Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A kiskanáltrükk

Fél-e a pezsgőbuborék a kanáltól?

2009.08.31. 09:50 - alföldi merlot

Pezsgő esetében - champagne-ról már ne is beszéljünk -, talán helyesebb a városi legenda kifejezés, mint a népi hiedelem, de a lényeg, hogy a buborékmentés kiskanalas módszere hiszékeny apáról tisztelettudó fiúra száll. Amikor én először hallottam róla, csak a fiúi tisztelet tartott vissza attól, hogy föl ne nyerítsek. A dugótlan, félig üres pezsgős palack nyakába helyezett kiskanál állítólag megakadályozza, hogy a buborékok elszálljanak. A lehető legszerényebben fogalmazva: a dugó erre a célra tökéletes megoldásnak tűnik, a lyukas dugó kevésbé, a félbevágott még kevésbé, a miliméter széles hosszanti dugómetszet pedig egyáltalán nem, márpedig nyilván ez hasonlít a legjobban a kiskanálra. Én amikor szülői buzdításra először próbáltam ki a módszert, hatékonynak tűnt. De a mi háztartásunkban nem olyan központi probléma a pezsgő, hogy sokat törtem volna a fejemet azon, hogy amennyiben nem érzéki csalódás, akkor milyen fizikai törvénnyel lehet a buborékmegmaradás jelenségét magyarázni.

Most néhány az alkohol és a természettudományok iránt érdeklődő dél-afrikai amatőr utánajárt annak, hogy ez a babona kiállja-e az ismételt próbákat. Egy láda Pierre Jourdan Bruttal fölszerelkezve vágtak bele a kísérletsorozatba. Fölbontottak két palackot, egy-egy pezsgőspohárba szabvány mennyiséget töltöttek, lefotózták őket, benyomtak néhány pohárral, a félig telt palackokat visszatették a hűtőbe, az egyiket kanállal, a másikat kanál nélkül, aztán ahogy a palackok fokozatosan hűltek le, a hőmérsékletük megmérése és rögzítése mellett az előbbi műveletsort újra meg újra megismételték, míg nem a pezsgő elfogyott. Minden fotózás és újrakóstolás alkalmával egy új kontrollpalackot is bontottak. A kísérletet több hétvégén át újraismételték. Amikor a láda pezsgő elfogyott a fényképeket digitálisan feldolgozták, megszámolták a buborékokat, és megmérték az átmérőjüket. Az adatok segítségével egy buboréknagyság eloszlási grafikont állítottak össze.

A lényeg a lényeg: a kiskanalas palackokban több buborék maradt. Tehát a palacknyakba dugott fémkanál valóban gátolja a buborékok szökését. Az amatőr tudósok szerint a dugó még hatásosabb, de amennyiben az nem áll rendelkezésre, akkor a kiskanál a megoldás. De mi a kiskanál titka? Az anyaga. Mivel a kísérlet során folyamatosan mérték a palackokban a hőmérsékletet, így megalapozottan állíthatják, hogy a belógó fémdarab a hőáramlást segíti: a hűtőbe visszahelyezve a kanalas palack nyakában gyorsabban hűl le a levegő, mint a kanál nélküliben. A hideg levegő sűrűbb, mint a meleg, így a kanalas palack gyorsabban kap "hideg dugót", mint a kanalatlan. A hidegebb és súlyosabb levegő miatt kevesebb gáz tud elszökni, és így a buborékok megőrződnek. Ráadásul a hidegebb pezsgő több széndioxidot képes oldott állapotban tartani, mint a melegebb.

Várjuk Öveges professzor tanítványainak észrevételeit!

Címkék: szemle pezsgő champagne

69 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr161349917

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Tenoce · http://www.deezer.com 2009.08.31. 10:19:08

Hat, nem tudom:

Champagne bubble myth burst: Forget the silver spoon

news.stanford.edu/pr/94/941221Arc4008.html

Öreg borász és a tender 2009.08.31. 10:27:40

Figyi...

Ha egy üveget kibontasz, azt igyátok meg.
Ha nem bírjátok meginni, akkor ne nyisd ki.

Ennyi a lényeg.

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.08.31. 10:28:07

Ezek szerint ha a pezsgőspalackok nyakára gyárilag tekercset tennének (fémdróttal körbetekernék a nyakát), a kiskanáltrükk nélkül is lassabban távozna a buborék a hűtőbe helyezett dugómentes üvegből.

Kopp! - le is védtem az ötletet!

tiboru · http://blogrepublik.eu 2009.08.31. 10:29:29

@Öreg borász és a tender:

Amúgy meg ez lett volna a másik, releváns megjegyzésem. Ha formában vagyok, egyedül is meg tudok inni egy palack pezsgőt, és hát ennek a fogyasztása amúgy sem magányos program.

ern0 · http://linkbroker.hu/ 2009.08.31. 10:34:43

www.urbanlegends.hu/2005/03/kanal-a-pezsgosuvegben/

BTW a pezsgő mindenféle trükk nélkül is meglepően sokáig eláll, tovább, mint azt várnánk. Ez magyarázza, miért nincsenek hasonló praktikák kólával vagy sörrel: mert azok - kanállal vagy nélküle - nem maradnak buborékosak túl sokáig.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2009.08.31. 10:47:46

Nekem az unokatesóm végzett hasonló kísérletet néhány éve. Az ő eredménye szerint nem volt különbség, bár a módszerei nem voltak ilyen kifinomultak.

A magyarázat alapján a különbség a hőmérsékletben van: tehát ha közvetlenül a jegesvödörből rakod vissza a pezsgőt, akkor nincs jelentősége a kanálnak, mert már úgyis hideg, ha azonban az asztalon punnyadt már egy ideje a fél üveg pezsgő, akkor számíthat a kanál. Ugye jól értem?

Malachi 2009.08.31. 10:52:11

csúcs
és tény, tényleg buborékosabb a kanalas

fehso2 2009.08.31. 11:05:42

Szerintem butaság a dolog.
A Mythbusters pl. cáfolta is az egészet.
Mindenesetre műszaki diplomás kollégáim egy része is esküszik rá.
Az egyik egy kissé már elhülyült zugivó. A másik egy csont ateista, aki megmagyarázni nem tudja, mégis hisz benne!
A kanál lehűlése elvileg nem lenne rossz magyarázat, de szerintem korántsem olyan nagy a hatása, mint azt feltételezik. Egyébként sok függhet a kinyitás módjától, a kiöntés módjától és idejétől, a kézbentartás idejétől, a kéz hőmérsékletétől, a palack mozgatásától, a hűtőben tárolás helyétől...stb.
Egyébként akár igaz, akár nem, egy baromság az egész. Olyan, mint a lópatkó a Merci hűtőrácsán.

pounderstibbons 2009.08.31. 11:12:13

A hivatkozott kísérlet 7. kommentjéig azért illett volna elolvasni...

csurtus · http://csurtus.blogrepublik.eu/ 2009.08.31. 11:15:39

Hm, mintha lettek volna kommentek is... Vagy csak én nem látom őket?

zauberpferde (törölt) 2009.08.31. 11:17:52

Ezt a kísérletet már sokszor megpróbáltam végrehajtani, de mire valamilyen következtetésre jutottam, elfogyott a pezsgő...:)

Ivanhoe 2009.08.31. 11:23:22

Egyszer ezt mi is kipróbáltuk, és 24 óra múlva is volt bőven buborék a pezsgőben.

Cook kapitány 2009.08.31. 11:23:27

Ezek szerint ha már lehűlt, akkor ki lehet venni a kiskanalat, hisz akkor már nem előny a nagyobb légáramlás.

Egy másik csoport is vizsgálta ezt, bár nem ilyen alapossággal, ők arra jutottak, hogy tökmindegy, hogy benne van-e a kiskanál, a pezsgő nyitott üvegben is nagyon jól tartja a CO2-t.
Ha nem vesszük többször ki-be az üveget, akkor valószínű tényleg nincs nagy jelentősége.

redrick 2009.08.31. 11:29:49

Nabazzeg. En sajnos nem tartottam vissza a rohogest, mikor a felesegem par eve elovezette a modszert. Most persze itt rohogcsel a masik asztalnal.

regisztráltam · http://href.hu/x/cdde 2009.08.31. 11:32:30

ha már ki lett bontva a pezsgő, akkor dugó is akad

Smacika 2009.08.31. 11:34:50

Szeretnék én is ilyen melót elcsípni.:-)

warezspam (törölt) 2009.08.31. 11:38:15

Egyik kísérlet ezt mutatja meg, míg a másik meg az ellenkezőjét bizonyítja... Sosem fog kiderülni, mi az igazság. :) Épp ezért:
1: meg kell inni
2: ne hagyjuk el a dugóját
:)

Almaspite 2009.08.31. 11:44:55

Persze csak akkor kell ez a kiskanalas módszer, ha:

1. a dugót már kilőtted az ablakon,

2. még több, mint a fél üveg pezsgő megmaradt és olyan sok gáz szabadul fel, hogy a hűtőbe rakva is előbb-utóbb kilövi a dugót.

Szerintem ha egyszer vesz az ember egy karmos pezsgősüvegdugót, amit csak lefelé nyomva lehet levenni az üveg nyakáról, akkor az egy életen át kitart. Egyetlen hátránya, hogy szörnyen drága, akár négyszáz forintba is kerülhet. Viszont garantáltan zár, a bubi bentmarad az üvegben és soha többé nem kell kitenned érzelmileg gazdag, cizellált lelked a kiskanalas hülyeségnek.

Íme:

www.bornivo-miskolc.hu/image.php?img=image/products/image698.jpg&mod=3

Bobby Newmark 2009.08.31. 11:45:14

@regisztráltam: Nem próbáltál még soha pezsgőt visszadugózni, ugye?

Minél nagyobb erővel nyomod vissza a dugót, annál nagyobb a valószínűsége, hogy az asztalon pihengetve tökmagától lelövi a csillárt...

lacalaca · http://cydonia.blog.hu 2009.08.31. 11:46:03

Feltételezem, az asztalra kiállított pezsgőn továbbra sem segít, mivel ott nincs hőmérséklet-változás.

no mail, no problem 2009.08.31. 11:47:49

@Öreg borász és a tender:

hat igen, a kiserlet is csak azt igazolja, hogy lenne igeny a sohersag es a pezsgoivas otvozesere, de barhonnan nezem, nem megy. ebbol jol kijonni nem lehet. igaz, en mar a alaphelyzetet sem ertem, mire a pezsgo bontas, ha nem isszak meg rogton?

mbenedek 2009.08.31. 11:55:37

Érdekes, pedig mintha a Mythbusters (vagy egy konkurense) mintha cáfolta volna. De túlságosan fáj a fejem, hogy utánanézzek :)

mbenedek 2009.08.31. 11:57:14

Nem hagyott nyugodni, MB, ünnepi kiadás:

Placing a silver spoon in a bottle of champagne will make the bubbles last longer.
Busted
The spoon actually reduces the fizziness of champagne. In a blind taste test when compared to several controls (opened champagne, re-corked champagne and unopened champagne) both Adam and Jamie ranked the spooned champagne the lowest in terms of fizziness.

en.wikipedia.org/wiki/List_of_MythBusters_special_episodes

pappito · http://pappito.com 2009.08.31. 12:05:28

a buborékok láthatósága és az oldott állapotú szévsav mennyisége nem feltétlenül korrelál.

a sok pezsgővedelés helyett egyszerűbb lett volna nyomást mérni, ha már.

3 palack kinyit, mindből kitölt egy pohár lé, egy dugóval, egy dugótlanul, egy kiskanállal

egyébként tényleg népszerű humbug, vendéglátóstól is láttam, ott se működött

mthrfckr 2009.08.31. 12:18:45

hülyeség a kanál, amondó vagyok. venni kell fasza palackzárót!

zauberpferde (törölt) 2009.08.31. 12:22:55

@pappito:
Na de vegyük most már észre, itt a pezsgő megivása a lényeg, a többi csak maszlag...:)
@Bobby Newmark:
Az csak műanyag dugó lehet, amit vissza lehet dugni a palackba. Valamire való pezsgő, csakis parafa dugóval van lezárva. Na azt próbálja meg valaki visszadugni...!

kalamajka1 2009.08.31. 12:30:16

Szerintem nem a buborékokat kellene számolni, hanem a pezsgő szén-dioxid tartalmát. Nem hiszem, hogy lényeges különbség adódna.

Bruti · www.facebook.com/Brutistandup 2009.08.31. 12:31:25

Bazze én is mennyit gondolkodtam ezen kölyökkoromban! Idáig kellett várnom a megfejtésre...

dzsefi 2009.08.31. 12:31:56

national geographic magyar honlapjáról egy szöveg:

"Többen is vizsgálták ezt a jelenséget. A francia Szakmaközi Pezsgőbor Bizottság (Comité Interprofessionnel du Vin de Champagne) 1987-ben tudományos igényű kísérletet végzett. Hat palack megegyező fajtájú, egyszerre erjesztett pezsgőt bontottak ki, és egy afrométer nevű szerkezettel megmérték bennük az oldott szénsavgáz nyomását.

Két pohárral kitöltöttek a palackokból, majd újra megmérték a nyomást. Ezután két palackot dugóval hermetikusan lezártak, kettőnek a szájába fém kiskanalat helyeztek, kettőt pedig nyitva hagytak. Mind a hat üveg pezsgőt 24 órán keresztül 11°C-os hűtőben tárolták, majd újra megmérték a szénsavgáz nyomását. Ekkor még egy pohárral kiöntöttek a palackokból, és további 24 órára visszahelyezték a hűtőbe. Végül harmadszor is megmérték a nyomást.

A kezdeti szénsavnyomás megegyezett a hat palackban, később azonban ez az érték jelentősen csökkent. A legkisebb mértékű nyomáscsökkenés a dugóval hermetikusan lezárt palackokban mutatkozott, a nyitott és a kiskanállal ellátott üvegekben lévő pezsgő szénsavtartalma között nem mutatkozott különbség.

A kiskanál legendája tehát valótlannak bizonyult, és ezt más vizsgálatok is megerősítették."


egyanez pepitában: www.kfki.hu/chemonet/hun/teazo/miert/m00/pezsgo.html

Artie 2009.08.31. 12:34:50

Szűzanyám, az oldott szénsav mennyiségét aztán marhára mutatja, hogy a fényképeken _kézzel megszámolják_, hány buborék látszik.

Baromság a köbön.

dzsefi 2009.08.31. 12:35:01

na bakker, mikor ezt bemásoltam, valamiért nem láttam a kommenteket, úgy tűnik már többen jelezték a dolgot :)

mthrfckr 2009.08.31. 12:41:05

jól van, úgy látom, hogy a józan ész győzedelmeskedik! :)

janok 2009.08.31. 12:53:39

Én először a testvéremtől hallottam róla. Először nem akartam elhinni, de mikor mindenki tanusította, hogy müxik a dolgog, én is ugyanezt a magyarázatot találtam ki rá. Az alu kiskanál egyedül a hővezetésre van hatással, tehát csak azért lehet hatással a pezsgőre, mert levezeti a hideget.
Amúgy az lett volna a szép, ha alu kiskanál mellett pl. műanyag kiskanált is használtak volna. Mivel a műanyag rosszabb hővezető, ott elvileg nem maradt volna annyi bubi, mint az alu kanál melett. Ha ez tényleg kijött volna, akkor az szép igazolása lett volna a teóriának. (Ahonétt aztán a brit tudosok folytathatnák a munkát bonyolult számítógépes szimulációkkal... :-)).

Unbiased 2009.08.31. 13:06:48

Érdekes kanyart tesz meg ez a cikk az elejétől a végéig. Az elején úgy éreztem, le vagyok hülyézve, hogy én is hiszek a kiskanálban, míg a végén kiderül, hogy jogosan.

KCB 2009.08.31. 13:12:45

Ahol van kiskanál, ott akad folpack és papírtörlő is, 1 perc és kész a dugó :)
Amúgy sok embernél láttam ezt a megoldást, egyikük sem volt reál beállítottságú :)
Persze volt műanyag kiskanál, vagy csak a szoba sarkába tett üveg is.

ponzi.hu 2009.08.31. 13:17:52

Csak a teljesség kedvéért teszem hozza, hogy a kanalas modszer sörrel is muködik.

KCB 2009.08.31. 13:18:18

"Érdekes kanyart tesz meg ez a cikk az elejétől a végéig. Az elején úgy éreztem, le vagyok hülyézve, hogy én is hiszek a kiskanálban, míg a végén kiderül, hogy jogosan."

És a kommenteket végigolvasva kiderül hogy még is csak az vagy :)

Vismajor01 2009.08.31. 13:29:07

Tehát a palacknyakba dugott fémkanál valóban gátolja a buborékok szökését.


Nem. Az állítólagban tesztelték, volt bent dugós, nyitott, és kanalas pezsgő a hűtőben, a kanalasban és a nyitottban ugyanúgy eltűnt a buborék. *busted*
Más az elmélet, és más a gyaklorlat.

Emene 2009.08.31. 13:43:46

Micsoda kísérlet... :-) Nagyon szép! Már csak az érdekelne, hogy hogy jutott eszükbe, hogy megszámolják a buborékokat! :-) Ez vajon az ivás előtt, vagy után történt???

Sákif za morro? 2009.08.31. 13:49:04

Régi sebet szaggattál fel, de most legalább kijött a genny belőle, kezd megnyugodni. :-)

dr. phil. Sün‼ ツ · http://sunews.blog.hu 2009.08.31. 13:56:13

"érdeklődő dél-afrikai amatőr"

Nem brit tudósok voltak véletlenül?

...khm... 2009.08.31. 13:58:25

Az "urban legend" magyar fordítása NEM városi legenda (szó szerint az, de ez egy idióma, amit nem szó szerint fordítunk), hanem mendemonda.

dark future · http://www.andocsek.hu 2009.08.31. 14:11:20

Nem ez a magyarázat.

Amikor ki akar jönni egy buborék, akkor a kanálnyélhez érve elgondolkodik, hogy most akkor jobbra menjen vagy balra. Amíg ezen agyal, aközben feltartja a sort, így kevesebb buborék tud csak kiszökni. :-)

zauberpferde (törölt) 2009.08.31. 14:22:06

@dark future:
...mivel ottan forgalmi dugó keletkezik...:-)

Dr.Bio74 2009.08.31. 14:37:52

"Amikor a láda pezsgő elfogyott a fényképeket digitálisan feldolgozták, megszámolták a buborékokat, és megmérték az átmérőjüket. Az adatok segítségével egy buboréknagyság eloszlási grafikont állítottak össze."

Azt hittem a legenda megválaszolásához tudományos vizsgálat fog történni, erre kapom ezt, egy stabil laborvizsgálat sorozat helyett. Innentől bulvárnak elmegy.

"A hidegebb és súlyosabb levegő miatt kevesebb gáz tud elszökni, és így a buborékok megőrződnek."

Adott nyugalmi állapot eléréséhez tartó folyamatban elméletileg ez lényeges lehet, ugyanakkor a kanalaspalack környezete irányába mutatott nyitottsága hozza azon egyszerű tényt, hogy minden őt érő hatásra (ajtó nyitogatás, rázkodás,beinduló-leálló kémiai folyamatok stb.) képes oldott CO2 tartalmának elvesztésével reagálni, és fog is.

zauberpferde (törölt) 2009.08.31. 14:45:02

@Bio74:
A digitális képfeldolgozás, még csak lehet. De ha egy láda pezsgő elfogyasztása után nem minimum a dupláját látták a buborékoknak...:))

backdoor · http://backdoor.puruttya.hu 2009.08.31. 14:48:04

Hogy hogy nem brit tudósok csinálták meg? Azok szoktak ilyeneket bebizonyítani. :D

Dr.Bio74 2009.08.31. 14:52:26

@zauberpferde:

Szerintem róluk kellett volna egy digitális képfeldolgozás, és az abból kiemelt gyöngyszemekkel alátámaszthatták volna a pezsgő CO2 tartalmának tudatmódosító hatását.

Dr.Bio74 2009.08.31. 14:59:07

Hogy a buboréknak legyen oka kialakulni, az egy dolog.
Hogy a buboréknak lehetősége is legyen kialakulni, ha mán oka van az egy másik dolog.
Hogy a buborék a kialakulási helyéről hogyan távozik, és miként az meg egy harnadik dolog.
Hogy a f/g határon mi zajlik le az meg egy negyedik dolog.
Ezek mellett finom pezsgőt szopogatva tudományosan (mert hát ki nem?) értekezni az meg az ötödik.
Én speciel az ötödikben hiszek, az első négyet meg tanultam, de hajlandó vagyok elfelejteni egy láda pezsgőért.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.08.31. 15:04:09

Bocs, műveletlenségem oka, hogy először hallok erről.

Viszont ki az a félkegyelmű ostoba, aki vizuálisan, buborék-számlálással mére az oldott széndioxid mennyiségét?

Próba:
1. Menj el a Teszkóba!
2. Keresd fel ásványvizes részleget!
3. Keress kék kupakosat!
4. Nézd meg hány bubit látsz!

(kb. annyit, mint a rózsaszín kupakosban).

Lisi 2009.08.31. 15:54:38

Sztem ha működik a dolog, (nem nagyon hiszem) akkor sem a levegő lehülésével van kapcsolatban a dolog,(mert a folyadék felett lévő meleg levegő pillanatok alatt felszáll a hűtő tetejére, és a helyére érkezik a hűtőből hideg levegő, hanem a jó hővezető kanál a folyadék tetejét hűti le az üvegben, és ez képezhet egy gátat a bubiknak. De és sem hiszem, hogy tényleg működik.

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2009.08.31. 16:01:12

hogy ez a brit tudósoknak miért nem jutott eszébe.

amúgy a magyarázat tetszik. érdemes lenne merőkanalat (vagy kőműveskanalat) hasznlni, annak nagy a felülete, gyorsabban hűt ;)

NickNickNick · http://nemzetiagyhalal.blog.hu/ 2009.08.31. 16:03:12

@akov: na jó de mi van akkor, ha kinyitod a kupakot? a pezsgős üveg is nyitva van ! =)

Vikci01* 2009.08.31. 16:04:10

Hmm...egyszer én is említettem egy buli keretében, hogyha már egyszerre nem isszuk meg a finom nedűt, akkor már kanalat bele!! Fura szemmozgások felém; kanál? Minek is az? Aztán magyarázatom után (hasonló a fent leírtakkal) nem igazán hittek nekem és bebizonyítani sem tudtam...elfogyott a pezsgő aznap :oP

tárhejj · http://atarhely.hu 2009.08.31. 16:21:57

"Tehát a palacknyakba dugott fémkanál valóban gátolja a buborékok szökését. "
Nekem nem sikerült a buborékokat bent tartani az üvegben :) Így inkább megittam.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.08.31. 16:47:51

@Nick_: igen, ez csak nagy nyomáson van (folyékony CO2), ha kinyitod, akkor légnemű lesz. Viszont, ha visszazárod (és jól), akkor megint növekedhet a belső nyomás, ergo egy része visszaalakulhat folyékonnyá. Gondolom.

A lényeg, hogy ilyesmit mérnökember nem mér vizuálisan... :)

flimo13 2009.08.31. 17:52:23

Persze, hogy több lesz benne a buborék, méghozzá pont a kanál körül, mert az lesz a bubiképződés katalizátora. Attól nem lesz savasabb a pezsgő, sőt. Aki szerint meg a hidegebb levegő jobb mert sűrűbb, az menjen vissza addig az iskolában, ahol a nyomás és a forráspont kapcsolatát feszegették.

kezdő alkoholista · http://physicist-student.deviantart.com/gallery/ 2009.09.01. 08:20:24

@akov: Na, a folyékony szén-dioxidhoz jóval nagyobb nyomás kell, mint amit egy pillepalackaóban találsz. Abban az esetben inkább az oldódás és a folyadék-gáz határfelület termodinamikai egyensúlya mikroszkópikus milyenségének nyomásfüggéséről van szó. Meglepően bonyolult rendszer... Bocs, de egyszerűbben elmondva hosszabb lenne.

@mindenki: Az Állítólag avagy a Mythbusters című műsort kéretik elfelejteni! Nagyon sokat nézem én is, de a tudományos alaposságot az esetek 85%-ában nélkülözik a kísérleteik, és ezzel sokszor félrevezetve a nézőt. Egy látványos show, amin jól lehet szórakozni, speciális esetekre láthatunk példákat, de akit érdekelnek ezek a dolgok, az tanuljon fizikát! A cikkben említett módszer sem éppen alapos, ezért az eredménye nem mértékteremtő. A hozzászólásokban adott linkek felülvizsgálás alatt... :)
süti beállítások módosítása