A hír figyelemreméltó, van benne pápa, van benne bor és van magyar vonatkozása. Írhattam volna azt is, hogy szép példa a népek és a vallások közötti összefogásra, de ezt döntse el mindenki magának. A lényeg röviden: az Egyesült Királyságba látogató XVI. Benedek pápának a vizit utolsó napján két olyan bort fognak fölszolgálni, amelyeket a népek közötti megbékélés és együttműködés jegyében különböző országok, sőt kontinensek boraiból házasítottak. Számunkra külön érdekesség, hogy a fehér házasításba magyar chardonnay és sauvignon blanc is került. A két borból, amelyek a One Wine One World nevet viselik, összesen 8400 palack készült, a vállalkozás szellemi atyja James Suckling, amerikai boríró, szakmai lektora Hugo d'Acosta, mexikói borász, pénzügyi támogatója pedig a Maimonides Alapítvány, amelyet Nasser David Khalili milliárdos ingatlanfejlesztő és híres műgyűjtő hozott létre.
És akkor jöjjenek a részletek. James Suckling közel három évtizeden át állt a Wine Spectator nevű, piacvezető amerikai bormagazin alkalmazásában. Ő volt az "Európai kirendeltség" vezetője, és ebben a minőségében évente sokezer olasz és bordeaux-i bor fölött mondott ítéletet, és élte a mesebeli playboyok életét. Tevékenységéhez számos félbotrány kötődik; miközben James a borokat pontozta, a felesége megbízatásokat teljesített a Riedelnek és Gajának, Suckling toszkán luxus lakhelyét hosszú időn át egy helyi borászatokban is érdekelt család biztosította (a divatmogul Ferragamók), Suckling egész pályája során kitartott a barrikolt, krémes, alkoholédes borok mellett, a Mondovino című filmben kicsúszott a száján, hogy nem mindig elfogulatlan a barátok borainak megítélésekor, és a Brunellopoliba torkolló borhamisítási üggyel kapcsolatban sokan emlegették, mint akinek az ízlése és pontszámai bűnbe csábították a borász-vállalkozókat. (A videón Suckling második szenvedélyének hódol, szivarozik.)
Idén júliusban aztán Suckling elköszönt a Wine Spectatortől, de a nagy titkolózás ellenére mindenki úgy véli, hogy valójában elküldték (viszont senki nem tudja, miért). Suckling azóta elképesztően aktív twitterező lett, és tudható volt, hogy valami nagy dobásra készül. Most már tudjuk, hogy ez a nagy dobás a www.jamessuckling.com honlap lesz, amelynek célja "az élet ízeinek megosztása", és amelyet "100 pontos izgalom" jellemez majd. Az örömhír bejelentése természetesen egybeesett a One Wine One World borok bemutatása köré szervezett médiaeseménnyel.
A One Wine One World ötlete úgy született, hogy Suckling eredetileg mexikói és kaliforniai borokat akart mixelni házi fogyasztásra, és ekkor bevillant, hogy mi lenne, ha ezt "politikai állásfoglalássá" fejlesztené, azaz a határokon átívelő, "globális" bort hozna létre. Ehhez a segítséget és az alapanyagot mexikói barátja Hugo d'Acosta adta, aki dolgozik a kaliforniai Wente borászatnak, és saját birtoka van Rousillonban, Franciaországban. A vörös változatba végül rousilloni grenache, mourvedre, cinsault, mexikói petite sirah, és kaliforniai cabernet franc került. A vörös után adta magát a fehér, ebbe szlovén ribolla gialla, olasz friulano és pinot grigio, illetve magyar chardonnay és sauvignon blanc került (vajon honnan akasztotta le a magyar chardonnayt és sauvignon blanc-t? boltban vette? vagy borásztól? miért éppen ezt?). Az ilyen típusú pancsolás gyakorlatilag az egész borászati hagyomány és kultúra arculcsapása, ezért ahhoz, hogy ez a két borgnóm vagy borvicc fölemelkedhessen a kinyilatkoztatott nemes ügy erkölcsi magasságába, át kellett esniük a haszonmentesítő eljáráson, azaz jótékonysági célra kellett őket felajánlani.
Itt került a képbe a Maimonides Alapítvány. Az alapítvány célja a zsidó, a keresztény és a muzulmán hit közötti "szívélyes kapcsolat" erősítése. Az alapítvány alapítóját, Nasser David Khalilit Suckling egy borgyűjtő ismerősén keresztül ismerte meg néhány évvel ezelőtt. Nasser David Khalili vagyona az ingatlanfejlesztésből származik, emberbaráti tevékenységének elismeréseként két pápa is lovaggá ütötte, és a muzulmán és japán műkincsek egyik legjelentősebb gyűjtőjeként tartják számon. A pápa asztalára végül is Khalili juttatta el a borokat. A One Wine One World címkéje azon a festményen alapul, amelyet Khalili rendelt meg Ben Johnson, brit festőművésztől a közelgő londoni olimpia jegyében. A festmény a vallási sokszínűséget ünnepli.
A szabadúszóvá vált Suckling imidzsépítése és újrapozicionálása nem amatőrök műve. Új honlapjának beindítása előtt szólókarrierjének menedzselését az IMG-re bízta. A www.jamessuckling.com nagyrészt videóanyagokra fog épülni, mert ahogyan azt a mellékelt videóban mondja: az írott szó egyre kevésbé fontos, főleg a fiatalok körében, és ő új és modern módon akarja kommunikálni a bort.
Az "új és modern kommunikáció" megteremtésében James Orr, a neves hollywoodi rendező segíti Sucklingot, akivel az elmúlt egy hónapban pánikszerű fürgeséggel utazták be a félvilágot, hogy a honlapot a három hét múlva esedékes induláshoz kellő mennyiségű videó-interjúval tudják feltölteni. (Ezen a héten egyébként egy másik szólókarrier is beindult a Suckling-családban: a Decca most dobta piacra James 12 éves lányának, Isabelnek az 'Isabel the Choirgirl' című lemezét, ami reményeik szerint versenyben lesz majd a karácsonyi eladások első helyéért.)
Bár minden porcikám tiltakozik az ilyen önológiai bohóckodás ellen, remélem, hogy a borok jól sikerültek - sem Jancis Robinson, sem Adam Lechmere nem árulta el, hogy mi a véleménye a minőségükről -, hiszen a pápai delegáció gondterhes látogatáson és megterhelő napon lesz túl.
[A poszt írásához az alapanyagot Jancis Robinson és a Decanter cikkei adták.]
Utolsó kommentek