Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Óvilági tannin

2011.05.25. 06:45 - alföldi merlot

Matt Kramer európai kihívót kapott. Az általa meghonosított bölcselkedős, glosszázós, pontmentes formátumot Andrew Jefford, a Decanter veteránja adoptálta. A „Jefford on Monday” ez év februárjában indult, és a 12 hetes próbaüzem vége felé jár. Az utóbbi hetek bejegyzései közül a legérdekesebb talán az, amelyik egy Romanée Conti-alapú óvilág-újvilág tréfás vetélkedő tanulságait dolgozza föl The European difference - Tannin címmel. A meglepő konklúziót kérdésbe fordítva: tényleg tanninban vagyunk nagyok? A tannin az egy olyan európai dolog?

Az eseményre Szingapúrban került sor, 108 résztvevővel, akik háromszor 5 pinot noirt kóstolhattak meg vakon. Az egyes körök nagyjából azonos korú borokat tartalmaztak. A kóstolók csak azt tudták, hogy minden körben van egy Romanée Conti. A többi pinot döntően újvilági volt - Bass Phillip (Ausztrália), Domaine Serene (Oregon, USA), Felton Road (Új-Zéland) -, de becsúszott egy osztrák is: Markowitsch Reserve. Összességében tehát 5 borászat 15 borát kóstolták meg.

A Domaine Romanée Contitól a 2007-es La Tâche, a 2006-os Romanée-St Vivant és a 2002-es Échezeaux szerepelt a sorban. A kóstolóktól azt kérték, hogy minden sorozatból a nekik leginkább tetszőt nevezzék meg, illetve válasszak ki azt, amelyik szerintük a legjobb volt az egész mezőnyben. Jefford leírása szerint remek hangulatban, feszélyezettség és homlokráncolás nélkül zajlott az esemény. A közönség szerint az est bora a 2003-as Bass Phillip lett, a két további szakaszgyőztes pedig a 2007-es Felton Road Block 3 és a 2006-os Markowitsch Reserve (a Markowitsch büszke tudósítása itt olvasható).

Jefford a saját győzteseit nem adta meg, csak azt, hogy a borászatok összesített pontszáma alapján nála a DRC lett az első (a további sorrend: Felton Road, Markowitsch, Bass Phillip és Domaine Serene).

Ez valószínűleg éles kontrasztban lehetett az összeredménnyel, mert Jefford tréfásan mentegetőzve azzal folytatja, hogy „de hát én szeretem a tannint”. A legnyilvánvalóbb különbség az európaiak és az újvilágiak között ugyanis a tannin volt. Ha csak a gyümölcsösség lett volna a szempont, akkor Jeffordnál a Felton Road kényelmesen nyert volna.

Mivel a tannin immár sokadszor volt vízválasztó Jefford szájában (és nemcsak pinot-bemutatókon), ezért elrágódik azon a kérdésen, hogy az óvilágiakban miért hangsúlyosabb a csersav. A DRC esetében viszonylag egyszerű magyarázatként kínálkozik az egész fürtös erjesztés. De a Markowitsch (amiből az egyiket vakon DRC-nek hitte) és a legtöbb burgundi nem így készül, mégis hasonlóan tanninosak. A maceráció hossza szintén nem lehet a különbség oka, mert az a komolyabb boroknál világszerte hasonló (hosszú). Talán az európai éghajlatban keresendő a válasz? A csapadékosabb időjárás következményeként nagyobb arányban alakul ki könnyebben extrahálható tannin? Vagy a piaci nyomás volna a magyarázat: az újvilági fogyasztókat zavarja az erősebb csersavasság? Jefford töredelmesen bevallja, hogy nincs válasza a kérdésre. Ahogy a négy darab olvasói hozzászólásból kitűnik, másnak sem nagyon.

Én kissé eltérítve az eredeti kérdésfelvetés irányát, inkább azt kérdezem: kiszúrható-e egy vakteszten az újvilági bor? Ha igen, miről ismerszik meg? [A saját válaszomban az első helyre nem a tannint tenném.]
 

Címkék: usa ausztria ausztrália szemleszerű pinot noir oregon új zéland decanter burgundia esszészerű domaine romanée conti andrew jefford

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr42930558

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.05.25. 10:38:36

Szerintem most már nem nagyon szúrható ki teljes bizonyossággal egy vakszakaszban az újvilági bor. Annyira sokrétű lett az egy kalap alá "újvilági"-ként besorolt irányzat, hogy képtelenség szerintem, és biztos, hogy sokunkat csapott már be vak sorban újvilági bor. Ha csak mondjuk Ausztráliát vagy az USA-t vesszük alapul: rengeteg típusú, minőségű bor készül. Arról nem is beszélve, hogy a komoly borászatok egy részénél jelen vannak francia (vagy más európai) szaktanácsadók, munkatársak, ami szerintem ugyancsak megjelenik a borokban. Persze tanítják, hogy kókusz, vanília, eukaliptusz, puhább érzet...de engem megtévesztenek az újvilágiak.
Ez az európai-tannin kérdéskör és a fenti (gondolom vak)kóstoló végeredménye viszont nagyon érdekes. Elsőre mondtam volna, hogy ez a tannintűrés valahol egyéni preferencia, étel pár stb kérdése is (hiszen nem akármilyen árszínvonalú borokról van szó), de talán mégsem az....nem tudom.

Sárfehér 2011.05.25. 10:58:26

Ha meg nem haragszotok érte, hadd következzen egy kis kákán is csomót kereső nyelvészkedés. A "szeretem a tanninokat", "szulfitokat tartalmaz", stb. rettenetesen szokott zavarni. Ez, bizony, mind tükörfordításból származó germanizmus (az angol is germán nyelv). Magyarul helyesen "szeretem a tannint", "szulfitot tartalmaz". Ugyanúgy, ahogy "szeretem az almát", "szeretem a bort", "szeretem a sportot", annak ellenére, hogy mindegyikből létezik többfajta.

A "magas alkohol" elleni harc már tök reménytelen... :(

cser11 · http://csernyikpince.blog.hu 2011.05.25. 11:58:46

A "szulfitokat tartalmaz" kifejezés jogszabályi kötelezettség

A BIZOTTSÁG 607/2009/EK RENDELETE
(2009. július 14.)
I szakasz 51.cikk
(1)
Amennyiben a 2000/13/EK irányelv IIIa. mellékletében felsorolt összetevők közül egy vagy több megtalálható valamely, a 479/2008/EK rendelet IV. mellékletében említett termékben, a szóban forgó összetevőt vagy összetevőket fel kell tüntetni a címkén a „tartalmaz” szó előtt. A szulfitok esetében a következő kifejezések használhatóak: „szulfitok” vagy „kén-dioxid”."

Sárfehér 2011.05.25. 12:21:24

@cser11: Attól, hogy szabványos, még marhaság.

töppedt 2011.05.25. 13:11:05

@Sárfehér: :))
Ja és még a "magas minőség"

Bortó 2011.05.25. 15:45:21

Igen, kiszúrható mégpedig nagyon egyszerű módon. Pinot vakkóstolón például mindig az új-zélandiak a legfinomabbak. De más kategóriában (CS,Merlot, Syrah) is versenyképesek a legnagyobb francia borokkal - töredék áron. Mondjuk az, hogy a DRC borokkal is ennyire egy ligában vannak az egy kicsit megütött (ráadásul egy olyan Felton Road, amely nem is tekinthető a pincészet csúcsborának).
Viszont a "klasszikus" újvilági jegyeket, komoly új-zélandi borokban
megtalálni nem lehet, tehát ilyen szempontból felismerhetetlenek.

Octopus 2011.05.25. 17:15:47

A cserekhez: szvsz egyértelműen kevesebbet tartalmaznak az újvilágiak, legalábbis nagy általánosságban, és az elsődleges ok talán a készítésmód lehet. Hogy nem pusztán a klímán/terroiron múlik, azt kiválóan bizonyítják a kézműves Wendouree borok, amelyek olyan tanninosak, mint a bordeaux-i vagy cahorsi vörösek, vagy akár a chilei Viu Manent dűlős malbecje, ami szintén lehetne akár francia is ebből a szempontból

hegyaljai 2011.05.25. 21:18:49

Az nyilvánvaló, hogy a vörösborokban csersavnak, tanninnak nevezet anyag nem csupán a csertölgy gubacsaiból kinyerhető digalluszsav, hanem valami több, amiről a vörösborok ismerői hosszasan el tudnak vitatkozni, hogy mennyi származik a bogyó héjából, és mennyi a hordó fájából. Persze elképesztően rossz borok esetében a kocsányból a sérült magból is eredhetnek. Akkor mit is értetek itt a tannin alatt?

TokajVillány 2011.05.25. 21:29:39

@Sárfehér: minden tiszteletem, hogy a borértésen és kedvelésen túl törődik szép nyelvünk állapotával is. Az ilyen bükkfanyelvű jogásznokokat szívesen ajándékoznék meg egy közös kiadásban megjelenő Kazinczy, Vörösmarty, Arany, Kosztolányi kötettel, ha másképp nem, jól fejbesomni Őket vele, de legalább a tyúkszemükre pottyantani.

A poszt érdemi részéhez, komoly kóstolási tapasztalatok hiányában sok hozzáfűzni valóm nincs (tán a spanyol cava egy csöpp kivétel), az egyre színvonalasabb hazai borkínálat finanszírozása se gyerekjáték, és a - meglehet provinciális - ízlésemnek megfelelnek.
Off - A teljesség igénye nélkül pár név, akiktől (a többségüknél akiknél) mindig szívesen kóstolok, szigorúan ABC sorrendben: Árvay, Bock, Bussay, Bott(Bodó), Debreczeni, Demeter Cs., Demeter Z., Ebner, Eszterbauer, Gere A., Gere T&Zs., Györgykovács, Heimann, Luka, Nobilis, Oremus, Szepsy, Tiffán Ede&Zs., Tóth István, Weninger.
És további 15-20 borásztól is legalább 1-2 emlékezetes tétel.

Sárfehér 2011.05.26. 09:08:40

@TokajVillány: Mea culpa... Önkritikát gyakorolok, és kívánok neked sok 7,5dl-es kiszerelésű, betakarítás és lékinyerés után lignin alapú göngyölegben érlelt, szőlő alapú erjesztett alkoholos italt, aminek értékesítését szakforgalmazók bonyolítják. Az olyan bikkfanyelvet, mint bor, hordó, szüret, prés, ezentúl kerülni fogom. Ha egyszer neked így tetszik... :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.05.26. 09:39:30

@Sárfehér: Nem akarok beleszólni, de te a lékinyerés, értékesítés, kiszerelés, erjedés, forgalmazás szavak helyett mit javasolsz? Mármint tételesen és konkrétan.

Én is szeretnék szebben fogalmazni és én is szeretem az anyanyelvemet, de néha nem találok jobb szavakat ezeknél. De szívesen tanulok - komolyan -, ha neked valami jó ötleted van.

A minap például a "forgalomba hozni" kifejezésen tréfálkoztál. A kereskedelmi forgalom magyar kifejezés. Te hogyan fogalmaznád meg azt a konkrét lépését a bortermelésnek amikor egy palack bor minden hatósági engedéllyel megkezdi a kalandos életét a kereskedelembe? Nekem a piacra hozás és a forgalomba hozás jut csak az eszembe.

De a lékinyerés helyett sem tudok jobb szót. A préselés nem jó, mert egyrészt nem mindenki présel és a lékinyerési arány ugye az az arány ami a hordóba kerülő must és a szüretelt szőlő súlya között van. Préselési aránynak ezt mégsem lehet hívni.

TokajVillány 2011.05.26. 12:42:51

@Sárfehér: Egy méretes félreértés lett a kommentemből. Most is úgy érzem, hogy az első mondat Számodra egyértelműen pozitív.
A "bükkfanyelvű jogásznokok" kitétel és a kilátásba helyezett bünti pedig a jogszabály elkövetőire vonatkozott.
Tehát egy oldalon állunk. Ha máskor belekotyogok, igyekszem még egyértelműbben fogalmazni.
És kerüljön az asztalunkra szüret után kipréselt szőlőből, hordóban érlelt sok jó bor. Egészségünkre.

Sárfehér 2011.05.26. 13:06:00

@TokajVillány: Bocs, tényleg félreértettem. :) Minden visszaszívva.

Sárfehér 2011.05.26. 13:10:51

Szóval, DRC bort nyilván legtöbben nem kóstoltunk és nem is fogunk. Az egyik hazai analógiája a kérdésnek (ha nem is pontosan) a tanninszegény - tanninos kadarka kérdése. A "hagyományos" kadarka tanninszegény (pl. Sebestyén), de vannak már tanninosak is, pl. Vida Péter. Én azt tapasztaltam, hogy jót tesz az utóbbinak egy kis szellőztetés, a tannin kisímul, és marad a gyönyörű kadarka.

hegyaljai 2011.05.26. 13:15:51

@Sárfehér: Szerintem ami a szellőztetéssel eltávozik, az nem tannin (csersav) hanem valamely keserű hatást keltő illékony anyag, esetleg aldehid.

Sárfehér 2011.05.26. 13:22:55

@hegyaljai: Nem távozik, oxidálódik a tannin, úgy símul ki.

hegyaljai 2011.05.26. 13:27:10

@Sárfehér: Néhány perc alatt? Na azért ez már sok!

Sárfehér 2011.05.26. 14:11:54

@hegyaljai: Nem, igazad van, nem voltam elég pontos a "kis szellőztetéssel". Tapasztalatom szerint a kinyitás utáni nap lesz igazán jó.
süti beállítások módosítása