Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Rükverc a zsákutcában

Vylyan Montenuovo Cuvée 2008

2012.04.08. 06:00 - alföldi merlot

Félek a 2008-as vörösektől. Nálam 2008 az új 2004: egyszerre édes és savanyú bizonytalan szerkezettel. És hát a Vylyan is régen alkotott nagyot a kis és közepes kategóriában. De ahogy Puhl Sándor mondja: egyszer minden sorozatnak vége szakad, a focit gólra játsszák, a mérkőzés addig tart, amíg le nem fújják.

A Montenuovo Cuvée története egy villányi világszabadalommal, a pinot noir-cabernet sauvignon házasítással kezdődött (kezdő alkoholistáknak bizonyítékul  mellékelem az ó-címkét), és akkor nem is tűntek rossznak ezek a borok. Ma már szent borzadállyal tekintek vissza akkori magamra, és szerencsére a Montenuovo is receptet váltott. A kísérletező kedv azért megmaradt; nem lepne meg, ha kiderülne, hogy ez a világ egyetlen cabernet franc-merlot-syrah-zweigelt blendje. Akit érdekelnek a pontos arányok, az mindent megtudhat erről a példásan precíz oldalról.

Lelőve a konklúziót: ez egy kimondottan elegáns és okos variáció a Villány és a Vylyan témára. Az illat nem sokat fed le az aromakerékből, de a saját körcikkében magabiztosan mozog, egyszerre megnyerő és érdekes. A főbb színek: szeder, őszibarack (nektarin), csokoládé, dohány, őrölt piros paprika (Vylyan-veteránoknak praktikus info: se körömlakk, se istálló). Kóstolva jön az igazi meglepetés: elmarad a villányi thrash metal - nem zúz, nem húz, nem rúg, nem hörög. Ízes, zamatos, arányos, van tartása, jók a savak, jó a hordóhasználat, és gégepörzsölés nélkül csúszik le. Fiatal kora ellenére letisztult, szinte klasszikusan kiegyensúlyozott. Még felismerhetően villányi, még felismerhetően Vylyan, de szakszerűen leoperálták róla az extrakt-hájat, a kakaóporos sminket és az alkoholédességet. Gyorsnaszád a lomha tengerjárók között, hogy egy újabb klasszikust idézzek. Erős 6 pont, és 3200 forintért Villányban best buy.

Akinek soha nem ingott meg a bizalma a villányi borok iránt, annak gyönyörködtető változatosság. Aki  mára lemorzsolódott, de pislákol még benne a nosztalgia, most engedhet a csábításnak.

[Az illusztrációnak választott címke még a korai perverzió időszakából származik.]

Címkék: hatpontos villány vylyan 2008 montenuovo cuvée

56 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr924369014

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

loading 2012.04.08. 08:39:26

A Metro áruházakban 1999Ft/palack áron lehetett kapni, ha kartonnal (6 palack) vettél. Mintha tegnap ért véget az akció.
Tavaly is ennyiért akciózták a 2007-est úgy januárban.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.08. 09:11:25

azért egy CS Pinot küvét megnéznék egyszer, elég perverz :D

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.04.08. 09:26:48

@eletesbor.blog: Talán mintha Buttleréknél lenne egy ilyen, de ebben most nem vagyok egészen biztos.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.08. 10:25:40

@eletesbor.blog: minden lehetőség adott számodra. Ott a Bock Royal.

alföldimerlot 2012.04.08. 11:07:51

@loading: Az tényleg nagy fogás lehetett annak, aki időben ébredt. A Veritasnál is akciós volt, ott 2400 körül adták.

svdkert 2012.04.08. 13:02:43

Túl sokat ittál etilből. A bor vagy jó vagy nem. Ezek a dugókóstoló celebek hülyeségeitő az én hótaposóm tele van. Barackillatú dohányfüstös a hrsz 5012 dűlőből délután félhármas szüret a Sanyi néni fafuttonyosából. Ja.

Never 2012.04.08. 14:01:46

A borkóstolásról mindig az az aranyköpés jut eszembe, amit sajnos nem tudok soha szó szerint megjegyezni, de valahogy így szól:

"A nagy emberek ideákról beszélnek, a középszerűek politikáról, a kisszerűek borról..."

Ez persze kisarkított, de a sznobériának viszonylag jó jelzése, ha valaki másról sem tud beszélni társaságban. Nekem az "ízlik / nem ízlik" a két kategória borban.

Merlot 2012.04.08. 14:24:22

@Never: Akkor elég szegényes a szókincsed.
Ilyen kétszavas bort a csemői borozóban is ihatsz (5 lépcső lefelé az alagsorba, tudod), akkor nem kell MA-t olvasni hozzá. :p

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.08. 14:28:55

@Never: az ízlik/nem ízlik bináris rendszermátrix elég szegényes. annak, hogy valami ízlik, vagy valami nem ízlik, oka van. ez az ok leírható három mondatban, vagy négy bekezdésben, vagy három oldalban. ez ilyen.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2012.04.08. 14:37:48

@Never: biztos a nőkről is úgy beszélsz, hogy "megb.../nem b... meg!"

sajnos másképp nem tudom mondani, mert kis ember vagyok és a borról beszélek, hülye lennék az időmet politikára pazarolni.

@svdkert: te biztos az a csávó vagy, aki elmegy a Nők Lapja Café fórumaiba és letolja a nőket, hogy miért beszélnek a pasikról! mindenesetre a mondatszerkesztéshez nem elég, ha szavakat rakosgatsz egymás után...

loading 2012.04.08. 14:50:59

@alföldimerlot: Március 14-től akciózták (április 7-ig). Érdemes néha ránézni a weboldalukra, mert jó a választékuk és olykor valóban akciós áraik vannak. Ugyanakkor nekem a 2007-es jobban bejött a maga melegebb, vaskosabb ízvilágával (és sokat költöttem Szecskő Turán(ok)ra). Így most csak 1/2 kartont vettem (egy kartont felesben egy haverral).

vargánya 2012.04.08. 18:42:57

@svdkert: svdkert=Soltvadkert? Nomen est omen - "igényes" hozzászólás az Aranyháromszögből. Hogy is szokták mondani a tanulóim (szakiskola!): "Mindegy az tanbá, csak üteős legyen!"

frankia 2012.04.08. 21:46:17

@loading: A 2007-es akciósból annak idején volt "szerencsém" egy kartonnal venni, de aztán alig vártam, hogy elfogyjon. Pedig a korábbi évjáratok tetszettek, ezért is mertem egy kartonnal venni. Mindenesetre ez volt az utolsó, hogy Vylyan bort vettem, azóta se... Valahogy ők is a "nagy reménység, aztán nagy csalódás" kategória lettek. De sebaj, mindig vannak új játékosok, új felfedezések...s talán hosszan kitartó színvonal is.

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.09. 09:33:28

kétségtelen, hogy vannak mélypontjai a Vylyan szortimentnek...

Never 2012.04.09. 09:35:47

@Merlot: @eletesbor.blog: @szenvedély S.: Mindössze arról van szó, hogy a borral (vagy bármilyen más kereskedelmi termékkel) kapcsolatos "hype"-hoz nem vagyok hajlandó csatlakozni.

Vannak jó borok, és vannak rossz borok. Az áruházakban kapható borokat készítő magyar borászok jelentős része sajnos nem a saját szőlőjéből illetve a saját borából dolgozik, hanem végigjárja szüret után a kisebb szőlészeteket és összevásárolja, amit (jobb esetben) az ízlése, (rosszabb esetben) a pénztárcája diktál.

Mellesleg a drága és kritikailag agyondícsért is lehet IMHO fos, pl. nem találkoztam még olyan XO konyakkal, amit érdemes lett volna meginni, és a legpuccosabb 50 éves single malt is szerintem csak dugóízű lőré. Ehhez képest Misi bácsi kis 20 literes hordóban érlelt törkölye bármikor világverő.

takács bálint - zsebtévé 2012.04.09. 13:32:59

@Never: Neked nem nagyon kéne hozzászólni sem itt, sem máshol.

tb - zstv

SwIX 2012.04.09. 19:59:00

@Never: Vylyan pincészetnek 125 hektár szőlője van a borvidéken, nem hiszem hogy nagyon rászorulnának a kis pincészetekre. Amúgy én is sokat hallottam hasonló jelenségekről.

Never 2012.04.09. 20:06:56

@SwIX: Sajnos én nem csak hallottam, hanem láttam is (mármint a papírokat), mert - szégyenszemre - a munkám folytán aktívan részt is kell vennem benne.

Nem nagy kunszt kideríteni, hogy kinél fordulhat elő: 50 hektó jön le átlag egy hektárról (persze fajta és tőkesűrűség, művelési mód és évjárat - minden befolyásolja), ezt figyelembe véve leosztani a borászat éves értékesítését, és kiderül, hogy ki az, aki idegen tollakkal is ékeskedik.

Színezi a képet, hogy sokan nem maguk művelik a területeket, hanem kiadják alvállalkozóknak különböző mértékben. Ezt sem nevezném éppen saját művelésnek, kivéve, ha hosszú évek óta bejáratott emberekről van szó. Az osztrák és olasz borvidékeken viszont sokkal jobban tudnak fizetni a szüretelésért - ezért pont a kritikus időszakokban nagy lehet a szakemberhiány (és itt nem diplomásokról, hanem a szőlőhöz a gyakorlatban is értő, évtizedek óta abban dolgozó emberekről lenne szó).

Never 2012.04.10. 17:21:20

@egri Fehér: ha okos lennék, akkor nem a munkahelyemről neteznék még most is, hanem a tengerpartról nézegetném a gyerekeimet, amint játszanak a vízben... :)

De mivel pénzt csak keresek, de nem találok annyit, így marad a meló, ennek keretén belül pedig néhány "pancsoló kislány" nézegetése...

dalton1 2012.04.10. 23:14:27

@Never: A hozzáállásoddal semmi "baj" nincs, egészen addig amíg nem publikálod ezt (pont) egy boros fórumon (megfűszerezve) egy olyan töltettel hogy még büszke is vagy rá. Nem értek a kocsikhoz, tetszik, nem tetszik, jó a hangja vagy sem, gyors vagy lassú...de ezzel nem megyek dicsekedni se a totalcar-ra, se az autosport.de-re...

Azt a benyomást kelted hogy minden vágyad hülyét csinálni magadból...láthatóan sikerült és egyébként érthetetlen, de ha jól esik, nem áll szándékomban lebeszélni róla...

Never 2012.04.10. 23:23:46

@dalton1: A boros fórum emelkedett hangulatát megzavarnom nem kell félnem jó lesz...

Nem hiszem, hogy ezáltal hülyét csinálnék magamból. A borok készítésével kapcsolatosan azért vannak gyakorlati ismereteim, amelyek alapján úgy gondolom, hogy nem a WSET standard szerinti minősítő oklevél fogja nekem megmondani, hogy NEKEM jó-e egy bor vagy sem.

Persze, sokat elmond arról, hogy az adott fajtához és az adott vidékhez illeszkedik-e a karaktere, vagy hogy a szakma szabályait betartotta-e a borász vagy sem - de mindez olyan, mintha valaki azzal próbálna meggyőzni arról, hogy Salvador Dali képei nekem is milyen szépek kell, hogy legyenek, hogy azok milyen akkurátusan vannak megfestve és milyen sokan mondják róla, hogy milyen szép.

Nos, nekem nem tetszik Dali, sem Picasso. Én az impresszionistákat szeretem, Monet a kedvencem. Nem a hype a lényeg. Láttam a Mona Lisa-t élőben, és nekem nem nagy szám. Láttam Prokop Péter képeit, és azok sokkal többet mondtak nekem. Nos, ilyen, hogy egy bor nekem ízlik-e vagy sem.

dalton1 2012.04.10. 23:29:18

Nem tetszik nekem nem= nem jó. :)

Sok minden nekem sem tetszik, de attól még szép/jó. A hozzáértés/tapasztalat/bölcsesség nem azt jelenti hogy nekem tetszik-e, hanem hogy felismerem-e hogy ettől függetlenül jó...

dalton1 2012.04.10. 23:41:24

@Never: Pokoli erőfeszítés volt felfedeznem az operában a szépséget. Azóta nem tudok élni nélküle. A te hozzáállásoddal ma szegényebb lennék az egyik legnagyobb zenei kinccsel...

Never 2012.04.10. 23:48:46

@dalton1: Ízlések és pofonok... Rost Andrea jöhet, de a győri nemzeti színház koloratúrszopránnak gondolt énekesnőitől a Jóisten óvjon...

Never 2012.04.10. 23:50:00

@dalton1: "Nem tetszik nekem nem= nem jó."

A mondat helyesen: nekem nem tetszik = nekem nem jó.

Az élet rövid ahhoz, hogy vacak dolgokkal töltsem.

dalton1 2012.04.11. 00:00:36

@Never: Látod, máris hatalmasat tévedtél...:)

Jóéjt!

Never 2012.04.11. 00:35:25

@dalton1: "Látod, máris hatalmasat tévedtél...:)"

Nem, az én szempontomból nem tévedtem. A kanti esztétika mondja azt, hogy általában szép az, ami érdek nélkül tetszik - tehát a szubjektumhoz is viszonyítani kell a szépséget (vagyis objektív szépség eszerint az általam vallott elv szerint nincs).

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.04.11. 10:49:55

@Never: Teljesen igazad van, ha neked nem tetszik, neked nem jó. Kérdés, hogy mit próbál az ember összeeszkábálni, ha másoknak próbál infot adni, tehát az lesz a kérdése a borról, hogy másoknak jó lesz-e.

Festős hasonlatoddal szólva az a kérdés, hogy nagy festő volt-e Dali, és hogy ez mivel támasztható alá, nem az, hogy nekem tetszik-e.

Szóval picit más a nézőpont, ez minden.

Never 2012.04.11. 10:54:43

@Szomjas Gödény: Így van. Dali, Picasso, Vasarely nagy művészek voltak, a műveik nagy műalkotások - csak nekem nem tetszenek.

Monet, Renior, Sisley nagy művészek voltak, műveik nagy műalkotások - és nekem tetszenek.

Van ez így a borral is.

117 2012.04.11. 12:05:14

A Montenouvo-fősodorra visszatérve: Nekem az Ördög is tetszett (személyes best-buy). Úgy látszik, a bordeaux-i és Kárpát-medencei fajták házasítását eltalálták. Bár a 2008-asat már nem tartogatnám.

nick: 2012.04.11. 18:18:12

@Never: "mondd csak vadász, te sz@pni jársz ide?!" :-P

tudod, ez egy olyan blog, ahol a bort és a borról beszélni szeretők gyűlnek

...megtalálod egyedül is a kijáratot?

Never 2012.04.11. 18:19:48

@nick:: Nope. Bannoljon aki akar...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.04.11. 22:31:31

@Never: Mondjuk ha festők helyett borokat mondanál, tényleg többeket érdekelne. Nos?

Never 2012.04.11. 22:54:17

@Szomjas Gödény: Akkor művészek helyett borok: Dali - Esterházy 2010 Estoras Sauvignon Blanc. Tudom, hogy jó kritikákat kapott az osztrák szaksajtóban, de nem ízlik.

Monet - Gere Attila - Villányi Tinta 2007. Nem olvastam még róla kiemelkedően dícsérő véleményt, de nekem nagyon ízlik.

Prokop Péter - Tarcal, Misi bácsi (no shit, így hívják az öreget) saját szüretelésű és készítésű, saját pincéjében csak családtagoknak kínált aszúja. Nos, ezt páran kóstoltuk csak ezen a kerek világon, de abban nem a cukor adja az ízt, mint a tecsóban kapható állítólagos tokaji aszúkban.

dalton1 2012.04.11. 23:04:29

@Never: A festőnek/zeneszerzőnek/borásznak, akinek nagynak tartom a művét, de nem értem, ezért nem tetszik, nem szólom le (sem azokat akik sokra értékelik mert megértik, vagy mert tudják értékelni). Mert tisztában vagyok az értékével és a saját korlátaimmal, ízlésemmel.

Te mivel nem vagy tisztában?

dalton1 2012.04.11. 23:08:02

@Never: Az utolsó bornál a hivatkozásodhoz párosíts egy itt felmagasztalt cukorízű, tescos, állítólagos tokaji aszút...

Összevissza beszélsz, ne haragudj...rengeteg kritika fogalmazódik meg bennem a MA-val kapcsolatban, de te nagyon nem vagy képben...:S

Never 2012.04.11. 23:08:55

Szentségtörés lehet, amit mondok, de a borász nem művész, hanem iparos. A bor termék, nem műtárgy. A termék jó vagy rossz - nekem, aki fogyasztom. A liszt készítése is van annyira bonyolult, mint a boré (sikértartalom, fehérjetartalom, esésszám, extensogramm, farinogramm, sütőipari érték, keményítő-szerkezet és annak esetleges ellágyulása) - mégsem ízlelgeti senki a liszteket, hogy van-e mogyorós utóíze.

palack 2012.04.11. 23:47:07

Hogy is van az az aranyköpés pontosan?

"A nagy emberek ideákról beszélnek, a középszerűek politikáról, a kisszerűek borról, az egészen elhanyagolhatóak pedig kisszerű blogokon trollkodnak."

Never 2012.04.12. 07:35:17

@palack: "az egészen elhanyagolhatóak pedig kisszerű blogokon trollkodnak"

Yepp. És a blog műértő közönsége pedig szorgosan eteti a trollt...

marvin__42 2012.04.12. 09:37:38

@Never: "Nekem az 'ízlik / nem ízlik' a két kategória borban."
Azt azért gondolom Te is belátod, hogy a képzőművészetben sem működne, ha a kritikák abból állnának, hogy "Nekem ez a zenemű/festmény/grafika/szobor/stb. tetszik/nem tetszik."
Meglehetősen unalmas lenne a képzőművészetről szóló szakirodalom, és szegényebb az emberiség.
Lehet a bort nem műalkotásnak tartani, de azért szerintem nem is ipari termék. Akik szeretnek bort inni, azok hadd írják le egymsának a szubjektív élményeiket úgy, ahogy ők szeretik, anélkül, hogy ezért sznobnak bélyegeznék őket. Igen, nyilván lehet ezt sznobizmusként is csinálni, meg túlzásba vinni.
Én nem tudnék ilyen leírásokat adni borokról, de nem vitatom el (mert nem ismerem a borokat annyira), hogy mások esetleg tudnak, és érdekesnek találom elolvasni a leírásaikat, összevetni a saját élményeimmel, amikor az adott bort megkóstolom.
Így a saját példámon is látom, hogy lehet ezt nem sznobizmusként is művelni - asszem a többség itt összesen annyit kérne Tőled, hogy ne vitasd el tőlük, tőlünk ezt a lehetőséget :-)

Never 2012.04.12. 09:59:48

@marvin__42: "Így a saját példámon is látom, hogy lehet ezt nem sznobizmusként is művelni - asszem a többség itt összesen annyit kérne Tőled, hogy ne vitasd el tőlük, tőlünk ezt a lehetőséget :-)"

Rendben, megbeszéltük.

pupa pupánszky 2012.04.13. 14:31:41

@Never: akkor jó, mert valóban egyre inkább kuszább képet alkottak a reakcióid, visszavágásaid. szerintem akik itt egymással eszmét cserélnek, azok ezen a kezdeti fázison már átestek.

dalton1 2012.04.15. 22:59:32

@Never: Kant nyilvánvalóan tévedhetetlen volt...:)

dalton1 2012.04.15. 23:01:50

@marvin__42: Ezzel én is így vagyok, köszönöm hogy megfogalmaztad! :)

marvin__42 2012.04.15. 23:07:16

@dalton1: Amikor elkezdtem írni, még csak éreztem, nem volt ilyen tiszta; így aztán én is örültem, hogy így sikerült :-)

palack 2012.04.16. 08:57:39

@Never: Hát ez egészen friss téma, nahát!!!

Légy szíves, lapozz vissza kb. hétszáz poszttal! Kösz.

Never 2012.04.16. 09:02:15

@palack: Nem gondolom, hogy ez bármennyire is friss, vagy ismeretlen téma lenne - pont azért idéztem, mert mindenki ismeri (hogy úgy mondjam, a csapból is ez folyt egy darabig...)

Lehet még Brunello di Montalcino (bár az nem igazi pancsolás, ott csak a fajtákkal trükköztek), Red Bicyclette, vagy (az ősiek közül) az osztrák 1985-ös pancsolási történetek.

A smiley természetesen nem azt akarta jelezni, hogy ironikus a megjegyzés... :)

ungert (törölt) · http://borrajongo.blog.hu 2012.04.16. 12:54:08

ti meddig el tudtok menni hozzászólás formájában egy boros bejegyzés alatt...őrület. :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2012.04.17. 00:33:20

@Never: Tegyél már be pár konkrétumot, ha lehet. Úgy érzem már napok óta félrebeszélsz.

italosztály 2012.04.22. 18:23:36

volna egy kérdésem Vylyanékkal kapcsolatban, mert úgy látom itt többen képben vannak régi boraikkal. a héten sikerült szert tennem jelképes összegért egy 1998-as Vylyan Cuvée-re (cabsav - zweigelt). abban biztos vagyok hogy már hanyatlik, de azon túl mire számíthatok? közepesen üledékes, vannak még bubik benne, egy boros rekeszben volt tárolva sötét helyen azonos hőmérsékleten.
süti beállítások módosítása