Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Rizlingodisszea IX.

Gál Lajos-, Légli- és Szászi-olaszrizlingek

2007.10.17. 06:59 - alföldi merlot

A mára rendelt kalandozásban három szirénre egy szatír jutott. Az egri SZBKI igazgatójának magánpincéjéből egy olcsó, de csábító, majd ugyanez drágábban és szótagolva, aztán a léglireneszánsz egy simulékony darabja, végül egy kendőzetlen retrográd az írók szanatóriumának szűkebb pátriájából.

Gál Lajos Szóláti Olaszrizling 2006

Gál Lajost kedvenc boros topikunk lakói a kontinens legnagyobb ismeretlen pinot-gurujának kiáltották ki. (Szerintem palackja válogatja.) A nyár végén Bobbal együtt kerestük fel a maestrót, és a prezentált szortimentből többek között ezt az egybeírtat választottam. Ha jól emlékszem, kb. ezer forint volt helyben.
Visszafogottan elegáns és egyedi palack. Pohárba öntve viszonylag telt szín és intenzív illat. A vastagon aláhúzott részt kívülről fújja: kréta, agyag, szőlővirág. A lágy nyitány után a korty közepétől föltámad a sav, de csendben, rendbontás nélkül végzi a dolgát. Selymes, sima, virágos, mandulás. Nagyvilági stílus, kulturált és kifinomult, nincsenek zavarba ejtő lapszusai. Ideális vacsorapartner, zokszó nélkül szolgáltat és szórakoztat.
5 pont és best buy

Szászi Endre Szigligeti Olaszrizling 2006

A természet vadvirága. Csiszolatlanabb, mint gyémánt. Üdítően közvetlen, de túlságosan is könnyű rajta fogást találni. Szászi Endre potenciális rizlingguru, de erről nem az alaprizlingjével győz meg, hanem a Kabócással, amely viszont velőt rázóan drága.
Illatos, friss, élénk, majd szétveti az energia. Virágos rét, fehér húsú gyümölcsök, petrol. Magas és dinamikus. A citrusos savak már a kortyban elkezdik a fogkőtisztítást, de pogót járni csak a nyelőcsőbe érve kezdenek. A gyomorban pedig haladéktalanul megkezdik a pörkölt lebontását. Ha pörköltet nem találnak, akkor kérnek. A fősodorban ma már ritka az ilyen old school savkirály. Fröccsnek viszont remek. Finomabb iskolázással talán a hatot is megcélozhatná, így azonban marad a 4 pont és egy cinkos kacsintás.

Légli Banyászó Olaszrizling 2006

Az olaszrizling Léglinél meghatározó fajta, két helyen összesen hét hektáron terem. A Banyászó a jobbik adottságú terület. Többször is kóstoltam, és mindig élmény volt. A sok minerális, olykor karcos olasz után felüdülés egy ilyen finom és telt bor. De a finomság és a teltség még kevés csuda dolgokat tenni.
Semmi szemérmeskedés, azonnal kiteríti a kártyáit. Behízelgő illat: szőlőcukor, szőlővirág, zellerszár, körte, banán. Viszonylag telt korty, sima struktúra, élénk, de nem zavaró savak. A gyümölcsösség mellett meglehetősen hangsúlyos zellerszáríz. A lecsengés közepesen hosszú. Szép bor, de a valahogy nem hagy mély nyomot. A direktség hátránya a fejlődés hiánya.
5 pont

Gál Lajos Szó-Lá-Ti Olaszrizling 2006

Mielőtt a háromrészes Gál Lajos olaszrizling árképzési thriller beleszédülne a Tóbérc képezte szakadékba, jön az intervenciós sáv felső szélén táncoló Szó-Lá-Ti. Az esetleges áldozatvállalást megkönnyíti a családi hasonlóság: vegyünk egy alapszólátit, és ha tetszett, akkor érdemes a szótagoltra gyűjteni.
Pipacsos címke Ipacstól. A St. Andrea dizájnorgia után felüdülés az efféle egyszerűség. Érett, minőségi anyagból készült, elegáns bor. Intenzív illatában virágméz, körte, szőlőcukor és zsírkréta. Kóstolva selymes, olajos, testes. A korty első fele mézeskalácsos-barackos, már-már súlyos, a folytatásban viszont a sav interstellar overdrive-ba kapcsol. Ha a két felet sikerülne jobban szinkronba hozni, nagyot szólna. A lecsengés hosszú, citrusos savakkal és mandulás kesernyével. Az alkohol fűt, de nem éget. Még nincs teljesen egyben, de már most fölsejlik a mézes, mandulás, érett klasszis. Helye van a Welschriesling Hall of Fame-ben.
6 pont

Címkék: 2006 kóstolás fehér négypontos olaszrizling hatpontos ötpontos eger badacsony balatonboglár légli gál lajos szászi

27 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr72196595

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.10.17. 10:41:58

Ha már a bestbuy árát - ha homályosan is - megadod, megadhatnád a többit is. A Tóbérc ugyan polcalatti de itt sincs, a többinek azért van ára.

Kedves borok ezek mind - Szászitól ezt még nem kóstoltam. Szélesedik a hazai grasevina ipar, s ez nem is baj. Már szerte az országban lehet nagyszerű olaszrizlingeket inni.

alföldi merlot 2007.10.17. 10:55:11

Kedves Balafánt, ma már tényleg csak egy kattintás megtudni egy bor árát, de ezt persze én is megtehetem: a sima Gál 1200, a Szó-Lá-Ti 3000, a Légli 2150, a Szászi talán ezeröt volt (Pampetricséknél Keszthelyen).

Sárfehér 2007.10.17. 10:57:28

Egy apró dolog: Szó-Lá-Ti-ból is kétfajta van, egy "síma" és egy hordóválogatás. Ez utóbbit a várban kóstoltam, sajnos, az évjáratra nem emlékszem: lenyűgöző volt.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.10.17. 11:02:24

Persze, persze, csak a sima bor árát is csak egy kattintás megtudni... A cikkírónak nagy a felelőssége, sok mindenre kell figyelnie :)

alföldi merlot 2007.10.17. 11:12:32

A Szó-Lá-Ti (így szótagolva) már maga a hordóválogatás.

Shyr Kahn 2007.10.17. 11:33:03

Ha Olaszrizling, akkor nálam a csopaki Tamás Pincészet 2002-es Selecction-je a numero uno (a 2006-os még egy darabig nem jön ). Vörös párti vagyok, de az említett bor ráébresztett arra, hogy előítéleteim ellenére gyakrabban kísérletezzem fehérekkel...

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.10.17. 11:40:51

Ez igazán örvendetes. Akkor kísérletezgess még, az a 2500 Ft, amiért ők adták szép összeg, abból további nagy fehéreket lehet kóstolni.

Sárfehér 2007.10.17. 12:08:15

Úgy látszik, rosszul emlékeztem. De mintha lett volta korábbi években olyan Szó-Lá-Ti olasz, amire nem volt ráírva, hogy hordóválogatás. Úgy mint pl. A Szó-Lá-Ti Kékfrankos 2006 sem hordóválogatás. Mindenesetre az interneten már csak a 2006-ost találtam.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2007.10.17. 13:01:07

Gál Lajos azért különösen kedves nekem, mert a várban a standján megismertek a blogomról, és kaptam ajándékba egy üveg bort. :)

Annyira jó, hogy külön fejezet van a rizlingeknek!

Gál Lajos Pincészete, Eger · www.gallajoseger.hu 2007.10.17. 13:50:56

Üdv. Mindenkinek!

Először is elnézést kérek, amiért ide írok, de sajnos egy technikai hiba miatt nem tudtam elküldeni magánba alföldi merlot-nak az üzenetet.

Úgy látom, hogy nem tejlesen egyértelmű, hogy milyen olaszrizlingjeink vannak (ez lehet, h kicsit a mi hibánk is), úgyhogy most leírom ide:
Egerszóláti Olaszrizling 2006.
szó-lá-ti olaszrizling hordóválogatás 2006.
(ez a kettő szerepel a posztban)
Tóbérc 2006.
Egerszóláti Olaszrizling Kései Szüret 2004. (félédes)

A 2005-ös évjáratból volt/van egy szó-lá-ti nevet viselő kékfrankos is, de abból egyelőre csak az az egy készült (és valszeg. nem is fog több).

A 'szó-lá-ti' névvel egyébként nem a szótagokra akartunk célozni, hanem egy szójátékot próbáltunk meg címkére vetni: egerszóláti vö. dó-ré-mi-fá-szó-lá-ti
(erre utal az öt vonal is a felirat alatt, a violinkulcsot inkább hanyagoltuk :))

Gál Péter

borosember 2007.10.17. 15:37:07

Üdv!
Nem tudom kóstoltátok-e már Sike Tamás egerszóláti olaszát,de nálam az a nyerő.Az '05-ös is remekmű,de a '06-os egy csoda.Szépek a Gál Lajos borok,rendben vannak teljesen,de valami mégis hiányzik nekem belőlük...Olyanok mint maga G.L.,nekem túl szögletes,olyan németprecizitású,ha értitek.Semmi varázs és játékosság.A Sike borokban pedig tényleg érezni a borász (jó)lelkét és ez nagyon sokat számít nálam.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2007.10.18. 08:19:54

Hát ez egy objektíven alátámasztott érvelés volt...

Mind a kettőt ismerve, szerintem van akkora jó lelke mind a kettőnek:)

dalton1 2007.10.18. 12:27:25

Nemrég ittunk meg egy véletlenül sokáig pincében heverő rizlinget. Szeremley Szemelt, '02. Elképesztő mennyivel jobb lett mint amikor frissen issza az ember.
Másik nagy kedvencem a Juhászék '03-as olasza. Tömény, komoly anyag!

Tóth Józsefék pincéjében Aldebrőn pedig egy 2000-es Olaszrizlinget kóstoltunk. Tiszta mandula. Szerintem az olaszrizlingnek jót tesz ha palackban érik! Sőt!

smici74 2007.10.18. 23:57:19

Ha már olasz, akkor a Jásdi Siralomvágót nem szabad kihagyni! A 2004-es kiváló, a 2006-os pár év múlva viszont ezt is felülmúlhatja.

smici74 2007.10.19. 00:01:01

dalton1: a Szeremley Szemelt rizlingek jogosan nőttek kultusszá, bár rajnai és olasz küvékről van szó. Nekem a 2001 és a 2002 volt a csúcs eddig, a 2003 is kitünő, a 2004-et ittam nemrég - ez nem annyira tetszett. Lehet hogy fektetni kell a szemelt rizlingeket is...

kádkongató 2007.10.19. 22:56:58

Először is egy szintén olasz-rajnai duót Bussay esküvéjét kell megemlítenem.igen jó áron 1200ért jutottam hozzá a gazdaságos hiperben.Éppen most fejteegetem.Nem szívesen írom le,de a vélemény lesújtó, legalábbis Bussay-mércében mindenképpen.Alföldi alkoholista is írt róla nemrég alkoholista.blog.hu/2007/08/21/title_9558
de ebből nekem most csak a "merészen savhangsúlyos" jelző érvényes a borra, amit ő még korábbról idézett. Egyébként biztos nem a doki hibája de eszméletlen kénes,ami az itt alkoholista.blog.hu/2007/10/15/no_sulphur_no_cry
a hozzászólásokban "kusuma" által idézett Bussay módszerrel sem jött ki belőle.Tényleg baromi szúrós.Remélem csak valami véletlen volt ez. Mindenesetre egy pár palackkal félreteszek énis későbbre, hátha a sav belesimul a kén lebomlik, és előjön a doki igazi nagy bora..Most a harmadik pohár már azért jobban hízeleg ám...

kádkongató 2007.10.19. 23:12:53

Továbbá csak, hogy az itteniekről is szó essék. Nekem szenzációsak voltak SZászi Endre rizlingjei. Mármint asszem a kabócás amit írtok hogy drága, azvolt igazán komoly.Nem tudom pontosan mert két baromi drága rizlingje volt.Az egyik asszem csak 0,5l-es kiszerelésben volt, namost nekem az nem teccet pedig állítólag az nemtoménhány versenyt nyert meg mekkora sztár bor(a borivo tavalyi rizlingtesztjén is az lett az első kb 80 tételből).Ez száraz volt de abszolut félédes karakterrel(és beltartalommal) bírt, nem tudtam hova rakni.Szóval volt Szászi Endrénél egy normál(0.7)palackban 6000 azaz hatezer forintért egy olasz szintén a Szigligetről. Szerintem az a kabócás. Az talán életem legjobb rizlingje volt.Minimum egy 7es osztályzattal.Szálvesszős művelésben részesült, és szálvessző levágással sikerült a mustfokot és az egészet olyanná koncentrálni hogy a bor azthiszem abszolut viselheti a referencia olasz terhét.Az általatok kostólt sima szigligeti olasz szerintem szintén rendben volt erős 5 körüli osztályzattal(a pincébe 1000körüli áron), nem emlékszem hogy kilógtak volna a savak.Viszont rizlingben azt hiszem abszolut bestbuy kategória.Az iskolázottságát azonban bizton érheti panasz. Ezügyben szót is emeltem a pincelátogatáson. De ha pozitívan állunk hozzájuk akkor, ez azt is jelentheti hogy még tudnak fejlődni:). Még annyit tennék hozzá hogy olaszban nekem a Györgykovácson kívül Laposáék "hegyszelektált" rizlingjei oktatnak. A 2006-os somlaiból az árának dacára(2500körül) is érdemes bespájzolni és megnyitni pár év múlva.Szerintem azis referencia értékkel bír majd.Állításuk szerint a pincészet történetének eddigi legjobb bora lehet még belőle.

kádkongató 2007.10.19. 23:28:24

A lesújtót A 2005ös esküvéről visszavonnám.De az elején nagyon nem találta formáját. A kócos savak meg a kén miatt nehézz szívvel kaphet egy 4est. Bár tartalom azért van ám benne..

kukko 2007.10.20. 06:18:17

Én nemrégiben ittam Bussay esküvét, de nekem most ízlett, szvsz 5 pont kijár neki. De ha rajnai-olasz, akkor nekem a Salánki pincészet magnumpalackos 760-ért. Bár ez a reduktív stílus, de tisztán a meleg nyári napokon, vagy fröccsnek sokat fogyasztottam belőle.
Olaszból nemrég a Koczor pincészet rizlingje ízlett, és ez is alig van ezer fölött.

vörös_és_fehér · borvirag.blogspot.com 2007.10.20. 09:13:29

Szerintem a kabócás olyan 3500 körül van és normál kiszerelés. legalábbis a szászi pincében annyiért vettem. amúgy nemrég kóstoltam egy sima szászi 2005-öst, nagyon rendben volt az is.
laposa somlaira kiváncsi leszek, augusztusban még értékelhetetlen volt a kapott kóstoló belőle, viszont ha abból indulok ki hogy a 2005-ös mekkorát fejlődött tavaly november óta akkor bizakodó vagyok.

kádkongató 2007.10.20. 17:07:45

Kedves vörös_és_fehér !
Énis a pincéjükben voltam,kb egy hónapja. Szerintem ugyan arról a borról beszélünk.Nem volt kiírva az ára, de 6 rongyot mondott a srác aki vezette a borkóstolót.Lehet hogy szivatott mert túldícsértem előtte a borát??Megjegyezném ebben az árkategóriában(3körül)nem is emléxem rizlingre.Ezt kinyomozom még..
Érdekes amit írsz a Laposa borról.Én is augusztusban voltam náluk, de a bor számunkra igencsak értékelhető, sőt kiemelkedő volt.

kádkongató 2007.10.24. 00:09:59

Kedves alföldi merlot!
A kabócás árához nem tudnál hozzászólni??
Továbbá kérdezném,hogy nem terveztek Balatoni vörösöket kóstolni? Esetleg Szászi borai közül?Egyébként azokat is borzasztóan drágán méri.Én nem voltam odáig azért amit kóstoltam tőlük.

alföldi merlot 2007.10.25. 16:14:47

Kedves Kádkongató, ha emlékeim nem csalnak, akkor a Kabócás 3500, a késői szüret 6000 körül van. Az a két Szászi-vörös, amit jóhiszeműen megkóstoltam, nekem egyáltalán nem tetszett.

kádkongató 2007.10.25. 18:50:24

Kedves merlot!
Nemtudom.De sztem csalnak emlékeid.Ha jól emléxem a késői szüret is száraz, vagy félszáraz. Merthogy azt mondták a pincénél,hogy vmi utóerjedés folytán az is száraz lett.És az sztem 0,5 l-es kiszerelésben van, és az a 3500. A
kabócás meg 6000. Ne haragudj, nem kötekedni akarok,csak nekem ez elég fontos.Én örülnék ha úgy lenne ahogy te írod, akkor visszamennék venni kabócásat.Szóval most ugrik be hogy a fél literesre mondta a csávó hogy ha kiszámoljuk arányosan akkor az a legdrágább rizlingjük.De ha palackját nézzük akkor olcsóbb(így lehet a 3500 és a 6 ropi) Kérlek erősíts meg vagy cáfolj ha eszedbe jut vmi erről.Köszi
u.i.:egyébként ezeket kóstoltad?teccet nem teccet?Azokról is írhatnál pár szót.Vörösekben hasonló véleményem volt, ellenben a rozéja érdekes volt.

Palack · http://palack.blog.hu/ 2007.10.25. 22:35:46

Kádkongató:
Én májusban a szegedi fesztiválon vettem a Kabócásból. Magától Szászitól. Szabadkozott, hogy azért ilyen drága, mert már alig van belőle. Nem emlékszem pontosan, de 3000 körül volt, azonban az halálbiztos, hogy nem hatot perkáltam érte. (Illetve igen, mert kettőt vettem belőle ;-) A fehéreit egyébként én mind érdekesnek találtam - a Kabócás jött be a legjobban, a vörösöket viszont felejthetőnek.

Ly  2007.10.26. 16:59:07

Gál Lajos alaprizlingje nekem is bejött a várbéli kóstolón. Meg is lepődtem, hogy a Balatontól távol is lehet ennyire szép rizlinget készíteni. (Persze szívesen emlékszem Balla Géza 1000 Ft-os ménesi rizlingjére is, kár hogy nem hoztam belőle egyet sem. Aki ott jár, ne szalassza el, ha van még.)

Szásziéknál mindegyik nem édes rizlinget kóstoltam és mind tetszett. A legolcsóbb szigligeti emlékeim szerint tényleg 1000 Ft körüli áron fut, viszont a többi már csak azért is drágább (>3000 Ft) jóval, mert bio. A vöröseik nekem sem tetszettek, egyik se, de pl. a Sauvignon Blanc sem. Viszont három rozéjukból kettővel bármikor szívesen "randizok". A megfizethetőbb (~1200 Ft) a Szent Lőrinc-Syrah küvé, viszont az egyik legjobb, amit valaha is ittam az a Cabernet rozé (>2000 Ft).

Léglitől sajnos még nem kóstoltam a rizlinget, de rossz bort sem... :-)
süti beállítások módosítása