, hogy az orosz azért megissza a száraz bort, de gyakran tartja az előítéletét utána is. Ezzel szemben a németbe nem lehet beleimádkozni az aszút, da ha mégis, utána őszintén elcsodálkozik. :)) A bolgár pl. az tök más, az tudja, hogy mi a jó bor, csak persze termelnek ők eleget. Hadd adjak még egy tippet: az indiaiak (hindik) minden előítélet nélkül, és örömmel isznak minden jó bort. Mondom mégegyszer, ezek sztereotípiák a részemről. A somlait meg csak ne nagyon add el külföldön, hadd igyuk meg mi azt a keveset. :))) (Na jó, mindig viszek magammal külföldre somlait és tokajit is, terjesztem én is az igét.)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.22. 13:49:52

@Sárfehér: Lehetne teljesen profán módon az utca emberéhez szólva is szakszerűen és korrektül csinálni egy ilyen műsort.

Tény, szakmai háttér ahhoz is kellene.

Szerintem egy komplex függvénytan professzor el tudja magyarázni az egyszeregyet és itt arról van szó.

Nem hinném, hogy a burgundi és a bordói iskolák közötti különbséggel kellene kezdeni a dolgot és legfőképp nem így.

nick: 2009.10.23. 01:21:33

hát ez nagyszerű, amikor ennyi, reklámhoz/marketinghez jól láthatóan NEM értő elmondja, mi is a frankó!...

...ha már a foci és a politika unalmas lett - ebben is mindenki szakember

persze hogy stockphoto mire van, mindegy
kreatív azmiaz, mindegy
médiavásárló - olyan meg nincs is, ugye
ésatöbbi, ésatöbbi
:-/

sztem ilyenek előbb inkább kérdezzenek, mindenki jobban járna

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.23. 06:44:14

@nick:: Nem kell tyúknak lenni és nem kell tudni tojást tojni ahhoz, hogy megismerjük a záptojást.

hegyaljai 2009.10.23. 10:04:51

@Sárfehér: A HírTV és a TV Paprika sokkal kevesebb emberhez juthat el mint a TV2. A hereskedelmi TV-kben eddig a bor a főzőműsorokban jelent meg, illetve 2 nagy vállalat reklámaiban. Ez a műsor ezért jelentős,tehát hiánypótló. Ami pedig a használt marketing eszközök, módszerek kritikáját illeti ott tamáskodom, mert lehet olyanok írják akik nem nyertek. Tudjuk, a legjobb módszer az amit én ajánlok. A műsorvezető hölgy stílusa tényleg bicskanyitogató.

hidegchaco 2009.10.23. 12:50:38

@hegyaljai: Üdv. A múltkor belenéztem, engem nem izgatott fel különösen, de az itteni kommentek alapján megnéztem a műsor ismertetőjét, ami így végződik (tessék megkapaszkodni!!!):
"A fiatal iparművészek által tervezett műsor-arculat, a legújabb európai trendeket követő, tapasztalt televíziósokból álló stáb garancia arra, hogy a műsor-sorozat hasznos, izgalmas és egyben szórakoztató boros élményt nyújt majd nézőinek."

Magyarisztáni 2009.10.23. 14:37:44

Rob67

Rob!
Ezt írtad:
"De: a munkát nem minősítem, hiszen nem is láttam. lehet trehány, hanyag, rossz is.
Csak az elvről beszélek.
Az pedig épületes nagy baromság."

Én meg ezt írom neked:

Magadat viszont minősítetted, baromarc. Nem negyon érted, miről van szó. Magyar szövegértésből már látom, nem éred föl a szőnyeget.
Azért elbeszélgetnék veled, európéer, hogy mi a különbség a stock fotó felhasználása valamihez és a semmitöbb, csak stock fotó sajátötletként való eladása aranyáron között. Kb. annyi, mint kreatív szakember és közted. Átverték a megrendelőt. Érted? Ha a Bormarketing tudja, hogy egyéni kreatív ötlet helyett csak egy stock fotót kap 115 millióért, nem biztos hogy az Akció mellett dönt. Én Angliában jártam egyetemre ezért tudom, hogy ott is alkalmaznak kóklereket. Ezért nem lep meg a véleményed.

a MATT tagja Magyarisztánból

samumester 2009.10.23. 23:04:20

@nick:: a stockphoto dolog szerintem azért mostanára már elég tiszta az olvasóknak, ami nem biztos, hogy így lenne, ha valaki nem dobja fel a témát. Szerintem ez így jó. Az általános okoskodás pedig szerintem annak is betudható, hogy ilyesféle nagyságrendű (látható) kampány eddig nem igen volt most meg kicsit kapufa lett, amennyiben az érdemi tartalom leginkább azokat éri el sikeresen akik eddig is a minőségi magyar bort vették. Mondjuk úgy általában egy termék fajtát reklámozó jó kampány nem jut eszembe ellenpéldaként, nem könnyű eset... talán erre egy marketing blogon lesz válasz :)

takács bálint - zsebtévé 2009.10.24. 09:28:48

Két ember csinált etikátlanságot saját szakmájában, egyik sem nagyobbat mint a másik.
Az egyik tuttira kijön belőle, a másik valószínüleg soha nem fog tudni felállni.
Az egyik keres nagyon sok milliót, a másik bukik még annál is többet.
Hasmenést - ízléstől és érzékenységtől függően - kb. ugyanannyra kaphatunk mindkettő produktumától és ügyétől.
Az egyik celeb, a másik meghurcolt.
Az egyik az ominózus businnes-ét többek közt a másik 8 Ft-jaiból csinálta.
Melyikük a lúzer?

takács bálint - zsebtévé

loading 2009.10.24. 18:19:54

@Sárfehér: Szerintem a lengyelekkel kapcsolatban tévedsz. Az igaz, hogy tudnak inni (de nagyon). Viszont nem keverik az italokat:vodka+víz vagy gyümölcslé, sör. Nagyot néztek ismerőseim egyszer, amikor vodka mellé sört kértem kísérőnek...
A borokhoz visszatérve: ott is egyre többen kedvelik a száraz borokat, főként a vöröseket. Igaz, hogy inkább az ún. újvilági stílus a kedveltebb. És inkább merlot, mint kékfrankos (saját tapasztalat). A tokajit valóban kedvelik. Mondjuk, az is igaz, hogy személyesen ismerek egy lengyelt, aki nagyon nem szereti a tokaji borokat, mert édesek. Egyébként azt mondanám összefoglalva, hogy ők ott járnak, mint mi 5-6 évvel ezelőtt.

bacsiba 2009.10.26. 15:52:52

Egyetértek azokkal az előttem elhangzott véleményekkel, amelyek a „Magyar bor mindenkor kampányt” nem tartják jól célzott kampánynak. Legalább tartalmi téren egy platformra kellene hozni a különböző szereplők véleményét. Érezze azt a borszakma, hogy ez most igazán értük van. Az ötlet eredetiségének kérdésével sem foglalkoznék most. Sőt jómagam is látványosnak, szépnek, ám haszontalannak érzem a készült nyomdai megjelenéséket.
Mégis egy pozitívumot meg kell jegyezni a kampány megvalósításával kapcsolatban. Méghozzá azt, hogy végre ez egy olyan kampány, ami nem a TV megjelenést próbálja lemutálni a print-felületekre, hanem önálló eszközökkel próbálja megteremteni ugyanazt a mondanivalót (függetlenül attól, hogy a mondanivaló valóban lehetne más). Nyilván a spot ötlete létezett először, és arra alapozták az egész kampányt. Valószínű a nyomdai anyagok csak másodlagos üzenethordozói szerepet töltöttek be. A szokásos megúszós ügynökségi hozzáállás azt lett volna, ha egyszerűen kipakolják a celebeket egy-egy mondattal az óriásplakátra. Ezzel le tudták volna az utcai megjelenéseket, és kész. E helyett próbálták más módon visszaidézni a szpotban kibontott szellemiséget. Ráéreztek, hogy vizuálisan tiszta, kifinomult megjelenésre van szükség. Ez mindenképpen becsülendő. Ugyanakkor valóban vétettek hibákat már a kampány stratégiai tervezésének fázisában. De erről ezen a fórumon már esett szó. Szóval az egyik szemem nevet, még ha a másik sír is. Viszont mindkettő sírna, sőt pipa lennék, ha még a printek terén is csak a szpot képi elemeit tudnák csak visszaböfögni. Hál’ istennek ez nem történt meg.

Sárfehér 2009.10.26. 17:12:11

@bacsiba:

Húha.. ez nagyon szakszerű volt.. a kreatívot már tudom, hogy mi, sajnos, a szpot jelentésével még nem vagyok tisztában.. és eddig nem is tudtam, hogy amikor fényképezek, valójában lemutálom a barátaimat print-felületre.. :)))

Azt azért megjegyezném, hogy a honlap érdemi, boros szövegeit jó stílusban, egyszerű fogalmakkal írták meg, kínosan kerülve az esetleg zavaró borászati, gasztronómiai szakkifejezéseket. Tessék róluk példát venni.. :))

Sárfehér 2009.10.26. 17:20:21

@bacsiba:
"Érezze azt a borszakma, hogy ez most igazán értük van."

Értem én a reklámszakma dilemmáját. Kinek dolgozzunk? Úgy, hogy az elkészült anyag a megbízónak tessen, és megveregesse a vállunkat, vagy úgy, hogy a kampány tényleg hasson a célközönségre? A kétfaja cél pedig (többnyire) nem összeegyeztethető.. :)) És ez szól az itt fanyalgó borászoknak is. :)))