Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Hibátlan Huba

2006.03.07. 06:00 - Albert gazda

A nigériai fenegyerek öt-hat éve volt a csúcson. Ha jól emlékszem, a Borbarát Top 12 szavazásán egyszer az év legnépszerűbb pincészetévé is emelkedett Szeremley Hubáé. Aztán némi megtorpanás jött – ezt még a 2006-os Borkalauz is észrevételezte, márpedig Rohály Gábor nem kegyetlenségéről híres –, bár az is lehet, a borok nem rosszabbak, mint annakelőtte, csak éppen a véleménymondó közönség fordult új arcok felé, mondjuk, engem is beleértve. Hogy mi a helyzet most, azt az obligát szemelt rizling aktuális évjáratán próbáltam lemérni.

Szeremley Hubáról sok mindent szoktak gondolni, meg mondani is. Senki sem tudja pontosan, mitől kőgazdag, és azt sem, mennyire az. Nekem mindig rokonszenves volt, nagyszabású vízióival, történelemértelmezéseivel és cselekedeteivel egyaránt. Szeretem a járt utat okvetlenül hagyd el, de minél előbb elv mentén építkező figurákat. Mint a dobozolhatatlan embereknek általában, Szeremleynek is vannak dolgai, amelyeket nem ért a pórnép. Számomra ilyen például a Magyar Gazda és Polgári Párt rövid története, hiába a választási kampány, nem hallok róluk semmit, pedig figyelek erősen, mintegy szakmai okokból. Vagy azt sem tudom helyrerakni, miért kellett a borfalut percre rászervezni a csaknem másfél évtizede elég tisztességesen ténykedő borfesztiválra. Meg hát időközben kiderült, Huba sem isten, még ha Nigériában akként tisztelik is, nem jött be a helvéciai projekt – holott egy időben egyenest Bordeuax-t álmodott a homokra –, jó régen kiszállt a Nagygombosból, s mióta Takács Lajos eljött onnét, megbicsaklott a badacsonyi étterme is. Nem minden fenékig papsajt, na.

Ez nyilván nem von le semmit abból, hogy ő élesztette újra a félédes halálból a Badacsonyi borvidéket

És mindezeken túl borainak népszerűsége is kopott. Volt idő, amikor mindenki Szeremley-rizlingeket és kéknyelűket akart inni. Rajongtunk a 97-es mezei olaszért, az azonos évjáratú, elegáns késői szüretért pláne – ez volt az első nem tokaji édes bomba? –, mindig jólestek a kéknyelűk, robbant a szemelt rizling, hódított az ország legjobb ár-érték arányú pinot noirja. És így tovább. Mindemellett jól szerepelt külföldön, azt hiszem, Veronában kétszer kapta meg a legjobb magyarnak járó különdíjat, és exportál vagy húsz országba.

Az a benyomásom tehát, hogy most csendesebben mennek a dolgai. Ez nyilván nem von le semmit abból, hogy ő élesztette újra a félédes halálból a Badacsonyi borvidéket. A borok egyébként készülnek, úgy tudom, el is fogynak, Fölföldi Béla főborász dolgozik rendületlenül, vannak új ötletek is, és stabilak a bevált változatok.

Barátaink kedvelték, a vicces neve ellenére sűrű Nautilus Pompilius rockzenekar meg is énekelte

Utóbbiak közt az egyik legsikeresebb a szemelt rizling. Ez abból a szempontból is figyelemre érdemes, hogy Szeremleyék több tucat helyi termelőt vontak be a közös bizniszbe, ami példa lehetne sokak számára. Kár, hogy ez ideig nem lett az. A név is innen van, Fölföldi mondta egyszer valahol, hogy kiszemelték azokat a gazdákat, akikkel együtt akartak dolgozni. Most hányan vannak, nem világos, a honlapjukról sajnos nem derül ki, de felteszem, a koncepció nem változott érdemben.

A név is bejött, noha nem sokkal kevésbé kopott meg egy rendszerrel korábban, mint a bikavéré. A szemelt rizling pecsenyebor volt, a fene tudja, mikor miből házasították – a kategória sok mindent megengedett –, és az oroszok szomját volt hivatott oltani. Barátaink kedvelték, a vicces neve ellenére meglehetősen sűrű, Nautilus Pompilius nevezetű, szibériai gyökerű rockzenekar meg is énekelte, érintőlegesen, párban a tokajival. (Ezek a magyar költészetért is odavoltak, az első hivatalos fekete lemezük címadó dala a Jó Csönd-herceg című Ady Endre-vers, de nyomták a Harc a nagyúrral-t is.)

Nagy bor kisembereknek, valami ilyesmi lett volna a lényeg

Ez a szemelt mindazonáltal nem az a szemelt. Nagy bor kisembereknek, valami ilyesmi lett volna a lényeg. Most a 2003-as van a polcokon, a Tescóban ezerháromszáz-valamennyi forint, a Bortársaságnál csak 1032, a Veritasnál kereken ezer, igaz, ők viszonylag ritkán frissítik az adatbázisukat, úgyhogy erre nem esküdnék meg. Olasz- és rajnai rizling, kettő az egyben. A lényeg: nagyon szép, tükrös aranysárga szín, csillog. Pár percig zártnak tűnik, ám hamarasoan elkezd áradni az illata. Palackbuké és mineralitás, gyümölcsök is, talán körte. Maszkulin, mégis vonzó. Szájba' közepes test, arányos struktúra, emelik az acidok, lanyha év ide vagy oda, bár öt gramm per liter alatt van, kifogástalan és kifinomult a savérzete. Abszolút konzisztens, hozza, amit az illat ígért. Noha maradékcukra több mint három, hosszú és száraz. Nagyon finom, nagyon jó inni, le a kalappal. Hibátlan. Ár-értékben lenyűgöző, brutálisan izmos 5 pont.

Címkék: borok a hiperből

38 komment · 1 trackback

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr9812876

Trackbackek, pingbackek:

Trackback: Wood Bedroom 2017.09.24. 23:27:02

Vernee Apollo Lite - Nézd mit rendelsz

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szűcs Gabriella 2006.03.07. 08:46:18

Lehet hogy a népszerűség "kopott", de az én polcomról a szemelt rizling nem fog kikopni, amíg csillogó arany színe mellé ez a tökéletes ízharmóni párosul. Hibátlan bor.

gym 2006.03.07. 08:51:16

szórol-szóra, pontosan így.

Bor K.O. 2006.03.07. 09:31:02

Szerintem nem maszkulin, sőt, kifejezetten könnyen csusszan le a csacsogó női torkokon, az ismeretségi körömben pl. minden nő imádja. :-) Érdekes hogy eddig kimaradt a Best Buy kosaratokból.

Cirfandlia 2006.03.07. 09:56:02

Itt félszárazként szerepel: http://www.szeremley.com/boraink.html de ha megnyitjuk a bor analitikai oldalát (http://www.szeremley.com/szemelt.html - csak innen megy, a lap nincs toppon webdizájnilag) ott már szárazról beszélnek. Pedig ilyen alacsony savtartalommal és érzettel (almasav gondolom zéró) és a maradékcukorral a nem a száraz érzet dominál; és emlékeim sem ezt támasztják alá. Bor K.Oval egyetértek, inkább nőies bor; bár sztem korábbi évjáratban volt jobb belőle.

Hegedűs István 2006.03.07. 11:45:56

Benyomásaim inkább a cikkíróval azonosak. Szerintem minden Szeremley-bor férfias, már csak Badacsony miatt is. Nőies nem attól lesz a bor, hogy van benne maradékcukor. Akkor minden Aszú is nőies lenne. Nekem nőies egy illatos Muskotály vagy Irsai Olivér.

Boralpin 2006.03.07. 12:24:34

Szerintem BÉLA ott a Király ! Le a kalappal ! és élő a poharakkal !

TULLIUS 2006.03.07. 13:19:06

Egyetértek a cikkíróval, a tárgyalt bor ár-érték vizsonylatban az egyik legjobb és nem azért mert túl olcsó, valóban ízletes, értékes ital. A cikkben csak annyit kifogásolnék, hogy az ilyen "Nem minden fenékig papsajt" szintű modoros - általad nyilván ellenállhatatlanul humorosnak tartott - tréfákat nyugodtan mellőzheted, szerintem senkinek nem fog hiányozni.

Hubátlan Hiba 2006.03.07. 13:31:06

még nem jártam Nigériában, de mi köze Bordeaux-nak a homokhoz?

bbor 2006.03.07. 13:34:54

Már, elnézést, de jó sok hülyeséget írtál a cikkben! Olyan dolgokat állítasz, amiknek egyáltalán nem mész utána... Több figyelmet, mert ez így nagyon felületes! 1. Szeremley Huba több éve már egy deka szőlőt sem vásárol, tehát az általad említett idealista gondolkodásmód már régesrég leáldozott a Szeremley birtokon! 2. Az étterem Takács Lajos nélkül is működött és működik ma is! Szerencsére manapság - Szeremley Elisabeth irányításásval- nem is rosszul! 3. A Huba által emlegetett nagy összefogásból és Badacsony felemelkedéséből annyi lett, hogy foglalkoztat néhány embert, kb ugyanolyan fizetésekért, mint a Varga Kft, és hirtelen nem is jut eszembe más... 4. Kóstold mellé a 2002-est és rájössz, hogy ez a nagyon dícsért 2003-as elég gyenge történet... 5. Egy nagy borászat is lehetett volna, erre fel multiknak termel, a legrosszabb területekre telepít, pinot ültet mindenhova (megboldogult Gál Tibor neki is telibeszélte a fejét ezze a pinot-val), pedig a legtöbb az ihatóság határán egyensúlyoz (még a fehér a legjobb) 6. Szóval szépen csendben nem arra megy, amerre akár mehetett is volna... Szerintem...

bbor 2006.03.07. 13:38:00

Még csak annyi, hogy az étterem környékén elkezdték betelepíteni az állami gazdaság által eldózerolt makroteraszok rézsűit; szép és dícséretes kezdeményezés! Mert, ugye a jóról is beszélni kell!

költőnk és kora 2006.03.07. 13:57:52

Jó sok hülyeséget írtál a hozzászólásodban, bbor. Szerintem. Mondjuk, a szemelt rizling koncepciónak a cikkíró valóban utánanézhetett volna. Béke! :))

bbor 2006.03.07. 14:10:58

Megmondanád, hogy konkrétan mire gondolsz?! Köszönöm. :)

költőnk és kora 2006.03.07. 14:24:59

Ironizáltam, bbor. Arra hívtam fel a figyelmedet, hogy a "jó sok hülyeség" között egy állításod volt, ami megáll. Ha megáll, mert nekem fogalmam sincs, vesz szőlőt Szeremley, vagy nem vesz. A többi szubjektív. Szerinted jó az étterem. Szerinted Szeremley nem emelte fel a borvidéket. Szerinted gyenge a 2003-as rizling. Szerinted nem jó a pinot. Szerinted nem arra megy Szeremley, amerre mehetne. A cikkíró mondott egy véleményt, te meg egy másikat. Az egyik pont annyira lehet hülyeség, mint a másik.

bbor 2006.03.07. 14:38:02

Ez így korrekt, köszönöm! Annyit azért hozzátennék, hogy ha valakinek az állításai igazak, akkor nagyobb eséllyel pályzik a szubjektív véleménye is arra, hogy másokat elgondolkoztasson... Ez volt a célom... És, ha leellenőrzöl néhány dolgot, akkor egyértelmű lesz a dolog...

A Anti 2006.03.07. 14:40:27

Szerintem meg pont az az irány jó, amerre Szeremley tart. Rengeteg ismerősöm van, aki az ő borain keresztül kezdte (kezdi) megismerni és megszeretni a minőségi borokat. Megfizethető, megbízható és nagyobb hangsúly van a minőségen, mint a misztikumon. Igazi "népautó", a szó jó értelmében.

költőnk és kora 2006.03.07. 15:02:34

Egyértelmű soha nem lesz semmi, kedves bbor. Mivel nem tudom a neved, nem tudom azt sem, hogy mi motivál, amikor csúnyákat mondasz a szerzőről és a cikk tárgyáról. Honnan tudjam, hogy nem vagy-e például Szeremley kevésbé sikeres konkurense?

bbor 2006.03.07. 15:24:41

Semmi csúnyát nem mondtam! Leírtam azt, ami nem igaz és elmondtam néhány gondolatot arról ahogy én látom a Szeremley-birtokot. Se több, se kevesebb. És mivel az állításaim igazak, ellenőrizhetők, ezért gondoltam, hogy néhányan elfogadják a szubjektív véleményemet is....

költőnk és kora 2006.03.07. 15:36:20

Nem, nem. Nem ilyen egyszerű. Azt írtad, sok hülyeség van a cikkben, ezért az felületes. Tettél egy rakás állítást, hogy könnyebb dolgom legyen, még pontokba is szedted. Ezek közül egy valószínűleg megáll, igaz, nem tudom ellenőrizni, nincs telefonszámom Szeremleyhez vagy Felföldihez: az, hogy a szemelt rizlingből kihagyták a többi gazdát. Megnéztem még egyszer a cikket is: kategorikusan a cikkíró sem állítja, hogy így van, arról ír, hogy hogy volt, és sajnálkozik, hogy a honlapról nem derül ki, mi most a helyzet. Aztán felsoroltál még öt pontot, ami kizárólag a te szubjektív véleményedet tükrözi, de ezeket úgy állítottad be, mintha valójában szintén a cikkíró tárgyi tévedéseit kellene kiigazítanod. Azt is mondhatnám tehát, hogy a cikkíró lehet, hogy téved, a cikkből az derül ki, hogy tart is ettől, te viszont csúsztatsz.

bbor 2006.03.07. 15:48:01

Azért ajánlom figyelmedbe a 2-es és 3-as pontot is! És hidd el, hogy itt nem én vagyok az, aki csúsztat... Nem én ültettem 44 ha Pinot Noir-t, nem én telepítek minden hegynél a legeslegalsóbb területekre, nem én adok-veszek 'kisgazdapártszékházakat', nem én tároltam a helvéciai borokat a badacsonyi pincémben, nem én hirdettem azt a fene nagy összefogást, amiből nem lett semmi, és mint cikkíró nem én nem néztem utána a dolgoknak... :)

költőnk és kora 2006.03.07. 15:56:31

A 2. ponthoz: nem tudom, hogyan működik az étterem, vagy négy éve voltam ott utoljára, akkor tetszett. Úgyhogy csak akkor dönthetem el, hogy a cikkírónak vagy Neked higgyek, ha megint kipróbálom. A 3. ponthoz: Teljesen szubjektív. Szeremley előtt szerintem sem volt Badacsonyban senki, akiről hallottunk volna. Azóta szerencsére jönnek újak. Laposáék például nagyon jók. Róluk azért jobb véleménnyel vagy? A 44 hektár pinóhoz meg a többihez nem tudok hozzászólni. Nem is akarok. De szerintem hagyjuk: nem akarlak még jobban felbosszantani. Béke! :))

bbor 2006.03.07. 16:02:02

Egyáltalán nem bosszantasz! :) Beszélgetünk... Laposáék?! Elég jó :), mit ismersz tőlük?

Grétsy Huba 2006.03.07. 16:06:53

Ez itt egy bor- avagy nyelvészblog?

előítéletes 2006.03.07. 17:01:28

Hát, nem tom, mely évjárat(ok) voltak, az igaz: de eddig 2 palack Szemelt Rizlingbe sikerült beleinnom, mindkettő elég rossz (dugós?) volt... Hétvégén hezitáltam az Intersparban egy Szeremley Pinot Noir-on, de... mindig a Szemelt Rizling jut eszembe... Legközelebb bevállalósabb leszek.

matemata 2006.03.07. 17:52:49

Az étteremről két élményem van, egy nagyon jó, és egy (ehhez képest) lehangoló. Az első 2002 szeptemberben volt, eredetileg pincelátogatásra készültünk, de a szüret miatt inkább az éttermet ajánlották, "a borokat ugyanúgy végig tudjuk kóstolni" jeligére. Így tehát ebédeltünk is - nagyon jót, elsőrangú kiszolgálással, ideértve a borok bemutatását is. Ezen felbuzdulva a rákövetkező nyáron is ellátogattunk ide (ugyanakkora, de más társasággal, a fele gyerek - azaz a bórkóstolás kevés hangsúlyt kapott), de ekkor már nemigen tett ránk nagy benyomást a hely, mintha épp csak egy lenne a balatoni éttermek közül. Ennek a különbségnek persze sok objektív oka lehet (napszak, időjárás, társaság, borkóstolás, telt ház, pincér - esetleg Takács Lajos? :) - mindenesetre bennem ez a benyomás maradt meg.

köpcös111 2006.03.07. 19:26:53

Most voltunk októberben,és Fölföldi Béla mondta hogy a szemelt rizlinghez még mindig vásárolnak szőlőt ahogy a cikben le van írva,és az étterem sem olyan mint a legelején megtapasztaltuk ezt a két tény alá tudom támasztani,annyi még hogy megkóstoltunk 15 féle bort és én csak a 97-es rajnait innám szívesen.

tapasztaltam 2006.03.07. 19:56:41

Albert Gazda: Takács Lajos itthoni viszonylatban tényleg nagyon jó szakács, de pótolható. Ennyi... Köpcös111: Szeremley 97-es rajnaiját valóban lehet szívesen fogyasztani, de azért valljuk be, hogy a csúcson túljutott már néhány éve... Grétsy Huba: jogos a kérdés... előítéletes: Szeremley pinot noir-ját nyugodtan kóstold meg, nem fogsz csalódni.

smici74 2006.03.07. 20:16:32

előítéletes: szerintem inkább Szemelt Rizlinggel próbálkozz még egyszer, mint a Pinot-val, nekem szinte mindegyik évjárat tetszett, míg a Pinot Noir inkább Egerből élvezhető, de a Pannonhalmi Apátságé is meg fog lepni - pozitív értelemben!

Vén Kujon 2006.03.07. 20:23:20

Kedves BorK.O. és Cirfandlia, a nők nemcsak a nőies dolgokat szeretik. Olykor az egészen férfias dolgokért is odavannak. Minél keményebb, annál jobb alapon. :))))

Cirfandlia 2006.03.08. 15:53:39

Vicces vagy :). Jó akkor ez a bor nem kemény, mert olyan forró évben (mint 2003) bizonyos helyeken (még Badacsony is! ellentétben Balaton felvidék) elégnek a savak. A 4,7 g/l savtart. az nagyon kevés, még alacsonyabb alk. és 0 maradékcukor mellett is, pláne ennél. Ha van módotok kóstoljatok mellé 2002est; egész más. (sztem is jobb, de ízlések)

lajafix (proli alkesz) 2006.03.08. 16:32:07

Szeremley szerettete meg velem a rizlinget. Ennek a bornak 1 baja van: az anyósom elitta előlem, már 2x is. :) Magamfajta proli alkeszt megfogja a palack és a szép címke is. A Coraben 900 körül vettem 1 hónapja. Samu pincészetét Tördemicen ismeri valaki? Vélemény?

Görög 2006.03.08. 20:36:42

Szeretem "Szermleyt"!Nem mint embert,mert nem ismerem!Inkább mint márkát.A borokért amihez nevét,pénzét,idejét,munkáját adta,s adja!Nem érdekel honnan van a vagyona,milyen eszméket tud magáénak,vásárol e szőlőt,vagy sem.Egyszerűen a borokért.'96 óta ismerem,és fogyasztom borait.És még nem találtam kivetnivalót bennük.Korrekt,jól érthető,tiszta borok,szép fajtajelleggel.Árai nincsenek az égben.A kéknyelűért külön köszönet illeti.A rajnai-szép,a muscatt(természetesen száraz)-tömör,az irsai-illatos és üde,a szemelt-mindig korrekt,a vörösek?-hát semmi maradandó,de hibátlanok,a pinot rosé-friss,elegáns,a kései szüretek pedig csodásak...Szerintem!...Ja!Váron a syrah-t!

BéTrib. 2006.03.08. 23:25:43

Tudjátok mi a királyság? Hogy az egész olyan ellentmondásos. Volt ez a Szeremley olyan-amilyen világképpel, de egy fantasztikus svunggal, a szürkemarha gulyától a kéknyelűn át az étteremig, ami egy időben a balatonfelvidék legjobb helye volt (ez biztos, de már 2 éve nem jártam arra sajna), szóval csinált egy csodát a teljesen tönkretett Badacsonyban, és jött a Helvécia, meg a Nagygombos, és most mi van? A Helvéciának vége, a Nagygombosból kiszállt, és a hivatásszerű borivók szerint megy ki a divatból... Egyfelől fantasztikus a bora, ezt írják - nem csak itt - de némelyek egyes tételeknél már fanyalognak. Vagyis Szeremley Huba borászata visszakerült oda, ahová való: a földre. Miért ne lehetne egy-két fajtánál rossz évjárat, vagy hibás filozófia? Miért jönne be neki minden amit csinál? Talán mások tökéletesek? Egy frászt! Egy biztos, nekem még a Pinot Noir is ízlett, a kéknyelűért örök hálám neki is és a jó Fölföldi mesternek is, és azt hiszem, ha csak úgy szeretnék venni haza egy üveg bort, semmi különleges alkalom, csak beszélgetni, iszogatni, akkor a szemelt rizling még mindig az egyik legjobb jelölt.

Giskard 2006.03.14. 10:41:59

Szombaton megállapítottam, hogy Ósanban is kapható, 1000 HuF-ért. (Vagy 990-ért de valahol ezen a tájékon.) Ha valakit érdekel.

lajafix (proli alkesz) 2006.03.20. 08:31:34

Coraban 830 volt hétvégén. Csak VOLT, mert az utolsó 3 palackot a polc legmélyéről bányásztam ki.

Vitorlás 2006.03.26. 15:31:05

A borok még mindig jók,de az étteremnek nincs meg az arculata Takács Lajos nélkül,szakember kell.

Türkménbasi 2006.07.21. 12:25:30

Nem az alapján iszom a bort, hogy szimpatkus-e aki csinálja. Tőlem Szeremley vehet még magának 5 kisgazdaszékházat de lehet a Munkáspárt elnöke is, a szemelt rizlingje ott fog figyelni a polcomon. A Varga meg biztosan egy tündérmackó de ettől függetlenül még attól is öszerázkódnék ha bora rámfröccsenne...:-)
süti beállítások módosítása