Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A nehéz munka örömei

International Wine Challenge 2008 – London

2008.06.10. 08:59 - Az Alkoholisták

Régi barátunk, Ezerjó, aki a Művelt Alkoholista lelkes olvasója, a posztok aktív hozzászólója, Londonban járt egy nemzetközi borverseny szakértő bírájaként. Kóstolt izgalmas borokat, tapasztalt sok érdekeset – s mindezt most egy posztba sűrítette. Fogadják szeretettel beszámolóját a 2008-as International Wine Challenge-ről.

Lassan az ember már azt sem tudja melyik borversenyre figyeljen, annyiféle szervezésben értékelik, bírálják a borokat. Vannak helyi borversenyek, borvidéki, országos és nemzetközi borversenyek. És ne feledkezzünk meg a különböző tematikus borversenyekről sem: hungarikum, desszertbor, rozé, chardonnay, ezerjó, kékfrankos és még sorolhatnám. Értékeléseket, listákat állítanak fel különböző magazinok, könyvek, választanak borvidéki „Év Borászát”, országos „Év Bortermelőjét”, sorrendet állítanak birtokok között, van „Év legkedveltebb borásza”, sőt most már a borfogyasztók is megmérkőzhetnek az „Év Borfogyasztója” címért. Szóval van miből csemegézni, mindenki válogathat kedvére, hogy megtalálja az általa kedvelt bort, borászt, annak jó vagy éppen kevésbé jó eredményeit.

Volt szerencsém betekintést nyerni az egyik legtekintélyesebb, legnagyobb borverseny kulisszái mögé, testközelből megfigyelni jó testű és kevésbé jó testű… (nem, nem lányokat) borokat. Együtt bíráltam nemzetközileg ismert és elismert borújságírókkal, szakemberekkel, különböző publicistákkal, üzletláncok borbevásárlóival (mellesleg nekik van talán a világon a legjobb munkájuk, járják a világ bortermelő vidékeit, mindenhol szemezgetnek, csipegetnek a legjobb borokból, miközben tejben-vajban fürösztik őket egy-egy jó üzlet reményében). Ja, és nagy volt a koncentráció az MW-vel a nevük mögött feszítő „Jedi lovagokból”, azaz Master of Wine-okból. Itt jegyezzük meg gyorsan, remélhetőleg nemsokára nekünk is lesz egy ilyen „Jedi lovagunk” Romsics László személyében. A borverseny Londonban zajlik minden évben és az International Wine Challenge névre hallgat.

Az angol piac a világ egyik leggyorsabban fejlődő, legigényesebb piaca fejlett borkultúrával, igényes vásárlókkal, magas igényekkel és magas fogyasztóvédelemmel. Megvan a kínálat – és megvan a pénz és az igény is arra –, hogy mindenki megtalálja a neki leginkább megfelelő minőséget. Van miből tájékozódni, a napilapokban borkritikák jelennek meg, a TV-ben borismereti tanfolyamok vannak, a legtöbb étteremben hozzáértő pincér ajánl borokat, magazinok, könyvek jelennek meg a borokról hetente. Az emberek a pénzükért cserébe pedig minőséget várnak. A polcokon a borok a legtöbb esetben megérik az árukat, hiszen úgy árazták be őket – működnek a jól kialakított minőségi árkategóriák. Az egyik ilyen fontos útmutatás – amely akár árbefolyásoló tényező is lehet – az International Wine Challenge (IWC) minden évben kiadott évkönyve, ami összefoglalja az az évi borverseny eredményeit.

A borversenyre idén közel 10 ezer bort neveztek be a világ minden részéből. A verseny két héten keresztül zajlik, közel 400 zsűritag bírálja a borokat. A bírákat 4-6 fős kis csoportokba osztják, de a csoportok összetétele minden nap változik. Két részletben zajlik az értékelés, az első héten az összes bort végigkóstolják és szelektálnak. Ekkor döntik el, hogy mely borok juthatnak tovább a szintén egy hétig tartó második fordulóba, amikor már az érmek osztása zajlik. Tehát ilyenkor csak annyit kell eldöntenie a bírálónak, hogy alkalmas-e a bor oklevélre vagy éremre, vagy sem. A második hétre általában a borok kb. 70 százaléka jut, melyekről a 100 pontos rendszerben történő értékelés mellett szöveges jellemzést is kell írni, ugyanis a kóstolócsoport legjellemzőbb értékelése megjelenik majd az évkönyvben.

Hallottam már kritikákat az ilyen nagyszabású borversenyekről, hogy futószalagon kóstolnak, hogy megkérdőjelezhető a párttatlanság, hogy túl sok a tétel és így nem kap kellő figyelmet egy-egy bor, annyira sokszínű a fajtaösszetétel, hogy képtelenség megfelelően bírálni... és még hosszasan sorolhatnánk. Nyilván minden ember hibázhat, nem lehet mindig a legjobb formájában, de ezen a versenyen nagyon sokat tesznek azért a szervezők és a bírálók, hogy a lehető legobjektívebb bírálatot kapja minden bor.

Minden benevezett bor sorszámot kap, a palackokról a kapszulát leveszik és az üveget kis zacskóba rejtik, a sorszámot pedig a palack nyakára helyezik. A borokat kis sorozatokba válogatva küldik a bírálók elé – egy-egy sorozat maximum 12 bort tartalmaz. Így jönnek a sorozatok egymás után egy kísérőlappal, amin minden egyes borról megadják a következő információkat: származási ország, termőhely (borvidék vagy régió), fajta, évjárat. Tavaly az egyik bíráló ötlete nyomán változtattak a rég bevett szokásokon: az illető az egyik szokásos reggeli össznépi eligazításon azt javasolta, hogy a sorozatokat ne úgy válogassák össze, hogy először csak fehérboros sorok jönnek egymás után, majd a vörösborok, hanem váltogassák a sorozatokat. Aki már vett részt egy hosszú borversenyen, tudja, mennyire bele lehet fáradni az egy stílusú borok kóstolásába a nap végére… Az ötlet bevált, így idén is ilyen rendszerben kóstoltunk. A kóstolás állva történik, míg az egyik asztalnál kóstoljuk a borokat, addig a másikra terítik a következő sorozatot, például champagne-ok után toszkán sangiovesék, majd francia viognier-k, chilei carmenerék, ausztrál rizlingek, olasz vörösek, japán chardonnay-k vagy éppen ausztrál chardonnay-k, osztrák kékfrankosok vagy spanyol tempranillók, német rizlingek és így tovább, szóval igazi ízkavalkád a világ borai között.

Minden csoport vezetője (panel leader) egy szakmailag elismert ember, aki magas fokú ismerettel rendelkeznek a világ borairól. Ők összesítik a pontokat, átlagolnak, szóbeli értékelést is kérnek minden borról, vele lehet megbeszélni a borokról kialakított véleményt. Emellett van még egy fontos feladata: ő az az ember, aki a nap végén jellemzést ír a vele együtt kóstoló bírálókról. Ez utóbbi értékeléseknek is nagy a jelentőssége – a bírálókra nézve –, mert ott dől el, hogy a rendezők előléptetik-e a kezdőt (associate) bírálóvá (judge), akiből viszont senior judge lehet a pozitív jellemzések nyomán. A ranglétra csúcsán a panel leaderek állnak. A negatív értékelések nagy valószínűséggel azt jelenti, hogy a következő évben nem hívják újra az illetőt.

Összegezve az ott eltöltött egy, vagy akár két hetet, hatalmas élmény ez még a sokat látott MW-oknak is: lehetőség tapasztalatgyűjtésre, ismeretbővítésre, kapcsolatépítésre; és persze nagyon nagy munka, melynek során mások munkáját ítéljük meg, ítélkezünk, kizárunk vagy magasba emelünk… Egy nagy, ám rendkívül jól működő gépezet ez.

Végül következzék egy lista a versenyen elismerést szerzett magyar borokról.

Aranyérem
Kiss István Tokaji Aszú 6 Puttonyos 2000
Kiss István Tokaji Aszúeszencia 1993
Patricius Borház Tokaji 5 Puttonyos Aszú 2002

Ezüstérem:
Gróf Degenfeld Tokaji Aszú 6 Puttonyos 1999
Nyakas Budai Sauvignon Blanc 2007
Patricius Borház Tokaji Late Harvest 2003
Tokajicum Tokaji Szamorodni 2003

Bronzérem:
Garamvári Szőlőbirtok Balatonlellei Sauvignon Blanc 2006
Garamvári Szőlőbirtok Sinai Cabernet Sauvignon 2006
Gelbmann Ferenc (Ászár-Neszmély) Irsai Olivér 2007
Hilltop Tokaji Aszú 2001
Hilltop Via Canoro Sauvignon Blanc 2006 (Ászár-Neszmély)
Nyakas Budai Irsai Olivér 2007
Tokajicum Tokaji Furmint Hordóválogatás 2006
Varga Aranymetszés Irsai Olivér 2006
Varga Pincészet Balatoni Irsai Olivér 2007

Ajánlott bor:
Chapel Hill Balatonboglári Chardonnay 2007
Chapel Hill Balatonboglári Sauvignon Blanc 2007
Chapel Hill Grüner Veltliner 2007 (Etyek-Buda)
Chapel Hill Sparkling Pinot Grigio
Csányi Pincészet Teleki Cabernet Sauvignon 2006
Danubiana Bt. Budavár Chardonnay 2007
Danubiana Bt. Budavár Pinot Bianco 2007
Danubiana Bt. Budavár Pinot Grigio 2007
Domain Szent Orbán Sauvignon Blanc 2007
György Villa Etyeki Sauvignon Blanc 2007
Halewood La Cittadella Pinot Grigio 07
Hilltop Sauvignon Blanc (Ászár-Neszmély) 2007
Hilltop Via Canoro Pinot Grigio 2006 (Ászár-Neszmély)
Hungarovin Campanula Pinot Grigio 07
Hungarovin Velencei Grüner Veltliner 07
Kemendy Cabernet Sauvignon-Pinot Noir 2005
Monarchia Egri Chardonnay Battonage 2005
Nagyrédei Cabernet Sauvignon-Kékfrankos 2007
Pannonhalmi Borház Pinot Noir 2006
Pannonia Nagyréde Chardonnay 2007 (Etyek-Buda)
Patricius Borház Tokaji Dry Furmint 2006
Szent István Korona Cabernet Sauvignon Rosé 2007
Tenuta Delle Aquile Gioia Vino Spumante Dry pezsgő
Tenuta Delle Aquile Overtura rozé pezsgő
Törley Chardonnay Brut 2005
Varga Pincészet Balatoni Pinot Noir Rosé 2007
Vincze Béla Egri Cabernet Franc Birtokbor 2005
Wunderlich Cassiopeia Cabernet Sauvignon 2006
Wunderlich Villányi Kékfrankos 2006

Címkék: helyszíni szemle borverseny international wine challenge

39 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr35510383

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Octopus 2008.06.10. 09:49:21

Nem kis élmény lehetett részt venni :) Sok érdekes részlet lenne még: mennyi idő jut egy borra? Mennyi szünet van a sorozatok között? Egy nap összesen hány bor kerül kóstolásra? Milyen pohárból? Szellőztetik kóstolás előtt a borokat? Hány pont kell az egyes érmekhez? A 100 pontos rendszer a bevett amcsi(Parker/WS)-kompatibilis?
Bocsi, kicsit megszaladt a kezem... :)

ezerjo 2008.06.10. 10:29:58

Kedves Octopus,

A borokra szánt idő több perc is lehetett, attól függően, hogy mennyire volt nehéz sorozat. Először egyénileg végigkóstoltuk a borokat, majd a pontok bediktálása után mégegyszer. Az összesíés leadásáig változtatni is lehetett a pontokon.
A pohár formája az egyik képen látszik, a márkára nem emlékszem, de jó kóstolópohár volt.
Szellőztetés szerintem nem volt, illetve ha egy bornál (látva a fajtát vagy évjáratot) szükségét éreztük, akkor azt a bort félretettük, vagy többet pörgettük. Egyébként most nálunk idősebb, évjáratos borok nem voltak. Múlt évben viszont egy 1917-es sherry-t volt szerencsém kóstolni. Színe, mint az Unikum, az íze pedig mennyei :) Az MW-k is kézről kézre adták...
A pontozás 100-as rendszerben történt:
50-69 - poor, 70-74 - mediocre, 75-79 - adequate, 80-84 - commended, 85-89 - bronze, 90-94 - silver, 95-100 - gold.

A verseny szigorúságára jellemző, hogy az éremosztás hete alatt az én csoportomban összesen 4 arany volt. Tehát aki bronzérmet szerez, az már nagy dolog, ezüstérmet már az egészen kíváló borok kapnak.

dalton1 2008.06.10. 11:11:31

A Kiss István aszú milyen évjárat volt? 2000?

shiraz 2008.06.10. 11:20:28

jó cikk. én is bíráltam ezen a versenyen több éven keresztül. csak megerősíteni tudom, hogy valszeg a legjobban szervezett verseny amin én jártam. elég fárasztó is egész nap állva két asztal között kóstolni. de megéri ha pl Oz Clarke-kal történik mindez ami velem is megesett. Közelről ismerve ilyen nagy neveket, kiderül hogy ők is csak emberből vannak és akár benézhetnek egy dugós bort... de persze azonnal elismerik ha hibáznak.
az érmekkel nekem az volt a tapasztalatom, hogy ajánlott kategória elég nagy szórást mutatott, sőt a bronzérmet is megkapta néhány nem odavaló bor. Az arany és ezüst már jó mérce. szvsz!
Az is igaz hogy a világ komoly birtokai nem neveznek ilyen versenyekre. Itt leginkább a nagy borországok nagy mennyiségben készült borai és a feltörekvő országok borai vannak. Egy ilyen plecsni elsősorban a szupermarketek és nagy borboltláncok (oddbins stb) vásárlóinak érdekes. De ez nem von le semmit az érdemekből, csak a tisztánlátás kedvéért. (OFF az oddbins elég szar lett az elmúlt években, bekebelezte a multitőke ON)
btw jó az a kép ahol a rengeteg bor áll a placcon, nekem is az első kép volt amit megcsináltam:)
üdv
KA

ezerjo 2008.06.10. 11:47:37

Kedves dalton1,

megnéztem a honlapjukon, igen a 2000-es évjárat volt.

kifli 2008.06.10. 12:52:01

mennyire szállt a fejedbe a sok bor a végére?

Octopus 2008.06.10. 13:06:52

Kedves Ezerjó, köszi szépen! Az érem/pont arányt igy képzelném el reálisan, a hazai versenyekkel kapcsolatban viszont néha az az érzésem, 5-10 ponttal alacsonyabban kezdődnek az érmek (erről már volt eleget itt vita, csak megjegyeztem).

ezerjo 2008.06.10. 13:15:19

naponta kb 60 - 80 bort kóstoltunk. Kb a felénél ebéd volt, utána a hallban kis csevegés, újságolvasás, sajt, oliva, relax. Nem volt hajtós a tempó és mivel minden bort kiköptünk, nem szállt a fejembe. A nap végén ausztrál sört lehetett elvenni egy odakészített hűtőből pH beállítás céljából. Ha jó társaság összeverődött, akkor ott a 3. már a fejbe szállt :)

ezerjo 2008.06.10. 13:18:37

Kedves Octopus, nagyon jól látod, erről a Bor és Piacban jelenik (t?) meg egy cikkem, hogy milyen szigorú, vagy kevésbé szigorú egy verseny. Ahogy megyünk feljebb egy verseny színvonalában, elismertségében, úgy lehet egyre nehezebben jó eredményt elérni.

pecz 2008.06.10. 13:51:17

Bocsánat, de ez:
Halewood La Cittadella Pinot Grigio 07
miért magyar? Terjeszkedik az angol tulajdonú román pincészet?

Üdv, Pécz Béla

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.06.10. 14:12:15

Azért az alkohol az felszívódik szépen a száj nyálkahártyáján is, a kérdés az az, hogy mennyi.
Szóval érdekes lenne egy vérvétellen lecsekkolni a kóstolók véralkoholszintjét egy ilyen maratoni 60-80 tételes több órás öblögetés után.

Octopus 2008.06.10. 15:26:27

A szellőztetést nem lehet pontosan tudni, hogy csinálják-e? Az igazán profi az lenne, ha a vörösöknek és a komolyabb fehéreknek azért adnának legalább egy órát dekanterben. Sőt, ha abból is szolgálnák fel a borokat, nem kéne takargatni a palackokat, plusz pár kristály/üvegáru-forgalmazó igen jól járna :)

ezerjo 2008.06.10. 15:32:46

Szerintem az ebéd, és az utána történő sajt falatozgatós másfél óra után nulla a véralkoholszint, majd a délutáni bírálatot követő újabb 30 - 40 bor miatt mutatna valamit a szonda, amivel nagy valószínűséggel ott kint még vezethetnél is. Tehát, kedves BZoltán, ha a véralkoholszint felvetésed az autóvezetésre irányult, akkor megnyugtatlak, a bírálók többsége London belvárosában metróra szállt. Amiatt pedig sztem nem kell aggódni, hogy ezen a szinten valakinek ennyi bor kóstolása úgy megártson, hogy esetleg elviccelje a munkáját.

dalton1 2008.06.10. 16:15:31

Kössz az infot ezerjo. Csak azért kérdeztem mert nemrég kóstoltam ezt a Kiss István aszút és valóban jó bor de szerintem túlzás hogy jobb mint a Degenfeld. Persze ez csak személyes vélemény.

Szerintem BZoltan csak kiváncsiskodott, nem kötekedett. Bár ez is csak az én véleményem...:)

valuka · http://www.borkem.hu 2008.06.10. 16:19:55

Gratulálok a kijutáshoz!
Az értékelt tételekkel egyetértesz?
Mi volt Neked a kedvenc? Volt nagy felfedezetted a kóstoltak közül?

ezerjo 2008.06.10. 16:21:23

Sajnos hozzám egyik aszú sem került, így nem tudtam megkóstolni. Én sem gondolom, hogy BZoltán kötekedett volna.

kiszotya 2008.06.10. 16:24:42

Kérdés.
Ezerjo = Maurus ?

ezerjo 2008.06.10. 16:40:24

Kedves valuka,

Az értékelt tételekkel nagyjából egyet tudok érteni. Az elmúlt 3 év tapasztalatai alapján elmondható, a jól elkészített reduktív stílus már nem elég nagy eredmények elérésére. Tartalmas, teltebb ízvilág, jó fa használat, komplexitás kell. Sok magyar bor jól szerepelhetne a versenyen, de azok a termelők nem az említett brit szupermarket piacra termelnek, vagy csak kis tételeik vannak és nem neveznek.

Az én kedvenceim:
Domaine Cauhapé Jurançon Sec Sève d'Automne , South West, France, 2006
Produced by Domaine Cauhapé White
Still £14.50, nekem 95 pont.

Les Terres Sallees Christophe Barbier , Vdp Cotes De Perignan , France, 2005
Produced by Christophe Barbier White
Still £10.99, nekem 96 pont. (ez valami elképesztően jó volt...)

Recioto di Soave la Perlara , Veneto , Italy, 2006
Produced by Societa' Agricola Ca' Rugate White
Still, nekem 95 pont.

La Toledana Gavi di Gavi , Piemonte , Italy, 2007
Produced by Domini Villae Lanata Srl White
Still, nekem 95 pont.

Ezek mind fehérek voltak, de emellett még néhány portugál, olasz, argentin vörös is nagyon tetszett.

ezerjo 2008.06.10. 16:41:47

Kedves kiszotya,

nem teljesen elfogulatlanul, de sztem a Maurus Ezerjó is jól szerepelt volna :)

vörös és fehér 2008.06.10. 16:47:12

a 2006-os feltétlenül, az ötösben nem vagyok ilyen biztos. ;)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.06.10. 17:27:09

Köszi a választ ezerjó. Tényleg nem kötődésből kérdeztem amit kérdeztem. Csak elgondolkodtam, hogy ha egész nap borba marinálom a nyálkahártyámat akkor mennyi bor is szívódik fel. Nyilván nem lényegesen több mint amennyit egy egészséges és némileg borhoz szokott szervezet le bír bontani.

A versenyhez pedig gratulálok. Nagy élmény lehetett :) Egy ilyen nagy merítés alapján hogy gondolod mely európai régiókra és milyen stílusra lenne érdemes szerinted odafigyelni? Melyek azok a borvidékek/fajták amik meglepetést okoztak?

valuka · http://www.borkem.hu 2008.06.10. 17:29:25

Köszönöm ezerjó,
A 6-ost kóstoltam, abban én is egyetértek, hogy jól szerepelt volna :) Kár, hogy nincs nekik akkora mennyiségben, hogy meg tudjanak jelenni egy nagyobb piacon. Viszont ez más részről jó. Nekünk, magyaroknak marad meg az összes :))
Azt hányasra pontoznád, hogy sacperkábé tudjunk viszonyítani a felsoroltakhoz?

ezerjo 2008.06.10. 17:47:02

Kedves valuka,

Én egy erős ezüstre behúznám, de talán elfogult vagyok.

Bzoltán,
az általam kóstolt minták közül nagyon tetszettek a portugál vörösek, az említett francia fehérborok, néhány francia syrah, az új-zélandi Pinot-k, az olasz vörösek, de sorolhatnék még pár országot, több kiemelkedő borral is találkoztam. Minden kóstolólap másolata nálam van és a kódszám alapján többet is bemásolnék, de sajnos valamiért több kóstolt tételt nem talál a kereső...

ezerjo 2008.06.10. 18:08:57

a technika ördöge... sorry az ismétlésért

passion 2008.06.10. 19:11:24

Remek írás!

Ha az első akkor pedig jár még a süvegelés is !

Kérdés a 6-os Ezerjó miért nem mérette meg magát? Költséges lett volna?

Bízom benne, h jövőre nem csak a 6-ról, hanem a 7-ről is olvashatunk egy Ezerjó Ezredes rangú jedilovag tolmácsolásában, örömteli híreket!

Gratula, még a végén nekünk is lesz egy borpápánk .. :)

napoletano 2008.06.10. 20:46:17

Kosz, erdekes cikk. Shiraz hozatette kommenttel meg jobban ertelmezheto - en is valami ilyesmit sejtettem. Azon azert meglepodem, hogy orszag, szolofajta, evjarat rajta van... kulonosen az orszag jelentos "prekondicionalo" tenyezo. De majd ha en szervezem... :-)
Szemoldokrancolasra van ok. Sok ok. Pl. nezzuk meg, hogy a Patricius szaraz furmintja kikkel osztozik az ajanlason: Szt. Istvan Korona cabernet roze? Hilltop (akarmelyik)? Chapel Hill (szintugy)? Itt mintha Kossuthot a vasuttal kevernek... Mit mondjak, valahol ez nekem santit. Itt -ahogy shiraz sejteti: korrekt tomegborok mustrajarol van szo, ide vetek kezmuves bort kuldeni, nem fog tetszeni. Allok a vihar elebe: Kiss I. aszuja derek munka (csak egyiket kostoltam), amde szerintem nem emlitheto egy lapon a Patriciuseval. nomarmost, toprengek en: nem erzik a kulonbseget a birak? mondjatok: nem erzitek ti sem?

Valahogy - es ezt mutatjak a lap irasai is: ez nem a magaslatok es arnyalatok keresese, hanem a konnyen, gyorsan ertheto, kedves es kellemes, egyertelmu izek keresese. Es legyenek eleg intenzivek is, hogy ne kelljen tokolni a szaritott fugevel, citromszirupban fott mandula illataval, egyaltalan, mi a franc az a bazsarozsa? Legyen a bor mindenki altal elvezheto!
Ez persze nem Ezerjonak cimzett fanyalgas, aki igen jol beszamolt a dolgokrol - elszenvednek en is ott, igen tanulsagos lehet. Es elvezetes is.

ezerjo 2008.06.10. 21:10:30

Kedves napoletano,

szerintem nem összehasonlíthatóak különböző stílusú borok. Patricius száraz Furmintját nem kóstoltam, Szt István rozét igen. A gourmet fesztiválon kíváncsiságból, mert valaki mondta, hogy (talán) a Decanter teszten milyen jól szerepelt, ráadásul 500akárhány Ft. És valóban jó rozé, megértem, ha ajánlást kapott. De csak azért, mert minkettő ajánlást kapott, még nem ugyanolyan jó borok. Amit a hozzászólás második felében írtál, hogy a könnyen értelmezhető "csillivilli" borok a menők, egyáltalán nem igaz. Ezüst, vagy aranyérmet a kimondottan komplex, minden formájában érett, nagy bor kaphat. A két aszút külön-külön aranyérmesre értékelték. Attól még lehet az egyik jobb a másiknál. De csak azért, mert mondjuk pl egy Champagne is aranyérmet kap, még nem hasonlítják egyik aszúhoz sem, hogy melyik a jobb.

ezerjo 2008.06.10. 21:21:01

és még egy gondolat, az ország megjelölésről: én is érzem azt, hogy egy pici hátrányból indulnak a kevésbé jól csengő nevek. Valószínű, hogy a bírálók a Patricius száraz Furmintját valami miatt nem érezték annyira kiugrónak (sajnos én még nem tudtam kóstolni). De talán nekünk a magyar borokkal kétszer olyan jónak kell lennünk, hogy felhívjuk magunkra a figyelmet. Az aszúink talán ilyenek, de én is azt várom, hogy a száraz fehérborainkat is értékeljék legalább olyan jóra... mert mi tudjuk, hogy vannak ilyenek.

Weér Yvo · http://borboy.blog.hu 2008.06.10. 21:39:06

az olvashatóságot javítandó töröltem a többször ismétlődő hozzászólásokat

napoletano 2008.06.10. 21:45:07

Kedves Ezerjo, kosz a valaszt. Nem szivozni akarok, es nem veled, de aszut nyilvan ne hasonlitsunk pezsgohoz. Ha a rozet felre is tesszuk, mint mas mufajt, a szaraz boroknal viszont hasonlitunk, es valahogyan osze is tartoznak: a furmint, mas szaraz feherek, stb.
Kulonben tul szetbomlik a dolog: XY a maga nemeben kituno magyar reduktiv feherbor, de nem hasonliathato ZS kituno magyar chardonnayhoz, az also arfekvesben, stb. stb. - szoval az ajanlas az ajanlas, nem hinnem, hogy a kozonseg ennyire megkulonboztetne. Ugy oszinten azt sem hinnem, hogy a verseny maga igy tenne: ket aszut dijaztunk, hat ket aszu aranyermes. Hogy kulon-kulon v. u.az a panel kostolta-e, nem tudja senki, nem is kulonboztetik meg. Tehat vhogy -komunikacioban, ahogy az eredmenyeket olvassak- megis egy polcra kerulnek a hasonlo szinten dijazott borok.
A "csillivilli" borok - hat igen, nekem tovabbra is ez a velemenyem - ez nem a rovid tudositasbol, nem a te izlesd iranti hitetlensegbol taplalkozik, hanem abbol, hogy tobb eve kovetem a dijakat, es olasz, uj-zelandi, magyar boroknal, amik kozul tobbet ismerek, latom, miket talalnak dijra erdemesnek. Bizony nem azokat, amiken orakig lehet elvezkedni. Ezt persze konnyu ugy latni, hogy "mit nekem a megannyi MW, eb ura fako, nekem van sajat velemenyem"... igy hat el is hallgatok, oszt' elleszek magamban. Az ottani aranyat kapott borokert eztan sem fogok borboltba rohanni.
De annyi azert hozzaillik, hogy bar Mo-n lenne egy ilyen nagy, jol, viszonylag partatlanul (az az orszagmegjeloles azert szaglik...) szervezett borverseny... es akkor boronghatnek azon, nem ezen. Dejoislenne!

Műtannin · http://amuva.hu 2008.06.11. 01:10:26

Az a Patricius száraz furmint nekem is durván alulértékeltnek tűnik. Nemrég kóstoltam, és mostanában rengeteg száraz furmintot ittam, de a Patricius a legjobbak között volt, még Demeter Veresénél is jobbnak tűnt.

koccintós 2008.06.11. 08:09:04

napoletano-nak igaza van, a Patricius furmint nem egy kategória jónéhány, az ajánlott borok között szereplő tétellel...

Az érmeseket elnézve még oda is simán befért volna. Érdekes ez a lista is, no.

ezerjo 2008.06.11. 09:12:14

Hol lehet hozzájutni a Patricius Furminthoz? Kíváncsi lettem.
Sajnos, ezek szerint hiba csúszott a gépezetbe...

koccintós 2008.06.11. 12:11:57

ezerjo,

Előfordul.

A corvinum.hu oldalon rákereshetsz a 2006-os furmintjukra, ott 1560 pénzért mérik, a III. kerületben van az üzletük, azt hiszem, de a honlapon a pontos címet megtalálod. Vagy a Spar üzleteiben, de ott legutóbb 2200-ért láttam...

shiraz 2008.06.11. 13:00:55

Napoletano,
A tokaji édesborok világában alig-alig van olyan nem magyar szakember aki otthon van. Olyan nagy borok születnek, események történnek ott az elmúlt 10 évben, hogy nem is csodálkozom ezen. Nem tudnak állandóan tűzközelben lenni, követni a dolgokat. Tapasztalatom szerint még sokan mindig az édességnél lemaradnak. Ma már nem a maradék cukor kell legyen a legfontosabb értékmérő. Látom a világban hogy térdre esnek 180 g cukor előtt. Ez van, majd fejlődnek. Ugyanez volt a Pannon Bormustrán is.
Az IWC szerű borversenyek pedig nagy élmények (nekem is az volt több éven keresztül), de egy értő borkedvelő ezeken már rég túlhaladott. Más ha Allen Meadows vagy Clive Coates értékeli Burgundia borait, vagy hogy Mo-n is maradjunk Alkonyi Tokajt.
Még ha nem is mindig értek velük egyet, de az ismeretanyagukat nem lehet megkérdőjelezni. Ők specializálták magukat egy területre. Persze nem minden borfogyasztónak van ilyen mélységű információra szüksége.
üdv
KA

dalton1 2008.06.11. 13:29:46

A Patricius furmint a Decanterben is 1560Ft. www.wineandarts.hu

Borboszi 2008.06.11. 21:15:23

Ezerjó, gratula, tetszett a cikk, és örülök, hogy ott voltál :-)

Valaki... küldjön már nekem pár palackot abból a Patrícius Furmintból... !

ezerjo 2008.06.11. 21:37:33

köszi Borboszi, örülök, hogy tetszett :)

Kedves passion,

szerettem volna én is mintát küldeni, a verseny előtt írtam is nekik egy levelet, hogy ez nem probléma-e, hogy bírálok is meg mintát is küldök, de mivel valahol elakadt a levél, válasz nem jött, így nem küldtem bort. Viszont vittem magammal 3 fajtát, hogy versenyen kívül megkóstoltassam Tim Atkinnel, meg még néhány MW-vel, hogy mondjanak véleményt a boraimról. Egyik nap megbeszéltem velük a kóstolást, másnap be is vittem. Sajnos aznap nem volt rá idejük, így eltették a hűtőbe másnapra. Másnap délután kérdezem tőle, hogy sikerült-e megkóstolni, erre sűrű bocsánatok között elmesélte, hogy reggelre a két felcímkézett bort elcsórták a hűtőből, a labor címkés megmaradt. Abban maradtunk, hogy új mintákat küldök nekik, és jegyzetet fognak küldeni róla. De végülis ez is egy jó kritika, legalábbis a külsőre, megtetszett valakinek a két palack :)
süti beállítások módosítása