Ideje lesz megismerkednünk a "carbon footprint" fogalmával, amely az utóbbi néhány évben vált az üvegházhatást fokozó emberi tevékenység gyűjtőnevévé. A "széndioxid lábnyom" azt méri, hogy egy adott termék előállításáért mekkora árat fizetünk globális felmelegedésben. Mivel a természetbarát gazdálkodásnak és a környezettudatos fogyasztásnak a borászat és a bor afféle mintagazdasága és kísérleti terepe, érdemes lesz a széndioxid lábnyom fogalmát megtanulnunk és figyelembe vennünk. Mai borhírsalátánkban egy ilyen széndioxid lábnyom csökkentő ötletről, egy nemzetközi borszimpozionról és egy bizarr Valentin napi terméktársításról számolunk be.
Bort jó széllel
A környezettudatosság újabb mérföldkőhöz/világítótoronyhoz érkezett. Languedoc-ból 60.000 palack bort készülnek vitorlással Dublinba juttatni. A szélmeghajtás révén palackonként állítólag 140 gramm károsanyag kibocsátást spórolnak meg. A palackokon matrica hirdeti: "vitorlással szállítva, bolygónk javára." (Ennek kontinentális megfelelője, gondolom, az ekhós szekér lehet, és talán volt is már ilyen próbálkozás nálunk Szekszárdról Budapestre. Aki tudja a helyes választ, ossza meg velünk!)
A hajók (összesen hét lesz) Írországból hazafelé tört üveget fognak szállítani, amit majd egy bordeaux-i és egy beziers-i gyár dolgoz föl boros palackká. A vitorlások egyúttal languedoc-road showként funkcionálnak: a fedélzeten egyszerre 100 embert tudnak vendégül látni.
Boralkotó szimpozion
Neves borírók megválasztották a világ 12 legbefolyásosabb borászát, majd Spanyolországba invitálták őket, hogy nyilvános eszmecserét folytassanak a borvilág jelenéről és jövőjéről. Az ötlet szellemi atyja José Penin, a legismertebb spanyol borkalauz szerzője. Az andalúz kisvárosban, Rondában tartandó konferencián a borászok részéről - többek között - Michel Rolland, Carlo Ferrini, Dirk van de Niepoort, Stephane Derenoncourt és Ales Kristancic (Szlovénia) vesz részt, a borírókat Jancis Robinson, Michel Bettane, Michael Fridjhon, Peter Mosel (Ausztria) és James Halliday képviseli. A 190 főnyi érdeklődő előtt a következő témákat vitatják meg: terroir, trendek, külső befolyások és a borász szerepe a pincében, a szőlőben és ezen túl. És természetesen bort is lehet majd kóstolni. A hagyományteremtőnek szánt esemény a tervek szerint két évenként ismétlődik mindig más nemzetközi helyszínen.
Beaujolais óvszerrel
Újabb bizonyíték, hogy a romantika hazája Franciaország, illetve hogy az árukapcsolás nem ismer határokat. Az egyik legnagyobb francia borcég, a Castel Valentin-napra szánt meglepetése a "Saint Amour" Beaujolais volt, amihez egy Durex Easy On óvszert kaptak azok a szerencsések, akik február 14-én (mit sem sejtve) ezt a bort rendelték bármely francia étteremben. A címkén ördög, az üveg nyakán kondom. A cég szóvivője szerint: "A Castel azért döntött a márka és a biztonságos szex társítása mellett, hogy figyelmeztessünk: a jó dolgokban is ismerni kell a mértéket." (A Wine Spectator szarkasztikus megjegyzése szerint ezért adnak csak egy óvszert és nem hármat.)
Utolsó kommentek