Jancis Robinson a hétvégén Budapesten járt, a VinCE névre keresztelt borfesztiválon(?), ahol egyrészt előadást tartott, másrészt ismerkedett a magyar borokkal. Szemben a legutóbbi magyar vonatkozású írásával, most rendkívül rövid volt az átfutási idő: 22-én írt egy rövid bejegyzést arról, hogy Budapesten járt, és tegnap már fölkerült a honlapjára az első borajánló Szepsy száraz furmintjairól. Állítólag hamarosan további értékelések jelennek meg. A Budapesten kóstolt magyar borokat összeségében magas színvonalúnak nevezi, de kiemeli, hogy a magyar bor drága. És persze Szepsy István borai sem olcsók. De Szepsy egy lángelme, szögezi le Jancis Robinson. (Mi mondtuk.)
A hét bora rovatban megjelent írás szokatlanul terjedelmes, és inkább Szepsyről és Tokajról szól, mint egy konkrét borról. Tisztes összefoglalást olvashatunk arról, hogy az édesborok mellé miért kénytelen Tokaj szárazakat felzárkóztatni, és vastagon idéz Szepsy Istvántól: "...manapság száraz borok nélkül anyagilag nem tudnának életben maradni. Hosszú időn át nem ittam a szárazakat, mert a gyomrom nagyon gyenge, és túlságosan savasak voltak. (...) Eleinte nem hittem bennük, de ma már nem tudom elképzelni a jövőnket száraz borok nélkül. Még nem tudom, milyen lenne az ideális stílus. Csak irányvonalakat tudok. Mindennap új dolgokat próbálunk ki, és a fogyasztóktól érkező visszajelzéseket is próbáljuk a stílusba beépíteni." A cikk beszámol Szepsy István dűlőfaggató kísérleteiről, a szigorú hozamkorlátozásról, és egy vaktesztről, ahol a borász elmondása szerint az derült ki, hogy az ő furmintjai jobban közvetítik az egyes területek közötti különbséget, mint a Côte d'Or-ról származó fehérek.
Európa elsőszámú borkritikusa azt írja, hogy nyugodt szívvel meri ajánlani az összes Szepsy-bort, de a szárazak közül messze a dűlőszelektált furmintok a legizgalmasabbak [ez némileg triviális megállapításnak hat, különösen annak fényében, hogy hárslevelűt nem kóstolt - AM], mint pl. a Szent Tamás, ill. megállapítja, hogy az alap "Birtokfurmint" esetében a 2008-ast preferálja a 2007-essel szemben. Slusszpoénként azt írja, hogy bár a borok drágák, ez egyszer úgy gondolja, hogy valóban meg is érik az árukat.
Jancis Robinson bemutatja
2010.03.24. 13:00 - alföldi merlot
A bejegyzés trackback címe:
https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr411864190
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
csikos 2010.03.24. 13:25:49
Örülök, hogy a száraz furmint megjelent méltó helyen a nemzetközi borpiacon. Szerintem is kiemelkedő a magyar fajták közül. Bár kedvelem a hárslevelűt és a leánykát is (az olaszrizlingről nem beszélek, mert hiába nálunk van a világ termelésének 95%-a nem őshonos fajta), de a furmintot tartom a legkomolyabb (ünnepibb) fehérborunknak amely képes különös koncentráltság mellett sokszínű ízvilággal kedveskedni a fogyasztónak.
Én csak a 2006-os és 07-es birtokot, a nyúlászót (07) és az Úrágyát (07) kóstoltam. Ezek közül nekem a nyúlászó volt a legkellemesebb.
Én csak a 2006-os és 07-es birtokot, a nyúlászót (07) és az Úrágyát (07) kóstoltam. Ezek közül nekem a nyúlászó volt a legkellemesebb.
kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.03.24. 14:26:25
Fölösleges azon vitatkozni, hogy mely fajta honnan származik. Szerintem előbb utóbb mindegyikbe bele lehetne kötni.
A tény, hogy az olaszrizling borok 95%-a magyar bőven elég ahhoz, hogy kisajátítsuk magunknak ezt a fajtát. Ebbe az égvilágon senki sem fog belekötni.
Az olaszrizlinggel nem az a gond, hogy "csak" 100-200 éve van jelen nálunk. Csak meg kell nézni mit tettek az ausztrálok a Shirazzal, vagy Új-Zéland a SB-nal, PN-ral.
Ennél sokkal nagyobb probléma szerintem a szőlőfajta neve. Ilyen névvel, hogy olaszrizling akárhogy fordítjuk nehéz róla kommunikálni, hogy magyar. Ezzel kéne kezdeni valamit.
A tény, hogy az olaszrizling borok 95%-a magyar bőven elég ahhoz, hogy kisajátítsuk magunknak ezt a fajtát. Ebbe az égvilágon senki sem fog belekötni.
Az olaszrizlinggel nem az a gond, hogy "csak" 100-200 éve van jelen nálunk. Csak meg kell nézni mit tettek az ausztrálok a Shirazzal, vagy Új-Zéland a SB-nal, PN-ral.
Ennél sokkal nagyobb probléma szerintem a szőlőfajta neve. Ilyen névvel, hogy olaszrizling akárhogy fordítjuk nehéz róla kommunikálni, hogy magyar. Ezzel kéne kezdeni valamit.
mossberg operator 2010.03.24. 15:08:23
@kisrizling: Amgolul Welshrizling-nek hivjak, az jobb? :)
kékfrakkos 2010.03.24. 15:09:03
@kisrizling Angela Muir a VinCE-s kurzusában alaposan kitért arra hogy "mit tettek az ausztrálok a Shirazzal, vagy Új-Zéland a SB-nal, PN-ral.". Szerinte miután kijelentették a felsorolt fajtákat zászlós bornak, mindenki masszívan elkezdett telepíteni és végül unalmassá váltak ezek a borok, ha eltúlzom: mindenhol ugyanaz ugyanúgy. Osztom a véleményt hogy bátran lehet 2-3 fehér és ugyanannyi vörös zászlós bor is, mivel Mo. borvidékei vannak annyira sokrétűek (nemzetközileg is), hogy ezt elbirják.
mossberg operator 2010.03.24. 15:10:45
m=n es Welschriesling. Igy jar, aki kapkod...
töppedt 2010.03.24. 15:46:11
Hát madár legyek ha értem hogy kerül most ide az olaszrizling de ha már itt van ez azért nehéz ügy, mert az olasz előnév ugye egy nem könnyen "leírható" boros nemzethez kötődik, mig a rizling szó német kapcsolata sem hagyható figyelmen kívül. Sok ötletem van egyik rosszabb mint a másik
Amúgy a wikipedia cimszava alatt ezek vannak:Aminea Gemela, Biela Sladka, Bielasladka Grasica, Glasica, Grasavina Talijanska, Grasevina, Grasica, Groshevina, Italianski Rizling, Laski Rizling, Nemes Olasz Rizling, Olaszrizling, Olasz Rizling, Petit Riesling, Petracine, Rakusky Rizling, Riesler, Riesli, Riesling, Riesling Italian, Riesling Italico, Risling Italyanskii, Risling Vlashskii, Rismi, Rizling Italico, Rizling Vlassky, Talianska Graseviana, Talijanski Rizling, Vlasak,[1] Italian Riesling, Ryzlink vlašský
Javaslom az utolsót iszonyú könnyű kiejteni és a szlovákok tuti nem fognak beperelni az Uniónál
Amúgy a wikipedia cimszava alatt ezek vannak:Aminea Gemela, Biela Sladka, Bielasladka Grasica, Glasica, Grasavina Talijanska, Grasevina, Grasica, Groshevina, Italianski Rizling, Laski Rizling, Nemes Olasz Rizling, Olaszrizling, Olasz Rizling, Petit Riesling, Petracine, Rakusky Rizling, Riesler, Riesli, Riesling, Riesling Italian, Riesling Italico, Risling Italyanskii, Risling Vlashskii, Rismi, Rizling Italico, Rizling Vlassky, Talianska Graseviana, Talijanski Rizling, Vlasak,[1] Italian Riesling, Ryzlink vlašský
Javaslom az utolsót iszonyú könnyű kiejteni és a szlovákok tuti nem fognak beperelni az Uniónál
kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.03.24. 16:41:30
@londonercsecse: az angolok a németet vették át. németben a welsch a (neo)latin népek régies gyüjtőneve. ugyanúgy a mi olasz szavunknak is hasonló értelme volt abban az időben mikor a szőlőfajta hozzánkkerült, szóval a welsch-sel sem vagyunk előbbre, sőt rosszabb mert az egy német szó.
kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.03.24. 16:51:24
már alapból problémás, hogy a fajta nevében benne van a rizling szó, úgy hogy nincs sok köze a nagytestvér rieslinghez.
szerintem valami teljesen új/régiúj név kéne. lehetőleg egy szó és külföldön is könnyen kimondható. a Furmint neve tökéletes példa erre.
nem tudom mennyire ördögtől való amit feszegetek. csak saját tapasztalatomból indulok ki: ha eljön hozzánk egy külföldi csoport (de sok magyar is) kóstolni Csopakra és elkezdek mesélni nekik a faluról meg hogy az olaszrizling mennyire jellemző fajta nálunk és hogy hungarikum (mert hungarikum és ezt szerintem nem kéne vitatni) secperc alatt elhagzik a két kényelmetlen kérdés, hogy mit jelent az, hogy 'olasz' és mi köze ennek a szőlőnek a rieslinghez. szóval nem jól van ez így...
szerintem valami teljesen új/régiúj név kéne. lehetőleg egy szó és külföldön is könnyen kimondható. a Furmint neve tökéletes példa erre.
nem tudom mennyire ördögtől való amit feszegetek. csak saját tapasztalatomból indulok ki: ha eljön hozzánk egy külföldi csoport (de sok magyar is) kóstolni Csopakra és elkezdek mesélni nekik a faluról meg hogy az olaszrizling mennyire jellemző fajta nálunk és hogy hungarikum (mert hungarikum és ezt szerintem nem kéne vitatni) secperc alatt elhagzik a két kényelmetlen kérdés, hogy mit jelent az, hogy 'olasz' és mi köze ennek a szőlőnek a rieslinghez. szóval nem jól van ez így...
kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.03.24. 16:52:54
ja és a cserszegi fűszerest már fel se hozom...
Balatoni Futár 2010.03.24. 19:18:07
Sokféle nevet felsoroltok, de idemásolom a jogszabályban meghatározott szinonímnevek listáját, amiszerint egy magyar olaszrizling borok címkéjén az alábbi szinonímnevek tűntethetőek fel:
Olasz rizling Welschriesling, Taljanska grasevina, Riesling Italien, Rizling Vlassky, Nemes rizling, Italian Riesling
Egyébként az angoloknak Italian Rieslingnek szoktuk fordítani, nem is nagyon értik miről beszélünk. De Welschrieslingként se sokan értik Angliában.
Olasz rizling Welschriesling, Taljanska grasevina, Riesling Italien, Rizling Vlassky, Nemes rizling, Italian Riesling
Egyébként az angoloknak Italian Rieslingnek szoktuk fordítani, nem is nagyon értik miről beszélünk. De Welschrieslingként se sokan értik Angliában.
Balatoni Futár 2010.03.24. 19:31:51
Ha visszatérhetek az eredeti témához Jancis Robinson előadásához a VinCe fesztiválon, akkor vegyes érzelmeim vannak:
Egy nagyon jó előadó BRANDEK ÉS TERROIROK című előadása végülis egy jó borkóstoló volt, ahol a valószínűleg hazai kereskedőtől beszerzett 6 külföldi bor többségéről megtanulhattuk, hogy évjáratuk már leáldozóban van, már frissebbeknek kellen forgalomba lenni és itthon túlárazottak az angol árakhoz képest. A magyar 3 kóstolt borról megtanultuk, hogy jók, finomak (szerintem jobbak mit amit külföldről kóstoltunk) és az előadó szerint túlárazottak.
Kicsit furcsának tűnt, hogy amúgy nagy külföldi brandek többszázezer palackban készülő borait hasonlítjuk a magyar kézműves borokhoz.
Az előadás alatt a kóstolólistán javítgatni az évjáratokat és hallgatni a kérdését az előadónak hogy tényleg az az évjárat van-e a címkén amit ő gondol kicsit fura volt ilyen ismert profi előadónál és ilyen árú belépőért.
Egy nagyon jó előadó BRANDEK ÉS TERROIROK című előadása végülis egy jó borkóstoló volt, ahol a valószínűleg hazai kereskedőtől beszerzett 6 külföldi bor többségéről megtanulhattuk, hogy évjáratuk már leáldozóban van, már frissebbeknek kellen forgalomba lenni és itthon túlárazottak az angol árakhoz képest. A magyar 3 kóstolt borról megtanultuk, hogy jók, finomak (szerintem jobbak mit amit külföldről kóstoltunk) és az előadó szerint túlárazottak.
Kicsit furcsának tűnt, hogy amúgy nagy külföldi brandek többszázezer palackban készülő borait hasonlítjuk a magyar kézműves borokhoz.
Az előadás alatt a kóstolólistán javítgatni az évjáratokat és hallgatni a kérdését az előadónak hogy tényleg az az évjárat van-e a címkén amit ő gondol kicsit fura volt ilyen ismert profi előadónál és ilyen árú belépőért.
mossberg operator 2010.03.24. 19:47:23
@kisrizling: pont azert irtam a dolgot, vegen mosolyjellel...
Romboljuk le a modern világot... (törölt) · http://www.youtube.com/watch?v=9vq63q45qfk 2010.03.24. 20:51:30
Köszönöm az érdekes írást. Elolvastam.
További jó szórakozást.
További jó szórakozást.
mindegykivagyok 2010.03.25. 06:50:08
Amit az àrakrol ir az egész biztosan stimmel,a többi az individuel!
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.25. 07:07:42
@csikos: Van vagy tucat olyan szőlőfajtánk amelyek képesek komoly koncentráltság mellett sokszínű ízvilággal kedveskedni a fogyasztónak. Ez nem a furmint sajátja, hanem a gondos és áldozatos szőlőmunka és a tisztességes borászmunka eredménye.
borkősav 2010.03.25. 07:35:44
@BZoltan: neked úgy látom gondjaid vannak..mindig csípkeded tokajt meg a furmintot. Fogadd el hogy tokaj többre képes somlónál már csak a mérete miatt is, és hogy a furmint a legkomolyabb alap a nayg borhoz
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.25. 07:47:50
@borkősav: Megtisztelő az aggódásod, de biztosíthatlak, hogy nincsenek gondjaim. Soha egy rossz szót nem mondanék Tokajra. Tokaj csodálatos borvidék, csodálatos borokkal és nagyszerű termelőkkel. A furmintot pedig mint fajtát nagyon szeretem és hatalmas potenciált látok benne.
Hogy az egyik borvidék "többre" lenne képes egy másiknál én nem tudom elfogadni. Azt, hogy másra képes azt igen. Nincs szükség méricskélésre, nem verseny ez.
Az meg simán nem igaz, hogy a furmint a legkomolyabb alap a nagy borhoz. A furminttal azonosan jó alap az ezerjó, hárslevelű, olaszrizling, kékfrankos, kadarka és még sorolhatnám.
A nagy bornak nem a fajta az alapja, hanem a termőhely, az ültetvény, a technológia és a szemlélet ahogy és ami alapján készítik.
és akkor mégegyszer: Rajongok Tokajért és a furmintért is!
Hogy az egyik borvidék "többre" lenne képes egy másiknál én nem tudom elfogadni. Azt, hogy másra képes azt igen. Nincs szükség méricskélésre, nem verseny ez.
Az meg simán nem igaz, hogy a furmint a legkomolyabb alap a nagy borhoz. A furminttal azonosan jó alap az ezerjó, hárslevelű, olaszrizling, kékfrankos, kadarka és még sorolhatnám.
A nagy bornak nem a fajta az alapja, hanem a termőhely, az ültetvény, a technológia és a szemlélet ahogy és ami alapján készítik.
és akkor mégegyszer: Rajongok Tokajért és a furmintért is!
vinos 2010.03.25. 09:06:02
@borkősav: Ne sápadj el, de nem kevesen vagyunk akiknek a somlói furmint jobban ízlik a tokajinál.Komoly borászatok a Somlón még fiatal ültetvényről produkálnak kiemelkedő minőséget, ezért véleményem szerint hosszú távon, ahogy a gyökerek egyre lejjebb kúsznak, Somlón minőségben a határ a csillagos ég. És ezt nem csak furmintból tudja hozni...
lackó 2010.03.25. 09:21:38
@borkősav: miért is lenne Tokaj többre képes Somlónál? Más. Nem több, csak más. Ahogy Villány sem képes többre Egernél, csak más. A másságot pedig el kell fogadni...ööö...mármint, bizonyos helyzetekben :D.
borkősav 2010.03.25. 09:36:43
@vinos: én ahogy jártam a somlói hegyen, és tokaj hegyalja sok hegyén... érted ott 1 hegy van 3 oldallal ha jól emlékszem hegyalján meg sok hegy sokxsok dülővel lehetőséggel klónnal. Nekem nagyon tetszenek a somlói borok különösen bőbeszédű kommenttársunk 07 juhfarkja
de a nemrég a világ legjobb borának megválasztott takáts furmint,hát nem tudom ..ha hidg az évjárat akkor sok a sav ha meleg akkor meg sok az alkohol. 16, 17 én úgy látom hogy nagyon jó az alap de ott igazán csak a fajták adta diverzitást lehet csak kihasználni, meg a verbálisat ahogy Zoltán teszi...( csak vicc volt de nem birom kihagyni)
Csak egy Szepsy kostolón több utat lehetőséget látsz, mint egy somlói évjáratbemutatón.És akkor még Demeter Bott......
de a nemrég a világ legjobb borának megválasztott takáts furmint,hát nem tudom ..ha hidg az évjárat akkor sok a sav ha meleg akkor meg sok az alkohol. 16, 17 én úgy látom hogy nagyon jó az alap de ott igazán csak a fajták adta diverzitást lehet csak kihasználni, meg a verbálisat ahogy Zoltán teszi...( csak vicc volt de nem birom kihagyni)
Csak egy Szepsy kostolón több utat lehetőséget látsz, mint egy somlói évjáratbemutatón.És akkor még Demeter Bott......
benchmade 2010.03.25. 09:46:53
@borkősav: Van ahol a méret a lényeg, de borvidéknél szerintem nem. Mondjuk Tokaj a nagyságán (bár Bordeaux-hoz képest törpe) kívül tényleg nagyon sokszínű.
gianni02 2010.03.25. 10:15:14
véleményem szerint egy fajtát országosan kell kezelni, mert csak így lehet húzóerő! és ha ez beépűl a külföldi borfogyasztó társadalom tudatába utána lehet csak a többi fajtát szó szerint mutogatni!
Magyar fajta pl furmint ideális és több éves léptékben gondolkodva a megfelelő helyekre telepitett furmint sajátos terroárjai érdekesek lehetnek.
Tudjuk nagyon jól hogy az eddigi próbák sikertelenek, de konszenzussal monduk kb 8-10 év mulva beszélhetnének Magyarországról min különleges furmintot termelő országról. Ha ez sikerülne bátrabban nyulnának egyéb boraink után a nemzetközi piacon, melyek egyébként most is nagyszerűek de erről senki nem tud! Egy-két gondolat!!
--Borász megél így is köszöni szépen.
--Teszenek azért hogy (ne csak az ő termékére vonatkoztatva) szerezzenek hírnevet.
--megálapodni, és kinyilatkoztatni, ütemtervet létrehozni.
--Vörös talán lehetne kékfrankos, v kadarka, de úgy hogy a furmint már fölért és 2-3 lépésre követi a vörös.
Magyar fajta pl furmint ideális és több éves léptékben gondolkodva a megfelelő helyekre telepitett furmint sajátos terroárjai érdekesek lehetnek.
Tudjuk nagyon jól hogy az eddigi próbák sikertelenek, de konszenzussal monduk kb 8-10 év mulva beszélhetnének Magyarországról min különleges furmintot termelő országról. Ha ez sikerülne bátrabban nyulnának egyéb boraink után a nemzetközi piacon, melyek egyébként most is nagyszerűek de erről senki nem tud! Egy-két gondolat!!
--Borász megél így is köszöni szépen.
--Teszenek azért hogy (ne csak az ő termékére vonatkoztatva) szerezzenek hírnevet.
--megálapodni, és kinyilatkoztatni, ütemtervet létrehozni.
--Vörös talán lehetne kékfrankos, v kadarka, de úgy hogy a furmint már fölért és 2-3 lépésre követi a vörös.
Dee L'hemaa 2010.03.25. 10:56:46
@borkősav: Ha annyi pénzt toltak volna Somlóba mint Tokajba mind minőségben, mind diverzitásban és mennyiségben hozná azt a szintet.
A méret pedig nézőpont kérdése, Sauternes felől nézve Tokaj is kicsi;)
A méret pedig nézőpont kérdése, Sauternes felől nézve Tokaj is kicsi;)
kukko 2010.03.25. 11:07:46
@Dee L'hemaa: Nem inkább Tokaj felől nézve Sauternes kicsi?
Dee L'hemaa 2010.03.25. 11:39:18
@kukko: Területileg igen, 2200 vs. 5500 hektár, de a világpiacon mégis...
Labancz 2010.03.25. 13:41:27
@Dee L'hemaa: Ebben nincs igazad. Somlót a katasztrofális birtokszerkezete köti gúzsba. Csak 2-3 pincészet van, ami méretben eléri azt a méretet, amivel már labdába lehet rúgni a piacon. (Mondjuk ők fejlesztenek is rendesen.) A többi pedig még nadrágszíjnak is kicsi, jó ha egy -nem is túl szomjas - családnak elegendő bort készít, ilyen-olyan minőségben.
lacnik 2010.03.25. 18:53:57
Gratulálok Szepsy Istvánnak,fantasztikus előadást tartott szombaton és az egész kóstolósor hibátlan volt.
Remélem még sokáig élvezhetjük a borait!
Azt hiszem a hazai borászok között kimagasló munkát végez!nem hiába Jancis Robinson dícsérete..
Remélem még sokáig élvezhetjük a borait!
Azt hiszem a hazai borászok között kimagasló munkát végez!nem hiába Jancis Robinson dícsérete..
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.25. 19:55:26
@Labancz: Várj, ez azért így egy kicsit furcsán hangzik. Mit nevezel labdába rúgásnak? Szerintem a Györgykovács Imre jóval nagyobb és több labdába rúgott bele mint akár a Tornai akár a Kreinbacher, pedig a birtokméretet tekintve nagyságrend különbség van. De szerintem még további 3-4 kisebb termelő van akik minőségben és elismertségben simán hozzák azt a szintet amit a két nagy (nem tudom kire gondolsz harmadikként)
Az is furcsán hangzik, hogy a két nagy aztán fejleszt rendesen. Persze, fejlesztenek, de méretarányosan nem többet és nem nagyobb volumenben mint bárki más.
Azt meg ugye te sem gondolod komolyan, hogy a kisebb termelők csak ilyen-olyan minőségben készítenének bort...
Egy szó mint száz, nem érzem a Somlót gúzsba kötve, ahogy a birtokszerkezetet sem tartom a hegyen rossznak.
Az is furcsán hangzik, hogy a két nagy aztán fejleszt rendesen. Persze, fejlesztenek, de méretarányosan nem többet és nem nagyobb volumenben mint bárki más.
Azt meg ugye te sem gondolod komolyan, hogy a kisebb termelők csak ilyen-olyan minőségben készítenének bort...
Egy szó mint száz, nem érzem a Somlót gúzsba kötve, ahogy a birtokszerkezetet sem tartom a hegyen rossznak.
Labancz 2010.03.25. 20:46:52
@BZoltan: OK, akkor nem értünk egyet, ami persze nem baj.
Hogy a végéről kezdjem: De, szerintem gúzsba van kötve. Ha csak Tornaiékat és Kreinbacheréket nézzük, akkor a termőterület elég nagy százaléka hozzájuk tartozik. A következő lépcső a Kolonicsékkal megegyező nagyságú birtokok. Ebből sincs túl sok. Aztán a rengeteg kis telek (Somlón több mint 4000 telektulajdonos van, ha helytállóak az információim).
Azt hiszem, jól tudom, hogy somlón csak Toraiék és Kreinbacherék tudnak korszerű gépparkkal palackozni.
Sajnos rettenet borokkal lehet somlón találkozni jó pár helyen, ezek közül toronymagasan emelkednek ki Györgykovács Imre borai, ez nem vitás. De az ő borai a borfesztiválokon kívül nem igen jutnak el a nagyközönséghez. 100%-ban igazad van, Györgykovács Imre sokkal több sikert ért el, mint a két Somlói "gigamega". Viszont én labdába rúgás alatt én azt értettem, hogy a bor hozzáférhető a kereskedelemben, úgy, hogy az nem követel az egyszerű borívótól nagyobb utánajárást. Máskor érthetőbben fogalmazok. (na tessék, egy könnyelmű ígéret!)
Hogy a végéről kezdjem: De, szerintem gúzsba van kötve. Ha csak Tornaiékat és Kreinbacheréket nézzük, akkor a termőterület elég nagy százaléka hozzájuk tartozik. A következő lépcső a Kolonicsékkal megegyező nagyságú birtokok. Ebből sincs túl sok. Aztán a rengeteg kis telek (Somlón több mint 4000 telektulajdonos van, ha helytállóak az információim).
Azt hiszem, jól tudom, hogy somlón csak Toraiék és Kreinbacherék tudnak korszerű gépparkkal palackozni.
Sajnos rettenet borokkal lehet somlón találkozni jó pár helyen, ezek közül toronymagasan emelkednek ki Györgykovács Imre borai, ez nem vitás. De az ő borai a borfesztiválokon kívül nem igen jutnak el a nagyközönséghez. 100%-ban igazad van, Györgykovács Imre sokkal több sikert ért el, mint a két Somlói "gigamega". Viszont én labdába rúgás alatt én azt értettem, hogy a bor hozzáférhető a kereskedelemben, úgy, hogy az nem követel az egyszerű borívótól nagyobb utánajárást. Máskor érthetőbben fogalmazok. (na tessék, egy könnyelmű ígéret!)
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.26. 06:13:35
@Labancz: Rosszul tudod, gyakorlatilag a Somlón az palackoz korszerű géppel aki akar. De ugye nem kell tehenet vennie mindenkinek aki akar inni néha egy pohár tejet.
Én nem mondom, hogy Györgykovács Imre borai szerintem toronymagasan kiemelkednének, én azt mondom, hogy ő kis területen dolgozik és jó borokat csinál, de ezzel messze nincsen egyedül. Amúgy példának okáért az ő borai több helyen kaphatóak mint a Tornai, Kreinbacher, Kolonics borai együttvéve.
Ha te a labdába rúgás alatt azt érted, hogy egy termelő borai ott vannak a leggagyibb hiperek alsó polcain akkor nagyon nem értünk egyett. A somlóinak nem az élelmiszerláncok polcain van a helye, hanem a borszaküzletekben és az éttermekben. A hiperek és az élelmiszerláncok olyan kényszermegoldások a termelőnek amit jellemzően kerülni szoktak.
A minőségi somlói borok kategóriájában az eladott palackszámok tekintetében nagyon kiegyensúlyozott a helyzet, ahogy a borok elérhetőségének tekintetében is.
A Somló pedig messze nincsen gúzsba kötve a birtokszerkezet miatt. Ez egy közhely, túl kell ezen lépni.
Hiába lenne akármelyik kistermelőnek holnaptól 10-szer akkora területe és vaskos százmilliói készpénzben, nem biztos, hogy előre tudna lépni, vagy ki tudna emelkedni. Ugyanis a Somló problémája - ahogy szerintem minden más vidék problémája is - az a korrekt, megbízható és jó munkaerő hiánya.
Én nem mondom, hogy Györgykovács Imre borai szerintem toronymagasan kiemelkednének, én azt mondom, hogy ő kis területen dolgozik és jó borokat csinál, de ezzel messze nincsen egyedül. Amúgy példának okáért az ő borai több helyen kaphatóak mint a Tornai, Kreinbacher, Kolonics borai együttvéve.
Ha te a labdába rúgás alatt azt érted, hogy egy termelő borai ott vannak a leggagyibb hiperek alsó polcain akkor nagyon nem értünk egyett. A somlóinak nem az élelmiszerláncok polcain van a helye, hanem a borszaküzletekben és az éttermekben. A hiperek és az élelmiszerláncok olyan kényszermegoldások a termelőnek amit jellemzően kerülni szoktak.
A minőségi somlói borok kategóriájában az eladott palackszámok tekintetében nagyon kiegyensúlyozott a helyzet, ahogy a borok elérhetőségének tekintetében is.
A Somló pedig messze nincsen gúzsba kötve a birtokszerkezet miatt. Ez egy közhely, túl kell ezen lépni.
Hiába lenne akármelyik kistermelőnek holnaptól 10-szer akkora területe és vaskos százmilliói készpénzben, nem biztos, hogy előre tudna lépni, vagy ki tudna emelkedni. Ugyanis a Somló problémája - ahogy szerintem minden más vidék problémája is - az a korrekt, megbízható és jó munkaerő hiánya.
t f 1 (törölt) 2010.03.26. 06:42:53
Éppen tegnap kaptam infót arról hogy szőlőmetszésre keresnek dolgozókat napi 2400 forintért.
Csak a korrekt, megbízható és jó munkaerő hiányáról jutott eszembe.
Hát...
Csak a korrekt, megbízható és jó munkaerő hiányáról jutott eszembe.
Hát...
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.26. 07:06:40
@t f 1: Jaj :( Ki, hol??
t f 1 (törölt) 2010.03.26. 07:21:25
@BZoltan: Az alföldön valahol, csak telefonszám volt.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.26. 07:40:47
@t f 1: Elképesztő. Na és akkor még van olyan aki nem érti, hogy mi a magyar bor rákfenéje.
Ehh, komolyan elkeserítő ez a szakadék.
Pörögnek a borjedik ezerrel és egymást érik a naptárban a csillogóbbnál csillogóbb eltartott kisujjú pohárpörgetős öltönyös események, megy a vita a látszatproblémákról, miközben ürülnek ki a falvak és a szőlőmunkának annyi becsülete sincs mint guberálásnak.
Ehh, komolyan elkeserítő ez a szakadék.
Pörögnek a borjedik ezerrel és egymást érik a naptárban a csillogóbbnál csillogóbb eltartott kisujjú pohárpörgetős öltönyös események, megy a vita a látszatproblémákról, miközben ürülnek ki a falvak és a szőlőmunkának annyi becsülete sincs mint guberálásnak.
Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.03.26. 09:06:11
@BZoltan: hehe, ezek a napi 2400 (zsebbe) forintos emberek 500 forintos ollókkal (metszőollónak látszó tárgyakkal) metszenek. Engem ez még jobban elszomorít, mint az alacsony fizetésük... :)
peer_gynt 2010.03.26. 10:20:32
És meg a helikopter is az ő fejük fölött köröz, hogy lecsapjon a "szemét feketemunkásokra", bezzeg a tartályhajók/kamionok zavartalan haladnak...
demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.26. 11:09:04
@BZoltan: "Hiába lenne akármelyik kistermelőnek holnaptól 10-szer akkora területe és vaskos százmilliói készpénzben, nem biztos, hogy előre tudna lépni, vagy ki tudna emelkedni."
De azért úgy LÉNYEGESEN könnyebb lenne fölépíteni egy hazai (később akár nemzetközi) piacon tényezőnek számító Somlói márkát, nem?
Engem sem a rosszindulat vezérel, (nagyon kedvelem a somlói borokat, nekünk is ezen a borvidéken van egy kevéske öreg, családi szőlőnk), mégis Labancz úrral értek egyet. Lehet, hogy közhelyek, de mai szemmel nekem is nehéz elképzelni, hogy Somló ki tudna törni jelenlegi helyzetéből, s olyan ismertséget szerezzen valaha (itthon, külföldön), mint a komolyabb, nagy területű tokaji borászok. De szívből kívánom, hogy mégis megvalósuljon egyszer!!
De azért úgy LÉNYEGESEN könnyebb lenne fölépíteni egy hazai (később akár nemzetközi) piacon tényezőnek számító Somlói márkát, nem?
Engem sem a rosszindulat vezérel, (nagyon kedvelem a somlói borokat, nekünk is ezen a borvidéken van egy kevéske öreg, családi szőlőnk), mégis Labancz úrral értek egyet. Lehet, hogy közhelyek, de mai szemmel nekem is nehéz elképzelni, hogy Somló ki tudna törni jelenlegi helyzetéből, s olyan ismertséget szerezzen valaha (itthon, külföldön), mint a komolyabb, nagy területű tokaji borászok. De szívből kívánom, hogy mégis megvalósuljon egyszer!!
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.26. 12:12:16
@demisec: A nemzetközi piacon Somló tényező soha nem lesz. Egyszerűen túl kicsi ehhez a hegy. Azt megkérdőjelezni, hogy belföldön tényező vagy, hogy elismert lenne szerintem badarság.
Tokaj területileg cirka tízszerese Somlónak, ráadásul ez a terület a Somlón egy tömbben van és az igazán jó minőséget adó területek nem a laposban vannak.
Somlónak nem kell kitörni sehonnan, Somlónak abból kell kihozni a minőséget és a maximumot amije van és onnan ahol most van. A Somlón szerintem értelmetlen a hiperek alsó polcain versengő vékony, egyszerű borokat termelni. Erre sokkal alkalmasabb a Kunsági borvidék a maga jól művelhető 25 ezer hektárával. A Somló egy ékszeres doboz és a Somlón bort termelni ötvösmunka, nem pedig nagyüzemi sorozatgyártás.
Egy somlói pincészet felépítésében a rendelkezésre álló tőke nyilván alapvetés, de csak a pénz messze nem elegendő.
Tokaj területileg cirka tízszerese Somlónak, ráadásul ez a terület a Somlón egy tömbben van és az igazán jó minőséget adó területek nem a laposban vannak.
Somlónak nem kell kitörni sehonnan, Somlónak abból kell kihozni a minőséget és a maximumot amije van és onnan ahol most van. A Somlón szerintem értelmetlen a hiperek alsó polcain versengő vékony, egyszerű borokat termelni. Erre sokkal alkalmasabb a Kunsági borvidék a maga jól művelhető 25 ezer hektárával. A Somló egy ékszeres doboz és a Somlón bort termelni ötvösmunka, nem pedig nagyüzemi sorozatgyártás.
Egy somlói pincészet felépítésében a rendelkezésre álló tőke nyilván alapvetés, de csak a pénz messze nem elegendő.
fiatalborivo 2010.03.26. 13:06:36
@BZoltan: Egyetértek Zoltánnal, ma a Somló itthon tényező, messze nem egyértelmű már mindenki számára hogy ha nagy fehérbor akkor Somló vagy Tokaj, ugyanígy az sem egyértelmű már hogy a nagy vörösöknél Villány vagy Szekszárd vagy Sopron, mindenki másképp látja másképp szereti. Azzal is egyetértek hogy Somlón nem 1000 ftos borokat kell termelni, ott a minőséggel lehet csak kitűnni, a mennyiséggel és tisztes minőségű mennyiséggel nem. Arra tényleg ott van Kunsági, Etyek- Buda, Hajós-Baja, Tolna borvidékei, talán ezeken a legegyszerűbb és leginkább gépiesíthető a termelés, egyes részein a talaj is kiváló, itt lehet nagy mennyiséget termelni tisztességes minőségben, odafigyelve jó borokat csinálni jó, alacsony áron. Ez a piramis stabil allja, Somló lehet az egyik csúcsa.
Dee L'hemaa 2010.04.02. 10:43:28
@Labancz: Szerinted Tokaj egy része 30 éve nem - kis túlzással - nadrágszíj telkekkel volt tele?
Családomban is volt több ilyen telek tulajdonban;) sajnos már nincs:(
Bzoltán: Elegendő tőke megléte esetén lehetne még 1-2 Kis/közepes méretű pincészetet összehozni jó területeken, ilyen nadrágszíj telkek felvásárlásával?
Elméleti kérdés, pillanatnyilag a nyaralás is komoly tétel a költségvetésemben:)
Családomban is volt több ilyen telek tulajdonban;) sajnos már nincs:(
Bzoltán: Elegendő tőke megléte esetén lehetne még 1-2 Kis/közepes méretű pincészetet összehozni jó területeken, ilyen nadrágszíj telkek felvásárlásával?
Elméleti kérdés, pillanatnyilag a nyaralás is komoly tétel a költségvetésemben:)
Utolsó kommentek