Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Egy hét oportó

2012.02.06. 06:15 - alföldi merlot

Bőven van ok 2011-es villányi portugiesert kóstolni. Egyrészt előrejelezheti, hogy a csapásszerű 2010 után messiásként várt 2011 szimplán jó vagy egyenesen az évezred évjárata. Másrészt az oportó legnépszerűbb borvidékünk meghatározó fajtája, a sokat emlegetett piramis alapja, így a villányi borkultúráról is sokat elárul. Harmadrészt én makacsul hiszem, hogy egy gyümölcsös, barátságos, mediterrán-hangulatú bor ígéretét rejti magában, amivel elég sok piaci rést lehetne betömni. A veszélyekkel dacolva alámerültünk a félismeretlenbe, és hatan egy tucat 2011-es villányi portugiesert szűrtünk át magunkon. A következő egy hétben önök is megtudhatják, hogy leeresztett medencébe ugrottunk-e fejest. [A képet innen metszettem.]

Én azt hittem, hogy a kékoportó szívcsakrája Villány, erre kiderül, hogy virtualice osztrák/német szőlőfajta. Legalábbis a wikipedián ellentmondást nem tűrően einstandolták maguknak, és botrány, de a számok mellettük szólnak: Németországban nagyjából 5000 hektáron terem, ami a villányi termőterületnek a húszszorosa. Ausztriában, ami jelenlegi tudásunk szerint az oportó óhazája, ez a harmadik legfontosabb kékszőlő-fajta a kékfrankos és a zweigelt után. A magyar oportó csak mint a híres/hírhedt egri bikavér engedélyezett fajtája tudott egyáltalán fölkerülni a wikipédiás csoportképre. Kommunikációs trianon. Abcug Pulkautal. (Lehet, hogy véletlen egybeesés, de a török időkben lenullázódott Villány újranépesítését Savoyai Jenő Pfalzból átvezényelt németekkel oldotta meg, és ma Pfalzból származik az összgermán portugieser-output fele.)

A németek többnyire Weissherbstet csinálnak belőle, ami a rózsaszínek egyik alfaja (jellegében silleres, de attól eltérően fajtatiszta). A mi villányi oportónk egészen más éghajlati viszonyok között, egészen más eszmény jegyében készül, a funkciója mégis valami hasonló lett: rozészerűen népszerű, gyorsan pörgő, cashflow-bor. (Legalábbis így él a köztudatban - a beszerzési szakaszban azonban kiderült, hogy a népszer, a pörgés, a cashnek a flowja messze nem olyan sodró erejű, mint feltételeznénk: 2008-as, 2009-es portugieserek porosodnak a hiperpolcokon.)

Strapabíró és legendásan bőtermő fajta – a szakirodalom 120 hl/ha-os adatokkal riogat -, de nem egy bonyolult lélek, és nem is atletikus alkat. Savból és tanninból alulteljesít, így komolyabb szerkezetet, hosszabb érlelhetőséget hiába várnánk tőle. „Éppen csak kezd olyannak tűnni, mint egy komoly bor”, írja róla Alex Liddell „Magyarország borai” című könyvében. „Nem egészen bor, nem egészen gyümölcslé”, írtam egy korábbi kóstolási jegyzetemben. Ám még ez is csak a villányi nagyátlag jobbik fele. Mert sajnos a felhozatalnak máig nagy hányadát teszik ki az agyonkénezett, záptojásszagúak, illetve a brettes, istálló-szökevények.

Az eddigi egyetlen bizonyíték arra, hogy a portugieser többre képes, mint amit a kalauzok és enciklopédiák szócikkei állítanak, nem villányi, hanem egri volt: a 2006-os Gróf Buttler. Egy példa pedig még kivételnek is kevés. Villányban a jelek szerint fel is hagytak a fajta kiokosítására irányuló kísérletekkel (ki emlékszik már a 94-es Vylyan „Barrique”-ra?, bár mintha Sauskáék próbálkoztak volna valamikor a közelmúltban). A borászok alighanem beletörődtek, hogy akár hozamkorlátoznak, akár nem, akár barrikolnak, akár nem, akár vásárolják a szőlőt, akár maguk babusgatják, a villányi portugieser ára akkor is 6 euró. És egymás közt szólva, ez sem kevés.

Pedig lehetne ok arra, hogy a villányi borászok öldöklő versenyt folytassanak a legjobb oportista címéért. Végtére is ez Magyarország legjövedelmezőbb borvidékének emblematikus fajtája, felemelkedésének indítómotorja, és jólétének biztos alapja (egy ismerősöm ismerősének az ismerőse Gere Attilától hallotta, hogy ha ők csak a portugiesert tudnák eladni, akkor is nyereségesek lennének). Ráadásul biztosan nem én vagyok az egyetlen, aki az óvodai előkészítőt a villányi pincesoron járta ki, és otthon büszkén itta vizespohárból a pet-palackos oportót. Szóval lehetne a nosztalgiára építeni. Aztán én is elkanászodtam, mások is elkanászodtak. Így ma már nincs egyetlen ismerősöm, aki akár csak alkalmanként oportót vásárolna, inna. A következő egy hétben kiderül, hogy mit veszítenek. 

Felhasznált szakirodalom:
Jancis Robinson: Oxford Companion to Wine
Wikipedia
Művelt Alkoholista Borzsebkönyv
Alex Liddell: Magyarország borai

Címkék: ausztria villány németország portugieser oportó 2011 blauer portugieser egy het oporto

30 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr94071008

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.02.06. 07:37:54

:D ez a kép. amúgy egyetértek, hajrá oportó! már ha kellően lágy és gyümölcsös, mert ugye 2010-ben voltak ezzel bajok...

kegyetlenkirály 2012.02.06. 07:44:04

Szia mindenki , ugyan a GB'06 -os Portugiesert nem kóstóltam , de Egerből Simon Józsefnek van dűlőszelektált tétele, az is bőven rácáfol az állításokra.Kiváncsian várom az eredményeket, mert Villány eddig inkább a csalódásokról szólt - Nekem.

zoli 2012.02.06. 08:52:02

Kíváncsian várom a végkifejletet, kár hogy utólag már nem lehet ajánlani...
Strapabírónak viszont nem igazán nevezném, gyakorlatilag lisztharmat fertőzés előrejelzésére is használható, továbbá rothadékony is.

117 2012.02.06. 09:25:17

Jelentem, vannak még portugieser-fogyasztók! :-)Igaz, talán ez a fajta, amelyik nem tudott minőségileg számottevően megújulni... Ehhez képest meg bizony nem maradt olyan olcsó, mint amire számítani lehetne.

Van egy-két ismerősöm, akik Villány-Siklós térségben nem a portugieserre, hanem a zweigeltre esküsznek, és abból készítenek "beaujolais-jellegű" újbort, méltó konkurenciát teremtve a portugiesernek.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2012.02.06. 09:33:43

Én azt hallottam vagy olvastam valahol valamikor, hogy Villányban is a svábok vitték a portugiesert. Ha így van, akkor nincs mese, ez biz német fajta.

Metál Marci 2012.02.06. 12:06:55

Katasztrofanak tartom, hogy - legalabbis az en ismerettsegi / csaladi körömben - allandoan Gere/Bock/Polgar Portugiesert ajandekozgatnak az emberek egymasnak, nyilvan a termelöi hirnev/ar hanyadost optimalizalva.

Az utobbi evekben csak ilyen ajandek-oportokat ittam, egyik rosszabb volt mint a masik (a Lojzierol vakteszten nem mondtam volna meg hogy bor). Persze ha igy is el lehet adni...

Sárfehér 2012.02.06. 14:26:47

Ha villányi és portugízer, akkor a széles körben kaphatók közül Günzer Tamás.

Szerintem az, hogy a portugiziből milyen bor lesz, elsősorban attól függ, hogy a borász mire tartja a fajtát, és mennyi törődést hajlandó belefektetni. Mindenesetre a magam részéről szeretem a portugízert. És ha a pfalzi telepesek hozták magukkal, akkor az Isten áldja meg őket érte! :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.02.06. 14:27:12

Nekem a Gere Attila 2006-2007 Portugieser Válogatás a két legmagasabbra pozicionált oportó az emlékeim közt, de inkább ők is inkább lettek portugizik, mint nagyágyúk. És talán jól is van ez így. (Talán 2500 volt anno mindkettő a Présházban.)

Sárfehér 2012.02.06. 14:33:42

Egy időben Simon Gőzmalmosi portugízert árultak a S...-ban, igen drágán. Kóstolta valaki?

j.bravo 2012.02.06. 17:27:06

Lehet hogy nem tipikus portugizi, de a Jackfall 2008-asa tavaly még (szerintem) jó darab volt; talán még most is az. A 2009-es se rossz de a '08-as sokkal jobb volt. Mondjuk nem is olcsó.

zoranka · http://www.pecsiborozo.hu 2012.02.06. 18:37:29

Izgalmas kísérlet volt a koncentráltabb portugieser megteremtésére a Heumann Pincészet 2006-os villányi kékoportója, talán még van is belőle a pincéjük mélyén, érdemes volna újra elővenni, szerintem állná az idők próbáját.

zoranka · http://www.pecsiborozo.hu 2012.02.06. 18:41:11

Avagy 2007-es, hmmmm, ezt a kettőt mindig keverem...

nagyzsombor (törölt) · http://mustache.hu 2012.02.06. 19:44:15

Most akkor melyik volt a legkedvezőbb évjárat? Eddig nem voltam nagy oportós, de akkor egy-két kóstolást tervbe veszek.

Janusbor 2012.02.06. 20:35:28

Fontos hozzátenni, hogy az "igazi" oportókat csak most fogják/juk palackozni, mert ennek a fajtának (is) jól áll az idő... (viszont idén először mi is kihoztunk december végén egy kis számban előpalackozott tételt, ajánljuk figyelmetekbe)

uviv 2012.02.06. 21:41:51

@j.bravo: Kb. egy hónapja kóstoltam újra a Jackfall 2008-as Gesztenyés Portugieser-ét és bizony még mindig jó!!!!!

mithrandir 2012.02.07. 09:29:16

Minek Oportó, ha van Kékfrankos?

Én még jó Kékoportót nem ittam (Igaz, pár éve nem is próbálkoztam vele, annyira lesújtók voltak a tapasztalataim)

Bélabácsi 2012.02.07. 10:06:18

@mithrandir:

Nálad a pont. Javaslok egy másik alternatívát is: a Kadarkát.

Portugiesert önmagában sosem iszok, ahhoz képest hogy mennyibe kerül egy-egy ihatóbb tétel, szémomra sehol sincsen egy Kékfrankos vagy Kadarka zamata mögött. Az említett 2006-os GB ugyan tényleg egy jó bor, de ennyiért én már mást választanék.

Németországban elég sok Portugieser Weissherbstet ittam, egyetlenegy sem maradt meg az emlékezetemben. Könnyű nyári borok, ihatók, ennyi. Abban az árkategóriában egyébként, amennyiért a "derékhad" kint kapható jellemzően (4,5-7 EUR), sokkal jobb fehérek vannak, rizlingből vagy Weissburgunderből már nagyon jó Spätlese-k kaphatóak. Szóval ott is passz.

Olcsó megtermelni, szép vörös és jó "tölteléknek", kábé ennyi az előnye.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2012.02.07. 10:43:03

@Bélabácsi: Szerintem azért biztosan van olyan étel, amelyhez az oportó jobban passzol, mint a kf vagy a kadarka. (Nem tudom, melyik, de biztos van.)

VLADISZLAV 2012.02.07. 11:23:06

Fogadunk-e, hogy a nehezen eladható '10-es évjáratú Portugiesert átcimkézik majd 2011 esre és úgy adják el??

hümhüm 2012.02.07. 15:09:43

Lehet, hogy kivívom a neves villányi borászok haragját, de a villányi portugieserből a villányi Vitényi Donáté szinte bármely évjáratban vastagon veri őket. Akár Bock, akár Gere, akár mások: eléggé közepesek vagy éppen lómosók a Vitényi-féle portugieserhez képest. A nagy évjáratokban (2003,2006,2007) kifejzetten kitűnő mediterrán jellegű bor volt. Kíváncsian várom a Vitényi 2011-esét, jónak ígérkezik.

Tomaho 2012.02.07. 20:36:45

Szerintem Iványi Zsófi Villányi Portugieser 2009

marvin__42 2012.02.07. 23:04:40

@Tomaho: +1 szavazat, vastagon a legjobb, amit ebből a fajtából ittam, bár nincsenek nagy tapasztalataim, a kezdeti negatív élmények után.

mistinguett · http://mistinguett.blog.hu 2012.02.08. 12:31:23

@Tomaho: Azzal a borral én nem tudtam zöld ágra vergődni, az egyik kor tetszett, a következő egyáltalán nem, folyamatosan változott. Ami persze nagyon érdekes volt, de akkor se tudtam mit kezdeni vele.

Holland Lovas 2012.02.08. 15:26:42

@marvin__42: főleg, hogy valami 1300 körül kapható.

e_easy 2012.02.08. 15:40:45

Ivanyi Zsofi +1
Herger Ede korrekt szokott lenni

adamcroatia 2012.02.11. 15:32:56

@Sárfehér: 2006-os volt vagy 2005-ös azt hiszem. Kóstoltam, halvány emlékeim még vannak, ha hihetek nekik igen jó oportó volt (s reserve). Viszont ami biztos h most is lehet Simon oportót kapni az s-ben kékportugál néven 2011-es. A pincéjében pedig kóstolható a 2008-as Gőzmalmos! Kaphatna kicsit több figyelmet az egri bor...!
süti beállítások módosítása