Pár hete jött először szembe velem egy óriásplakát, amiről azt tudtam leolvasni, hogy Tokaj közel van (mondjuk Sopronból Wachau közelebb), s a tokaji furmintot érdemes felfedezni. Bevallom, az óriásplakátok (és általában a reklámok) viszonylag csekély hatással vannak rám, így ez a hirdetést sem tett rám nagy hatást – annyit leszűrtem, hogy valószínűleg nem én lehetek a célközönség, lévén folyamatosan igyekszem a tokaji borokat megismerni amúgy is. (A blognak különösen szívügye a fajta, jelen pillanatban 81 cikk szól róla, nincs még egy olyan fajta, amiről ennyit írtunk volna.)
Aztán rátaláltam a plakátok mögött álló honlapra és igencsak dühös lettem – ugyanis azt látom, hogy itt megint pénzt költenek el egy alapvetően jó célra, de teljesen dilettáns módon.
Tipikusan semmitmondó, céltalan, és ötlettelen oldalt találtam a www.tokajifurmint.hu címen. Tüzetes tanulmányozás után sem jöttem rá, vajon kinek is szól ez? Egy biztos: kizárólag magyarul tudóknak, lévén az oldal egynyelvű. Ha valaki még csak ismerkedik a borokkal, az vajon ez alapján vágyni fog-e egy pohár tokaji furmintra? Nem hinném. Aki már ismeri a fajtát, hallott is a borvidékről, az sem kap semmilyen praktikus tanácsot.
Olvashat azonban olyan bornírt, se füle, se farka mondatokat, miszerint Tokaj-hegyalja (szerintem amúgy helyesen Tokaj-Hegyalja, esetleg Tokaj-hegyaljai borvidék) sok szempontból különleges, például "A borvidék korát megelőző, szigorú szabályozási rendszer". De értelmezési versenyre csábít ez a kijelentés is: "A tokaji borok létezése egy megismerhetetlenül sikeres véletlen: a talajt, a klímát és a borászati tudást jelképező három kockán egyaránt dobott a Sorsa."
A furmint kapcsán megtudhatjuk, hogy "A borvidék több szereplője intenzíven foglalkozik a magas minőségű ún. „nagy tokaji száraz bor” előállításával" – csak remélni tudom, hogy az egyszeri borturista pont ilyen szereplővel fog találkozni, ha leutazik a borvidékre, neveket véletlenül sem említ meg a honlap.
A Nagy Furmint Teszt fülön már eluralkodnak a Nagybetűs Szavak, megtudhatjuk, hogy tavaly májusban a Tokaj Vinum Hungaricum Egyesület 41 borászat 56 borának felvonultatásával megszervezte az első Nagy Furmint Tesztet. A bíráló bizottság tagjai a nevező borászokból kerültek ki (nevek persze továbbra sincsenek), s ők meg is alkották a Nagy Száraz Tokaji Furmint archetípusát, mindezt a honlap aromagrammal is szemlélteti. Eszerint a borásztársadalom egy, a gyümölcsösséget magán hordó, testes, érlelt bort vár el – a statisztika azt sugallja, hogy ezt kései szürettel, 15 évesnél nem idősebb tőkékkel, és hektáronkénti 5 tonna (sic!) termésátlaggal lehet elérni. Megtudjuk még, hogy a 2008-as budapesti Borfesztiválon a „Tokaji Borvidék” egy reprezentatív felmérést is készített a fogyasztói szokásokról – ennek tanulságait a honlap már nem közli.
A honlapot és az óriásplakátokat, ha jól értelmezem, akkor a Bormarketing Kht. által nyert pályázat révén a Tokaj Reneszánsz, Tokaj-hegyaljai Borút Egyesület, a Hegyközség és a Tokaj Vinum Hungaricum Egyesület koordinálja. (Utóbbit a honlap szakmai konzorcium részében történetesen következetesen Tokajvinum-ként írják, de kicsire már nem adunk).
Kedves Olvasók, remélem ti látjátok a koncepciót, és a pozitívumokat a megvalósítás mögött! Ha így van, nosza, osszátok meg velünk is ezeket!
Utolsó kommentek