Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Olimposz nekem

2006.02.22. 05:54 - alföldi merlot

A Boristen pannon prófétája azt mondta, hogy kedvenc terroárja a Somló, ami mások szerint omphallosz is, jobban meg kéne becsülni, a csúcsára sztupát ültetni. Ám, ha nincs szőlő, a Somló néma gyerek, kinek jutna eszébe faggatni? De van szőlő, és iszom minden szavát.

Mint a mellékelt ábra mutatja, nem vetem meg a röpködő kis lelkeket meg a képletes beszédet, de azért fölütöttem a Borkalauzt, hogy valami vaskosan reálisat is kapjak, és a végén majdnem felsikítottam: „… ezeknek a boroknak mindaddig nincs esélye méltó helyük elfoglalására, amíg az occidentális fajtákból készült, hűtött erjesztéssel, fajélesztővel készített borokkal együtt bírálják őket. Semmitmondó nyers boroknak bizonyulnak azok a borok, amelyek kellő érlelés, felnyitás utáni levegőztetés és kissé magasabb hőmérsékleten történő kóstolás esetén nemes ízeikkel nagy meglepetést hoznak.” Hát ennyire ezoterikus, ennyire összemérhetetlen volna Somló? Vagy féltik a zsenge fogyasztót? Vagy a somlóit féltik a zsenge fogyasztótól?

Fekete Béla bácsi, a magyar bormitológia Csoszogijának legendás 2002-es Hárslevelűjéről lemaradtam, pedig futottam fűhöz-fához. A 2003-asról már semmiképpen nem akartam, bár figyelmeztettek, hogy 2003 nehéz év volt a fehéreknek, mert a perzselő hőség elégette a savakat. Ráadásul, az értők némelyike azzal vádolja Béla bácsit, hogy ő a próba-szerencse módszerével dolgozik, vagyis soha nem lehet nála biztosra menni. És bizony a Hárslevelű drága mulatság zsákbamacskázni. Viszont főnyeremény!

Fekete Béla Somlói Hárslevelű 2003

Sokrétű illatában agyag, tűzkő, körte, sárgadinnye, hársvirág és frissen darált dió. Másnap árnyalatnyi füstösség. Textúrája olajos, vastag és selymes. Az egész szájat betölti. Ízében ásványos jegyek, mazsola és mézes dió. Minden kóstoláskor újat mutat. Nem agresszív, még csak nem is lendületes, hanem finom savak (keresem a szót). Hosszú, száraz lecsengés citrusos beütéssel.
Arisztokratikus bor. Különleges, nemes és komplex. Zöldfülű amatőr vagyok, talán ezért nem látom, hogy innen milyen út vezet fölfelé. Nekem a legszebb száraz fehérbor, amit valaha kóstoltam. (Kicsi vagyok én, hogy kilencesekkel dobálozzak, ezért 8 pont.)
Ünnep volt inni.

Laposa Somlai Olaszrizling 2003

Intenzív illatában fehérhúsú őszibarack florális és minerális jegyekkel. Pompás. Másnap az illatban már főleg dió és virág. Ízben is gazdag: alapvetően gyümölcsös és egy kissé édes, mazsolás, de valami agyagos, zsíros, kenyérhéjas érzettel (itt is keresem a szót). Határozottan a Fekete Bélai vonal, de földközelibb kiadásban. A savhiány és az édesség miatt hiányzik belőle annak arisztokratikus tartása. De így is remek bor. (6 pont, ha már egyszer visszafogtam a lovat.)
Öröm volt inni. (Kb. 2.500 ft, én a Maligánban szereztem be (van ott Fekete Hárslevelű is), aki tud más előfordulást, ossza meg velünk!)

Nagy mák, hogy van ilyen kis tanúhegyünk meg hozzá Béla bácsi és társai.

Címkék: kóstolás

92 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr1812888

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KF 2006.02.22. 08:38:34

Somlóihoz nincs mérhető. Talán Montrachet vagy Mersault.

nzoli 2006.02.22. 09:12:28

A Laposa rizlingre nekem inkább ~1500 Ft rémlik a Maligánban, viszont a 2003-asból nem sok van, ha van még egyáltalán... Amúgy meg a Borfaluban is van, de ott már csak 2004-est láttam, viszont van Juhfark is (talán kb 1700 Ft mindössze). Nagyon jó borok nagyon olcsón!

Radiszadi 2006.02.22. 09:20:36

2002 Fekete hárslevelű a leggyönyörűbb száraz fehérbor volt, amit valaha ittam. 2003-as chardonnay-ja és juhfarkja is kiváló. (Ezzel szemben Györgykovács 2003-as borai kevésbé átütőek szvsz.)

eF 2006.02.22. 10:49:05

http://www.somloi.hu/Somloi_eredetvedelmi_szabalyok-2006.html

Sárfehér 2006.02.22. 11:44:27

Kedves eF, elolvastam a linket, tetszett. Egy dolog: olyan régi, Somlóra jellemző fajok, mint bálint és sárfehér, hogy maradhattak ki belőle? (ld. a Györgykovácsolás témát kicsit régebbről.)

lacibor 2006.02.22. 12:27:58

Hárslevelű, de Olasz rizling.

költőnk és kora 2006.02.22. 13:40:25

olaszrizling, egy szó, kisbetű, Helyesírási kéziszótár, 464. oldal.

lacibor 2006.02.22. 14:03:16

http://www.hnt.hu/aboutus/wines.php

költőnk és kora 2006.02.22. 14:36:54

A HNT szentesíti a magyar helyesírást, vagy az Akadémia?

Sárfehér 2006.02.22. 14:59:30

Abban igaza van lacibornak, hogy az egybeírt forma valószínőleg német hatásra lalkult ki (vö. Welschriesling), de így használjuk, ezért ez a jó. Emlegethetném még a franciakrémest, a franciasalátát, a franciakulcsot, a csehpimaszt, a románszánkót, a rácpontyot, az oroszkrémet, stb. Azt hiszem viszont, hogy ez a kérdés a szőlőt és a bort igazán nem érinti. Más. Végignéztem az eF által ajánlott honlapot, és abból ami ott van, de főleg abból, ami hiányzik a honlapról, szomorúan megállapítottam, hogy léthatóan nem teljes az összhnag a hegyen -pedig teljesen kívülálló vagyok. (Nyilván ahol emberek élnek, mindenütt vannak ellentétek, félreértés ne essék, ez természetes.) Több jeles pince teljesen hiányzik a honlapról, továbbá a borversenyek díjazottai - ezért gondolom, úgyszintén résztvevői - közül. Ugyanakkor boldogan találtam egy aranyérmes Valentin nevű bort. Vagyis valaki mégis foglalkozik bálinttal, ezek szerint, nem is akárhogy. Húsvét előtt elmegyek a Hegyre. Már nagyon várom.

költőnk és kora 2006.02.22. 15:52:44

Nem akartam én bántani lacibort, csak jeleztem, hogy téved, a HNT-vel együtt.

zoli 2006.02.22. 15:57:00

Fehér Tamás a Sághegyen(amitt kigolyózott a borvidékből ez az eredetvédelem!!!) termeszt a Bakonyi fajtákat, nála lehet megkóstolni őket(az említett valentin, ill. magyar rizling, korona, pátria, rozália...), a Bálint és a Valentin egyáltalán nem ugyanazok, előbbi régi magyar nővirágú fajta, utóbbit lásd itt: http://www.cserszegi.hu/index_m.html (katt a szőlőfajtákra!)

Sárfehér 2006.02.22. 15:57:03

Hm. Nem nagy az aktivitás. Az előző somlói téma egy héten át kapott hozzászólásokat.

Sárfehér 2006.02.22. 16:10:49

zoli, köszönöm, látom, rád mindig lehet számítani. A múltkori tanácsot is köszönöm, vettem sárfehért a Jókai téren, ez még a 2000-es vinárium palackozás, állt, és sajnos, tudom, hogy ebben a dugó sem az igazi. Remélem, azért nem esett nagyon szét. Viszont a 2003-as már palackban van, állítólag a Jókai utcai (nem a téri) boltban az egész Fehérvári sorozat kapható lesz, ezek már minőségi palackok.

Sárfehér 2006.02.22. 16:12:42

A Kis Somlón milyen borokat csinálnak vajon?

zoli 2006.02.22. 16:13:24

igen? Akkor én meg ezt az infót köszönöm!

zoli 2006.02.22. 16:16:46

Hasonló a fajtaösszetétel, talán kevésbé intenzív a borok ásványossága, azt is elfogadom, hogy vmivel kisebb kaliberű borokat készítenek, de éppen az itt belinkelt szabályozásból kiderül, hogy nem készíthetnek eredetvédett somlói borokat, pedig szép lassan kezdték kialakítani a borturizmust, vendégvárást, szomorú eset...

zoli 2006.02.22. 16:18:45

Ha érdekelnék a régi magyar fajták, Tornainak van csomorikája, de halkan megsúgom az nem somlói fajta, hiába mondják róla, Szederkény az őshazája, a pécsi borvidék versendi régiójában, ott viszont minden csomorikát juhfarknak hívnak:)

Sárfehér 2006.02.22. 16:25:25

Január végén még nem volt egy palack sem belőlük, az eladó kislány pedig csodálkozva, nagy szemekkel nézett rám, de remélem, azóta változott a helyzet. Mindenesetre ha jársz arra, és van már, szóljál. Én most egy darabig nem jutok el oda. Megtaláltam a telefonjukat is: 269-1099. A bolt honlapján mindenesetre még nem szerepelnek a Fehárvári borok.

Sárfehér 2006.02.22. 16:31:36

Köszönöm az újabb infókat. Én nem nagyon értem a jogi szabályozást, de ha jól értem, azért a borvidékhez hozzátartozik a Kis Somló és a Sághegy is, csak a DHC plecsnit nem tehetik rá az üvegre, Somlóinak (Somlainak) azért hívhatják a bort. A Kis Somlót is meg kell nézni. Ott kit érdemes meglátogatni? Továbbá persze, hogy érdekelnek a régi magyar fajták.

zoli 2006.02.22. 17:01:15

Akkor kapásból mindjárt néhány érdekesség: Szeremleytől kapható már a budai(talán még szebb a badacsonyi Németh pincében), ill. bakator, hamarosan a szerémi zöldet is meg lehet kóstolni. A Hétszőlő főbora kövérszőlőből készül, mondjuk drága játék... Hamarosan piacra kerül még a Pannonhalmi Apátsági pince sárfehérje is vagy a Vylyan csókaszőlője, a többin még gondolkodom:)

Sárfehér 2006.02.22. 17:06:43

Szeremley Budai zöldem már van, a bakatorra már régen várok. A többit is megkóstolom, köszönöm.

zoli 2006.02.22. 17:09:15

bakator szintén kapható abban a Jókai tériben és sztem nagyon finom is...

TULLIUS 2006.02.22. 18:19:14

Az akadémia. (Szerintem az is csak akkor nagybetű, ha kiírod Magyar Tudományos Akadémia, ez így ugyanis intézménynév. Feloldozás a szabály alól akkor lehet, ha annak valami stilisztikai, vagy szövegkörnyezeti nyomós oka van, amit jelen etben sem zárok ki, csak nekem nem tűnt fel ilyen.)

lacibor 2006.02.22. 19:26:20

off:Kedves költőnk és kora, Sárfehér. Bizony, bizony nyomós oka van. Közvetlen felettetek zoli volt kedves betenni, hogy http://www.cserszegi.hu/index_m.htlm.Katt oda(nem kizárólag ezért). A jelzőt az alanytól külön írjuk, a tulajdonnevet nagybetűvel kezdjük. A rácponty nem rác nemzetiségű ponty, hanem egy étel neve, ezért kell egybe írni. Természetesen kivételek vannak, (hagyomány, szokás stb) de ezek próbálják a szabályt.

költőnk és kora 2006.02.22. 19:37:22

Az olaszrizling sem olasz nemzetiségű rizling. Az Akadémia kivétel, akkor is nagybetű, ha nem a teljes nevét írjuk, Helyesírási kéziszótár, 401. oldal. De hagyjuk a csudába a nyelvészkedést, beszélgessünk a borokról. Mentségemre szóljon, hogy nem én kezdtem. Bocs mindenkitől.

visitor 2006.02.22. 19:58:54

A bakator szerintetek képes jó bort adni? Keveset kóstoltam bakatort életemben, de amit kóstoltam, attól inkább sírni lett volna kedvem, sem mint bizakodni, egy újabb feltámadásban! Amire inkább kíváncs vagyok, hogy mire viszi majd a csókaszőlő!!! Beszélgettem néhány borásszal és egyhangúan azt jósolták, hogy a csókaszőlő egy igazi sikertörténet lehet! Bízom benne, hogy felvállalják néhányan (vagy sokan) ezt a fajtát és feltámasztanak általa egy elfeledett régi "borvilágot"!

lacibor 2006.02.22. 20:18:32

off:Na most akkor hol keressem? A 464. vagy a 401. oldalon? Igazad van, nem Te kezdted. Csak válaszoltál valamit. Ezért kell nekem befejezni. Azért kattints oda mégegyszer.Nem vonom kétségbe amit találtál, de majd jön az új kiadás. Ha tetszik ez a mi "szakzsargonunk". Még az akadémikusok is elismerik. A szőlő valóban nem olasz mint a jelzője mutatja, hanem francia. Németországon keresztül terjedt el Európában. Valószínű innen az olasz, mert a francia eredet "eltűnt", a német rizling meg a Rajnai rizling. Maradt az olasz. Egyébként azt sem tudom miért érezted magad találva? Verselésedbe biztosan nem szólok bele.;-)on. Más: Somlóiak! Molnár Józsi bácsi pincéje "áll-e" még?

Riesling 2006.02.22. 20:21:35

Az olaszrizling nem osztrák szőlőfajta? Nem tom' csak kérdezem!

Sárfehér 2006.02.22. 20:35:11

Tanninnak nem ízlett. Enyhén szólva. (http://tannin.freeblog.hu/archives/2004_Sep_tannin.htm) Azért megkóstolom. Közben mit találtam még az interneten, mindenkinek, akit érdekel a Somló és érdekelnek a régi szőlőfajták: http://www.kortarsonline.hu/0404/ambrus.htm

Sárfehér 2006.02.22. 20:49:55

Az olasz (oláh) szót régen nem csak az olaszokra, hanem mindenféle latinra is alkalmazták. Ez az oka annak, hogy Olaszfalu, Bodrogalaszi esetén is azt írják egyes heleyken, hogy francia telepesek kezdték itt a szőlőművelést. A Bakonyban található Olaszfalut (Wallendorf) pedig eredetileg vallonok alapították. Szóval, amikor olasznak nevezték az olaszrizlinget, azért lehet, hogy valójában franciára gondoltak. A német Welschrieslingben a Welsch tag pedig megegyezik a mi olasz, oláh (másutt vlach, valach, lengyelül włuoch alakú) szavunkkal. Egyszer egy osztrák borkedvelő egyenesen azt mondta nekem, hogy a welsch az italienisch régi formája németül. Szóval, amikor olasznak nevezték az olaszrizlinget, azért lehet, hogy valójában franciára gondoltak.

Sárfehér 2006.02.22. 20:51:57

Egy mondatot mintha fölöslegesen megismételtem volna a végén.

költőnk és kora 2006.02.22. 21:13:17

Csak nem hagyom, hogy te fejezd be, lacibor :). 401. o.: Akadémia, 464. o.: olaszrizling. Nem éreztem magam találva, csak gondoltam, szólok, hogy helytelenül teszed szóvá, amit szóvá tettél. De tényleg hagyjuk. Béke! :))))

Tablettás 2006.02.22. 21:15:52

Sárfehér, az olaszok voltak a taljánok, a románok meg az oláhok...pl. oláh-cigány...

Sárfehér 2006.02.22. 21:44:28

Értem. Bodrogtaljániban és Taljánliszkán pedig olaszrizlinget termeltek. Ellenben Olaszdörögdön taljánrizlinget. Na. most már belezavarodtam. Mindenesetre most egy bor nevének lehetséges eredetéről beszéltünk, nem pedig arról, hogy szeretjük-e a románok saját eredetmondáját.

Tablettás 2006.02.22. 22:20:58

Sárfehér, az olaszrizling nem létezett, amikor talján szőlőművesek érkeztek hegyaljára...

Sárfehér 2006.02.22. 22:32:47

Passz.

Sárfehér 2006.02.22. 22:45:05

Egyébként: "Közel 2000 fős település a Bodrog bal partján a Tokaj-Bodrogzug TK északi határában a 37-es út közelében. Nevét a XII. században idetelepült vallon szőlőművesekről kapta." Forrás: http://www.iranymagyarorszag.hu/info/olaszliszka/ Máshol pedig: "IV Béla király az elpusztult lakosság helyébe 1245-ben a velencei tartományból olaszokat telepített, akik a községnek a nyugati, délnyugati szélén telepedtek meg." (http://www.olaszliszka.hu/multidezo.html) Aztán: "A tatár pusztítás után vallon szőlőműveseket telepített ide, akik a Burgundia falurészen éltek. " (http://kincsestar.radio.hu/harangok/dholaszliszka.php) Amúgy pedig Somlóról és a hagyományos magyar szőlőfajtákról van szó.

zoli 2006.02.22. 23:12:46

A somlói régi fajtákról szóló linkben van néhány pont, ami megkérdőjelezendő. Csoma Zsigmond Somlóról szóló könyvében a bákort a piros veltelinivel, a szilifántot/czilifántot a cirfandlival azonosítja. Amúgy meg valóban Németh Márton írásai a mérvadóak: az ő kétkötetes ampelográfiai albuma a legátfogóbb gyüjteménye a régi fajtáinknak, megközelítőleg sincs ma még egy ilyen részletes, pontos és átfogó leírás róluk ma... (Fehér) Gohérral egyébként nem egy tokaji pince kísérletezik...

H Robi pestről 2006.02.22. 23:38:55

A nyáron volt szerencsém a badacsonyi borfesztiválon (ami egyébként elég igénytelen volt) végigkóstolni a teljes Laposa palettát. Mindegyikben fellelhető volt a vulkanikus-ásványos/minerális jelleg. Egyedi, jól komponált és kellemes borok voltak. Vettem két palackkal is, amit később a nyári estéken qva jó volt elszopogatni. Ahogy beszélgettem az ifjeabbik Laposával, számomra egyértelműen kitünt: jó úton haladnak, ami nem nehéz hiszen az apa, Laposa József a mentor. Jó lesz a nyáron ismét Laposa féle rizlinget, szbarátot.... izlelgetni.

Sárfehér 2006.02.23. 10:26:40

A cirfandli és a zöldszilváni körüli bizonytalanság, azt hiszem, abból ered, hogy németül a zöldszilvánit valóban Zirfandel-nek hívják, ez pviszont nem azonos a pécs környéki cirfandlival. Nem vagyok ebben persze egészen biztos, valahol olvastam, de nem emlékszem pontosan.

Sárfehér 2006.02.23. 10:41:19

Más. Valahol azt olvastam, hogy a jó szőlőhőz kell a pára is. Ez Hegyalján a Bodrogból, Badacsonyban a Balatonból jön, tiszta sor. Ha viszont ránézek a térképre, akkor azt látom, hogy valamikor a Somlót is kiterjedt mocsarak vehették körül, többen között az adhatta a vár egyik erősségét is. Vajon hogy befolyásolja ezeken a vidékeken a lecsapolás a borok minőségét? Sajnos, a mai műszaki alapokon nyugvó kultúránk a "mocsár rossz" ideológiát hirdeti ("két láb rossz, négy láb jó") pedig ennél sokkal árnyaltabb a kép. Mindez valószínűleg igaz a Szent György Hegyre, stb. is. Köveskálon is ott vannak az ugyancsak tocsogós Sásdi rétek. Van még egy gyönyörű láp-bazaltegy párosunk, a fantasztikus Vindornyai-láp és a Kovács hegy. Szőlőművelésre utal Vindornyaszőlős neve is. Tudja valaki, hogy milyenek az ottani borok?

Köszi 2006.02.23. 11:08:42

Ez a Vindornyaszőlős engem is nagyon érdekelne! Van valakinek tapasztalata?

nzoli 2006.02.23. 11:18:45

Ha már felmerült a cirfandli, nem tud valaki egy jót ajánlani (szárazat természetesen)? Egyet-kettőt láttam csak boltokban (Bp), de nem éppen olcsók, rosszat meg nem szeretnék drágán venni. Egyszer kóstoltam a pécsi kutatóban vagy hol, akkor izlett, de hogy milyen is volt, az már homály.

Szilárd 2006.02.23. 12:23:43

FÉLOFF: Hol lehet a legjobbat/legeretibbet enni a hegy környékén? Köszönöm a segítséget!

lacibor 2006.02.23. 13:07:40

Sárfehér. A Cirfandli német nyelvjárásban Zierfandel! A Zöld szilváni(ÍGY!) egyik szinonímája a Müller-Thurgau. Németh Márton a mérvadó. Nagyon sok kárt tudsz okozni félinformációiddal. Még jó, hogy a Zinfandel nem került elő!

költőnk és kora 2006.02.23. 13:29:55

zöldszilváni - természetesen így :))))) a Müller-Thurgau szinonimája a rizlingszilváni, hiszen a MT-t a rajnaiból ÉS a zöldszilvániból állította elő bizonyos prof Müller-Thurgau. Béke! :)))))

HSZ 2006.02.23. 13:48:09

nzoli! Amennyire én tudom, Pécsett lehet nagyobb választékban kapni. Javaslat: Bótor, Radó, Eberhardt, Somogyi.

lacibor 2006.02.23. 13:49:01

Természetesen rizling és nem zöld. Így már nem félinformáció

Sárfehér 2006.02.23. 13:50:25

Bocs az elírásért, igen, Zierfandel. De most már tényleg kíváncsi vagyok. Ha valaki biztosan tudná, hogy mi a pontos igazság, megírhatná. Az egybeírés, különírás, nagybetű kérdése fontos, hiszen minden szakmai nyelvet szabatosan kell kezelni (csak hogy tudjuk, miről beszélünk), de tényleg nem erre a blogra tartozik. Mindenesetre én az olaszrizlinget és a zöldszilvánit egybeírom, ebben az esetben kisbetűvel, ha viszont pl. Táltoshegyi Olaszrizling, akkor persze nagybetűvel. Mert csak ekkor tulajdonnév. Viszont lacibort, akinek a hozzászólásaiból sokat tanultam, nem akarom lebeszélni a saját meggyőződéséről. Hiszen ez csak egy blog.

Sárfehér 2006.02.23. 14:24:52

Találtam egy ilyet is: "Silvaner Synonyme: Grüner Sivaner, Östereicher, Frankenriesling, Silvana, Grüner Zierfandel, Gros Rhin, Silvain vert, Gentil vert, Picardon blanc, Gamay blanc, Clozier", http://www.rabenhof.de/weinsorten1.html. Egy másik helyen: "Der Grüne Silvaner ... In Österreich wird er auch als Grüner Zierfandel oder Ziehrfandler angeboten." (http://www.weinseminar.de/Gruener_Silvaner.37.0.html). Szóval, azért mégsem írtam teljesen hülyeséget.

költőnk és kora 2006.02.23. 14:27:10

Én sem akarom lebeszélni lacibort semmiről. Nekem is rokonszenves lacibor. Komolyan. Na de hogy írjuk a Rizling szilvánit? Béke! :))))

Sárfehér 2006.02.23. 14:40:16

Akinek nem világos, onnan indultunk ki, hogy a Somlón hagyományos "czilifánt" vajon a zöldszilvánival vagy a cirfandlival azonos. Tulajdonképpen Németh Márton mit ír erről?

infried 2006.02.23. 14:40:29

Zierfandler,ha mar pontosak akarunk lenni

balafánt 2006.02.23. 14:46:15

Kedves Sárfehér! Renkívül érdekes témát fejtegetsz, csak így tovább!

Tévedni emberi dolog 2006.02.23. 14:56:49

Ha valaki alaposan tanulmányozza Németh Márton ampelográfiájában a hasonneveket, elég hamar látni fogja, hogy egyes hasonló nevű szőlőfajták esetében régen is nagy zavarok voltak, hiszen egymás hasonneveit is viselték teljesen különböző (és jól megkülönböztethető) szőlőfajták (hallomásból....). Egyébként ez a háromkötetes mű valóban csodálatra méltó, hiteles forrás. Az egyetlen szakmai tévedés, amit sikerült találnom benne, a Müller-Thurgau pedigréje. De akkoriban még nem álltak rendelkezésre DNS módszerek a szőlészet számára, és általánosan elfogadott volt (talán régi feljegyzések alapján), hogy az említett szőlőfajta a Riesling és a Silvaner keresztezése. Ma már kétségtelen, hogy ez nem igaz. A Geilweilerhof adatbázis szerint Riesling X Madeleine Royale (DNS adatok alapján). Ugye mindenki sejti, miért használtam a szőlőfajták német nevét? Bár szégyen ezt magyar oldalon tenni...

Sárfehérnek 2006.02.23. 15:04:19

Most nincs itt nálam az ampelográfia, ezért csak emlékezetből: több szőlőfajtánál is említ szilifán/czilifánt ill. más rendkívűl hasonló hangzású neveket. Az egyik valóban a Szilváni. Ha komolyan érdekel, esetleg megnézhetem este otthon, melyiknél még. Ide tartozik: Németh Márton szerint a Bálint Neszmély szőlőfajtája volt a Sárfehérrel és a Juhfarkkal. Somlóval kapcsolatban nem is említi. De Somló fő fajtái (sok más forrás szerint is) a Furmint, Sárfehér és Juhfark voltak a filoxéravész után. Ebből kettő azonos Neszméllyel, és így már könnyű belekeverni a harmadikat is, ami pedig különbözik.

MA 2006.02.23. 15:29:16

A fenti cikkhez nem kiván senki hozzászólni? A különböző fajták fejtegetése itt OFF!!!

Atesz 2006.02.23. 15:54:19

üdv. Az elmúlt nyáron volt szerencsénk meglátogatni a Laposa családot kicsiny pincéjükben, amely szerintem a legszebb részén található a Badacsonyi régiónak. Ülni a 20 fokos pincében, egy jófajta fehérrel (nemsorolom mert mindet végigkóstoltuk) a kézben, és elmélkedni, csodálni a Balaton szépségét (nemsemmi panoráma)...tenni mindezt úgy, hogy odakint tombol a hőség. Ajánlom mindenkinek!!!!!

grrr 2006.02.23. 16:00:00

Laposáék 04-es somlai olasza is nagyon jól sikerült, szvsz az egyik legjobb 04-es száraz fehér. Tényleg már kötelező program lettek a Balatonon!

Sárfehér 2006.02.23. 17:00:08

Kedves MA! Kétségtelen mellékvágány a téma, és valóban kevéssé érdekes. Ha azt akarod, hogy közvetlen a cikkhez szóljanak hozzá, azt akkor olyanra kellene megírni. Ha ez nem sikerült, akkor a cikk ürügyén legalább hadd csevegjünk a Somlóról, ill. tágabban a Balatonfelvidék vulkanikus borairól. Tényleg messze jutottunk, tényleg érdektelen részletkérdés, de a Somló hagyományos fajtáitól indultunk el. Bocs mindenkitől. Ez az utolsó.

Viognier 2006.02.23. 17:51:40

Ki a szart érdekel a te irományod MA?

Sarolta 2006.02.23. 18:30:22

Nem értek a borokhoz, de mindíg érdekelt miért akarnak a borászok költőként beszélni, szavalni a boraikról. Erre tessék! Találok egy érdekes borkedvelő társaságot és mit csinálnak? Nyelvészkednek! Annyit azért én is hozzá tehetek, hogy baráti társasággal Somlón járva, a Tornai pincészetnél találkoztam nagyon finom csomorika borral, de azt mondta a borászuk, hogy nem palackozzák, mert helyben elkóstolgatják. Várszegi borász úrtól tudom, hogy az ifjabb Tornai szervezésében összehoztak egy fajtabemutató ültetvényt, a korábban a Somlón honos fajtákból. Valaki kérdezte hol tud jó ételeket találni: Isteni jó mesterszakácsa van a Somló Hotelnek. (Aminek a szálloda része nem túl igényes, de olcsó és csodálatos a panoráma.)

BORbála 2006.02.23. 20:40:02

Kedves Sárfehér! Én most jártam a Diamant Borház honlapján, és ott már fent voltak a Fehérvári Károly (Szt. Márton Kft.) borok: sárfehér, tramini, késői furmintok, stb,stb.

Sárfehér 2006.02.23. 20:49:13

Köszömöm!!! Tegnap még nem voltak ott.

SCHMALL 2006.02.23. 21:50:33

1. Ami a Somlóról való az nem SOMLÓI, hanem SOMLAI 2. A borvidék neve: SOMLÓ, SÁG-HEGY, KIS-SOMLYÓI Borvidék 3. A Csomorika a Juhfark "unokatestvére" de össze sem hasonlítható vele! A mélységeken vitatkozunk, de az alapvető dolgokkal sem vagyunk tisztában!

lacibor 2006.02.23. 22:10:35

Kedves MA! Ha off, hát legyen. Sokadszor mondom el - és csak saját nevemben - nem volt módomban ott, akkor, ugyanazt a palack bort megkóstolnom. Így nem marad más, élvezettel olvasni a méltatást. Nekem a virtuális pohár valahogy nem működik. A szakmába kerülésem elején, hordót mostam, abroncsot festettem. Csak jóval utánna engedtek bort fejteni. Szóval az alapoknál... Hogy ide írogatok az nem pótcselekvés, hanem a szakmával való együttélés. Ide - is - illik a "Nem kóser" helyen található idézet- melyet kollegám tett közzé - :"A bor férfidolog. Csendesen kell beszélni róla. Leghelyesebben egy pohár bor mellett."

Sanyóka 2006.02.23. 22:12:20

Somlai galuska :)

édeszájú 2006.02.23. 23:08:27

Az finyom! :)))

AM 2006.02.24. 05:33:34

A regisztráció hiányában, sajnos, a mi nevünkkel is könnyű visszaélni. Az MA hsz. nem tőlünk származik.

költőnk és kora 2006.02.24. 06:40:13

Somlói. Nem somlai.

költőnk és kora 2006.02.24. 06:41:55

A borvidék teljes neve: Somlói. Alapvető dolgokkal nem vagyunk tisztában. Béke. :)))))

Sárfehér 2006.02.24. 09:58:11

Bocs, AM, végülis igazságtalan voltam, és tényleg érdektelen dolgokról fecsegtem. Azt hiszem, van még egy 2002-es Fekte Béla Hárslevelűm, ami kamrám legféltettebb kincse. Ha tényleg megvan, húsvét előtt eljuttatom hozzád.

apuka 2006.02.24. 11:26:21

Nem ellenőrzött forrásból tudom: Tornai a pincéje alatt hagyott meg rizlinget jégbornak. Sarolta, abból nem kóstoltál? És egyáltalán - Somló és jégbor? Vagy késői szüret, vagy mi ez? Ki mit tud erről?

cefregéza 2006.02.24. 18:16:19

Gratulálok mindenkinek. Nem oltam idehaza, ma olvastam végig csak a cikket és az összes hozzászólást. A Művelt Alkoholista történetének legtanulságosabb hozzászólásait olvashattuk itt. Sokat tanulhattam, köszönöm nektek. :)

kiadatlan 2006.02.24. 23:17:28

Kedves cefregéza! Több volt ez mint tanulságos! Egyenesen történlemi jelentőségű volt a cikk és a hozzászólások is! Ha én egy szemfüles könyvkiadó volnék, biza könyv formában, díszkötésben olvasgathatnátok az egész anyagot öreg napjaitokban!

zoli 2006.02.25. 01:08:52

Akinek uncsi, fogja be a szemét, mert visszakanyarodom a fajtás témához. Zöldszilváni eredete a homályba vész, egyesek szerint osztrák, mások szerint svájci fajta, de nem kizárt az erdélyi eredet se, bár valószínűbb, hogy csupán a neve alapján gondolják(silvaner=erdei/erdélyi). Badacsonyban korábban híres és jól érlelhető bort adott, ma talán Elzászban érzi magát a legjobban. Cirfandli valóban zierfandler osztrák nyelvterületen, bár szűkebb hazájában, Gumpoldskirchenben gyakoribb a spätrot elnevezés. A legújabb kutatások szerint a piros veltelini és a tramini természetes hibridje, ez utóbbi magyarázatot is adhat intenzív illatára. Szép tétel (volt?) és forgalomban még kapható a Somogyi 1998-as cirfandli, de még szebb tán a 2003-as Radó édes cirfandli(32 M°-al szedték), kivételes évjáratban a pécsi kutató készített egy nagyon kevés aszút is belőle, nekem volt is egyszer szerencsém és érdekes módon ilyen nagy koncentrációban is szépen őrizte a fajtajellegét...

aszfaltkoptató 2006.02.25. 15:14:59

apuka! Tudom, hogy super jégbort produgált a Tornai pincészetnél Várszegi, de csak tavasszal hozzák forgalomba. Vinotékás informátorom szerint 19000 -ért (kicsit húzós) lesz a polcon. Igaz árverésen 90 000-ért vitték el a 2001-es hárslevelüt. Ezek már olyan árak, hogy szívesebben olvasok tőletek tudományos értekezéseket

2006.02.28. 14:31:06

éjjen a tornai kukoricabor!!!

kefe 2006.02.28. 15:08:02

Hú ezt tényleg érdekes volt végig olvasni - bár kiadni egyelőre még kár lenne. Én azonban a Somlóról keveset tudok, szeretnék többet, de annyit igen, hogy az ottani bor az nem somlói, hanem somlai, ellentétben a galuskával:). Nyelvészeti példákat nem tudok hozni, talán csak egyet, Pápáról Kéttornyúlak és aztán pedig a Somló felé vezető út neve Somlai út. És nem Artúrról nevezték el. Régen tehát ez volt a helyes elnevezés, ami mára megváltozott valamiért, nem tudom miért.

lacibor 2006.02.28. 17:31:15

kefe: 12/2006.(II.3.)FVM rendelet. Googlizz a "védett eredetű"-re.

bazaltrajongó 2006.02.28. 18:07:21

Olvastam valahol, hogy a Somlón használják ki legjobban a szőlőkatesztert 80%, míg villányban is csupán 60%-ban. Meg tudja ezt valaki erősíteni? A savak kiteljesedéséhez víz kell, tehát a magasabb lépcsőjű teraszon "elégnek" a savak. Ez utóbbit "nagy guruktól" hallottam Tokajban. Valóban így van ez? Egyébként én nem illetném kritikával sem a régi fajtákkal próbálkozó, sem a területen korábban nem termesztett fajtákat telepítőket. Inkább bátor dolognak tartom, hiszen irdatlan kockázatot vállal fel minden "újító"! Akár Tornainak hívják, akár Somogyinak! Akár Sárfehérrel, akár Zeusszal, akár jégborral, akár aszuval próbálkozik a Somlón. Egyébként mindkettőnél nagy borokat kóstoltam.

2006.03.01. 17:52:20

Úgy látszik, van még egy belőlem. Igaz én már régen szóltam hozzá utoljára (Györgykovácsolás). Elférünk...

Bazaltrajongó 2006.03.01. 17:52:45

Úgy látszik, van még egy belőlem. Igaz én már régen szóltam hozzá utoljára (Györgykovácsolás). Elférünk...

bazaltrajongónak 2006.03.01. 18:00:42

A borvidék teljes területe a kataszter szerint 1207 ha. Ennek a 80%-a ca. 966 ha. Ahol csak adatot találtam a betelepített területről, mind kisebb szám szerepelt (leggyakrabban 500 ha, bár a valós érték ennél bizonyosan több).

Sarolta 2006.03.03. 13:25:38

Bocs "eredeti Bazaltrajongó", összekevertem a neveddel a rajongást! Az 1207 ha a borvidékre vonatkozik, a területhasználatban a Somló-Hegy-re gondoltam. Majd csak eligazít, kiokosít bennünket valaki a helyiek közül

Saroltának 2006.03.03. 16:23:42

A Somló hegyközségeire: teljes kataszter 831 ha. Ennek 80%-a 665 ha. Erősek a kétségeim, hony valóban ennyi szőlő legyen ott. Ja, a teljes kataszterbe persze olyan területek is beletartoznak, amik már nem a hegyen vannak...

Somogyi 2006.03.05. 19:58:33

A szőlőkatasztereket a törvényben felsorolt jogosultak indítványára az FVM megrendelése alapján a Szőlészeti Borászati Kutatóintézet készíti el, ill. szükség esetén módosítja és tartja nyílván, amit a miniszter rendeletben hírdet ki. A Nagy-Somlói borvidék(2006. 02.15.-től) szőlőkatasztere, ami a szőlőtelepítésre kíválóan alkalmas(I. kataszter) és a szőlőtelepítésre alkalmas(II/a kataszter) területek összességét jelenti, magában foglalja a Veszprém-megyei Somló hegy környéki települések,(Doba, Borszörcsök, Somlójenő, Somlószőlős, Somlóvásárhely) és a Vas-megyei Borgáta, Kissomlyó, Celldömölk, Kemeneskápolna, Mesteri és Sitke települések külterületének a kataszteri osztályozásnak megfelelő területeit. A fent leírtak alapján a borvidék a névadó Somló hegyi és a tőle légvonalban kb. 25 km.-re Ny-ra eső Kissomlyó- Sághegyi termesztési körzetre oszlik. Így talán már érthetőbbek a területi adatok. A statisztikának egyébként igen sok lehetősége van ugyanazt az adatot többféleképpen megjeleníteni. A ténylegesen szőlőként hasznosított területek nagysága a foyamatos szölötelepítések és kivágások következtében teljes pontossággal nem adható meg, tény azonban, hogy az ország egyik, ha nem a legjobban megművelt borvidéke a miénk, azon belül is a Somló hegy. Szeretném felhívni a figyelmet arra, hogy szintén ez év febr. 15.-ike után a "Somlói" elnevezést csak azok a Védett Eredetű borok használhatják, amelyek megfelelnek a hatályos jogszabályban leírt követelményeknek. A meghatározott termőhelyről származó minóségi borok a Nagy-Somlói megjelölést kötelesek feltüntetni, ezt követheti a termesztési körzet megjelölése.
süti beállítások módosítása