Idén nyáron újabb fejezetéhez érkezett a globális borbiznisz jelenleg legfontosabbjának tartott Óvilág kontra Újvilág all-star mérkőzés. És ahogy az várható volt, mindkét fél a rá jellemző módon kezdte vívni ezt az asszót. Európában a szabályozás, az Újvilágban pedig a marketing a csodafegyver. Ha engem kérdeznek, a meccs végén még több újvilági bor lesz a polcokon, és még több elégedetlen európai termelő a tönk szélén.
Az újvilági borok 1990-ben a globális borpiac 3%-át tették ki, éppcsak elérték azt a szintet, hogy észrevehetők legyenek. A komoly, mokány tekintetű borguruk elnézően mosolyogtak csak egy chilei vagy új-zélandi bor láttán. 2008-ra a azonban ez a három százalék megtízszereződött, és a trendek a folyamatos növekedés irányába mutatnak. Az egykoron elnéző mosolyú borguruk arca megkeményedett, s miközben az európai borbiznisz válságáról és a további piacvesztés megakadályozásáról beszélnek, egyre több rajongója van a tengeren túli boroknak.
Európa tipikus európai választ adott a kihívásra: szabályoz. Augusztus 1-jén életbe lépett ugyanis az Európai Unió hangos vitákkal kísért, többször általunk is emlegetett borrendelete, mely ugyan tartalmaz egyszerűsítéseket a korábbi regulákhoz képest, összességében talán mégis inkább a füstje nagyobb, mint a lángja.
A borpiaci rendtartásról, valamint a bor- és szőlőágazat támogatásainak átalakításáról még tavaly decemberben született megállapodás az EU agrárminiszterei között, majd hangos viták után az i-re ez év május 5-én került a pont, mikor is a huszonhetek külügyminiszterei szentesítették a már elkészült rendeletet.
Ennek értelmében például egyszerűsödnek a címkézés szabályai: augusztus 1-től bármely címkén szerepelhet évjárat és/vagy szőlőfajta megnevezés. A francia eredetvédelmi kategória, az AOC új nevet kap (AOP, azaz Appellation d'Origin Protegée), az úgynevezett tájborok pedig az IGP (Indication Geographique Protegée) besorolás alá esnek majd.
Bevezetésre került egy hároméves, önkéntes program is, mely a versenyképtelen termelők pályaelhagyását hivatott elősegíteni. A túltermelés megszüntetésére irányuló intézkedések között pedig szerepel a krízislepárlási támogatások folyamatos megszüntetése. Az erre szánt forrásokat a jövőben az ültetvények és pincészetek modernizációjára, valamint bormarketingre fogják költeni.
Mariann Fischer Boel, az EU agrár- és vidékfejlesztési biztosa szerint a tagállamok és termelők az új szabályozással kiváló lehetőséget kapnak arra, hogy az új szabályozással a minőség felé tolják el Európa és az európai borok nemzetközi reputációját. Szerinte a szabályozás fordulópontot jelent az európai borszektor történelmében.
Eközben persze az Újvilág sem ül babérjain, hisz nekik a jelenlegi trendek megtartása, illetve gyorsítása áll érdekükben. Ennek megfelelően a jelentősebb újvilági bortermelő országok egy része még júniusban új csoportba tömörült New World Alliance néven, mégpedig egy olyan marketingstratégia köré, melyet a jövő évi, németországi Prowein-en lepeznek majd le. A szövetséget Új Zéland, Kalifornia, Chile, Dél-Afrika és Argentina alapította, célja pedig az európai riválisokkal szembeni versenyképesség erősítése. Az angol piacon piacvezető Ausztrália érdekes módon nem tagja a csapatnak.
Az újvilágiak összefogása nem teljesen újkeletű történés: Robert Beynat Vinexpo-főnök például korábban jogi lépéseket is fontolgatott egy kérdőív kapcsán, melyet a jelentősebb borvilági szereplők kaptak e-mailben, és a véleményüket kérdezte arról, sikeres lehetne-e egy a Vinexpoval egy időben szervezett, de az újvilági borokra fókuszáló nemzetközi kiállítás.
Su Birch, a Wines of South Africa ügyvezetője szerint "Ezekben a kemény időkben ötletesnek kell lennünk, nem szabad ragaszkodnunk konvencióinkhoz. Habár továbbra is versenytársak leszünk, hiszünk abban, hogy az újvilági borok további térnyerésének a kulcsa az együttműködés és a működő modellek megosztása. Hisz eddig is hatalmas hasznot húztunk abból, hogy szőlészeti és pincetechnológiai kutatási eredményeket, valamint csomagolási, marketing- és logisztikai technikákat cseréltünk egymással".
Itt tartunk most. Az újvilági borok térnyerése rendíthetetennek tűnő tempóban folytatódik. Eljő a szép új világ, vagy képes lesz az EU megállítani a gőzhengert?
Az eredeti cikkek az angol Decanter oldalán:
Utolsó kommentek