Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Marci hevesen

2005.11.12. 23:44 - Albert gazda

Ha már itt volt Márton, megkóstoltam két újbort. A bozsolézás játék – igaz, jó pénzt lehet keresni vele –, nem kell tehát nagy dolgokat várni a sebtiben összedobott primőröktől. Dúzsi Tamásnak rozéban ehhez képest sikerült igen finomat csinálnia.

Gondolom, a történetet az utóbb szentesült Mártonnal meg a libákkal mindenki ismeri, nem mesélem ezredszerre. Ennél érdekesebb, honnét van az egész bozsolékultusz. Onnét, hogy a Macon és Lyon közé szorult derék francia parasztok egyszer csak rájöttek – nem is régen, alig néhány évtizede –, autentikus gamay-jük sok mindenre jó lehet, viszont arra nem, hogy a pinot noirral varázsoló északi szomszédaikkal versenyezhessenek. És erényt kovácsoltak a szükségből: ebből lett a Beaujolais Nouveau, a gyorsbor, amely novemberre kész, és egykettőre meg kell inni. Vigyázzon a nyájas: hiperek polcain olykor előfordulnak korábbi évjáratú Nouveau-k – beragadtak, szegények –, azokat nem szabad megvenni.

Mindenesetre vannak, akik állítják, a bozsolé nemcsak marketingbor. Azt mondják, finom is. Persze, csak abban az esetben, ha nem vörösbort, hanem bozsolét akarunk inni. Mert a kettőnek azon túl, hogy egyaránt kékszőlőből készülnek, nem sok köze van egymáshoz. Nekem az a privát meglátásom, hogy fehérben és rozéban sokkal élvezetesebb primőröket találhatni, mint vörösben. Amazok egyszerűen jobban emlékeztetnek a normális úton-módon készült kollégákra. A Márton-projekt mindenesetre évtizede dübörög Magyarországon is – külön fesztivált is szerveztek rá, ma még kimehet a szentendrei skanzenbe, aki nem átall –, az egyre szélesedő célcsoport alig várja november 11-ét, hogy belenyalhasson az úttörő Bock József meg a nyomában tucatszám felsorakozott többiek évjáratelsőibe. Jómagam két Dúzsi Tamás-művel nyitottam, ezek ezer forint körül érhetőek el.

Dúzsi Tamás Rozé Újbor 2005

Zweigelt, portugieser, kékmedoc, a Bortársaság honlapján fellelhető kommentár szerint a szekszárdi mester október 20-án fejezte be a szüretet. Amennyiben ez az újborokhoz szedett szőlőre is vonatkozik, le a kalappal. Az biztos, hogy a bor élvezetes. Hiába, Dúzsi Rozékirály Tamás a műfajban tényleg nehezen felülmúlható – legfeljebb Lőrincz György provence-i típusú fahordósát, más világ, szoktam jobban szeretni –, nem véletlenül nyeri sorra a vonatkozó teszteket. Ez a delikvens hagymahéjjal játszó egészen halvány rózsaszínnel nyit, finom, gyümölcsös-málnás illatokkal folytatja. Pici élesztősség, fűszeresség, hurrá, finoman szurkáló szénsavak. Ízben dettó, gyümölcsök és éppen annyi szén-dioxid, hogy megtartsa és végigvigye, az élénk, édeskés-savanykás, életteli utóízig. Primőrnek kiváló, megérdemli a 4 pontot.

Dúzsi Tamás Marci 2005

A név kissé infantilis, de telitalálat, szerintem. Egy ilyen könnyed valamihez túlzás a Márton, tessék becézni nyugodtan. Amúgy nehéz ügy. Még egyszer: nem szabad a vörösbor felől közelíteni hozzá – és társaihoz –, és minden rendben lesz. Ugyanúgy zweigelt, portugieser és kékmedoc, mint a rozé, rubinszínnel, tükrös csillogással. Gyümölcsök, főként szilva, meg az obligát újboros beütések. Ízben is van tartása, savban nem szűkölködik – nagyon nem is durvul, szerencsére –, tanninban igen. Más kérdés, csersavak nem valók bozsoléba. A vége savanykásabb annál, hogy vonzónak nevezhessük. Összességében korrekt munka. 3 pont.

Címkék: kóstolás

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr4912990

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

palika 2005.11.13. 17:01:23

Tegnap kóstoltam a Marcit a Bortársaságnál, előtte pénteken a Veritasnál Bock borát és a Vylyanét. Ha a Marci Nálatok 3 pont, akkor a Bock 4 és fél, a Vylyan pedig usque 0,35...

párizsi 2005.11.13. 17:12:31

Úgy írják, hogy BEAUJOLAIS...

Bor K.O. 2005.11.13. 18:03:14

Nem rossz a Dúzsi rozé, de számomra idén nem ez lesz a műfaj bestsellere mint a tavalyi meg azelőtti Dúzsi kékfrankos és zweigelt rozék, ugyanis a Figuláé is befutott, és olyan intenzív szamóca, frutticukor, nyersszilva, és lekvárillattal támad, amit nehéz a Dúzsi halvány málnaszörp színével-illatával összevetni. Nem rossz, persze, de a Figula féle 2005-ös Tihanyi Kékfrankos Rozé szerintem idén nagyobbat szólt. A Marcit tavaly nem ittam, így nincs viszonyítási alapom, de szerintem a műfajához képest is vékonyka kicsit, vagy lehet hogy csak én nem akarok mindenáron újborozni. A Mayer kékoportóban pedig van valami fura, de ezt a nálam okosabbak majd megfejtik. Ízlés dolga, de nálam nem tipikusan oportós értékeket villantott fel, valami megmagyarázhatatlan sós ízvonallal. Ez az évjárat úgy látom meglepő fordulatokat tartogat még. És halleluja az Etyeki Küvé 1-nek, most is mint tavaly, de erről már hozsannáztam a Szoktatóboros cikk hozzászólásainál.

Lucas_Corso 2005.11.13. 18:21:53

És Maçon, nem? Csak mert a Macont nem is így ejtenénk... Na, de mindegy. Csak hogy legyen kötözködés is, meg ontopic: a Bock _szvsz_ max. szintén 3 pont, de inkább csak 2. Annie Hallt átírva: olyan savanyú, mint az élet.

palika 2005.11.13. 18:34:23

Lucas_Corso: szerinted a Bock rosszabb, mint Dúzsié? Hát, nem is tudom, szerintem éppen ellenkezőleg. Vagy csak azért éreztem olyan jónak, mert közvetlenül a savanyúkáposzta illatú/ízű Vylyan után kóstoltam...?!?

Benedictus 2005.11.13. 18:48:00

aki nagyot akar csalódni: igyon egy Novembort! nyilván az ember máshogy el egy újborhoz, de nem ennyire...

connection française 2005.11.13. 23:08:20

Maçon (ejtsd:maszon)=köműves, Macon (ejtsd:makon)=város Lyontól nem messze, kb. 34472 lakossal.

Lucas_Corso 2005.11.13. 23:30:51

palika: szerintem igen, vagy legalábbis nem jobb. De a Vylyan sajnos tényleg nincs rendben, ebben egyetértünk. Kár, az eddigi évjáratokban kedveltem...

Lucas_Corso 2005.11.13. 23:33:44

connection française: köszi, szégyenszemre belezavarodtam, pedig pár évet lehúztam ott - igaz, nem Lyon környékén... :-))

muskotály küvé 2005.11.14. 11:50:12

A Marcit kóstoltam a hétvégén, teljesen jól ment a libasülthöz. Rozét nem vettem, mert a bortársaság kollégája az összes újbor közül azt tartotta a leggyengébbnek... De még jobb volt az Etyeki Küvé 1.

kadarj 2005.11.14. 14:13:54

Hát akkor én nagyon beleszaladtam valami nemtommibe, a tavaly általam is favorizált Cuvée 1 idei mutatványa színben-illatban-ízben rettentő zöld és savanyú volt, és olyan buborékot képzett, mint a szappan. Palackmosási ügy?

muskotály küvé 2005.11.14. 14:28:04

kadarj, én tavaly nem ittam, de ez most tényleg bejött. hilltopos, de sokkal frisebb illat, sok szénsav. Mosogatás után elöblítetted a poharad? :)

kadarj 2005.11.14. 16:44:23

Gondolhatod; ráadásul ez a buborék a palackon belül volt. Na? (viszont a + élményeket olvasva asszem adok neki még 1 esélyt)

fdede 2005.11.17. 08:42:28

Igazat adok a cikk irónak,nekem is nagyon ízlett./Dúzsi Marci 2005/
süti beállítások módosítása