Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Két Esküvé, nincs temetés

Bussay Esküvé '06 és '07

2010.02.10. 06:00 - palack

Sokat elmond egy pincéről, hogy milyen a belépő bora. Mert bizony nem olyan könnyű igazán jót alkotni ebben a kategóriában. Legyen az alapbor tartalmas, jellemző a birtokra, csillantsa fel a magasabbra pozícionált borok erényeit; de azért legyen könnyen érthető, jól fogyasztható és nem utolsó sorban finom. Ja, és legyen olyan az ára, hogy még beleférjen az egy próbát megér kategóriába. Van, aki csak ez utóbbit hibázza el, ám az is éppen elég tud lenni. Bussay doktor esetében persze a legtöbben már túl vagyunk az első vizsgálatokon, ám mindig születnek újabb csecsemők újabb borokra szomjazva. Jó dolog, hogy ők olyan belépőbort kóstolhatnak az Esküvék személyében, akik vastagon megfelelnek a fenti kritériumoknak. Bár lehet, hogy el kellett volna még vermelnem őket, mégis most az aktuális 2007-es és egy évvel idősebb testvére került poharamba.

Az ugye megvan, hogy az esküvék olaszrizling és rajnai rizling házasságát jelentik, a kereskedő szerint a 60-40% a hagyományos recept. A 2007-es közepesnél intenzívebb illatából fanyar gyümölcsösség árad. Citrusok leginkább: grépfrút és lime képében. Aztán napégette (és nem erőmű) szalmát, réti virágokat, dinnyehéjat és forró fehér köveket idéz. Bontás után rontotta az összképet egy kis szúrósság, ami enyhült, talán el is tűnt: vagy megszoktam vagy megszökött. A korty tartalmas és édeskés, talán meglepő módon is az illat után. Szélesen szétárad a nyelven, majd a 13-as alkohol cseppet soknak bizonyul: fűt rendesen a korty, néha még pajkosan csíp is. Először úgy hittem, kevés benne a sav, aztán rájöttem, hogy nem is, csak ők az észrevétlen, szürke eminenciás savklónból valók. Megtartják amit kell, de nem szeretik mutogatni magukat, nem szólóznának a világért sem. Könnyen lehet, hogy az olaszrizlinghez hasonlóan benne is maradt egy kis cukor, amin a kötelező kesernye sem tud felülkerekedni, egészen az utolsó pillanatokig. Lecsengése tisztességes, kicsit disszonánsan keserédes. Öt pont simán.

A 2006-os még nála is jobban tetszett. Intenzív rajnai illattal mutatkozik be. Finoman, de határozottan petrolos, mellette érett, mézes, őszibarackos, diós, köves mégis meleg karakterű. Mély, összetett, tiszta és vonzó. Nagyon szép kezdés. Szájban aztán fiatalabbnak mutatja magát: egyszerre élénk és érett. Zamatában nyáresti langyos gyümölcsösség és lendületes, cikázó citrusok keverednek, ez utóbbiak persze a kirobbanóan energikus savak ajándékaként. Nagyon rajnai rizlingesnek tűnik, jobban mint sok tiszta fajtabor. Felfedezhető még egy kis sós-minerális vonal is, ám ez az ecsetvonás épp csak fűszerez. Tiszta és finom. Azért ha jól belegondolok, nemcsak fiatalabb, egyszerűbb is, mint az illat ígéri. Nagyon jóleső, frissítő, ám nincs sok megfejtenivaló benne. Persze nem is kell, egy ilyen bor legyen inkább innivaló. Hat pont lazán.

Hiába, akármit mondanak, akik ellenzik ezt a házasságot, ezek a borok azt mutatják: bizony, nem rossz pár ők ketten.

A Bussay Pince képét innen metszettem.

Címkék: 2006 kóstolás fehér olaszrizling hatpontos bussay ötpontos rajnai rizling 2007 esküvé csörnyeföld

63 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr891740724

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.10. 06:41:25

Nekem az Esküvé kimondottan csalódás volt. Almás, zöldes, nyers és kócos volt, max négy ponttal.
Kicsit furcsán éreztem magam, mert Bussay mester szürkéjét és traminijét nagyon nagyra tartom és a kedvenceim közé tartoznak

Kabócás 2010.02.10. 07:06:04

Azért azt nem árt leszögezni, hogy itt ezerpárszáz forintos borokról beszélünk, amely kategória nem a hasraesésről szól. Friss, üde, mindennapok borai és kész. Ezért nem is szerencsés mindenféle elvárásokkal kóstolni. A szürkebarát 2006 például 3600ft volt klub-áron...ne csodálkozzunk, hogy nem "egyforma"

Kabócás 2010.02.10. 08:10:45

@BZoltan: igen annyi a 2007-es! De a 2006-oshoz asszem 1000ft-ért hozzá lehetett jutni...mind1

szulfit 2010.02.10. 08:17:41

Én eddig mindig csak akciósan vettem Esküvét a Bortársaságnál és a Radovinben, kb. 1050 Ft-ért.

Egyébként teljes áron is best buy és egy abszolút biztos pont a magyar borpiacon. Hajrá, doki!

dalton1 2010.02.10. 08:25:17

A 2005-ös volt kicsit "érettlen", a '06-ost nagyon szerettem, bár legutóbb kicsit markáns savak fogadtak, a '07-es pedig frissítőbben hat a többinél...

Nekem a rizlingjei tetszenek módfelett...

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.02.10. 08:56:05

a 2007es Esküvéről sose felejtem el, amikor a Dokitól hazafelé, melegen, üvegből ittuk a kocsiban, még úgy is megmutatta értékeit...
nálam kalsszikus 6 pont, mindig, mindenhol, mindenkivel!

IHB 2010.02.10. 08:56:27

A 2008-as zseniális, kategóriát ugrott felfele az előző évjáratokhoz képest, utoljára ilyen komoly Esküvét 2003-ban ittam. 05'-ös, 07'-es nem volt túl jó évjárat, viszont mind a kettő szerintem korrekt borok voltak. A 2006-os értékelése jó, de a 08'-t már most érdemes kóstolni.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.02.10. 09:00:57

@IHB: érdekes, nekem nem ennyire egyértelmű még a viszonyom a 2008assal, kóstoltam jó és nagyon kócos állapotában is!
még nem tudok végleges véleményt mondani róla...:-)

lackó 2010.02.10. 09:12:02

@ringsider: ha jól emlékszem, múltkorában a 2008-as esküvé valami 1000 Ft körül volt a C*rában. Már sajnálom, hogy nem emlékeztem meg róla, ilyen hatalmas best-buy plecsnit rég akasztottam.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.10. 09:13:06

@ringsider: Akkor rá fogok próbálni erre a 2007-esre :)

2010.02.10. 09:16:33

a 2006 esküvé volt a belépő borom, az indított el. amikor az lecsúszott, hirtelen rengeteg kérdés tolult fel bennem. legfőképp, hogy miért fosztottam meg magam több, mint egy évtizedig az élménytől. olyan volt, mint az első szerelem. villámcsapás szerű, elillanó, de örök.

Sárfehér 2010.02.10. 09:32:28

A 2006-os Esküvénől betáraztam egy pár üveggel, amikor a sparban 1290-ért árulták, mondjuk, BT-nél jobb lett volna. Szerintem nagyon jó. De: Tecsóban évek óta árulják 2500 körüli áron, láttam még hűtőpult tetejére is fölpakolva. Persze, kutya se veszi. Ezért mindig nagyon mérges vagyok, mert a tecsónak nincs joga így bort tönkretenni.

Sárfehér 2010.02.10. 10:10:38

Petrolos illathoz:

Kedves Hozzáértők!

Jól gondolom, hogy a petrolos illat a rizling viszonylag nagy, természetes szorbinsav tartalmának a következménye?

ld. a wikipédián:

hu.wikipedia.org/wiki/Szorbinsav

metszo_ollo · http://hozamkorlat.blog.hu/ 2010.02.10. 10:31:13

A 2006-os nekem is szép emlékeket idéz, a rajnaival való barátkozásomat onnantól datálom. Ha jól emlékszem én is akciósan vettem valami hiper őszi vásárakor, ezeröt alatt.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.10. 10:38:07

@BZoltan: nem tudom mit ittál, de az Esküvék remek borok, komoly ár-érték aránnyal. Zöldességnek nyoma sincs, talán a rajnai erősebb savait érzed. Valamelyikben (2007 v. 2008) akad kis petrolosság, talán a hordótól (1-2 év alatt a rajnai nem hoz ilyesmit), ami nem teszi nagyon populárissá (volt olyan vendégem, akinek nem tetszett). Szvsz az Esküvé az egyik legkorrektebb ár-érték arányú hazai bor.

A Kerkaborum szintén OK, viszont a 2008-asra sajnos ráment a hordó és minden gyümölcsöt elfedett, ezért nem tetszett túlságosan. Az almasavbontás is mintha félig-meddig végigment volna benne, ami nem tett jót neki.

lackó 2010.02.10. 10:40:59

@Sárfehér: tudtommal elvileg a kálium-szorbát bomláskor a borban leginkább borhibát tud okozni (muskátliíz).

lackó 2010.02.10. 10:42:19

@lackó: (természetesen még nem ettem muskátlit, de talán érthető, mire gondoltam :)))

godbacchus 2010.02.10. 10:55:12

@Sárfehér: meg nem esküdnék arra a következtetésre amit linkeltél , de az én ehhez köthető felületes tudásomat előkaparva vannak egyes szőlőfajták, pl rajnai többek között, melyek bizonyos anyagot "termelnek". Ezen anyagok reakciója (petrolosság kialakulása)az érés során "csak" az ültetvényünk intenzív napsütésnek kitett fürtjeiben játszódik le...

javítson valaki ha nem ez képlet én már nem emlékszem pontosan

godbacchus 2010.02.10. 10:57:21

Ja! És imádom a petrolos borokat!!

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.02.10. 11:01:08

@akov: Pontosan tudom, hogy mit ittam, 2005-ös és 2006-os verziót kóstoltam. Az erős savaktól én nem szoktam ledobni a láncot és a rajnai petrolosságát sem keverem össze az éretlenséggel ami a 2005-ösben egyértelmű volt. Nem mondom, hogy rossz bor lenne, ne érts kérlek félre. Kiválló, jól iható, kellemes bor (4pont), de fényévekre sincs attól a szinttől amit a szürkével és a traminivel nekem Bussay belőtt (7-8 pont).

Sárfehér 2010.02.10. 11:19:16

@lackó:

Ebben igazad van, azoknál az alsópolcos becsületsüllyesztő boroknál, amiknél a kiforrás után teszik be a kálium-szorbátot. Ez a petrolos illat viszont a hivatkozott cikk szerint forrás közben - az élesztő hatására - alakul ki. Egyébként a petrolos szag minden szorbinsav tartalmú gyümölcs pálinkájában (berkenyék, birs, naspolya, vadkörte) határozottan megjelenik.

lackó 2010.02.10. 11:42:21

@Sárfehér: ez is logikus, tény, nem tudom, csak egy ötlet volt, gondolom a szorbinsav is tud bomlani, én ezért gondoltam, hogy az inkább borhibát tud okozni.

Ray Tango 2010.02.10. 12:06:33

@ringsider:
Így igaz, még a doki-féle továbbképzés után, üvegből és nem hűtve is remek volt a 2007-es Esküvé.
A 2008-as tudtommal még nincs sok helyen, BT-nál legutóbb még a 07-es volt kirakva. A 2008-as egyébként teljesen más összetételű, mert az olasz és a rajnai mellé sárgamuskotály és tramini is került. Ebben már komolyabb értékek is felfedezhetők, talán az eddigi legjobb Esküvéje a dokinak, sima 6 pontról indul.

red79 2010.02.10. 12:09:46

@akov: Nem szeretnék túl okosnak látszani, de az almasavbontás a fehérborok esetén javítja a komplexitást, a borászok előszeretettel használják a jobb ízatás eléréséhez.Különböző starterkultúrák használatával.
Olyan pedig "nem nagyon van", hogy egy folyamat "félig-meddig" megy végbe.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.10. 12:38:42

@red79: csak félig igaz, amit írsz. Az almasavbontást fehérboroknál ritkán alkalmazzák, hiszen a komplexitás növekedésével azok a friss savak vesznek el, amikért a fehéreket szeretjük. Tipikusan almasavbontott borok a burgundi chardonnay-k, egy savignon blanc-nál, chenin blanc-nál, rajnainál, akár olrizlingnél eszébe sem jut senkinek sem, mert kapna egy őrülten lapos bort, ami ugyan tejes-vajas-komplex aromájú, de mit ér ez savak nélkül.

Tipikusan nem alkalmaznak almasavbontást pl. a kaliforniai chardonay-knél, hiszen annyire meleg van, hogy alapból kevés a sav, illetve az almasav egy része már a bogyóban lebomlik.

A furmint-ok esetében sem nagyon szokás almasavbontásról beszélni, bár nem tudom, kísérleteztek-e vele vagy sem.

A félig-meddig is igaz lehet. Előfordul, hogy fajtaborból pl. almasavbontott és nem almasavbontott részeket házasítanak (pl. egyik hordóban engedik, másikban nem).

Másrészt az almasavbontást akkor állítod le, amikor akarod, kis SO2 hozzáadásával.

felvetés 2010.02.10. 13:03:44

@akov: Én sem akarok okoskodni, de Chablisban nem jellemző az tudtommal almasavbontás. Persze kicsit délre Cote d'Or táján már igen. Ja és én azért találkoztam már almasavbontott furminttal is, nem is kevéssel. Egyik ilyen talán a Royal furmintja volt...

IHB 2010.02.10. 13:54:11

@felvetés: Az Áts Karcsi féle furmintban biztos nem,szerintem erre rosszul emlékszel. A Chablikná, nem viszik végbe az almasavbontást és a Bussay borok egyikénél se viszi végbe a doki. A furmint egyszerűen "sokat" 12 hónapot volt fában, viszont ez a 08' még friss nem rég lett palackozva és olyan korrekt savszerkezete és cukormentes extraktja van, hogy ezt a fát simán elbírja és a fa szépen bele fog épülni a struktúrába (szerintem).

IHB 2010.02.10. 13:57:24

@ringsider: Harmadszorra kóstoltam, egyszer ebből a pincénél kétszer asztalnál vakon és meglepően szép volt és fejlődött a két kóstolás között is. December, február között.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.10. 13:58:52

@IHB: köszi a kiegészítést. Te jó ég, persze, Chablisban soha nincs almasavbontás, jogos, mert Burgundiához tartozik. De az egy külön bortípus és messze is van a Cote d'Or-tol, haha. :)

kádkongató 2010.02.10. 14:06:34

Esküvé '05,'06,'07,'08 és valahogy minőségben is ilyennek tűnik a rangsor, növekvő sorrendben. '05-öshöz talán még kellet pici teflon a gyuhába, ennél a '06-os picit érettebnek tűnt, majd igen szép a '07-es -ami szerintem csúcs év volt a dokinál gyakorlatilag mindenben.

A '08-as esküvé úgy lett jóval populárisabb(köszönhetően a már két említett plusz fajtának), hogy mellette összetettségében, gazdagságban is fejlődött. Reméljük árban nem fog tovább.
Utóbbitt, kétszer kóstoltam csak eddig, nekem egységes képet mutatott.

Almasavbontott furmint pl: Demeter Zoli Veres '07
Nekem picit bamba, amellett, hogy gazdag meg szép.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.02.10. 14:46:28

@kádkongató: ez a bamba, ez frenetikus :DDD
Amúgy Bussay 2007-esek nálam is taroltak! Esküvében is. Szürkebarát és Olaszrizling terén meg aztán végképp!

lackó 2010.02.10. 14:58:01

@demisec: hogy ugye a rajnairól már ne is beszéljünk :D

Szerintem ár-értékben egyébként a legjobb rajnai kis hazánkban...

kádkongató 2010.02.10. 15:23:19

A bamba Molnár B. Tamás szakzsargonja, a nem elég savas borokra. Tőle loptam. @lackó: Hát ha igazad van az bizonyára azért van, mert Szentesi Öcsije már kifogyott sajnos :((

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.02.10. 16:11:36

@lackó: na a rajnai volt az, ami nekem "nem jött át" annyira, de tudom, hogy mindenki számára kultbor. Nekem a 2007-es Esküvé is jobban tündökölt a 2006-os mellett, pedig a legtöbbeknek a 6-os tetszett jobban. Tavasszal úgyis megyünk le a doktor úrhoz, kíváncsi vagyok a 8-asra is nagyon!

Ly  2010.02.10. 22:13:21

Korábban én is kóstoltam több évjárat Esküvét több helyről vásárolva, de egyik sem tetszett. Most már ott tartok, hogy nem is kóstoltam a legutolsó évjáratot. Pedig a 2007-es rajnai és olasz is hihetetlenül finom.

IHB 2010.02.11. 03:42:14

@akov: Chabli - kóstoló ha már így kihívtál, benne vagy? 4 chabli 4 legalább 5-6 éves fehérbor olyan típusú. Helyet és időt ott leszek a borkkal. :-) De most komolyan tudjuk nagyon jól mi számit M.or.-on jó bornak és az a világ többi részén is megállja a helyét. Vagy nem, egy Bussay, Takács, Áts, Szepsy nem? szerintetek?

IHB 2010.02.11. 03:46:33

@akov: De most komolyan, olyan jó inni tényleg finom, jó borokat, te meg csak úgy kötözködsz!:-) Gyere igyunk egy jó ezerjót, vagy szerémségi zöldet, felvidít majd hidd el nem lesz baj.

IHB 2010.02.11. 03:55:49

@akov: Te Akov. most komolyan Qu'est ce que? Vagy Chabli expert vagy, mi? Mert tök jó lenne általad ajánlott grand cru-ket kóstolni hazánkban, vagy nem? Vagy ne arcoskodj, hanem inkább élvezd a jó borokat, mert ebben nincs szégyellni való. Vagy?

Kóstolómester (törölt) 2010.02.11. 07:39:54

@IHB: "De most komolyan, olyan jó inni tényleg finom, jó borokat, te meg csak úgy kötözködsz!:-) Gyere igyunk egy jó ezerjót, vagy szerémségi zöldet, felvidít majd hidd el nem lesz baj."

Te be vagy rúgva vagy mi?

Hihetetlen hozzászólás tömkeleg:

"Hiába, akármit mondanak, akik ellenzik ezt a házasságot, ezek a borok azt mutatják: bizony, nem rossz pár ők ketten."

De nem is jók. Kóstoltam a 2006-os Esküvét és egyúttal el is temettem.
(Mégis lett temetés)
Az olaszt és a rizlinget nem házasitjuk mint ahogy a chardonnay-t és a rizlinget sem. Meggyőződésből sem.

Egy apróság jutott eszembe: Nem fogok örökké élni és nincs időm arra hogy az életemet 5 pontban és belépő borokban állapítsam meg.
Az idő szalad és kedves IHB, te sem élsz örökké.

Chablis az külön kategória, Istenek és Istennők földje.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.11. 09:52:43

@IHB: bármikor, bárkivel hajlandó vagyok Chablis-t inni, van is a repómban egy 1er Cru, de egy kagyló-vacsoráhuz tartogatom.

btw, olvasd vissza, hogy mit írtam, nem kötözködtem és egyetértek, hogy egy Bussay, Takács Lajos, stb. bor mellett több igen ismert francia termelő is néha felkötheti a gatyóját. :)

Utáljatok, de leírom, hogy az Esküvé 2007 sikerült annyira jól, hogy bárhová, akár drágább francia borok mellé is be lehet küldeni. Ue. volt az érzésem a Mester Szerémi Zöld 2007 tételéről, ami bár nem volt kapható, aki akart, hozzáfért.

Szóval, mennyi Chablis-d van? (így józanon) :)

kukko 2010.02.11. 11:16:15

@Kóstolómester: A Bortársagág kínálatában található Chablis-okat már megkóstoltam, de külföldön is vettem már párat. Volt, hogy magában ittam, és volt hogy összekóstoltuk egri chardonnay-kal (az egriek jobban szerepeltek). Lehet, hogy rosszakat ittam/ittunk, de a legdrágább Chablis így is háromszorosába került a legdrágább egrinek. Szóval nem értem, hogy miért kell ajnározni az egyiket, hihetetlen magasságokba emelni. Talán azért, mert az átlag magyar nem is tud ezekhez hozzájutni (még ha pénze lenne is, de hol veszi meg? Bécsbe kiutazik egy-két Chablis-ért?), így nem tudja ellenőrizni?

palack 2010.02.11. 12:02:04

@Kóstolómester: Kedves Mester, azért azt ne feledd, hogy hiába rövid az élet, mindenkinek megvannak az anyagi korlátai. Van akinek egy 1600 Ft-os belépőbor jut ünnepi alkalomra (vagy még az sem); van aki pedig megteheti, hogy ezt a szintet úgy ahogy van kihagyja. Attól még hiba volna, mind a borász, mind a posztíró részéről, ha nem foglalkozna ezzel a kategóriával.

lackó 2010.02.11. 12:17:27

Elszomorodnék, ha a bor csak a gazdagok kiváltsága lenne.

Kóstolómester (törölt) 2010.02.11. 12:56:43

@kukko: "Szóval nem értem, hogy miért kell ajnározni az egyiket, hihetetlen magasságokba emelni. Talán azért, mert az átlag magyar nem is tud ezekhez hozzájutni (még ha pénze lenne is, de hol veszi meg? Bécsbe kiutazik egy-két Chablis-ért?"

Kétségtelen hogy otthon kell lenni a pályán. Hála Istennek én elég sok Chablist iszom és Bécs közelebb van nekem mint BP.

Az aknamező további része hogy eléggé sok a közepes Chablis még 15.000 ft-os áron is. A 2006-os borokat például NEM SZABAD megvenni de a hetesek kiválóak!

Csak egy nagy Grand Cru kell ahhoz hogy véleményed örökre megváltozzon.
Biztos vagyok benne hogy eljön a te időd.

Kóstolómester (törölt) 2010.02.11. 12:58:41

@palack: "Van akinek egy 1600 Ft-os belépőbor jut ünnepi alkalomra (vagy még az sem)"

Vágom palack. Erről el is feletkeztem.
Sajnos ilyen idők járnak MO-n.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.11. 13:07:23

@kukko: nagy hiba, ha Chablis-kat normál chardonnay-k között kóstolod, mert nagyon laposak és savasak lesznek, miután kiöblítetted a szádat pár nehezebb tétellel. A Chablis lényege az elegancia, a szép savak és a brutál mineralitás. Pedig szimpla acéltartály a technológia.

A Chablis egy tipikus gasztro bor, nem arra való, hogy 30-at megkóstolj belőle. Csinálj egy friss salátát vinaigrett-tel, süss meg egy szelet lazacot olivaolajon (bőrösen), csavarj rá citromot, nyomass hozzá Chablit és garantált az élmény... ennyire egyszerű. :)

IHB 2010.02.11. 14:48:59

@Kóstolómester: Az első részt én írtam, de a második idézet nem tőlem van.

Alapvetően egyet értek veled. Külföldön mondjuk ez pont fordítva van mert a birtok legszebb és legnemesebb borai a nagy cuvéek, itthon meg az alapborokat próbáljuk ebből összerakni. Nem biztos, hogy ez a jó út. A két rizling házasságból viszont születhetnek jó dolgok is, szerintem a Laposáék rizling házasítása szép bor.

Nfreeman 2010.02.11. 16:38:25

@akov: Csak egy kiegészítés, a kaliforniai chardonnay-k nagy része almasavbontott.A kialakuló vajas jelleg miatt természetesen, ami ott szinte kötelező. Az tény, hogy az elbontandó almasavat esetenként erjedés közben kell a borhoz adni :)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.11. 17:52:10

@Kóstolómester:

OFF a feletkezés is olyan alak, mint az imátkozás, vagy ez is elütés?

lackó 2010.02.11. 18:11:55

@Szomjas Gödény: ne személyeskedjünk szerintem tényleg, kérdezz meg inkább egy magyar tanárt...öööö...jaaaa :D

Hihi, most látom, hogy az ajánlott bejegyzések között ott az egyik vendégszövegem? :)

godbacchus 2010.02.11. 20:27:44

@Nfreeman: a vajas jelleg nem egyenes kovetkezmenye az almasbontasnak, es az almasavat is csak azoknal adagoljak utolag ahol a magas alkohol vagy egyeb dolgok miatt nehezen indul be a folyamat. egyebkent kb 2-3 eve mar nem "trend" a vajas stilus megis majd minden Chardonnay almasavbontott.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.11. 22:00:50

@akov: Nekem inkább a brutál savakat és a hanyag elegancia (vagy inkább hiánya) jellemzi eddig a chablist. A legjobb chardonnay-kat magasan nem onnan kóstoltam.
Amiről te beszélsz gasztro irányban, azt a szerepet inkább a Muscadet tölti be reálisan, kb 8 euroért a 200 euro helyett... mint ahogy valamiért a champagne helyett is be tud ugrani szegény Muscadet az osztriga mellé.

@Kóstolómester: ahol meg könnyű szrba lépni 15000 forintért, meg van olyan évjárat, amit egyáltalán NEM szabad megvenni, ott talán nem 200-500 euro közé kellene árazni a (közép- és) csúcstételeket - ez egyszerűen pofátlan lehúzás, ha magyar borokról lenne szó, akkor már mindenki azon fuvolázna régóta, hogy 5000 forint is sok értük, mekkora szemétség, nincs évjárati, vagy termelői konzisztencia, az a 2 jó grand cru, amiről regélnek, hát az meg csak izé, az csak egy véletlen, de attól az egész borvidék még mehetne le itthon a lefolyón...

Ordít itt a saját magunk által különböző posztokban megfogalmazott fehérburgundia-kommentek következetlensége, rosszabb esetben torzítottsága...

Ráadásul úgy érzem, hogy nagyon kettős a mérce. Persze tudom, eljön majd az a nap, hogy iszok jó francia sárdonit Burgundiából (mondhatni "hiszek benned, ha már a fajtában és a terroirban nem nagyon tudok"), de hogy 200 euroig bezárólag nekem még nem voltak meggyőzők, az is biztos.

Kóstolómester (törölt) 2010.02.12. 07:44:25

@Szomjas Gödény:"Persze tudom, eljön majd az a nap, hogy iszok jó francia sárdonit Burgundiából (mondhatni "hiszek benned, ha már a fajtában és a terroirban nem nagyon tudok")"

Szeretnék segíteni.

Higyj bennem és vedd meg ezt ha van rá módod:

Jean-Paul & Benoit Droin “Les Clos” Chablis grand Cru 2007

Az őrülettel határos. Komplex illat, ásványiasság, fehér nektarin és friss körte. Tömény, óriási testű hordózott Chardonnay. Ki lehet nyitni már most 2-3 óra szellőztetéssel, „hűvösen” de nem hűtve fogyasztandó.
Lassú, méltóságteljes és vészesen komoly.
A legnagyobb poharat érdemli, inkább csak kortyolgatni mint inni.
Simán kibír 10-15 évet a pincében.
Egy nagyszerű évjárat csúcsbora.
Jelenleg 8 pont de megy feljebb is.
€60+

Ezt a kóstolójegyzetet Albert februári listájához készítettem.

Múlt héten ittam, jó lenne ha utánanéznél mert még be lehet szerezni külhonban.
Itt kezdd a felemelkedést Chablis menyországba.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.12. 09:32:04

@Szomjas Gödény: rossz helyen keresgélsz, mivel nem az ár határozza meg a minőséget, ez itthon is így van. Nem tudom milyen Chablis-kat vesztek Ti 200 Euroért, de az már Chateau Margaux közeli ár, ha ennyit költenék, azt vennék.

Nekem pl. van otthon egy 15 Euros 1er Cru Chablis Fourchaume-ból. Mennyi is ez? 3500-4000Ft körül? Nem olcsó, de nem is 200 Ájró. Továbbá egy másikat korábban 20 Euro körül vettem, szintén 1er Cru.

A Metroban anno kapható volt egy 2003-as Domaine Chanson 1er Cru fehér burgundi, 8000Ft-os áron. Mivel a magyar nép nem vette meg, levitték 2800Ft-ra. Miután 1 üveggel megkóstoltam, mindet megvettem. :)

Ha 20-30 Euro v. felette vásárolnék, előtte utánanézek azért, hogy mit veszek...

takács bálint - zsebtévé 2010.02.12. 10:59:57

@akov: Sajnos 7 üveg szerémi zöld 07 és 4 üveg kerkaborum furmint 07 makkant meg nálam rövid idő alatt, elvileg szakszerű tárolás mellett.
Csipsszel tudtam csak meginni őket annyira, és muszály voltam valami "zs" kategóriás amerikai akciófilmet nézni közben.
Utána már az Esküvébe is beleéreztem ugyanazt az illatot és ízt. Pánikszerűen számoltam fel az egész rakományt.
Azóta kicsit óvatos vagyok Bussay boraival

@Kóstolómester: "Sjnos ilyen idők járnk Mo-n..."
Ember, te hol és milyen házban élsz, mivel és milyen ízléssel rendezed be az életed, milyenek burkolatok a kárpitok az anyagok ott ahol laksz, kinek a képei lógnak a faladon, hol vetted vagy ki varrta az öltönyödet..?
Szerinted hány apró része van az életnek, ahol vannak belépő és annál kategoriákkal magasabb szintek?
Az fészszájzod alapján nagyon hájend srác lehetsz. Nem is ez a baj, hanem ahogy erről mi panelprolik általában értesülni kényszerülünk.

takács bálint - zsebtévé - alulrólamásodikpolc

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.12. 11:24:09

@takács bálint - zsebtévé: hát igen... nekem a sokak által imádott Kalóval volt ui. problémám, valamelyik bikavéréből vettem egy kartont és mind szar volt. Ez egy ilyen műfaj...

shiraz 2010.02.12. 13:37:21

@akov:
minőségi hiba esetén én vissza szoktam vinni a terméket a vásárlás helyére
üdv

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.02.12. 14:38:44

@shiraz: btw, jó, hogy mondod. Mivel Te dolgozol kereskedelemben, talán tudsz válaszolni erre.

Van valami generál policy (morál? - ebben az országban félve merem csak feltenni ezt a kérdést... :)) ezzel kapcsolatban a kereskedőknél? Mi a helyzet a dugós borral? Számítsak arra, hogy elküldenek a fenébe? Te max. mennyi idővel később vinnél vissza egy bort? Nyilván ha már két évet a pincédben volt, akkor egyrészt nincs meg a blokk, másrészt vitatható, hogy a Tesco tette-e tönkre... stb. Kösz.

shiraz 2010.02.12. 14:55:22

@akov:
nem tudom, hogy létezik-e general policy. én a nálam vett és visszahozott palackot cserélem automatikusan, és in general nem kérem vissza a borásztól (főleg azért nem mert nincs rá időm egyesével kéregetni)
üdv

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.02.13. 12:12:00

@akov: erre már rájöttünk, hogy nem az ár határozza meg a minőséget (hanem a lé a tudatot).

Nem én válogatok általában, hanem az, aki ért az adott területhez - és alaposan utánanéz annak, hogy mit vesz. De jellemzően a kóstolók és fesztiválok burgundi chardonnay-jai sem fogtak még annyira meg, hogy rámtörjön a nagy felismerés.

Egy laza ecsetvonással felfestve egyelőre úgy látom a képet, hogy a legdrágábbaknál jellemzően sokkal jobb ár-érték arányt képviselnek az általatok felhozott kategória példái, hasonló minőséget mutatva, ezeknél viszont a kisszámú, megválogatott hazai versenyző képvisel sokkal jobb ár-értéket, közel hasonló minőséggel.

Az újvilágiak közül meg még nem volt szerencsém olyanhoz, amit megjegyeztem volna (legalábbis az előnyös tulajdonságaiért).
süti beállítások módosítása