Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Almaborok vagy almasörök

Cider kalandok – első rész

2009.12.03. 10:30 - palack

Cider van sokféle: szénsavas és mentes, ezeken belül száraz, félszáraz, félédes és édes. Van ízesített, bio, szűretlen, és akkor még nem is beszéltem a körteborról, ami igazából nem is cider, hanem perry. Bár sokszor mégis pear cidernek nevezik az egyszerűség kedvéért, amit az egyszerűek kevéért hiba lenne körte almabornak magyarítani. Az Egyesült Királyságban a legnépszerűbb, ahol szinte minden pubban csapolják, ott is kóstoltam először két sör, pontosabban bitter között. Talán ez utóbbi körülmény tehet róla - lehet, maga a cider sem volt túl nagy szám - én mindenesetre akkor maradtam a sörnél. Most sem fogom ezúttal a szőlőt végleg almára cserélni, az viszont biztos, hogy gyakrabban fogok cidert inni, mint eddig tettem.

Itthon is egyre többfelé és egyre többféle ciderhez lehet hozzájutni, úgy látom, erről forgalmazóként főleg a Cider Budapest tehet. Éttermek, kocsmák, pubok itallapján általában a sörök közt kezd feltűnni egy-két esetleg több cider. Aki otthon szeretne cidrizni, annak a British Store-t tudom ajánlani, náluk találtam a legnagyobb választékot. Ha tud valaki még jó lelőhelyről, ne legyen rest vagy önző, ossza meg velünk.

A szénsavas almaborokra azt mondják, jó sok jégre kell őket tölteni, úgy az igaziak. Persze ilyenkor aztán igazán frissítőek, ropogósak, csúsznak, mint a veszedelem. Az egyik vezető márka, a Westons már azt is megoldotta, hogy a jég elolvadva se rontson az ital minőségén, ezért ciderből készült jeget csapolnak a korsóba. Egyelőre ez még nem érhető el nálunk, így maradnak a jó nagy kortyok. Én azonban nem ragaszkodom a jéghez, simán hűtőből is ízlenek a ciderek. Sőt bevallom - bár igazi cidermasterek ezért kinevethetnek - kipróbáltam úgy is, hogy extra nagy borospohárba töltöttem kb. egy decit, hagytam melegedni cseppet, és megforgattam, mint egy tisztességes bort szokás. Főleg illatban hatalmas a különbség a jeges korsós szervírozáshoz képest, amin bizony nem csodálkozik az alkesz, aki kóstolt már valaha bort jó kis húsvéti szabadtéri fesztiválon kellemes, tavaszias hat és fél fokban melengetve poharát. Az alábbi négy cidert mindhárom (jéggel, jól behűtve, illetve fehérboros hőmérsékleten borospohárból) módon kóstoltam, így állt össze a kép róluk.

Gaymers Original Cider

Honlapjuk szerint a világ második legnagyobb cider készítői, és persze ez a cider a legnépszerűbb a jégretöltős (over ice) kategóriában. Félszáraz, alkoholja 4,5%, egy pintért azaz 568 ml-ért 689 Ft-ot kell fizetni. Narancsos, karamelles, szép telt színű. Illata élesztős, almás, kissé szénás és virágos, visszafogott. Nem sörös jellegű, hanem inkább nagy és gömbölyű buborékjai intenzív, sima pezsgést hoznak. Friss, kissé semleges ízű, a gyümölcs nem túl karakteres benne, talán a korty végén hangosodik fel némileg. Van benne egy csepp füstös, mellékízes szál is, ami tőlem elveszi a teljes tisztaság érzetét. Ennek ellenére jól csúszik, az alkohol szinte teljesen észrevehetetlen.

Stowford Press Medium Dry

A nálunk legnagyobb választékban megtalálható Westons terméke. Kezdő cider fogyasztóknak és hölgyeknek ajánlják, nálunk 330 ml-es üvegben kapható, félszáraz, alkoholtartalma 4,5%, ára 465 Ft. Sötét borostyán, nehéz aranyszínű. Nagyon intenzív, érett almásrétes illata cseppnyi sajtos büdösséggel van fűszerezve - alighanem az élesztő kandikál ki. Kóstolva is telt, a gyümölcsösség, nem is a szénsav szúr nyelvet először. Meleg karakterű, gazdag, almás zamata árad, buborékjai kicsit nehezek, darabosak, de azért kellemesek. Az alkohol benne sem érezhető. A nagyon telt zamatok miatt nekem jobban esett megfontoltabban kortyolgatni.

Westons Premium Cider

Napjaink cidere egy tradicionális cider készítő elsőrangú pedigréjével - mondja róla a szlogen. Félszáraz, használt tölgyfahordóban érlelt, alkoholja 4,5%, 330 ml ára 435 Ft. Sötét, barnába hajló borostyán színű. Illata inkább visszafogott, nem is annyira egyértelműen almás, ugyanis az élesztő téliszalámi képében előtérbe oson. Kóstolva kevésbé telt, nem olyan direkten gyümölcsös, mint a Stowford Press. Buborékjai viszont szebbek, simábbak pedig többen vannak. A mai négy közül a legfanyarabb, a szénsav mellett legszebb savakkal rendelkező cider, ami egyfajta visszafogott eleganciával ruházza fel. Tiszta, jóízű, frissítő és a leghosszabb, legszebb utóízzel büszkélkedhet ebből az eresztésből.

Westons Oak Conditioned Medium Sweet

Félédes, használt tölgyfahordóban érlelt cider. Alkoholtartalma 4,5%, a félliteres palack ára 635 Ft. Meglepő módon a leghalványabb színű ebből a négyesből, ami szép aranysárgát jelent. Közepesen intenzív, téliszalámis, ugyanakkor friss almás illatú. Kóstolva itt van leginkább szükség a szénsav támogatására, hiszen még így is majdnem billen az édesség felé. Szerencsére azonban a buborékok pezsgése nem hagyja leülni, sőt szépen kiemeli krémességét, hovatovább nem véletlen a hordóhansúly a cimkén sem talán. Egyéb savakban viszont nem áll olyan jól, így a korty közepén levő teltség után igencsak rövid a lecsengése, és bizony nem is tud olyan üdítő lenni, mint a többiek.

A következő részben a címben felvetett dilemmáról is szó lesz, és persze újabb cidereket bontok. Igyanak velem.

A négy palack fotója palacké, a többi a Westons honlapjáról származik.

Címkék: kóstolás almabor cider

57 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr171565069

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Octopus 2009.12.03. 10:58:53

valami érdekes végre! Ki kell próbálnom ezeket, eddig csak gagyi cidert ittam, de az se volt ihatatlan. A sört úgyse birom.

ilCapitano 2009.12.03. 11:24:32

sracok! jobb, ha boroknal maradtok..

Kóstolómester (törölt) 2009.12.03. 11:35:10

Ki hitte volna hogy itt ilyesmiről is olvashat az ember!
Nekem egyszerűen nincs kivel innom a számomra legjobb évjáratos száraz körtebort a nagyon finom 2007-es Eric Bordelet Poiré Granit-ot. Meglehetősen drága € 10. Pezsgőspohárban érdemes felszolgálni és csak 3,5 az alkoholfoka.
Sajnos a borklubban csak a vállvonogatás ment mikor mondtam hogy csináljunk egy Bordelet kóstolót. Az almabort valamiért nem szívesen iszom, az angolok közül próbáltam párat Londonban de sohasem fejeztem be a poharat...akkor inkább sör. A körte valamiért bejön. Érdekes módon a hazai pálinkák közül a körtét, cigánymeggyet szeretem de a szilvapálinkát abszolút nem...

Feketecsuklya 2009.12.03. 11:35:53

@ilCapitano: bor ez is...
egyébként meg kellemes frissítő jéghidegen.

Krajcs · http://uralicowboy.blog.hu 2009.12.03. 11:37:10

Egyik helyünkön lehet kapni a Gaymerst, de eddig az ára visszariasztott. Talán legközelebb...

Rigris 2009.12.03. 11:39:04

Angol cidert még nem ittam, de tavaly Frankfurtban voltam akkor, amikor az ott tradicionális almabor (Äppelwoi) friss évjárata kijött. Mindenhol azt csapolták, rengetegen itták, tényleg nagyon népszerű. Én is megkóstoltam, de egy félliteres pohár négyötöde ment a csapba, szerintem ihatatlan.
Majd egyszer adok egy esélyt az angoloknak is, de nem számítok semmi jóra.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2009.12.03. 11:40:29

Ez mind szép, de hol az ellenség? Mármint a cidre, azaz a francia almabor? Én még angolt sose ittam, de állítólag se nem a franciák, se nem az angolok, hanem a baszkok csinálják a legjobbat.

Sose értettem viszont, hogy nálunk mért nem terjedt el igazán az almabor. Almánk van dögivel. Olcsó, finom. Mi kell még?

boldii9 2009.12.03. 11:46:30

Aki nem látta volna még, a Tesco polcain megtalálhatja a fentieket.

Mitzi von Küche · http://lepcsankparty.blog.hu 2009.12.03. 11:49:10

@mistinguett: Számból vetted ki a szót. Hiányolom a francia cidre-ket a cikkből. Százszor jobbak, mint az angolok (elvégre Normandiában minden almából/val készül...).
Á propos: Megvan még a Galette étterem a Szondi utcában? Ott jó kimérős cidre-t lehetett kapni (szárazat és édeset), és hát a lazacos galette-jük is megér egy misét...

ilCapitano 2009.12.03. 11:50:17

@Feketecsuklya: tortenetesen ismerem ezt a nedut, de nem tartom bornak, klasszikus ertelemben. Igen, a kollegaim imadjak jeggel ezt az edes lottyot.

Sátán meg a Jocó 2009.12.03. 11:51:09

@Octopus: no, a cider-t pont a magadfajták számára készítik, akik szívesen ejtőznének egy pubban a cimbikkel, de nem szeretik a sört. Ők isznak cidert.

Xmas 2009.12.03. 11:55:00

Ha nagy és gömbölyű, akkor az bizony labda lesz.

dzsedi 2009.12.03. 11:56:05

nekem a gaymers pear cider-éhez volt szerencsém, nem jött be, olyan íze volt mint a gyerekpezsgőnek. az eredetit is megkostolom hátha. egyébként nekem drágának tűnik.

palack 2009.12.03. 11:56:11

@Mitzi von Küche: budapesti beszerzési forrást tudsz mondani? Én eddig csak a Corásat kóstoltam, nem volt szerencsés kezdés.

Kékmacska 2009.12.03. 12:05:58

Nem mondod, hogy a British Store-ból nem próbáltad a Magners-t! Alma vagy körte ízben. Szerintem a legfinomabb ider. Ha épp nem volt, az annak köszönhető, hogy elhoztuk mindet. Próbáld ki, nagyon finom!

görgő 2009.12.03. 12:17:17

Az ember issza itt a ciderek töménytelen fajtáját, de csak rá kell jönnie, hogy ez az angol kannásbor. Árban, ízben, társadalmi elfogadottságban. Akár hová mentem, mindent végigkóstoltam a kocsmákban, de a ciderek, és az ale-ek jöttek be leginkább. Mivel a magamfajta pénzt gyűjteni van itt, ezért otthoni ivászatra megelégszem a ciderrel. Jelenleg éppen Frosty Jacket találtam. 3 literes ampulla, és ha kettőt veszel, akkor csak 6 font. Mintha Csaplárosnét,vagy Kancsókincsét innék otthon, csak ebben már van szénsav, nem kell külön megvenni az ásványvizet. Árban tehát kicsit olcsóbb, mint otthon, de ha otthon veszed, akkor elvárásaid lesznek a drágasága miatt ezzel a piával szemben, pedig nem kéne. Jobb kedvemben még az ismertebb Strongbowt vagy Woodpeckert is megveszem, pedig nem kéne. Ha már majmolni kell, akkor szerezzen be egy pár jó kocsma Belhaven Best skót sört, mert az olyan, de olyan finom, hogy a híres Guinness sört kenterbe veri.

Wandál 2009.12.03. 12:34:37

én először (és eddig utoljára) tájföldön ittam cider-t, vmi helyi marketben akadt a kezembe, és jégbe hűtve a 40+ fokban igen jólesett. hidegben biztos nem innám meg, ha már alma, akkor Corsendonk White Apple, ha arra tud esetleg forrást valaki, azt megköszönném...

w

szénhidra 2009.12.03. 12:41:20

Hú, végre!
Remélem itthon is elterjed ez az ital. Amúgy pedig lehet otthon is készíteni:

elsosor.blog.hu/2009/10/10/project_cider

Fletchett 2009.12.03. 12:43:51

Ha cider, akkor MAGNERS.

A cikkben levok se rosszak, de nincsenek egy kategoriaban a MAGNERS -el.

palack 2009.12.03. 12:49:11

Lesz még folytatás. A Magners pedig már ott pihen a hűtőmben.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.12.03. 13:03:55

Mind az angolból, mind a franciából van minőségi. A Culinarisban van pl. angolból minőségi, azokat kóstolgassátok.

A cidert azért ne hasonlítsuk a borhoz, tök más stíl. Étkezési szempontból a sör vetélytársa, és igenis, néha baromi jól tud esni... sokszor jobban, mint egy drága de nem annyira jó hazai bor. :)

1-2 éve azt hallottam, hogy a magyarországi sörforgalmazók megzsarolták a hipereket, hogy ha cidert mernek forgalmazni, akkor csökkentik a kedvezményt, amit kapnak, így nem is volt kapható cider sem (talán a Sparban lehetett néha találkozni valami dobozossal). Remélem talán változik a helyzet...

Ott van egyébként Szabolcs, ahol minden évben a termelők elsírják a magukét. Talán neki lehetne állni almabort készíteni/kísérletezni, bedobni a piacra. Mivel a kínaiak sokkal olcsóbban tudnak léalmát előállítani, nem lehet versenyezni velük. Akik ma Mo-n léalmára vannak beállva, végük (ők azok, akik az almalé gyárak előtt tűntetnek). Ez egy előre látható folyamat volt... A tejtermelők detto ue. csinálják, csak néhányan jöttek rá, ha minőséget csinálsz, nem cseszed szét a tejet (UHT) és magad adod el, akkor talán meg is élsz belőle. Kezd kialakulni egy felvevőpiac, akik talán még gyerekkorukból emlékeznek arra, hogy milyen volt az igazi tej. Más kérdés, hogy gyakran ez is nehéz a lehetetlen előírások miatt.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2009.12.03. 13:05:34

@palack: A Gallette-ben lehet kapni palackosan is Cidre-t (nem csak étterem, de kis csemegeüzlet is francia-normand dolgokkal); több fajta brut és doux is van (kb. 2200-2500 forintért).

És hát igen, a spanyol sidra megint egy egész más világ. Nem szénsavas, ezért durvább inni, mint a ezeket. Egyes helyeken (Asturias, pl.) úgy töltik, hogy méter magasról lecsorgatják a pohárba, és fröcsög szerteszét.

Lastres · http://lehetmas.blog.hu/ 2009.12.03. 13:08:12

@görgő: A Kaledóniában (Bp. VI., Mozsár u.) Bestet csapolnak :)

ISUZU 2009.12.03. 13:08:51

Engem Angliában egy helyi ember tanított meg a SNAKEBITE azaz kígyómarás :-) nevű italra. Ez már a fokozása a dolgoknak. 1:1 arányú cider+sör keverés. Próbáljátok ki! Isteni! Itatja magát, és ütős :-)

rou 2009.12.03. 13:29:30

Üdv!

Üveges Gaymers van a 7.kerületi Nelson Cafe ban, a helyen amúgy nagy kivetítőkön BL meccseket is adnak.

www.vendegvaro.hu/terkep/budapest/nelson-cafe

s_timcsi · http://autostat.hu/cikk-kereso 2009.12.03. 13:30:34

Biztos itthon is vannak jó minőségű ciderek, de az igazi mégis csak egy kis angol kocsmában az igazi!

dozen 2009.12.03. 13:32:48

gyerekek, azért ne keverjük a sört a borral.
kétféle cider van, ugyanolyan névvel. az egyik a sör, a másik a bor.
a sört ugye főzik, a bort ugye erjesztik - azért van különbség.
az itt írt (angol) cider-ek almasörök.
a francia és spanyol pedig almaborok.
utóbbiak sokkal jobbak szerintem, sajnos Magyarországon nem lehet kapni jó minőségűt, oka ennek, hogy az almabort mindig is lenézték nálunk.
de kérdezzétek meg csak szüleiteket, ők még ihattak almabort, ami a legalja ital volt a kocsmában, és a legolcsóbb is.
természetesen, ha minőségi módszerekkel készítik az almabort, akkor nagyon jó tud lenni, jó lenne ha beindulna esetleg egy hazai termelési folyamat és visszajönne a palettára...

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2009.12.03. 13:32:59

én arra emlékszem,hogy a csapolt Strongbow-nál nincs jobb, de a dobozos teljesen más!
útálom, ha egy cider édeskés!
akkor mit ajánlotok?

görgő 2009.12.03. 13:44:36

@Lastres: akkor legalább tudom, hol fogok inni, ha hazalátogatok. köszi:D

electra1976 2009.12.03. 13:44:44

A cider-ek, amiket felsoroltál sajnos többségében kommersz, pasztőrizált, szén-dioxiddal dúsított italok, melyek első kóstolás után különlegesnek tűnhetnek, főleg ha az ember még életében nem kóstolt ilyet. Jómagam is így voltam ezzel. De!! Az angol cider készítésnek több száz éves hagyománya van, a legfinomabbak - véleményem szerint - nem is Angliából, hanem Wales-ből származnak. Herefordshire megye a központja, itt kis családi gazdaságok tömkelege található, s persze finomabbnál finomabb ciderek. Az igazi cider-t idekinn - így is hívják őket, real cider - rém egyszerűen készítik. Szüret-préselés-erjedés, aztán iható is. Nem pasztőrizált, nincs benne szén-dioxid, semmi íz- vagy illatfokozó. Ugyanakkor alkoholtartalmuk is különbözik a kommerszekétól, a leggyengébb kb. 6,5%, vannak azonban tölgyfahordóban érlelt változatok is, amelyek elérhetik a 8% is. Szóval ha idekinn jártok, olyan pubokat keressetek, ahol mérnek real cider-t is.

Törpi 2009.12.03. 13:51:02

Nagyon örültem ennek a post-nak, felidézte bennem a hajdan volt szamócaszedő egyetemista időket, amikor rengeteg 2-3 literes pillepalackos cidert töltöttünk magunkba. Legtöbbször Strongbow, Black Oak és Woodpecker (ezt anno a Közgáz Klubban is lehetett kapni) cidereket vettünk, volt egy két super strong kategória is 6-10%-os alkoholtartalommal.
A csapolt tényleg sokkal jobban esik! Tényleg Hereford környéke ennek fellegvára, pont arrafelé voltunk.

t f 1 (törölt) 2009.12.03. 13:59:32

Azon ciderek után, amiket kóstoltam, inkább maradok az alma nevű gyümölcsnél. Bár lehet, hogy valami kommerszbe futottam bele...

palack 2009.12.03. 14:00:19

@dozen: inkább te egyszerűsítesz túlzottan. Ezeket bizony erjesztik, nem főzik, hiába angolok.

www.westons-cider.co.uk/About-Us/Cider-Making/
www.gaymersoriginal.co.uk/goc_journey.asp

@electra1976: Persze, biztosan izgalmasabbak a kis kézműves ciderkészítők, de most elsősorban arról van szó, mihez lehet hozzájutni itthon. A Westons egyébként Herefordshire-ben van.

Türkménbasi 2009.12.03. 14:09:29

Nekem most vár fejtésre életem első saját almabora. Az alapanyag a családi telek permetezetlen jonatán almafájának termése. Borélesztővel készítettem, cukor hozzáadása nélkül, úgy 5-6 litert.
Nagyon kíváncsi vagyok, hogy milyen alkoholfokot fogok mérni és persze, hogy milyen lesz az íze.
(de a legrosszabbra készülök, hogyha csalódás ér az csak kellemes lehessen:-)

Nyersike 2009.12.03. 14:52:59

Sziasztok!

Egy-két fél információra alapozott kommentre szeretnék reagálni pl. electra1976-nak vagy dozennak:

A Westons Cider pl. pontosan Herefordshire-ben van és büszkék arra, hogy megtartották a hagyományokat és REAL CIDERT készítenek...

A cidert vagy hívjuk magyarosan az egyszerűség kedvéért almabornak, igenis erjesztik, de mégis csapolnak belőle ill. a sörhöz hasonló fogyasztási szokásokkal rendelkezik. Abszolút gyümölcsből van, mint bármelyik bor, erjesztik (némelyiket tölgyfa hordóban) és a végén szénsavval dúsítják, de ha ellátogatsz a Westons Cider honlapjára, látható, hogy nem csak szénsavas termékek vannak...

Nyersike 2009.12.03. 14:55:13

ja, és még annyit, hogy a ciderek nem étkezési almából készülnek, ahogy ezt sokan gondolják, és ennek is ugyancsak utána lehet olvasni, akár a www.westons.hu oldalon is... a cidernek való almák ehetetlenek.

czudarka 2009.12.03. 15:27:38

@Nyersike: igaz!

A cider egy direkt erre a célra nemesített alma fajta, melyet semmilyen más célra nem lehet használni, mert ehetetlen, és a leve gyümölcslének sem jó! komoly brit almásokban a "katlanos" almafákat középen beoltják ezzel, és hagyják a magasba nőni, mert hullottan szedik/túlérésben/ és minden reggel el is viszik a termelőtől.

Türkménbasi 2009.12.03. 16:56:07

@czudarka: Ez nekem nem valami jó hír:-)

vinea 2009.12.03. 17:20:30

Egy cikk a Vinea Borkereskedés hírportálján a Westons-nál tett látogatásról:
www.vineahirek.hu/index.php?option=com_content&view=article&id=195:cidert-kostoltunk-angliaban&catid=1:friss-hirek&Itemid=50

A Westons cider megrendelhető a Vinea Borkereskedés webáruházában is: www.vineabt.hu

espé 2009.12.03. 19:35:13

Valamelyik tv-csatorna bemutatta, hogy Angliában az almatermesztéstől a palackozásig, miféle gondoskodást, törődést igényel eme nedü. Azonban figyelemre méltó, hogy nem hívják bornak.

töppedt 2009.12.03. 20:34:02

@Türkmenbasi: Nekem is van néhány nagyon finom almát termő fa a Tisza árteréből származó vadalmafa iskolából és egy nagyon régi, a helyiek által jeges almaként aposztrofált fajta ami teljes érésben úgy néz ki mintha megfagyott volna. Érdekelnének a gyártási tapasztalataid, ha megosztanád őket. Az alma abszolut bio, mivel nem érek rá permetezni. Az más kérdés, ha ráérnék sem permetezném.

Weér Yvo · http://borboy.blog.hu 2009.12.03. 22:36:58

@dozen: @electra1976: @Nyersike: Az angol cidereket nem ismerem, de azt tapasztalatból tudom, hogy Franciaországban nagy hagyománya van az almabornak, különösen Bretagne-ban és Normandiában. Mindkét helyen van AOC és IGP (oltalom alatt álló földrajzi jelzés) minősítésű is. Bretagne-ban 1996 óta AOC minősítésű a Cidre cornouaille, melyből évente mintegy 4500 hl-t állít elő 12 termelő. Emellett 1999 óta készülhet Cidre de Bretagne évente kb. 240 ezer hl mennyiségben.
Normandiában az 1996 óta AOC minősítésű almabort Cidre Pays d'Auge-nak hívják. Ebből 5300 hl-t készít 30 termelő és 3 cidre-ház. Az IGP minősítésű Cidre Normandie-ból, amely a bretagne-ihoz hasonlóan 1999-től élvez védelmet, évi 250 ezer hl készül.
Emellett Normandiában van egy 2002-től AOC védelmet élvező körtebor is, a Poiré Domfront, amelyből mindössze 900 hl készül, és ezt a mennyiséget 30 termelő állítja elő.

sziszi100 2009.12.04. 00:09:51

A nem szőlőből készült bor jövedéki adó köteles,ezért nem fog nálunk karriert befutni az almabor!

Weér Yvo · http://borboy.blog.hu 2009.12.04. 00:32:48

@sziszi100: Pedig nekem eszembe jutottak a nyírségi almatermelők. Az almaborkészítés segíthetne az eladási és/vagy az alacsony felvásárlási árból adódó gondjaikon. A jogszabályokat pedig emberek alkotják, azaz meg is változtathatják...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.12.04. 08:50:47

@Sátán meg a Jocó:
Igen, pontosan, én is ezért iszom! Sajnálom is, hogy itthon nem igazán lehet kapni, csak kisszámú kocsmában kisszámú félét, leginkább Strongbow-t.

Valami érthetetlen okból viszont Soproni, Borsodi, Korsodi meg Morsodi mindenhol van, pedig ugyanazt a szennyet töltik bele...

Sajnos rendes fekete sört még az angoloknál is nehéz szerezni, rendre megáll a tudomány a Guinessnél. Maradnak számomra az izmosabb, szűretlen búzasörök.

Nyersike 2009.12.04. 09:07:28

... Szomjas Gödény azért jól ráérzett a lényegre szerintem, mert a Borsodihoz hasonló italok húzzák le az egész italozást. Természetesen nem fikázni kell a cidert, hanem megkóstolni. Akinek nem ízlik, nem issza. Spenótot se szereti mindenki, mégis van. :)

Egyébként, ha valakinek van 1-2 milliárdja egy palackozóra és a hozzá tartozó gépesítésre, akkor tényleg segíthetne az almásokon, bár nem hiszem, hogy drágábban venné be a léalmát, mint más, és persze feltételezve, hogy itthon étkezési almából csinálnának cidert, amit ugye csak hangsúlyozni lehet, hogy a cider eredetileg nem étkezési, hanem direkt erre a célra termesztett étkezésre alkalmatlan almákból készítik... (és azért ehetetlen, mert túl rostos, túl fanyar)

Félédes Zweigelt 2009.12.04. 10:38:46

@Weér Yvo:
...söt, van grand cru almabor is, és asszem brötont ittam, nem normandot.
Az elsö pohár megdöbbentö volt, de nagyon gyorsan rákaptam.

Ezzel együtt az almabor/almasör a bortermelés északi határa felett senyvedö (+ kelta örökségként almafetisiszta) népek szükségmegoldása. Még akkor is, ha kiváló minöségüek is vannak.
A svédeknél meg nagyon komoly erdeibogyóborok vannak..., de ettöl még nem lesz almaboros nép a magyar. Egy rendes breton gyerek tízéves korától iszik ebédhez almabort, (pont úgy mint a franciák a bort), aki ezt a szoktatást kihagyja, annak nehéz lesz igazán ráérezni a rendes almaborra. Persze a cukros angol almasöröknek még lehet niche piaca nálunk is.

Szerintem amúgy a magyar alkoholos üdítöitalkultúra/piac legfontosabb stratégiai prioritása, hogy bárhol lehessen jó fröccsöt kapni.
Ne a labancokhoz kelljen már menni érte, mint mondjuk egy rendes debreceniért.

Türkménbasi 2009.12.04. 13:25:14

@töppedt: A dolog még folyamatban van és ez az első alkalom, úgyhogy a tapasztalatok csak eztán következnek majd.

N.G. 2009.12.04. 22:48:33

Valaki említette az asztúriai sidrát, és annak töltési módját.
Készítettünk róla néhány fotót, íme, így űzik az ipart a bennszülöttek:)

4.bp.blogspot.com/_TWNzDN_NdXQ/ShQ_eHdhinI/AAAAAAAACT0/4tyFeT9j5n8/s1600-h/DSC_0292.JPG

Őszödi Majom 2009.12.04. 22:51:52

Ha cider, akkor a sved Koparberg almas,kortes,erdeibogyos, ill bodzas valtozata.allitolag az IKEAban kaphato otthon is.

Goldmann&Sachs 2009.12.06. 12:39:48

Dublinban élve van szerencsém közelről ismerni a cider-kultúrát. Bizton állíthatom, hogy egy jó, hideg, csapolt Bulmers néha még a Heinekennek is odavág! Ugyanezt a cidert Magners néven forgalmazzák UK-ben, de az nincs ilyen jó. A csapolt Strongbow szintén kellemesen üdítő tud lenni. Tudok ajánlani pár különlegességet is: Frosty Jack's ez egy white cider (nagyon jóóóó!), a Hannas, Rekorderlig és Kopparberg (bár nekem ezek a svéd ciderek túl édesek) és egy videó, hogy Írországban mennyire csak az alma lehet cider alapanyag: www.youtube.com/watch?v=Pvx54YKUbxU

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.12.06. 15:17:36

@Őszödi Majom: az nagy kedvencem volt, míg kint éltem picit - de az alkoholmentes, így szűken értelmezve a blog témáját absztinens témának minősül.
Persze csinálnak ott is alkoholosat, és jó tudni, hogy itthon is van, ugye.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2009.12.06. 15:19:23

Grand cru-vel én is találkoztam Londonban, szinte már pezsgő minősége volt az élesztősségével együtt, de asszem ott mindenki ráírhatja, ha akarja. Vmi 200-250 éve létező gyártó terméke volt a sarki boltban, tényleg igényes akart lenni a beltartalom.

Bárcsak árulnának ilyen fekete söröket is!

Kóstolómester (törölt) 2009.12.07. 03:06:37

@Szomjas Gödény: Ne fekete sörözz gödény ember hanem nyomjad a Boddington's-t. Az nagyon finom tud lenni mint barna sör.

iLane 2009.12.08. 15:05:24

Ajanlom mindenkinek a Savanna Dry cidert!!! Del-Afrikaban veg nelkul ittuk, elotte nem tudtam mi a jo, de ez nagyon!
www.thesavanna.co.uk

Nyersike 2010.01.20. 16:18:35

Cider Budapest a facebookon is... legyetek rajongók, ott is lehet megbeszélni az almabor témát...
süti beállítások módosítása