Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Aranyszáj Magyarországon

Magyaroszágon forgat a Travel Channel

2008.09.17. 14:00 - vörös és fehér

2009 elején a magyar borokról, s rajtuk keresztül hazánkról fog szólni a Travel Channel népszerű műsorának két epizódja. A Journey into Wine (Borutazások) négy adása ugyanis kelet-európai országokba kalauzolja majd el a nézőket (egy-egy 24 perces adás jut Romániának és Bulgáriának). A forgatásra a stáb ezen a héten érkezik, de az előkészületek már egy ideje tartanak.

Az elmúlt hetekben a Magyar Bormarketing Kht. meghívására érkezett Budapestre a műsorvezető, Isabelle Legeron, aki 2 nap alatt közel 100 bort kóstolt meg. Ezeket a borokat a Kht. felhívására küldték be a gazdák az ország minden tájáról. A kóstoló során 39 fehér, kb. ugyanennyi vörös, és közel 20 édes bort kóstolt meg a műsorkészítő hölgy. Általánosságban elmondható, hogy a somlai és tokaji fehérek tetszettek a legjobban neki, az egyediséget díjazta leginkább. Kevésbé győzte meg őt a vörösboros kínálat, leginkább egri és soproni borokért lelkesedett. Az összképe az lett, hogy kifejezetten a magyar fajtákat és karaktert akarja bemutatni a műsorban, ezért végül lemondtak Szekszárdról és Villányról. Több vörösbort is fásnak és túlextraháltnak tartott, a gyümölcsösség helyett sokszor túlzónak érezte az alkoholt. Az aszúk és egyéb édes borok eddig sem voltak ismeretlenek számára, ezeket most is kiemelkedőnek tartotta. Egy ötös borválogatást vitt magával melybe a következő borok kerültek: Szentesi Csókaszőlő 2007, Kaló Merlot 2000, Hollóvár Juhfark 2006, Szepsy Aszú 2002, Királyudvar Lapis Aszú 2003. [Zárójeles megjegyzés: örüljünk-e hogy a francia szájnak a nem édes vonalról kizárólag garázsborok, forgalomba nem kapható tételek ízlettek? Milyen tanulságot vonjuk le ebből, ha egyáltalán?]

A tizenkét napos forgatás, az előzetes tervek szerint, feszített tempót fog diktálni a stábnak. Hőlégballonozás, Vásárcsarnok-járás mellett Szentesi József budaörsi pincéjét is meglátogatják, de a forgatócsoport az etyeki Kezes-Láboson is meg fog jelenni. Budapestről készülnek majd vágóképek a Széchenyi fürdőben, a New York kávéházban, de fröccsözni is fognak egy romkocsmában. Vulkáni olaszrizling-vakkóstoló lesz a Szeremley birtokon öt borásszal (Szeremley, Laposa és Nyári Ödön képviseli majd Badacsonyt, Kreinbacher és Takács Lajos pedig Somlót), majd a Hollóvár birtokot is megtekintik. A következő úti cél Pannonhalma, majd Egerben fog a stáb részt venni egy bikavér superior minősítő bírálaton, erősítendő azt a képet, hogy az elmúlt években bikavér fronton is komoly változások történtek. Pók Tamás birtokát is megtekintik, majd Kaló Imre főz nekik és persze kóstoltat. Tokajba a Hortobágyon keresztül vezet az út. Hegyalján a Tokaj Kereskedőház (ahol múzeális aszút kóstolnak), Szepsy és az Oremus lett a kiválasztott borászat, de aszúszedés és tiszai kajaktúra is része a programnak. Az ebédről gondoskodó éttermet pedig megkérik, hogy a menüt a Tokaj Nobilis héjon áztatott hárslevelűjéhez főzze. Ejtőzni – ha lehet egyáltalán bekapcsolt kamera mellett – a tarcali Andrássy kúria vinoterápiás részlegében fognak.

Mi meg majd jövőre megnézhetjük, hogyan sikerült 48 percbe sűríteni ezt a tizenkét napot. A forgatás tapasztalatairól addig is igyekszünk majd ezeken a hasábokon beszámolni.

Címkék: marketing híradó travel channel isabelle legeron

73 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr45667043

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Metzger 2008.09.17. 16:55:42

"...,ezért végül lemondtak Szekszárdról és Villányról."
Milyen tanulságot vonjunk le ebből, ha egyáltalán?:)

late harvest 2008.09.17. 17:20:08

...biztos mert messze van és nincs kész még az autópálya!!..:-) Mást el sem tudok képzelni!... hát ki ne lenne kíváncsi egy jó kis cabernet-re Villányból.Úgy néz ki hogy rajtunk kívül - magyarokon- senki?..

Carlo Pedersoli 2008.09.17. 17:21:55

Szentesi Józsi koncepcióját látjuk igazolni: "Dunaújvárostól délre nincs őszinte bor" :-)

Vincellér · http://vorosborok.hu 2008.09.17. 22:06:38

Az év pincészete 2008: Vylyan. Majd valaki említse meg nekik. Ja és küldök képeslapot...

MalbecNC 2008.09.18. 00:58:16

"Az összképe az lett, hogy kifejezetten a magyar fajtákat és karaktert akarja bemutatni a műsorban, ezért végül lemondtak Szekszárdról és Villányról."
Ahm. Végül is tele van az egész világ puttonya kékoportóval, meg kadarkával, már a vízcsapból is ezek a borok folynak, hát nem? Bezzeg Sopronban ott van az az egyedülálló kékfrankos, csak Burgenland koppintja le egy picit, de egyébként éppúgy nem ismeri a világ és izgatott figyelemmel kíséri a cabernet-k és merlot termesztését, mint Egerben!

Két nap alatt megkóstol majd száz bort és máris tudja, hogy Etyeken lesz kezes lábas, megnézi Szentesi Józsefet, mert hogy Magyarországon őérdemli ki, hogy menjen "to the world’s best wineries to meet the passionate and talented winemakers who are putting themselves and where they live, into the bottle." És azt is, hogy erősítenie kell a Bikavér Superiort, mert hogy ha Bikavér akkor Eger. Nyílván a vakkóstolt bor mondta meg neki azt is, hogy a Tokaj Kereskedőházban muzeális borok is vannak, meg kell mutatni a nagyvilágnak, hogy Kalló Imre főzni is tud, hogy Pók Tamás képviseli leginkább Egert (neki nincsenek ám testes borai, csak olyan vircsaftos, magyar karakteres Nimród, meg ilyesmi) és a helyében én is az Andrássy kúriát vállasztottam volna ejtőzésnek és nem Harkányt.

Ha ebből az jönne ki, hogy a böszme villányiak és szekszárdiak ezek után bánatukban fillérekért adják túlextrahált boraikat tessék szólni, megyek és feláldozom magam. És irigykedve gondolok majd a világ szerencsébsebb polgáraira, akik ihatják a filmben bemutatott egyediséggel bíró borokat.

MalbecNC 2008.09.18. 01:07:10

Metzger, hogy milyent?

1. Villányban és Szekszárdon nincs érdekeltsége a Monarchiának és a londoniak különben is inkább bordóit isznak, ha "bordóit" kívánnak, nem pedig villányit és szekszárdit.
2. A másik pedig az, hogy az angolok fehérben keresik a karakteres magyar borokat, mert hogy Magyarország fehérövezet és kész! erről jut eszembe! a cserszegit nem kereste az aranyvirág?

MalbecNC 2008.09.18. 01:44:18

[Zárójeles megjegyzés: örüljünk-e hogy a francia szájnak a nem édes vonalról kizárólag garázsborok, forgalomba nem kapható tételek ízlettek? Milyen tanulságot vonjuk le ebből, ha egyáltalán?]

1. Nem volt tökéletes a mintavétel.
2. Tetszési indexét a látvány, illat, íz hármason kívül más tényezők is alakították. Persze ezeket is szigorúan a borkóstolásból tudta meg, nem is közölte senki vele, hogy ezek a borok nem vásárolhatük meg.

Azért valaki árulja már el, hogy miért lesz ez nekünk jó, hogy úgy alakítják ki a képet Magyarországról, hogy itt még mindig kis törpe pincészetek vannak és úgy szántanak még ökörrel...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.18. 06:24:13

"itt még mindig kis törpe pincészetek vannak és úgy szántanak még ökörrel... "


A kis méret az nem az elmaradottság, ahogy a nagy méret nem a haladóság jele.

kukko 2008.09.18. 06:28:27

MalbecNc
A kékfrankost (Blaufrankish) biztosan kevesebben ismerik világszerte, mint a Blauer Portugiesert (portugieser, kékoportó).
Ha jól tudom a Vylyan cégben van érdekeltsége a Monarchiának (Evolution, Mini Evolution borok).

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.18. 08:48:52

Én is elgondolkodtam ezen a "garázsbor" témán.

Tényleg nehéz nem észrevenni, hogy két Magyarországon is 100 eurós prémium aszúboron túl három szemléletileg igencsak egy húron pendülő pincészet bora került bele Isabelle kosarába.

Nézzük csak meg mi a közös Szentesi-Takács-Kaló trió tagjaiban.

1. Mindhárman a kompromisszumok nélküli minőség elkötelezettjei

2. Mindhárman a terroirborokat termelnek

3. Mindhárman a kézműves és környezettudatos technológia hívei

4. Mindhárman az egyediséget és a karakterességet a mennyiségi termelés elé helyezik

5. Egyikünk sem engedi magát a piacnak kiszolgáltatni

6. Anyagilag mindhárman megalapozottan és függetlenül termelik a boraikat

A listát még lehetne sorolni... és én úgy gondolom, hogy ezek a pontok nem csak úgy a levegőben lógnak, hanem bizony ezeken múlik az, hogy mindhárman kiválló, karakteres, egyedi a termőhely adottságait szépen tükröző tiszta és őszinte borokat termelnek.... Mindig, minden évben, minden fajtával. Na és ez azért már magyarázat lehet arra, hogy miért az ő borain át akarja valaki bemutatni a magyar borokat.

deprimarius 2008.09.18. 08:49:43

Végre helyére kerültek a dolgok. Persze sejtettem hogy egyből jön ez szöveg az elfogultságról. Nyilván nem a sokmilliárd forintokért látványpincéket építő, többszázezer palackot készítő megaberuházások igyekeznek lefizetni a külföldi tévéket, hanem a Hollóvár pince meg Szentesi Józsi. Kalóról már ne is beszéljünk, hiszen messze földön ismert hogy mennyire nyomul a külföldi piacokon, biztos be akar kerülni az angol hipermarketekbe!

Komolyra fordítva: végre kap egy helyes, nyílt iránymutatást az ország borászata, hogy mi az érdekes belőlünk egy nyitott, nem stílusbuzi külföldi számára.

ps: ha a soproni bornak Ráspit és az utóbbi 1-2 év Weningerét tekintjük (gondolom ezeket kóstolhatta), akkor igenis kiemelkedő és nemzetközi szinten is érdekes a soproni vörösborstílus.

A méreten lovagolás meg már lerágott csont. Az érdekesebb borvidékeken a világban a legtöbbször a mítosz megteremtésében a kézműveseké a vezető szerep.
200 palack bor is "meg tudja váltani a világot", ha az olyan és ha megfelelő emberek kóstolják. Most épp ez történt pár pince esetében. Külön kiemelném hogy vörösből az abszolút kedvence egy Kaló és egy Szentesi bor lett, nem a Nimród akárhány.

napoletano 2008.09.18. 11:00:40

Tisztelt Alkeszek!
Gondolom, mi is ossze tudnank, egyenileg is, kollektive is rakni egy jo, hitunk szerint ennel jobb programot. Csakhogy erre nem minket kertek meg...
En inkabb azt neznem meg, hogy ahova eljut, azt kell-e szegyellni? Merthogy a Bormarketing valoszinuleg tobbfele es tobbszoros nyomas alatt volt, hogy ki legyen benne, ki meg ne...
Hat a magam garasa igy nez ki: regi aszui masnak is vannak, ami az allami ceg korul tortenik Tokajban, az botrany-sorozat, meglatjuk, mi sul ki belole, de itt en nem engedtem volna. Andrassy-kuria - hm... itt sem. Nem bizonyitott semmit, csak azt, hogy Tarcalon el tudta erni, hogy egy ostoba monstrumot epithessen a Kiralyudvar fole...
Somlon - hm.. szemely szerint Kreinbacher nem, Gyorgykovacs, v. Fekete Bela igen. Sajnos Egerben sem Pok T az etalon, ez mellenyulas. Nekem amugy Panonhalma sem kedvencem (nem azert, mert antiklerikalis vagyok...), de a forgatas sztorira kell epuljon, es e szempontbol karakteres helyeket, termeloket, helyszineket sikerult kivalasztani. En is nagyon kivancsian varom a filmet.
Szekszard es Villany... hm, elgondolkodtato. Egyszer magam is elszorakoztam azzal, hogy milyen is lenne egy 5napos magyar bortura - es nekem is el kellett dontenem, hogy Villany legyen-e benne vagy ne. Es kimaradt - mert kiesik az iranybol, es annyira nem kiveteles, hogy direkt odamenjen a tura, elveszitve ket napot. Hat, ussetek... bar a tura csak terv maradt...

muskotály küvé 2008.09.18. 11:27:50

Szerintem semmi csodálkoznivaló nincs azon, hogy ha egy nemzetközi tv-csatorna egy, a nemzetközi borpiacon "futottak még" kategóriába sorolt ország borairól készít műsort, akkor a helyi, egyedi fajták, kézműves, a lonely planet fogalmazásában "off the beaten track" jellegű pincészetei érdeklik, és nem a helyi bordóik-burgundiak. Nem vagyok nagy tévéző, de a Travel Channelen egy eiffeltornyos, szabadságszobros és hasonló műsorra nem emlékszem, ezeknek akkor lenne esélyük bekerülni, ha mondjuk valaki kötélmászást szervezne rájuk.
Egyébként szerintem sokkal jobb Mo. hírnevének is, ha azt gondolják róla, vannak itt egyedi dolgok.
Hozzáteszem, a három úrból csak Szentesi Józsi boraihoz volt szerencsém, a rajnai rizlingje pont olyan stílusú, mint amilyet Egon Müller készít(tet) Felvidéken (csak Józsinak talán jobban sikerül :) )
Szóval, azért, mert van Magyarországnak egy kis szeglete, ahol szerencse folytán viszonylag jobban beérik a CS, ez már az egész világot érdekelni fogja.
Villány mint borvidék, úgy általában nagyon hangulatos hely (villánykövesdi pincesor, palkonyai dzsámi a gólyafészekkel - egyik kedvenc épületem, gitározó romák a vokányi kocsmában, szársomlyói szoborpark, Siklós, stb.), talán ilymódon belefért volna.

Zazu 2008.09.18. 12:20:19

Érdekes ez a néni, Ausztráliában, Dél-Afrikában és Spanyolban 800 hektáros terroárborászatokat mutat be, ahol szüretelőkombájn segíti a kézműves borok készítését:)

Shyr Kahn 2008.09.18. 13:26:46

A dél-afrikai és a spanyol/portugál DVD-t megvettem... remélem jövőre a magyar részt is be lehet majdan szerezni. Sajnálom, hogy Villány és Szekszárd kimaradt. Messze menő következtetéseket persze szerintem ebből nem kellene levonni, de hát ugye ismerjük a klikkeket... Ha már Hollóvár, akkor lehetett volna Hárslevelű, Furmint, vagy Olaszrizling is, na de valószínűleg inkább egy olyan szőlőfajtából készült bort szeretnének bemutatni, ami pl. az aszúban nem található meg (ugye Furmint, Hárslevelű és Sárgamuskotály kiesett - még ha nem is minden aszúban szerepel mindhárom) és bizonyítottan magyar fajta (az Olaszrizling nem bizonyítottan magyar származású, bár én magyarnak tartom). A végeredmény: Juhfark. Érdekes vonal, de logikus vonal, ettől függetlenül nem túl szimpatikus vonal is egyben. Kíváncsi leszek a 48 percbe mi fér bele, hiszen a program tényleg elég durva.

muskotály küvé 2008.09.18. 14:11:39

A juhfark nekem sem jön be úgy általában, eddig csak karcos, savas, illat- és ízszegény kivitelekhez volt szerencsém. Inkább kéknyelű.

vörös és fehér 2008.09.18. 14:21:38

...úgy általában... ez egy veszélyes szókapcsolat. a hollóvár szerintem is kiemelkedően jó juhfark. szentesi kéknyelűje megintcsak egy nem mindennapi kéknyelű...

muskotály küvé 2008.09.18. 15:06:56

Megígérem, egyszer megkóstolom a Hollóvárt vagy a Kreinbachert...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.18. 15:18:57

Kedves muskotály küvé,

A juhfark tud nagyon más is lenni. Csak éretten kell szüretelni alacsony terhelésű tőkékről.
Tény, hogy kevés ilyen juhfark terem a Somlón, de azért terem :)

invino 2008.09.18. 15:35:49

Kedves Alkoholisták!

A rossz irányú találgatások megelőzése érdekében, és a korrekt tájékoztatás végett néhány gondolat a kóstolóval kapcsolatban:

- 3 munkanapunk volt a minták összegyűjtésére,
- sok helyről kértünk, de nem mindenhonnan kaptunk borokat, így végül mi magunk is rendeltünk egy jól ismert bolthálózattól, néhány bort pedig direkt a Travel Channel kérésére kértünk be. Így született a 89 mintából álló merítés, az ezen felüli, kb. 10 tétel ebéd és vacsora közben került az asztalra,
- értelemszerűen mi nem az egyes borászatokban, régiókban, hanem fajtákban, termőhelyekben, a "magyar borban" gondolkodtunk,
- a nemzetközi promóció esetében mindig a Wines of Hungary márka felépítésére és kommunikációjára törekszünk, ami közös munkát és gondolkodást igényel, amely - látva a visszajelzéseket - továbbra is nagy kihívás az ágazat számára,
- Isabelle függetlenül és objektív módon kóstolt, az egyes márkák és borászatok szinte kivétel nélkül ismeretlenek voltak számára,
- nyomást senki sem gyakorolt ránk a kóstolósor összeállítása során, erre idő sem volt, és egyébként sem hagyjuk magunkat...
- ... másrészt a szóban forgó műsor független és nem szponzorált, így ők maguk döntöttek a programról és a bemutatni kívánt borászatokról, a végleges tervet mi is vegyes érzelmekkel fogadtunk,
- Isabelle-t és a Travel Channelt láthatóan két elv vezérelte a döntéshozatalban: 1. izgalmas, máshol nem kóstolható borok, 2. történelem, sztori, egyéb érdekességek (turizmus, kultúra, gasztronómia), mindezt összegyúrva alakították ki a végleges programot,
- a Szekszárd-Villány üggyel kapcsolatban: kétségtelenül jó volt itt is a felhozatal, túlnyomó többségben nagyszerű borok kerültek kóstolásra, Szekszárdról a Heimann Barbár, Villányból a Vylyan nagyszerű formában lévő 04-es Pinot-ja külön említést kapott, a végeredmény egyáltalán nem volt rossz, e két borvidék kihagyása egy "kényszer kompromisszum" volt a Travel Channel részéről, mondván, hogy egyszerűen nem fér bele a forgatási időbe... mi is sajnáljuk.
- fentiektől függetlenül tény, hogy a 2009-ben bemutatásra kerülő 2 epizód a magyar bor számára az eddig legnagyobb értékű ATL megjelenés. Hogy milyen képet festenek rólunk, azt inkább bízzuk egy független, hozzáértő, világot látott, lényeglátóan és rendkívül jól kóstoló kívülállóra, mintsem, hogy magunk próbáljunk dülőre jutni az ügyben, hiszen - valljuk be - utóbbi sem lenne feszültség- és kompromisszummentes.

Végül alább közöljük a 89 mintát adó borászat listáját:
- Etyeki Kúria
- Szt. István Korona
- Légli
- Nyári
- Jásdi
- Orsolya
- Figula
- Villa Tolnay
- Szeremley
- Apátsági Pincészet
- Kreinbacher
- Tornai
- Bussay
- György Villa
- Hollóvár
- Dereszla
- Demeter Zoltán
- Heimann
- Patrícius
- Királyudvar
- Árvay
- Szepsy
- Törley
- Pendits
- Gróf Degenfeld
- Németh Attila
- Dobogó Pincészet
- Samuel Tinon
- Patrícius
- Disznókő
- Tokaj Nobilis
- Karner Gábor
- Vesztergombi József
- Buttler
- Weninger
- Szentesi
- Vesztergombi Ferenc
- Heimann
- Takler
- St Andrea
- Ráspi
- Kaló Imre
- Vylyan
- Wunderlich
- Malatinszky
- Gere-Weninger
- Gere

In vino,

Nemes Richárd / Bormarketing Kht

www.bormarketing.hu

koccintós 2008.09.18. 16:18:16

Szerintem a lényeg valahol itt van:

"fentiektől függetlenül tény, hogy a 2009-ben bemutatásra kerülő 2 epizód a magyar bor számára az eddig legnagyobb értékű ATL megjelenés"

Sárfehér 2008.09.18. 18:35:44

Azért ha egyediségről van szó, akkor a (szekszárdi) kadarka nagyon hiányzik a sorból. Mondjuk pl. Sebestyén és Polgár 2006-osa.. Ők, akik inkább a tradicionális vonalat folytatják, nem követik azt az új divatot, hogy kadarkából nagyon tüzes bort kell csinálni - szerintem így áll ez jól neki. Talán mégis valahogy bele lehetne suvasztani.

napoletano 2008.09.18. 19:20:52

Kedves Richard!
Koszonom/juk, jo volt errol pontosabbat hallani. Oszinte leszek, es kerem ne bantodjon meg. A kovetkezoket nem hiszem el:
- értelemszerűen mi nem az egyes borászatokban, régiókban, hanem fajtákban, termőhelyekben, a "magyar borban" gondolkodtunk,
Ez nem "ertelemszeru" - mindenki esze mas srofra jar (joggal), azaz igenis boraszatokban gondolkodik, ill. ez nem valik el boroktol. Ezen nem azt ertem, hogy "XY boraszatnak feltetlenul benne kell lennie", hanem hogy "a Nobilis harsleveluje egy igen szep pelda, ennek teritekre kellene kerulnie"
- a nemzetközi promóció esetében mindig a Wines of Hungary márka felépítésére és kommunikációjára törekszünk, ami közös munkát és gondolkodást igényel, amely - látva a visszajelzéseket - továbbra is nagy kihívás az ágazat számára, - hat igen, minthogy kulfolodon sosem talalkoztam meg ezzel, es nem is igen szerepelt itt a forumon sem, hogy mire is keszulnek? Szoval kivel is gondolkodnak onok "kozosen"?
- nyomást senki sem gyakorolt ránk a kóstolósor összeállítása során, erre idő sem volt, és egyébként sem hagyjuk magunkat...
No, ez az, amit nem hiszek el - hat sajnos egy ilyen orszagban elunk. Termeszetesen nem varom, hogy most megtorve ir vissza, hogy "ja, ha mar igy kitalaltak, beismerem".
A baj egyik fele az, hogy egy ilyen tarsasag nem azt mondja, hgoy na, hivjuk fel a magyarokat, hogy holnaputan ott vagyunk naluk, es allitsak gledaba a magyar boraszatot. Tehat vki, vhol elaludt... es ennek Onok ittak meg most a levet, mert kapkodni kellett. Az amugy biztato, hogy ilyen rovid ido alatt is meg tudott mozdulni 89 boraszat, koztuk a legjobbak is.
Vegulis alapjaban jok, akik benne lesznek.
Tisztelettel:

limbo91 2008.09.18. 21:08:26

Mint egyszerű laikus, ha mérlegre teszem az etyeki-budai borvidék borászatait a teljesség igénye nélkül (Szentesi József, Csóbor Pincészet, Etyeki Kúria, Györgyvilla, Haraszthy Vallejo, Hernyák Birtok, Nyakas Pince, Promontorbor Bt. Rókusfalvy Pince, Debreczeni stb.) és mellé rakom Szekszárd és Villány borászatait, hát röhögő görcsöt kapok. Vagy sírjak inkább? És Pannonhalmáról is fel tudok sorolni legalább 20 világhírű borászatot, csak most lusta vagyok. Ja és Eger is komplex képet mutat Buttler és Szentandi nélkül az zicher.

hegyaljai 2008.09.18. 21:35:46

Kedves napoletano!
Most telt le a 8 nap ami rendelkezésre állt a svéd borkiválasztásra borok felajánlására. Ez már emberibb határidő, de vélem, hogy szüreti borfesztiváli elfoglaltságuk miatt sokan lemaradtak. Én magam részéről a kicsi-nagy vita helyett arra figyelnék, hogy azokat a borokat amelyeknek nincs forgalomba hozatali engedélye nem engedném bemutatni, pláne nem közösségi magyar pénzen.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2008.09.18. 23:21:55

Kedves BZoltan!
(2008.09.18. 08:48:52)

Kérlek légyszíves fejtsd ki nekem, hogy a Szentesi-féle egyes függöny művelés 3m-es sortávval, ahol traktorral végzik a permetezést és talajmunkákat, mégis mennyiben vethető össze a Kaló-féle fejműveléssel és 1*1-es tőkeállással!

Egyáltalán, mi a búbánatot értesz te kézműves és környezettudatos gazdálkodás alatt? Zöldre festett MTZ50-est biodízellel?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.19. 06:57:12

Kedves Rambo,

nem érzem feladatomnak sem a Szentesi Józsi sem pedig a Kaló Imre szőlészeti technológiájáról itt értekezni. Ha részleteiben érdekel a dolog akkor keresd meg őket és biztos vagyok benne, hogy el fogják neked mondani, hogy hogyan és miért csinálják.

Amúgy speciel a biodízelt én személy szerint a környezettudatosság ősellenségének tartom...de ez magánvélemény.
A környezettudatosság alat amúgy nem biodinamikát vagy organikus technológiát értek, hanem egyszerűen és hétköznapian azt, hogy a technológiai döntések során a környezeti hatásokat figyelembe és a környezet kímélését szempontnak véve hozunk meg döntéseket.
Ebbe van akinek belefér a traktor és van akinek nem.
Egyszerűen megfogalmazva, környezettudatosság az az amikor pénzt költesz ara, hogy csökkentsed a környezeti terhelését a szőlőművelésnek, akár környezetbarátságból akár azért mert részben ebben látod a minőségi javulást.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2008.09.19. 08:05:54

Kedves BZoltán!

Csak arra szerettem volna felhívni a figyelmedet, hogy "hívószavakat" sorolsz fel egymás után, de azok gyakran nagyon mást jelentenek az egyes borászoknál. Talán érdemes lenne csínján bánni a fogalmakkal.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.19. 09:05:39

Kedves Rambo,

a világ sokszínű és sokoldalú. Nem látok semmi veszélyt abban, hogy bizonyos dolgokat máshogy értünk és máshogy használunk.

Igazad van, nincsen definiélva a kézművesség sem a környezettudatosság, ezzel együtt veszem magamnak a bátorságot, hogy mind Szentesi mind pedig Kaló szőlészeti és borászati technológiáját kézművesnek és környezettudatosnak mondjam.

deprimarius 2008.09.19. 15:16:08

hegyaljai,

Ha konkrétan ezek a pincék alkalmasak egy-egy borvidéken a leganda megteremtésére, a borvidék presztízsének radikális emelésére, akkor miért ne lehetne azt egy közösségi marketingszervezetnek is támogatnia vagy legalább nem kizárni?

Rambo,

Szerintem mindenki aki kicsit is ismeri Szentesi Józsi és Kaló munkáját, szemléletét, borait, az elég sok közös pontot találhat:

-meg nem alkuvó egyediségre és jóságra való törekvés
- alacsony tőketerhelés (szvsz nagyon koncentrált és karakteres bort lehet egyes vagy akárhányas függönyön is készíteni, ha azon kevés fürtöt hagy a borász - lásd Szentesi Józsi borait)
- a bevétel/megtérülés marginális kérdés, alapvetően nem pénzügyi logika határozza meg a munkát.


a másik témához:

"Több vörösbort is fásnak és túlextraháltnak tartott, a gyümölcsösség helyett sokszor túlzónak érezte az alkoholt."

Ennyi, no comment, ez mindent elmond.

Ferraiolo 2008.09.20. 00:23:34

Egy pár dolgot helyre kellene tennünk kedve Malbec és Kukko. A Monarchia egyáltalán nem gyakorolt soha semmilyen nyomást a Bormarketing Kht-ra és semmilyen érdekeltsége nincs pl. a nagyrabecsült Vylyan pincészetben sem. Valószínűleg Pók Tamás birtoklátogatása sem lesz a program egyik állomása, de az sem mellékes, hogy a Monarchia saját borászatát Monarchia Winery-nek hívják és nem Pók Tamás birtoknak.
De ennyit erről. Örüljetek inkább annak, hogy terroirborok meg kisbirtokok, meg sokatok számára ismeretlen vagy alig ismert borászok borai bekerülnek egy világszerte sok millió nézőt vonzó komoly ismeretterjesztő műsorba és ezzel a felhívhatjuk a világ figyelmét Magyarországra és a magyar borászat nagyszerűségére. Kell-e ennél komolyabb marketing? Ezúton is előre köszönet a Magyar Bormarketing Kht-nak a lehetőség összehozásáért!

MalbecNC 2008.09.20. 00:32:12

"A kis méret az nem az elmaradottság, ahogy a nagy méret nem a haladóság jele."

Ok, BZoltán, tudom én is.

Mint ahogy a garázsbor is csak akkor születik, ha normális forgalomban kapható.

V.ö.: Le Pin

MalbecNC 2008.09.20. 00:45:36

Kedves BZoltán. A lista okés. Nagoyn is. Beleillik a "Különlegesség" követelményeibe.
De... Én legalább 10 ilyen pincét tudnék sorolni Magyarországon és Villányban és Szekszárdon is. Ráadásul az ő boruk kapható, mégha nem is feltétlenül mindegyi(ket) egy akármilyen bortársaságnál.

MalbecNC 2008.09.20. 00:54:44

Muskotály küvé

Most volt "szerencsém" kóstolni az Ullman kastélyban a Chateau Béla borokat (zöldveltelíni, olasz és rajnai rizling, pinot noir és egy nemtommi vörös)

Ha olyan borokat készít Szentesi is, akkor máris nem érdekel engem, mert azok egy nem túl izgalmas alapanyagból körzővel- vonalzóval készített, terroir nélküliséget és egyediséget nélkülöző, szájban hamar kiürülő (a PN tartott egy ideig talán) borok.

MalbecNC 2008.09.20. 01:12:34

Köszi kedves Richard a tájékoztatást!
valamennyivel okosabbak vagyunk, de...
a fentiekhez én még annyit kérdezek hozzá, hogy ha

"másrészt a szóban forgó műsor független és nem szponzorált"

mégis miből forgatnak?

Villányt én nem a nehéz borai miatt sajnálom, hogy kimaradt, hanem mert sztem (legalábbis, ha én lennék egy TRAVEL CHANNEL riporternője) a nézőket olyan különleges, ritka borok, helyek érdeklik, ahová ha kedvük szottyan fogják magukat és elutaznak megnézni. Az én tudásom szerint a mai napig leginkább Villány van így berendezkedve. Nagyon alakul Egerszalók is, de most hirtelen nem érzem úgy, hogy Pannonhalmán, vagy Somlón beáll az angol túrista és kapásból kap az ő szintjén megszokott színvonalú szállást és egyéb szórakozást.

MalbecNC 2008.09.20. 01:33:43

Ferraiolo, én egy szóval sem mondtam, hogy a Bormarketing KHt-ra hatott a Monarchia. Inka arra akartam utalni, hogy a Műsor gazdái ismerik valahonnan a Monarchiát...

"Örüljetek inkább annak, hogy terroirborok meg kisbirtokok, meg sokatok számára ismeretlen vagy alig ismert borászok borai bekerülnek egy világszerte sok millió nézőt vonzó komoly ismeretterjesztő műsorba és ezzel a felhívhatjuk a világ figyelmét Magyarországra és a magyar borászat nagyszerűségére."

Ahm. Megnézik a Hortobágyi kilenc lyukú hidat, a marhákkal, meg a csíkosokkal együtt, látják a Széchenyi fürdőt, New York kávéházat, fröccsözni is fognak egy romkocsmában és részt venni egy tiszai kajaktúrán.

Ez mind elő fogja segíteni?

Leginkább az egri Bikavér borminősítés tetszik. Tényleg nem jutott eszébe ott senkinek, hogy nem egyedülálló Eger Bikavér ügyben? Legalább ezen az okon lehetne egy kocka Szekszárdról! De hár miért is lenne? Szekszárdon nagyüzemi és átlagos borokat termelnek.

Ha igaz ahogy Nemes úr elmondta:

"értelemszerűen mi nem az egyes borászatokban, régiókban, hanem fajtákban, termőhelyekben, a "magyar borban" gondolkodtunk,"

akkor a Kadarkával (és mennyi történelem, meg sztori van hozzá...) együtt bőven bekerülhetett volna Szekszárd a filmbe.

Hogy miért nem, azt tényleg ők tudják.

Közben azért azon gondolkodom, hogy talán jobb, ha nem is. Már így is olyan drágák a borok Szekszárdon, hát ha netalán még ide özönlenének a külföldi túristák!

MalbecNC 2008.09.20. 01:36:27

hülye vagyok... csikós és nem csíkos. :-(

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.20. 08:59:35

Kedves MalbecNC,

azt hiszem, hogy senki nem mondta, hogy csak ezen a néhány birtokon termelnek jó magyar bort.

Ebbe a műsorba most ők fértek bele. Nyilván a magyar borokról nem lehet háromnegyed órában úgy beszélni, hogy ne hagyjál ki senkit.

MalbecNC 2008.09.20. 10:14:58

Ok. Hát legyen!

Nekem mégis hiányérzetem van, ha Magyarországot úgy mutatják be a nagyvilágnak, hogy egy szó sem esik két igen neves borvidékéről. Hangsúlyozom, én végig borvidékről beszéltem és nem borászokról. És senki ne mondja nekem, hogy ez véletlen volt.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.20. 10:43:55

Kedves MalbecNC,

úgy tűnik elkerülte a figyelmedet, hogy Nemes Richárd leírta, hogy nem az egyes borászatokban, régiókban, hanem fajtákban, termőhelyekben, a "magyar borban" gondolkodtak.

Ami egyébként szerintem egy rendkívül jó gondolat. Nem hiszem, hogy tart ott a magyar bor imidzse világszuerte, hogy a 22 borvidékre cizelláltságát kellene bemutatni a nagyvilágnak.

Egy ilyen médiamegjelenés alkalmával egy egyszerű üzenetet lehet háromneyed órában eljuttatni a nagyvilágba... Nevezetesen azt, hogy van minőségi egyedi karakterrel, egyéniséggel rendelkező magyar bor. A műsorban bemutatásra kerülő borok ezt az üzenetet hiitelesen hordozzák.

MalbecNC 2008.09.20. 16:40:38

Elkerülte volna?

Ezt írta:

" értelemszerűen mi nem az egyes borászatokban, régiókban, hanem fajtákban, termőhelyekben, a "magyar borban" gondolkodtunk"

Ennek megfelelően a kadarka, Szekszárddal együtt kíváló "fajta" és "termőhely" lett volna. Ahogy néztem a listát kíváló bemutatói is lettek volna ennek a "fajtának" és ennek a "termőhelynek" (és tényleg nem vagyok hülye, nem a borásznak és nem a törvény által meghatározott borvidéknek).

Persze lehet, hogy a kadar nem is volt a beküldött borok között.

elhangzott ilyen is:

"néhány bort pedig direkt a Travel Channel kérésére kértünk be."

Nyílván egy Isteni hang súgta meg nekik mielőtt Magyarországra jöttek volna, hogy mit kérjenek.

És mondod ezt is:

"Egy ilyen médiamegjelenés alkalmával egy egyszerű üzenetet lehet háromneyed órában eljuttatni a nagyvilágba... Nevezetesen azt, hogy van minőségi egyedi karakterrel, egyéniséggel rendelkező magyar bor."

Ettől mentem le hídba...

A nagyvilág már így is leginkább Tokajról (és szinte kizárólag) ismer bennünket és ez rendben is van. Az a nemes édes bor (és most már a száraz borai is) figyelmet érdemelnek. Külföldi útjaim során még tájékoztattak ismerőseim arról, hogy ittak már egri bikavért is (itt már hümmögtek és elnéző mosollyal néztek rám). Most ehhez hozzájön Szeremley a szürkemarháival (akit egyébként tisztelek Balaton régióért végzett munkájáért) és pár egész biztosan egyediséggel bíró, de gyakorlatilag a nemzetközi túrizmusban nehezen hasznosítható, elérhető borásszal.

Lehet, hogy bennem van a hiba, de egy világjáró sorozatban elfér a hortobágyi marhacsorda csikósaival együtt, úgy ahogy a szocializmusban is megszoktuk, de a " Journey into Wine" szóljon inkább az egyedi borokról és az ország kiemelkedő borvidékeiről.
Így megint "csak" tokaji, a fehér borok országa leszünk.
számomra ez olyan, mintha Franciaországról mesélve csak Burgundia, Sautern lenne megemlítve, és arról, hogy van egy Pomerol, St. Julien, vagy egy Hermitage mélyen hallgatnának.

MalbecNC 2008.09.20. 16:54:38

Még egy fontos dolog:

Talán nem vagyok teljesen érthető: nem Kalló, Szentesi és Hollóvár ellen van kifogásom, hiszen nem is ismerem boraikat, és nem is azt fájlalom, hogy helyettük miért nem "nagy nevű" borászatok viszik a hírnevünket. A gondom az, hogy túlságosan a rusztikus oldalunk lett bemutatva, és az egész féloldalas. Nem zavar, hogy Takler, Gere, meg ehhez hasonlók miért nem szerepelnek. De... kíváncsi leszek majd a következményre! Özönlenek majd hozzánk Kalló, Szentesi, Hollóvárt keresve és ha nem jutnak be hozzájuk isznak, amihez férnek (vajon mi lesz az?). És arra is kíváncsi leszek, hogy a hirtelen kapott "nemzetközi dicsőség" terhét hogy viselik a borászok. Maradnak a megszokott áron, termelt mennyiségben? Vagy felszökken az ára a boraiknak és felhígul a készletük, mint sok új és hirtelen elismerésben részesült neves borásznak?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.20. 17:15:26

Kedves MalbecNS,

szerintem te nagyon túldimenzionálod ezt a dolgot. Szerintem kóstold meg a Takács Lajos, Kaló Imre és a Szentesi Józsi borait és rá fogsz jönni, hogy miért az ő boraik lettek kiválasztva.

deprimarius 2008.09.20. 17:18:40

MalbecNC,

Röviden: Kaló, Szentesi meg a Hollóvár olyan borokat készítenek ami teljesen egyedi, párját ritkító a világban, nem lehet összehasonlítani semmivel, míg a sztárborászok Bordeaux, Toszkána vagy Chile x-edik klónborait produkálják, csak iszonyatosan túlárazva.
Félreértés ne essék: nagyon szeretnék párját ritkító szekszárdi kadarkákat és villányi valamiket kóstolni, amik szintén harmonikusak és egyediek, de eddig nem nagyon találtam ilyet.

B téma: szvsz a csúcs-ikonboroknak sosem az a feladata, hogy mindenhol mindenki számára elérhetők legyenek és nyakló nélkül ihassa az összes turista az ország összes éttermében hanem az hogy fölírják a világ bortéképére az adott országot/régiót/fajtát.

MalbecNC 2008.09.21. 00:20:10

Ahm. Ettől kezdve Kaló, Szentesi meg a Hollóvár képviseli Magyarországot.

Félreértés meg eshetik, kedves deprimarius. Nem ismered, milyen "a kadarka". Nem a te hibád, nyilván nem kadarkán nőttél fel.

Olyan kifejezés meg nincs, hogy "csúcs-ikonborok". Van olyan, hogy csúcsbor és olyan is, hogy ikonbor.

Kérlek, tanulmányozd, hogy mi a különbség és döntsd el, melyikre gondoltál!

Ferraiolo 2008.09.21. 02:10:32

A párját ritkító kifejezés elég erős szerintem. Maradjunk inkább az egyedi és a borász személyét tükröző kifejezésnél. Párját ritkító pl. egy jó Madiran vagy egy Cheval Blanc...

dagadtos 2008.09.21. 02:46:06

Kedves MalbecNC!

Nem gondolod, hogy elég nehéz egy olyan fórumon vitatkozni erről a témáról emberekkel, akik napi rendszereséggel végeznek minimum szellemi onániát épp az említett neveket mormolva a foguk között? Olyan emberekkel, akiknek egy része a nevedben szereplő szőlőfajtából készült bort (szabad ezt írnom, hogy készült?? Teremtődött!) valószínűleg még életében nem is kóstolt, mermagyarterroirborászolyatnemcsinálnemkellminekköszi?
Szerintem nem én vagyok egyedül, aki úgy sejti, ha a Travel Channel egy évvel ezelőtt jön, akkor véletlenül Aranyszájnak olyan gondolatai támadnak, hogy Ráspi, Orsolya és Butler legyen a kiválasztott borok között, ha kettővel, akkor véletlenül a Szent Andrea név szólongatta volna a kozmoszból tudatalattiját.

Nem értem, miért nem tudsz megbirkózni azzal az amúgy kibaszott nagy röhejjel, hogy olyan borok képviselnek egy országot, amit a helyi fogyasztó sem tud megvásárolni. Illetve elnézést, ha nagyon hosszasan nyalsz és levelezel, talán, egy palackkal, esetleg, ha jó kedve van a borásznak... Szerintem ez amúgy teljesen elvárható egy külfölditől, én úgy gondolom, esetleg megtanulhatna magyarul is, hogy kedveskedjen az említett borászoknak, és reggelente főzhetne nekik lágytojást is a "Hej, Vargáné káposztát főz..." kezdetű népdalt helyes kiejtéssel dúdolva.

Még azt kell megtanulnia, amit egyébként Neked is, nekem is, mindenkinek. Ha ezen borászok egyik műve teszem azt, hát nem ízlik, HÜLYE VAGY. Ha szerinted egy Pichon-Baron 2000-es, vagy egy komolyabb olasz bor, netán egy német rizling jobban ízlik: HÜLYE VAGY. Ha netán van olyan nagy magyar borászat, aminek a bora jobban ízlik, akkor már nem csak nagyon hülye vagy, de még sznob is. De azért persze elsősorban nagyon hülye.

Én például extra nagyon hülye vagyok. Kóstoltam kint a Szentesi rizlinget, és elfelejtettem elájulni. Kóstoltam a Kaló merlot 2000-et és bár a kóstoló (egri gála) egyik legjobb bora volt, a katarzis sajnos ott is elmaradt. A legnagyobb vicc, hogy ezek az emberek elérik azt, hogy Neked kell rosszul érezned magad, ha nem ájulsz el. A Hollóvárról: nemrég volt egy vegyes fehérkóstolónk, amin nálam a Hollóvár hárs '05 nyert. Egyébként túlzásnak éreztem a kultuszt, ami körülveszi, de nyert. Elküldtem két tapasztaltabb kóstolóhoz a mintákat kisüvegben, hogy nézzék meg ők is, vakon. Négy magyar bor szerepelt köztük (Bussay szürkebarát, Hollóvár hárs, Szeremley rizling 98, Királyudvar '05 demi-sec) és egy 15 eurós Sancerre úgy elverte mindet vakon, hogy csak na. Nálam egyébként több magyar is megverte a Sancerre-t, de én nem vakon kóstoltam. Tanulságos annyiban a történet, hogy picit talán vissza kéne fogni a folyamatos rejszolást.

És amíg én mondjuk megírom, hogy nálam a Várban kóstolt borok közül a legjobbak között volt Ráspi, Kikelet és Orsolya bor (de Bock is - 2003-as cuveé), addig majd csak figyelj szépen, mikor fogja egyetlen ilyen ember is csak egyszer is kiemelni bármilyen sorból egy olyan (magyar) pincészet borát, aminek széles körben nagy neve van, és nem százas palackszámokkal dolgozik!

dagadtos 2008.09.21. 02:59:05

Kedves Ferraiolo,

hidd el, itt a Cheval Blanc kisebb név, mint bármelyik fentebb nevezett borászé.
Nemrég voltam egy Barolo-kóstolón, nagyon kemény volt az okosokat szemben hallgatni arról, hogy a magyar vörösök mennyivel jobbak, és hozták a példákat az 1000-3000 forintos kategóriából. Ha a nevedet kóstolnák, röpködnének a "juj, túl tanninos", a "szőlő megsült" és a "lekváros" kifejezések!

Ferraiolo 2008.09.21. 12:02:35

Kedves Dagadtos,
Boldogok a lelki szegények:)

deprimarius 2008.09.21. 12:09:15

MalbecNC,

Korábban elég sok szekszárdi kadarkát kóstoltam, az utóbbi 1-2 évben tényleg van lemaradásom, régen max. kellemes tételekkel találkoztam. És sok volt a kadarkéhoz egyáltalán nem hasonlító, nagytanninú, sötét, barátságtalan "kadarka". Komolyan szívesen vennék minden kadarka-tippet. Amik ellenben idáig nagyon meggyőztek, az a Buttler, Szentesi meg Orsolyan kadarkái, ezek egytől egyig számomra, csökevényes provinciális ízlésű számára, komoly borok. Nagyon kelllemesnek találtam még anno Eszterbauer egyik kadarkáját. Meg Szabó Zoltánét (Pécs, Hosszúhetény, rizlingjei kapcsán már írtak róla itt is), aki szekszárdi öreg karós kadarkából készített őszinte, tiszta, élvezetes vérbeli kadart. számomra Szabó Zoltán forradalmi borász, mert azt mutatja, hogy Dél-Pannóniában is lehet nagy és könnyen iható, élvezetes kézműves borokat készíteni, tehát NEM stíluskérdésekről vagy a mostoha természeti adottságokról van arrafelé szó.


dagadtos,

"addig majd csak figyelj szépen, mikor fogja egyetlen ilyen ember is csak egyszer is kiemelni bármilyen sorból egy olyan (magyar) pincészet borát, aminek széles körben nagy neve van, és nem százas palackszámokkal dolgozik!"

Királyudvar Sec 2006
Weninger kf 06
Szepsy furmint 06
Mindháromért rajongok pl...túl sokat tényleg nem tudnék felsorolni, de ez a három asszem elég jól mutatja (az én esetemben legalábbis) hogy nem valami "nagypinceellenes" megszállottságról van szó. Hanem szemléletről. de ez tudom hogy téged nem érdekel, csak hogy ízlik vagy nem ízlik, mindegy hogyan készül.

G.Z. 2008.09.21. 13:50:50

Szegény Kaló. Még egy kozmopolita.

muskotály küvé 2008.09.22. 12:43:37

MalbecNC,

A Chateau Belá 2004-es és 2005-ös Rajnai Rizlingjeit kóstoltam. Szentesi Józsefé annyiban hasonlít ezekhez, hogy kései szüretből, határozott maradékcukorral készül.

A Travel Channeles műsorral kapcsolatban, szerintem azt nem értitek meg alapvetően, hogy nem a Magyarország Legjobb Bora versenyről, hanem egy speciális csatorna speciális elveinek megfelelő filmről van szó. A speciális elv az az, hogy nem közhelyeket, kocaturista-célpontokat mutatnak be (max. a reklámokban), hanem nehezen elérhető, adott helyszínen belül is egzotikus helyeket. Szerintem minőségileg megkérdőjelezhetetlen, de a "bennfentes"-ség látszatát keltő helyeket kerestek. Ha csak a pincék kinézetét vesszük, nem tudom, van-e olyan sztárborászunk, akinek a pincéje nincs - a vendégekre gondolva - látványosan megcsinálva.
A hétvégén volt egy műsor a világ 10 legjobb strandjáról - egyikről sem hallottam még, viszont a képeken egyiken sem nagyon látszottak emberek. A legjobbnak egy brazilt választottak, kiemelve, mennyire nem ismert; sok brazil valószínűleg a Copacabanára szavazott volna.

Cirfandlia 2008.09.22. 12:44:16

"aki szekszárdi öreg karós kadarkából" :DDD ebből a szekszárdi és a kadarka stimmel; no meg lehet öreg karót használtak a fiatal ültetvény törzsneveléséhez de hogy nem öreg és nem karós (bak) az ültetvény az biztos. Egyébként a borleírás stimmel, remek bor; csak így születnek a legendák, biztos sokan érezték is már az idős tőkék semmihez sem hasonlítható aromaképzését ;-)

MalbecNC 2008.09.22. 14:51:55

Kései volt az a 2007-es Chateau Béla (én magyarul írom a Bélát :-) ), emlékeim szerint december elejét mondtak, hogy szedték és 30 gr lett a maradék cukor. Ha csak ennyi a hasonlóság akkor ok.

Ha visszaolvasod miket írtam, akkor látod, hogy soha nem azért jajongtam, hogy miért nem a legjobb borászokat, borokat mutatják be, hanem inkább az volt a bajom, hogy a bemutatott borok szerintem nem a teljes Magyarországról fognak képet adni. Értem én, hogy speciális, meg egzotikus kell nekik.. el is képzeltem, hogy jön az egzotikus Juhfarkra a túrista, aztán mekkorát rándul majd a szája az első (2...10.)útjába eső Juhfark kóstolásakor, de ez már nem az én problémám.

Az én megtévedésem inkább ott lehet, hogy leragadtam a fenti írás bevezetőjében foglaltaknál:
"Az elmúlt hetekben a Magyar Bormarketing Kht. meghívására érkezett Budapestre a műsorvezető, Isabelle Legeron, aki 2 nap alatt közel 100 bort kóstolt meg." Vagyis ha mi hívtuk nyílván mi mondjuk meg, hogy mi a jó nekünk (és még mindig nem a legjobb borokat hiányolom). Most már értem azt is, hogy ez ingyen reklám, annyira, hogy a Bormarketing Kht. egy picit sem tudott beleszólni a rólunk kialakítandó kép összeállításába.
Nem biztos, hogy igazam van, de valószínűleg nincs is szükség arról, hogy bárki meggyőzzön, de sztem így nem biztos, hogy számunkra kedvező lesz a végeredmény.
Ami még zavar, hogy megnéztem az Aranyvirág spanyol és portugál utazásáról összeállított film weboldalát: www.travelchannel.co.uk/Series/ourprogrammes/journey_into_wine_spain_portugal.htm

és ott bizony fel vannak tüntetve az filmben megemlített winery-k elérési útvonala. Vagyis nekem megint az lett a benyomásom, hogy nem csak egzotikus szőlőfajtákat, termőhelyeket mutatnak be,hanem azon borászatokat, amelyeket érdemes meglátogatni, mint pl. Vega Sicilia. Mégis... kinek egzotikus ma már a Vega Sicilia???

Még egyszer hangsúlyozom, hogy nekem az nem tetszik, hogy így féloldalas lesz Magyarország bemutatása, még ha kifejezetten csak az "egzotikus" helyekről lett volna szó. Persze nézőpont kérdése, hogy kinek mi az "egzotikus".

Zazu 2008.09.22. 15:01:31

Hát muskotály Küvé szerintem a Hortobágy, meg a Vásárcsarnok stb. éppen a szokásos ungarische vircsaft:) De ez nem baj, a dél-afrikai részben is táncoltak a négerek pávatollal a seggükben a bambuszkunyhók közt. A hőlégballon is visszatérő téma, szerintem a csaj bukik rá és nem hungarikum. Ez a műsor ugyanis nem a borszakértöknek készül szerintem, hanem a turistáknak. Ezért ha megjegyez egy két nevet, amit aztán sehol sem fog kapni, akkor anyázni fog. Én is anyáznék hasonló esetben mondjuk Spanyolban. Az is érdekes, hogy más országokban azért nem ilyen stílusú borászatokat mutatott be eddig. Nekem pl. két éve ígérnek Kaló bort, de türelmes vagyok. Most azért kiderült, hogy akkora ország vagyunk, hogy 5 nap alatt nem lehet bemutatni a déli borrégiót, még úgy sem, mint Balatont-Somlót együtt. Hát ez van, sem Gere, sem Heimann nem fog sírni ezért.

shiraz 2008.09.22. 15:13:06

zazu, ha annyira szeretnél egy bort, miért nem mész el a termelőjéhez? nagyon türelems ember lehetsz ha 2 éve vársz a galambra.

Zazu 2008.09.22. 15:48:52

Mert 600 kilométer megdobja bor árát.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.22. 16:26:15

Zazu,

akkor menjetek többen és akkor több felé osztható a benzinpénz... egy személyautóba 4+1 haver ugye simán elfér. így már 5k huf alatt per kopf kihozható a dolog. Ráadásul összeköthető a dolog egy frankó kirándulással. Ha nincs gárda akkor menjél tömegközlekedéssel.

muskotály küvé 2008.09.22. 16:37:06

Zazu, ma ingyen van a vonat :)

MalbecNC 2008.09.22. 18:16:58

Hát.... sztem ez az összefogás, vonatozás a külföldinek is menni fog! Úgyis ráér, hiszen nyaral, nem? :-)

Zazu 2008.09.23. 08:28:45

Szimpatikus, hogy kiragadtok egy mondatot a hozzászólásomból és külditek a sok jó tanácsot, az időbeosztásommal, a szervezéssel és a költségekkel kapcsolatban. Esetleg a többiről is elmondhatnátok a véleményeteket.
Mint vidéki fogyasztó megszoktam, hogy ha másutt nem is, de Budapesten általában hozzájutok a kiválasztott termékhez (nem csak bor). Azt azért enyhe túlzásnak tartom, hogy ha meg akarok kóstolni egy üveg bort, akkor utazzak a termelőhöz, vagy ha jobban akarok kijönni költségileg akkor szervezzek egy hétvégét többed magamnak az adott borvidéken. Hát legfeljebb nem iszom garázsbort. Azért érzek ellentmondást, hogy ezek a piacfüggetlen, kereskedelmet leszaró borászok farkafölvágva küldenek bort Isabelle kisasszonynak és még fogadják is. A külföld, egy worldwide turista TV ennyire fontos? Fontosabb, mint hogy egy kiváló magyar borász, kis palackszámú, kiváló magyar bora eljusson a magyar borszerető fogyasztóhoz?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.23. 10:12:12

Kedves Zazu,

Nyitott ajtókat döngetsz.

Üzleti modell többféle. Van aki palackoz és egy nagykernek adja el a borát, van aki palackoz és kiskereskedéseknek adja el a borát. Van aki palackoz és maga adja el a borát annak aki odamegy hozzá. Van aki nem palackoz csak annak aki odamegy hozzá. Van aki pedig egyáltalán nem termékesíti a borát hanem pincelátogatás alkalmával mér ki helyben. Sokféle borosgazda van az országban és ki-ki a saját elképzelése szerint termel bort és juttatja el azokhoz akikhez akarja és úgy ahogy akarja.

Ne a borászokat átkozd, ha az ő modelljük nem passzol a te életmódodhoz.

A lényeg az az, hogy ha hozzá akarsz jutni egy Kaló, Szentesi vagy Hollóvár borhoz akkor erre van lehetőséged.

muskotály küvé 2008.09.23. 10:21:53

Zazu, én csak viccnek szántam a javaslatomat.

Az alaptémával kapcsolatban, továbbra is az a véleményem, a világ számára érdekesebbek a fehérboraink és fehérboros vidékeink, mint a mi kis bordónk. Szekszárd és Villány sokkal érdekesebb számunkra, mint a világ számára. Egyébként tökmindegy, a csajnak ez tetszik, ez lesz a műsorban. Legközelebb, más műsorban, talán más lesz.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.23. 10:42:45

Én nem viccnek szántam... Lehet tudomásul venni, hogy a világ nem korlátozódik arra amit a sarki boltban meg lehet kapni.

Vannak dolgok amik nem kaphatók a hagyományos kereskedelmi csatornákban. Nem hiszem úgy kellene csinálni mintha ilyen csak a bor világában létezne. van egy csomó (elsősorban élvezeti) termék ami nem kapható minden kisboltban, de még nagyobbakban sem.

csomorika 2008.09.23. 11:09:29

Zazu, Hollóvárt kapsz Bp-en is, kérdezd meg shiraz-t.

MalbecNC 2008.09.23. 11:41:22

Zazu, Mészáros Gabriellától olvastam egy cikket Kaló úrról, ami alapján egy tisztességes, komoly, mély érzésű ember lehet, vagyis nem farkafelvágós. Hogy miért ment bele egy ilyen bohóskodásba (mert ez a főzöske olyan cirkuszi mutatványos) azt nem tudom. Így számomra is ellentmondásos Izabelle fogadása, borának népszerűsítése a külföldiek előtt.

Zazu 2008.09.23. 11:46:27

Kicsit elmentünk abba az irányba, hogy mi az én kötelességem, és milyen életmódot kéne folytatnom. Azt leírtam, hogy Pesten is szoktam vásárolni, van borom pl. a Terroir Klubtól is. A problémám az, hogy olyan borokkal akarunk borturizmust generálni, amelyek nem, vagy csak nehezen és igen kis palackszámban elérhetőek. Leszögezem, jó borászok jó borai. A Borravalón ott van egy részletes leírás az első napok programjáról. A pannonhalmi kirándulásnak pl. így nem sok értelmét látom a megemlített egyetlen Tricollis cuvée alapján. BZoltánnal általában egyetértek, de most a piacfüggetlen, kereskedelemre fittyet hányó borászok kapcsán nem. Mert ha annyira szarik az egészre és nincs rá szüksége, akkor ennek ellentmond a részvétele egy ilyen projektben. Azt pedig nem vitatom, hogy a borásznak joga van ott eladni a borát, ahol akarja. Legfeljebb minősíti a fogyasztóhoz való viszonyát. Ha meg csak marketing akkor meg ügyes.

MalbecNC 2008.09.23. 12:00:31

BZoltán most már értem, itt van az egzotika Isabelle számára elásva! Ő kézhezkapta, megkóstolta és élvezte a remeték borát,helyébe hozták, a nézők pedig szerezzék meg túlélő harcban!
Próbáltál már világnyelvet nem beszélő országban eligazodni és valamit megszerezni???
Tudod nemrég voltam Székelyföldön és az utikönyv szerint Korond faluszélén árusítják a híres ordás sajtot. Naná, hogy nem találtam meg, pedig ott beszélnek magyarul. Nem adtam fel, hazafelé menet nagyobb városok, mint példul Nagyvárad élelmiszerboltjaiban keresgéltem. Nem találtam és arrafelé már a szavamat sem akarták érteni, nekem meg a román nyelv megy gyengén.
Valószínűleg csak én voltam béna, de mi az esély arra, hogy egy angol (francia, olasz, stb.) nagyobb szerencsével igazodik el majd hazánkban?

Nincs abban tényleg semmi, ha némely borász magától idegennek érzi a borok palackozását, forgalmazását. De akkor miért megy bele egy ilyen vircsaftba, mint a magyar számára annyira nem is közeli (100 magyar közül hányan nézik?) műsorban való szereplés és önmaga reklámozása?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.23. 12:23:40

Kedves Zazu,

nagyon félreértettél. Nem írtam olyant, hogy bárki fittyet hányna a piacra. Azt írtam, hogy van többféle modell és nem mindenki az általad megszokot utat járja. A piacfüggetlenség pedig nem azt jelenti, hogy tesz a fogyasztóra, hanem azt, hogy nincs eladási kényszere, nem kell egy csomó technológiai kompromisszumot megkötnie és ez bizony pozitív értelemben meg is látszik a borain a gazdának.

Azt meg nem értem, hogy miért és milyen formában minősíti a gazdát az, hogy hogyan adja és kinek a borát. Van aki szereti a saját pincéjében maximaláisan ellenőrzött körülmények között megmutatni a borát és van aki inkább elhelyezi a kereskedelmi csatornákban. Egyik sem rossz vagy jó... egyszerűen más.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2008.09.23. 12:45:47

Kedves MalbecNC,

Kérdezed, hogy próbáltam-e már világnyelvet nem beszélő országban eligazodni és valamit megszerezni. Biztosíthatlak, hogy nem a levegőbe beszéltem amikor leírtam a véleményemet. Jártam már Székelyföldnél messzebb is :)

A világban kétféle -gasztronómiailag- dolog van. Vannak a termékesített és könnyen megszerezhető dolgok és vannak a nem termékesített és emiatt nehezebben megszerezhető dolgok. Azok amik termékesítve vannak azok aránylag könnyen vagy kis utánnajárással megszerezhető, amik viszont nincsenek termékesítve azokat nem fogod megkapni a boltokban keresgélve.

Mondjak példákat? Balut tojást nem fogsz sehol boltban kapni, de még étteremben sem, sehol a világon... ezért a csemegéért bizony a fülöp-szigeteki éjszakába kell elmerülnöd. Nosza háborodj fel. Pedig akik árulják azok pokolian csóró emberek.
Ha jó minőségű friss lazacot akarsz akkor hiába vered az asztalt európa szerte a az áruházakban... bizony el kell menned egy norvég lazacfarmerhez.
Ha minőségi labaneh-t akarsz enni akkor megintcsak bajban vagy az európai tejipari cégek termékeivel és mehetsz valamelyik arab országba, hogy autentikus és minőségi labanehet egyél. Botrány nem... pedig az arab tejsavanyítók sem kőgazdagok és a labanehnél jobb friss sajt nem sok van a világon.

Ezt a sort még sorolhatnám napestig.

Igen, ez van... és akármilyen furcsán is hangzik a borászoknak joguk van úgy dönteni, hogy nem termékesítik vagy csak bizonyos keretek között termékesítik a boraikat. Ezzel együtt nyilván örülnek ők is a megbecsülésnek, dícsérő szavaknak, elismerésnek és adott esetben a jó hírnek.

Nem feltételnül és kizárólag a marketingszempont és a reklámérték az amiért egy ilyen show-ban örömmel szerepel az ember, hanem mondjuk azért mert ezt egyfajta szakmai és emberi elismerésnek veszi.

vörös és fehér 2008.09.23. 13:42:07

Ha valakit érdekel, hogy a vita zanzásított összefoglalójára mit tud mondani a műsorkészítő, olvasson kedvére:
alkoholista.blog.hu/2008/09/23/egy_vita_margojara

MalbecNC 2008.09.23. 14:27:44

Jaj, kedves BZoltán csak az a balut tojást ne említetted volna! :-)

upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/a6/BALUT.jpg

Azt hiszem a vitát(, vagy beszélgetést?)lassan lezárhatjuk, mert Isabella pontot tett a végére. És igaza is van, alapvetően ne szóljon bele senki sem a munkájába! :-)

Minden tiszteletem a tiéd, hogy igyekszel más megvilágításban is mutatni ezt az egzotikum kérdést és ezért nem is szándékozon túl irónikus lenni. De!

Azt mondod, hogy a mi remetéink éppolyan egzotikusak, mint a balut tojás? (A labaneh, meg a friss lazac már közelebb van az ordas sajthoz.)
Azt mondod, hogy te direkt balut tojásért mentél a Fülöp-szigetekre?
Elképzelhető lenne, de akkor ezekkel egyenrangú lenne a hortobágyi híd, a hőlégballonok, meg a tiszai kajaktúra is, amit azért már nehezebben fogadok el. Hogy egyiket sem lehetett kihagyni akárcsak egy félperces Schnittért Villányról, meg Szekszárdról, mint olyan vidékek, ahol olyan magyar egzotikus és tájjelegű (bár a csókaszőlővel lehet, hogy nem ér fel), mint a Kékoportó (amit az EU betiltott, mert veszélyeztette a portugál portóit!) és kadarka szőlők vannak, amelyekből fantasztikus és máshol kevésbé elérhető borok készíthetők. Szal... nekem azért hiányérzetem van.

Kaló Imrét pedig most már nagyon tisztelem. Az utolsó napokban, mióta tart ez a vita egyre jobban megismertem, talán majd egyszer azt is megértem, hogy mi motiválta a filmbeli szerep elvállalásában.
süti beállítások módosítása