Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Hungarian Furmint

2010.03.12. 08:00 - alföldi merlot

Amióta belevágtunk a Művelt Alkoholistába, én mindig terveztem, hogy eljuttassak egy magyar "borelit" csomagot az általam is olvasott és meghatározónak gondolt külföldi borírókhoz. A megvalósításnak soha a közelébe sem jutottam, részben mert a koncepció folyton változott, részben mert a blognak nincsen pénze/költségvetése. Végül a terv gyakorlatba ültetéséhez a legközelebb nem én, hanem a bormarketinges Nemes Richárd jutott - az ő partizánakciójáról itt számoltunk be. Listák mindig voltak a fejemben, de ahhoz, hogy legalább az első lépést megtegyem, a külföldi sajtóban egyre szaporodó tokajis cikkek/posztok juttattak el (Jancis Robinson, Eric AsimovNeil Martin, The Wine Doctor, Matt Kramer).

Napnál is világosabb, hogy most volt egy kisebbfajta gátszakadás: föltámadt az érdeklődés a tokajiak és a magyar bor iránt, és ha mi nem szabunk ennek irányt, akkor hiába sírunk, hogy girbe-gurba, holtágas meder alakul ki. Számomra nyilvánvaló, hogy a legnagyobb elszántsággal és szakmai hozzáértéssel ápolt magyar fajta, a furmint lehet a megfelelő alany ahhoz, hogy a külföldiek számára létrejöjjön/újjászülessen "a magyar bor". Ahogyan a legtöbb ország és meghatározó borvidék a köztudatban egy-egy fajtával kötődik össze, úgy nálunk is az lehet a kézenfekvő és hatékony megoldás, ha a "fősodort" egy sajátosan magyar fajta jelöli ki. És talán eljött az idő a Hungarian Furmint bevéséséhez. Négy egymást követő kiváló évjárat hatalmas lökést adott a furmintnak, és bár a stíluskavalkád egyértelműen jelzi, hogy ez még mindig a hőskorszak, érdemes és fontos kanonizálni a kiemelkedőnek gondolt teljesítményeket. Ez nyilván nem valósítható meg egyetlen nekiveselkedéssel, és sohasem lehet definitív, de első lépésnek, katalizátornak talán megfelel.

Egy tucat, a furmintot alaposan ismerő borszakértőnek küldtem el az alábbi kérdést/kérést: Amennyiben lehetőséged adódna külföldi borújságírók előtt bemutatni a magyar száraz (félszáraz) furmintot, és ehhez 6 bort választhatnál, akkor hogyan állítanád össze ezt a sort? (A választásaidat rövid kommentárral is elláthatod.)

A válaszokból kirajzolódó mintázat szerintem aranyat ér. (És megfelelő alap a terveim folytatásához.) A válaszok a beérkezés sorrendjében.

Csite Norbert (Borbarát):
Disznókő Furmint 2007: variáció a nagyra, és a más stílusra ebben a méretben, frissesség, feszes szerkezet, kevés cizelláltság
Oremus Mandolás 2003: szép érlelésű bor, megmutatva, hogy "nagyban" is jól értelmezhető a tokaji karakter, a hordós érlelés hatása nem megkérdőjelezhető a fajta szempontjából, ha ilyen korban is kóstolni akarjuk a furmintot
Királyudvar Sec 2008: főszerepben a gyümölcsösség, és a termőhely, mindez látszólag vékonyabb köntösben, holott nem vékonyabb, csak szellősebb, mesterien komponált bor
Demeter Lapis 2008: szintén a termőhelyről szól, másként hangszerelve (tanítható a stílusbeli különbség), mint a Homonna
Homonna Határi 2006: gyümölcsösség, karakteres termőhelymegjelenítés, érleltség, remek arányok
Szepsy Urbán 2007: még mélyebben mutatja meg a szülőhelyét, egyedi stílus, némi nehézkességet hordoz magán (alkohol, extrakt miatt), és nagyon egyensúlyérzékeny

Wojciech Bońkowski (Polish Wine Guide):
Szepsy Tokaji Furmint Szt. Tamás 2006: A historic wine, with outstanding harmony, fantastic structure and crystal-clear minerality. Has a long time ahead.
Homonna Tokaji Furmint Határi 2007: Every vintage of Határi has been superlative. Will 2007 surpass them all? Purity and noblesse of style. Best from 2012.
Oremus Tokaji Furmint Mandolás 2004: Tokaj’s best commercial bottling today, I like Mandolás with bottle age. The 2004 is at its peak today, Burgundian in style, with well-judged oak and excellent balance.
Dobogó Tokaji Furmint Szerelmi 2007: Dobogó has consistently made some of my favourite Furmint but this new bottling packs in some extra character. Mineral power coupled with the elegance of Furmint on loess.
Demeter Zoltán Tokaji Furmint Lapis 2008: The broad panorama of a late-ripening grand cru vineyard. Concentration, richness, minerality and fruit (at the price of slightly high alcohol).
Bott Tokaji Furmint Csontos 2008: Showing one of the most powerful terroir imprints, a very austere wine for the long term.

Szittnyai Zalán (ex-Borbarát):
Demeter Zoltán Lapis 2008: Talán az eddigi legszebb Demeter bor, egy igazi „furmintszobor” Demeter Zoltánól, ahogyan ő látja Hegyalját, a Lapis-dűlőt és a furmintot.
Királyudvar Sec 2007: A Királyudvar borai szerintem önálló stílust képviselnek Hegyalján és Magyarországon egyaránt. Hihetetlen precíz, kristály-szerű szerkezet, a harmónia maga.
Demeter Zoltán Lapis 2007: A 2008-as Lapis előképe, itt már formálódott a „szobor”.
Homonna Attila Határi 2006: Homonna Attila borai mérföldkövek nekem, egyszerre van benne az érettség és a frissesség, a mélység és a magasság. Magas szerkezet, kifogástalan egyensúly. Ezek a borok ráadásul szerintem hosszútávfutók is lesznek, mert például a 06-os Határi az elmúlt másfél évben kóstolgatva gyakorlatilag semmit sem öregedett, olyan, mint két évvel ezelőtt.
Homonna Attila Határi 2007: Homonna Attila a nyáron még túl frissnek gondolta, de mi szerettük volna már a Tokaji Őszön bemutatni. Nem csalódtunk a borban, szerintem gyönyörű. Egyenes folytatása a 2006-osnak, mintha nem is lett volna szünet a két „film” között.
Szepsy István Nyulászó 2007: Szepsy István borai közül talán a legbefogadóbb mostanában a Nyúlászó, azért gondoltam bemutatni. Szerintem ez a bor azt is meggyőzi, aki még életében nem kóstolt furmintot.

Németh Gábor (borgyűjtő):
Hollóvár Furmint 2008
Tokaj Nobilis Barakonyi Furmint 2008
Oremus Mandolás Furmint 2002
Kikelet Lónyai Furmint 2006
Demeter Zoltán Boda Furmint 2007
Szepsy Szent Tamás Furmint 2006

Dr. Kosárka József (Borakadémikus):
Kerkaborum Vörcsöki Furmint Reserve 2007 - Vivaldi
Béres Furmint Lőcse 2007 - Schubert
Árvay Furmint Istenhegy 2006 - Liszt
Tokaj Nobilis Furmint Barakonyi 2008 - Chopin
Hollóvár Somlai Furmint 2008 - Puccini
Szepsy Furmint Szent Tamás 2005 - Mozart

Cseke Gábor (pohárnok, vinoport.hu, csekegabor.blog.hu):
Disznókő Tokaji Furmint 2007: megmutatja, milyen a furmint hordó nélkül, acélban erjesztve, friss, teli gyümölcsökkel és mineralitással is
Oremus Tokaji "Mandolás" Furmint 2006: megmutatja, milyen a furmint nem túlzottan, de határozottan barrique-olva
Kerkaborum Vörcsöki Furmint 2008: megmutatja, milyen a furmint nem vulkanikus, hanem üledékes-agyagos alapkőzeten (hasonló stílusban készítve, mint a Mandolás)
Szepsy István Tokaji Furmint (Birtok) 2007: klasszikusan mutatja be a furmintot, a maga kerekségével, tokajias melegségével, mélységével és szélességével
Orosz Gábor Tokaji Furmint 'Betsek' 2007: megmutatja, milyen extrém mineralitást is képes felvenni a fajta, és hogyan tudja közvetíteni az alapkőzetet, annak változását, ha úgy tetszik, a terroirt (mint Burgundiában a Chardonnay)
Hollóvár Pincészet Somlói Furmint 2008: megmutatja, milyen bődületesen erőteljes borokat is lehet készíteni belőle, egy másfajta mineralitással, az egyensúly megtartásával.

Szilágyi Péter (Borbarát):
Királyudvar Úrágya 2000: a kezdet, az origó, meghaladta már Hegyalja, de történelmi bor
Szepsy Szt. Tamás 2006: a struktúra bora
Homonna Határi 2007: öreg, beállt tőkék termése, az érlelés és az egyensúly bora, egy új irány az erő megzabolázására
Demeter Zoltán Lapis 2008: Demeter Zoltán talán eddigi legjobb furmintja, vastag, tömör, finom, és cizellált, „A” száraz Lapis!
Királyudvar Sec 2007: a nemzetközileg ismert irány tökéletes interpretációja, talán a legprecízebb tokaji száraz, ezt is tudja Hegyalja
Oremus 2002 Magnum: az érlelés bemutatására

Gazda Albert (ex-Művelt Alkoholista, albertgazda.blog.hu):
Nobilis Csirke Mál Furmint 2008: Könnyedség és tartalom, kettő az egyben, minden idők legkedvesebb tokaji furmintja. Több ilyet szeretnék.
Királyudvar Sec 2008: Penge, remek savakkal, perfekt egyensúllyal, tisztasággal, úgy nagy, hogy voltaképpen nem is akar az lenni.
Szepsy Birtok Furmint 2007: Kiváló iskola a nehezebben megközelíthető dűlős Szepsy-tételek előtt, markáns, minerális, cseres, de összetett és karakteres.
Barta Öreg Király Furmint 2007: Az előző rokona és ismerőse, egy nagynak remélt dűlő remekül sikerült első termése.
Balassa Betsek Furmint 2008: A feltörekvő hegyaljai fiatalok egyik legtehetségesebbjének munkája, 10 gramm körüli maradékcukorral, sok-sok okos kanyarral.
Demeter Zoltán Lapis Furmint 2008: Egyszerre koncentrált, sűrű, izgalmas és színes. Olyan, amilyennek mai ízlésemmel a perfekt furmintot elképzelem. Más kérdés, hogy amikor a Szerelmi hárslevelűvel együtt kósoltam, utóbbi még jobban tetszett. De ebből még nem szabad következtetéseket levonni.

Mészáros Gabriella (Borakadémikus, www.ako.hu, A Művelt Alkoholista):
Kerkaborum Vörcsöki Furmint 2008
Györgykovács Imre Somlói Furmint 2007
Royal Tokaji Szent Tamás Furmint 2006
Tokaj Nobilis Barakonyi Furmint 2007
Oremus Mandolás Furmint 2006
Szepsy Urbán Furmint 2006

Ábel Péter (A Művelt Alkoholista):
Barta Király Furmint 2007: fiatal pince, fiatal ültetvény, csodálatos termőhely, de már most lehet érezni benne a nagy lehetőséget.
Breitenbach Lapis Furmint 2008: az előző év egyik felfedezettje számomra, egyediség, tisztaság, természetesség
Bott Csontos Furmint 2008: egyik kedvencem, minden évben másképp, de egyensúly, elegancia és élénkség
Homonna Határi Furmint 2007: érettség, struktúra, puritán szépség
Hollóvár Somlai Furmint 2008: (két nappal előtte kinyitni) szoknivaló illat, elképesztően letisztult és nyugodt dinamizmus a kortyban
Szepsy Urbán Furmint 2006: klasszikus, érett, szinte hibátlan, a csúcson van
 
Kántor Endre (borravalo.hu):
Tokaj Nobilis Furmint 2008
Royal Tokaji Tokaji Furmint 2007
Kerkaborum Vörcsöki Furmint Reserve 2007
Oremus Mandolás 2003
Hollóvár 2007
Királyudvar Tokaj Sec 2006 (Tudom, hogy van benne 30% hárs, de szerintem izgalmas a hársot egy ilyen boron keresztül ismertetni, majd később több ilyen házasítás példát hozni.)

Alkonyi László (Borbarát):
A tokaji száraz furmint bemutatására több út is kínálkozik. Össze lehet válogatni például hat csúcsbort hat csúcstermelőtől. Ekkor biztosan kiválasztanám a Bott Pince, Demeter Zoltán, Homonna Attila, a Királyudvar, és Szepsy István egy-egy borát, a hatodikat pedig a kóstolóktól függően a Kikelet, Nobilis vagy Patricius borai közül választanám. Ez egy átfogó horizontális kóstolás lehetne. Ha az érlelés – ami a mai hegyaljai borászkodás kulcskérdése – a kóstolók elmélyültsége vagy tapasztalata alapján értelmezhető szemponttá tud emelkedni, akkor biztosan benne lenne a sorban egy Mandolás furmint, egy Asztalos Zoltán és egy Firmányszky Gábor bor is.

A legbiztosabb és legtöbbet mondó sornak szerintem két dolgot kell megmutatnia: karakteres stílusokat és a terroirnak, mint a termőhelyi kategóriáknak minőséghordozó jellegét. Ezért a három, szerintem legkiforrottabb borstílus képviselőinek Demeter Zoltánnak, Homonna Attilának és Szepsy Istvánnak birtokborait és egy dűlőválogatott borát (a Lapist, a Határit és Szent Tamást) mutatnám be 2007-ből. Így a birtokok egymás közötti viszonyából és a pincék belső, filozófiai rendjét megmutatva lehetne kifejteni a tokaji száraz borokban kialakult értéket.


Szepsy Furmint 2007
Demeter Birtokfurmint 2007
Homonna Birtokfurmint 2007
Szepsy Szent Tamás Furmint 2007
Homonna Határi Furmint 2007
Demeter Lapis Furmint 2007

Köszönet a válaszadóknak!

(Utóirat: Fontos hangsúlyozni, hogy a kérés nem az volt, hogy nevezzék meg a 6 legértékesebb magyar furmintot, hanem hogy egy kóstolósort építsenek fel, amelynek címzettje egy művelt, ám a magyar borokat nem feltétlenül ismerő külföldi borújságíró. A listák összegzése alapján annyi bizonyos, hogy a kollektív bölcsesség Demeter Zoltán 2008-as Lapis Furmintját, Homonna Attila 2007-es Határi Furmintját (5-5 említés) és a Hollóvár 2008-as Furmintját (4 említés) semmiképpen nem hagyná ki a bemutató készletből, miközben a legmeghatározóbb furmintos borászat egyértelműen Szepsy Istváné (12 említés).)

Címkék: furmint

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr301833166

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.03.12. 08:10:19

Ez nagyon élvezetes olvasmány volt, gratulálok hozzá!

t f 1 (törölt) 2010.03.12. 08:15:33

Most akkor Furmintot kell ültetnem? ;)

napoletano 2010.03.12. 08:57:48

Remek, gratulalok! Es orulok, mert nekem a furmint a kedvenc fajtam. Meg vagyok gyozodve arrol, amirol AM is, hogy e fajtabol szurt boroknak van a legnagyobb eselye, hogy altala feltunjenek a magyar borok a nemzetkozi horizonton. Ez azutan esetleg huzhatja a tobbit is...

Emlitest erdemel amugy, hogy lengyel barataink sajtojaban remek, alapos magyar bor-cikkekkel lehet talalkozni, tapasztalatom szerint a legjobb, legalaposabb es leghozzaertobb idegennyelvu sajtoja a magyar bornak naluk van. Meg olasz borsajtoban is lattam leforditott tokaji-cikket, lengyelbol atveve (es jo volt).

zoli 2010.03.12. 09:00:45

Szentségtörő módon egy költőit feltennék. Az öreg ültetvényekben fajtatisztán találkozunk-e a furminttal? Ugye. Gondolom ez nem öregeink hanyagságának tudható be.
Miközben egyre magasabbra kell tekinteni, hogy a furmintok csúcsát meglássuk, egy blikkre szemmagasságba is kellene nézni.
Azaz képes-e a furmint tisztes, kellemes, könnyebben érthető, nem csak vájtfülűeknek készülő megnyilvánulásra is (ami amolyan "ház boraként" csörgedezhetne a helyi vendéglátó egységekben)? Önmagában Tokajban sztem csak jó években, túl sok erőfeszítés árán. Ilyenkor jönne képbe a két (vagy akár több) másik fajta, ami kedvességet, gyümölcsöt kölcsönözne az önmagában túl kemény furmintnak.
Dűlőt, köveket, nüanszokat bemutatni persze továbbra is adott a lehetőség a tiszta furminttal...

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2010.03.12. 09:33:51

Demeter Lapis 2008. Tényleg nagyszerű bor!
Takács Lajos Furmint 2008 pedig napirenden van. Nagyon kíváncsi vagyok rá!

fiatalborivo 2010.03.12. 09:40:53

Tegnap írtam, egy másik témánál hogy szeretem a furmint leírásokat, meg a bort is és a sarki CBAban járva csak egy Kereskedőház féle Pincemester bora Furmint volt és nem szavaztam neki bizalmat.Ja félédes. Aztán 1 napra rá, azaz tegnap mégis, mondom ne éljünk rossz beidegződésekkel(a Kereskedőház pálinkáitól kiráz a hideg), lássuk mit tud 500 ftért egy 2008as furmint. Iható volt. Nem volt egyensúlyba, kusza volt, kilógott belőle a maró sav a végén ugyanakkor a korty elején kicsit geil volt a maradékcukortól, de az utánozhatatlan birsalmás, körtés, kompótos jegyek az illatában és az ízében is fellelhetők voltak. Zoli szerintem ennek a száraz változata pl lehet olyan folyóbor mint amit említesz, mert itt a félédesség miatt, a 3. félpohár után innom kellet ásványvizet, annyira eltelített.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.03.12. 09:51:18

Érdekes... ue. el lehetne játszani a Hárslevelűvel, a Kadarkával, az Olaszrizlinggel, stb. Kicsit előre tekintve, amikor majd nagyobb nemzetközi érdeklődés lesz irántunk.

Másrészt érdekes volna egy Csókaszőlő és talán Turán update-et olvasni borászoktól (hol tart a dolog, mit látna benne, szőlészeti-borászati nehézségek, stb.).

vinos 2010.03.12. 09:54:51

A Hungarian Furmint esetleges külföldi karrierjét segítheti, ha meghatározó borkritikusok megismerkednek vele, azonban szerintem nem ez a döntő. Fontosabb, hogy az átlagos borfogyasztó, aki még nem találkozott ezzel a fajtával, mit gondol róla amikor először kóstolja.
Ez nagyon lényeges és jól szervezett külföldi kóstolókkal ezt kellene tesztelni (a sávolyi pálya helyett). Én például szűkebb borissza baráti körömben azt látom, hogy nagyon megosztja a furmint az embereket – de ez nem biztos, hogy általános tapasztalat.
Más. A Hungarian Furmint brandet ugyanaz a borvidék teheti tönkre, amelyik naggyá is teheti. Az USA-ban élve például szívesen letagadtam volna, hogy bármi közöm van az ott kapható Bull’s Blood-hoz. Ha tehát azon dolgozik egy csapat, hogy megjelenjünk a nemzetközi porondon, akkor sürgősen kell találni egy védjegyet ami megkülönbözteti az arra érdemes furmintokat, a farvízen behajózni készülő rombolóktól.

lackó 2010.03.12. 10:29:43

@vinos: a megoldás: normális, nem humbug és játszadozós eredetvédelmi rendszer és minőségi követelmény, belső, borvidéki szabályozás. Bikavér esetében is jeleztem: nem a fogyasztóknak, hanem a minőséget adni akaró termelőknek kell kivetni maguk közül az ocsút.

Amúgy hajrá DZ!

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.12. 10:36:05

@vinos: na ez egy fontos dolog lenne valóban! És lehet, hogy kevesen gondolnak rá (sajnos), pedig bizony akár a bull's blood lejáratása után is számolni kell vele.
Szepsy Nyúlászó azt hittem, több helyen megjelenik, akárcsak a mester mai napi csodásan fejlődő 6-os birtokfurmintja. Jó, hogy Takács Lajos és Somló is sok helyen föltűnik, bár szerintem a 7-es furmintja még komolyabb (és egyébként már nincs belőle sok). Demeter Lapis 08 valóban szenzációs (már most), akárcsak a közelítő Szepsy Szt. Tamás 2007!!
Jó írás, jó célért köszi.

hegyaljai 2010.03.12. 11:14:26

Nem kívánom megsérteni a somlóikat, a furmint az nem elsősorban "Hungarian" hanem tokaji.
Erről kicsit korábban itt ezt a véleményt írtam:
"....milyen egy tipikus száraz Tokaji furmint, csak bamba pislogás lett volna a válasz..."
Pedig a válasz nagyon egyszerű.
A töppedt, aszalódott gyümölcs első jelei rajta vannak, de nincs rajta a botrytiszes penészes jelleg. Alkoholtartalma a 12,5-13,5 v/v % között van, ez az ízérzet első 1/10-ében édes benyomást ad. Nincs benne almasav, hiszen az a tőkén lebomlott. Tehát nem kell biológiai almasavbontás, hozzáadott baktériummal. Ha új hordót használnak is az erjesztés során, az nem túlpörkölt, nem füstös jellegge tűnik elő a borban, és a kioldódó csersavra sincs nagy mennyiségben szükség, mint a lelágyult dél-európai boroknál. A seprőn tartás (batonage) lehetőségeit kihasználják a bor előállítása során. Az előzőek miatt a talaj jellege meg tud jelenni. A bor redoxpotenciálja nagy, tehát tartósan ellenáll az oxidációnak.
Ezt nevezik az én földieim a "Nagy Tokaji Száraz Bor"-nak. Ennek a mestrei Szepsy, Demeter, és Homonna. Persze az előzményei is fontosak Disznókő 1994, Oremus Mandolás 2002.

vinos 2010.03.12. 11:31:16

@hegyaljai: Ne sápadj el, de nekem a somlói jobban ízlik. Ezért örültem a Hollóvár többszöri felbukkanásának. De ez szerintem teljesen rendben van, csak azt jelzi, hogy a "Hungarian furmint" bizony telitalálat. Nem vitás, hogy a Tokaj egy borzasztóan erős név, de ha külföldön megjelenik akkor mindenki az édes borokra asszociál ami többeket elijeszthet ezektől a soroktól.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.12. 11:40:11

@hegyaljai: nem vagy te egy kicsit elfogult? (:
Amennyire én tudom, a filoxéravész előtt tele volt a Dunántúl (Somló, Badacsony, Káli-medence és környéke, de pl. Ostoros környéke is) furminttal.
Nem mondom, hogy 100%-ig, de a te definíciód ráillik nem egy somlói furmintra is. Egyedül a magas (ám szépen integrálódott) alkohol miatt van talán eltérés pl a Hollóvár borokkal, de ha a 2007-esbe beleszagol az ember ott aztán vastagon vannak aszaltgymölcsök meg minden mi szem-szájnak ingere.

Sárfehér 2010.03.12. 12:26:26

Nekem egyszer azt mondta egy hegyaljai borász, hogy a furmintokba mindig tesznek hárslevelűt, sokszor jócskán 15% fölött, és az kell is bele. Erről mi a véleményetek, de őszintén?

@hegyaljai:

Bocs, hogy okoskodok, de "A bor redoxpotenciálja nagy" kijelentésért jár egy kirúgás fizkémvizsgán. :))

vinos 2010.03.12. 12:35:34

@Sárfehér: Redoxpotential: ez a vörös ökör nemzőképességét jelzi? Mi köze akkor a borhoz?

Kóstolómester (törölt) 2010.03.12. 12:52:04

Hungarian Furmint...hát persze...pedig még a szőlő neve sem magyar:

"The name Furmint derives from”froment”, a French word for wheat, given the wheat-gold color of its wine.

"A Furmint név a francia "Froment" szóból származik ami búzát jelent mivel az aranyló búza színe hasonlít a borra"

Ki kér egy pohár Fromentet?

Netán öreg róka Hegyaljai tudja hogy volt e valaha magyar neve legfőbb büszkeségünknek Tokajban?

(Érdekes hogy a többi tokaji fajtának eredeti magyar neve van de ennek nem...)

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.03.12. 12:58:04

Furmint Tokajon kívül máshol is volt, van és lesz. A furmint=Tokaj nem lehet jó út, mert az más borvidékek kárára pozícionálja Tokajt. Szerintem a "Hungarian Furmint" brand sem lehet jó. Nem a szőlőfajták nevére kéne építeni, hanem a borvidékekére. Arról nem is beszélve, hogy furmint nem csak Mo.-on létezik. A brand legyen/maradjon szerintem inkább "Dry Tokaji" vagy valami ilyesmi.

Ly  2010.03.12. 13:33:56

Érdekes, hogy csak keveseknek jutott eszébe, hogy Tokajon kívül is van furmint (Somlón, Bussay-nál, ...).

KF 2010.03.12. 13:52:50

@demisec: Sopron-Pozsony Ruszt ki ne maradjon!!! Itt az aszúk főleg furmintból készültek, a filoxéravész után telepítették helyette a német fajtákat.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.12. 14:16:32

@Ly : @KF:
Hál' Istennek mostmár egyre többen visszanyúlnek ehhez a fajtához (Badacsonyban is, Csopak környékén, Kövekálon is mostanság fordulnak termőre a frissebb telepítések)

invino 2010.03.12. 14:46:04

A Furmintot nem szabadna Tokajhoz láncolni, régebben rengeteg helyen volt, és hál'Istennek jön vissza, lásd Zala, Sopron, Eger, Somló pedig evidens.

A Hungarian Furmint pedig azért nem szerencsés, mert ezzel máris sugalljuk, hogy nemcsak nálunk van (és tényleg nem, lásd Szlovákia, Szlovénia, Ausztria). Az osztrákok sem mondják, hogy Austrian Grüner Veltliner...

Fűrészpor 2010.03.12. 14:49:22

igen Wojciech bácsi a 2004-es mandolás az komoly.

borkősav 2010.03.12. 15:19:54

Tokaj=furmint mio ezzel a baj?

Mr Chablis 2010.03.12. 19:57:02

Miközben magam is elkötelezett híve vagyok a Tokaji Furmintnak, - akkor is ha 10-15%-nyi hárslevelű mindig van a régi telepítésű szőlőkben - nem lehet nem tudomásul venni a más területeken készített kiemelkedő minőségű furmintoknak. Ez különösen igaz Somlóra, ahol a Hegyaljához képest 10-15 év késéssel megjelentek az igazán élvezhető korrekt borok, neveket nem mondok, úgyis tudja mindenki, - ez itt nem a reklám helye.
A nemrég megrendezett Furmint kóstolón számos olyan bort lehetett kóstolni, melyeket szívfájdalom nélkül meg lehetne mutatni a külföldnek. Még ár/érték arányban is megállná a legtöbb a helyét!

Krokodil · http://sardobalo.blog.hu 2010.03.12. 21:24:33

@alföldi merlot: Elmékszem, amikor olvastam az elején linkelt postot, hogy arra gondoltam, mennyire jó dolog ez, és ezt kell csinálni, hogy küldeni egy hatos válogatást 100 mértékadó külföldi borbloggerhez, szakíróhoz. A másik meg az, hogy teljesen nyilvánvaló szerintem is a furmint vonal, már most is azt érzem, hogy külföldön van kereslet a magyar száraz furmintra, és az utóbbi egy évben ha nagyobb magyar borásszal volt szerencsém beszélni, akkor mindenkitől azt kérdeztem, hogy tényleg annyira megy most külföldön(külföldre) a furmint, mint ahogy látszik? Mert amennyire én látom angol/amerikai bloggerek mint elmondták azt egyszer az utóbbi évben, hogy "Kedves olvasóim, nézőim! Bizonyára sokan kóstoltak már önök közül tokaji desszertbort, de biztos nem ismerik még a száraz tokaji furmintot."
Végül csak annyit mondanék még (talán mert mostanában rápörögtem a közösségi blog, social media gondolatkörére), hogy azt kéne csinálni, hogy erre gyűjteni pénzt. Simán adományoznék egy-két ezret erre a célra, szerintem egészen sok összejönne ilyen pici adományokból.

Szerémi 2010.03.13. 08:14:13

@Kóstolómester:
Kedves Kóstolómester!
Az újonan megjelent genetikai kutatások szerint az elterjedet Furmint változatok esetében az egyik felmenő mindig a Balaffánt nevű régi, jó minőséget adó magyar fajta, ahogyan a másik felmenő is általában hungarikum. Szerintem fenntartással kell kezelni azokat a nyelvészeti magyarázkodásokat, amelyekben minden értékünk esetében, néha csak egy-két betűazonosságal érvelve bozonyítják, hogy mi mindent másoktól vettünk át, tanultunk el.
Meggyőződésem, hogy a fajta a kárpátmedencében őshonos.
Maurer Oszkár

Szegediszomelijé 2010.03.13. 09:07:59

AM, gratula a kezdményezéshez, minden elismerésem és tiszteletem! Nekem azok a válogatások tetszettek a leginkább, amelyek a legteljesebb furmint képet mutatják be: Csite, Cseke G. és Mészáros Gabriella összeállítása. Azért a többi sornak is fogtam a szándékát, lényegét.
@zoli: Ilyen mélyen nem vagyok benne a témában, de eszembe jutott a Dereszla Dry, ami a leírtaknak megfelel. És bizony, egyszerre "jó" a bor, és nagyon, de nagyon élvezetes! Szóval, rábólintottam szavaidra. (Bár attól még önállóan is csúcsra kell kerüljön a Furmint -ahogy írod)

Kusuma 2010.03.13. 10:17:33

@Kóstolómester: Kedves Kóstolómester!

Ha jól emlékszem Tóth Sándor szavaira, a furmintot szigetszőlő, szigeti néven (is) ismerték Magyarországon.

HSZ

Kóstolómester (törölt) 2010.03.13. 10:30:25

@Szerémi: @Kusuma: Köszönöm fáradozásotokat...alakul a kép.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.03.13. 15:17:48

@Kóstolómester: Honnan van ez az info? Magyar a forrás vagy francia? A franciák vehemensen szeretnek mindent magukhoz kötni, ami szőlő. Kár, hogy az ókori rómaik már "nem élnek", mert szivesen megnézném, ahogy összeverekednek... :)

Meglepett, amikor egyik ismerősöm mondta, hogy látott olyan Sauternes-t, aminek a hátcímkéje azt állította, hogy furmint is van benne... érdekes. Jó volna erről többet is megtudni. Valaki?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.13. 15:39:28

@akov: a mester innen másolta az angol nyelvű mondatot: www.theworldwidewine.com/Varieties/Furmint.php

furcsa módon kifelejtette, hogy még itt is elsősorban magyar eredetűnek tulajdonítják a furmint fajtát. A neve az lehet francia eredetű.

zoli 2010.03.13. 16:38:36

@Kóstolómester: alpvetően nem szerencsés magyar szőlőről, borról külföldet citálni. Helyette ajánlom figyelmedbe ezt:
www.pincearon.hu/cikkek/ha-februar-akkor-furmint

@ironman: tökéletesen egyetértünk a Dry mesterien eltalált bor és saját tapasztalat, hogy a külföldiek rajonganak érte.

@Szerémi: ezt a balafántos vonatkozást még nem hallottam, honnan van az info? A gouais blanc/heunisch weiss/rakszőlő fajtát tartják az egyik felmenőnek.
www.vivc.de/index.php - itt ki lehet keresni.
A magyarságát sztem nem érdemes vitatni, de én a bölcsőjét kicsit délebbre keresném.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.03.13. 17:18:47

@zoli: Igazán érdekes az írás a pinceáron. Tisztára mint egy krimi :)

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.03.13. 17:38:32

@Kusuma: Ez így igaz! Nálunk Csopakon is Szigeti néven volt honos sokáig.

kisrizling · http://www.szentdonat.hu 2010.03.13. 21:50:02

@borkősav: nem a Tokaj=Furminttal van a baj hanem a Furmint=Tokajjal.
Remélem érthető mire gondolok :)

alföldimerlot 2010.03.14. 06:08:29

@Krokodil: Köszönöm a segítőkészséget. Amint kialakul az "akcióterv", jelentkezni fogok.

e_easy 2010.03.14. 21:43:11

@Krokodil: igazad van, erre (is) valo a web
@AM: szivesen beszallok

Szerémi 2010.03.15. 15:31:05

@zoli:
Íme egy forrás a furmint eredetével kacsolatosa:
www.szie.hu/file/tti/archivum/Galbacs_disszertacio_2009.pdf
Ha valakit a teljes kutatási anyag netán nem érdekelne, abban az esetben az 53. oldalig lapozzon.

Nekem kb. 5 évvel ezelőtt Szepsy István említette egy rendezvényen, hogy a furmint tőlünk származik Szerémségből, és valóban, utánaolvasva számos forrás ezt erősíti meg. De ha nem így van akkor sem dől össze a világ.
Nálunk eltünt, de most telepítjük visza.
Én is a Hungarian Furmint mellett lennék.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.03.15. 17:28:45

@Szerémi: érdekes a disszertáció, köszi! Sok új info volt benne számomra...

Kóstolómester (törölt) 2010.03.15. 20:50:08

@Szerémi: "Íme egy forrás a furmint eredetével kapcsolatosan:
www.szie.hu/file/tti/archivum/Galbacs_disszertacio_2009.pdf
Ha valakit a teljes kutatási anyag netán nem érdekelne, abban az esetben az 53. oldalig lapozzon."

Igazán nagyszerű. Szinte teljessé vált a kép.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.03.15. 20:57:09

@Szerémi: én azzal is ki tudok egyezni, ha csak szerémi zöldet telepítenek. Nekem az a bor, ami a magyar borok kóstolóján volt, nagyon-nagyon bejött.

Szerémi 2010.03.15. 21:46:28

@RAMBO: Köszönöm. Az a bor még az 1909-es telepítésű bácskai fejművelésű szőlő termése volt. Szerémben a Szerémi Zöld is kiveszett, de azt is viszatelepítettük, és az idén egy házasításban le is töltjük. Ígéretes fajta.

zoli 2010.03.15. 22:25:46

@Szerémi: Elolvastam, de rögtön utána ezt is: "A programmal kapott kombinációk további elemzéseket igényelnek, a biztos pedigré meghatározására 12 lokusznál
több, legalább 30 bevonására van szükség."

Rögtön utána a furmint-heunisch weiss vélhető rokonságot is említi.
A heunisch nyugaton is kutatás tárgya, több tucat fajtával hozák kapcsolatba.

A furmintról tudtommal az járja, hogy a Balkánról a Szerémségen keresztül terjedt. Idővel biztosan tisztul a kép, de a lényegen nem változtat: a furmint magyar fajta. Kishíján az összes neves francia kékszőlőről kiderül, hogy a Pireneusokon túlról származik, mégis mindig franciaként fognak tekinteni rájuk, ugyanez a helyzet a furminttal is.

Sárfehér 2010.03.16. 13:43:11

Ez a hajnos/rakszőlő azonos a mustos fehérrel, amit Balla Géza palackoz?

Egyébként én is úgy olvastam, hogy Csáktornya, de még Lüttenberg (Ljutomer) szőlőhegyei is többnyire furmintból álltak.

Sárfehér 2010.03.16. 13:46:01

Hungarian Furmint: Mondok mégegyet: Hungary for Furmint, és ez még némi szójáték is, bát lehet, hogy becsületes angol hascsikarást kap tőle (mármint a szójátéktól).

fiatalborivo 2010.03.16. 15:12:45

@Szerémi: @Kóstolómester: Hát elolvastam én is a megjelölt 53. oldaltól lefelé néhány dolgot, de a végén nem derül ki semmi, mert a táblázatban azt mondja a származási helynél a furmintra a szerző hogy fehér furmint. Fehér furmint meg külön nem szerepel a táblázatban. Tehát akkor honnan származik? A másik hogy a Chardonnay = Pinot Noir x Heunisch weiss x Ismeretlen = Furmint az nekem gyanús, ugyanisa matek szerint ez ugye azt jelenti hogy a Furmint = Chardonnay. Ez ugye nem igaz meg nem is ezt irja de akkor a tökért így jelöli? Az írása szerint a Chardonnay féltestvére a Furmint, a pinot noirhoz semmi köze a furmintnak(mert kék szám nincs a furmintnál), és a Heunisch weiss-szal is féltestvér. Összesen 3 fekete szám van ami az ismeretlentől jöhet. Gyakorlatilag akkor a Chardonnay és a Heunnisc weiss keresztezése nagyon hasonló lehet a furminthoz? Jól értem? Aki olvasta a disszertációt.

zoli 2010.03.17. 08:08:21

@Sárfehér: nem, a mustos egy másik fajta (ha minden igaz, a királyleányka egyik szülője is egyben). Amúgy Erdélyben is termesztették a hajnost, ott hóvíz (hochweiss) néven futott.

Pont tavaly jártam Ljutomer-Ormoz környékén, ők annyira biztosak a sipon-furmint egyezésben, hogy volt termelő, aki egyenesen furmintot írt a címkére. Amúgy a sipon az első számú sláger, ízre valóban hasonlít.

@fiatalborivo: sztem félreolvastad. Csak annyi derül ki, hogy a furmintnak és a chardonnay-nak is vélhetően a heunisch az egyik szülője.

Szerémi 2010.03.17. 20:47:15

A hivatkozott tanulmány sem ad 100%-os választ, de mivel a tesztfajta Chardonnay esetében hiba nélkül kijött a két felmenő, a Pinot Noir és a Hunszőlő (Heunisch), és a Plavac mali-Primitivo azonosság is, így jó esély van a Furmint esetében is a származás helyel-közzel való beazonosíthatóságának.
Amúgy én is találkoztam már azzal, hogy a Heunnisch( Hunszőlő) a Furmint egyik felmenője. A Szlovénok valóban Siponnak nevezik, a horvátok és szerbek pedig moslavacnak. Korábbról nem ismerik a fajtát, magyarországról származtatják.
Íme egy kis ínyencfalat furmint rajongóknak:
www.farmit.hu/rde/xbcr/farmit/images/_uj_szolofajtak_PerneszGy.pdf
M.Oszkár
süti beállítások módosítása