Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Fehér angyalok I.

Hilla és Tornai-furmint; árértékbajnok somlaiak

2008.01.05. 07:59 - Műtannin

Minap elpanaszolt vöröscsalódásaim teljesen kifehérítették a dolgos hétköznapokat, amelyek, tudjuk, telnek, múlnak. De a fehérsorozat sem indult könnyen, aztán szerencsére jó hajrával mégsem lett szomorú a happy endje.

Somlóval indítottam.

Somlói Apátsági Pince, Hilla Cuvée, Nagy-somlói borvidék, 2006, félszáraz. Jó eséllyel nevezhetne a leggyorsabban kultikussá vált borok mezőnyébe. Kézműves, és jó árban van. (Kétezer körül hozzáférhető.) Az egyházi és önológiai kérdésekben kevésbé járatos fogyasztó könnyen megkavarodhat: Somlón nincs apátság, csak apátsági pince, de az nem az apátoké. Zűrzavaros időket élünk.

Térjünk napirendre gyorsan a kovásan, édesen, mézesen, virágosan igazi, ásványos somlai bort ígérő illattal. Egy kis vajas chardonnayérzés is átvillan. Nagyon szép illat, bár kicsit statikus, nekem legalábbis nem mozdult. Igaz, minek is.

És jöttek az ásványok ízben, jött gyümölcs is, érett, ikrás körte (a körtefajtákban sajnos nem vagyok jó, pedig jellegzetesen egyfajta körtére hasonlít), őszi és kajszibarack, nincs mellettük semmi zavaró mellékíz, a nagy test ellenére semmi petrolosság, például, csak tiszta ásványok a gyümölcs mellé. Körtés kova. Jelentős savai ellenére be tud hízelegni, még érintésnyi cseres mattság is került bele. A maradékcukor a félszáraznál is többnek tűnik, és nekem elsőre nem volt igazán harmonikus vagy konstruktív ez az édesség, kissé zavart, szárazabbnak jobban szerettem volna a bort. Második kísérletre már megbékéltem az édességgel, de akkor is jobban szeretném csontszárazon, na. Akkor hat fölé is pontoznám. Így ötös nekem.

Egyébként kétezer alatti árával még így is az egyik legjobb vásár somlaiból.

De van még jobb vásár. Ha Cora felé járok, mindig beteszek egyet a kosárba, ezer forintért, mindig úgy érzem, mintha kincset találtam volna. Vagy leglábbis kétezer forintot. Úgy látszik, jelentős készletek vannak még ott, mert már jó két éve polcon van.

Ez a Tornai pince 2002-es furmintja. Messze nem annyira kifinomult, míves bor, mint a Hilla, épphogy az ellenkező véglet: nyers, férfias erő van benne (pedig sok, elvileg tartósabb vörös is elfáradt már öt év alatt), nagy svung. Tisztességes, kemény somlai, ásványokkal, kigyúrt savakkal, egy kis mattsággal, érett, mézes, virágos illatokkal. Rusztikus bor, nem hárfakoncertekhez való, inkább Motörhead-kompatíbilis (kell-e mondani, hogy magam a Motörheadet preferálom), nem szórakoztató és vidám, hanem olyan tenyeres-talpas, gyerünk-oszt-adjunk-neki. Az 1000-2000 forintos a kategóriában magasan a legjobb furmint, de a 2000-3000-es mezőny jelentős részét is veri. Öt.

Címkék: 2006 kóstolás fehér somló 2002 ötpontos furmint tornai somlói apátsági pince

10 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr17276957

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Benikuty 2008.01.05. 10:11:51

Melyik Cora-ban?
Mert én a budakalásziban hiába kerestem az imént:(

wolferl 2008.01.05. 13:02:06

Hát én nemrégiben próbálkoztam egy 2003-as Tornai Hárslevelűvel, az valami borzasztó volt, túl durva heavy, akár egy konyak, elöregedett, füstös, nem férfias, hanem aszott öreguras, mintha már megdöglött volna. A 2006-os Traminije viszont iható, bár abban is érezni ezt a durvaságot. Maradok Mozart hárfakoncertjénél.

Benikuty 2008.01.05. 17:37:57

Kedves Műtannin,köszönöm szives válaszod!

Albert gazda 2008.01.05. 17:58:10

Benikuty, biztos, hogy mindenki gép előtt tölti a szombatját 10:11:51-től 17:37:57-ig?

Valszeg Törökbálint, egyébként.

Benikuty 2008.01.05. 19:17:26

Valszeg nem, de ha posztol, vállalja következményeit.

py 2008.01.05. 19:21:49

Ha alapból kétezer a bor, de ezerért veszed, akkor nem ezer forintot találtál? Vagy én számolok rosszul? :)))

karcsai · http://www.garammenti.net 2008.01.05. 20:54:44

Ha a 2001-es Tornai Furmintról lett volna szó, egyetértenék (sőt, még 1-2 pontot rá is tennék), de a 2002-es szerintem elég gyenge, csodálkozom, hogy ennyire tetszett. A napokban kóstoltam mindkettőt. De hát, ízlések és pofonok...

BOB 2008.01.05. 22:49:41

Benikuty: biztosan délután pakolhatták ki és porozták is össze őket, de a raktár felőli (tehát a pénztáraktól messzebb levő) boros sor balról legelső fakkjában a harmadik polcon jobboldalt ott van vagy 12 palacknyi :)

zoli 2008.01.07. 10:43:38

Ha az öreg Tornai megtudná mi is az, amihez a borukat hasonlították, szívrohamot kapna:)
süti beállítások módosítása