Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Sokat kell még tanulnom

Rajnai rizlingek: Légli Ottó és Nyári Ödön 2006

2007.09.13. 06:56 - alföldi merlot

Előtanulmányként beleolvastam a rizlingirodalomba, és túl azon, hogy gyakorlatilag minden számottevő borguru kedvenc fehér fajtája, azt is megtudtam, hogy a számomra teljesen ismeretlen gouais blanc leszármazottja. És minő meglepetés: ez a bizonyos gouais blanc vélhetően horvát származású, a K.u.K.-körletben heunisch weissként ismerik, ha ismerik, és nemcsak a rajnainak, de a chardonnaynak és a pinot noirnak is boldog őse. Vagyis Burgundia gyökerei a szomszédig nyúlnak.

A lényeg persze nem a származás, hanem az érdem, de a rajnai rizling esetében ennek ecsetelésére a magam elenyésző tapasztalatával nem vállakozom. Aki tudni szeretné, miért övezi ekkora hódolat a fajtát, az lapozzon vissza Albert gazda alapvetéséig, vagy még jobb, ha a poharába tereli az igazságot. A honi választék szűkös, de ne feledjük, hogy Ausztria a fajta második hazája, és Bécsben cirka 15 euróért már zavaró a bőség.

Légli Riesling 2006

Légli Ottó 2006-os borai, élen a rajnai rizlinggel és a sauvignon blanc-nal, személyes kedvenceim közé tartoznak. A felfedezésért Tücsök Balázsnak és csapatának tartozom hálával, akik lelkesen propagálják félföldijük borait. A szakirodalom szerint a saját telepítésű szőlők termőre fordulásával új időszámítás kezdődött a boglári birtok életében. A Légli Riesling már a polcon is arisztokratikus jelenség: sudár palack, hófehér, szépen tipografált, ábramentes címke, közel háromezer forintos ár.

A pohárba öntve sötétebb, olajosabb, mint a Nyári. Engem már az első szippantásnál az ujja köré csavart. Az illat izgalmas, erőteljes és elegáns, ugyanakkor el kell ismernem, hogy a feleségem kritikája, miszerint sok a pörkölt mogyoró, per pillanat kivédhetetlen. Az ujj köré csavarásért azonban a szőlővirág, szőlőcukor, aszalt sárgabarack, mandula és a petrolba hajló mineralitás rafinált harmóniája a felelős. Kóstolva gazdag és áradó, pazar savakkal, kissé magas alkohollal. Egyszerre olajos, kerek és ropogós. Ízében fehér húsú őszi barack, mineralitás és zellerszáras kesernye. A lecsengésben jön egy erősebb savfröccs, aminek a hátán a már ismert aromák érkeznek, illetve slusszpoénként a zellerszáras kesernye (van egy kis sauvignon blanc-os stichje). Majd szétveti a tettvágy, mégis arisztokratikus, mint egy Jaguar CX-F. Ismerve – és remélve – a rajnaiak közmondásos potenciálját, ez még csak előhang, teljes pompájában valószínűleg évek múlva fogjuk látni.
7 pont (aki teheti, raktározzon belőle)

Nyári Ödön Rajnai Rizling 2006

Nyári Ödön a tragikus bajszú magyar borász, a szomorú szemű, kötött kardigános muszáj-herkules. (Legalábbis optikailag – egyébként lehet, hogy bohém bon viveur, én személyesen nem ismerem.) Józanul árazott borai általában nem okoznak csalódást, de új fejezetet sem nyitnak. Midőn ezt írom, riadtan látom, hogy egy késői szürettel négy ropi fölé lőtte magát. A romantikus Nyári-honlap - hintalovon hánykolódó Szt. Györggyel és animált gyertyafénnyel - a rajnairól az árán kívül semmit nem árul el.

Az ár viszont súlyos érv, a Nyári-rizling ugyanis a Léglivel egy ligában focizik félpénzen, sőt per pillanat valamivel előrébb tart. Az illat közepesen intenzív, tiszta, egyenes ívű. Fehér húsú barack, borsos menta, méz és erőteljes mineralitás. Kóstolva kerek, selymes, csiszolt, kissé talán túltengő savakkal. Szuper gyümölcsös, mintha fehér húsú őszibarackba harapnánk, amit aztán kis kesernye kísér le. Csontszáraz. A lecsengésben méz, zöldalma és citrusos savak. Riasztóan gyorsan a palack aljára lehet nézni. Ideális bevezetés a rajnai rizlingbe, és újabb remek fehér kétezer alatt.
7 pont
és best buy

Címkék: 2006 kóstolás fehér hétpontos rajnai rizling légli balaton felvidék dél balaton nyári ödön

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr24161728

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

gardonyim 2007.09.13. 09:43:52

Öööö, óvatossan ezekkel a leszármazásokkal, kérem szépen. Rizlingszilváni, királyleányka, hogy csak két fajtát elmítsek, amelyekről mikroszatellit elemzés alapján kiderült, hogy az egyik szülő nem az, aki a köztudatban van. Ráadásul a rajnai ezeknél lényegesen régebbi fajta. Ha viszont olyat olvastál, hogy DNS vizsgálatokkal azonosították a rajnai rokonságát, akkor küldd el nekem a referenciát, légyszi! Nagyon érdekelne, csak még lusta voltam rendesen kiirodalmazni a dolgot.

Üdv,
Gárdonyi Márk
gardonyim@ludens.elte.hu

Ui.: Ja, és köszönöm a tippeket, épp üres a fehéres polc a borhűtőmben. De már nem sokáig...

alföldi merlot 2007.09.13. 10:37:53

Kedves Márk, igen, DNS-vizsgálaton alapul a megállapítás. Magára az információra nem ördöngösség rátalálni (bár én eredetileg fizetős tartalomból merítettem): en.wikipedia.org/wiki/Riesling
És jó rizlingezést!

Octopus 2007.09.13. 11:01:18

A potenciál biztosan megvan a Légliben, de hogy a pompa nőne, afelől vannak kétségeim. Tavaly ilyenkor a 2005-ős is gyönyörü volt, egy pár hete nyitottuk ki a félre tett palackot: alaposan megérett, és sokkal kevésbé volt jó, mint fiatalon. A 2002-es (bár az még talán más területről származott) is hiába nem fáradt még,
nem volt kellemes.

pelotepincsi 2007.09.13. 12:27:55

A Nyári esetében én ezen a nyáron már 3 alkalommal értem ijesztő gyorsasággal a palack aljára értem. Nálam inkább 8 - as a nedű... Amúgy a Nyári Cserszegi is hasonló dícséretet érdemel.

Ly  2007.09.13. 12:57:49

Nyáron jártam mindkét helyen (remélem nem utoljára), igaz a körülmények csak 3-4 bor kóstolását tették lehetővé, de mindegyik meggyőzőtt.
Sajnos Légli Rajnaiját nem tudtam kóstolni, de pl. az "alap" Chardonnay-je sztem az egyik legjobb, amit valaha is kóstoltam. Milyen lehet akkor a Landord?
Nyári Ödöntől korábban ittam egy 2005-ös olaszt, az akkor nem győzött meg annyira, de idén a pincénél az olasz- és a rajnai rizling is tetszett, életem első tetszetős kéknyelűről meg nem is beszélve.
Én csak ajánlani tudom mindkét pincét, ezek a balatoni fehérek még Feindékénél is jobbak. :-)

Ly  2007.09.13. 12:59:06

"kéknyelűjéről", bocs

Ly  2007.09.13. 13:01:46

"kéknyelűjéről", bocs

pritamin 2007.09.13. 14:22:36

"...még Feindékénél is jobbak."

na, ezt nem kellett volna!

dalton1 2007.09.13. 21:32:07

Ma beszereztem egy Nyári rizlinget!

Szemenyei 2007.09.13. 23:20:13

Ó, a rajnai... Személy szerint nekem is egyik kedvenc fajtám. Azt elmondanám, hogy élete palackban mindössze 2-3 évre tehető (kivételes esetekben több is lehet, természetesen:) véleményem szerint eddig éri el a bor fejlődésének csúcspontját, idősebb korában már rapszodikus, ritka az igazán jó tétel.
A petrolosság szintén fajtajelleg, kinek tetszik, kinek nem, ízlés kérdése csupán

MalbecNC 2007.09.13. 23:36:03

Az egyik borguru Jancis Robinson? :-)
Egyszer olvastam róla, hogy lelkes rajongója és népszerűsítője a Rajnai rizlingnek.
Én eleinte kényszerűségből (mert más bor nem volt kapható a közelben pár kevésbé ismert Pinot Blanc, Auxerrois-án kívül) kóstoltam a Rizlinget később meg készakarva keresve a fineszt, amit állítanak, benne van a borban. Ittam moselit és wachau környékéről igen változó minőségben. Készülhet belőle könnyed, friss, ropogós bor, mint egy Sauvignon Blanc és testesebb, érlelt bor is, mint egy burgundi Chardonnay. Kóstoltam ausztrál Rizlinget is Eden Valley-ből, kifejezetten tetszett!
Lehet valami abban, amit a németek mondanak, hogy kezd divatba jönni a Rizling, de az is lehet, hogy csak magukat bátorítják. :-)
Ami engem illet azok a rizlingek jöttek be jobban, amelyek nem a mogyoró és vaj hirnökei voltak, ezeket az ízjegyeket meghagynám a Chardonnay-nak. A Nyári féle Rizling a leírásod szerint mást ígér. Ki fogom próbálni!

MalbecNC 2007.09.13. 23:39:52

Én is úgy hallottam, hgoy nem érlelésre való a rizling, ahogy piacra bocsájták iható. viszont vannak amelyek bírják az érlelést, nem vesztik el a gyümölcsket teljesen és 4-5 év múlva különös zamatot fejlesztenek. Az ausztrál borok ezt a színtet hamarabb ér(he)ik el, vagyis az általad említett petrolosság már 2-3 éves korban észlelhető. Sztem nagyon jó....

Sárfehér 2007.09.14. 15:15:20

Kicsit mellék, de idemásolok egy linket annak, akit érdekel, hogy mi az a "heunisch weiss", azaz hajnos vagy rakszőlő. Töröm a fejemet, hogy a "fehér góhér", amit a borfesztiválon Balla Géza standján láttam (nem kóstoltam meg, túl voltam a felvevőképességemen) vajon azonos-e vele.

www.c3.hu/~nyelvor/period/1283/128308.pdf

Amúgy a rizling érlelhetősége nyilván változó. Nekem még van 2002-es Táltoshegyi Olaszrizlingem, egyelőre jól tartja magát (na jó, egy kicsit talán már kopott). Nagy kedvenc.

Kóstoltátok már Günzer Tamás olaszrizlingjét?
süti beállítások módosítása