Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Vylyan Duennium 2006

2011.03.25. 08:00 - Az Alkoholisták

Ezt a palackot a borászattól kaptam, és zavarban vagyok, mert nem igazán tetszett. Zavarban vagyok és meg vagyok lepődve: a Vylyan mindig is a kevés villányi kedvenceim egyike volt. A boraikban mindig éreztem egyfajta egészséges klasszicizmust; világpolgári józanságot; kompromisszummentes egyensúlyt és ihatóságot. A bordeaux-i fajtákból készült boraik jól sikerült bordóiaknak tűntek, és nem újvilági újraértelmezésnek; a középáras Montenuovo például sok 15 eurós bordeaux-it meg tudna szorongatni. Soha nem felejtem el, hogy 2006-ban a Gróf Degenfeld éttermében az AXA/Disznókő stábbal vacsoráztunk, és volt az asztalon jónéhány 2000-es vörös az AXA-istállóból, köztük nem egy nagynevű chateau-é, de kínos módon az est végére csak egyetlen palack ürült ki: a 2000-es Vylyan Montenuovo. Az tényleg itatta magát!

Ha valami, akkor éppen az ihatóság hiányzik a 2006-os Duenniumból. Komolyságban nincs hiány, és koncentrációban, struktúrában is leteszi a névjegyét. Közvetlenül nyitás után remek frissesség és cseresznyés savak jellemzik, és csak a hátcímkére nézve tudatosult bennem, hogy az alkohol bizony 15,5-es. Ám minden újabb perccel a pohárban a frissesség halványul, és egy krémes, olajos, szuperérett és kissé túlextrahált bor rajzolódik ki. Másnapra már szinte lehetetlen egy pohárnyit meginni belőle. Bármik legyenek is ennek az évjáratnak az erényei, nem tartanak sokáig.

Régebbi jegyzeteimet újraolvasva, azt láttam, hogy a Duenniumokkal kapcsolatban mindig is hullámzottak az érzéseim. Volt, hogy tetszettek, máskor viszont értetlenül álltam a mértéktelen gazdagság előtt. A 2000-es remek volt, de abban csak 13,5 százalék az alkohol. A 2003-as fiatal korában pazarul gyümölcsös volt, de a 14,85-ös alkoholjával második pohárra nem csábított, és a későbbi kóstolások alkalmával elszaporodtak az oxidációra, hanyatlásra utaló jegyek. Attól tartok, hogy a 2006-os még tovább ment ezen a vonalon. Szoktunk olykor "versenyborokról" beszélni, amiket úgy alakítanak, hogy az első 5 másodpercben nagyot szóljanak, aztán utánuk az özönvíz. Ezzel a fogalommal néha visszaélnek, de egy fölnyitott Duennium teljesítménye kétségtelenül lefelé görbül. A villányi "nehézbombázó" szubkultúráról már megírtam korábban a véleményemet, és én azért szorítok, hogy a Duennium visszanyerje az olcsóbb kistestvér, a Montenuovo megközelíthetőségét. 

Pontszám: 3-4?

[Wojciech Bonkowski]

Címkék: 2006 négypontos hárompontos villány vylyan duennium bonkowski

76 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr582769825

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tomaho 2011.03.25. 08:42:36

@Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol):
Azért mert más a véleménye, mint a tiéd? Nem hiszem. Inkább érdekes írás.

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2011.03.25. 08:48:54

@Tomaho: nem feltétlenül más a véleményem, de pont, hogy a duennium a villányi "nagybor" mezőnyben nem egy nehézkes-konyakos tanninszörny. Nem könnyű ital,de nem is annak készült sztem. Nincs rendes összehasonlítás, nincs elemzés, csak annyi, hogy "nem jó meginni másnap egy pohárral" meg "nincs légiesség...."? Ez nem egy irsai olivér....!!!

2011.03.25. 09:19:08

őszintén nem értem, hogy ha a jóember nem szereti az ilyen borokat (testes, nagy, dél-pannon), akkor:
- minek issza?
- minek küldenek neki?

beragadt 2011.03.25. 09:22:25

Érdekes polgár pukkasztó jellegű írás, de kétségtelenül tény, hogy Villány legnagyobb kihívása, hogy ugyanezt a "nagyságot" alacsonyabb alkohol mellett is el tudja érni.

Szerintem ez ma még csak Iványi Zsófinak szokott sikerülni.

Cher Mr Bonkowski,

Je serais interessé si vous avez eu la chance de deguster les vin du ZSófi Iványi? Si oui, peut-etre vous pourriez partager avec nous votre experiance.

Merci.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.03.25. 09:34:39

@Parci: Szerintem keresi bennük az eleganciát és a fineszt, és ha nem találja, akkor az a pontokon is meglátszik.

takács bálint - zsebtévé 2011.03.25. 09:51:16

@drbarta: @Parci: Ezt a Duenniumot kivételesen kóstoltam, nem csak egy pohárral. Ha nem is 3-4, de max. 5-6 pont. 13 ropiért ez nem túl sok.
A leírtak nagy részével egyetértek. Tényleg nem elegáns és nem fineszes. Nagytestű és buffla. Ha van mellette kifinomultabb versenyző, akkor ez még jobban érződik rajta. (Mellesleg vannak vélemények, miszerint még ennél is több benne az alkohol.)

tb - zstv

2011.03.25. 10:11:19

@drbarta: nem szokta megtalálni, nem is rémlik tőle olyan értékelés az utóbbi fél évben, évben, ahol lelkesedne ilyen jellegű borért. ennek fényében nem értem, miért issza őket és miért küldenek neki. én sem próbálkozom újra és újra könnyed rozékkal, hátha találok valamit, ami mégis kedvemre való. nem az én műfajom, minek erőltessem?

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.03.25. 10:22:45

@Parci: Én úgy gondolom, hogy NEM a "vastag, tanninban gazdag vörös nagyágyú" stílussal van neki gondja, hanem az elegancia és jól fogyaszthatóság hiányával. Hidd el, ebben a stílusban is létezik finesz, amit ezek szerint ő sokkal nagyobb százalékban vesz figyelembe a pontozásnál, mint az általános beltartalmat.

bortitys 2011.03.25. 10:34:10

Inkabb A.g-nak hiszek.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.03.25. 10:40:32

Most én is piszkálódni fogok egy kicsit, de egy ideje sokszor eszembe jut... nem lehet, hogy tévedtek Villányban, és nem cabernet-kre kellett volna "specializálódni", hanem syrah-ra, grenache-ra, cinsault-ra és mourvedre-re? Nem lehet, hogy Villánynak jobban állna a "magyar CdP" brand, mint a "magyar Bordeaux"? (Nem tudom, kérdezem.)

bortitys 2011.03.25. 10:51:55

Nekik is hiszek.
Pécsi borozó:
Villányi Duennium 2006

Gazdag, fűszeres illat, Kávé, csoki, dohány. Némi szegfűszeg és csillagánizs édesíti a fűszerképet, amihez fekete ribizli és fekete áfonya társul. Élénk savak, érett csersav, elegáns, egészen bársonyos, ráadásul komplex textúra. Szerkezetben sokszorosan rétegzett, nagyon sok időt kell neki hagyni, de meg is kívánja, és meg is hálálja. Öszszetett, hosszú, értékes bor az útja kezdetén.

Kóstolás időpontja: 2010. május 11. kedd

dagadtos 2011.03.25. 11:44:36

Juj, az a fránya 2000-es Pichon-Longueville elvérzett egy Montenouvo mellett. De milyen remek lett volna egy jó kis fröccs! Az ám csak az itatós!

2011.03.25. 11:45:58

@ringsider: hú, most megfogtál. :)

@drbarta: kóstoltad már a bort, tudod, hogy nem elegáns, "nincs benne finesz"?

2011.03.25. 11:48:11

@dagadtos: te vagy az én emberem! :)

felvetés 2011.03.25. 12:03:07

Jajj! Lehet kritizáni a bort, de a 3-4 ponttal önmagát teszi hiteltelenné. (Vagy esetleg 5 pontos rendszerben bírál? :) ) A nagyágyúk Villányból szintén nem az én kategóriám, de azért illik függetlenül bírálni egy bort. És ez a bor többet tud ennél, nekem kifejezetten tetszett 2x is.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.03.25. 12:19:15

@Parci: Nem kóstoltam és egy percig nem állítottam, hogy SZERINTEM nincs benne elegancia. (ami ugye így elég non-szensz lenne:)

Arra reagáltam, miszerint szerinted Bonkowskinak nem kéne teltidomú vöröset innia, mert a STÍLUST nem szereti.

Nehezen tudom elképzelni, hogy ne lenne a kóstolási lajstromában rengeteg nagyvörös "referencia pont" a nagy világból, melyekben a nagyság mellett talált kifinomultságot is. Így SZERINTEM nem a stílust nem szereti, hanem nem találja meg az eleganciát sok magyar nagyvörösben.

De ha bizonytalanok vagyunk, akkor kérdezzük tőle meg!

2011.03.25. 12:33:20

@drbarta: az az igazság, hogy 3-4 pontot adni erre a borra (ez ugye az iható folyóbor kategória) akkora orbitális szereptévesztés, hogy nincs sok kedvem további eszmecserére. dagadtos kommentjét ajánlom szíves figyelmedbe.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.25. 12:54:38

Azért a korrektség kedvéért érdemes ránézni, hogy mit is jelent a 3-4 pont:
alkoholista.blog.hu/2010/11/09/igy_pontozunk_mi_2010_osz

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2011.03.25. 13:13:29

@parci: mekkora korrekt duma "ORBITÁLIS SZEREPTÉVESZTÉS"

@dagadtos: ja, irsai fröccs :)

@felvetés: vagy 4-esben....

javaslom akinek van alkalma kóstolja meg a bort és ha nem fekszik neki a stílus akkor próbáljon meg simán objektív maradni

kóstolt ez a pofa valami mást is 2006ból villányból? vagy visszakézből fika?

albert gazda, pécsi borozó,
borravalo.hu detto

"40% merlot, 33% cabernet franc és 27% cabernet sauvignon. Az illat komplex, nem durva: keleti fűszerek mellett érett gyümölcsösség, feketecseresznye, aszalt szilva. Elegáns, nem letaglózó, ismét remek hordóhasználat, a egész kompozíció túlzásoktól mentes. A kortyban letisztult ízképpel találkozunk: sima felületű tannin, észrevehetetlenül dolgozó, passzoló savérzet. A gyümölcsök vastagon áradnak fel a szájpadlásra. Nem véletlenül van ginkgo biloba (az örökkévalóság szimbóluma) a címkén: a legjobb dűlők válogatása, mégsem egy hedonista és tehervonat-testű romboló, hanem egy elegáns messze hordó ágyú."

Daeril 2011.03.25. 13:24:42

A bort nem kóstoltam, nem tudom megítélni a pontszámot.
Sokat segítene, ha írna a kedves szerző egy olyan magyar vörösről, ami ízlik neki. El tudnánk helyezni az íztérképen az értékelő pontjait. Azt már nagyjából sejtem mi nem ízlik neki, de mi lenne a jó irány szerinte.
Talán ki kellene lépnie a villány / szekszárd régióból. Esetleg sopron vagy egerből kóstolni. Vagy egy dűlős Losoncit. Nemtudom. Ha tényleg semmi nem ízlik neki az országból akkor legalább tudnám, hogy nem ugyanazt a csatornát nézzük...

2011.03.25. 13:27:58

@beragadt: je n'ai pas eu le plaisir de deguster ces vins, mais quand j'en ai l'occasion, c'est avec plaisir que je partagerai mes impressions aves les chers lecteurs de MA.

muskotály küvé 2011.03.25. 13:34:26

@mistinguett: amiket írsz, plusz a cabernet-ekben közös, hogy a tágabb környéktől teljesen idegen fajták; min. 20 év (telepítés, ill. szőlészeti-borászati gyakorlat kialakulása), mire egy ilyenből ki bírják hozni a maximumot.
Ez nem így megy, hogy Villány Bordeaux helyett legyen inkább CdP, aztán két év múlva meg mongyuk Rioja. De ha lehet választani, akkor legyen inkább Cote D' Azur, lenne citrom meg narancs, és jókat fürödnénk a tengerben. (De addig is Villány legyen Villány.)

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2011.03.25. 13:59:19

@muskotály küvé: Tudom, tudom, nem is akartam indítványozni, hogy szaggassuk ki az összes bordói fajtát Villányban, csak filozofálgatok. Nincs sok értelme, tudom, de nem bírom visszatartani. :)

muskotály küvé 2011.03.25. 14:33:14

@mistinguett: én annak is örülnék, ha a jelenlegi fajtaválasztékból (beleértve a lenézett kadarkát, portugiesert) tudnának megbízható választékot produkálni :)

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.03.25. 16:46:08

@Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol):
Ostoba.

.....................
nem tudom ki vagy, de ez a hozzászólás a mostanira szűkítette a "hozzádszólásaimat", lévén rühellem, ha valaki nem a véleményét fejti ki a fórumokon, hanem azokat sértegeti, akiknek más véleménye van.

ez az alapvető vitakultúra teljes hiánya, ami sztem nem ide való és kérem a fórum szerkesztőit, hogy az ilyeneket LEGYENEK KEDVESEK TÖRÖLNI.

más.
megint tetszik a szerző írása, mert súlyos problémának tartom a Vylyan borainál, hogy nagyon hamar szétesnek. és a miértet évek óta nem tudom megfejteni. nem értek hozzá, de ha valaki igen, akkor az biztosan meg tudná mondani, hogy ez technológiai hiba-e vagy más, ívásnál zavar, le is szoktam a boraikról, pedig 2003-06 között a kedvenceim voltak.

nagyon támogatom Daeril javaslatát, hogy a szerző nevezzen meg egy 4-5 magyar vörösbort, amit kedvel, hogy felállítson valami koordináta-rendszert. könnyen hitelét vesztheti, ha állandóan csak kritizál.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.03.25. 17:30:16

@szenvedély S.: "nagyon támogatom Daeril javaslatát, hogy a szerző nevezzen meg egy 4-5 magyar vörösbort, amit kedvel, hogy felállítson valami koordináta-rendszert. könnyen hitelét vesztheti, ha állandóan csak kritizál."
Gyakorlatilag minden szóval egyetértek. Jogos. Számomra nehéz komolyan venni olyan valakinek a leírásait, aki állandóan szűkmarkú a pontokkal, és soha nem elégedett...

2011.03.25. 17:39:25

@szenvedély S.: @demisec: annyival egészíteném ki, hogy mindenképp 4-5 komoly, nagytestű vörösbort, mert ugye könnyedre, csúszósra példák nem volnának jelen esetben túl relevánsak.

loading 2011.03.25. 17:46:07

@Parci: Most egy rövid levezetés, hogy te is értsd - kapta, megkóstolta, nem ízlett, leírta. Az a palack ilyen volt számára és kész. Szerintem magad lennél felháborodva, ha a te véleményedet ilyetén formán kérdőjeleznék meg. @beragadt: Iványi Zsófi boraival egy problémám volt eddig - nagyon nagy esélyed van arra, hogy rossz palackot (szétesett bor) fogsz ki. Ajándékba nem vinnék tőle.
Amikor jó palackot fogsz ki, akkor valóban remek bor.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2011.03.25. 17:57:52

Engem is érdekelnének a szerző referencia-borai.
Viszont ahhoz, hogy az ízlését megismerjük, szerintem nem szükséges csak magyar tételekre szorítkozni. Kifejezetten érdekelne, hogy a nemzetközi porond ismert tételei közül melyeket tartja etalonnak, melyek stílusát tartja Villány számára követendőnek. (nagy testű vörös témánál maradva szigorúan)

2011.03.25. 18:21:12

@loading: mindenképp klassz, hogy ezt és így leírtad. vagy nem.

persze vagyunk egy páran, akik "nem értjük", még mielőtt arra gondolnál, hogy egyedül én vagyok ilyen hülye. vagy nem, és csak engem zavar, hogy mennyire nem értelmes (és fair) dolog "könnyedséget" keresni/számonkérni egy "nehéznek" szánt borban/-on.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.03.25. 18:45:32

@drbarta: kérlek, legyen akkor 2x5, mert a nemzetközi borok közt nem mozgok olyan otthonosan.:-)

fugu 2011.03.25. 18:47:09

Én most kóstoltam a VinCE-n, és véleményem szerint semmiképpen nem négypontos kategória. Én inkább 6-7 köré tenném, de ahhoz hosszasabb szemlélődés szükséges.
Viszont néhány hete kóstoltam a Pillangót, pedig ihattam volna akár, mert vendégségben kínálták, de inni nem volt kedvem, olyan hordós volt sajna. Nagyon nagyon csalódtam. Hazaérve aztán utána néztem az okoknak: 18 hónap 80%-ában első, 20%-ában másodtöltésű hazai hordóban. Ez soknak tűnt most nekem. Anno a Pannon Top 25-ön kóstolva 2009-ben nem tűnt fel, vagy én változtam, vagy mindketten...

ilCapitano 2011.03.25. 20:33:08

A Duennium sose volt "ivóbor", egyszerűen azért, mert nem azért alkották meg, mindamellett van igazság a kritikában. Tavaly ősszel kóstoltam a három nagy Vylyant (Mandolás, Pillangó, Duennium)a Villányi Vörösborfesztiválon és be kell vallanom, hogy a Montenouvo az én ízlésemhez is közelebb áll. Egy időben nagyon odavoltam az agyonkoncentrált borokért (pl. Magnifico, Capella), most inkább a közepes testű, gyümölcsösebb, ugyanakkor a hordó jegyeit is felvonultató borokat kedvelem.

fugu 2011.03.26. 06:59:45

@ilCapitano: A hordó jegyeit mutató borral nem is volna gondom. Ennek mértéke a kérdés.
(a Capella két éve két dologgal döbbentett meg: az ára, és az hatalmas test! Most újra megkóstoltam, és nem értem, miért voltam úgy oda anno.)

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2011.03.26. 09:32:46

@szenvedély S.: gonosz, renegát, túlképzett felháborítógép vagyok... a véleményem pedig ott van a többi kommentemben, csak elsőre nem tudtam másképp összefoglalni.... lásd Dali és a vak esete

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2011.03.26. 09:34:01

@Parci: "mennyire nem értelmes (és fair) dolog "könnyedséget" keresni/számonkérni egy "nehéznek" szánt borban/-on."

Mennyire nem értelmes... ostoba!
Szívemből szóltál.

2011.03.26. 09:38:43

@ilCapitano: @fugu: az a vicc, hogy ezzel sokszor én is így vagyok, nem vágyom arra a töménységre, amit egy-egy ilyen csúcsbor ad (no meg, az áruk miatt úgy sem veszem őket). egy ráspi mágus 2007 sokkal inkább képviseli azt, amit mostanság igazán szeretek egy vörösborban.

.

de ettől még képes vagyok a helyén kezelni egy duenniumot is. és igenis kiakaszt, amikor mások módszeresen nem. a loading által oly kedvesen vázolt "megkóstolta, neki ennyit tudott" érveléssel sem igazán lehet mit kezdeni, ez egy olyan joker, amivel bármilyen kritikát és eredményt legitimálni lehetne. és nem, nem arról van szó, hogy ne lehetne kritizálni ezt a bort.

de tudom, hogy én vagyok a barom, hogy fogadatlan prókátorként rendre megvívom ezt a szélmalomharcot. :(

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2011.03.26. 11:39:28

@Parci: Pedig igazad van! Ezen a szinten ez nem tetszik-nem tetszik kérdés, mert az olyan mint a ..., mindenkinek van de senki nem kíváncsi a másikéra.

Rendesen leírni az arányokat, legalább címszavakban körülírni a struktúrát, textúrát, savat, tannint, alkoholt, az összbenyomást és aztán lehet írni, hogy nem issza szívesen.

De így olyan benyomást kelt, hogy nem tud kóstolni csak tetszik-nem tetszik, vagyis ostoba.

Leonardo Di Cabrio (ex-Fidel Castrol) 2011.03.26. 11:42:23

Illetve akkor sem azt írni, hogy nem issza szívesen, hanem mondjuk azt, hogy a túlextraháltság egy túlextraháltságot kereső piacon miért hiba (valljuk be, valljuk be - aki egy tízest felpattint érte lehet, hogy még mindig a lekvárt és a "barrique" feliratot keresi)?

Vagy azt, hogy az összetevők hol viszonyulnak hibásan egymáshoz és ez világviszonylatban miért probléma... vagy azt, hogy miért zöld-porózus-tapadós-éretlen a tannin (ha az!) és az miért baj ebben a kontextusban.

Na.

2011.03.26. 17:18:05

ha mást nem is jó reklámot csinálnak a bornak, rég volt itt ennyi komment:)

2011.03.26. 21:11:46

Dear All
you all seem convinced I critise the 2006 Duennium because I don't like the style. Please read my article more carefully. This wine is just out of balance. It is flabby and oxidises within half an hour in the glass. There's no hope it will improve with age. It has nothing to do with the style - as I wrote, the 2000 vintage, made in the same style, was a brilliant wine because it had balance.
You criticise me for being ideological - but you are being every bit as ideological in your positions.

Sárfehér 2011.03.26. 22:33:04

@wojciechbonkowski: It's worthless. Those guys often criticize the wines from Villány either for the style or because the outcome is sometimes below the rather high expectations. But once a foreigner (even though I always wonder how can a Polish-man considered to be a foreigner in Hungary) dares to show the slightest critical attitude to the same wines, they became a fury...

P.S: Don't you ever try to criticize any Kadarka from Szekszárd. :)

2011.03.26. 22:35:35

@Sárfehér: thanks for the solidarity :)

2011.03.27. 10:02:12

@wojciechbonkowski: The reason for citing you ideological is, well, mostly out of experience (at least here in this blog). I have yet to see an actual writing of yours that isn't actually highly critical of a "big wine" from Villány/Szekszárd. I am not saying it will never happen, but as far as I remember it hasn't happened yet (again, here. I admit I do not read your own blog).

The other reason why some people (including me) aren't very fond of your critiques about such wines is that you seem to be missing things from the wine that weren't the goal in making them in the first place. You want them to be something they were never meant to be! (since you advised "us" to read your lines more carefully, I respectfully advise you to think about this for a moment, even if I am just a simple, lowly reader :)). Now, whether that style has an international future or whatsoever is definitely a question of debate (or maybe it even isn't), but that's not what we are talking about here.

I also like the Montenuovo a lot and prefer the more spicy, witty-fruity, medium bodied wines most of the time to the "big guns", but that doesn't keep me from both liking, understanding AND valuing(!) them. To be honest, in your case I am not so sure anymore, but that's just my opinion of course. 3-4 points for this wine surely doesn't contradict that...

Just to be clear: noone here said this wine cannot be faulted at all as it can. Some of the critique is spot on. Still, you generally seem to be averse of this style and continuously unable to separate yourself from your critique. Again, here at Művelt Alkoholista.

@Sárfehér: while this may bear some truth to it, you and I both know it is much easier to take "these guys" for stupid than to admit they might just also have a point...

2011.03.27. 10:15:07

@Parci: Thank you for your thorough comment. Of course I have my set of references. I don't really believe in 100% objective assessment; tasters are not machines. It's an illusion (partly encouraged by the 100-point scale) that wine can be valued with pure objectivity. There is always a set of ideological premises, even if subconscious.

The message I'm trying to get across here on Alkoholista is that the blockbuster style of Villany, Szekszard and now unfortunately also Eger is just based on wrong premises. The natural conditions of these regions don't really allow to make a balance wine at so much ripeness, concentration and alcohol. Chateauneuf and Barossa can do that sometimes, but Hungary just seems to be more successful at medium-bodied, fresher reds. The opposition of Montenuovo and Duennium is telling.

That doesn't mean I'll always downgrade a red from Villany just for being big. I recently reviewed Csaba Malatinszky's 6 wines here and had positive things to say. Those wines are balanced. Duennium, Primarius or Libra aren't. I look forward to tasting more and sharing my thought with you and other MA readers.

2011.03.27. 10:41:02

@wojciechbonkowski: "The natural conditions of these regions don't really allow to make a balance wine at so much ripeness, concentration and alcohol."

That is an interesting thought, which unfortunately needs quite some time to be proven or disproven. But most Hungarian winemakers are very "young", so let's get back to this in, say, 30-40 years for a start. :) (and then 2-300 years to be sure :))

"I recently reviewed Csaba Malatinszky's 6 wines here and had positive things to say. Those wines are balanced."

I might have to re-read that post as I don't remember it being too positive.. ;) (but having tasted Malatinszky's 2007 Kúria CF and finding it somewhat lacking excitement I partly agree)

"I look forward to tasting more and sharing my thought with you and other MA readers."

Bring it on! :D

On a more serious note, have you tasted Sauska's CF, Merlot or Cuvée 7 (any versions) recently? Or even Gere's Kopar 2006? I definitely find most of them overpriced, but one thing I cannot blame them for is balance. I am really curious about your take on them.

2011.03.27. 10:47:20

@Parci: I did taste Sauska's 07s last year at Pannon Bormustra. Will seek to retaste them this year before writing them up. So far I find them quite heavy on the oak and extract.

2011.03.27. 10:52:01

@wojciechbonkowski: Have you tasted any big reds from Hungary in the last couple of years that you really liked?

2011.03.27. 11:17:17

@wojciechbonkowski: Thanks for the info!

We recently finished off a Takler Bikavér Reserve 2006 magnum bottle, it was very nice for sure. I wasn't too fond of the Gróf Buttler Phantom though, especially for the price and found its regular Syrah more exciting (which again paled to the Sauska CF 2007 following it). I have yet to taste the others.

zoli 2011.03.27. 11:42:34

@wojciechbonkowski: "The natural conditions of these regions don't really allow to make a balance wine at so much ripeness, concentration and alcohol"

Én magyarul válaszolok, mert gyengébb az angolom, azért remélem célba ér. Korábban is előjöttek már szélességi fokok, összehasonlítások más borvidékekkel, de elég speciális eset ez a Kárpát-medence. A mi klímánkra jellemző ún. vénasszonyok nyara - vagy indán nyár, hogy nemzetközibb legyek - ami lehetővé teszi a késői érésű (nyugati) fajták kellő cukorfelhalmozását, ami nehézkesebb/ritkább, hogy ezzel nagyjából párhuzamosan fejlődjön a szőlő biológiai érettsége. Ezért is gyakori - és bizonyos szemszögből nézve szükséges - a magas/égető alkohol jelenléte, mert a cukortartalom korábban eléri a kívánt szintet. A hagyományos pontuszi (azaz a közelebbi környezetünkben kialakult) fajták általában gyengébb cukorgyűjtők, így azokból eredendően jobb eséllyel készülhetnének kerek, egyensúlyos borok (hogy miért nem ezzel hadakozunk akkor inkább az egy másik téma...). A kiigazítás terméskorlátozással, zöldmunkával korrigálhat valamennyit a helyzeten, de hőmérsékletet, napsütést a kellő időben nem lehet utólag a borba csempészni (persze sokan próbálkoznak vele).
Ennek ellenére jó, kiegyenlített években értő kezekben, nem tolakodó pincetechnológiával egyáltalán nem lehetetlen a feladat. Sztem Szekszárd a legideálisabb termőterület mindehhez, példának okáért, érdemes megnézni egy-egy alap fajtatiszta merlot-t vagy cabernet-t Mészárostól, Németh Jánostól vagy éppen Heimanntól.

Sárfehér 2011.03.27. 12:57:49

@Parci: I mean every wine-producing country has a strong nationalism in wine, and this is well understood. We (stupid guys, including me) are certainly no exceptions at all. We like our wine districts and at same time we are worried about their future. That's why we tend to form exaggerated opinions, talking about dead-ends or something just oppositely. Certainly, I do not like to read negative comments on our iconic wines, but have to accept it (or at least to keep in mind), first of all, that of somebody from Poland, ever being the most important target of our wine export - and hopefully the most important one in the future.

Any case, those comments sating that "why on earth he tastes Villány wine once he does not like the style", are really stupid. :)

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.03.27. 12:57:52

@wojciechbonkowski:

after running thru your points/answers I just would like to confirm that I accept ur points. on the other hand thanks for being so nice and letting us know your Hungarian preferences.

it seems an uphill battle (or a nice fight) that u started here. being a foreign expert is always difficult cos u have to gain credibility. the first part of it was provided by the MA who let u present urself here. IMO the second phase was done by u properly as u have gained that credibility.

so pls carry on writing about the opinion of urs but remember this credibility issue might not be over with others and never forget the pride of Hungarians.:-))

anyways, good luck!

2011.03.27. 14:31:27

@Sárfehér: értem, hogy mire gondolsz, de nem egészen ezt írtad első körben. és fenntartom, hogy ez az egész kérdés oda sem egyszerűsíthető le, hogy néhány hülye vadmagyar képtelen elfogadni a kritikát a (tévesen) ikonikus(nak gondolt) borairól.

példának okáért Albert Gazda blogjában eléggé más véleménnyel találkozhatsz jópár itt (le)pontozott borról, és őt sem gondolom kevésbé kompetensnek. nála konkrétan kevésbé érzem, hogy az egyéni preferenciái rányomnák a bélyeget az értékelésre.

de fordítsuk meg a dolgot: szerinted tényleg 3-4 pont a vylyan duennium 2006?

takács bálint - zsebtévé 2011.03.27. 14:39:27

Amikor korábban azt írtam:
"Nagytestű és buffla. Ha van mellette kifinomultabb versenyző, akkor ez még jobban érződik rajta."... pont az NJK 2006-ra gondoltam, mivel azt kóstoltuk össze a Duenniummal.
Nézzétek meg, mit ír róla - az sem az Ő kedvenc stílusa, de OK - szerintem elég objektív.

tb - zstv

Sárfehér 2011.03.27. 14:40:49

@Parci: Ha elolvasod, én nem írtam a borról, mert nem kóstoltam. A sértődöttséget értem, a személyt érintő riposztokat nem. Ma is, sajnos, csak egy dugós mátrai szürkebarát jutott... :S

2011.03.27. 14:43:18

@Sárfehér: okok, szerintem kibeszéltük ezt a vonalat. :) nekem ma még semmi sem jutott, az egy hete nyitva lévő laposa juhfark meg már tegnap sem csúszott. :)

2011.03.27. 14:44:03

@takács bálint - zsebtévé: anélkül, hogy túlmisztifikálnám a pontok jelentőségét: te hányra taksálnád?

Sárfehér 2011.03.27. 14:47:09

@Parci: Hát ez a baj. Vagy nincs bor, vagy nincs társaság, vagy vezetek. (Vagy nincs kivel, vagy nincs hol, vagy nincs mivel - mire is mondtuk ezt vagy huszonöt éve?:)

2011.03.27. 15:08:57

@Sárfehér: ismerős probléma. bunkó pesti :) haverjaimnak már szentendre is messze van, jobbára az asszonnyal iszogatunk esténként, de így magunkban egy palack simán kibír 2-3 napot. jobb az, amikor hatan vagyunk és megiszunk 6-8 üveg bort.. :D

2011.03.27. 16:19:00

@Parci: (jó, közben leesett, hogy már megírtad a topik elején...)

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.03.27. 16:44:50

@BZoltan:

ha angoltanárra/lektorra lesz szükségem, biztosan téged hívlak majd.

nem is értem hogy-hogy nem került még sor erre?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.27. 20:56:12

@szenvedély S.: oké, szólj bátran. Szívesen segítek.

Sárfehér 2011.03.27. 21:47:54

@Parci: Majdnem. Megyünk a város másik végébe barátokhoz. Válogatom a borokat hozzá. Mondom az asszonynak, busz-metró-HÉV. Na ne szórakozzak vele, mikor érünk haza... :( Feltétlen szóljon, aki járt már így.

2011.03.27. 22:46:22

@Sárfehér: ott aludni nem opció? :)

(amúgy ma végül egy orsi 2007-es kutyahegyi zweigeltet bontottunk. nem rossz, de őszintén szólva többet vártam. hiányzik az izgalmas zweigeltes fűszeresség, sok viszont a fa és ez megborítja. holnap visszakóstolom, hátha a kaja tett be neki.)

dalton1 2011.03.28. 10:36:59

Többször kóstoltam a '06-os Duenniumot, volt hogy 18-24 órás szellőzés után (dekantálóban! -> nem esett szét egyáltalán!).
Nem az én stílusom, mert nagy, erőteljes, brutális, sűrű. Nekem picit mindenből sok. De összehasonlítva más ilyen stílusú villányiakkal kiemelkedőnek találtam! VILLÁNYIAKKAL!!! Ez a bor nem bordeaux-i és nem újvilági!!!
Miért tartja magát szakértőnek valaki ha még le is írja hogy nem szeretem a stílusát, 3-4 pont...

Nekem sem ez a stílusom, de a bor értékét nem az én szám íze határozza meg. Miért kellene minden bornak jól ihatónak lennie? Nem akarok minden borból meginni egy litert...aszúból sem, portóiból sem, Duenniumból sem...

Nincs erőm ezt angolul is megfogalmazni, értelmét sem látom...küldjön már neki valaki a biciklis másfeles vörösből!!! Tök jól iható, 12,5-es az alkoholja...és tényleg kellemes.
(Saját maguk alatt vágják a fát a borászok, ha komolyan veszik és a 10eFt-os csúcsboraikat küldik neki. Persze láthatóan volt értelme...)

Sárfehér 2011.03.28. 21:52:19

@Parci: Szóval, opciónak nem opció, lehetőségnek lehetőség, de, azt ugye, föl kell ajánlani...

2011.03.28. 22:43:57

@Sárfehér: nehéz ez az egész, na! :)

és aztán, ha össze is jön a buli, az ember szívesen zárná a sort valami ütőssel, mondjuk egy duenniummal, de akkor meg jön a 3-4 pontos hidegzuhany. ;)

mézesbandi 2011.03.29. 13:54:05

Most keresegettem a pincében, Vylian 2000-es Cuvee Zwack válogatás rendben volt, még 10 év után is finom volt.

lackó 2011.04.14. 00:09:30

Most vagyunk túl egy Vylyan kóstolón. Nem állítom, hogy a Duennium szakértője lennék (:)), de félretéve: ez egy nagy bor, sok értékkel, egyértelmű merlot-hangsúllyal és komoly potenciállal. Nem a kedvenc stílusom, mert valóban sűrű és nehéz, nehezen fogyasztható, de nem újvilági, nem mediterrán, nem francia, hanem egy igazi villányi nagy vörösbor. 3-4 pontos bornak belőni pedig ostobaság.
süti beállítások módosítása