Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Három a kadar igazság

Ha az ember kadarkát kóstol, arra fel kell készülni

2007.08.23. 11:22 - BOB

A kadarka olyan nekünk, mint a magyar foci. Egykori fényére büszkén emlékszünk vissza, jelenét inkább nem vesszük komolyan, elfordulunk, mintha valaki nyilvánosan fingott volna. Pedig a fajta sok mindenre képes volna, ha. De eddig elég kevesen próbáltak meg igazán szép bort szűrni belőle. Most a derékhad három úgynevezett reprezentánsát vizslattuk végig, nagyobb remények nélkül, de bizakodó tekintettel, kipirult arccal.

Ha az ember kadarkát kóstol, akkor arra fel kell készülni, legalább lélekben. A kadarka ugyanis más. Nem várhatunk tőle brutális extraktokat, feketébe hajló színt, nagysága inkább kicsiségében rejlik, szép fűszerességében, elegáns savaiban (már ha), jól ihatóságában. Mer kicsi lenni, és jól áll neki. Ugyanakkor elég macerás hölgyemény ő: kemény feladat elé állíja a szőlészt és a borászt egyaránt. Szigorúan cash-flow alapon tehát nem nagy dobás a termesztése. Néha jól sül el, néha kevésbé, érzékeny, szeszélyes, hisztis. Talán ezért is szeretjük, meg persze azért, mert a paprikás ételekhez jól csúszik, meg persze mert kvázihungarikum, még ha török-rác eredetű is.

Jekl Béla Villányi Kadarka 2005

Jekl 2003-as kadarkájára úgy emlékszem, mint ami inkább a fáról és az alkoholról szólt, a grandiozitást próbálta bemutatni a fajtán. Talán éppen ezért nem is lett túl jelleges, bár számos plecsnit besöpört amúgy. Magam is szívesen kortyolgattam. Kettőezeröt viszont nem a harmincon túli extraktokról volt híres, csapadék is esett nyáron rendesen, ezért ez az évjárat egészen más stílusban közelíti meg a kérdést.

A bor színe sötét, szinte már vörösboros, talán leginkább cseresznyéhez tudnám hasonlítani. Illatában elsőre meggyet és fát, aztán ezek csillapodásával fűszerességet, némi mentolt, medvecukros-édesköményes aromákat, pemetefű-cukorkát vélek felfedezni. Aztán szájba kerül: először kadarkásan könnyed, de ez csak a korty feléig tart, onnantól megbicsaklik és összeesik. Fás kesernyék és savak jönnek, a fűszerek és a kadarkásság maradék csapatai is pánikszerűen hagyják el a terepet. Éretlenség, savanyúság, keser marad csak a végére, és a lecsengésre is ők jutnak főként. Nem jó bor elsőre, alig karcintja a 3 pontot alulról. Aztán ahogy melegszik, a savanyák hátrébb húzódnak, és visszaengedik az ízbe a kadarkát. A fa viszont marad, bár kerekedik valamelyest. Táncol a hármas és a négyes határán, majd megkapaszkodik. 4 pont. Csak igyuk melegebben, mint a kadart szokás.

Takler Szekszárdi Kadarka 2006

Szekszárdot az eredetmondák a leghagyományosabb hazai kadarkatermőhelyként tartják számon. Taklerék kettőezerhatosa persze nemcsak ezért kakukktojás a sorban, hanem a 2006-os évjárat miatt is, amely a fajta számára sokkal kellemesebbnek volt mondható, mint az azt megelőző. Taklerék ennek megfelelően kétszer szüretelték a kadarkát, az eleje ment a sillerbe, ami pedig a tőkén maradt, abból lett a veres kadar. A számomra kedves 2004-es és a felejthető 2005-es után tehát kiváncsian vártam a folytatást.

Talán a legkadarkásabb, ha lehet ilyet mondani (írni). Egészséges, kadarkásan barnás, silleresen könnyed színnel köszönt, és a fajtajeleg az illatban is zavartalanul mutogatja magát. Buja, fűszeres. Olyan képzettársításokat helyezek mellé, melyeket később magam se hiszek: sült hagyma, zellerszár, majoranna, húsleves. És persze pirospaprika, a meleg, kerek, simogató fajtából. Az ív a számban is szépen folytatódik, könnyed, fűszeres ízek telítik el a fejemet. Az alkohol hangyányit talán kilóg belőle, de még nem kellemetlenül. Az aromákat a fűszerek és a savak vezetik, a hátsó szárnyon jön azért gyümölcs is, és egy nagyon halvány fás aromát is érzek. A tanninok alig észrevehetően zömítik csak a kortyot, inkább a savak, a fűszerek és a glicerin játéka tartja életben. A végére itt is beborul kicsit a kép: kesernyék jönnek elegancia nélkül, meglökdösik a harmóniát, ami billeg, de aztán állva marad.

Összességében kedves, szerethető, jól iható bor lett ez, arányos és szépen megkomponált. Nekem tetszik. Nem tökéletes, de jó inni. Disznósajthoz, halászléhez, vagy erőebben paprikás ételekez például nagyon el tudnám képzelni. Az ideális mindennapok bora. 5 pontot érdemel ezért.

Malatinszky Csaba Le Sommelier Kadarka 2005

Malatinszky Csaba valahogy nem a kadarkájával véste eddig be magát az emlékezetembe. Pedig annak idején volt egy "Petit Villány" sorozata, az az igazi alsó polcos, no, abban volt egy kettőezerhámas kadar, de már az egész sorozat az enyészeté lett azóta, és most a Lö Szommejjé a szortiment alja. Lö báziskategória.

Ennek ellenére ez nem rossz bor. Főleg illatban nem. Szépen fűszeres, pici ribizlivel és égetett sajttal. Mint egy szép, gyümölcsös raclette. Ízben viszont kadarkább akar lenni a kadarkánál: annyira vékony, hogy kétszer kell szájba venni, mire egyszer megérezzük. Pici tannin, pici fűszer, pici gyümölcs. Savban nem annyira pici, azok úgy lettek kimérve, hogy az élénkség és a savanyúság vékony pengeélén táncoljanak. Még éppen nem billentik el a bort, csak alátámasztják, hetykén, picit talán karcosan. A korty végétől aztán ízben is beköszön az égetett sajt, pörkös aromák maradnak a lecsengésre.

Könnyedség, játékosság, élénkség a fegyvere, ami kadarkailag nem elvetendő, csak picit mintha ez túlzásokba fordult volna. Égetett sajtokhoz, raclette-hez mindenesetre ideális választás, a jól ivós mivolta miatt most 4 pont a jussa.

Címkék: 2006 2005 kóstolás vörös szekszárd kadarka négypontos ötpontos villány takler malatinszky jekl

38 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr56145549

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

koccintós 2007.08.23. 12:40:36

Jekléktől érdemesebb a 2006-os kadarkát kóstolni, szerintem jobb, mint az előző évjárat. Igaz, drágább is.

koccintós 2007.08.23. 12:41:06

Jekléktől érdemesebb a 2006-os kadarkát kóstolni, szerintem jobb, mint az előző évjárat. Igaz, drágább is.

lackó 2007.08.23. 13:48:51

Teeeee...nem mondod...csakugyan? Hogy a 2006-os jobb a 2005-nél? A betyárját! :)) Jó látni, hogy foglalkoztok a Kadarkával. Hirtelen eszembe jut Balla Géza most itten...vagy akkor hogy is van ez a Kadarka dolog, amúgy tisztázandó, vagy akkor Csókaszőlő?

attilon2 2007.08.23. 14:32:04

Ugyan már fiukák...
Ménesi Kadarka forever!!!
2000 meg 2003. A többiek meg futottak még :)

vörös_és_fehér · borvirag.blogspot.com 2007.08.23. 15:16:31

a ménesi szerintem más ligában focizik mint a többi, általam valaha kóstolt kadarka. én a kadarkában a könnyű, fűszeres fineszességet keresem, eddig orsolyánál, andreánál találtam meg leginkább ezt, a ménesi sokkal sűrűbb szövésű anyag. ami nem rossz, csak más.

vörös_és_fehér · borvirag.blogspot.com 2007.08.23. 15:23:49

(vagy eltűnt amit írtam, vagy többször meg fog jelenni)

szóval a kadarka nálam egy könnyű, fűszeres, fineszes bor, legalábbis ezt kerestem azokban amiket kóstoltam, fene tudja miért, ezt mondták, írták róla. ebben a mezőnyben az orsolya, andrea kadarka esett eddig a legjobban. a ménesi más pályán focizik: sűrű szövésű anyag, nem rossz anyag, csak más.

Türkménbasi 2007.08.23. 16:28:14

Kicsit várni kell amíg megjelenik a kommented. Amivel egyébként egyetértek, akár duplán is:-)

Kusuma 2007.08.23. 17:02:42

No és a Buttler 2005-ös?

Sárfehér 2007.08.23. 17:17:03

Különleges volt a Frittman 2003-as Kadarka, talán még kapható valahol. A 2004-esektől és a 2005-ösöktől, tisztelettel, távol tartottam magam, talán nem eléggé megalapozottan. 06-osból a mezei Szent Gál megint nagyon jó, Heimannékét pedig még túl fiatalnak találtam, szerintem még pihentetni kell, de így is remek. Más: hét végén láttam, hogy az interspárban megint felbukkant egykori kedvencem, a Polgár 04-es kadarka siller. Fúrja az oldalamat a kiváncsiság, hogy vajon hogy állja az időt, de nem mertem megvenni... Kóstolta valaki mostanában?

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2007.08.23. 17:49:36

...kis ismeretterjesztés (persze csak akinek szüksége lenne rá:):

A "magyaros" bor: kadarka
frizzante.blogter.hu/?post_id=87390

Alejandro 2007.08.23. 17:50:57

Ezt a Malatinszky-tételt én kóstoltam szombaton. A srác próbált meggyőzni, hogy ez a vékony, sillerszerű valami az IGAZI kadarka. Nem sikerült neki. Miért ne lehetne igazi kadarka az, aminek színe, íze, esetleg még teste is van?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2007.08.23. 19:17:00

Nekem egy Vida kadarka tette fel a bortérképre ezt az izgalmas fajtát, de eb legyek ha emlékszem melyik évből. Az fix, hogy nemmostanában volt és nem is ebben az évezredben.

Borboszi 2007.08.23. 20:13:57

... nekem a 2003-as Malatinszky volt A kadarka.

Akkor történt velem először, hogy egy üveg bor csak úgy elfogyott egy este (2 óra alatt) egyedül. Azóta kóstoltam sokat, és sokfélét ebből a borból, meg előtte is... annyi mesét hallgattam, hogy mégis melyik és milyen az "igazi" kadarka, hogy elegem is lett belőle. Én azt gondolom, hogy tényleg roppant szeszélyes egy fajta, és egyéltalán nem terem kiegyenlítettem minden évben. Valahogy nem. A bora nekem könnyed, fűszeres, játékos és pajkos, vidám, meleget adó, könnyen iható és nem kell messzemenően értelmezni. Inni kell és kész. :-) Jah,... a Malatinszky, az maradt meg és még senki nem tudta azt az élményt überelni nálam. Persze ebbe bejátszik, hogy most nincs lehetőségem őket kóstolgatni :-(

nemjo 2007.08.23. 20:18:08

Nem sportszerű a 2005-ös Jekl Kadarkát mérni Balla Géza 2003-as ához!
Viszont ha van még a 2003-Jeklből az megérne egy próbát! Karakterben hasonlóak, nekem jobban is ízlenek mint a vizsgált 2005-ös, ellenben azt is iható, becsületes bornak tartom.
Nyilván Takler kadarkája a legjobb, nemcsak az évjárat miatt - talán ő érti leginkább ezt a fajtát!

A Buttler kadarka kb 2 és félszer annyiba kerül mint a Jekl 2005-ös , miről beszéltek?

Kusuma 2007.08.23. 22:26:28

Kedves nemjo!

Te az ár/érték arányt hozod fel. Én csak az értékre próbáltam célozni. Persze, nem mindegy, nyilván én sem iszom minden este Buttler-borokat, de a nagyságukat elvitatni... Nos, lehet, persze, de nem könnyű feladat. Jó, én elfogult vagyok.

emeski 2007.08.23. 23:51:29

És Vargáék 2005-ös Kadarkája Hajósról, az kutya???

emeski 2007.08.23. 23:53:05

És Vargáék 2005-ös Kadarkája Hajósról, az kutya???

zoldful 2007.08.24. 09:30:35

BZoltan: Talán az 1997-es Vida lehetett, nekem az volt az első nagyon tetsző. Van még Szekszárdon más érdekes is, pl. Bodri, Mészáros - az utóbbit a Spar is szokta tartani.

A ménesiről meg nem tudom, mit gondoljak. Mint bor szuper, de nem hasonlít egyetlen itthoni kadarkára sem. Most akkor vagy az az igazi, ősi kadarka típus, amire a szekszárdiak által kezdeményezett klónszelekció tapasztalataira vágyók várnak, vagy pedig egészen más fajta.

G.B. 2007.08.24. 09:33:17

Elöljáróban: a Kadarkát nagyon szeretem. DE, sztem a Malatinszky-é ihatatlan. A borfaluban futottam bele, és ki kellett öntenem: nem azért mert meleg volt, nem azért mert kissé nemtörődöm volt a kiszolgálás (ezek is voltak persze, de már fel se veszem), hanem mert vegyszeres illata, lapos íze, kellemetlen utóíze volt, egyedül a színe volt rendben. Hogy én soha többet nem veszek ilyet tőle az biztos.

Malbex 2007.08.24. 09:54:37

Bukolyi 2005-ös Nagy-egedi kadarkája valóban más dimenzió, mint ezek. Árban is, meg minőségben is. Sanos már elfogyott, ha lehet hinni a híreknek.

Alejandro 2007.08.24. 10:31:28

G.B. - köszi, akkor legalább ketten már vagyunk...
Ménesi - amennyire én tudom, pici, eldugott, belső-erdélyi dombhajlatokból szedte össze a telepítenivalót, valóban 50-60 - illetve bizonyos értelemben több száz - éves, elfeledett ős-kadarka lenne tehát.

lackó 2007.08.24. 10:54:52

Vagy nem is Kadarka? A vita szerintem nem új. De akkor sem kadar a ménesi. Vagy ha igen, akkor Csókaszőlő...azt mondják. A kadarka Frittman from 200három nagyon szép, no meg a 2006-os is. Nem kicsit, nagyon. No és igen...a kadarka sillerszerű. Nekem. Merthogy elvileg olyannak kéne lenni. Amiből úgy minden nap.

G.B. 2007.08.24. 13:29:25

A ménesi vitához kerestem adalékot, és azt találtam, hogy Balla Géza kb. 20 éve került Arad környékére, és amikor megismerkedett az ottani kadarkával elkezdett utánaolvasni, próbálgatta a készítést, majd felvette a kapcsolatot a villányi borászokkal, elsősorban Tiffánékkal, akik segítettek neki.
Ebből az együttműködésből nekem az jön, hogy, legalábbis technológia terén, nincs eltérés a ménesi és a villányi/szekszárdi kadarkák között, persze lehet, hogy fajta alapon mégis van.
Egyébként beletettétek a bogarat a fülembe, direkt veszek 2-t, egyet innen, egyet onnan, és összehasonlítom.

lackó 2007.08.24. 13:41:15

Most hirtelen beugrott egyébként egy 2002-es Dúzsi Kadarka, amit még 2003-ban kóstáltunk. Ígéretes minta vala. Valaki, valamit róla?
Nem valószínű egyébként, hogy technológia terén olyan nagy eltérés lenne, bár ki tudja, Géza mit varázsol a szegletben :)

pelotepincsi 2007.08.24. 16:01:18

A Mészáros Szekszárdról valóban k. jó. Amikor Szent Gaáléknál voltunk, a mezei 2003 - as lenyűgözött. Amikor viszont otthon ittam, ez már nem volt meg. Ki tudja, miért?

roody 2007.08.24. 17:38:22

A Mészáros féle kadarka nekem is nagy kedvenc, főleg ha nézem azt is hogy "mit adsz/mit kapsz", akkor pedig verhetetlen.

torkos 2007.08.25. 10:41:12

A ménesi kadarka borban van legalább 6-10 g/l cukor az itthoniak meg mind szárazak. Persze, hogy a ménesi / általában/ teltebbnek és harmónikusabbnak tünik. A Kadarka bor azért olyan változatos mert maga a fajta is az, legalább 30 féle változata található meg hazánkban.Természetessen csak a régi ültetvényekben. Hiszen a bejegyzett és szaporított 3-4 klonja igen közel áll egymáshoz.A Kadarka lehet vékony és telt da a föszeressége és a savharmóniája adja meg a fajta erényét.

kukko 2007.08.26. 21:46:20

Hát a Takler kadarkát vénörcsák is kostolta, de őt nem fogta meg annyira. tv.winelibrary.com/2007/07/05/weird-wines-need-love-too-episode-270/

G. Lóci 2007.08.28. 15:17:50

Én is Mészáros Pál kadarkáját ajánlanám, önmagában is remek, ár-érték arányát tekintve pedig egészen kiváló (szerintem), meg nagyon jót készített Vesztergombi (Ferenc) is, de az utóbbi 4-5 évben az övével már nem találkoztam, vagy felhagyott vele, vagy olyan keveset készít, hogy nem jutok hozzá.

Érdekes módon nekem a ménesi kadarka nem annyira jött be (a borfesztiválon kóstoltam több évben is, Balla Géza és felesége társaságában, akkor épp alig "támadták" a standjukat, tudtunk beszélgetni is), ahogy a "vörös aszú" sem, ami mint kiderült, nem aszú, csak kései szüretelésű töppedt szőlő de nemespenész nélkül).

Mészárosnak egyébként minden bora remek (a Merlotja például nekem nagyon bejön, bár érezhetően emelkedik iránta a kereslet, mivel 1 év alatt jelentősen megdrágult, és régebben elég sok hibás palackot is ki lehetett fogni, hálistennek csak vendéglátó helyeken botlottam ilyenbe, és rögtön ki is cserélték).

Csak utóiratként: tudom, hogy tisztességes borissza nem vesz bort nagyáruházban (én ezek szerint nem vagyok az, én szoktam), de a Tesco mostanában gyakran tart 20%-os árengedményes borhétvégéket, szóval ennyiért talán már érdemes kivételt tenni :-)

Ja, a cikkhez még: sommelier kiejtve nem szommejjé, inkább zomeli(j)é. A bornevek meg kisbetűsek (a szabályzat szerint: villányi kadarka stb.). Akkor is, ha a címkén nem így szerepel.

Csodás 2007.08.29. 13:08:50

Ha szekszárdi kadarkák, akkor Taklerék mellet nem illik kihagyni Sebestyén Csabit sem, csakúgy, mint Heimannék Harmados kadarkáját! Ez utóbbi a hosszú tenyészidőszakú év összes szépségét hordozni fogja. Azért csak fogja, mert a savai most még túlságosan élénkek. Pár év pihengetés egy jó pincében, és gyönyörűen hozzákerekednek testhez és zamathoz egyaránt. Így fiatalon kóstolva bár, de kadarkától alig várható érlelhetőségi időt prognosztizálok neki.

sarocker 2007.08.30. 17:49:39

"Az ideális mindennapok bora." - És így is van. Szerintem Takler kadarkája az a bor, amiből évjárattól függetlenül kiemelkedően a legnagyobb mennyiségben fogyasztok. Gyakorlatilag kartonszámra. Még 2004-2005 egy kadarkakóstolót, gyűjtöttem is hozzá alapanyagot, csupa 2003-as tételek voltak, csak a baj ott kezdődött, hogy nem bírtam kivárni, és belekóstoltam, mielőtt meglett volna az összes tétel. Gondolom a Vylyanét nem kell bemutatni, és Takleré is topon volt. Félre volt téve egy valószínűleg "egykezemenmegszámolható" látszámú ember által ismert Steitz János-féle. Na ez okozta a borulást, mert mielőtt betettem volna a pakkba a negyediknek szánt Liszt kadarkát, úgy éreztem, hogy muszáj felbontanom. Úgy emlékszem, számomra odabaszott a Vylyannak is, de legalábbis holtverseny. Egy nagy bánatom van ezzel kapcsolatban, soha többé nem lesz belőle, Steitz bácsi már odafönn préseli a kadart... A liszt meg valahol a látóhatáron loholt ez után a hármas után, Szent Gált meg már nem is mertem odatenni.

Viszont most a borfaluban volt szerencsém Polgár és Malatinszky kadarkához. Sajna az évjáratra már nem emlékszem, de arra igen, hogy a Polgárt a macskakőre öntöttem inkább (tényleg nem bírtam meginni, lehet érte kövezni), Malatinszkyből meg vettem egy üveggel, és még aznap este betöltöttük az utolsó cseppig.

sarocker 2007.08.30. 17:50:52

"Még 2004-2005 egy kadarkakóstolót" - Úgy értem, terveztem csinálni... :)

Kadarnet 2007.08.30. 18:09:30

Ízlések és macskakövek...:D Nekem a Polgár 06-os kifejezetten tetszett ,még vmikor májusban kóstoltam,a Malatinszky nem igazán.

sarocker 2007.08.30. 18:51:38

Jó, persze hozzátartozik az is, hogy aznap 15-féle bort kóstoltam, úgyhogy a végén nem hinném, hogy rendben volt a szám pH értéke, és a véralkohol szintem is megugrott. :D De nekem a Malatinszky olyan kadarkásnak tűnt, a "vetélytárs" meg, mint ha avart nyalogattam volna. Kár, hogy nem emlékszem az évjáratra. Egyféle kadarka volt mindkét helyen, ha valaki emlékszik, melyik évjáratból, az jó volna, ha megosztaná velem.

Alejandro 2007.09.03. 13:41:30

Budafokon újrakóstoltam Balla kadarkáját, és még mindig tetszik. Rákérdeztem az itt valaki által említett maradékcukorra, és a sajátságos "nincs, maximum 5 gramm" választ kaptam :-)
Takler is teljesen rendben volt: szín, test, aztán mégis kadarka. Évjáratra már nem emlékszem, hogy klasszikust idézzek, én is ember vagyok :-)

Nikó Noir 2007.09.12. 18:38:48

A napokban kóstoltam Sebestyén Csaba 2006-os Kadarkáját, szerintem már most nagyon klassz, idővel pedig nagyon nagy kadarka lehet belőle!
Egyébként nálam is Ménesi a csúcs!!

Kotyogó 2007.09.12. 21:39:38

Nekem eddig csak a Szent Gaál Kastély kadarkája jött be. Nem az alapcsomagban kapható Badarka, hanem a jelentősen drágább, kb 3000 forint/palack áron vásárolható 2003-as, azt hiszem öt hónapig barrikolt Kadarisszimo - remélem jól írtam le a nevét. Kérdés persze, hogy megéri-e az árát, de tényleg finom volt, kissé testesebb, mint a többi kadarka. Taklert egyébként nem kóstoltam.
süti beállítások módosítása