Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Hársas utazás - ötödik megálló

Somlói hárslevelűk II

2008.08.25. 06:33 - vörös és fehér

Másodszor is sikerült belelépnem ugyanabba a folyóba. Az előző részben megígértem, hogy maradunk a somlói hárslevelűknél. Tévedtem. Pedig tudhattam volna: Laposáék a furminthoz hasonlóan a hársat sem Somlón szüretelik. Csak hát a pavlovi reflexek: Bazaltbor + hárslevelű nem lehet más, mint Somló. Pedig dehogynem. Úgyhogy most bemutatkozik: Csobánc.

Laposa Badacsonyi Hárslevelű Válogatás 2006

Laposa József úgy tartja, hogy csobánci ültetvényeikről kikerülő boraik idővel túl fognak tenni az ő kedvencein is, amik jelenleg a somlai borok. (Mellékszál, de 2006-ból nekem a badacsonyi rizling jobban tetszik, mint Somlóról származó testvére.) Laposa Bence pedig a válogatásokban hisz: 2006-ban megjelentek a kishordós tételek, és a legszebb borokat külön bemutató limitált szériák. Az exkluzivitásnak persze ára van: a Csobáncról származó hárslevelűért 5000 forintot fizettem a pincénél. Ezért (is) nagyok voltak az elvárásaim.

Bontás és töltés után visszafogott szín fogad, semmi aranyló árnyalat, inkább citromsárga a bor. Illata viszont nagyon intenzív, ez is meglepett, eddigi Laposa kóstolásaimkor ilyen élmény még nem ért. Tavaszi virágoké a vezető jegy az első fél órában. Aztán fokozatosan elnyomják őket a gyümölcsök, leginkább a lédús körte. Díszítésként akácméz és citromfű tűnik fel. A korty hasonlóan komplex. Kicsit a fahordó még rányomja vaníliás bélyegét a borra, de nem zavaró mértékben. Mögötte viszont sós ásványosság, és harapnivaló gyümölcsök rejlenek. Valaki azonban a körtét barackra cserélte. A korty vége picit kesernyés. A lendület másnap is tart, ekkor azonban a gyümölcsök helyett az illatot is az ásvány határozza meg. Szép bor. Meg merem kockáztatni: Laposa Józsefnek igaza lesz Csobánccal kapcsolatban. Idővel pannon klasszist adhat a hegy, egyelőre hat pontot adok a bornak.

Hollóvár Somlói Hárslevelű 2006

Azt írtam az előző részben, hogy elfogult vagyok Somló iránt. Pár éve ezt az elfogultságot leginkább Takács Lajos táplálja. Amikor azt hittem, hogy ismerem ezt a kis borvidékünket, tudom, hogy mit várhatok egy ottani fajtától, akkor jött a 2005-ös hárslevelűje, és elkezdtem újratanulni a hegyet. Azóta voltam a Hollóvár birtokon, kóstoltam Lajos borait somlói évjáratkóstolón, Terroir clubbos bemutatón, 7x7-en, és mindig volt olyan tétel, ami meghökkentett. Hol egy édes sauvignon blanc került elő, hol aszút húzott elő tarsolyából a borász.

Ezekhez képest a 2006-os hárs egy egyszerű bor. Beszerezni sem nehéz, én a Terroir Clubban vettem, 4000 forintért. Az október közepén szüretelt alapanyag szárazra erjedt, 13,5 százalékos alkohol lett a 21,4-es mustfokból. Felbontás után orrba vág az illata: sok virág, mandarin, hársméz. Mindez folyamatosan kavarog – hol az egyik, hol egy másik komponens erősödik fel. A korty a kóstolás elején kicsit megijeszt. Inkább szélesek a savak benne, mint magasak, ásványos és gyümölcsös jegyek váltakoznak benne, azonban nagyon sok kesernye zárja. Olyan érzésem van, mintha elrágnék egy narancshéjat. Némi cseresség is felüti a fejét, ez gondolom a szokásos Lajos-féle egy éjszakás héjon áztatásnak köszönhető. Ha megiszom egy ültő helyembe, akkor maximum 5 pontot vésnék be mellé.

De nem ezt teszem, s így másnapra újjászületik a bor. Az illatban a mézes jegyek dominálnak, mellette trópusi gyümölcssalátát találok. A bántó kesernyésség megszűnik, helyette sokrétű, egyszerre sós és édes ízeket hordozó, nekem még mindig kicsit lomha, de mindenképpen szép, erős hat pontos bort találok a poharamban. Tessék szellőztetni, megéri!

A következő állomások ismét Tokajban lesznek.

Címkék: 2006 kóstolás fehér somló hatpontos badacsony hárslevelű laposa hollóvár csobánc hársas utazás

7 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr1631088

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

dagadtos 2008.08.25. 15:29:45

"Inkább szélesek a savak benne, mint magasak" - ez mit jelent? Többször olvastam már magyar borleírásban ilyet, sosem értem, elmondanád?
Köszi szépen!

dummyname · http://budapestdailyreview.com/wineguide 2008.08.25. 16:09:22

dagadtos, nekem ez az epizód jutott róla eszembe:
friends4advait.wordpress.com/2007/07/24/915-the-one-with-the-mugging/
keress rá a vertical szóra. persze a show-t kell megnézni

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.08.25. 16:45:45

Én a Lajos 06-os hársát csont nélkül 7-8 pont környékére tenném. Az a tartalmi gazgagság és az az elegáns erő abban a harmóniában ritkaság. Ez a hárs az élő bizonyítéka annak, hogy létezik könnyedség vékonyság nélkül és légiesség üresség nélkül.
Ebben a borban stimmel a hegy, a fajta és az évjárat. Ráadásul ezt a szentháromságot nem felülírja hanem kiegészíti a pince egyedi stílusa.

Persze mint tudjuk :) az ízlések és pofonok különböznek... de ezzel együtt szerintem érdemes észrevenni, hogy ez a tétel egy kompromisszumok nélküli bor mind a termelőtől mind pedig a fogyasztótól.

Pincesor 2008.08.25. 21:51:36

Laposa hárslevelűje szerintem is többet ér! legalább 8-at! igaz, az ára elég húzós, de megéri, kiváló bor!
Kiváló példája annak, hogy mit jelent a harmónia a borban: a savak a helyükön, fajtajelleg kidomborodik, a fa öltöztet, a terület átölel!

vörös és fehér 2008.08.31. 15:39:56

dagadtos: a savérzetre próbálok utalni ezzel; magasnek akkor érzem, ha egyfajta csípős, "harapós" érzete van a savnak; szélesnek akkor, ha a savérzet folyamatosan, elnyújtva van jelen (ez esetben gömbölyűbb a bor - almasavbontást, bomlást orrontok). Persze mindkét esetben van, hogy harmonikus az összkép, van, hogy nem.

karolygazda 2008.11.24. 20:26:29

Jelentés a Somlóról:Olvasom a blogot és a hozzászólásokat,részletes,hozzáértő és üdítő ahogy feltárjátok egy bor értékeit,nekem ez ily finomsággal nem megy,mondom ezt somlai gazdaként.örömmel venném ha kispincéim borai /Szent Ilona dűlő/ hasonló kifinomult érzékkel lennének vizsgálva.
süti beállítások módosítása