Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Az érdektelen és a provokatív

2005.09.21. 01:51 - Albert gazda

Ezúttal rizlingezünk. A nemzeti romantika klasszikusáról elnevezett szekszárdi extéeszpince kissé személyiségzavaros bora csap össze a Somlóra szabadult perfekcionista építési vállakozó patetikus olaszrizlingjével. Ég és föld.

Előbb azt mondtam magamban (-nak), nosztalgiázok kicsit. A néhány éve sokkal többre hivatottnak sejtett szekszárdi Liszt Pince 1999-es rajnai rizlingje anno decibel módfelett ízlett, ötcsillagos skálámon megszórtam néggyel – bőkezű voltam akkor, azóta szigorodtam –, szép savakra emlékszem, gyümölcsökre és korrekt, nem nyers, inkább üde zöldekre, a direkt reduktív dimenziókon túlmutató ízvilágra. Ma már világos, még számomra is, hogy nem volt az igazán rajnai, de bornak jó volt, és kész. Megittam belőle sokat. Most tehát vettem egy 2004-est a Corában – sokszor szidjuk itt a láncokat, ezt nem kell –, aztán megnéztem.

Vagy a bor változott, vagy én. Vagy a bor is meg én is. Meg a pince is. Tényleg, előbb erről. A Lisztben, úgy is, mint a borvidék kvázi monstrumában, szerintem sokkal több marad benne évről esztendőre, mint amennyi kijöhetne. Végül is, már az 1994-es évjáratban készítettek olyan cabernet sauvignont, amely után megnyalhatta a 300 forintos keretből gazdálkodó halandó mind a harminckét fogát. Aztán beestek a különféle Baronok tulajdonosnak, velük a kiemelt lébelek, a Chateau Kajmádok és így tovább, ám hirtelen egyetlen borukat sem tudnám felsorolni az utóbbi évekből, amelytől elragadtatásba bonyolódtam. Mi történt, történik, nem tudom. Mióta szegény Liszt Ferenc komponista-zongorista ábrázata is ott komolykodik a címkén, azóta pláne.

Liszt Pincészet Szekszárdi Rajnai Rizling 2004

Szóval: a 2004-es rajnai először is annyira reduktív, hogy eddig és ne tovább. Holthalvány szín, alig észrevehető zöldes reflexekkel. Előbb cukorkás, aztán gyümölcsökkel próbálkozó íz, sárgadinnye, füvek és egres. Ízben nem vékony, közel a mediumhoz, határozott savakkal, ám a matéria az istennek sem áll össze. Az édes, a savanyú és a keserű viaskodik, eredménytelenül. Amit vállal, azt sem teljesíti: annyi lenne a dolga, hogy kedvet csináljon magához. Nem képes. Nem ellenszenves, csak érdektelen. Tizedannyit sem fogok meginni belőle, mint 99-es őséből.
3 pont, jóindulattal.

Kreinbacher Szent Margit Olaszrizling 2003

Másodjára azt mondtam magamban (-nak): kóstolok valami extrát. Provokatívat, amiről lehet vitatkozni. Megjelent néhány éve a Somlón a Kreinbacher József nevezetű építési vállalkozó Szombathelyről, azzal, hogy attól kezdve jó borokat fog készíteni valaki ott. Mert eddig senki nem tudott. (Ez persze hülyeség, mert örökös kedvencünk, Györgykovács Imre minden évben fantasztikus dolgokat csinál – ám róla máskor értekezünk. Vagy írunk egy regényt, Jókai modorában.) Kreinbacher belefeccölt a bizniszbe félmilliárd forintot, összeszedett harminc hektárt, megnyerte Szepsy Istvánt szaktanácsadónak – igaz, a legnagyobb nem flyingol le minden héten, nem a stílusa –, és olyan ültetvényeket és birtoképületet rakott össze, amelyek csodájára járhatni.

Aztán beleszaladt két pofonba. Az egyik maflást 2003-nak hívják, a másikat 2004-nek. Kétségtelen, vidámabb körülmények közt is lehetett volna startolni szent hegyünkön. 2003-ban a Kreinbacher Birtokon olyan borokat készítettek, amelyek nélkülözték a savakat, de nem nélkülözték a fát. 2004-ben pedig olyanokat, amelyekben a savak bosszút álltak előző évi hányattatásaik miatt. A 2003-asok legjava ráadásul sokkal drágábban került piacra, mint amit Somlóra addig jellemzőnek gondolhattunk. Ez nem egy jó borbarátomnak nem tetszik. Egyfelől. Másfelől viszont: ha a célokat, az igényességet, a hozzáállást nézzük, nem biztos, hogy sokak azok a sok ezer forintok. Az öt-tízezres vörösök árát nem kérjük számon, a fehéreken még meglepődünk. Fene tudja: mivel gyengébb a 2000-es Úrágya, mint a Kopár bármelyik évjárata? Semmivel.

Ám: mivel gyengébb Kreinbacher 2003-as Szent Margit olaszrizlingje, mint a 2000-es Úrágya? Vagy a 2003-as Királyudvar-blend? Hát – gyengébb. Hanem a 2002-essel például vígan felveszi a versenyt. Tükrös aranysárga, csillog, ahogy illik, és árad az illata. Körte és fa, de a barrique messze nem annyira domináns, mint akár néhány hónapja. Kifinomult hordóhasználat – így fogalmaznám. A somlói mineralitásnak szinte nyoma sincs, helyette kifejezett furmintos jelleg – már mentegetőztem amiatt, hogy ezt nem tudom leírni, most sem teszek hozzá újat –, derekas test és a legfinomabb single malt whiskykre (Glenmorangie) emlékeztető utóíz, amelyben a 13-as alkohol játszogat a harmatos savakkal, és simán nyer. Aztán tágasabb lesz a bor. Egyre világosabb, mennyi minden van benne, és az is, mennyi minden nem jöhet ki belőle az évjáratban. Széles, de magasra kapaszkodni képtelen. Finom és kifinomult, jó inni, de ugyanazt játssza minden fordulóban. Nem veszít semmit menet közben – és nem nyílnak meg új dimenziók.
A 6 pont azért megvan, simán. Lesz jobb is. Biztos.

Címkék: kóstolás

17 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr5213047

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

züm-züm 2005.09.21. 06:58:21

Szepsy istván mondta, hogy a legelején valóban adott egy-két tanácsot a pincészetnek, de ennyi. Tehát nem szaktanácsadója a pincének!

Palesztín 2005.09.21. 08:20:55

Jó. A cikk.

2005.09.21. 08:23:14

A fő tanácsadót Demeter Zoltánnak hívják, az Ő tudásán alapulnak a birtok borhoz kapcsolódó dolgai. Az új hordókkal meg nem lehetett mit tenni, nem vehettek használtat egy kitűzött presztízsű pincébe.

pittman 2005.09.21. 10:39:40

Természetesen mindenki azt hasonlít össze, amit akar, de egy 2004-es rajnai összekóstolása egy 2003-as olasszal legalább olyan "érdekes", mint egy "pénz-nem-számít" hobbipincészet összevetése egy olyan borászattal, amely a borból szeretne (becsületesen) megélni. :-) Hadd ajánljam amúgy a Liszték Domain Zichy családját mindenkinek. Kiváló borok, jó áron.

Albert gazda 2005.09.21. 12:25:45

A hozzászóló szent, a véleménye szabad, a szerző ne pofázzon közbe. Most csak azért, hogy ne emiatt látsszam hülyének: természetesen nem kóstoltam össze a két bort. Előbb megnéztem belövőnek az egyiket, aztán meg a másikat.

Majom 2005.09.21. 14:42:09

"rajnai vs. ... olasz" Az (al)cimben is öszze vannak ugrasztva vö: vs "Olasz rizling: csak névrokona a rajnai rizlingnek." http://www.borbirodalom.hu/b6.php bár illeszthetőek: "... a rajnai rizling és az olaszrizling terem, melyekből egy olasz-rajnai cuvée ... készül" http://www.deluxe.hu/cikk.php?article=270&pat=15

Majom 2005.09.21. 14:43:20

"rajnai vs. ... olasz" Az (al)cimben is öszze vannak ugrasztva vö: vs "Olasz rizling: csak névrokona a rajnai rizlingnek." http://www.borbirodalom.hu/b6.php bár illeszthetőek: "... a rajnai rizling és az olaszrizling terem, melyekből egy olasz-rajnai cuvée ... készül" http://www.deluxe.hu/cikk.php?article=270&pat=15

2005.09.21. 14:44:02

már kettőt látok :)

speirs százados 2005.09.21. 19:42:59

tudom, hogy szőrszálhasogatás, de képtelen vagyok megállni, hogy ne jelezzem, azért somlón nem csak györgykovács imre van. ott van pl fekete béla bácsi is. mondjuk nem tudom eldönteni, hogy az a mondat, h "mert eddig senki nem tudott" idézet-e, vagy albert gizda véleménye. mindenestre nem csak györgykovács nevével lehet somló védelmére kelni.

Lucas_Corso 2005.09.21. 20:48:15

Sőt, névtelen pincéből (kimérve) volt szerencsém olyan zöldveltelinit (!) kóstolni, amely tétel szvsz stabilan 77-78 pontra taksálható (és ugyanott a juhfark is megért 72-73-at). Csak mondom. Szeretem a Somlót, na. :-)

blabla 2005.09.22. 10:36:59

És ne feledkezzünk meg Laposa József (Bazalt Borház) "somlai" olaszrizlingjeiről sem...

karcsai 2005.09.22. 11:02:34

Meg azért néha Tornaiéknak is akad egy-két szép tételük.

tf1 2005.09.25. 07:54:17

Sőt. Nemcsak Somló van az országban.

Mikrobi 2005.09.27. 14:14:20

Nekem nem illik fikázni a Lisztet, mivel egy borkóstolóra ingyen küldtek 30 üveg bort, köztük a Kajmánd sorozatból is egy szekszárdi cuvée-t, de a rajnai rizling tényleg gyenge. Szerintem egyszerűen ecetes. Többször is megkóstoltam, a többivel is hasonlítgattam, mindenféle étel után kóstoltam, de csak ecetes. A többi viszont ízlett, a Kajmánd akár vásárolható is (1700 Ft-ért pláne). Egy tény: a legjobb marketing-készsége a Lisztnek van az országban. Kb. 25 pincészetet hívtam fel, vagy írtam nekik mailt, egy csomó nem is válaszolt, a többi meg lemondta a borkóstolót szüret miatt. A Liszték is szüreteltek, mégis tudtak küldeni három dobozzal. A nyáron kicsit megkóstolgattam a somlói borokat is. A hegyen mindenki szidta ezt a Kreinbachert (képtelen vagyok megtanulni a nevét), én meg se találtam. A legtöbb pincészetben jó minőségű bort árultak olcsón, de sajnos nem palackoznak elegen. Az egyik gazda panaszkodott, hogy a göngyöleg még az olcsóbbik dugóval is 200 Ft. Végül a Tornainál vettem palackozott bort, azt viszont nem kóstoltam meg.

Mikrobi 2005.09.27. 14:17:32

Ja, egyébként amikor 2 éve először vásároltam a Lisztnél Szekszárdon, több bort is megkóstoltam, de csak a Domaine Zichyből vásároltam. Jó okkal...

Vipwines 2009.08.06. 22:38:25

Kedves Borimádó Társaim!

Szerencsésnek mondhatom magam, hogy jártam Kreinbacher József somlói pincészetén! A pincészet maga a tökély és a borok amiket kóstoltam ott vannak a szép borok között, higyjétek el! A szőlő tőkéket a leggondosabban metszik, gondozzák..a birtok esküszöm egy burgundiai chateau-val vetekszik! Jómagam a Master of the wine vizsgára készülök és lelkes borimádó révén sokféle és fajta bort kóstoltam már a Világ híres régióinak vidékeiről. Mint tudjuk Somló hegyalja minerális jellegű szép száraz borokat tud termelni szakértő borászok álltal és Kreinbachernek megvan az a tőkéje és imádata a borok iránt hogy ezt a szuper kis gárdát ösze is hozza. Ország szerte viszik a borait a vinotékákban, javaslom, hogy kóstoljátok meg bátran a borait. Isteniek egy jó kis halvacsora, vagy egyszerűen csak egy könnyű nyári szárnyas ebéd mellé.

Üdvözlettel,
Vipwines

lackó 2009.08.07. 07:33:25

Hö? Van egy titkos M(the)W-jelöltünk? Mecsoda marketingszöveg.

Mivaaaaaaaaaaan?
süti beállítások módosítása