Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Hadd örüljön a gróf!

Három könnyed fehér ezer forint alatt

2007.03.26. 18:04 - Albert gazda

Az elején azt reméltük, állandó alrovatunkká fejlődhet a borok a hiperből vonal, de elhanyagolódott nagyon. Ünnepélyesen megígérem, ezentúl másképp lesz, és ha már itt tartok, górcsövem alá helyezek máris három fehéret. Pontos árukra nem emlékszem, 600 és 800 közötti forintba került mindegyik.

Garamvári Lellei Pinot Gris 2004

A 2006. év bortermelőjének egy bizonyos interjúja kapcsán heves hullámok csapkodtak itten, akkor merült fel, hogy sürgősen kéne kóstolni tőle valamit. A 90-es évek második felében sok kócsagos címkés Szent Donatus-bort megittam, szerettem is őket a szerintem jó árérték miatt, a drágább válogatott cabernet meg pláne finom volt mindig. Később bejöttek a pezsgők is. Na de most összehangoltam a garamvárizást és az ezeralattizást, és ráesett a választásom erre a pinot gris-re.

A hátcímke almát és barackot ígér, az nincs. Van viszont mélyülőféle reduktívsárga szín, a kívánatosnál kevesebb tükrösséggel. Az illat kissé fülledt és erősen vegetális. Nem nyers, inkább palackbukés karakterű. Ez végső soron nem ellenszenves, de nem is vonzó annyira. Szájban folytatódik, ami orrban kezdődött, a könnyűtől a közepes felé tartó test, mattság, kesernyés utóíz, a fajta gyógynövényességben mutatkozik meg. Vérszegény 3 pontra jó.

Egervin Tiba Valley Muscat Ottonel 2005

Általában az Egervin sincs érdeklődésünk homlokterében, a nagypincészetek közt talán éppen ez az, amely a legkevésbé volt képes megtalálni a helyét a piacgazdaságban. Próbálkoznak evvel-avval, kitűnő borászok sora emelkedett fel a verőszalai pincék mélyéről – Gál Tibor, Lőrincz György, Sike Tamás –, de sehol egy komoly figyelemre méltó saját dobás.

A Tiba Valley gasztrosorozat akarna lenni alighanem, hol érdekesebb, hol érdektelen borokkal. Ha már elkezdtem hátcímkézni, ezen az olvasható, hogy "magában hordozza az évszázados borkészítési hagyományokat" – erre mindjárt visszatérünk –, továbbá jellegzetes muskotályos jegyekre hivatkozik. Hát azok sincsenek. Egészen halványsárga szín, virágos, kissé zárt illat. Ízben igen karcsú, szénsavval, harcias acidokkal, bujkáló gyümölcsösséggel. Eddig nem lenne rossz, kár, hogy végigvonul rajta valami furcsa, áporodott öreghordósság. Holott szinte száz százalék – talán nem is szinte –, hogy kizárólag acélt látott. Így sem ihatatlan, úgyhogy a 3 pontot megkaphatja dettó, noémi jóindulattal.

Graf Károlyi Fehér Tájbor 2005

Úgy tudom – ha rosszul, szóljanak rám –, Magyarország legnagyobb boros cége hosszú ideje a Danubiana Bt. Amely hatalmas mennyiségben szállítja a főként mátraaljai és tolnai dombok terméséből készült reduktívat Németországba. Érdekes, hogy itthon hiába próbálják megvetni hatalmas lábukat, a Butélia és a Medalion borcsalád sem lett átütően sikeres. Ami évek óta mindenhol kapható, az a Graf Károlyi, vörösben és fehérben. Ennek a címkéjén viszont hasztalan kerestem a Danubiana nevét, azt tudtam meg ehelyett, hogy a Graf Károlyi egy pivatweinkellerei. Ennek megfelelően van is neki saját német honlapja. De azért egymáshoz tartoznak ők.

Harmadszor is hátcímke: maga Károlyi László gróf arra kér, írjam meg, hogy tetszett-e a bor. Hát tessék. Előbb még egy citátum: a delikvens "magában hordozza a magyar borászat évezredes hagyományait". Az évezred jobb, mint az évszázad, rögvest kiderül, miért. Halvány zöldessárga, szép és tiszta. Illata árad, virágosan, gyümölcsösen. Az internet szerint chardonnay-ból, sauvignon blanc-ból, hárslevelűből, olaszrizlingből és cserszegi fűszeresből készült. Felső-magyarországi tájbor, amúgy. Friss, üde és lendületes, becsületes, kerek savakkal. Zamatban nem hozza, amit illatban felcsillant, de tisztességes, a vége száraz. Egészében véve nem fajsúlyos, korrekt bor. Ennyi pénzért OK, jut is neki karcsú 4 pont.

Címkék: 2005 kóstolás borok a hiperből fehér négypontos 2004 eger dél-balaton muscat ottonel hárompontos ezer alatt garamvári mátraalja egervin pinot gris danubiana graf károlyi

14 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr6251160

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

pelotepincsi 2007.03.26. 21:56:37

Be kell vallonom - s ennek az ominózus interjúhoz semmi köze - , hogy azok a borok, melyeket eddig Garamvári mestertől kóstoltam, nem igazán nyerték meg a tetszésem. A Lellei Chardonnay jócskán le van maradva Maya Ernő bácsihoz képest...

Művelődő 2007.03.27. 08:39:46

Nem a nagy alföldieket tömörítő izsáki Helibor Kft. lett a legnagyobb?Lehet,hogy tévedek...

pancsi 2007.03.27. 09:11:09

Azért annyiból jó a témafelvetés, hogyha az ember figyel, akkor nemcsak 2-4 rugós kategóriában találhat ihatót, ne adj isten még jót is. Hozzám legközelebb egy Interfenyő esik és egészen jó a felhozataluk. Én csak ajánlani tudom Simon 2005-ös egri leánykáját 700 Ft-ért vagy (bár ez vörös) Varsányi pincészet egri (verpeléti) 2002-es kékfrankosát 800-ért. A mindennapokhoz egészen kellemes kis borok. Ha nem feltétlen a "hajnalban harmatosan szüretelt citromos nápolyis donald rágót" vagy az Úristen tűzköves nyilát keresed bennük akkor nem fogsz csalódni.

froccsos 2007.03.27. 09:22:49

A Lellei Pinot Grist én már egyszer beszoptam. Sokat igér, keveset ad.

Viszont ha már szóba került a hiper, Corában Balatoni Óvörös Barrique Cuvée 550 pénzért egész jó. Nem igér sokat, de azt legalább hozza.

Művelődő 2007.03.27. 09:47:23

Igaz,már ezerszer felsoroltunk olcsó,de jó borokat termelőket,azért most egy legutóbbit megemlítek az ISpaból:Simon Fehér Újbor 2006,ami a hátcimke szerint cserszegi fűszeres,talán 700-800 Ft-ért.
Ja,és hiperben még nem találtam,jelezzétek,ha tudtok róla valahol,de a Pauleczki 2002-es Muscat Lunelje szintén megéri azt a 8-900 Ft-ot.

Megjegyzem,nem régiben rámkényszerítettek egy 2004-es Ostoros-Novaj C.sauvignont,ami max. 7-800,- lehetett és a nejem alig várta,hogy megkérdezhesse hogy bírtam a(z egyébként apósomnál) lenyomott italt:"nem volt vele gond",mert olyan volt,mintha kb. egy pirosas icipicit savanyú csapvizet ittam volna,tehát végülis nem mondhatom,hogy ihatatlan volt -és másnap a fejem se fájt!Az biztos,hogy egy fillért se ért az a bor.

vinyetta 2007.03.27. 10:09:05

Nem vagyok profi,de tudom mi ízlik, mi nem. Egervin-től én még tisztességes bort nem ittam. Annak tükrében, hogy milyen szőlőből készül ez nem is lep meg. A teljes mátralját felvásárolják szüretkor, mi is rendszeresen eladjuk nekik a termést, de volt olyan év, hogy én már le sem szedtem volna, ők meg gondolkodás nélkül átvették.
Graf Karolyit viszont csak dícsérni tudom. Ezért a pénzért verhetetlen. Melegen ajánlom a vöröset és a rozét is. A rozé pont azt nyújtja, amit egy rozétól elvár az ember: könnyed, gyümölcsös nem túl hangsúlyos savakkal. A vörös is egy könyebb bor. Ha csak beszélgetéshez kell, érdemes néhány ampullával beszerezni. Ha "csak úgy" borozhatnékom támad, általában egy Graf Károlyi mellett teszem.

Sárfehér 2007.03.27. 10:26:17

Németországi tartózkodásaim során kötelességemnek éreztem, hogy megkóstoljam a Reálban kapható magyar borokat (Graf Károlyi fehér és vörös, illetve Balaton trocken). Meglepetésemre mindhárom ihatónak bizonyult, bár izgalomba nem hoztak. Egyébként a 2002-es Balaton trocken vitte a pálmát (a 2003-as már műanyag dugós, és nem is annyira jó), úgyhogy abból többször is vettem. (Van valami tokaji édes is, meg egy Donauherbst nevű sorozatban, ha jól emlékszem, egy két félédes nedű, na ezeket nem mertem megkóstolni.) De. Egy német bb kollega egyszer próbaképpen az Aldiban megvett egy Danubiana Savignon Blanc-t, utána visszaszaladt, és vett harmincat. Nekem is adott egyet, tényleg nem volt rossz. Szóval, azt hiszem, a Danubiana egy megbízható cég, bár magam az ennél a kategóriánál izgalmasabb borokat keresem.

dalton1 2007.03.27. 15:47:16

Művelődőnek: Furcsa módon a 2004-es Ostoros CS-nal én is összefutottam. És észrevettem hogy a polcon kétféle bor van. Az egyik 14%-os a másik csak 11.5%-os. A címke minden betűje ezen kívül megegyezik. A 14-os iható, hosszas szellőztetés után egész kellemes hétköznapi bor. A 11,5-es viszont botrány...savanyú, vékony és színtiszta sav, színe valóban pirosas...Nem tudom melyikkel találkozhattál te, de ha birod érdemes összehasonlítani...(kb.:8-900 körül vannak)
Na most ez mivel magyarázható? Nyílván lehet ilyet törvényileg de egy kicsit csalás szagú...

Művelődő 2007.03.28. 08:21:43

dalton1
Ez egy vicc!Figyelj!Azon az eseményen 2 palack ilyen bor lett felbontva,de őszintén megmondom,nem emlékeztem,milyen alkoholtartalommal.Most odatelefonáltam apósomékhoz,hogy nézzék már meg,milyen alkoholtartalmú az a CS.A vicc az,hogy az egyik 11,5 a másik 14% ahogy azt jelezted!!Na,a történethez hozzátartozik,hogy én csak az először felbontottból voltam hajlandó fogyasztani,a "buli" során felbontott második palackból -nem sejtve,hogy nem egy és ugyanaz...- nem is kóstoltam,"Minek?" alapon.

Beszámolód alapján elképzelhető,hogy az első az a 11,5%-os volt és az "iható, hosszas szellőztetés után egész kellemes hétköznapi bor"-ról pedig lemaradtam... Szerinted megéri rászánni 900Ft-ot,hogy meg tudjam,miről maradtam le?

Művelődő 2007.03.28. 08:25:14

dalton1
Még valami.Azt az infot kaptam az otthoniaktól,hogy a 11,5%-os cimkén ott van,hogy kén-dioxidot tartalmaz,azonban a 14%-oson nincs ott...Szerinted ez igaz lehet,vagy csak figyelmetlenek voltak és nem találták a cimkén?

dalton1 2007.03.29. 22:40:01

Művelődő! Szerintem simán lehet hogy a 14-esben nincs kén. Ízre lényegesen jobb a 11,5-esnél.
A hozzászólásaid alapján jobban értessz ahhoz amiről írsz mint én. Szóval nem keménykedni akarok, de szerintem az is lehet hogy a színmustból lett a 14-es és a préselt mustból meg a 11,5-es. Mondjuk ezt illene ráírni a palackra...
Nem ismerem az anyagi helyzeted de kipróbálni megéri, mindazonáltal nem lehet tudni ilyen bizonytalan bornál épp milyen palackba akadsz vagy meddig bírja a boltban...egy jó órát szellőztesd és 16-17 fokon idd, ha úgy döntesz hogy megkockáztatod. Üdv!

MalbecNC 2007.03.30. 00:21:47

Garamvári Lellei Pinot Gris 2004

Tavaly májusban kóstoltam a bort, akkor még igen tükrös, és a lehetőséghez képest friss volt a bor. Jól lehűtve, olyan 10-12 fok körül hozhatja a formáját, amire sztem hivatott volt a szándék szerint: egy szomjoltó bor. És igen kellemes volt, számomra egy meglepetés.

Ittál/vettél Nyakas 2001-es Sauvignon Blanct mostanában (ősszel akciós is volt ám...) a tescoból? Ha nem, miért nem? Na ugye!

Művelődő 2007.04.02. 09:18:43

Lemondtam a 14-es megkóstolásáról:sajnáltam rá 1000 ropit az Ispaban.

Nem teljesen helytálló a pótlás,de helyette 800 körüli összegért -egy halas,olajbovyós ételkölteményhez- kipróbáltam egy 06-os Feind Rosét.Na az korrekt azért a pénzért,sőt...

dalton1 2007.04.04. 21:28:50

Meg tudlak érteni...
süti beállítások módosítása