Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

miklóscsabi Csoda Móri Ezerjó 2008

2010.01.12. 06:00 - vörös és fehér

Miklós Csabát majd’ két éve látogattam meg Móron. Azóta igyekszem figyelemmel kísérni a borait. A Várban végigkóstoltam a teljes kínálatot, és feljegyeztem magamnak, hogy a két száraz ezerjóját tüzetesebben is meg kell vizsgálnom. A csakazízéér még nem került terítékre, ellenben egy Klassz vasárnapi ebéd után vettem a helyszínen egy Csodát.

Csaba mindig vidám természete a boraira is átsugárzik, elég, ha azok neveit végigolvassuk: Füligér, Csakazízéér, Tündérkert. A Csoda elnevezés nekem kicsit sok, bevallom, a címke viszont szerintem telitalálat. Hátoldalán az elmaradhatatlan tömör, hiányos mondatokból álló bortörténet: „Békebeli gyalog tőkék, Vértes lábánál, Csókában. Fekvés csodás. Ezerjó fajta, rendkívüli lehetőség. Ízes minerális. Szeretünk, sóhajtunk. Az apa meg én.”

A békebeli tőkék 80-90 évesek, ez különbözteti meg a két 2008-as ezerjót, a másikhoz az alapanyag fiatalabbakon termett. A bor acéltartályban készült, szerintem ez nem vált kárára. Aranysárga színű, méltóságteljesen hömpölygő bor ez, illatában nagy csokor virág (Csaba virágkereskedelemmel foglalkozik, amikor épp nem a boraival, szóval ez a jegy érthető), köves talaj, és méz. Ízében harmónia: lendületes, vibráló savak, moderált szesz (13-as), és 8 gramm cukor. Nem billeg a korty semerre, izgalmasan, gyümölcsösen csúszik, a következő pedig még inkább. Nem emlékszem ennél jobb ezerjóra. 7 pont. (Ha nagyobb merítést terveznek Csaba boraiból, menjenek ki Budakeszire, a Pincekulcsba, ott a teljes borsor kapható, jó áron.)

Miklós Csaba következetesen miklóscsabizza magát, a címbéli közvetlenséget ez indokolja. Úgyhogy emiatt a helyesírási hiba miatt ne ragadjanak klaviatúrát. Ha viszont ismerik ezt a móri bort, feltétlenül mondják el, mit gondolnak róla!

Címkék: fehér száraz hétpontos mór 2008 ezerjó miklós csaba

28 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr951665077

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Noir taster 2010.01.12. 07:52:23

Miklóscsabi és a Maurus (Kamocsay Ákos) Mór két büszkesége! Nagyon jó hozzájuk lemenni és a boraik is nagyon szépek. Miklóscsabi Csodája az általad leírtak miatt nekem is nagy kedvencem, és számomra még a Füligér is az. Ez a két fiú Csipkerózsika álmából rázza fel a borvidéket. Az Ezerjóhoz még annyit, hogy kóstold meg Bozóky Mester 2004-es késői Töppedt Ezerjóját. Nagyon meg fogsz lepődni - pozitív értelemben.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.01.12. 09:03:29

Igen, ismerjük!

A BT kóstololtatta még december elején, ha azóta is napirenden van, ne hagyjátok ki!

Tényleg szenzációs volt, az egyik olyan fehér, amit régóta keresek, valahogy ez a szerkezet jönne be nekem a "nagy" fehéreknél is, fajtától és vidéktől függetlenül. És végre kiderül, hogy mit is tud az ezerjó, úgy éreztem, remélem eztán ilyenek lesznek az ezerjók, és megértjük hirtelen mi, nagyközönség, hogy miért volt teleplántálva vele a Kárpát-medence...

Nem sajnálom tőle a 7 pontot én sem, az biztos, bár ott helyben nem tudtam annyira rá figyelni, de azokban a magasságokban éreztem. Szóval szerintem találó volt a név is.
Csoda.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.12. 09:34:57

Bocs, de megint ünneprontó vagyok. A Csoda valóban OK, takar picit a cukor. Kora ősszel az összes 2008-as borát megkóstoltam. Csaba többi száraz bora sajnos tele van értelen, zöld savakkal, fanyarsággal, kesernyével, stb. Ennek sem mór-, sem fajtajellegnek nem kellene lennie. Kifejezetten pozitív volt a mineralitás több borban.

Az egészet úgy értelmeztem, hogy a faszi nagyon rendben van, van benne potenciál, de csak néhány éve próbálkozik. A nagy bor még odébb.

loading 2010.01.12. 10:19:24

Csak megerősíteném akovot a savak tekintetében: borainak többsége számomra bántóan savas volt (jó, erre még mindig érzékeny vagyok). A savasságot ugyancsak megerősítette egy kollégám a teljes borsor végigkóstolása után.
Hogy ezek zöldek-e vagy sem, nem tudnám így visszaidézni.

Kóstolómester (törölt) 2010.01.12. 10:23:04

@Noir taster: "Az Ezerjóhoz még annyit, hogy kóstold meg Bozóky Mester 2004-es késői Töppedt Ezerjóját. Nagyon meg fogsz lepődni - pozitív értelemben."

Ez pontosan így van, a 2000-es is kiváló a félszáraz ezerjóval együtt! Voltam pincetúrán Bozókynál, tetszett hogy van muzeális készlete is.
Ami nem tetszett, Bozóky István személyisége.
Lehet hogy éppen rossz passzban volt, de szapulta a tokaji aszúkészítőket rendesen és kérdéseinkre sem úgy válaszolt ahogy elvártuk.
Majdhogynem, félvállról kezelt minket, mint egy gép ismételte a honlapról a sztorit és marhára unta az egész kóstolósdit.
Szóval, borai jók, veszem és iszom őket de nem gondolok a borászatra közben nehogy megsavanyodjon a szám íze.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.01.12. 11:31:17

Miklós Csabi könnyen vidám, amíg nem a borászkodásból kell megélnie. Bozóky úr biztos abból él...
Tavaly a Budai G. fesztiválon MCS két borát kóstoltam (Utazóbőrönd és Nirvána). Eléggé jók voltak, de közel se 7 pontosak, viszont legalább az egyik szintén ezerjó. A fantázianevek évről évre változnak?

vörös és fehér 2010.01.12. 12:21:29

@Hepci: no, látszik, hogy nem tartom rajta Csabi ütőerén az ujjam, ugyanis most hívott, hogy a virág nagykereskedést eladta, immár kizárólag a borászatnak és a borászatból szeretne élni. Ez talán @akov-nak is jó hír, hisz a potenciálját így jobban ki fogja tudni bontani. Reméljük a váltás nem fog vidám természetének a kárára menni.

Dee L'hemaa 2010.01.12. 12:40:20

@Kóstolómester: Kóstoltam Bozóky alapborait. Azok alapján több szerénységet kellene mutatnia, és akkor finoman fogalmaztam.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.01.12. 13:27:59

@vörös és fehér: helyes. És várjuk a reserva borait is, hiszen senki nem tudja, hogyan néznek ki ezek a fehérborok 10 évesen... a sav azt súgja, hogy ennyit alsó hangot túlélnek.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.01.12. 14:00:36

@vörös és fehér: :)
Azért várjunk kicsit, immár profi borászként hosszabb távon miként hat rá a váltás. Láttam már karón varnyút (pl. hobbivendéglőst megbúsulni)...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.01.12. 14:04:19

@akov: Naja, kinek hogy,
nekem sem tetszett Csabi minden tétele,
de a Csoda kiemelkedett számomra közülük. Lehet, hogy a nagy boros hasonlat túlzás, egy kóstolóról jöttem, és éretlemszerűen nem jegyzeteltem, emlékekből írok,

ellenben ez volt az eddigi legjobb száraz ezerjóm, és a bor is nagyon tetszett, ezt azért bizton merem állítani.

t f 1 (törölt) 2010.01.12. 18:39:07

Tiszteletem az említett termelőknek, de nekem ha Ezerjó, akkor Frittmann és Font...
Igaz, én elfogult vagyok :)

Sárfehér 2010.01.12. 19:14:05

@t f 1: Kedves TF, én a várban kóstoltam Frittmann ezerjót és Ezerjó topiktársunkét is. Nos, mind a kettő kiváló, nagyon más stílus, de az, ami különlegessé tesz egy bort, az Ezerjó ezerjójában volt benne. :))) Persze, ez az én ízlésem.

t f 1 (törölt) 2010.01.12. 19:25:46

@Sárfehér: De gustibus non est disputandum :)

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.01.12. 21:19:29

Nekem eddig ebből a fajtából két emlékezetes bor volt: Pontica pince móri ezerjó 2007 (2008-as 7x7-en volt), illetve Szentesi Józsié ugyanebből az évjáratból, bár a hírek szerint a 09-es még komolyabb lett.

benchmade 2010.01.14. 18:48:36

Sajnos, ha Csabi és Ákos nem lenne, akkor a móri borvidék konvergálna a semmibe. Lehet, hogy vannak még hibák, de pár éves borászatokról beszélünk. A fejlődés azonban látszik, csak így tovább.

muskotály küvé 2010.01.16. 18:30:10

@t f 1: azért objektíven nézve a dolgot, egyenlőre Móron (és Nadapon)nagyobb ezerjók készülnek.

albertgazda.blog.hu/2009/10/08/mire_jo_az_ezerjo_2_resz
albertgazda.blog.hu/2009/10/07/mire_jo_az_ezerjo

t f 1 (törölt) 2010.01.17. 10:10:38

@muskotály küvé: Nagyobb. Savasabb és drágább. Hát, akinek ez kell, vegye/vigye.

muskotály küvé 2010.01.18. 13:04:10

@t f 1: azért kóstold meg őket, hogy ne legyél elfogult.
Szerintem mindkettőnek megvan a helye, de az az állítás, hogy az alföldi jobb, igazibb, szerintem nem igaz.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.01.18. 13:08:56

@muskotály küvé: a Csoda nagyon szép, kerek, harmónia van benne.
De. Nem kiabál belőle, hogy ezerjó. Lehetne valamilyen ezerjós küvé (vagy éppen más fajta) is, szerintem.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.01.18. 13:26:31

@Hepci: mit tudunk az ezerjó fajtajellegéről?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.01.18. 14:25:38

@AG 2.0: én szinte semmit, mert nem vagyok szakértő, mint többször hangsúlyoztam, itt és máshol. Csak - aránylag - sokat kóstolok.
A Csoda egyszerűen kevéssé hasonlít az általam eddig ismert és jónak vélt ezerjók (Gál, Font, Szentesi) ízvilágára.

AG 2.0 · http://albertgazda.blog.hu 2010.01.18. 14:56:32

@Hepci: értem én. csak azt akarom mondani, hogy az igényesen készített ezerjóról még közel sem tudunk annyit, hogy bármelyik változatát fajtajellegesnek mondjuk a másik kárára. nekem egyébként a font és a miklóscsabi is tetszik, mind a kettő másért :)

lackó 2010.01.18. 16:00:53

@AG 2.0: naná, hogy a Font tetszik...naná, hogy értem, miért a kérdés a fajtajelleggel kapcsolatban, naná, hogy olyan, mint egy jópofa Szavblan'

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.01.18. 16:30:31

@AG 2.0: és akkor nézzünk meg egy jófajta Maurus-féle 1000jót! - le is szüreteltük Ákosnál a fél hegyet:)
Régen meg soproni csoda volt: "1884-ig a soproni borvidék egyik fő fajtája volt, napjainkban pedig a móri, az ászár- neszmélyi és a kunsági borvidék kedvelt szőlője. Egyéb szinonim nevei: biella, budai fehér, budicsina, fehér sajgó, mátyok, romándi, stálóci, szadocsina, szádoki, szátoki, Tausendgute, Trummertraube."

t f 1 (törölt) 2010.01.18. 19:18:08

@muskotály küvé: Nem is állítottam, hogy jobb lenne. Ott van az a fránya "nekem" szócska. Vagyis NEKEM jobban bejönnek az alföldi borok
Mert elfogult vagyok :)

muskotály küvé 2010.01.18. 22:51:51

@t f 1: ha megnyugtat, mennyiségben én is sokkal több (ha nem is ezerszer annyi) alföldi ezerjót iszom, mint másmilyet... Kedvenc hosszúlépésborm, és ezzel egyrészt nem szeretném degradálni, másrészt azzal kellemetlen következménnyel jár, hogy sok kell belőle; egy nyári napon egy másfeles szódával egy liter bor simán elfogy, és épp csak nem szomjas az ember estére...
A móri teljesen más jellegű, kicsit én is meglepődtem, milyen jó, de hát ami igaz az igaz.
Azzal egyetértek, hogy Móron a nem jó ezerjó ezerszer rosszabb (nagyon savas), mint egy alföldi :)

muskotály küvé 2010.01.18. 22:57:32

@Hepci: nekem úgy tűnt, a "móri ezerjó" egy nem véletlenül van benne az Ablak-Zsiráfban is, (vagy a Gőgös Gúnárban?) de egy kezemen meg tudom számolni, hány emlékezeteset ittam (Miklóscsabi és Maurus); tehát nem nagyon lehet mihez mérni. Úgy emlékszem, a Szentesitől egyébként nem álltak annyira távol, mint a Fonttól vagy a Frittmanntól.
süti beállítások módosítása