Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Egy vita margójára

Villáminterjú Isabelle Legeronnal

2008.09.23. 13:02 - vörös és fehér

A múltkori beharangozó heves vitába torkollott, s ez eljutott Isabelle Legeron fülébe is. Nemes Richárdon keresztül üzent hát: beszéljünk a kétségekről, ne bonyolódjunk felesleges találgatásokba. Mivel a programjuk feszített, így egy órám volt, hogy még Pesten leüljek vele, különben egészen Egerig kellett volna mennem egy kis beszélgetésért.

Fontosnak tartotta Isabelle kihangsúlyozni, hogy a Journey into Wine az ő műsora. Ő választja ki azokat a témákat, borokat, amiken keresztül be szeretnék az adott országot mutatni. (Példának felhoztam a Vega Sicilia kontra magyar kézműves birtokok szembenállást – előbbi azért került a műsorba, mert Isabelle nagyon szereti az Unicot. Pont. Semmi misztikum nincs ebben, mondta.)

Egyik műsora sem lehet teljes körű – egy 24 perces epizód erre nem tud törekedni. Nem is cél átfogó képet adni, a célközönség utazni vágyók, akik ha izgalmas borokról hallanak, elindulnak. Ha pedig itt vannak, akkor már a mi dolgunk „megfogni” őket. Igen, elképzelhető, hogy tízből kilencszer nem fognak szép juhfarkot levenni a polcról, tegyünk azért, hogy ez ne így legyen.

Isabelle eddig hazánkból leginkább száraz furmintot és aszút kóstolt, ennyi előképe azért volt mielőtt ideérkezett volna az ominózus kóstolóra - és ez egyben válasz arra a kérdésre is, hogy miért volt előzetesen külön kérése is. Ott azonban már a termelők ismerete nélkül kóstolt végig közel 100 bort, s amiket egyértelműen kiemelt a sorból, mint egyedi, karakteres borok, azok zöme somlai, tokaji fehér, valamint soproni kékfrankos és egri vörös volt. Utóbbiaknál a bikavéreket szerette, véleménye szerint hazánknak nem cabernet, merlot kell a világ borasztalára letennie, hanem érdekes vörös házasításokat, ritka fehéreket, no meg csókaszőlőből szűrt bort. (Szerencsére országszerte sok borász telepített már csókát; sajnos a fajta igen érzékeny a kocsánybénulásra.) Az édes borok piaca nagyon kicsi, ezért fontosnak tartja, hogy Tokajban nagy száraz borok is készüljenek; persze a botritiszt ettől még ne kergessük el. Sok bornál a fa túlment az ízléshatárán – de hangsúlyozta, hogy ő amúgy is intoleráns a fával szemben.

Eddigi forgatásuk alapján úgy érzi: jól döntött. A badacsonyi olaszrizlingezés meggyőző volt számára - a fajtajegyek és a mineralitás ötvözete tetszetős volt. Somlót nagyra tartja, ezt erősítette a Takács Lajosnál tett látogatás is. Járt Pannonhalmán, majd Budaörsön kóstolt. Szentesi József 2004-es és 2007-es csókája a fent említett telepítési tanács kimondására ragadtata Isabelle-t. Az etyeki Kezes-Lábosban főleg a gasztronómiai sürgést-forgást rögzítették, a rossz időnek nem örültek. Az ebéd során elfogyasztott és megörökített Ráspi Öreg Tőkék kékfrankosnak igen.

Természetesen minden műsor téma-összeállításánál vannak viták, de ezeknél fontosabb Isabelle számára (és kicsit furcsállja, hogy nekünk nem), hogy 117 országban, 15 nyelven mutathat be egy-egy országot, ráadásul Magyarország rögtön két epizódot is kap.

Ezen azért gondolkodjunk el.

Címkék: marketing híradó travel channel isabelle legeron

32 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr85676674

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

MalbecNC 2008.09.23. 14:08:16

Ámen!

Ha egy nő fejébe vesz valamit, akkor az úgy is lesz! Mondhat bárki, bármit, úgyis neki van igaza. Pont! :-)

Feltételezem a borászok vették az üzenetét és el fognak gondolkodni, hogy ezek után tényleg csókaszőlőt kellene telepíteni olaszrizling és furmint helyett, sőt még Villányban is syrah és tempranillo helyett. (értsen mindenki belőle azt, amit akar..)

A fogyasztók is gondolkodjanak el, hogy alapvetően jobb ha felülbírálják saját ízlésüket és igazodnak Isabella francia szájához. Sőt a világ szájához. (Az Unicot meg ha nagyon unja,mert hogy az nem csókaszőlőből van küldje már el nekem!)

Nos, mindenki nagyon hálás és meg van illetődve, hogy ilyen megtiszteltetés ért bennünket. De tényleg! De attól még lehetnek kétségeink nem? A miérten meg ... gondolkodjon el ő!

Zazu 2008.09.23. 14:17:52

Idézni akartam, hogy "Egyik műsora sem lehet teljes körű" és folytatni, hogy legalább törekedni kellene rá, de a folytatásban meg is cáfolt, hogy azt sem tud:) Na én befejeztem.

zöld béka 2008.09.23. 15:42:35

Nem újkeletű a megközelítés. Kétség kívül van némi alapja annak, hogy vörösborainkat rendre elutasítják, hiszen a világ nagyobbik része könnyedén juthat hozzá minden évben/évjáratban tökéletesen érett alapanyagból készült borokhoz. Nálunk még mindíg túl sok a nyers savú és tanninú, érdes, durva és jellegtelen vörösbor. Ezekhez képest fehérboraink sokkal jobb átlagot tudnak felmutatni, nem alaptalanul. Tudomásul kell vennüpnk, hogy a Kárpát-medence alapvetően fehérborok hazája. Ebben a témában sokkal több, nemzetközi színtéren is összemérhető borunk van, sőt. Ezzel együtt nem gondolnám, hogy nevezett hölgy, (akinek eddig egyetlen műsorát sem láttam) ilyen felkészülten érkezett volna hozzánk. Vélhetően ösztöneire és talán tanácsadóira hallgatott a válogatásnál. Felmerült többekben, hogy netán irányítottan sikerült ennyi terroir bort megkóstolnia e röpke idő alatt.
Ami a dologban engem valójában bánt, az a kettős mérce. Miért lehet lelkesedni egy chilei vagy argentín cabernet után és miért tabu még mindíg a világban Villány és a cabernet franc egymásra találása? Persze abból is vagy silány bőven, de számos közülük bármivel összemérhető, egyedi és mint ilyen, csak Villányhoz köthető. Tiszteljük, szeretjük a kadarkát, kékfrankost és társait, de ismerjük ezeknek a fajtáknak a korlátait is. Véleményem szerint amúgy is elsősorban a magyar termőhelyet kellene megismertetni a világgal, nem pedig az egyes fajtákat erőltetni. Hazainak tudott fajtáinknak megvannak a korlátaik, eltarthatóságban egyik sem mérhető merlothoz, cabernethoz vagy akár egy sangiovesehez. Csak azért kimaradnunk megmutatkozás lehetőségből, mert a piac már így is túltelített és sok helyen útban vagyunk, nem indokolt. Pont ezen az alapon vagyok képtelen megérteni a Bikavér körüli szerencsétlenkedést. Ragyogó lehetőség lett volna kihasználni az ismertségét, még ha kezdetben negatív reakciókat vált is ki. Sem az egri, sem a szekszárdi Bikavér kapcsán nem kérik rajtunk számon a fajtákat csak egyet, a minőséget. Ennek alakítása pedig fajtafüggetlenül a termelő dolga, nincs többé kire mutogatni.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2008.09.23. 17:10:33

zöld béka 2008.09.23. 15:42:35

Nem értek egyet azzal a kijelentéseddel, hogy a fehér borok hazája lennénk. Én el sem hittem volna, hogy az Alpokalján Ráspi milyen bort termel. Az Alpokalján! Ne mondd nekem, hogy ha ott beérik a szőlő, akkor mondjuk Viliányban nem.

muskotály küvé 2008.09.23. 17:21:05

Hát, inkább kadarkát meg csókaszőlőt Villányba, mint syrahot és tempranillot - ezzel teljesen egyetértek.
Ez a tempranillo egyébként új dolog nekem. Ezek a villányiak teljesen meghülyültek?

wudnekl 2008.09.23. 18:44:50

"A fogyasztók is gondolkodjanak el, hogy alapvetően jobb ha felülbírálják saját ízlésüket és igazodnak Isabella francia szájához."

Épp az ilyen és ehhez hasonló siránkozások miatt vagyunk ott, ahol. Minden területen elő kell, hogy kerüljön a gondolat: minket, szegény kicsi magyarokat nem értenek meg, szándékosan mellőznek, mert ők nagyok, mink meg kicsik vagyunk. Igaz, mi utáljuk, lenézzünk, megvetjük a francia pofájukat, de ez még nem ok arra, hogy ők ne omoljanak a lábunk elé. Mire föl?
De főként: csókolom, ez egy műsor, aminek vannak saját kritériumai. Ezek a kritériumok viszont nem valami homályos agyrém, valami elborult lázálom szüleményei, hanem egy nézőközönség igényeinek lenyomatai. Nem Isabelle francia szája tehet arról, hogy a külföld még mindig teljesen máshogy lát bennünket, mint ahogy mi magunkat. Az pedig, hogy a saját magunk által visszautasított közhelyre egy ugyanekkora közhellyel és ugyanekkora marhasággal válaszolunk, már elnézést, de idióta hiszti, semmi más.

napoletano 2008.09.23. 18:53:45

Jo, akkor van vmi visszhang. De ez azert csak a holgy valasztasainak kisse bovebb indoklasa - nem diskurzus, nem esetleges tevedes, feluletesseg beismerese. Azaz - koszonet, de lenyegeben suketek parbeszede volt, mindketto (esetleg mi is, ha minket kepviseltek) elmondta a magaet, ujbol, mas szavakkal. Haladas: nincsen.
Oruljunk annak, ami van (?)
Amugy feher es voros - lattam en mar ilyent, a 90es evekben, Uj-Zelandon. el is hittem magam is: hogy Uj-Zeland a feherek hazaja, Ausztralia voroseit ugysem fogja tudni elerni sosem, na ja, a termeszet ellen mit sem lehet tenni...
Azutan a gyakorlattal, szivos tapasztalassal valami sikerult, es ma mar az uj-zelandi pinot noir fogalom, es senki nem emlegeti, hogy ja, tkp. ez egy feherboros orszag volna...
Ennek ellenere vallom, hogy kituno feherborokkal rukkolhat elo Mo. - ma is figyelemremeltoak, szepek, nekem/nekunk elvezetesek, de ameddig le lehet irni, hogy pl. Szepsy evekkel a borvidek elott jar hordohasznalat tekinteteben (es ez nagyjabol igaz is), addig van tavlat...
Mi pedig bizzunk a "mieinkben" - Burgundia hirnevet sem 15-20 ev alatt vivtak ki az ottaniak.

MalbecNC 2008.09.23. 20:07:02

Ha a nemzetközi versenyeken elért eredményeket nézzük, a Tokaji édes boroktól eltekintve nem érzem (igaz statisztikát nem vezetek), hogy látványosan a fehér borainkat értékelnék magasabbra. Inkább az jött le, hogy volt olyan verseny, ahol fehér borunk nem is kapott érmet. Jó, tudom ez függ attól is, hogy ki küld ki a versenyre bort és attól is, hogy kik ülnek a bírálószékben, de trendet nem érzek. De majd ettől kezdve figyelem.
Nem értek én sem azzal egyet, hogy fehér borok országa lennénk, mert hogy Kárpátmedencében vagyunk. És aztán? Évekkel ezelőtt még Balatont is lefitymáltuk, hogy hagyják már békén a vörösbort, aztán milyen izmos, gyümölcsös változatokkal lepett meg bennünket sol borász mindkét partról. Nem feltétlen testes, brutális, mint délvidékeinken előfordulók, de szeretnivalóak és igen jól fogyaszthatóak. Én hagynám már ezeket a hülye skatulyákat és bíznám a borászokra, nézzék meg mit bír a földjük, milyen stílust szeretnének, tetszik-e a fogyasztónak aztán kész!

Olyan trend viszont van, amit Isabella szájából is hallottunk, hogy "unjuk már a testes, nehéz, lekváros, robosztus borokat, könnyű, gyümölcsös, fineszes fehérekre vágyunk".
Külön posztot megér, hogy ki mit lát e trend mögött, vajon miért alakult ki és, hogy mindenki így érzi, vagy csak szajkózza...

MalbecNC 2008.09.23. 20:20:17

Muskotály küvé, ha jól emlékszem Gere kezdett el foglalkozni tempranilloval.
részemről a fáklyás menet! Az ő pénze, az ő ideje, az ő élete. Ha beválik és olyan finom (és olcsó) lesz, hogy nem vágyom Ribera del Duero és Rioja nehezebben hozzáférhatő boraira akkor veszem és rajtam kívül más is, ha nem akkor bukta.
Így vagyok/voltam a syrah-val is. Kis mennyiségben kóstoltam, volt amelyik ízlett, de 3-5000 Ft-ot nem adok érte. 10-15 Euróért már olyant kapok, amely kielégíti a syrah igényemet, 20-25 Euróért meg már a könnyem is folyik a boldogságtól. Más szavakkal, ha nem nyújt többet, mint más kékszőlőből készült vörös bor, legyen az könnyű, közepes, vagy testes, nem is adok ki érte több pénzt, csak azért mert a címkén syrah olvasható.

MalbecNC 2008.09.23. 20:45:25

Wudnekl kedves, te valamit nagyon félreértettél. Én nem siránkoztam, semmi olyant nem mondtam, hogy nem értenek meg bennünket. Amit szerettem volna kifejteni, hogy nem tetszik, hogy valaki más elismert, vagy annak tartott személy után szajkózza az igét.
Nem tetszik, hogy Isabella onnan fentről, magasról, ex-catedra kijelenti, hogy Magyarországnak milyen szőlővel kellene foglalkoznia.
Azt a témát, hogy a külföld milyennek lát bennünket nem is érintettem és nem is erről szólt a mondanivalóm.
Én inkább azt a sugallatot utasítottam volna vissza, hogy "ti nyomorékok, még mindig imádjátok a testes vörösöket, mikor a világ friss, gyümölcsös, fineszes, különleges fehérekre vágyik???? Tessék már észrevenni, hogy nem jó az ízlésetek!"

Van külföldi tapasztalatom, hogy mit látnak belőlünk: mi vagyunk a Tokaji aszú és fehér borok országa. Folyamatosan esek pofára, hogy nem hallottak se Villányról, se Szekszárdról. Most se fognak.

Fűrészpor 2008.09.23. 20:55:24

Öcsém, mit össze bírtok szenvedni! A csapat nagy része igen negatív! passzz

engel 2008.09.23. 22:16:05

Nem értem mért kell ellenségesen fogadni mindent.Itt nem arról van szó hogy ez a nő maga az isten(nő) és megmondja nekünk hogy mit hogy tegyünk.Csak véleményt alkot. Nem mindig azon sír mindenki hogy a magyar bornak nincs reklámja? Hát tessék most itt van, nem kell elutasítani egyből, meg kell nézni mi lesz a hozadéka. Ingyen van, egy próbát megér. Örüljünk hogy egyáltalán eszébe jutottunk. (no meg tudja hol van Magyarország és nem Afrikában keresi...)

Másrészt az tény hogy Magyarország éghajlata és egyéb környezeti tényezői a fehérbor-szőlő termesztésére a legidálisabbak.Ez nem jelenti azt hogy nem lehet jó vörösbort készíteni. Senki nem állítja az ellenkezőjét.

És akad persze a Balaton környékén jó vörös bor, de egyáltalán nem jellemző és inkább gyengébb minőségűeket lehet találni...

muskotály küvé 2008.09.24. 10:44:18

MalbecNC,
A tempranilloval kapcsolatban azzal egyetértek, hogy a kísérletező kockázata, de én egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy 3-5000 Ft értékűt bírnának Villányban összehozni. Értem én, hogy délen vannak, de ez elég viszonylagos - számomra a realitás és az önkontroll teljes elvesztése. Narancsfát csak azért nem ültetnek, mert nem bírja a meszes talajt, de talán ezt is megoldják.
Nekem sokkal szimpatikusabb lenne - és a francia csaj hozzáállása is pontosan ezt mutatja - ha inkább azt néznék meg, a kombinát előtti korszakban mi volt ott évszázadokon keresztül. Persze, amíg a műértő közönség "cabernet sauvignont, azon belül villányit" szeret és kifizet érte 3-5000 Ft-ot palackonként, meg előjegyez a Kopárra tizenikszezerért, addig érthető, hogy elvannak a világfajtákkal, de ne csodálkozzanak rajta, hogy a világot ez kb. annyira érdekli, mint az üvegházi holland paradicsom.

Octopus 2008.09.24. 13:02:22

Kedves Muskotály Küvé, ha nem tévedek nagyot, régebben Villányban kadarka-kékopi kombó volt a jellemző. Gondolom a Tiffánék Régimódi Cuvée nevű bora egy próbálkozás ennek visszaállitására...

dagadtos 2008.09.24. 14:33:12

Kedves muskotály küvé, én nem érzek ezzel akkora problémát. Amikor vakon kóstolunk, egy-egy jobb villányit én bizony néha betippelek olasznak (nyilván az én hibám is), de talán mutatja, hogy valóban elég mediterrán borok tudnak onnan kikerülni. Megpróbálja, majd megkóstoljuk, maximum gyenge lesz, aztán kész.

Egyébként meg nem tudom...szóval azért, mert egy francia nő, aki életében agyonkóstolta magát jó borokkal, ott nőtt fel, ahol egy sarki közértnek komolyabb borkínálata van adott esetben, mint itt egy szaküzletnek, majd járta a világot, nyilván a teljesen elütő borokat keresi. Ő nem fog elájulni egy jól sikerült bordeaux-i cuveé-től, de attól még erre lehet és szerintem lenne is nagy igény az itthoni fogyasztóknak. Valahogy egyszerre kéne közelíteni a nemzetközi jó borokhoz, és elütni tőle másfelől. Szerintem egyáltalán nem ártana a külföldi megítélésnél sem, ha a teljesen egyedi fajták-borok mellett lenne 1-2 mediterrán borvidék is, ami nemzetközi szintű és jellegű nagy borokat is tud adni. A hazai fogyasztóknak meg pláne nem ártana.
Egyébként meggyőződésem, hogy vannak már most is ilyen borok ezeken a területeken, csak drágábban, mint kéne, így eleve kevesen kóstolják azok közül, akiket tényleg a bor érdekel. Dehát ezt viszont úgyis a piac szabályozza, senki nem fogja olcsóbban eladni a borát, mint amennyiért úgyis megveszik.

Én amúgy akkor marha jó vételt csináltam, mert 6 alatt jegyeztem elő a kopárra:D (Merthogy már rég nem 10 felett van.)

koccintós 2008.09.24. 16:24:48

Az előző cikknél is megpróbáltam a szerintem lényegeset kiemelni, most is, bár kicsit felesleges olvasva a kommenteket, de azért mégis, szóval:

"Természetesen minden műsor téma-összeállításánál vannak viták, de ezeknél fontosabb Isabelle számára (és kicsit furcsállja, hogy nekünk nem), hogy 117 országban, 15 nyelven mutathat be egy-egy országot, ráadásul Magyarország rögtön két epizódot is kap."

Inkább ezt tessék értő olvasással emésztgetni!

MalbecNC 2008.09.24. 17:18:33

Vagyis az a lényeg, hogy mindegy, hogy mit csak beszéljenek rólunk?

Emésztgetem... még olyanok jutnak eszembe, hogy "ajándék lónak ne nézd a fogát", meg "kedvetlen, mint a beteg ember", na meg "jobb ma egy túzok, mint holnap egy veréb", bár ez lehet, hogy az utsó nem is érthető.

Addig is, míg nem jut valami okosabb eszembe én abba is hagytam. Mármint ezt a témát.

hvuk 2008.09.24. 20:05:43

"Én inkább azt a sugallatot utasítottam volna vissza, hogy "ti nyomorékok, még mindig imádjátok a testes vörösöket, mikor a világ friss, gyümölcsös, fineszes, különleges fehérekre vágyik???? Tessék már észrevenni, hogy nem jó az ízlésetek!""

Komolyan nem értelek MalbecNC! Nem hiszem, hogy utasításba adta volna, hogy mit kell szeretnünk. Mindössze elmondta a véleményét. Sok olyan ember van akinek az a véleménye, hogy a magyar vörösborok gyakori közös jellemzője az elegancia és a könnyedség hiánya (kivételek nyilván vannak).

A másik meg, hogy a különleges borokat kereste. amit máshol nem ihat. Ez is érthető, ha külföldön vagyok én is mindig a helyi specialitásokat keresem. Vagy te külföldön is gulyást eszel az étteremben?

muskotály küvé 2008.09.24. 22:13:08

kedves dagadtos,
A villányi borvidék kb. 2000 hektár, a bordói több, mint 100.000. A villányi soha büdös életben nem lesz világhírű, egyszerűen nem terem annyi, hogy mindenhová jusson. Pont arra való, hogy legyen nekünk egy helyi érdekű délies borvidékünk. (Más kérdés, hogy itt a 47. szélességi kör felett elég ritka az ilyen klíma, ezért a borászok drágábban tudják adni boraikat, mint amennyit hasonló minőségű portékáért ténylegolasz társaik elkérnek.) Mondom, jó tud lenni a villányi a bor, én is kaptam már ajándékba Kopárt, de világszinten valószínűleg nem különösebben érdekes.
Egyébként, ha kell 1-2 mediterrán borvidék, én Badacsonyt és Tihanyt javaslom, ott ugyanis - szemben Villánnyal - a mediterránság egyik alapvető kelléke, a párát biztosító és a hőmérsékletet valamennyire kiegyenlítő víztömeg is jelen van. Villány pont annyira mediterrán, mint mondjuk Belgrád.

dagadtos 2008.09.24. 23:16:32

A többivel eléggé egyetértek (bár szerintem nem kizárt, hogy egy-egy nagy nevet ismertté lehetne tenni - itt nem is pincészetre, kifejezetten egy-egy nagyborra gondolok, hangzatos névvel, megfelelő külföldi jelenléttel), viszont én mint egyszerű kóstoló írom a mediterrán jelleget. Mondjuk úgy, rossz szót használtam, és legyen inkább déli. Vörösboros szemmel a másik két javaslatod nem tűnik "meggyőzőnek", de talán így már érthető, mire gondolok.

hegyaljai 2008.09.24. 23:28:21

Kedves dagadtos!
Belgrádban legalább a Duna meg a Száva ott van. :)
Ami a fehér fajtákat illeti, bizonyára vannak az illatosak, meg az üdén gyümölcsösek, de a Furmint és az Olaszrizling sokoldalú. Lehet markáns száraz, lehet késői félédes, jól engedi érvényesülni a terroirt. Mindez Traminival, Cserszegivel lehetetlen. Hogy a kettő közül melyik a jobb, nem tudom, de a Furmint szót könnyebben ki tudják mondani a külföldiek, és a rizling azzal a furcsa előkével zűrzavart okoz a fogyasztó fejében.
Villány, illetve a bordói házasított borok utánzása pedig nem tévút, egyáltalán nem zsákutcába vezet, igaz, hogy nem is a legmagasabb csúcsra.

koccintós 2008.09.25. 08:13:19

Kedves MalbecNC!

"Vagyis az a lényeg, hogy mindegy, hogy mit csak beszéljenek rólunk?"

Kis túlzással igen, sajna még itt tartunk. Egyébként a névsort ha újra elolvasod, akkor rájössz, hogy ez a mondatod történetesen ide nem passzol.

Vagy gondolod, hogy a fél világ árgus szemmel figyeli hogy Szekszárd vagy Villány vagy akármelyik magyarországi borvidék benne van-e a műsorban, ha igen, akkor érdemes elmenni, ha nem, akkor passz az egész? Nem, sajnos nem itt állunk.

Jó, ha tudják, hogy egyáltalán hol ez a kis ország. Legyen egy összbenyomásuk az országról, és csodálkozzanak el, hogy: "Jé, én ezt nem is gondoltam volna!" És utána már az egyes borkedvelők egyéni érdeklődésén múlik, hogy hajlandóak-e utána olvasni a magyarországi borvidékeknek/boroknak/termelőknek/fajtáknak vagy sem.

Amúgy bocs, de tényleg jobb, ha hanyagolod ezt a témát.

MalbecNC 2008.09.25. 09:15:58

Kedves hvuk, én még itthon sem eszem a gulyást, nemhogy külföldön. :-)
De az igazi kérdésedre a válaszom a következő:
Én a teljességre törekszem, ami persze sohasem kivitelezhető idő, pénz, kapacitás és egyéb okok miatt. Még Szlovákiában, Csehországban is megkóstoltam a Kékfrankost pusztán kiváncsiságból, hogy a szintén "nem vörösboros borvidékeken" mit tudnak csinálni ebből a szőlőből. Ugyanúgy rábírtam magam, hogy cabernet-ket és a merlot-t kóstoljak, majd a végére hagytam az andrét, mint helyi specialitást. Azt gondoltam, hogy csak a többi bor mellett tudom megítélni, hogy milyen az az andré. Persze én megtehetem, én a magam örömére kóstoltam, nem pedig egy általam megcélzott közönség kedvéért.

MalbecNC 2008.09.25. 09:31:34

Kedves koccintós, nem a bemutatott borászokra vonatkozott a "mindegy, hogy mit".

hvuk 2008.09.25. 10:03:45

Kedves MalbecNC!

Szerintem a specialitás élvezéséhez nem kell a nem specialitást megkóstolni. Nem hiszem, hogy egy külföldi jobban fogja élvezni a tojásos nokedlit, ha előző este spagettit etettél vele. Kivéve persze, ha a spagetti bűn roszz volt. :)

Már sokan leírták, de ettől még igazuk van: egy külföldi számára a villányi és a szekszárdi borok nem bírnak újdonsággal. Hasonló karakterű és/vagy fajtájú borokat olcsóbban megkapnak hasonló minőségben, mint ezeket. Persze vannak jó borok ezekből a vidékekből is, de azok ettől még nem lesznek érdekes vagy egyedi borok. Ráadásul döntő többségük túlárazott is.

A csaj tehát a specialitást kereste és meg is találta. Valami olyat, amit - kis túlzással - sehol máshol nem kap meg. Ez az ami az ő szemében érdekes. És az enyémbe is, én is ezt keresem külföldön és belföldön is. Ha egy vidéki kis étteremben eszek, akkor nem bécsi szeletet kérek vagy kijevi pulykát, hanem a helyi specialitást, amit csak ott és akkor kaphatok meg.

Sokan mondják azt, hogy nem fogja tudni megvenni a Kaló borát. Igen, de ez nem is baj. A műsor célja az, hogy megmutassa, hogy érdemes eljönni ide, mert itt vannak különleges borok. Egy borturista Villány kedvéért nem fog eljönni, mert olyan borokat otthon is ihat. Továbbá nem hiszem, hogy feltétlenül pont azt a bort vagy borászatot keresné a borturista. Tehát lehet, hogy Kalót fogja látni a TV-ben és a végén Ráspit fog inni meg mondjuk Buttlert vagy épp Bussay-t. És ettől akár még elégedett is lehet.

Cirfandlia 2008.09.25. 10:29:39

off
Kedves muskotály küvé, tehát akkor Wisconsin, Michigan remek mediterrán éghajlattal bír (nagy vízfelület, 42-43 szélesség - Rioja, Toscana magassága!!).
Ha az éghajlat ilyen egyszerű lenne... Viccen kívül azért megjegyzem, hogy a mediterránság NEM alapvető kelléke a pára. Ill. lehet durván párás éghajlat vízfelülettől távol, és légszáraz klíma tenger közvetlen közelében.
on

muskotály küvé 2008.09.25. 11:54:43

off,
kedves Cirfandlia,
mindössze annak a gyakran hangoztatott, ezért idegesítő eufemizmusnak szerettem volna ellent mondani, miszerint Villánynak "mediterrán" klímája van. Villány és a Földközi-tenger között számos olyan helyet meg lehetne jelölni a térképen, amelynek a klímája a villányihoz hasonló, mégsem szoktuk mediterránnak hívni, mert nem az.
Szerintem a mediterrán klímának a jellemzője a napon belüli alacsony hőmérséklet-ingadozás és a nyáron kifejezetten száraz villányinál magasabb relatív páratartalom.
Mindezek alapján a Balaton északi partja, különösen Badacsony és Tihany számomra sokkal inkább szubmediterrán jellegű terület, mint Villány. Badacsonyt akartam dicsérni, nem a villányi forró nyarakat tagadni :)

MalbecNC 2008.09.25. 13:11:14

Hát… kedves Hvuk (tudom, nem illik „hát”-tal kezdeni mondatot, de most nagyon muszáj volt), mesélhetnék arról, hogy a helyi adottságok alapján nagyon is lehet „speciális” egy nemzetközileg ismert szőlőfajta (v.ö. St-Émilion, Saumur környéki, Napa völgyi és egy villányi cabernet franc közötti különbségeket), hogy egy „specialitás” felfedezésében, megismerésében miként segíthet a többi ismert faj, és arról is (mint amiről már legalább kétszer írtam), hogy mennyi „specialitás” van odalent délen Magyarországon is, de nem teszem, mert menet közben a két posztban elhelyezett linkek alapján már megismertem jobban Isabelle-t és megértettem mi a célja, ki a célközönsége és így most már kezdem érteni és elfogadni Kaló úr szerepét is. Rájöttem, hogy ez a készülő film nem olyan jellegű lesz, amilyennek én az első pillanatokban gondoltam, és így akár reklámnak is jó.

Te azért tudtál azonosulni azonnal a tervezett műsorral, mert te is „specialitást” eszel és „specialitást” iszol. Én is szeretem felfedezni a helyi ízeket (a családom rendre ki is akad tőlem), de én nem „specialitást” iszom, hanem bort.

MalbecNC 2008.09.25. 13:18:17

Kedves muskotály küvé és Cirfandlia, jó ez a disputa Villány mediteránságáról. Egypárszor már fennakadtam én is a kérdésen, de még idáig nem merültem el benne.

shiraz 2008.09.25. 15:35:10

mediterrán klímánk van de Bordeaux-hoz mérjük magunkat? hmmm. azért gondolkozni kéne néha.

hvuk 2008.09.25. 15:59:41

Kedves MalbecNC!

Örülök, hogy közös nevezőre jutottunk. :)

Amúgy én nem specialitást iszok (még Kaló-t sem kóstoltam soha életemben, de majd igyekszem pótolni), egyszerűen csak láttam, hogy mi a célja ennek az egésznek. A specialitás helyett én a mindennapokban azon jó borokat keresem, ami jó ár/érték aránnyal bírnak. Jó bort ugyanis szerintem elég könnyű beszerezni, jót méltányos áron annál nehezebb. De ez már offtopic.
süti beállítások módosítása