Az orosz habzóbor termelők megállapodtak, hogy a jövőben nem fogják használni a "sampanszkoje" (champagne) nevet a címkéken. A termőhelyi elnevezések tiszteletben tartása általános törekvés (l. a kékoportó vagy a Tocai Friulano és tsai. esetét), de a jövő kényelmesen tág fogalom, márpedig a szándéknyilatkozat határidőt nem tartalmaz. Ráadásul "szovjetszkoje sampanszkoje" nem csak Oroszországban, hanem vagy féltucat szovjet utódköztársaságban készül (sőt állítólag Olaszországban és Spanyolországban is). Az elnevezést az ezerkilencszázhúszas években, a Sztálin-korszakban vezették be, amikor az Abrau-Gyurszo borászatnak jutott az a feladat, hogy a forradalom idején szétvert habzóboripart újraindítsa.
A mostani határozatot a vonakodók ellenkezését megtörve Borisz Titov, az Abrau-Gyurszo mai tulajdonosa verte keresztül. Titovnak Champagne-ban is van egy birtoka (Château d’Avize), de cáfolta, hogy a döntés kicsikarásával Champagne-ban akart volna jó pontokat szerezni magának. A Decanter híradása alatt megjelent egyik hozzászólásból kiderül, hogy a Duma által várhatóan rövidesen elfogadott bortörvény 2015-re írja elő az elnevezés kivezetését. Újabb érdekes adalék, hogy Titov champagne-i birtokán ugyan egyetlen termő szőlőtőke sincs, de a champagne név használati joga megilleti, vagyis Titov és az Abrau-Gyurszo jelentős sumákolási potenciál birtokába jutott.
A szovjet champagne végének kezdete
2011.10.31. 08:00 - alföldi merlot
A bejegyzés trackback címe:
https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr783341671
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
Lakásfelújító Feri · http://www.lakasfelujitas1.hu 2011.10.31. 08:31:32
Nem vagyok egy nagy alkoholfogyasztó egyén, de mindig orosz pezsgővel koccintok szilveszterkor például.
stüszi 2011.10.31. 12:34:13
Én is sokáig így tettem, de mióta valami magyar gazdaságban csinálják, azóta egy fos. Olyan mint mikor elkezdünk neves söröket gyártani, mindig fos a vége..
zoli 2011.10.31. 13:44:51
Tudtommal az itthon szovjetnek vélt Igrisztojét korábban is itthon készítették. A cirill betűk ezúttal lehet, hogy nem az oroszokat próbálták megvezetni. Sztem ne koccintsatok ilyesmivel Szilveszterkor, én amúgy se pezsgőt ajánlanék, inkább egy valóban ünnepi, nívósabb hazai terméket, de ha már alföldi pezsgő, az izsákiak száraz Szt. István meg Arany Sárfehér pezsgője kifejezetten jó választás igrisztojés árfekvésben.
elzee 2011.10.31. 13:49:13
@zoli:
az izsákiak készítik az Igrisztojét... :)
Amúgy szerintem is itthon nem pezsgővel illene koccintanunk ünnepi alkalmakkor, hanem egy szép aszúval.
az izsákiak készítik az Igrisztojét... :)
Amúgy szerintem is itthon nem pezsgővel illene koccintanunk ünnepi alkalmakkor, hanem egy szép aszúval.
zsoci 2011.10.31. 13:53:17
Hát nem tudom ki mit szeret(et) a szovjet "pezsgőn" de elég nagy vacak volt mindig is. Vannak sokkal jobb magyar pezsgők ( Hungári Extra Dry pl ).
Amúgy ez a névhasználati mizéria egy agyrém. Például a Kékoportó átnevezése kifejezetten iritál.
Amúgy ez a névhasználati mizéria egy agyrém. Például a Kékoportó átnevezése kifejezetten iritál.
zoli 2011.10.31. 14:20:28
@elzee: Én a Royalsekt termékeiről beszéltem, tudtommal nem követttek el ilyesmit.
Rövid netes kutatás után annyi derült ki az Igrisztojéról, hogy fészbúkon orosz pezsgőként nyomulnak, meg hogy Érsekhalmán van a telephelyük és többszörösen volt már (és talán van még) felszámolás alatt. Nem egyszer hajtottam már el a könnyűszerkezetes, rohadóban lévő épületük mellett, a pontos településre nem emlékeztem, de tuti nem Izsákon láttam őket.
Rövid netes kutatás után annyi derült ki az Igrisztojéról, hogy fészbúkon orosz pezsgőként nyomulnak, meg hogy Érsekhalmán van a telephelyük és többszörösen volt már (és talán van még) felszámolás alatt. Nem egyszer hajtottam már el a könnyűszerkezetes, rohadóban lévő épületük mellett, a pontos településre nem emlékeztem, de tuti nem Izsákon láttam őket.
zoli 2011.10.31. 14:27:31
@elzee: megnéztem a Royalsekt honlapját és tényleg ott van az Igrisztoje
zoli 2011.10.31. 14:28:35
@elzee: egyszerre
elzee 2011.10.31. 14:29:58
jaja... majdnem ugyanaz az alapbor, mint a Szt. István. :)
zoli 2011.10.31. 14:31:59
@elzee: mindenesetre az a Szt. István sztem vállalható, Arany Sárfehér dettó, az Igrisztojéról viszont nagyon rossz emlékeim vannak.
elzee 2011.10.31. 14:35:13
Borfeszten, a Várban beszélgettem velük: majdnem ugyanaz az alapbor, csak az expedíciós likőrben van nagyobb eltérés. De a Szt. István tényleg jó azért az árért...
zoli 2011.10.31. 14:41:45
@elzee: gondolom átvették/megvásárolták a márkanevet, tehát akár változhatott is a minőség, de inkább nem vállalkoznék a próbájára. Elég gáz, hogy ez a műszovjet cucc még mindig vonzónak számít nálunk...
zoli 2011.10.31. 14:44:38
@elzee: ez durva adat, nagy biznisz a tudatlanság, igénytelenség...
Pierr Kardán 2011.10.31. 16:26:29
@zsoci: Attól eltekintve, hogy a Hungaria Extra Dry száraz pezsgő, a mindenki által ismert, klasszikus fekete cimkés Igrisztoje meg édes; igen, tényleg jobb a Hungaria Extra Dry :-))
Pierr Kardán 2011.10.31. 16:27:39
@Pierr Kardán: Ja, és háromszor annyiba kerül a Hungaria Extra Dry :-(((
zsoci 2011.10.31. 16:31:51
@Pierr Kardán:
Hát ha az van ráírva, hogy szladkoje akkor édes, ha szuhoje akkor száraz.
polu-szladkoje az pedig félédes stb...
Vizsont még egy félreértést nem ártana tisztázni: A igrisztoje az a habzóbor, amiről a cikk szól. Létezik még un. sampanszkoje, ami palackos érlelésű, és sokkal jobb minőségű,de itthon még nem igazán láttam.
Hát ha az van ráírva, hogy szladkoje akkor édes, ha szuhoje akkor száraz.
polu-szladkoje az pedig félédes stb...
Vizsont még egy félreértést nem ártana tisztázni: A igrisztoje az a habzóbor, amiről a cikk szól. Létezik még un. sampanszkoje, ami palackos érlelésű, és sokkal jobb minőségű,de itthon még nem igazán láttam.
akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.10.31. 23:26:05
A ruszki pezsgőt csak a cukor miatt kedvelték milliók, ami ugye ápol és jótékonyan leplezi az ipari cuccot. Ennek a nosztalgiának a csúnya kihasználása folyik jelenleg is. Pár éve megkínált vki, a szovjet-ellenességem csak kiteljesedett és tökéletesedett vele. 8)
Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.10.31. 23:36:12
@akov: A ruszki pezsgőt csak a cukor miatt kedvelték milliók, ami ugye ápol és jótékonyan leplezi az ipari cuccot.
1. a mondatból vedd ki a ruszkit és tegyél bele bármilyen nemzetiséget;
2. a "pezsgőt" helyettesítsd a "bort"-tal, a "cukor" szót pedig a "barrique"-kal!
És egy hasonlóan fontos igazságra bukkantál...:-)
1. a mondatból vedd ki a ruszkit és tegyél bele bármilyen nemzetiséget;
2. a "pezsgőt" helyettesítsd a "bort"-tal, a "cukor" szót pedig a "barrique"-kal!
És egy hasonlóan fontos igazságra bukkantál...:-)
italosztály 2011.11.01. 18:40:44
én nemértem a fenti gyártóval kapcsolatos kommenteket. audit meg suzukit, nokiát és heinekent is gyártanak magyarországon, mégse mondanánk rájuk hogy magyar termékek. az persze előfordulhat hogy kisebb nemzetközi márkák franchise politikája nem müködik a legjobban (lásd Kozel), de azért ez ritka.
spajder 2011.11.01. 23:28:21
@italosztály:
Nem hinném, hogy egy élelmiszert egy lapon lehet említeni egy elektronikai termékkel. Utóbbinál sokkal jobban tarthatóak a paraméterek. Például az általad felhozott sörmárkákat pont a magyar gyártás óta nem fogyasztom. Ez nem valami nemzetietlenség, hanem egyszerűen a sörnek elképesztően fontos "alapanyaga" a jó minőségű víz, na Csehországban erre szánnak időt, pénzt és energiát, ezért van az, hogy pl a Staropramen - ami kint kb az Arany Ászok megfelelője - elképesztő minőségú, míg a nálunk, Borsodban palackozott valamennyi sör egyen(rossz)ízű.
Az általam fogyasztott Igrisztoje pezsgők - kivétel nélkül - pocsékak voltak és az általuk okozott fejfájás döntő szerepet játszott abban, hogy kamaszkoromtól kezdve kb 10-15 évig szinte egyáltalán nem fogyasztottam pezsgőt, de 1 éve volt szerencsém Szlovákiában is inni a "csodából". Moslék volt.
Ha már Szlovákia, akkor itt jegyezném meg, hogy az általuk készített Hubert pezsgők - főleg az árat is figyelembe véve - viszont nagyon jó minőségűek, illetve "hazai" - amennyire egy adóraktárral rendelkező osztrák az - színekben a Szigethy pezsgőket tudom ajánlani.
Nem hinném, hogy egy élelmiszert egy lapon lehet említeni egy elektronikai termékkel. Utóbbinál sokkal jobban tarthatóak a paraméterek. Például az általad felhozott sörmárkákat pont a magyar gyártás óta nem fogyasztom. Ez nem valami nemzetietlenség, hanem egyszerűen a sörnek elképesztően fontos "alapanyaga" a jó minőségű víz, na Csehországban erre szánnak időt, pénzt és energiát, ezért van az, hogy pl a Staropramen - ami kint kb az Arany Ászok megfelelője - elképesztő minőségú, míg a nálunk, Borsodban palackozott valamennyi sör egyen(rossz)ízű.
Az általam fogyasztott Igrisztoje pezsgők - kivétel nélkül - pocsékak voltak és az általuk okozott fejfájás döntő szerepet játszott abban, hogy kamaszkoromtól kezdve kb 10-15 évig szinte egyáltalán nem fogyasztottam pezsgőt, de 1 éve volt szerencsém Szlovákiában is inni a "csodából". Moslék volt.
Ha már Szlovákia, akkor itt jegyezném meg, hogy az általuk készített Hubert pezsgők - főleg az árat is figyelembe véve - viszont nagyon jó minőségűek, illetve "hazai" - amennyire egy adóraktárral rendelkező osztrák az - színekben a Szigethy pezsgőket tudom ajánlani.
italosztály 2011.11.02. 16:15:39
@spajder: "Nem hinném, hogy egy élelmiszert egy lapon lehet említeni egy elektronikai termékkel. Utóbbinál sokkal jobban tarthatóak a paraméterek."
én inkább úgy fogalmaznék hogy sokkal fontosabb a minőségi alapanyag. egy százezer forintos telefonnál elég gáz ha visszahivnak egy szériát, egy autó kapcsán pedig ezen felül emberéletekről van szó. viszont "érdekes" hogy ez utóbbi az élelmiszeriparban is jelen van, akkoris ha egy 100ft-os termékröl beszélünk. csak sajnos egy kiadós hasmenés után kevesen érzik fontosnak hogy jelezzék a problémát (örülnek hogy túl vannak rajta). a dolog ingerküszöbe kb ott van hogy szalmonella.
egyébiránt tök igazad van, mert egy szó mint száz érdemes az emberek izlését alakitani hogy kiszoritsuk a szemetet.
én inkább úgy fogalmaznék hogy sokkal fontosabb a minőségi alapanyag. egy százezer forintos telefonnál elég gáz ha visszahivnak egy szériát, egy autó kapcsán pedig ezen felül emberéletekről van szó. viszont "érdekes" hogy ez utóbbi az élelmiszeriparban is jelen van, akkoris ha egy 100ft-os termékröl beszélünk. csak sajnos egy kiadós hasmenés után kevesen érzik fontosnak hogy jelezzék a problémát (örülnek hogy túl vannak rajta). a dolog ingerküszöbe kb ott van hogy szalmonella.
egyébiránt tök igazad van, mert egy szó mint száz érdemes az emberek izlését alakitani hogy kiszoritsuk a szemetet.
Utolsó kommentek