Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Olaszrizling-panoráma – második kép

Dörgicse, Szőlősgyörök: Fogl, Légli és a Pántlika Pince

2008.02.07. 08:43 - palack

Balatonszőlős és Csopak után ellátogatunk Dörgicsére, ahol érdekes meglepetésekben lesz részünk. Ezután átruccanunk Szőlősgyörökre, Légli Ottóhoz, egy neve ellenére kedves rizlingért. Három tétel – az olaszrizling három nagyon különböző arca. Szándékosan sem szedhettem volna össze egymástól ennyire eltérő, sőt inkább elütő tételeket.

A Fogl Pincéről nem sokat tudtam eddig, sőt inkább semmit. Most is csak annyit találtam, hogy Fogl János a szerteágazó Demján Pince főborásza, és szintén borász feleségével 2003-ban indították a családi vállalkozást. Viszont ami lényegesebb, találtam tőlük ezt a jó kis bort.

Fogl Dörgicsei Olaszrizling 2006

Halvány szalmasárga, némi zölddel. Kitöltéskor csupa mikrobuborék, aztán kitisztul. Erősen tapad a pohár falára, lassan indul vissza. Orrban visszafogott, tiszta. Egy falat körte szőlőlevélbe tekerve. Semmi fölösleges bonyolítás.

Szájban a savak viszik határozottan, de nem bántón. Grépfrútos, citromos, kicsit zöldes íz. Vékony, a savaknak köszönhetően viszont elég magas ívű a korty. Lecsengése meglehetősen hosszú, klasszikusan olaszrizlinges, kellemes kesernyébe hajló. Egy tányér szalonnás, juhtúrós sztrapacskához egészen kiváló lehet, ám én magában is szívesen kortyolom az ilyen egyszerű, jó ízű, ropogós savú borokat. Nincs messze az ötöstől, de azért inkább masszív 4 pont.

Valamikor a múlt század végén egyik törzshelyünkön mindig a Pántlika olaszrizlingjét rendeltük. Fel is tettük magunknak mindig a költői kérdést: miért nem adnak normális áron legalább ilyen bort mindenütt? Régen ittam már tőlük, most a sorozat kapcsán előkerültek. Kellemes meglepetést vártam, azonban döbbenet lett belőle. Mintha nem is ugyanarról a rizlingről írnék, mint Albert gazda.

Pántlika Selection Olaszrizling Dörgicse 2006

Szintén halvány, illetve azzal sötétebb, hogy a zöldes árnyalat erőteljesebben képviselteti magát. Kitöltéskor kevesebb mikrobuborék, villámgyorsan elillanak, nyomuk sem marad. A pohár falán sem lassúak a cseppek. Orrban megdöbbentő élmény, pedig a hátcimke előre figyelmeztet. Buja vilmoskörtét ígér, és azt, hogy valóra válik a mondás: "A talaj és az évjárat felülírja a fajtát." Ezek szerint 2006 a sauvignon blanc éve volt a dörgicsei talajon, ugyanis olyan intenzív, parfümös SB-illata van ennek a bornak, hogy gyanakodni kezdtem, rossz cimkét ragasztottak rá.

Aztán megkóstolva talán már van benne kis olaszrizling is, de olyan nehezen szellőzik ki az orrból ez a nyomulós illat, hogy nehéz eldönteni, mi honnan jön. Mindenesetre szájban is felülírták a fajtát. A savak először frissek, aztán eltompulnak, hamar elfáradnak. Marad a default sauvignon blanc, bodza és érett egres, csipetnyi olaszrizlind-kesernyével fűszerezve. De az sem sokáig. Mintha belátná tévedését a bor, már szinte a korty közepén távozik minden íz, kapkodva, szemlesütve. Vagy tényleg csak rossz cimkét ragasztottak a palackra, és bebeszélem magamnak azt a kevés rizlingességet? Nem akarok rasszista lenni, de mit kezdjek egy olaszrizlinggel, ami sauvignon blanc? Legyen mondjuk 3 pont? Sauvignon blanc-nak talán négy lenne.

Még szerencse, hogy a Légli-olaszrizlingeknek inkább a fölnőttek a célcsoportja. Mert egyébként minimum át kellene keresztelni a dűlőt: a Banyászó így is mindig ijedtséget kelt a bennem lakozó meseolvasott kisgyermekben. Ezen túllépve viszont bájos, simulékony bort találok 2006-ból, akivel csak az a baj, hogy mindenkivel olyan kedves. Alföldi Merlot-nak is hízelgett, így nem tudom, mennyire hihetek neki.

Légli Banyászó Olaszrizling 2006

Ő sem aranysárga, még mindig szalmánál vagyunk, ám egy fokkal teltebb az árnyalat. Apró buborékokban itt sincs hiány kitöltéskor, viszont a kitisztulás is példásan gyorsan zajlik. Mozgása kissé darabosabb az előzőeknél, inkább komótos, olajos. Illata hízelgő, jóleső. Akár egy szelet torta. Puncs, rumos körte, mazsola, banán. Bonyolultabb mutatványokra nem vállalkozik, de nem is kell mindenkinek trükköznie.

Szájban több számmal vastagabb a dörgicseieknél, mégiscsak Légli. Kezdetben szép egyensúly van az illatban ígért túlérett gyümölcsös jegyek, a szintén bejelentkezett alkohol és a fajtától elvárható élénk savak háromszögében. A végén viszont elbillen az alkohol felé, a lecsengésben már rendesen befűt. Szerintem, jót fog tenni neki néhány év pihenés. Annak idején hasonló fiatal korában kóstoltam a 2003-ast, majd mostanában kétszer is újra – ezen széles tapasztalatból okulva merek jóslatokba bocsátkozni. Az olaszrizling bizony ritkán tapasztalható mosolygós, kedves arca. Megelőlegezett 6 pont.

A következő részben a drámai feszültség kedvéért elhagyjuk a Balatont, délkelet felé vesszük az irányt, és minden figyelmeztetés ellenére meg sem állunk Villányig.

Címkék: balaton 2006 szőlősgyörök kóstolás fehér négypontos olaszrizling hatpontos hárompontos dörgicse légli fogl pántlika

18 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr43321566

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

valuka · http://www.borkem.hu 2008.02.07. 09:41:55

A fénykép alapján tényleg a Légli Olasz tűnik a legteltebbnek, a Fogl sokkal haloványabb sajnos a Pántlikából nem nagyon látszik semmi. De ha már úgyis délnek veszed az irányt nem szeretnél egy kicsit nagyobbat menni és megkóstolni Bussay mester Olaszrizlingjét?

élvezetesélet 2008.02.07. 10:33:24

A Pántlika pont addig volt megbízható, amíg Nagy Imre volt a főborász. Magányosan folytatta, továbbra is érdemes megkóstolni a borait, ebbe a rizlingsorba is simán beleférne.

boroscimke 2008.02.07. 10:35:38

Technikailag Simon Cecilia a Demján pince főborásza. A Fogl János már nem dolgozik ott. (aszema Feind birtokot erősíti mostanában)

monsterrat cabaré 2008.02.07. 10:54:14

A Pántlikával 3 napja szóról szóra ugyanez a tapasztalat; annyira goromba illat, hogy nemtom, nem valami tévedés vagy borhiba-e. Pedig a szimpla olaszuk egészen tisztességes...

Cirfandlia 2008.02.07. 14:03:31

Fogl János leginkább a fogl pincét erősíti (foglpince.free.fr/) FEindlék a honlapjuk szerint 2en igazgatják birtokuk.

morc 2008.02.07. 16:02:58

Pántlika pincészettel nagyon kellemetlen tapasztalataim voltak. 2004-es SB-t ittam tőlük, és közben is volt valami zavaró mellékíz, ami aztán másnap nagyon durván visszaköszönt. (Csekély mennyiségű bortól is eszméletlen fejfájás, és valahogy csak azt ízt érzed - immár tisztán - a szádban, ami előző nap mellékízként jelentkezett.)

Mindez kb. 2005-ben történt, azóta nem kísérletezek velük.

t f 1 (törölt) 2008.02.07. 16:19:17

Tavalyelőtt áprilisban voltunk a Pántlikánál, akkor és ott hibátlannak találtam a boraikat.
Nem védeni akarom őket, de tényleg így volt....

tunderninja 2008.02.07. 17:31:56

Azé kiváncsi lennék rá,hogy a Légli olaszrizling mennyibe kerülhet,biztos nem olcsó,szerintem bármilyen jó lehet akkor se ér annyit,bár kifejezetten ezt nem kostóltam,de a borait ismerem és szerintem drágák és el vannak szálva.

Szegediszomelijé 2008.02.07. 21:25:18

Szállva. Na jó, én is félreklimpírozok néha:-)Hát, az biztos, hogy nem olcsók, de: Landord Chardonnay: nagyon nehezen művelhető terület, picike hozam, kiváló, egyedi minőség -már szerintem. 3500 körül. Ha szétnézünk, egy rakás fehér van 4-5 rugó fölött. Szóval, ez sok pénz de túlárazott? Szerintem egyáltalán nem, sőt. Én sem rekesz számra veszem ezt a kategóriát, sőt. Pont ebből még egyet sem vettem, de többször volt alkalmam kóstolni. Azért, mert nekünk sok, még nem biztos, hogy túlárazott. Az olasz 2500 körül lehet -bármilyen jó olasz nem érne ennyit?

dalton1 2008.02.07. 22:23:56

A Pántlika pincészet 2006-os fehéreit próbáltam, nekem ízlettek.
Magyar viszonylatban Légli borai korrekt és tisztességes árképzésűek az értékükhöz viszonyítva...(pl. Rajnai Rizling...)

zoli 2008.02.07. 22:42:19

Valuka,
ne csináld már, hogy egy fénykép alapján megállapítod milyen a bor. Ráadásul az egyik sötét, míg a másik halvány háttér előtt van, ill. a Légli palack alapból zöldes árnyalatú.

Amúgy említett olasza sokáig nem is jött ki palackosan, nem tudom, miért, amikor viszont még 300 volt folyóban, szinte a palackosoknál is jobban szerettem, nyarakat töltöttünk el vele.

Fogllal meg szerintem méltatlanul keveset Foglkozik(haha) az írott sajtó, nagyon tiszta borászati filozófia, nagyon tiszta ízű borok, mégha egy-kétszer élesztős hangulatot áraszt is egy-egy bora.

tunderninja 2008.02.08. 11:40:13

Ok,megértem a te álláspontodat,de azé a Landord maga a bor szerintem nagyon intenzív a fa hatása benne.Lehet hogy az ültetvény jó minőségű és stb.,de fás nem olyan elegáns és a 3500-4000ft de láttam már 4500-ért is az egy kicsit túlzás,ha azt látom hogy chablist lehet vásárolni mondjuk 5500-6000ft-ért.Ok,tudom az chardonnay de azé ha összerakom árértékarányban a Landorddal akkor a landord drága:)és legyen olcsóbb:)üdv

Türkménbasi 2008.02.08. 14:19:40

Nekem ízlett a borfesztiválon a Pántlika Selection Rizling, vettem is három-négy palackkal. Tény, hogy sokkal illatosabb mint azt egy rizlingnél megszoktam de ezt inkább erénynek tudtam be, mert ízben nekem hozta azt a férfiasságot amit egy rizlingtől elvárok.

dagadtos 2008.02.08. 15:02:39

tunderninja: A Landord tényleg fás, de szerintem szépen kiszellőzik karaffban, utána jó kis bor az azért. Talán tényleg lehetne olcsóbb, de pl. a Riesling egyáltalán nincs elárazva, vagy ha igen, pozitív értelemben, szerintem.

tunderninja 2008.02.08. 15:16:54

Azé örülnék neki ha igen jó magyar fehérborokat maximum 3000ft-ig lehetne megvenni..de ez álom:)

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2008.02.09. 10:34:34

Pántlika SB-t kóstoltunk tavaly a várban, csalódás volt. Egyöntetűen azt gondoltuk hárman, hogy ez a pacsuli illat pusztán a szőlőből nem kerülhetett a borba.

Merlot 2008.02.09. 16:30:31

Figyelmesen végig olvastam a többiek megjegyzéseit és egyet kell értsek sokukkal a Pántlikát illetően.
Tisztességes minőség, tisztességes árakon. Mivel nem kiemelkedő név a szakmában, az áraik is ehhez igazodnak. A legdrágább éppen az 1350.- forintos Selection Rizling. De az ár/érték arány kitűnő! Valljuk meg őszintén, szeretjük, ha úgy érezzük, többet kapunk a pénzünkért. Ebben a pincészetben ez így van. 16 éve figyelem a boraikat. Nem csalódtam nagyot....

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2008.02.18. 21:54:45

A Fogl borokat én semmire sem értékelem. Valahányszor kóstoltam, csatorna lett a vége az első korty után.

A Pántlika Pincénél azért ilyen fura SB beütésű a bor, mert a mustot flotálják, és úgy erjesztik. Én össze is vitatkoztam velük, hogy ez nem rizling, ez SB.

A 2005-ös véleményem:

szolo.blogspot.com/2006/09/15.html

Nagy Imrének tényleg van nagyon jó kései szüretelésű rizlingje, az nagyon odaüt. A hagyományos rizlingje viszont savas, testetlen bor.
süti beállítások módosítása