Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Vincze Béla saját boraival is megbukott

Év Vegyésze 2005

2009.10.15. 09:37 - Az Alkoholisták

Bréking bréking: Mint ahogy azt a Népszabóság nyomán Index anyánk is írja, Vincze Béla 2005-ös évlabdarúgója pincészetében és a boltokban is találtak 2005-ös évjáratú hamisított Vincze-borokat a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Borminősítési Igazgatóságának szakemberei. Eközben Vincze Bélának eltűnt a pincekönyve, ő maga pedig beteget jelentett.

Pár nappal ezelőtt befejeződött a Vincze Béla pincészetében lévő borok hatósági vizsgálata: a 2005-ös évjáratú egri bikavérben literenként 14,8 gramm glicerint találtak, ami jóval több a természetesnek tartott 6-10 grammos mennyiségnél. Az ugyancsak 2005-ös cabernet franc-ban is határérték fölötti, 14 gramm volt a glicerin, és 17,8 grammal megbukott egy tétel blauburger is, közölte a lappal Kocsi Emília, a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Borminősítési Igazgatóság igazgatóhelyettese.

A Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal borminősítési laborjában a kiskereskedelmi forgalomban lévő Vincze-borokból is vizsgáltak mintákat. Két palack 2005-ös cabernet franc-t találtak 23, illetve 13 grammos glicerintartalommal, és egy palack 2005-ös kékfrankos is hamisnak bizonyult, mert a műszer 15 grammot mutatott.

A műszeres vizsgálatok azt is kimutatták, hogy az összes esetben szintetikus glicerinnel próbálták a bort testesebbé tenni. Minderről jegyzőkönyv készült, amit elküldtek a Heves megyei területi felügyelőhöz. A borminősítő ellenőrök egyébként más rendellenességet is tapasztaltak: egy korábbi ellenőrzéskor a pincészet forgalmát rögzítő pincekönyvvel sem volt minden rendben – ez a helyzet azóta sem rendeződött, sőt a könyv eltűnt.

A Borminősítési Igazgatóság egy hónappal ezelőtt harminc napra bezáratta az egri Vincze Borászat pincéjét, miután hozzáadott glicerint találtak egy exportra szánt borban, majd két másik, már belföldi forgalomban lévő borban is. A botrány kirobbanása után Vincze Béla azzal magyarázta a hamisítást, hogy nem a saját bora volt az ellenőrzött hordókban, hanem egy jó barátjáé.

Forrás: Népszabadság, Index
Fotó: Vincze Béla

Címkék: híradó eger botrány vincze év bortermelője borhamisítás bréking vincze béla

90 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr341451313

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

olsen79 2009.10.15. 10:15:10

Bár sohasem szerettem igazán a borait sajnálom, hogy ez megtörtént. Attól félek, ha tovább vizsgálódna az MSZH jóval több ilyen, vagy hasonló bort is találnának más borászatnál. Kérdés, hogy megéri-e?
A glicerinnel történt javításról a korábbi íráshoz már többen, nálam szakavatottabbak is hozzászóltak. Ennek használatát persze én is elítélem, azonban nem értem, hogy ezzel a dologgal miért foglalkoznak többet, mint a 30 forintos szőlőárakkal, vagy az Egervin korábbi bedőlésével, ami több száz vagy ezer termelő életét lehetetleníti/lehetetlenítette el.
Nem tudom tudtátok-e, de Vince Béla korábban már követett el öngyilkossági kísérletet. Állítólak pszichésen voltak problémái. Tragikusnak tartanám, ha ez ismét megtörténne. Ha jól tudom felesége és két kisgyermeke van...

Sárfehér 2009.10.15. 10:46:35

Azt hiszem, olyan probléma lépett itt föl, ami nem csak a borágazatra, hanem minden ipari tevékenységre jellemző. Egyetlen mérték a jövedelmezőség, és nem a minőség. Az iparban, elsősorban a "multiknál" egyre kevésbé tartanak szakembereket, csak "univerzális" menedzsereket, a szakmunkát kiadják külső megbízásba, mindent csak financiális oldalról ítélnek meg. A versenytársak meg választhatnak: vagy tönkremennek, vagy csinálják a szakmailag kockázatos vagy nagy kérdőjeles dolgokat. Ld. út és metróépítés, bankszektor, stb. Nem vagyok borszakmabeli, csak borivó (ugye, nélkülünk nincs borászat:))), de elgondolkodom: VB mennyire a maga ura, mennyire hajtják a pénzestársak, ha van ilyen. Nem lehet-e, hogy rendszeresen kész helyzet elé állították, beszerezve egy "nagyon jó, nagyon olcsó tételt", amit ő aztán megpóbált ihatóra buherálni. Aztán egy idő után rendszer lett a dologból. Mindenesetre így most nagyon durva a történet, de én is félek, hogy lesznek itt még csontvázak máshol is. Ugyanakkor remélem, hogy a történet segít a borszakmának megtisztulni. Hogy VB főbűnös vagy áldozati bárány, nem tudom.

fiatalborivo 2009.10.15. 10:59:00

Zoltán az általad felvetett dologban hogy országos vizsgálathoz egy tehetős és bor iránt elkötelezett ember vagy cég pénze szükségeltetne teljesen jó csak vajon létezik-e ilyen és persze egy ilyen átfogó vizsgálat ami a glicerint meg még 1-2 ismertebb javítóanyag vizsgálatát célozná meg, vajon mennyibe kerülne(borbeszerzés boltból!!!, vizsgálatok egy magánlaborban, hozzá a munkaerő, anyagok). Ha valaki erre ki tudna számítani egy összeget(ami egy reprezentatív mintavételből jönne), akkor lehetséges hogy lenne is ilyen személy vagy szervezet, netalántán még a Bormarketing Kht jövő évi marketingbüdzséjét is fel lehetne erre használni.Lehet értelmesebb lenne és kiderülne kik azok a pincészetek akik külföldi vagy belföldi gyenge minőséget pancsolnak fel jobbá, merthogy marketing azért kell többek között a magyar bornak mert ilyenek léteznek.

fiatalborivo 2009.10.15. 10:59:49

Ezt a hszt az előző cikktől hoztam át, itt jobb helyen van

egri Fehér 2009.10.15. 11:38:58

ismeretterjesztő rovat (különösen az elcseszett index-cikk fényében):
Glicerin _minden_ borban van. Az alkoholos erjedés során keletkezik (elsősorban a kezdeti, csendesebb szakaszban), mennyisége nagyjából a must cukortartalmától, a kénszinttől és az erjedés lefolyásától függ.
A GLICERINRE NINCS HATÁRÉRTÉK, ergo a borban bármennyi lehet DE CSAK TERMÉSZETES FORRÁSBÓL.
Tehát VB-át nem azért büntették meg, mert (sok) glicerint mutattak ki a borában, hanem azért, mert bebizonyították, hogy hozzáadta. Mert GLICERINT A BORHOZ HOZZÁADNI TILOS.

Kóstolómester (törölt) 2009.10.15. 11:52:02

Egri Fehér rátapintott.
Minden ország tükre a bor. A nyáron Svájcban kortyolt brazil Chardonnay-ről kiderült hogy lelkes emberek készitették, egy másik bordóiról meg hogy profik. A Wachaui 51 €-s csúcsrízlinget pedig tökéletes és minőségileg elszánt emberek készítették.
Trükköző, kibúvőkat kereső, hibákat pedig hibára halmozó Magyarországon pedig a gliceriné a főszerep. Béla példája ébresztőnek jó lesz. Csak ússza meg mert amúgy rendes.

egri Fehér 2009.10.15. 11:57:14

@Kóstolómester:
"Trükköző, kibúvőkat kereső, hibákat pedig hibára halmozó Magyarországon pedig a gliceriné a főszerep. Béla példája ébresztőnek jó lesz. Csak ússza meg mert amúgy rendes."

Ebben a szövegben meglátásom szerint min. egy önellentmondás található.

elzee 2009.10.15. 11:58:16

@Kóstolómester:

szerintem ezt nem lehet megúszni... nem sok bort fog eladni saját név alatt a jövőben

Memento21 2009.10.15. 12:02:32

remek. ezen a szép csütörtöki napon nem is kellett több a napom alakulásához.
azt sajnálom egyedül, ahogy a média ráhúzza az összes borászatra, meg hogy külföldiek jönnek hozzám, hogy hamisítják a magyar bort. köszönjük.
Arra is kíváncsi vagyok, ha 2005-ben év borásza volt, akkor nem vizsgálták meg a borait, mármint ahogy a cikk összefüggésbe hozza, hogy az akkori borai is "glicerinezettek"? csakúgy puff, a vándordíj most menjen oda?

én örülnék, ha ellenőriznék a polcokon lévő borokat is, ha nem is naponta, de mindegyik bornak sorra kellene kerülnie.

VB-nek pedig üzenem, hogy kitartás, ne csináljon hülyeséget, nem éri meg.

2009.10.15. 12:13:26

@Memento21: 2005 decemberében kapta a díjat, az az évi borai még gyerekcipőben totyogtak.

szar ügy ez, nagyon. akkor is veszek ma egy üveg vinczét.

gprinz 2009.10.15. 12:21:12

Valóban fontos, hogy az ellenőrzések eredeménye világos legyen. DE. Az ellenőrzésnek is világosnak kellene lennie, vagyis az lenne a szerencsés, ha ajó eséllyel nem jutnának a boltok polcaira pancsolt borok.

A mostani eseménysorozat VB-nak valószínűleg teljes ellehetetlenülést okoz hosszú időre. Azt megértem, hogy hibázott és ennek következménye van. Nézzünk azonban egy kicsit szét, illetve le, hogy miket is találunk a boltok alsóbb polcain (nem elsősorban a szakboltokban). Ezek többsége sokkalta botrányos, ihatlatlan, árfekvése alapján erősen kétséges, hogy egyáltalán szőlőből készült-e. Amellett, hogy a magasabb kategóriájú borok esetében is fontos az ellenőrzés, sokkal fontosabb lenne, hogy ami bor néven kerül forgalomba, az árkategóriától függetlenül bor legyen, vagyis az legyen a palackban, ami címként. Lehet ugyan néha felmutatni nagy sajtóvisszhanggal nagy nevű bűnösöket, de ennél többet érne egy csendben és hatékonyan működő rendszer, ami ellenőrizne, tenné a szabályoknak megfelelően a dolgát.

Közbiztonsági hasonlattal élve, nem az a jó ha egy-egy elkapott csibész körül hírverést csapunk, hanem az, hogy ha a zsebesnek is nagy az esélye lebukásra. Ősi tétel, hogy a lebukás és a büntetés bekövetkezésnek nagy valószaínűsége sokkal nagyobb visszatartó erővel bír mint az esetleges büntetés nagysága.

Ehhez még fontos hozzátenni, hogy a mai magyar viszonyok között az embernek kételyei vannak annak kapcsán, hogy egy-egy, a mostanihoz hasonló esetet a borminőség biztosítása vezérel, nem pedig valami fajta bosszú/leszámolás/stb.

Egyszóval sajnálom VB-t, és nem tartom valószínűnek, hogy rendben van a mostani ellenőrzési rendszer.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2009.10.15. 12:22:33

Nagyon gáz az egész, gyk. évek óta készülnek a glicerinezett borok. Nem értem miért kellene VB-nek megúsznia? Tudatos volt nem? Vagy csak véletlenül "beleborult"?

Egyik rádioadón volt vele egy interjú és baromira unszimpatikus volt, nem bűnbánó volt, hanem inkább hetyke. Akinek ilyen ügyei vannak, az hajtsa le a fejét és ballagjon el a sunyiba.

Természetesen nem gondolom, hogy egy zseni vagyok vagy valami, de Vincze B. borból 2005-nél régebbit nem ittam, de soha sem izlett egyik sem, bármikor kóstoltam bele.

2009.10.15. 12:34:25

@akov: tavaly ittam meg az utolsó vincze 2000-es birtokbor cs és cf palackokat, arcleszakítóan jók voltak. tetszett még az első arcanum pinot noirja, bár nagyon nem "pinós" volt.

a 2002 utáni borai annyira nekem sem jöttek be, de ettől függetlenül rohadtul sajnálom ezt az egészet. :-(

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.15. 12:55:34

@fiatalborivo: Egészen biztosan rengeteg pénzbe kerülne és egészen biztosan rengeteg érdeket sértene egy ilyen kezdeményezés.

Jó az ötleted, hogy a Bormarketing Kht inkább ilyen dolgokkal foglalkozna minthogy haszontalan weboldalakra és órásplakátokra költene el tízmilliókat.

Ott kellene kezdeni a magyar borok felemelését, hogy kíméletlenül kiszórjuk a hulladékot a valódi borok közül.

Az OBI-nak nem néhanapján kellene egy egy példastatuálással fényeznie magát, hanem keményen és szigorúan minden piacra kerülő bort bevizsgálni az ilyen pancsolásokra és módszeresen vizsgálni kellene a piacon kapható borokat is. Éveken át tartó kemény munka és sok konfliktussal járó eljárás lenne ez...de nincs más út. Olyan nincs, hogy fényezzük a borvilág elitjeit, osztjuk a plecsniket meg istenítünk egy tucat termelőt és közben meg eltűrjük a törvénysértést.

Labancz 2009.10.15. 13:30:33

@Parci: Sose sajnáld! Ha már a pincekönyv is eltűnik valahol az már nem érdemel sajnálatot. A Népszabadságban az áll (persze, ettől nem feltétlen igaz), hogy az ügyvédje jelenlétében nyilatkozta azt, hogy eltünt a pincekönyv. Tudod, hogy ez mit jelent?! Csak annyit, hogyha valakinek vaj van a fején akkor sokkal jobban jár, ha "elveszti" a bizonylatait, mintha kiderülne, hogy azokban mi van leírva.
Nekem ez az egész nagyon nem tetszik. Ne legyen igazam, de tudatosnak látszik az ügy. És ez már nem csak VB problémája, hanem az egész magyar borászaté. Olyan tisztítótűz kellene most ebben az országban, mint amit az osztrákok rendeztek a glikol botrány után! Úgy egyszer mi is feliratkozhatnánk a minőségi bort termelő országok listájára.

lackó 2009.10.15. 14:12:46

@Labancz: tökéletesen egyetértek! Át kéne gondolni ezt az egész bortörvényt, akadémiát, Obiztatást.

Egy dolog csak szöget ütött a fejembe: ha ezek mesterséges glicerint tartalmaznak, hogy a búbánatba adta ki rájuk az OBI anno az engedélyt? Benne volt-e a mintában már eleve?

Kicsit olyan érzésem van, hogy a vízből kikecmergőt egy ember hülyesége miatt újra a víz alá akarják nyomni.

Bélát részemről is sajnálom, de ha hülyeséget csinált, vállalja a következményeket. Nem tudok sajnos mit mondani, bármennyire is szeretnék. Emberileg sajnálom, de azt hiszem, hogy emellett következetesen és keményen kell eljárni hegyközségi és jogi szinten is. Bízom benne, hogy Béla nem fordul a rossz megoldás irányába.

Labancz 2009.10.15. 14:30:28

@lackó: Hát igen, az OBI. Érdekes jelenség. Én nem igen látom át, hogy mit is csinálnak pontosan. Ha elzarándokolok hozzájuk pl. egy exportengedélyért, ott állhatok az alaksorban. Jól lekezelnek, beszélnek hozzám mint a hülyegyerekhez, elveszik a pénzt, azt mehetek isten hírével... Meg ott vannak a borászatok által fizetett 8 forintok, aminek egy nagy része (azt mondják) minőségellenőrzésre költődik. Aztán 2009.-ben derül ki egy 2005-ös borról, hogy nincs is minden rendben vele. Akkor hogy van ez???

fiatalborivo 2009.10.15. 14:45:10

@BZoltan: Nem hagyott nyugodni a dolog és ebédidőben kicsit számolgattam excelben:
az OBI szerint ma Magyarországon 285 palackozóüzem van. Feltételezve hogy nem minden vizsgálatra érdemes borász palackoz is, 20%kal több vizsgálandó borászt írtam fel, 342 fő. Ha borászatonként 10 különböző bormintát kiválasztunk átlagban és átlagosan 3000 ftos palackonkénti árat veszünk, akkor 10 millióbol egész magyar borászatot lefedő bevásárlást lehetne csinálni boltokban úgy hogy a termelő borász észre se veszi hogy vizsgálják.

Ha egy bor vizsgálata 1 óra akkor 4 kémikussal kb 4 hónap alatt végezni lehetne a 3420 mintával. Az ő fizujuk plusz 1 titkárnő kb 7 milla bruttó.

Azzal nem vagyok tisztába mi kell egy ilyen vizsgálathoz, de vagy kibérel az ember 1 labort vagy megveszi azokat az eszközöket ami kell hozzá(nem gondolnám hogy ez a 4 hónapra 5 millánál több lenne).

Azaz a hozzászólásod azzal egészíteném ki hogy 25 millió forint körüli pénzből 4 hónap alatt egy magánszemély az egész országban működő minden jelentős borászt le tudna ellenőrizni mindenféle bírálás, ellenakció, elfogultság, befolyásoltság nélkül.

Ezt követően már csak egy névtelen levél kellene az OBInak hogy nézzenek már utána a következő mintáknak...
Mindezt persze az OBI is megcsinálhatja és akkor neki megvan az embere, laborja és büdzséje is a bevásárláshoz, de akkor nem garantált az elfogulatlanság...

lackó 2009.10.15. 14:48:00

@Labancz: vajon el van az döntve, hogy ennek így KELL mennie, vagy pedig a borászok, szakemberek, hozzáértők változtathatnak rajta? Ne adj' Isten, veszik az említett szakik, hogy változtassanak rajta, vagy hajlandóak érdekeket sérteni és elindulni az úton, vagy marad a hőbörgés és az időről-időre feltörő botrányok.

Minden bántás nélkül, de ki is a Magyar Bor Akadémia elnöke? Miről is beszélünk?

Egy ilyen botrány után pedig jogos a fogyasztói kérdés is: miféle rangja is lehet egy "Év bortermelője" címnek? Ha főzőcskeműsorok kapcsán felháborodik az ember, hogy nehogymá' bűnözőket állítsanak példaképnek, akkor vajon nem jogos-e itt is a kérdés? Talán erősen fogalmazok, tényleg nem a rossz szándék vezérel, Istem őrizzen ettől, mert valóban egy rossz szót nem szólhatok emberileg Béláról...de...sok ez így.

lackó 2009.10.15. 14:52:54

@fiatalborivo: legyen már garantálva az elfogulatlanság egy elvileg független szervezttől, hatóságtól, intézettől!

fiatalborivo 2009.10.15. 15:01:15

@lackó: Hát a normális az lenne ha elfogulatlan lenne, de én ugyan fiatal vagyok, ilyen mesékben már én sem hiszek, mégpedig azért nem mert ha ezt az egészet az OBI csinálja annak híre megy mert sok ember tud róla a szervezetbe, mindenki szól a borász ismerősnek aki a megfelelő alulfizetett embert megtámogatva egy hibátlan mintát küldet be vizsgálatra és máris ugrik a reprezentatív minta.

Eppendorf 2009.10.15. 15:15:43

Ácsi.. ácsi..azt nem olvastam még a népszabi mit írt, DE itt csak arról volt szó, hogy magasabb glicerin szintet mértek a szokásosnál, de mint egri Fehér kolléga írta: glicerinre nincs határérték. Segítsetek: leírták azt is, hogy hozzáadott glicerint mutattak ki, vagy csak glicerin szintet mértek???? nem mindegy!!!

2009.10.15. 15:24:24

"Kocsi Emília beszámolt arról, hogy a műszeres vizsgálat kimutatta: minden esetben szintetikusan előállított glicerinnel próbálták a bort testesebbé tenni."

elzee 2009.10.15. 15:25:16

@Eppendorf:

leírták... szintetikus, nem az erjedésből származó glicerint azonosítottak

Labancz 2009.10.15. 15:25:30

@fiatalborivo: Sok mindenre szükséged lenne még. Kellene egy rakás hitelesített műszer. Aztán borminősítésre akkreditáltatni kellene a labort. Mert ezek nélkül szétszednek azok akiknek nem tetszik egy-egy mérési eredmény. Az OBI azért van helyzetben, mert nem csak magyar, hanem francia akkreditációja is van. (Ez azért kell, mert a magyar akkreditációt jelenleg még nem fogadják el hitelesnek az EU-ban. 5 évvel a csatlakozásunk után!!!)
Amit itt leírtam, az alsóhangon 10-15m Ft-nyi kiadást jelent. :-(

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.10.15. 15:27:07

@Eppendorf: "A műszeres vizsgálatok azt is kimutatták, hogy az összes esetben szintetikus glicerinnel próbálták a bort testesebbé tenni. "

Labancz 2009.10.15. 15:28:46

@lackó: "Minden bántás nélkül, de ki is a Magyar Bor Akadémia elnöke? Miről is beszélünk?"
Hol adják az év borásza címet? Visszavonható? Ismered a mondást ugye? Fejétől... Persze, minden bántás nélkül.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.15. 15:29:20

@fiatalborivo: Nem névtelen levél kellene és nem az OBI-nak. Névvel, arccal vállalva kellene a nyilvánosság elé tárni az eredményeket.

Labancz 2009.10.15. 15:45:08

Az obi honlapján a letiltott termékek rovat üres. www.bormin.hu/index.php?akt_menu=117
Ezek szerint kishazánkban minden rendben van a borok körül.

fiatalborivo 2009.10.15. 15:46:45

@Labancz: @BZoltan: Hát ha az engedélyeztetést meg akarom spórolni azt úgy tudom megtenni hogy utána az OBI ellenőriz, mert ha egyszer kap egy listát hogy ezekkel nekünk gondunk volt és megnézik, akkor ott már hivatalosak az adatok. És pont ezért felesleges névvel arccal kiállni(bár hősies lenne), mert egy magánszemély nem zárathat be, nem tilthat, csak nyilatkozhat a sajtónak és max beperelik vagy 100an becsületsértésért, rágalmazásért, ellenben az OBI a felsoroltakat megteheti. Na de a lényeg a lényeg 25 milla ehhez is kell, ami egyeseknek zsebpénz, nekem speciel nem, pedig ilyenre szívesen adakoznék.

czudarka 2009.10.15. 15:53:55

@akov: "baromira unszimpatikus volt"
szimpátia és antipátia van unszimpátia nincs! Bocs csak volt egy tanárom, aki ezért ütött minket!
@lackó:"Egy dolog csak szöget ütött a fejembe: ha ezek mesterséges glicerint tartalmaznak, hogy a búbánatba adta ki rájuk az OBI anno az engedélyt? Benne volt-e a mintában már eleve?" Belföldi forg hoz.-nál nem nézik a glicerint, csak ha eu vagy azon kívüli forg.hoz. vizsgálat van! Ez is örület, hogy van belföldi obi + eu-s obi! kérdem én a hazai belföldi piac nem eu piac?
Na kérem ez kettős mérce!

VB sajnálom mint embert, mint borászt már kevésbé!
Csak ne csináljon hülyeséget magával, két gyerek+az asszony bánná!

Labancz 2009.10.15. 15:58:22

@fiatalborivo: Nézd meg kérlek az előző bejegyzésemet! Pont attól a sóhivataltól vársz el bármit?! OK, mondjuk elküldöd névtelenül a feketelistát, mit vársz tőle? Pont ők csináljanak valamit? A lista pont a szaros pelenka lenne az orruk alá, hogy tessék, nektek jó, szerintem pedig nem, ez meg ez a bor nálam bukott. Nem történne semmi. Na jó, telefonálnának biztos egy-két helyre, hogy valaki írogat nekünk, hogy nem jó a borod. De lehet, hogy nem is telefonálnának, csak dobnák a kerek iktatóba a listát. Te pedig nem mehetnél érdeklődni, hogy mi is történt, tessék mondani? Mert a névtelenséggel ez is együtt jár.

fiatalborivo 2009.10.15. 18:34:26

@Labancz: Mondasz valamit, elképzelhető ez a verzió is, igazából azt kellene elérni hogy őket is foglalkoztassa ez a dolog és a tapasztalatom az hogy ha valakit nem tudsz megmozgatni akkor menj inkább felfelé, mert mindenkinek parancsol valaki, jelen esetben a mezőgazdasági minisztérium(talán az OBI elnökét is a miniszter nevezi ki). És a mostani miniszter ért már el dolgokat, beszél a gazdákkal, tárgyal(gabona meg állattenyésztés terén), lehet az Ő figyelmét kellene felhívni az intézkedés szükségességére. Ehhez meg igazából kell pár ember: 1. pár borász aki bizonyítottan nem használ semmi tiltott dolgot, mert ha az ő kézjegyükkel van ellátva egy nyílt levél akkor arra lehet jobban figyelnek, mintha én küldöm el a Gráf úrnak, 2. pár újságíró aki hajlandó írni erről is - nem csak a VB lejáratásáról - hogy ennek is legyen sajtóvízhangja, mert biztosan elég népes tábora lenne egy átfogó borvizsgálat megindításának, már ha tudnának erről.

borkősav 2009.10.15. 19:44:37

hat ha valaki megpróbál valamit megnézni az obi oldalán az röhögőgörcsöt fog kapni.
se azt hogy mennyi a vizsgálatok díja, sem a letiltott termékeket,se semmit.
olyan mintha nem is lenne kérdem hogyan lehet egy utmutató és ellenőrző és meghatározó állami szervnek ilyen fos weboldala?? ez még nem tűnt fel senkinek?

Labancz 2009.10.15. 19:56:35

@borkősav: De. Meg is kérdeztem őket emailben, hogy akkor minden vizsgálatuk "megfelelt" eredménnyel zárul-e? Mert a letiltott termékek menű úgy üres, ahogy van. Na, nem mintha számítanék válaszra.

lackó 2009.10.15. 20:09:27

@Labancz: ha emiatt álmatlan éjszakáid vannak, jelezném, hogy jó egy éve küldtem nekik levelet, hosszú volt, nekem tetszett, büszke voltam magamra, milyen jó kérdéseket tettem fel.

Szóval azóta sincs válasz.

dalton1 2009.10.15. 21:29:52

@akov: Így utólag már mind tudjuk a frankót...

Én ittam 98-as 99-es borát is, és ízlett...

Ami interjút én hallotam vele abban gyakorlatilag már egy megtört ember volt...

dalton1 2009.10.15. 21:35:47

Az OBI olyan mint a KRESZ...kéne egy új...a régit meg el kellene felejteni....

Fűrészpor 2009.10.15. 21:56:29

@fiatalborivo: Te az OBI-ban dolgozol, vagy mivan?

Eppendorf 2009.10.15. 22:13:57

Hát mindentől függetlenül most tettem magamévá egy 2006-os Arcanum Kékfrankost ....jó volt! Hogy mit ihatam????. :(

Kabagyöngye 2009.10.15. 23:01:08

„...a borhamisítók.... az egész országnak is kárára lehetnek... Nem bíznak azután a kereskedők az ilyen hitelét veszített országból való borban és ezt csak igen olcsón, vagy nem is vásárolják...

Ezért megbüntettetik az az ember, ki mesterséges bort csinál, de az is ki eladja vagy ilyen -kimérésével foglalkozik.... ” - Magyar Országgyűlés 1895.

nick: 2009.10.15. 23:03:16

tök jó, hogy még mindig sikerül Vincze Bélán lovagolni

tessék már megnézni a 123Ft-os mátrai zweigelteket is bitte!!!

...csak hogy lássuk az erdőt is a fától

előre is köszönöm!

Kabagyöngye 2009.10.15. 23:11:12

Hogy kicsit vigasztaljam a magyar balsors felett kesergőket, hadd jegyezzem meg, hogy ugyan tablettában Kunság, szintetikus glicerinben pedig ezek szerint Eger a király, de nem volt az olyan rég, hogy a Casanova di Neri (miután a WineSpectator behúzta őket az élre) hatalmasat égett a Brunellopoli-ban. No ők nem buktak egyedül:a nagy Antinori, Banfi, vagy a Frescobaldi is "rugalmasan" értelmezte a 100% Sangiovese-t!

2009.10.16. 08:36:04

kérdés a szakikhoz: egy átlagos, normál borászat/borász ki tudja mutatni a szintetikus glicerint, ha "kap" egy adag bort valakitől? vagy erre nincsenek meg a megfelelő műszerei, kellékei?

impulzusmoduláció 2009.10.16. 08:36:10

Ha csak VB bukna az ügyön még sajnálnám is.De egy egri borász haverom a héten szállított volna jó néhány karton bort egy régi vevőjének Németországba.A teljes megrendelt tételt visszamondták!Ezek után ki sem tudom számolni,hogy mekkora kárt okozott az amúgy szimpi borász.

Lújza 2009.10.16. 09:11:31

Ide figyelj Jenő, Azt írja az újság (HVG), hogy az OBI-t a bortörvény kötelezi, hogy jogerős szankciójának rendelkező részét a honlapjukon, és egy országos napilapban hozza nyilvánosságra. Egy másik újság (Népszabadság), meg azt írja, hogy a jegyzőkönyvet eljuttatja az OBI területi képviselőjének, aki a határozatot eljuttatja Vincze Bélához.

De ide figyelj Jenő: most az jegyzőkönyv vagy határozat amit szegény Vincze Béla még meg sem kapott??? És mindjárt jogerős?? De hát ha nem jogerős, akkor miért ír minden újság erről? Meg arról is írtak az újságok, hogy a Sümegi borászatot is bezárták 30 napra cukrozásért.

Ide figyelj Jenő, ott is jogerős határozatot adott közre az OBI? Válaszolj már Jenő, miért nem értem? Azt is írja az újság (HVG), hogy tavaly és az idén az OBI 44 borhamisítási ügyet 134 hamis tétellel adott át a VPOP-nak, de Jenő azoknál –ha igazak- miért nem írtak az újságok semmit??? Lehet, hogy az újságok hazudnak vagy tévednek?? Azt is mondta a TV, hogy a Vincze borokban a megengedett szintetikus glicerin dupláját találták.
De Jenő mások meg azt írják, hogy a Bikavérekben 6-8 g a szokásos mennyiség, de egyes borokban magasabb is lehet, de akkor mennyi az annyi, ki tudja megmondani (jogszerűen)??? Meg azt is írja az újság, hogy a 2005-ös borából összesen 62,4hl borból 56 hl a 2006-os Kékfrankos – Blauburger 25 hl illetve 3,9 hl volt a pincében. Ha nincs meg a pincekönyv meg Vincze Béla is beteg, akkor ezek az adatok honnan vannak??? Vagy ezeket is tartalmazza a „jogerős határozat”, amit még csak most próbálnak eljuttatni szegény Bélának?
Ide figyelj Jenő! Amikor azt a szegény kézilabdást megölték Veszprémben és sok embert begyüjtöttek, de azóta sem tudjuk, hogy ki mit csinált, mert ezt azóta is vizsgálják. Akkor itt mire fel ez a kapkodás, ennyivel gyorsabbak az OBI-sok? De akkor miért nem őket küldik szegény Cozma gyilkosai után??? Te Jenő, a Columbo felügyelő is mindig az indítékot keresi. Nem kéne neki szólni, hogy segítsen? Te Jenő te nem is figyelsz rám. De hát akkor ki fog nekem válaszolni.

wineroads.eu 2009.10.16. 10:21:41

Lújza megmondta a frankót! Nem arra kell figyelni amit hangosan a szemünk elé helyeznek, szemellenzőként, hanem arra, ami közben csendben a háttérben zajlik!

Szerintem....

Octopus 2009.10.16. 10:51:48

@Kabagyöngye: némi különbséget látok abban, hogy egy bor nem megengedett szőlőfajtát is tartalmaz vagy glicerinnel javitják fel (pláne ha meg tablettás)...

Labancz 2009.10.16. 11:08:41

@wineroads.eu: Persze, csak azt felejtette el leírni, hogy külföldi kémek kábították el szegény VB-t.
Persze nem minden igaz, amit az újságok írnak. Az újságírók pedig gyakran hülyeségeket hordanak össze. Ezzel nem is vitatkozik senki.
DE a borászat és a borkereskedelem bizalmi szakmák, ha tetszik, ha nem. VB olyat tett, amit sem a törvény (és most lehet vitatkozni arról, hogy jó-e a törvény, vagy sem) sem az etika nem fogad el. Csak utána kellene olvasni, hogy VB mit állított arról a 250hl-es tételről, amit állítólag szívességből a "nevére vett". Honnan származott az a tétel? Hogy van az, hogy egy neves borász saját készletre vesz egy olyan cégtől származó bort, ahol köztudott, hogy 40-50 éve nem készítettek iható tételeket? Melyik egri borász tenne hasonló szívességet bárkinek?
Pincekönyv. Mi az, hogy eltűnik a pincekönyv??? Nem az a hivatalos készletnyilvántartás a borászatban? Akkor most, hogy "nincs meg" már VB sem tudja, hogy melyik hordóban/tartályban milyen és mennyi bor van? Ugyan, ugye te sem hiszed el.
Hogy mi zajlik a háttérben, igazán elárulhatnád.
De hol van most VB? Miért nem áll elő és mondja el a saját verzióját? Gondolom, sokan kíváncsiak rá, hogy valójában mi is történt.
Addig maradnak a rosszul megírt újságcikkek, az ostoba hivataloktól kapott információk és a találgatások. Az azonban biztos, hogy ahogy most állnak a dolgok, az mindenkinek rossz. Nem csak VB-nek, hanem neked, nekem és minden olyan embernek, aki szívből és igaz szeretetből kötődik a magyar borokhoz és azokhoz, akik tisztességgel elkészítik nekünk azokat.

clos 2009.10.16. 11:13:02

Se pro se kontra

A glicerines törénethez néhány gondolattal kívánok társulni... Minden tevékenységi forma űzésének megvannak a maga törvényei:a borkészítésnek, az autóvezetésnek és sok más egyébnek. Ezeket be kell tartani. Ha valakit kihágáson kapnak rajta, azt megbüntetik, akár gyorshajtásról, akár glicerinezésről legyen szó.De a gyorshajtókról legfeljebb csak akkor tesznek említést, olyankor is név említése nélkül,ha a sofőrlegalább 300-zal repeszt az autópályán, aminek következtében saját és mások életét is erősen veszélyezteti. A glicerin tulajdonképpen ártalmatlan, káros mellékhatása, esetlegesen előforduló enyhe hasmenés kivételével, nem fordul elő, még akkor sem, ha önállóan fogyasztják, legalábbis ilyen esetet még nem közölt semmilyen orgánum.Ha igen, várom, hogy olvashassam. Vincze Béla hibázott, áthágta a szabályokat, hiszen a bor hozzáadott glicerint csak megengedett mértékben tartalmazhat. Mindez a saját, az Egri Borvidék és a magyar borok egyetemes megitélése szempontjából is nagyon káros. Visszavetheti és vissza is veti az eladásokat, és rombolja a "hírnevet", a minőséget, amelytől egyesek szerint reszket a borvilág. De ebbe a reszketésbe hagy ne menjek bele, mert nem ez a célom. A Vincze eset után valószínűleg megkezdődtek a mutogatások, hogy "X és Y is ugyanezt csinálja". Ez tipikusan hazai szokás. Azonban valószínűsíthető, hogy egy általános razzia esetén az országban több borászat is fenn akadna a hálón. A versenysportban a teljesítményfokozó szerek alkalmazása üldözendő, ennek ellenére - kevés kivétellel - majdnem mindenki él vele, még akkor is, hogy tudja, egészsége előbb vagy utóbb meg fogja szenvedni. De hivatalosan csak az használja, aki lebukik, mindenki más tiszta... És még egy dolog,ami jóval lehangolóbb, mint a glicerinezés: az élelmiszer üzletek, a zöldségesek polcai roskadásig tele vannak olyan termékekkel, melyek sokak számára kimondhatatlan nevű, ezért "E" betű mögé bújtatott ízfokozókkal, állalgjavítókkal, festő- és tartósítószerekkel, röviden vegyszerekkel vannak tele, melyeket a lakosság döntő része nap nap után elfogyaszt és mérgezi magát. Érdekes módon, ezzel senki sem foglalkozik... A magam részéről Vincze Béla borait úgy a 2000-es évjárattól nem kedvelem, hiszen azok, a név kivételével, semmilyen egri karaktert sem hordoznak. Egerben Bordeaux-t, Villányban pedig Burgundiát nem lehet és nem is hasznos utánozni. A hozzáadott tanninok, az enzimek és festőborok használatát is helytelennek és fölöslegesnek tartom, hiszen az adott évjárat és a termőhely jellegét ezek csak rontják. Ne akarjunk felpiszkált, a természettel nem kompatibilis borokat készíteni, ez nem hozza meg a várva várt sikert, különösen olyan borászat esetében nem, amely jegyzett, közismert és az "az-év-eze-meg-aza" címmel bír. Vállaljuk fel, hogy egri, villányi, soproni, stb. borokat készítünk. Tokaj ezt már megtette és Somló is jó úton halad ahhoz, hogy ne csupán a helyi szpartakiádon jegyezzék italaikat, hanem a világ más országaiban is. Ez csak így lehetséges. Nincs választási lehetőségünk.
Előre is elnézést kérek azoktól, akik reagálnak mondataimre, de nem fogom elolvasni jegyzeteiket. A névtelen levelezgetés nem túl intelligens szokás.
Márkus György

2009.10.16. 12:12:43

@clos: szerintem egyrészt bárki vállalja magát itt. a többség biztosan.

másrészt viszont egy vélemény, hozzászólás információtartalma nem függhet attól, h milyen jellegű név van mögéírva. az anyázás teljes névvel is az, egy higgadt, értelmes komment pedig egy sima nickkel is.

bevallom férfiasan, ez a "beírtam valamit, de nem fogom elolvasni a rá adott válaszokat" hozzáállás, módszer minimum értelmetlen. persze nekem válaszolnom is az volt, hiszen olvasni sem fogod, mások meg - megelőlegezem - egyetértenének úgy is.

loading 2009.10.16. 13:00:10

@clos: Az E betűs hasonlatod abban sántít, hogy az mind megengedett. És ráírják a csomagolásra. Ha nem akarsz Exxx-t tartalmazó terméket venni, akkor végigolvasod az összetevőket és annyi. A bornál nincs így.
Nekem az jobban fáj, hogy egy "védett márkájú" húskészítménybe /kolbásznak nem nevezném emiatt/, amelynek 100 éves hagyománya van, szóját tesznek. És ezt általában, mint fűszer tüntetik fel. Csak az egyik kevésbé kedvelt hipermarketnek szállítottakon írják rá tételesen, mint allergén.
Visszakanyarodva a témához: amíg a termelők nem látják be, hogy a termékek csak bizonyos vagy hagyományos összetevőkből állhatnak, addig nem lesz javulás.

loading 2009.10.16. 13:21:44

@elzee: És rá van/volt az üvegre/címkére?
@elzee: És rá van/volt az üvegre/címkére?

elzee 2009.10.16. 13:48:56

@loading:
nem valószínű... csak arra szerettem volna rávilágítani, hogy a glicerint használja az élelmiszeripar, elég sokrétűen.

Labancz 2009.10.16. 14:23:21

@elzee: Nálunk, hasonlóan jó pár országhoz, van bortörvény, ami nagyon sok ponton különbözik az élelmiszertörvénytől. Az egyik ilyen pont az ízfokozók és állományjavítók használatának tilalma.
Ezért lehet, hogy Túró Rudiban teljesen OK a glicerin, a joghurtban pedig a guargumi, de borban ilyesminek nincs helye.
Az élelmiszeripar nem egyenlő a borászattal, pl. azért sem, mert más a törvényi szabályozása. Meg lehet nézni, hogy azokban az országokban ahol nincs bortörvény, mi mindent meg lehet tenni a borokkal...

Bocskov Jordán 2009.10.16. 14:56:04

...azért nem minden borász pancsol

czudarka 2009.10.16. 15:34:25

@clos: Ezt írtad:"Vincze Béla hibázott, áthágta a szabályokat, hiszen a bor hozzáadott glicerint csak megengedett mértékben tartalmazhat. Mindez a saját, az Egri Borvidék és a magyar borok egyetemes megitélése szempontjából is nagyon káros."
Nem rakhat hozzá glicerint nincs határértéke a glicerinnek, de nem rakhat hozzá!
Vizsgáljunk megy egy túró-rudit abba mennyi szar műanyag van tuti rák az ember aki eszi és sokan eszik még sincs cikk sorozat a tv2-ben!
"A névtelen levelezgetés nem túl intelligens szokás." hát a blog pont erről szól! Kovács Béla
@Pap János: menj a francba! ez kollektív bűnösség! A végén még kiderül, hogy minden magyar glicerinez mi!?

Benikuty 2009.10.16. 15:53:37

Talán a Vincze Béla vére freccsent a falra a lap tetején? Mert hogy bor nem lehet. Ritka gusztustalan:(

2009.10.16. 16:11:23

@Labancz: "Hogy van az, hogy egy neves borász saját készletre vesz egy olyan cégtől származó bort, ahol köztudott, hogy 40-50 éve nem készítettek iható tételeket? Melyik egri borász tenne hasonló szívességet bárkinek?"

legújabb (nem médiából származó) verébcsiripelés szerint nem is a "szívesség" a jó szó a történtekre, sokkal inkább egy évek óta tartó "ellenállhatatlan" ajánlat, annak minden előzményével és utózmányával együtt.

továbbra sem tudja senki, h a szintetikus glicerint ki lehet-e mutatni egy normál, átlagos borásznak? van rá eszköz, vagy ez vmi spéci és drága kütyü, amivel csak az OBI/x rendelkezik?

fiatalborivo 2009.10.16. 16:34:41

Fureszpor, nem dolgozom az OBInak, penzugyes vagyok es hobbiborasz egyenlore

fiatalborivo 2009.10.16. 17:05:20

@Labancz: Ahogy a dolgok alakulnak VB ki fog allni a nyilvanossag ele es el fogja mondani sajat verziojat, megpedig a birosag elott, ha nyilt targyalas lesz akkor majd ott meg lehet hallgatni amit mond.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.16. 21:00:25

nol.hu: "Simon József tiltakozott az olyan általánosítás ellen, hogy a borászok tiltott módon azért nyúlnának glicerinhez, hogy a bort testesebbé tegyék. Szerinte a glicerint a tisztességes borászok csak a régi szőlőfeldolgozó gépek kenésére használják, s így kerülhet a mustba."

MUHAHAHA :D :D :D

egri Fehér 2009.10.16. 21:16:52

@BZoltan: miért, te mivel kennéd a sutut?

vargánya 2009.10.16. 22:35:48

Megnézte már valaki, hogy az újvilági borokban mennyi a hozzáadott glicerin? Vagy az nem baj? Komolyan kérdezem. Mert ha nekik lehet - és tudjuk, hogy sokmindent lehet amit az európai bortörvények nem engednek, - akkor ez egyenlőtlen piaci versenyhelyzetet teremt az európai borászatok számára. Félreértés ne essék, nem Bélát akarom védeni. Sajnos eddig is tudtam Róla, hogy "nem egészen természetes módon" készíti a borait. (Az összes egri borász tudta.Az ilyen hírek gyorsan terjedtek, csak nem akartuk elhinni.)

fiatalborivo 2009.10.16. 22:44:09

@vargánya: Ez egyébként azért érdekes, ha tudnak Róla a közvetlen környezetében, akkor ezt tudta Ő is hogy mindenki tudja. És mégis tovább csinálta nem nagyon izgatta a lebukás veszélye. És miért? Hát mert Ő is sok dolgot tudhatott a környezetéről(lehet ott a többieknek is vaj a füle mögött ha nem köpték már ba az elmúlt 4 évben). Vagy a másik variáció hogy komplett i****a volt, ha ezek ellenére több borban rendszeresen használta a "kenőanyagot" :)

vargánya 2009.10.16. 22:50:23

Én azért sajnálom Őt, (és gondolom sokan mások is akik ismerik). Sárfehér délelőtti hozzászólásával a lényegre tapintott. Bélát a borászat beindulása óta iszonyatos pénzügyi szorítás hajtja... a rossz megoldások felé is. Tudom, ez se mentség, másokat is szorítanak súlyos hitelek. De talán árnyalja a képet.

fiatalborivo 2009.10.16. 23:22:06

@vargánya: Erre pénzügyesként csak annyit tudok mondani hogy nem minden ember első autója egy Ferrari. Lehet először egy Suzival kezdeni, azt átülni egy Fordba, onnan egy BMWbe és aztán jöhet a Ferrari, ha a pénzem engedi...Ha nem ért valaki a pénzhez hogy milyen forgalomból milyen profit várható és ez milyen fejlesztést enged, akkor bízzon meg valakit az ügyvezetéssel és Ő maga csináljon bort, tartson rendben pincekönyvet. 1 seggel nem lehet 2-3-4 lovat megülni...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.17. 06:27:59

@vargánya: Tökéletesen igazad van. Nem szabadna engedélyezni olyan borok Magyarországi forgalomba hozatalát "bor" néven ami nem felel meg a magyar törvényeknek.

lackó 2009.10.17. 07:56:23

Bácsi, ugyanakkor az is érdekes, hogy a magyar borokat alaphelyzetben nem is vizsgálják glicerinre, csak akkor, ha exportra mennek. Ez a helyzet nem kicsit kusza, nem igazán értem a szabályzást. Minden szart beengedünk, emellett elvileg szigorúbb a kifelé menő vizsgálat, mégis a mai napig egy csomó lőre kimegy az országból.

AG és a zindex bikavér tesztje kapcsán jutott eszembe másrészt: piacra engedhető-e egy olyan bor, ami a laborvizsgálatok alapján rendben van, viszont kóstolásnál csapnivaló, büdös, savas, mosogatólészagú...?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2009.10.17. 08:09:25

@lackó: Elvileg van érzékszervi vizsgálat is az obiztatás közben.

lackó 2009.10.17. 11:44:36

@BZoltan: azt tudom, hogy elvileg van. Gondolom, gyakorlatilag is. Vagy nincs. Ha mégis van, akkor...

szellemkor 2009.10.17. 12:18:26

Próbálom a sztorit megfejteni a teljes összefüggésrendszerében. Nem könnyű, de nem lehetetlen.

Chilében, Ausztráliában ki tudja mit tesznek a forgács és műtannin mellett a borba. Nagy a kereskedelmi nyomás, nagy a piaci nyomás.

Nálunk van egy jóval szigorúbb bortörvény, ami önmagában nagyon jó dolog lenne, de az importra nem vonatkozik, így a hazai borászatok eleve gúzsba kötve versenyeznek ezen a pályán.

Magyarországon van 10 000 névtelen borászat, és ebből van 100 aki országosan ismetté válik. Ez olyan kereskedelmi előny, ami hatalmas érték és hatalmas megfelelés kényszer, és egyben óriási üzleti lehetőség is.

Vincze Béla nyilván beleöntött egy valag hitelt a borászatába, ráadásul pont rosszkor: két kutyaütő, elátkozott, lefolyószökevény évjárattal kellett megkezdenie a törlesztést (2004-2005).
(szerintem jóérzésű borásznak ezt a két évet le kellett volna önteni a csatornába, vagy legfeljebb a környékbeli éttermeknek, kocsmáknak gasztróban eladni asztali bornak.)

Ehhez hozzáadjuk a Magyarország társadalmát hagyományosan működtető "adalékanyagokat" (irígység, rosszindulat, kapzsiság) akkor a képlet kezd összeállni.

Nem akarok pálcát törni senki felett, és felmenteni sem azt aki tisztességtelen eszközökkel akar előnyhöz jutni vagy akár a hátrányán csökkenteni.

Tudomásul kell venni hogy az évjáratok nem egyformák, nem egy, nem kettő, de 5-6 évre kell tervezni, és a bő, jótermésű évekből bepincézni, a vackoktól meg megszabadulni annyiért amennyiért elviszik.

motörhead 2009.10.17. 19:03:28

@clos:

borkén, azaz kálium-metabiszulfit: E224

espé 2009.10.17. 19:34:03

A glicerint csűrhetjük-csavarhatjuk...
De ha még a pincedokumentáció is elvész, akkor hattyuk.

2009.10.17. 19:52:15

@szellemkor: azért szomorú lennék, ha most hirtelen ki kéne hajítani az összes 2004-es, 2005-ös boromat. :) ráadásul Egerben nem volt olyan rossz az a 2005.

egyébként tényleg így látszik összeállni a (rémálom)kép:

(1) sok drága beruházás, és az ezeket biztosító pénz felhajtása;

(1/b) állítólag egy pár "nehézfiúnak" is tartozott;

(2) állítólag a tartozások miatti szorításban tiltott utakra lép (állítólag bort évek óta "kap" gyanús helyekről, 1/b rosszarcaitól is, "visszautasíthatatlan ajánlatként");

(2/b) állítólag évek óta nem bír szabadulni ebből a helyzetből, ez két éve állítólag lelkileg is instabil állapotba hozza;

(3) állítólag vesztére ő maga nem tudta kimutatni a hozzáadott szintetikus glicerint a "visszautasíthatatlan ajánlatból".

(+) állítólag erről az egészről azért hellyel-közel tudott sok egri borász.

állítólag.

ha egyáltalán igaz ez a fantazmagória, akkor is hibázott többször is Béla, egyszer amikor túlzó hitelekbe verte magát, ráadásul nem is csak "tiszta" helyeket vett igénybe. akkor is hibázott, amikor az anyagi szorítás miatt elindult a "morálisan szürke" úton.

én sem akarhatnám patyolattisztára mosni, bármennyire is szimpatikus embernek ismertem meg. de azért könnyebb ám rossz társaságba és szorító helyzetekbe keveredni, majd ott rossz döntéseket hozni, mint azt sokan hinnék. jó esetben kikeveredik belőle az ember, és egy életre megtanulja, hogy soha többet. rossz esetben bajba kerül, és úgy tanulja meg ugyanezt. :-(

saját fantazmagória, hogy nyilván valakinek a bántania kellett a tyúkszemét, hogy pont most bukott le, amikor azért egy ideje sejtette a környezete, hogy vaj van a füle mögött (kishazánkban amúgy sem jellemző, hogy az ellenőrző szervek spontán tennék a dolgukat...). másrészt, ha igaz ez az egész, akkor az a szomorú, hogy 1/b pont nagykutyái gondolom még véletlenül sem fognak lebukni.

személy szerint egyébként ízléstelennek tartom a földön fekvő ember rugdalását (Vincze Béla nyilván így is, úgy is tönkremegy végleg ezen ügy nyomán).

(off, de a fejlécben lévő, fröccsenős, véres-boros dugóhúzó pont olyan "szép", mint a könyvborítón volt. ami kár, mert úgy amúgy az arculat abszolút az előnyére változott.)

fiatalborivo 2009.10.17. 23:17:05

@Parci: Nem a földön való rugdalásról van szó itt már, hanem a halottkém munkáját bámuljuk és susmusolunk. Aki kicsit is segíteni akar Bécinek az azt gondolom akkor tesz legtöbbet ha semmit se ír,ha nem beszél erről. És ha a közeli barátjai tudják hogy kinek a neve alatt akar dolgozni továbbra is, akkor ők ne árulják el az első sikereiig legalábbis ne. Higgyünk benne hogy aki az év borásza tudott lenni(akárhogyis) és tanult hibáiból az 2015ben is jobb bort fog készíteni mint Tisztességes Pista bácsi a Magos Dülőn termett kiváló szőlőjéből szakértelem nélkül, hasraütéses módszereket használva.

2009.10.18. 10:07:37

@fiatalborivo: igazad van, bár talán árnyalódik picit a kép a média szerinti eredeti verzióhoz képest - no meg szeretné is tudni az ember az okokat.

úgy egyébként egyetértek, ámen.

drszj73 2009.10.19. 15:52:16

magam részéről azt hiszem, hogy aki csak a palackokból próbálja kiokosodni, hogy hogyan is kell bort készíteni, annak javaslom, hogy csináljon végig minden szőlőben és az elkészült borral kapcsolatos munkát és utánna már lehet véleménye

hidegchaco 2009.10.23. 13:45:03

@fiatalborivo: "ha valakit nem tudsz megmozgatni akkor menj inkább felfelé, mert mindenkinek parancsol valaki, jelen esetben a mezőgazdasági minisztérium(talán az OBI elnökét is a miniszter nevezi ki). És a mostani miniszter ért már el dolgokat, beszél a gazdákkal, tárgyal(gabona meg állattenyésztés terén), lehet az Ő figyelmét kellene felhívni az intézkedés szükségességére."

Már megbocsáss, de MUHAHAHAHAHA!!!!!!!!!
TE tényleg nagyon fiatal borivó lehetsz, mert ezek szerint nem olvastál arról, hogy a Dicsőséges Nagy Októberi Forradalom előtt a muzsikok mélyen hittek abban, hogy a földbirtokosuk csak azért lehet kapzsi és gonosz, mert az igazságos és jóságos cáratyuska nem tud róla...

fiatalborivo 2009.10.29. 08:26:18

www.agro.basf.hu/hu/news/ShowNews.do?newsletter=731253&newsId=734767

Mindenkinek olvasásra javasolnám a fenti linket, melyben az újonnan megválasztott Borakadémia vezető nyilatkozatai is szerepelnek, kiemelve a blogokat is. Lehet nem hiába és nem csak magunknak irogatunk itt? Lehet hogy erre figyelnek azért mások is? Ha nem is a mezőgazdaságért felelős miniszter(Enemy No 1) de a Borakadémia elnöke, a BCE szőlészeti és borászati tanszékének vezetője, Ő figyeli ezek szerint a blogokat, valószínű ezt is.

hidegchaco 2009.10.29. 21:52:55

@fiatalborivo: üdv. A következtetést nem tudom, miből vontad le, Kállayból kinézem, hogy olvassa a boros blogokat, de tényleg nem értem, mit akarsz ezzel mondani. Ha azt, hogy innen érdekes és felhasználható információkat tud meg, nos, azt kétlem, Kállay elég régi motoros és bennfentes ehhez, másrészt azért a Borakadémiát nem szabad összekeverni az FVM-mel, vagy az MgSzH-val, értelemszerűen korántsem ugyanazon fajsúlyúak.

Hallenback (törölt) 2009.10.30. 09:24:31

Üdv!

Elöljáróban csak annyit: nem vagyok borász, csak egy egyszerű borkedvelő, aki egy picit ért a borokhoz, és nagyon kedveli azokat.

Rászántam jó pár percet, hogy végigolvassam a hozzászólásokat. Vannak dolgok, amikkel egyet értek, és vannak, akikkel nagyon nem.

Vincze Bélát személyesen ismerem. Nem vagyunk barátok, párszor találkoztunk, beszéltünk. Rendkívüli és csodálatra méltó az, amit Ő eddig az asztalra tett, de most nagyon nagyot hibázott. Nem volt elővigyázatos. Egy dolog biztos: amíg nem ítélnek el valakit, addig Ő ártatlan!

Minimálisan (az átlag embernél egy kicsit jobban) ismerem a médiát. Ismerem azt, hogyan közölnek dolgokat. Ahhoz, hogy valami eladható legyen, gyakran színesíteni, szépíteni kell. Biztos vagyok benne, hogy adott sajtó megjelenéseket nem borászok szerkesztették, hanem újságírók. Sajnos a magyar ember meg ezen dolgokat pedig csont nélkül nyeli be, 100%-ban elhiszi azt, amit hall vagy olvas.

Tény, hogy a bortörvény másabb, mint az egyéb, élelmiszer törvény. Amíg 1 kg kenyérben a természetes anyag kb 50%, addig a borra sokkal keményebb és határozottabb szabályok vonatkoznak. Hazánkban több az egy főre jutó kenyérfogyasztás, mint a bor fogyasztása. Talán itt is kéne szabályozni…

Tény, hogy a glicerin egy szükséges dolog a borban, és „…Mindebből következik, állítja Kállay Miklós, hogy pontos értékek nincsenek, ugyanis - élő és folyamatosan változó anyagról van szó - nem modellezhető, hogy egy tétel borban, természetesen bizonyos határok között, a glicerin hogyan viselkedik, mennyit gyarapszik. De - tette hozzá - ettől még a glicerin hozzáadása csalás, hamisítás…”. Kiemelendő rész az élő és változó! Tehát a minta leadása után az üvegben is változik a mennyiség az idő múlásával.

Adott adatok (melyek szerintem csak apró morzsák az igazság asztaláról) alapján kiderül, hogy nem a saját borát módosította, hanem hozott anyagot vett a nevére. HIBA. A boltok polcain is megtalálható borok bevizsgálása után kiderült, hogy azokban is magasabb a glicerin tartalom, mint a készítéskor leadott mintában. És? Ott van Kállay Úr mondata, melyből kiderül, hogy ez természetes folyamat. Olyat nem találtam, hogy mesterséges glicerint találtak a boraiban, azonban adjuk meg az esélyt arra, hogy a cikk írója ferdített esetleg. Ismétlem magamat: amíg nem ítélnek el, addig ártatlan vagy! Ehhez emberi joga van mindenkinek!

Egy dolog biztos: ha kiderül, hogy szándékosan csalt, hogy hamisította a bort, akkor büntetni kell! A kialakult helyzet árt Vincze Bélának, majd Egernek, majd pedig az országnak is! Viszont ha nem bizonyosodik be a vétke, akkor is nagy a baj. Akkor véleményem szerint a média szúrta hasba az országot azért, hogy pár lappal többet adjon el.

Még egy dologban biztos vagyok: amit VB eddig letett az asztalra, az finom bor, és mindig örömet fog okozni számomra, ha ihatok belőle!

Megjegyzésem: furcsállom azt, hogy Villány ismert földrajzi területén ennyi bornak való szőlő terem, Villányból ennyi bor származik…van olyan bor (évjárat és fajta), ami szerintem sose fog elfogyni…

hidegchaco 2009.10.31. 13:37:50

@Hallenback: "Még egy dologban biztos vagyok: amit VB eddig letett az asztalra, az finom bor, és mindig örömet fog okozni számomra, ha ihatok belőle!"
Ezzel valószínűleg némely hatóság is így van: itt van előttem a Vám és Pézügyőrség hivatalos bora, Egri Bikavér 2005. Hátoldalán: "Termelte és palackozta: Vincze Borászet 3300 Eger, Mester u. 2."

tanninbaum 2010.01.14. 11:31:07

nekem nincs bajom a glicerinnel, de csak ebben a formájában:

www.youtube.com/watch?v=pU6KhFWvKPM
süti beállítások módosítása