Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Defloráció némi acidokkal

2006.02.27. 06:00 - BOB

Véletlenül sem akarnék lemaradni az önéletrajzi elemekben való bővelkedés spontán háziversenyében, ezért most férfiasan bevallom: ha volt teljesen fekete folt eddigi kultúralkoholistai pályafutásomban, akkor az a Frittmann testvérek pincészete. Esténként gyakorta csalánnal ostorozom önnön hátamat e hiányosságom miatt, hiszen mégiscsak szégyen, hogy az a pincészet, mely Alföldünk egén immár állócsillagként tündökölve ül diadalt a "pusztai terroir" fölött, és amelyről annyi szépet mondott már kishazánk szakíró-társadalmának színe-java, ilyen messziről elkerülje minden borával szájpadlásom szomjaző fövenyét. Pedig így van: a véletlenek különös szeszélye folytán eddig mindig elmentünk egymás mellett.

Havi-kéthavi rendszerességgel gyúrtam a Frittmann-borokra pedig. Bevetettem agykontrollt, jógáztam, meditáltam, csaknem megtanultam lebegni is, csível keltem, csakrákkal feküdtem. Aztán persze minden fesztiválra, bemutatóra, borszociális társasági eseményre jelentősen behatárolt időkerettel rendelkezve jutottam el, és mindig volt egy-két akkor éppen fontosabbnak tűnő pincészet, mely elvitte az időt a Kiskunság e jeles képviselőjének boraitól. Így egészen pár nappal ezelőttig ha valaki kétértelmű félmosoly keretében kiejtette száján a Frittmann szót, inkább eggyé váltam a damasztabrosszal, mintsem hogy ezirányú míveletlenségemről tegyek szemmel látható tanúbizonyságot.

Történelmünk egy rövidke periódusában a borok nagy hányada szőkébb volt e tájon, mint Kelemen Anna

Végül mégis a véletlen segített hozzá, hogy a frittmanni értelemben vett szüzességemtől megszabaduljak, annyi történt ugyanis, hogy átballagtam szintén borbarát szomszédomhoz, aki illő vendéglátásomat épp Frittmannék 2004-es ezerjójával kívánta teljessé tenni, én pedig némi szűzies szabadkozás után beadtam a derekam.

A kunsági borvidéket fejlettebb asszociációs képességgel rendelkező embertársaink gyakorta kapcsolják össze a borhamisítással, a kannásborokkal. Bár kétségtelen tény, hogy történelmünk egy rövidke periódusában a borok nagy hányada szőkébb volt e tájon, mint Kelemen Anna, mindenképpen figyelembe kell azt is vennünk, hogy kannásborokról még nálunk sem szokás hőséneket zengni, és e tájegység neves poétája, bizonyos Petőfi számos verset kanyarított egykoron a kunsági tőkék terméséről. Vagyis a bor errefelé nem mindig föld alatti cefretartályokban született. Különösen figyelemre és elismerésre méltó ezért Frittmannék - néha talán donkihóte-stílusúnak tűnő - harca a borvidék újbóli elismertetéséért, hiszen a kiinduló állapot egy előítéletektől és tonnányi ipari cukortól hemzsegő katyvasz, nem pediglen egy feltörekvő borvidék képe.

Maga a bor, vagyis Frittmannék 2004-es ezerjója pedig több, mint érdekes: Halvány szalmasárga színnel köszön, illatában zöld- és birsalma, virágok, grapefruit, halvány muskotályosság. Nem az az egyszerű savakkal nyomuló ezerjó, amilyennek általában le szokták írni a fajtát. Komplexebb, elgondolkodtatóbb. Ugyanakkor persze tipikusan reduktív, gyümölcsös illatot áraszt. Vakon simán elmenne Irsainak is. Szép, telt szövésű bor, betölti az ember száját, majd közepes lecsengéssel búcsúzik. Szóval eddig egy szép bor volna.

Hanem a savak. Azok az életerős 2004-es savak. Azok bizony ütnek-vágnak, falat bontanak, arcot összehúznak. Lehetne ezt eufémikusan úgy is nevezni, hogy lendületes a bor, de ezek a frányák már inkább tűnnek brutálisnak, mint lendületesnek. Mindenesetre van belőlük bőven, és ez nem kifejezetten tesz jót a bor harmóniájának. Alig 3 pont - vérző szívvel. Ez ugyanis tipikusan az a bor, amit az ember szinte azonnal megkóstolna újra - egy kevésbé savas évből. Így is kiváló lehet gasztronómiai élvezkedésekre, teoretikusan mindenféle sertéssültekhez merném passzintani, illetve a forró nyári napokon szomjoltónak is kiváló lehet.

Gondolom én, a majdnem szűz.

Címkék: kóstolás

35 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr4912885

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

schneider 2006.02.27. 08:29:55

Megpróbálom kiragadni bob írásának lényegét. Frittmann Ezerjó 2004: Halvány szalmasárga szín, almára, virágokra, grapefruitra emlékeztető illat, kóstolva száraz, brutális savak, jó test, közepes utóíz. Nem rossz bor, de a savak jócskán rontanak az összképen. Talán majd a 2005-ös...

ungarisse robertparker 2006.02.27. 09:52:26

a lényege inkább az, hogy ideje lassan odafigyelni a kunsági borvidékre, mert nemcsak hamis bor származhat onnan. szerintem.

M 2006.02.27. 10:01:35

lassan? én már 2 éve nagyon kellemes borokat ittam onnan, bár akkor nagyon kellett vigyázni még pincészeten belül is hogy mihez nyúl az ember, tény hogy egész jó Rizlingek, Rozék és Ezerjók jönnek arról a vidékről, asztalra velük! ... Azt rebesgetik hogy Vincze Béla után Frittmannék kapják az Év Bortermelője díjat...

tádé 2006.02.27. 10:13:05

Bob! Javaslom, szánd rá magad a pincészet többi borának megismerésére, annak ellenére, hogy nagy alkotásokat mulasztottál el a kifutott, ill. a csúcsukon túljutott korábbi évjáratokkal! /2003 Kadarka, Siller, Cabernet Sauv-Franc Cuvée stb./

Művelődő 2006.02.27. 10:16:49

Rebesgetik?Mindegy,mennyi "helyezésük" volt évről évre,nem kapják meg,mert nem tudnak "nagyot" felmutatni,de mindegy is,nem?(Legalább is nekünk...) Évek óta kimagasló ár/érték borokat fogyaszthatunk Tőlük (pl. ezerjó,cserszegi,irsai 450-700.-).A csóró magyar fogyasztó Frittmanék borát igya!!!Ez a lényeg,Bob meg annyit beszél mellé,amennyi csak "kifér" belőle...

zoli, a bortengri 2006.02.27. 10:17:48

Nekem meg azt jelenti, hogy előítéletei vannak az átlag borfogyasztónak az alföldi borokkal szemben és lám, nem mindig megalapozottan. Egy alföldi pince borainak megítélése - amennyiben magasabbra poziciónálták az alsó polcnál - sajnos nem a nulláról indul, hanem vhonnan mélyen minuszról. Ez a jelenség érthető, nagyon sokan eljátszották a bizalmat e vidék boraival kapcsolatban, de legalább azok az egyenes emberek, akik ragaszkodnak a szülőföldjükhöz, annak szebb hagyományaihoz, azokat ilyenkor igazságtalanul sújtjuk...és valóban ilyenek Frittmannék(egy vagy két n betű?) is, mind az ezerjójuk, mind a kadarkájuk szép emlékeket idéz fel bennem, én drukkolok nekik és a hozzájuk hasonlóaknak(mert vannak, nem is olyan kevesen)!

zoli, a bortengri 2006.02.27. 10:20:45

Művelődő! Ha jól tudom, már 3szor jelölték őket az "év borásza" címre... Ha még adósak is tán egy igazán nagy borral, sztem jó döntés lenne, pozitív folyamatot indukálhatna a borvidéken...

M 2006.02.27. 10:34:27

Mondjuk én is sáros vagyok hiszen csitét anno a földbe döngöltem vmelyik cikke kapcsán, de úgy vélem a törszlátogatók között bevezethetnénk azt, hogy a cikk íróját nem vádoljuk ilyen-olyan dolgokkal. Végülis úriemberek vagyunk vagy mik ;)

newpest 2006.02.27. 10:38:18

Hol lehet megvásárolni a Frittmann borokat Soltvadkerten kívűl, mondjuk Budapesten hol?

M 2006.02.27. 10:51:31

Mondjuk hiperszuper marketek.

newpest 2006.02.27. 10:58:52

köszi, bár egy madaras intézményben még nem látta, a Maligán honlapján viszont megtaláltam

Ugyes 2006.02.27. 11:30:51

Spar, Interspar

mustvagysoha 2006.02.27. 12:48:59

Én is kóstoltam és hasonló a véleményem a savak kapcsán. Persze 2004 és az ezerjó egy kicsit becsapós, mindamellett az almasavbontás az egyik legegyszerűbb ügy. Tádéval és M-el és másokkal egyetértve tényleg érdemesek a mindenki általi megismerésre! Egyébként az év borásza címet miből gondolod "M", hogy elérik? Érzésem szerint soproni lehet a következő.

Művelődő 2006.02.27. 13:14:03

zoli,a bortengri!Félreérthettél:nem én várok Tőlük "nagy bort",én megkapom évről évre,hanem éppen a háromszori jelölés -ami mindig csak jelölés marad- jelzi,hogy valószínűleg,akik "odaítélik","kinevezik",kihírdetik" vagy mittudomén,mit csinálnak az év borásza címmel,valamiért nem "akarják" Frittmannéknak,hiába bizonyítanak -"nagy bor" nélkül is.... A jelölésekből nehéz megélni,talán abból,hogy megvesszük a boraikat,abból könnyebb lehet.Igyunk Frittmann borokat!Ma bontok egy 2004-es Ezerjót,amit kevesebb mint 500.-ért vettem az Isparban és a tavalyi szegedi borfeszten a legjobb fehér bor lett -az ott bírálók mesélhetnének,mely fehéreket utasította maga mögé.

Művelődő 2006.02.27. 13:17:36

Bob,mustvagysoha!Javaslom a kevésbé savas verzió megismeréséhez a 03-st -ha még hozzá lehet jutni valahol...Egészségetekre!

Roberto 2006.02.27. 15:07:34

"Lehetne ezt eufémikusan úgy is nevezni, hogy lendületes a bor, de ezek a frányák már inkább tűnnek brutálisnak, mint lendületesnek." Nos, azthiszem ezt hívja az ember jóféle fröccsbornak, egy kis szikvíz megszelidíti a savakat, és tényleg kiváló szomjoltóvá válik. Erre is szükség van, mert ugye 6 puttonyos aszúból fröccsöt... ez inkább szentségtörés lenne :-)

nzoli 2006.02.27. 16:25:07

Amikor egy üzletben kóstoltam (ahol vettem is belőle, mert teccett meg occsó volt), nekem nem tünt annyira durvának a sav, de nemsoká nyitok egyet, aztán meglátom... Mindenesetre kiváló ár/érték arány, a cserszegijük is jó, az irsai talán még jobb (mind2 '04), de legjobban a 2005-ös sauvignon blanc-juk izlett. Az egy picit drágább (890 volt), de nagyon jó, szintén üde, reduktiv bor, nagyon intenziv, már aki szereti az ilyet.

tretep 2006.02.27. 17:18:12

Mustvagysoha:" az almasavbontás az egyik legegyszerűbb ügy" Ez azért nemfeltétlenül van így! Túl savas borban, pH 3,2 alatt az almasavbacik nem élnek meg, illetve nem folytatnak anyagcseretevékenységet (nem bontanak almasavat). Egy 2004es (has2005ös) savhangsúlyos bor pHja pedig fiatalkorában bőven ez alatt van. Nem beszélve arról, hogy az almasavbontás a "reduktív bornak" nem feltétlenül válik előnyére, folyamán ugyanis csökken a fajtajelleg, a Bob által szépen leírt illatok háttérbe szorulnak.

2006.02.27. 18:18:36

nagyon jók a vöröseik is,az újhordós merlot-juk simán bent van a legjobb 10 magyar merlot-ban, bár árban is drágább- 2800 körül- de az igenis a nagy borok közé tartozik!!!!

schneider 2006.02.27. 18:56:10

ungarische robertparker: ezeg szerint több lényegi pontja is volt az írásnak! :))))

hegyvidéki 2006.02.27. 20:45:29

Irsay-szerü Ezerjót kóstólni, becs szóra, ez óriási élménye lehetett Bobnak. Hogy mire nem képes egy fajta! Én Bob helyében a tényleges defloráció előtt még egy kicsit próbálkoznék. A magas savtartalom miatt gondolták úgy eleink, hogy az Ezerjó alkalmas a cikk címében és az előző mondatomban szereplő aktus negligálására, aminek tanúsítására sajnos szakirodalmi adatok nem lelhetők fel. Frittmannék, akik nagyon szép borokat készítenek, valószínűleg nem dobódnának hanyatt ettől a párhuzamtól. Szeretném Bob figyelmét felhívni arra, hogy a szüzességét csak egyszer veszítheti el az ember gyereke, és nem félig-meddig, hanem vagy-vagy sem. Ha valaki veszi a bátorságot arra, hogy bort és termelőjét bírálja, az nevonatkoztasson el a termőhelytől, a fajtától, és az évjárattól, mert akkor nagyon rossz irányba megy.( a fontossági sorrenden komoly vitát lehetne nyitni.)

Művelődő 2006.02.27. 21:13:25

nzolihoz csatlakozva bontottunk egy 2004-s ezerjót és azt kell mondjam,nagyon szép:hozza a fajtajelleges és fent említett virágos jegyeket,de a savai -ellenben a fentebb írottakkal- nagyon beleillenek a képbe és inkább a bor harmóniájának kialakításán dolgoznak a savak mint az ellen.Szépen kitölti a szájat,hosszú lecsengésű.A 03-s egy árnyalattal simulékonyabb savú,amivel az nálam kicsit jobban behízelegte magát,igaz,azt majdnem két éves korában kóstoltam és fogyasztottam először -gazdagon zöldségezett alföldi gulyáshoz...remek volt.Tudjátok mit?A 03-st is újra meg kellene már kóstolni.

Művelődő 2006.02.27. 21:17:02

Ja!Irsainak -szerintem- se vakon,se orr,szájüreg, vagy nyelv nélkül se "menne el".(Nem szeretném bántani,de Bobnak milye hiányzik?)

lacibor 2006.02.27. 21:25:46

"Nem rossz bor, de a savak jócskán rontanak az összképen."(schneider 1.hsz) # "...inkább a bor harmóniáján dolgoznak a savak mint az ellen."(legutóbbi hsz)

Ly 2006.02.27. 22:25:29

Én is ittam ebből a Szegeden nyertes nedűből, mert mindig dícsértétek Frittmannékat, éz azt kell, hogy mondjam, hogy teljesen igaza van Bobnak, a gyomrom nem vette annyira jónéven... Lehet, hogy a többi boruk jó, ez nem igazán, ennél apám pinceküvéje is sokkal jobb, pedig abba aztán van minden, ő se tudja pontosan mi...

M 2006.02.28. 09:56:04

Az év bortermelője díjra a legesélyesebb mindig a megelőző évben helyezett (2.-3.) és Frittmannék nem először voltak az első háromban. Csak annyit ehhez az egészhez, hogy nem értem miért nem elég csak győztest hirdetni miért kell elmondani hogy ki lett hanyadik. Lőrincz Gyurinak biztos nem esett jól, hogy 6odik lett, jelzem ezzel nem is értek egyet :) bár vannak mellényúlásai (pl új Pinot Gris) de egy Merengő, egy Tóbérc vagy Kiseged, nembeszélve egy Szóláti Rizlingről hát az nagyon ott van, de nagyon elkanyarodtam már...megyek is bevásárolok egy kis Frittmann-t. ;)

lackó 2006.02.28. 11:25:26

A 3 nekem izsonyatosan kevésnek tűnik. Évek óta vagy a hétköznapok borainak fogyasztója, amit Frittmannék kiválóan teljesítenek. Javaslom megkóstolni bármely roséjukat...de tkp. bármely borukat. Tanuságos: Corában 1300 Ft, saját boltjukban 500. A nagyobb rosékkal egy árban el tudják adni. Hogy miért nem lettek még az év bortermelői? MAjd holnap megkérdezzük Vincze Bélát, hogy miért ő lett. A bermuda háromszög bizony az ítészekre mai napig nagy befolyással van. Amúgy meg az erős savakról annyit, hogy az ezerjó ilyen jellegű, ez szerintem egy szép, kerek bor, ksi pezsgéssel, forró nyári esti fröccsözéshez tökéletes. Igyátok!!!

lacibor 2006.02.28. 12:35:45

Isszuk!;-)

tadé 2006.02.28. 13:09:10

A tegnapi hozzászólásom óta érkező véleményeket olvasva örömmel tapasztaltam, hogy a kisebb nézetkülönbségek mellett, a pincészet, ill. borai megítélése egyértelműen pozitív. Az Év bortermelője címet mi fogyasztók adjuk azzal, hogy egy termelő borait vásárlásainkkal díjazzuk. Természetesen szerintem is megérdemelnének végre valami hivatalos elismerést, de addig marad az előző verzió.

M 2006.02.28. 15:56:29

hogyhogy mi adjuk???? szerintem erről a Borakadémiának más a véleménye :)

lackó 2006.02.28. 17:38:33

SAjnos igen...és lehet, hogy mi a vásárlással díjazzuk, de JánosIstván addig Vadkerten küszködik! Az év bortermelője cím hozadéka -sajnos, vagy nem sajnos- az is, hogy a borokat egyre inkább el kezdik vásárolni, Szegény Frittmannék ezzel a háromszöggel szívják: ki az a hülye, aki 6-7-800 Ft-ért soltvadkerti bort vesz (mondjuk hektoszámra rajtam kívül :))? Itt van a probléma. Ja...mondjuk. Vadkert: Galántai Karcsiék pincészete is tisztességes borokat csinál, picit arrébb az István Borház pedig frittmanni csodákat...érdemes megkóstolni! A 2003-as Cabernet vetekedett sok mindennel (még ha az évjárat jó is volt). Már sajnos nem lehet kapni. Tehát Bob: István Borház!

lacibor 2006.02.28. 21:05:14

off Ugyanott: XI. Kadarka Nemzetközi Nagydíj on

tf1 2006.03.01. 08:08:48

Oda mintát tervezek küldeni

Lackó 2006.03.03. 14:21:52

Helyesen teszed...bár lehet, hogy nem mindíg a legjobbak, vagy legjobban bírálnak. Pl...nekem gyanús volt Jekl Kadarkája, tavaly ők nyertek és nem volt egy nagyágyú, de a ménesiek mindíg szépen teljesítenek ott. Már ha azt lehet kadarkának nevezni.

Flacika 2006.03.07. 09:54:13

A 2003-as Ezerjót meg az Irsait én is ittam. Az Irsai teljesen korrekt volt (jó, azért még mindig a Nyakasé a legjobb), és az Ezerjó is ízlett. Érdemes megkóstolni.
süti beállítások módosítása