Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Veszélyezteti-e Somlót a vörösiszap?

2010.10.12. 13:25 - Az Alkoholisták

Balogh Zoltán, a Somlói Apátsági Pince tulajdonosa (és visszatérő vendégszerzőnk) a saját oldalukon foglalta össze a természeti katasztrófa Somlót érintő következményeit. Mivel ez egy olyan kérdés, amely sokunkat foglalkoztat, engedélyt kértünk és kaptunk a másodközlésre. Az alábbiakban Balogh Zoltán összefoglalóját olvashatják.

Bizonyára mindenki hallotta a megrázó hírt, hogy október 4-én az Ajka melletti timföldgyár tározójának átszakadt a gátja, és egymillió köbméter vörös iszap zúdult a környező Devecser, Kolontár és Somlóvásárhely településekre. Sok barátunk keresett meg azóta aggódva, hogy milyen hatása is lesz a borvidékre ennek az egészen elképesztő katasztrófának.

A borvidék szőlőterületeit nem érintette az áradat, az a szőlőterületektől mintegy kilométerrel délre folyt le a Torna-patak medrében illetve a patak környékén lévő, mélyen fekvő mezőgazdasági területeken. A Somló hegy környékén az uralkodó széljárások kizárják, hogy az esetlegesen kialakuló szálló por a szőlőtermő területekre kerüljön.

A hegyközség felvette a kapcsolatot a Corvinus Egyetem Borászati Tanszékével, hogy egy méréssorozattal tudományosan vizsgálják meg, hogy ez a katasztrófa hogyan érinti hosszú távon a borvidéket. Tudomásunk szerint a Magyar Tudományos Akadémia szakemberei is vizsgálatokat folytatnak abban a tekintetben, hogy milyen ökológiai vonatkozásai lesznek, illetve lehetnek a történéseknek.

A Somló-hegyre jelenleg veszélyt csak az jelenthet, hogy a Devecserben és Kolontáron lakó szőlősgazdák és a hegyen dolgozó szőlőmunkások a járműveikkel szennyezést hordanak fel a borvidék útjaira. Ezt megelőzni, illetve megakadályozni sajnos nem lehet. Kizárólag a gazdák és a munkások elővigyázatosságában bízhatunk.

A mi területeink körüli utak tiszták és ügyelünk arra, hogy azok is maradjanak. A birtokunkon dolgozó munkások biztonságban vannak. Mivel ők kivétel nélkül somlóvásárhelyi lakosok, ezért a falu sorsát különösen a szívünkön viseljük.

Kérünk nagy tisztelettel mindenkit aki tud, hogy segítse a somlóvásárhelyi önkormányzatot a kármentesítésben.


Az önkormányzat költségvetési számlaszáma:
OTP 11748038-15427009
Cím: 8481 Somlóvásárhely, Szabadság tér 1
Az utalási tárgyba írják azt, hogy "adomány vörösiszap kármentesítésre"

Címkék: katasztrófa somló vörösiszap

40 komment · 2 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr742365163

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Külföldi magyarok segélykoncertje a vörös iszap károsultjainak támogatására Brightonban 2010.11.13. 04:38:40

Brightoni olvasónk Henter Mónika énekesnő példamutató jószándékkal és aktív szervezéssel kivánja jótékonyságra buzdítani a kint élő magyarokat. A magyarországi vörös iszap katasztrófa károsultjai támogatására rendezésre kerül egy segítő koncert Brighto...

Trackback: A vörös végül győzött a krómiszap fölött? 2010.10.12. 15:48:20

Kísértetváros élő problémákkal   Simontornya, egy hely, ami külföldi természetvédők szerint Európa legszennyezettebb területei között eddig magáénak dobogós helyet mondhatott.   Tiszta horror, nyilván ezen nincs mit magyarázni. Az ember...

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.10.12. 13:51:37

Azért egy kilométer az elég közeli... Most az egyszer ne a széthúzás, és az elővigyázatlanság kerekedjék felül.

Türkménbasi 2010.10.12. 13:54:34

Én óvatos lennék ezekkel a közlésekkel. Nehogy kitörjön az idióta tömeghisztéria és a zemberek elforduljanak a somlói boroktól, mondván, hogy "iszapfertőzött".

Ha sok szó esik erről, ez bekövetkezhet, hiába lesz az a remélt konklúzió, hogy a katasztrófának semmiféle hatása nincs a somlói borokra.

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.10.12. 13:58:16

No igen, mint a mókus meg a patkány esete a sajtóval...

Kósza 2010.10.12. 14:06:08

Sok ilyen blogbejegyzést kérek a címlapra, hogy olcsóbb legyen az a drága somlai nedű, amit annyira szeretek!
Könyörgöm, szedessétek le az Index címlapról legalább!

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.10.12. 14:15:40

@Kósza: Pont ezt akartam én is írni!
Nem kéne ezt a posztot index címlapon hírdetni.

E.G.O. 2010.10.12. 14:25:51

@A Tolnay /MAL/ cégtársa volt a simlis Orbánnak!: szerintem húzz el erről a blogról, amíg a borkedvelők ízekre nem tépnek!

Talán egy kicsit emberibb megközelítés: monori borász barátaim kétkezi munkájukat ajánlották fel somlai kollégáknak, tudván, ilyenkor pont a dolgos kezek hiányoznak a szőlőből, más elfoglaltság okán, sajnos.
Emberségből, helyzetfelismerésből jelesre vizsgáztak.

Minden borász nevében szeretném megköszönni nekik!

E.G.O. 2010.10.12. 14:26:52

Most látom, a troll eltűnt vala... helyes!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.12. 14:55:41

@Türkménbasi: Amint látod én is gondolkodtam egy bő hetet, hogy megszólaljak-e a témában.

A dolog egyik oldala az amiről beszéltem is a somlói hegybíróval, hogy egy ilyen drámai katasztrófa esetében a közeli borvidékkel kapcsolatban hiperventillálni egyrészt ízléstelen, másrészt ameddig semmi biztosat nem tudunk addig csak felesleges pánikkeltés lenne a dolog.

Mostanra egyre valószínűbbé válik, hogy tényleg nem lesz hosszútávú káros hatása a Somló hegyre a dolognak. Bár ebben a kérdésben várjuk meg az oskolázott szakemberek véleményét.

Annak aki az esetleges por miatt aggódik (bár jellemzően tényleg észak-nyugati szelek fújnak a hegy felől) annyit üzenek, hogy a nagy forgalmú 8-as főút benzingőze és pora valamint a minden évben sok tonna legális gyomirtó, rovarölő és egyéb mezőgazdasági vegyszerek messze nagyobb környezeti terhelésnek teszi ki évtizedek óta a borvidéket. A viselkedni nem tudó turisták által eldobált szemétről most nem is szólva.

Szóval, ha már előkerül a Somló-hegy tisztasága akkor az iszapon túl bőségesen lenne mit tenni.

Balogh Zoltán

borispán 2010.10.12. 15:01:17

@BZoltan: "Annak aki az esetleges por miatt aggódik (bár jellemzően tényleg észak-nyugati szelek fújnak a hegy felől) annyit üzenek, hogy a nagy forgalmú 8-as főút benzingőze és pora valamint a minden évben sok tonna legális gyomirtó, rovarölő és egyéb mezőgazdasági vegyszerek messze nagyobb környezeti terhelésnek teszi ki évtizedek óta a borvidéket. A viselkedni nem tudó turisták által eldobált szemétről most nem is szólva."

Frankó! Akkor ennyit a hegyen egy-két pincészetnél lassan kialakuló, natúr és biodinamikus gazdálkodásról!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.12. 15:12:33

@borispán: Nem, nem ennyit.

Viszonyításként írtam azt amit te is beidéztél.

A helyzet és a téma komolyságára való tekintettel nagy tisztelettel kérlek téged is és mindenki mást is, hogy tartózkodjanak az elhamarkodott, bulvárjellegű és minden alapot nélkülöző vélemények hangoztatásától.

Ez a szomorú esemény tökéletesen rámutat arra, hogy egy borvidék sosem választható el a szűkebb környezetétől.

Most a szüret idején a környékbeli falvakban és Devecseren lakó szőlősgazdák, szőlőmunkások egy rendkívül megrázó eseményt éltek/élnek át. Otthonukat, életüket, környezetüket féltő emberek akik nélkül a Somló csak egy bucka lenne.

Az ilyen tragédiák arra kell, hogy kényszerítsenek, hogy megálljunk egy pillanatra és rájöjjünk, hogy felelősek vagyunk a borvidékek régióiért, lakóiért, a szőlőmunkásért.

EMU 2010.10.12. 15:35:55

Én ezt nem értem. Előbb megnyugtat a pali, hogy minden stabil, a saját útjaik tiszták és üdék, semmi para, majd lejmolni kezd kármentesítésre. Én ezt nem vágom.

Jenyei 2010.10.12. 15:39:48

Kedves Zoltán, a mi borvidékünket pár éve szintén fenyegette az ember, az emberi felelőtlenség. Nagyon együtt tudok érezni veletek, és szorítok nektek.

alföldimerlot 2010.10.12. 15:41:04

@EMU: Adj magadnak még egy esélyt, olvasd el újra.

Ericcartman (törölt) 2010.10.12. 15:42:49

Hát ez jellemző.emberek százainak dőlt romba az EGÉSZ ÉLETE,ti meg nyomorult borok miatt aggódtok.nem szégyellitek magatokat?

EMU 2010.10.12. 15:49:11

@alföldimerlot: "A borvidék szőlőterületeit nem érintette az áradat,..."; "A Somló hegy környékén az uralkodó széljárások kizárják, hogy az esetlegesen kialakuló szálló por a szőlőtermő területekre kerüljön." "A mi területeink körüli utak tiszták és ügyelünk arra, hogy azok is maradjanak." - áruld már el, mi maradt ki nekem!

E.G.O. 2010.10.12. 15:50:59

@Ericcartman: Nem szégyelljük. Mi a borok miatt IS aggódunk, nem tűnt fel? Te is visszaolvashatnád, legalább a kommenteket.
Üdv.

alföldimerlot 2010.10.12. 15:51:47

@EMU: "A Somló-hegyre jelenleg veszélyt csak az jelenthet, hogy a Devecserben és Kolontáron lakó szőlősgazdák és a hegyen dolgozó szőlőmunkások a járműveikkel szennyezést hordanak fel a borvidék útjaira. Ezt megelőzni, illetve megakadályozni sajnos nem lehet. Kizárólag a gazdák és a munkások elővigyázatosságában bízhatunk." "A birtokunkon dolgozó munkások [...] kivétel nélkül somlóvásárhelyi lakosok, ezért a falu sorsát különösen a szívünkön viseljük. Kérünk nagy tisztelettel mindenkit aki tud, hogy segítse a somlóvásárhelyi önkormányzatot a kármentesítésben."

EMU 2010.10.12. 16:00:39

@alföldimerlot: "Kizárólag a gazdák és a munkások elővigyázatosságában bízhatunk." - ja, és ezt némi készpénz elő tudja mozdítani? Vagy tényleg mire gondoljak? Arra gyűjtenek pénzt, hogy saját jól felfogott érdekükben figyeljenek oda a tisztaságra? Hogy ha már nem muszáj, ne vigyenek iszapot a környékre? Ez komoly? Erre gyűjteni kell? Akkor ilyet én is tudok, már várom is az adományokat, hogy ne gyújtsuk fel a lakókörnyezetemet. Vagy hogy ne hozzunk a szomszédokkal a lakhelyünkre nagy mennyiségben szerves trágyát és hasadó anyagot. Meg hogy a szemetet ne a megélhetésünk forrásánál rakjuk le. És külön arra is, hogy lábat töröljek, mielőtt a lakásomba lépek.

perverz kisdobos (törölt) (törölt) 2010.10.12. 16:10:37

@EMU: igen, pénzt gyűjtenek, hogy a gazdák kerekei ne legyenek iszaposak. te tényleg nem akarod ezt az egészet megérteni, vagy csak jól szórakozol?

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.10.12. 16:10:59

@EMU: Figyelj, te tényleg ennyire értetlen vagy?
Somlóvásárhelyet elöntötte az iszap és a falu kárrendezésére gyűjtenek. Ha nem tűnt volna még fel, az önkormányzat számlaszáma van megadva, oda várják a pénzt. Az, hogy erre a blogra is felkerült a felhívás és a bankszámlaszám arra jó, hogy a borszerető kollégák, illetve szakmabeliek is tudjanak segíteni.

EMU 2010.10.12. 16:18:46

Akkor mea culpa, sorry, de nekem nem jött le ebből az írásból, hogy ez a gond. És akkor mi a gond a Somlón?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.12. 16:21:52

@EMU: Igen, lejmolok, tarhálok. Szebb szóval kérek.

De nem magamnak, hanem a Somlóvásárhely községnek.

Ugyanis a település határában a szenny semlegesítése és az iszappal elöntött kertek, közutak megtisztítása komoly terhet jelent a településnek.

Ahogy írtam, a borvidéken nincs probléma. Legalábbis addig nincs ameddig a környékbeli települések tiszták és onnan nem hordják fel a szőlőmunkások és a gazdák a piszkot.

Balogh Zoltán

perverz kisdobos (törölt) (törölt) 2010.10.12. 16:22:59

@EMU: ha megengeded, megpróbálom címszavakba szedni, így talán könnyebb:

- a borral remélhetőleg semmi, de ezügyben még lesznek vizsgálatok, és reméljük a szélirány is marad
- a környéket vöröiszap borítja
- emberek vesztették el az otthonukat
- milliárdos károk keletkeztek

Türkménbasi 2010.10.12. 16:42:31

@EMU: Csúnyán csúsztatsz, az a baj.

Sárfehér 2010.10.12. 16:57:53

Azért szerencsére kerékabroncson nem lehet jelentős mennyiségű szennyezőt fölhordani, legfeljebb rosszul néz ki a vörös út.

Az ember és a hegy együtt létezik vagy pusztul. Ami rossz a vásárhelyieknek, az rossz a hegynek. Márpedig akik Vásárhelyen mezőgazdaságból élnek, azok most a patak völgyében éppen a legjobb öntéstalajokat vesztették el. Meg a kerteket.

földes82 2010.10.12. 17:21:37

Nem vagyok ismerős a környéken, ezért kérdem, létezik Somló nevű falu? Mert akkor jogos a cím, de ha csak a hegyet hívják így, akkor kellene egy névelő elé. Ha Somló Tamásról van szó, tényleg nem szabad névelőt tenni.

Kiss Géza Ilona (törölt) 2010.10.12. 17:22:08

Majd jön jó Varga uram a Balatonpartról és megmenti a Somlót. De szép lenne...BZoltán és Varga Bálint kéz a kézben :D

Alvarez 2010.10.12. 17:24:21

És remélem a somlóhegyi papagájoknak sincs semmi bajuk.

mossberg operator 2010.10.12. 18:16:14

Kedves B. zoltan!

En is atvennem a cikket - igy talan meg tobb emberhez jut el, termeszetsen forras, szerzo megjelenitesevel, amennyiben megengeded!

Koszi, londonercsecse

mossberg operator 2010.10.12. 18:17:16

bocs: "B. Zoltan" elnezest, elirtam.

villányifehér 2010.10.12. 19:39:51

Red Aleurit Terroir? Nem is hangzik rosszul, mi?

fiatalborivo 2010.10.12. 20:18:34

Na ez van amikor nem csak a bor-emberek olvasnak el valamit, hanem mindenki, tele van szutyokkal a kommentfal.

e_easy 2010.10.12. 21:45:00

@BZoltan: Koszi az osszefoglalot es @azalkoholistak:nak is hogy postoltak.

@fiatalborivo:
a post arra is ravilagit, hogy az erintett teruleteket egyszerubb lesz megmenteni mint a borfogyasztas elefantcsonttornyaba berongyolo trollokat, akarom mondani fogyasztokat

fiatalborivo 2010.10.12. 22:34:26

A megjegyzésem az előttem szólókkal való egyetértésemet fejezte ki, hogy ha az index főoldalra kikerül valami akkor nagy eséllyel olvassák többen olyanok akik a témához csekély pozitív gondolatot tudnak hozzárakni. Az nem is baj hogy nem raknak hozzá, csak az hogy amikor én írtam akkor a 32 kommentből volt 5 értetlen, rossz indulatú beszólás, meg 20 olyan ami erre reflektált. Maga a téma vajmi keveset ment előre. Egyszerűen, ha látom hogy valamihez 32 komment van, akkor elolvasom mert érdekel a sok vélemény ami megfogalmazódik, itt a túl nagy közvélemény miatt nem vélemények voltak csak beírások, kényszerű vélemény nyílvánítások, de befejezem mert már ez is túl hosszú fejtegetés.

Kiss Géza Ilona (törölt) 2010.10.13. 08:26:08

@fiatalborivo:

Azért rosszul ne legyél a végén már borsznob barátom...

Jenyei 2010.10.13. 09:56:06

@fiatalborivo: hagyd, nem éri meg. Odaköp az ilyen ahová tud, aztán odébbáll, csak ki kell várni.

dusinnhht · http://dusi.hu 2010.10.13. 18:18:47

Sziasztok!

Somló hegyen van egy kis telkem(1500m^2). Azon töprengek, hogy vajon lehet-e szüretelni, ugyanis pont akkor tévedtem fel az időképre a minap, amikor Devecserről Somlóra fújt a szél. Igaz, a telkem északkeleti oldalon van.
Szerintetek?

villányifehér 2010.10.14. 05:47:57

@fiatalborivo: Bor-ember az aki ebből él, vagy szenvedélyes fogyasztó esetleg termelő?

starless 2010.10.14. 08:00:40

Én annyit fűznék hozzá, hogy lehet itt napestig okoskodni és nem okoskodni a kommentekben, inkább akiben van némi szándék és hajlandóság nézzen inkább magába, gondolkodjon el azon, hogy mennyi bort vásárol havonta, vonjon átlagot és eszerint ajánlja fel "egy palacknyi" bor árát, szerintem ennyit bárki megtehet...
süti beállítások módosítása