Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Vissza a kézmíves hagyományokhoz!

2006.04.06. 05:50 - Az Alkoholisták

A Wein Gourmet ezévi első számában közzétett kiáltványban neves német borászok, szakírók és önológusok tiltakoznak a "technológiai", "iparszerű" bortermelés gyakorlata ellen, és felszólítják a borásztársadalmat a "kézmíves" hagyományokhoz való visszatérésre. A kiáltványhoz számtalan német, osztrák, francia és olasz borász csatlakozott.

Mußbachi Kiáltvány

A bevált, hagyományos módszerek és az új technológiai eljárások között feszülő ellentét régóta jelen van a bor világában. Az EU és az USA között nemrégiban aláírt szerződés azonban alapvetően új helyzetet teremtett. A megkérdőjelezhető borászati eljárások elfogadása láthatóvá tette az elhivatott, a természetet tiszteletben tartó borászok és az ipari gondolkodású borászok közötti szakadékot. Számunkra ezzel betelt a pohár. Elfogadhatatlannak tartjuk, hogy a mesterséges borokat a természetességre való hivatkozással árusítsák.

Az új eljárások révén tetszőleges szőlőből tetszőleges stílusú bor állítható elő. A kézmíves borászt a szakmai becsület és az egyéniség szembeállítja az ilyen gyártási technológiákkal. Ezért felháborítónak tartjuk, hogy a mesterséges borok ugyanazt az elnevezést használhatják, mint a mieink.

Mi a kézmíves módszerekhez való visszatérésre szólítunk fel. Az első és legfontosabb a szőlőben végzett munka – a pincében csak az ott elért minőséget lehet fenntartani. Éppen ezért elutasítunk minden beavatkozást a bor szerkezetébe (például a frakcionálást), az aroma hozzáadást és minden más eljárást, amely a borhoz valami olyan tulajdonságot csal hozzá, ami a szőlőben nem volt meg.

A bor mint kulturális érték tükrözi a származási helyet, annak egyedülálló talaját, az adott év időjárását, a borász személyiségét, sőt, magát a történelmet. Reméljük, hogy a felvilágosult fogyasztó támogatja ennek a kulturális értéknek a megóvását. Felhívjuk egyben kollégáinkat, hogy ezt a helyzetet tekintsék lehetőségnek arra, hogy közös támadást indítsunk a bor mint hiteles természetes termék megóvása érdekében.

Címkék: szemleszerű

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr5612848

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

M 2006.04.06. 06:53:46

Éljen. Reméljük akkor megszűnik a német kikötőkben való palackozás is teljesen.

pasa 2006.04.06. 07:23:15

A könyvnyomtatásnál pedig a kódexíráshoz, internetnél a póstagalambhoz vissza.

lacibor 2006.04.06. 07:55:04

Munkácsymihályokra mindíg is szükség volt. Az autókat meg robotok festik a gyártósoron. A fára meg - sokadmagammal - nem vagyok hajlandó visszamászni. A németeknek meg van mit söpörniük. Aki nem söpör az meg kiáltványt szerkeszt. A borász meg ott is csak dolgozik.

Kérdés 2006.04.06. 08:40:35

Mit ért frakcionálás alatt?

lacibor 2006.04.06. 08:47:30

Egy példa, nem példa.

mednyánszky 2006.04.06. 09:30:39

Munkácsy iparos volt. Amikor festett, pontosan tudta, mennyi pénzt fog kapni érte.

magyarsyrah 2006.04.06. 09:52:45

A felvilágosult fogyasztó támogatja a kézműves borászokat, de a fogyasztók többsége nem felvilágosult, és akciós csirkéje mellé 2 eurós chilei bort vesz a hiperben. A kézműves borászoknak inkább a politikusoknál kellene lobbizniuk, hogy tövényi akadályai legyenek a pancsolásnak. De mit várhatunk ezen a téren, amikor kis hazánkban még a borhamisítók ellen sem tudnak hatóságilag fellépni?!

pasa 2006.04.06. 10:10:26

mednyánszky: igen, és tudós is, ha tudta, hogy mibe kerülnek manapság.

a modern ember is becsüli a múlt értékeit, ezzel átmenti a jelenbe 2006.04.06. 10:12:42

A fára az mászik vissza, aki nem látja be, hogy Munkácsyt nem lehet egy lapon említeni a festő robotokkal. Különböző az értékük. A kézzel festett kódexeket ma is többre értékeljük, mint a tömeggyártott könyveket. Amiben több munka van, és szertet az régen is, ma is többet ért és valahogy mindig szebb és jobb is volt, valamint időtállóbb. Úgy érzem, ez alól a bor sem kivétel.

kiábrándultaknak 2006.04.06. 10:14:41

Meg lehet úgy élni valamiből tisztességgel, hogy közben jót is akarunk csinálni. Nem csak ízében jót, nem csak a fogyasztóknak jót, hanem valalmi értékesebbet. Lehet szeretetből csinálni dolgokat, és lehet nem lenézni a természetet.

pasa 2006.04.06. 10:21:38

magyarsyrah: a felvilágosulatlan fogyasztó is tud olvasni, ha bor van ráírva, akkor az 1€-s bor is bor. Igaz, hogy fel kell lépni a hamisítás ellen, de bizony először a borászoknak. Van hegybíró, van finánc, van fogyaszóvédelem, van apeh, van sajtó stb.-stb. Nem csak síránkozni, hogy itten bizony borhamisítás van. A pálinkászok elintézték.

tf1 2006.04.06. 11:27:55

A pálinkászok azért tudták elintézni, mert másik érdekeltségi kör főzi a pálinkát, és megint másik a szeszes italokat. A borászatban az a baj hogy nagyon sokan profitálnak a hamisításból és az érdekeltségi körök összefonódnak.

lacibor 2006.04.06. 11:28:32

Bocsánat, ha nem mindenki számára voltam érthető. Lefordítom magyarról, magyarra. Mukácsymihályok( nem Munkácsy Mihály)=kézművesek. Robotok=tisztességes, jól felkészült iparos emberek. Nem hajlandó visszamászni=modern ember. (Aki azért tudja, hogy hol van a fa, és miért kell óvni.)

mednyánszky 2006.04.06. 11:47:21

Bocsánat, ha nem mindenki számára voltam érthető: Munkácsy nem kézműves volt, hanem iparos. Off, én beszéltem.

pasa 2006.04.06. 12:46:57

tf1: tehát a borászok nem tudnak/akarnak saját maguk ellen fellépni? De akkor miért panaszkodnak? Hiszen tudhatják pl., hogy a sógor pincéjénél keresztelt bor kapható. Nem mindegy, hogy az évi 30mill. átutazó mit vesz a boltban, benzikútnál, stb? A vájttorkúak úgyis felkeresik a borászati akadémiát, a bormúzeumot, a borok házát, a borversenyeket, stb. És jól elvannak magukban.

tf1-nek 2006.04.06. 13:07:37

Pédául profitál(t) állam(jöv. adó), a vendéglátósok, a cukorgyárak, ezek ellen elég nehéz megküzdeni egy ilyen megosztott ágazatnak. A cukornak kellene jöv. terméknek lenni, azal pontot lehetne tenni a hamisításra.

scutum 2006.04.06. 13:30:13

Nem hiszem el, hogy értelmes emberek nem képesek véggigondolni, hogy a legkisebb engedmény is mindent tönkretevő folyamatot fog elindítani. Tegnap barikoltunk, ma csipszezünk, holnap már a forgácsból ipari alkohollal kivont aromát csepegtetjük bele, holnapután pedig már a szőlőből is ipari alkohollal fogjuk kivonni az aromaanyagokat, engedélyezett élelmiszeripari színezékkel fogjuk megadni a keverék színét és desztillált vízzel fogjuk beállítani a kívánatos alkholszintet. Végül pedig rá fogjuk írni, hogy BOR. Persze, ha szerencsénk van, addigra talál valamelyik élelmiszeripari vegyész egy olyan fakérget, amiből kiváló boraromát lehet kivonni (ld. különféle gyümölcsjoghurtok), és akkor már szőlőre se lesz szükség. Milyen szép lesz. A legszebb pedig az, hogy mindezt úgy lehet tálalni, hogy valójában a fogyasztók érdekében történik. Minden borásznak kötelezővé tenném a "Szárnyát vagy combját" című Louis de Funes film megtekintését.

pasa 2006.04.06. 14:06:09

tf1-nek 2006.04.06. 13:07: a cukorgyártót nem értem. Amikor egy szeszesital gyártónál volt szerencsém látogatni, akkor a első technológiai lépésnek említették a répacukor ellenőrzést. Ha a bejövő alkoholban kimutatható volt, akkor azonnal ipari célra az egészet eltávolították az üzemből.

tf1-nek pasának 2006.04.06. 14:44:36

pasa! A bornak nevezett hamisítványokhoz cukorra van szükség, 1millió hl-nél már elég szép mennyiség, a cukorgyártók hülyék lennének lemondani róla.

pasa 2006.04.06. 14:57:51

tf1-nek pasának | 2006.04.06. 14:44: Értem! Igencsak tekintélyes mennyiség.

tádé 2006.04.06. 16:42:25

Minden borvidéken szinte minden borász pontosan tudja, hogy ki az aki kilóg a sorból, eltérő okokból, de mégis mindenki hallgat. Vannak olyan területek, ahol szőlő helyett szőlő származási igazolást termelnek, a hegybíró kiadja a 300 mázsa/ha termésről az igazolást, már csak le kell gyártani az olcsó lőrét, beadni az OBI-ba 6 palack elfogadható bort aztán mehet is a boltokba. Ellenőrzés szinte alig, nincs kockázata a minta és a kiszállított borok közti különbség felfedezésének. Ennek igazi vesztesei a tisztességes borászok lesznek, /már most is azok, de a nagyja még hátravan/ mivel az EU már felfigyelt a Mo-on folyó dolgokra, s mivel az egész európai borágazat értékesítési válságban van, ha alkalmuk nyílik a Magyar konkurenciát kiktatni a piacról, biztosak lehetünk benne, hogy meg is fogják tenni.

tretep 2006.04.06. 17:04:12

Scutum! Igazad van, a nulltolerancia az egyetlen mód, hogy a valódi borok megmaradjanak. Nagy hiba az Eu-túl, hogy az európai bortörvények egyikében sem engedélyezett módszerekkel készített borokat beengedi a piacra, megkülömböztető jelölés nélkül. Pl Kaliforniában 14%víz, Ausztráliában természetazonos aroma nem okoz gondot a minőségi kategóriában. Az európai borászatok meg versenyezzenek velük árban, mennyiségben, határidőben, mostmár hazai piacon is! Ez teljességgel nonszensz, egyértelmű törvényi tiltás kell, máskülömben az öreg komtinensen is elkurvulnak a borászok, illetve jólképzett élelmiszervegyészek veszik át a helyüket, a fogyasztó meg ihat, amit talál.

lacibor 2006.04.06. 18:08:53

Az EU éppenhogy nem az egyértelmű törvényi tiltás felé halad, hanem ellenkezőleg. Lesznek majd nyilván kemény(vagy annak látszó)feltételek. Ha már "amazoknak" megengedték, itthon is lazítanak, a versenyképesség fenntartása érdekében. Az elkurvulásról ennyit. Egy angol közgazdász mondta talán:-Ha megerőszakolnak, próbáld meg élvezni. Ezt nyilván Brüsszelben is hallották már.

pasa 2006.04.06. 20:26:40

Előre is elnézést kérve a naivitásomért, de: a krumplilevesnél azt tudtam meg, hogy nálunk a törvényi háttér adott, itt az látszik igazolódni, hogy ezt nem lehet/tudjuk/akarjuk betartani. Akkor mi a fenének kell azzal foglalkozni, hogy netán az EU lazítani igyekszik a kötöttségeken. Meg kell beszélni, hogy ebben a pincében ez a jó bor, abban az. Az üzletek polcán pedig nincs jó bor, de ha az EU-ból jön akkor se lesz. És kész. Nemde?

lacibor 2006.04.06. 22:26:57

Törvényi háttér, EU-s jogharmonizációval természetesen adott. Senki sem mondta, hogy nem így van. Remélem nem csak megbeszéljük, hogy hol van jó bor, hanem mindenki meg is találja a kedvére valót. Csak ne dugjuk a fejünket a homokba.

de komolyan 2006.04.08. 19:09:04

nem kiáltani kell, hanem dolgozni

2006.04.09. 08:30:08

dolgozni kell a kiáltványon

boriván 2006.04.09. 12:16:10

Kis méretűek a borvidékeink, a "híres" borászatok teljesen más dűlők borait egy név alatt forgalmazzák. Kézműves bort csak a helyi bácsiknál lehet inni.

pasa 2006.04.09. 13:51:50

Boriván: sőt más borvidékekét is. Bezzeg az átkosban, egy avidéki rizling, egy odavaló kékfrankos választása a polcról nem volt zsákbamacska. Ma nagy rizikó kóstolás nélkül bort venni. A pálinkászok, de inkább a sörészek elintézték, hogy pl a borsodi sör Stella Artois néven az EGÉSZ VILÁGON EGYFORMA. Ha ezt veszem tudom, hogy mit veszek. Vagy mit nem. A bornál a bor sem biztos.

cucc 2006.04.10. 11:34:09

lacibornak: OK, de ne hívják BORnak. 2 külön fogalom. Máshol már megoldották (reggeli ital, barackos tömény, stb...)

lacibor 2006.04.10. 15:21:33

pasa! Emlékszel erre a fogalomra:- "Állandó jellegű bor"? Vissza kellene térni hozzá?

lacibor 2006.04.10. 16:12:05

cucc! Nem engem kellene meggyőzni, hanem az ezt ellenőrízni hivatottakat.

pasa 2006.04.11. 10:19:58

lacibor. sajnos ilyen szakkifejezésre nem emlékszem, de talán sejtem. Én csak arra utaltam, hogy a sörsornál szemüveg nélkül ki tudom választani a megfelelőt. Nemúgy a borsoron, ahol szemüveggel meg kell fejteni az apróbetűket, mert ugyanaz a szürkebarát, bikavér, furmint manapság az édestől a szárazig akármilyen lehet. Az állami gazdaságok korában már a neve is más volt az édes kivitelnek, nem csak az apróbetűs komment. Persze idén bort csak ajándékozásra vásárlok. Kézművességre visszatérve, igen helye van a borászetban, előkelő helye: kóstolgatásra. De ha fogyasztásra, netán exportra gondolunk, akkor egy kicsit nagyobb léptékek kellenek. Nemde?

Defter 2006.04.11. 10:36:50

A kézmíves a fentiekben nem egyenlő a manufaktúrával, és nem annyira mennyiségfüggő, amennyire pasa gondolja. Szép is lenne, ha csak kóstolgatni való mennyiségeket lehetne hagyományos technológiával előállítani. Azt hiszem, inkább a befektetett munka határozza meg a kategóriát, ami nagy mennyiségek előállítása esetén nyilvánvalóan jelentős különbséget jelent valódi és műbor között. Belföldi piacon azt hiszem, egyelőre egész szép kézmíves borok vannak jelen, nem is feltétlenül minimális mennyiségben. Szerencsére a magyar borászok nagy része még nem vette át a tengerentúli technológiát. Bár ki tudja, mi lesz, ha a szabályozás megváltozik...

lacibor 2006.04.11. 10:56:48

pasa! Igen a léptékkel is gondunk van. Tavaly jeleztük ugye az 500 ezer hl lepárlási igényünket. Azután eltűnt. De negyobb baj, hogy nem lehet összehozni 100 ezer hl bort exportra, még az Alföldön sem. Az apró betűket én is utálom, ráadásul a sötét fólián, pedig sokszor csak egy csöpp odafigyelés kellene. Akkor ugye fel sem merülne, hogy valamit el akarnak sumákolni.

pasa 2006.04.11. 12:06:01

Defter: végül is, mi akkor a kézmívesség? Lacibor: valami 120e hl maradt, de a többi nem tünt el csak azok alkoholszegények, és így nem jelentkeztek.

Defter 2006.04.11. 12:53:29

Pasa: a fentiek alapján a hagyományos borkészítés szerintem, bár eredeti értelemben nyilván szűkebb ennél. A borászok alapvetően a szabályok túlzott tágítását ellenzik, azokat a módszereket, amik jelenleg hamisításnak számítanak. A kiáltvány apropója is az EU-USA megállapodás, ami költségkímélő, de eddig tiltott technológiai lépéseket engedne meg. Ráadásul eltér a hagyományoktól és (a nyíltan felvállalt) szokásoktól.

pasa 2006.04.11. 14:06:58

Világos: hagyományosan, természetes módon készítés, a technikai eszközöktől, mennyiségtől függetlenül. Köszönöm.
süti beállítások módosítása