Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Két Tokaji

2010.11.29. 06:00 - Octopus

Ha kedvező árú édes Tokajiról van szó, nem kérdés, hogy inkább nyúlok egy késői szüretelésű borért, mint a hagyományosabb három puttonyos aszúért vagy szamorodniért. Még ha nem is borvidék hitelét rontó, hiperekben ezresért mért kacatokat vesszük alapul, hanem ezek árának duplájában gondolkodunk, (ami már inkább hiteles összeg egy minőségi természetes édesborért), akkor sem biztos, hogy a frissebb, könnyebbre hangolt későik minőségét megkapjuk a tradicionálisabb boroktól. Nekem legalábbis nagyjából ez jött le idáig. Nem mintha egy három puttonyos aszú ne lehetne kiváló, például az Albert Gazda által a napokban méltatott 2000-es Oremus remek darab, anno sokat fogyasztottam belőle magam is - de van egy kis csalás a háttérben, ugyanis bőven 4 puttonyos anyagot rejt az a palack (az aktuális 2002-es meg egyenesen ötputtonyos lehetne). A felvetés szempontjából pedig nem igazán jó példa, mivel az ára sem az említett kategóriába esik. A Göncöl Tokaji Fordításé viszont igen, ez a bor határozottan cáfolni látszik előítéleteimet. El is gondolkoztam a beszerzésén, de közben felfedeztem két újabb kísérletre érdemes jelöltet. Egyikük teljesen meg is győzött, noha a siker vitatható, hiszen ez a bor stílusát tekintve közelebb áll a másik táborhoz...

Sárga Borház Tokaji Aszú 3 puttonyos 2005

A Disznókő megújult Hattyús sorozatát rejti a név, az új dizájn tagadhatatlanul jobban sikerült. Mélyülő aranyszín, lassan, olajosan csordogál a pohár faláról. Érettebb, nehezebb, aszús illat, de inkább a kevésbé oxidált stílus. Furmintosan almás, aszalt körtés, határozottan botritiszes, tárkonyos és szegfűszeges, egész jó koncentrációval. Aszúhoz mérten fiatalos, de egy kis ázott kenyérhéj már most feltűnik benne. Testes, olajos szájban, magasabb, de nem kilógó alkohollal, finoman almás, viaszos ízét határozott kesernye kíséri, szinte fel sem tűnik, hogy édes. Savai nem dominálnak, az utóízben válnak nyilvánvalóbbá, ami hosszú és inkább száraz hatású. Erős 5 pont (1900 Ft Auchan).

Oremus Tokaji Szamorodni 2007

Az ezredforduló után megszűnt Oremusék szamorodnija, minden bizonnyal a termékpiramis átláthatóbbá tétele okán, meg is lepődtem, mikor észrevettem ezt a 2007-est. Ragyogó világos arany szín, beleszagolva pedig szinte leteríti az embert, olyan illatos. Kristálytiszta és friss, a muskotály egyértelműen tetten érhető illatában, emellett szőlővirág, citrusok, ananász, csipetnyi méz, és az édességet ellensúlyozandó grépfrútos fanyarság, egy csipet füst. Könnyedség hatja át, ahogy a kortyot is, mindazonáltal meglepően viszkózus és súlya is van. Túlzó savak nélkül is lendületes, íze igazán gazdag, virágos, citrusos, gyömbéres, finoman kesernyés, szép hosszú utóízzel, amiben aszalt barack is feltűnik. Itatós, kedves bor, ne tartogassák, ne szellőztessék, csak igyák és élvezzék, most lehet a legszebb formájában. 7 pont és best buy (2590 Ft Bortársaság)

Címkék: ötpontos disznókő hétpontos szamorodni oremus aszú tokaji sárga borház

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr22480013

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

janigod 2010.11.29. 08:58:49

A Göncöl fordítása valóban egész korrekt volt úgy 5-6 pont körül táncolt, bár mára kiöregedett.

Oremus szamorodniból nekem a 2000-es jobban ízlett, komplexebb és szebb volt. A 2007-est 2 hete kóstoltam, engem nem nyűgözött le ennyire, nálam 6 pontra rúgott. Az egyensúlyából adódó jól ihatósága és könnyűsége vitathatatlan, de számomra kicsit egyszerű, és nem eléggé zamatos. Mondjuk az ízképe nagyon integrált, jó összképet ad: lehet, hogy csak nekem nem sikerült így lebontanom.

A 2007-es Degenfeld még natúrabb és íztelenebb, ott viszont már nincs mentség.

loading 2010.11.29. 11:04:40

A 2007-es szamorodni ízlett másfél hete. Belépőnek szerintem jó.
Kicsit komolyabb tétel, de olcsóbb az exÁrvay Hétfürtös 5 puttonyos aszú (2001) a Metroban: 1140 Ft/üveg. Ez csak 0,25L, de 0,5L vetítve is olcsóbb, mint az átlag.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.11.29. 12:11:46

Nos ez tényleg érdekes fejlemény. Én azt hittem, 2000-rel lezárult az Oremus Szamorodni története, s szerepét a fiatalosabb, közérthetőbb Late Harvest Cuvée vette át végleg. @janigod: nekem mondjuk pont a 2000-es vette el a műfajtól a kedvem (bár én egy igen fáradt állapotát ismertem meg azt a bort). Ez a 2007-es sokkal izgalmasabbnak hangzik már most... Érdemes lesz egy róbát tenni (pláne ennyiért)....

hegyaljai 2010.11.29. 12:41:10

Szerintem az Oremus a 2002-2006-os évjáratok Late Harvest borával elment a falig. Mégis most úgy látja, hogy szükség van a szamorodni nosztalgia, ismertség alapú piaci igényeinek kielégítésére. Hiába ők egy nagyvállalat 120 ha szőlővel. Nekik "teljes" terméksort kell ajánlaniuk. Viszont sajnos a szamorodni árelőnyét a késői szüreteléshez képest lenyeli a többlet tárolási és finanszírozási költség. Természetesen ez a szegmens is csak korlátozott méretű, bármennyire is profi marketing csapat is áll mögötte.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.11.29. 17:10:31

A margóra: Sokan asszociálják a puttonyszámot a minőséggel, pedig nem kellene így lennie (ámbár tényleg lehet ilyesmit felfedezni). Egyszerűen a kevésbé édes desszertek remek párjai 3-4-5p-os aszúknak.

napoletano 2010.11.29. 21:08:28

@hegyaljai: hm.. szoval TE ugy latod, hogy "Mégis most úgy látja, hogy szükség van a szamorodni nosztalgia, ismertség alapú piaci igényeinek kielégítésére."
Hat en meg ugy latom, hogy lofarat. Ki mondta ezt neked? Miert nem kerditek meg oket direkt, miert kell ilyen talalgatasokba bocsatkozni? Raadasul, hegyaljai leven, talan meg is teheted, egyszeruen. Amugy masok arrafele nem ugy velik, hogy a szamorodni letjogosultsagat a nosztalgia adna meg - inkabb az, hogy ez "a" termeszetes tokaji edesbor.
Azt sem hinnem, hogy a szamorodninak van "arelonye" a kesoi szuretelesuhoz kepest - minthogy az utobbi egy igen-igen heterogen sokasagot takar.
Az Oremus 2000es szamorodnijat sokszor ittam, szerettem. Meg ezevben is elokerult egy palack, es meg ez is remekul elvezheto volt.
Es ha valakinek nem tetszene a Sarga Borhaz 3 puttonyos aszuja, jelentkezzen, orommel atveszem tole... :-)

dalton1 2010.11.29. 22:15:39

Én is szerettem a 2000-es Oremus szamorodnit, kicsit tényleg fáradt a vége felé, de úgy is jó bor volt. A 2007-esben pedig az az extra gyümölcsösség ami pluszban megvan a 2000-eshez képest tovább növeli az élményt...

Dehát a Degenfeld szamorodnik sem akarnak óriásölők lenni, nagyon kellemes borok és simán hozzák azt a gyümölcsösséget amit a hordót nem látott késői szüretek...

Szerintem szükség van a "hagyományos" tokajiakra is és számomra nem is mindig olan egyértelmű a választás...

hegyaljai 2010.11.30. 09:39:48

@napoletano: Sajnos én elég öreg vagyok ahoz, hogy az OBB milyen nehezen fogadta el az 1990-es évek végén a szamorodnikat. Nem csak az elfogadási nehézségek miatt, hanem a nemzetközi ismertség (late harvest) és a magyar fogyasztó számára könnyen értelmezhető (késői szüret) kifejezések felé fordult sok tokaji termelő az Oremuson kívül is. Én úgy látom, hogy most az inga visszaleg a hagyományok, a szamorodni irányába.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.11.30. 10:46:28

@hegyaljai: @napoletano: @dalton1: igen, biztos, hogy szükség van rá. Maga Szepsy István is mindig elmondja, mennyire más a Szamorodni a késői szürethez képest, mert sokkal természetesebb, sokkal kevesebbet avatkoznak bele a fejlődésébe, és az ő elmondása alapján végülis a szamorodni volt régen "A híres tokaji" (nem is annyira drágább aszú). Biztos vagyok benne, hogy a szamorodni helyzetét igazából most kezdi sok termelő elfogadni, újragondolni, átértékelni (elvégre nem véletlenül jött létre a műfaj többszáz éve).

napoletano 2010.11.30. 11:08:08

@hegyaljai: Igen, van igazsag abban, amit irsz, az OBB erdemei Tokaj "felviragoztatasaban" elevulhetetlenek.
A kesoi szuret tortenetet en ugy ertelmezem, helyi szereplok elmondasa szerint, hogy a 90es evekben rajottek a termelok, hogy az aszura nem ugrik ra a vilag. Ez kijozanito volt; no meg a hagyomanyos tokaji borok kotelezo erlelese azt jelenti, hogy pl. harom evig meg kell finanszirozni mindent elore, es az elso forintok csak ezutan kezdenek gurulni. Erre igen sokaknak nem volt penze. Lehetett pl. szolot v. aszuszemet eladni, de ez nem igazan elegans dolog egy boraszatnal. Egy jo kiut volt a kesoi szuretelesu edesbor bevezetese, ami nem leven hagyomanyos tokaji bor, nem rendelkezett semmifele kotottseggel. Akar a kovetkezo tavaszon le lehet palackozni, ertekesiteni. Ez egy masik Szepsy-ujitas (tudtommal az 1999-es Szepsy kesoi szuret volt az elso, ami hullamokat keltett), amit az osszes termelo igen gyorsan kovetett. Alkonyi Laci a mai napig buslakodik azon, hogy ez a borfajta nem akar "letisztulni", azaz ki-ki a maga feje utan kesziti a kesoi szuretelesu edesbort. Ez nem feltetlenul rossz - nem is tudom, hogy feltetlenul jo-e? En inkabb az utobbi fele hajlok.
Azt hiszem, ezek utan majdnem termeszetes, hogy az erdeklodes visszafordul a szamorodni fele, a tobbiek hozzaszolasaibol kiolvashato okok miatt.

hegyaljai 2010.11.30. 12:42:35

@napoletano: Örülök, hogy ezúttal kimaradt a "lófarát". Én a korábbi hozzászólásomban is a "non sancere" álláspontjáról közelítettem meg a kérdést. Örülök, hogy most üdvözölhetlek ezen a platformon.

napoletano 2010.11.30. 19:11:53

@hegyaljai: Igen, bevallom (de csak neked :-), hogy kisse elszegyelltem magam, amikor a valaszod olvastam. Utolag is koszonom, hogy szangvinikus modon fogadtad a "szenvedelmes" kommentet.

loláb 2010.12.08. 16:28:27

A hétvégén háromputtonyos tokajik kóstolása volt soron, a következők vettek rajta részt.

Sárga Borház 3p2005
Oremus 3p 2002
Göncöl 3p 2008
Hattyú pince (ennek a pontos nevére nem emlékszem, de valami ilyesmi volt, valamelyik nagyobb pince, talán a Degenfeld gazdaságos márkája) 2008-as 3p aszúja.

A (akkor hívjuk így) Hattyú pince soványka volt, sava zéró, csak a mézes édesség.
A Sárga borház pont fordítva volt: nem tűnt aszúnak, viszont egész kerek savai voltak.
Az első kettő bor illatában egyáltalán nem volt aszús.

A Göncöl viszont rendben volt, szép kerek bor, kellően édes, kellően kerek savakkal, igazi aszús illattal.

Az Oremus természetesen verte a mezőnyt, lévén hat évvel öregebb, és minimum dupla olyan drága volt. Ez azért nem múlt el nyomtalanul.

Az első kettő bor a 2000-2300 körüli árát egyértelműen nem érte meg, mivel a göncöl pár száz forinttal drágább (talán 2600?), viszont sokkal jobb.

Az aszú nyilván drága ital, így az 5000 forint környéki Oremus nem tekinthető kirívóan drágának, de ahhoz képest, hogy a Göncöl feleannyiért mit ad, hát nem gondolom, hogy nagyon érdemes lenne bespájzolni belőle.

Én mindenesetre veszek pár Göncöl aszút, és elteszem magamnak, szerintem hat évesen lesz olyan jó, mint az Oremus.
süti beállítások módosítása