Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Mozgó célpont

Három 2008-as Hollóvár: juhfark, hárs, furmint

2010.04.07. 06:00 - Műtannin

Nemrég jelentős kommentviharokat okozott Alföldi Merlot kolléga Takács Lajos-posztja, amelyben kilenc ponttal a legjobb magyar száraz fehérnek minősítette a Hollóvár somlai furmintját. Kilencpontos bor háromezerért? Több se kelletett: már tárcsáztam is délszláv népfelkelő származású bordíleremet, és este a szokott helyen, a benzinkútnál konspiratíve átemeltem a kocsiba egy karton Takács Lajost, hárslevelűt, juhfarkat és furmintot, olaszrizling sajnos már nem volt készleten.

Ingujj fölgyűr, no, megnézem én magamnak azt a kilenc pontot: tényleg Takács lesz Somló Szepsyje? (Ezt a kérdés sajnos egy másik, jóval lehangolóbb értelmezési tartományon is érvényes: ahogy Szepsy István szinte az éhezésig jutott a kilencvenes évek elején, úgy Takács Lajos pincészete sem áll túl jól anyagilag, és az egyre nagyobb népszerűségnek örvendő mester azt fontolgatja, hogy felhagy a borászkodással Somlón.)

A furmintokat a végére hagytam, gondoltam bemelegítek a hárssal meg a juhfarkkal a nagy kilencpontosra.

Hollóvár Somlói Hárslevelű 2008

Régen ittam már Hollóvár-bort, de már illatra régi ismerősnek tűnt, annyira határozott, szinte összetéveszthetetlen karakter. Eleinte a virágos, kovás, urinális vadság, aztán később előrébb nyomul az alkohol, pörköléses, fás illatok, kellemes zöldalma.

Hárslevelűs savhiány, persze csak somlai és Takács-mércével, szóval savakban nincs az a nagy vibrálás, de ezt a fajtát nem ezért szeretjük, ugye. Ízképről meglepő dolgokat nem tudok mondani, elsorolhatnám a mézes-virágos hársközhelyeket, de ezeket szálkássá teszi a Hollóvár-boroknál megszokott határozott ásványosság (kova, puskapor). A korty második felében hangsúlyos a fa, telt, matt fanyarság, ami nem csak a korty végét uralja, de már középtájtól ott van.

Az biztos, hogy nem jól fésült, jól nevelt bor. Rusztikus, szőrös, itt-ott karcos, de ettől még nem diszharmonikus, jól áll neki ez a metálos somlaiság. Élvezetes, mozgalmas. Az országos hársmezőny szűk élcsoportjában. Hat pont.

Hollóvár Nagy-Somlói Juhfark 2008

Úgy tudjuk, Takács Lajos nem rajong a juhfarkért. Mi sem. Juj, szörnyű ilyesmit mondani egy remek hungarikóriumról, kész hazaárulás, dehát miért lenne valami jó csupán attól, hogy fajmagyar? Vicces nézni, amikor tépik egymást a derék hagyományőrző, mindenféle kalandárium-okosságokkal (nászéjszakák bora, mi?) fölszerelt szupermarketisták, hogy 900-1000-ért valami büntetően szar juhfarkat halásszanak le a polcról az egész iható rizlingek, furmintok, hárslevelűk elől, mert a juhfark az nagy faszaság, azt szeretni köll, az férfias, sok benne a sav, és ha össze is húzza az arcot, hát tökös és magyar.

Igazán lelkesítő juhfarkat eddig egyetlen egyet ittam, Bott Frigyes álneves Vinculumját, de a rajnaija neki is szebb. (A sokat dicsért apátságihoz mostanában nem volt szerencsém.) Szóval a juhfark nem tud semmi olyasmit, amit az olasz, a rajnai, a furmint ne tudna, sőt, érezhetően kevesebbet tud. Nem feltétlenül baj, van még több ilyen fajtánk is, az ezerjó sem fogja kiütni a chardonnayt, nem lehet minden fajta legjobb, nyilván. Tehát a juhfark ettől még nem alávaló és elfelejtendő, de a kultuszstátusz sem tűnik indokoltnak. A piacon hozzáférhető borok alapján biztosan nem. Juhfarkat aligha választanék Magyarország top 50 fehérbora közé.

Somlón persze kötelező kör. Ha már ilyen jól bevezetett márka, ki kell használni.
Takács Lajos juhfarkja sem változtatott a fenti meggyőződésemen. Megrázóan urinális illattal kezdett, ammónia, kén meg minden. Büdös, büdös, büdös. Kicsit később puskaporos-zöldséges keverccsé szelidül, hát az sem egy álomillat éppen, de folyton változik, mozog, még később édeskés, kellemesen baracklekváros lesz, karamell is jelentkezik, néhány óra múlva már teljesen oké. Elképesztő pályát ír le. Vastag, széles korty, de a várt savattak helyett kicsit fáradt petrolosság, bágyadtság, túlérettség dominál. Krétapor, sok kesernye. Túl sok. A nagy test kissé puhány, nincsen elég gerinc, tartás, izgalom. Érezni az egyediséget, a nagyság óhajtását, de valami nem jöhetett össze. Nem rossz a bor, nem hibás, meg lehet innni, de híján van az olyan tulajdonságoknak, amelyek őt naggyá vagy akár ígéretessé tehetnék. Ez még csak az ígéret ígerete.

Három és hat pont között járt-kelt, elképesztő változásokon ment keresztül. Négyre lőném be az átlagot.

Hollóvár Nagy-Somlói Furmint 2008

A várva várt pillanat. Persze, nagyon nehéz dolga van egy bornak, amikor az ember úgy ül le elé, hogy a nagyot, az egyedit, a tökéletest várja.

(Csak most tűnik föl, hogy a Hollóvár szárnyas H betűje minden idők legjobb borászatlogója. Tökéletes. Ilyen letisztult és erős grafikával csak német autógyárak és militáns szélsőjobboldali mozgalmak szoktak dolgozni.)

Az illat egyedinek egyedi, nagynak nagy, szinte sokkoló, de a mindent elsöprő boregyéniséget nehéz mögésejteni. Urinális, ásványos és végül virágos nagyon vad kavalkád. Inkább zabolázatlan, mint elragadó.

A korty lendülete viszont fantasztikus, tényleg, mint egy jó Roquefort sajt vagy szarvasgomba, annyira karakteresek, erősek, és izgalmasak és egyediek az ízei, annyira együtt kavarog minden: a sárgabarackos gyümölcsédesség, a citrusos savanyúság, az ásványos-sajtos sósság és az a bizonyos ötödik íz, amit a szarvasgomba és a roquefort tud (a nátrium-glutamát). Lecsengésben jelentős tannin (mattság), határozott keserűség mutatkozik, de nem zavaró.

Nagyjából ez az első kóstolt palack leírása. De a szokásoktól eltérően két további palackkal kapcsolatos tapasztalataimról is ideírok egy-két mondatot, mert az a sejtésem, hogy jelentős eltérések lehetnek. A Hollóvár borai egyenként is igen dinamikusnak (lásd a juhfarkat, akár) mutatkoztak, sokat változtak a kóstolás három-négy órája alatt, és a kartonnyi mennyiség elfogyasztása alatt úgy találtam, hogy palackról palackra is mutatkozik különbség. Nehéz ezt megítélni, hiszen a kóstoló is más-más körülmények között találkozik a borral, hol jobb hol gyengébb formában van, hol ráhangoltabb, nyugodtabb, hol kapkodóbb, idegesebb. Mintogy az érzékelés agyi folyamat, ezek a tényezők is erősen befolyásolják az ízérzetet.

A második palack kuszábbnak, durvábbnak tűnt az elsőnél. A húgyos, kovás illat alig kellemesedett, sőt makacsul tartotta magát. Kevésbé mutatkoztak a gyümölcsös jegyek. A vad, rusztikus borban soknak, túl soknak tűnt a keserű, és most még a savak sem voltak annyira játékosak, inkább túlérett jegyeket fedeztem föl.

A harmadik palack a szokásos hugyos kezdés után elindult az érett, telt, letisztult irányba. Kiegyensúlyozottabb, harmonikusabb lett, mint a két előző, de kevesebb lendületet mutatott, mint az első. Valami kis túlérettes fáradtságot, lustaságot itt is éreztem, nem hozta azt a bizonyos vibrálást. A kesernye jelentős. Az biztos, hogy a bor a szokásos fogyasztási hőfoknál melegebben, 16 fok körül mutatott a legtöbbet. Meleg, vöröses karakterű fehérbor ez, a nagy test és a sok tannin is ezt az érezetet erősíti.

Öt és nyolc pont között játszott nekem, szerintem a hét az igazságos pontszám.

Címkék: négypontos somló hatpontos furmint hétpontos hárslevelű hollóvár 2008 takács lajos juhfark

56 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr431895341

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.04.07. 06:37:45

Nem történt baleset a furmintos palackoknál: " A harmadik palack a szokásos hugyos kezdés után...":) Elvégre már túl voltál hárson, juhfarkon... Nekem azért inkább a 9 felé megy Takács Lajos furmintja ...

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2010.04.07. 07:50:10

Én azt tapasztaltam a furmintnál, hogy a 2.-3. napon sokkal jobb, mint az elsőn volt.

Az általad leírt "húgyos" illatra nem emlékszem, és nem tűnik olyasminek, amit elfelejtene az ember (pedig jártam már sokféle állattartó telepen, lenne szagmintám).

Kadarnet 2010.04.07. 09:25:11

sajnos nem tudom megkedvelni a húgyszagú borokat,de Nektek egészségetekre..:)

marvin__42 2010.04.07. 09:38:29

Poén ez a poszt, egy teljesen más nézőpont ugyanazokról a borokról. Emlékeztet arra, hogy mennyire szubjektív műfaj is ez az egész kóstolás-értékelés. És ez az emlékeztető hasznos, időről-időre.

fiatalborivo 2010.04.07. 09:40:34

Mennyi idő telt el az egyes palackok elfogyasztása közben, lehet kellett volna kicsit pihentetni egyhelyben?Nem lehet hogy a szállítás körülményei(rázás, hőmérsékletváltozás)nem tettek jót a bornak? Elvégre kézműves bor lenne, biztos nem lett agyonstabilizálva.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2010.04.07. 09:43:58

ez a poszt teljesen egybevág a mi tapasztalatainkkal, jó írás...
Lajos máig legjobb bora a 2005ös Hárslevelűje...

csikos 2010.04.07. 09:44:17

Nekem is hasonló véleményem volt a juhfarkról, de a 2007-es Kreinbacher (remélem jól írtam a nevét) nagyon tetszett. Lágyabb, gyümölcsösebb mint a megszokott, nagyon harmónikus illattal, kifinomult, elegáns, intelligens ízvilággal. Szerintem nagyon szerethető. Sajnos boltban már nem kapható.

badborbi 2010.04.07. 11:08:31

Amennyiben egy borra ( teljesen mindegy milyenre) azt írja a cikk szerzője, hogy húgyos azt két dolgot jelenthet. Vagy a bor minősíthetetlen mert vizelet szagú, hatású vagy a cikk írója le akarja húzni a bort.

Húgyos jelzőt tenni egy 7 pontra értékelt bor mellé megdöbbentő számomra és javaslom, hogy egy ideig ne oszd meg velünk bor kritikáid ezek után!!

európai 2010.04.07. 11:16:13

Kétségtelenül indulatos ez az írás, akár csak AM korábbi bejegyzése bár kevésbé pozitív a borokat illetően.
Megkérdezném hogy kit takar a H-0055 számú palackozó mert talán az is szerepet játszhatott a borok minőségi megítélésében. Ha jól tudom a legjobban felszerelt palackozóval a Kreinbacher Birtok rendelkezik Somlón.
Időközben én is rendeltem a Hollóvár borokból (AM cikkére reagálva) de még nem kerültek az asztalomra mert igyekszem a szállítást követő pihentetési időszakot kivárni.
A szárnyas H betűről nekem azonnal a harmadik birodalom jutott eszembe de persze semmiféle jelentőséget nem tulajdonítok neki.
Elgondolkoztató ez a két Takács poszt, őszintén megmondom, várok egy harmadikat.
Kíváncsian várom azt az estét mikor nálam kerülnek ezek a borok az asztalra.
Véleményem szerint Somlónak már van Szepsyje, én Györgykovács Imrére tippelek.

Ferraiolo 2010.04.07. 11:34:14

A postot olvasva újabb kifejezéssel gazdagodott -amúgy is bővítésre szoruló- borleíró szókincsem; úgymint "urinális" és "hugyos". Ezek szerintem azért Takács Lajos boraihoz merőben méltatlan kifejezések. Remélem nem vagyok ezzel a véleménnyel egyedül. A Hollóvár borok kicsit több respectet érdemelnek...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.07. 11:38:02

@európai: A H-0055 az AT Tours Kft. vagyis a Tornai Pincészet palackozója.

Igen kiváló, tiszta és elismerésre méltó munkát végeznek. Tavaly óta mi is ott palackoztatjuk a nagyobb tételeinket.

Györgykovács Imre fantasztikusan jó borász és nagyszerű gazda, de két nagyságrend méretbeli különbség van az ő alig egy hektáros ültetvénye és Szepsy István vagy 40 hektáros birtoka között. A méretbeli különbségen túl a stílusbeli különbség sem elhanyagolható. Ami igaz az az,hogy mindketten már sok éve meghatározó alakjai a saját borvidéküknek.

Ferraiolo 2010.04.07. 11:43:01

Újabb kifejezésekkel bővült a post kapcsán -amúgy is bővítésre szoruló- borleíró szókincsem; úgymint az "urinális" és a "hugyos". Úgy gondolom, Takács Lajos boraihoz ezek a kifejezések méltatlanok.
A Hollóvár borok kicsit több respectet érdemelnek! A cikket amúgy szerettem, de ezek a szavak biztos nem fognak kedvet csinálni senkinek Somló egyik legkiemelkedőbb borászatának boraihoz...

európai 2010.04.07. 12:21:47

@BZoltan: Nagyon szépen köszönöm az információt. Bevallom régebben találkoztam problémás Tornai palackokkal de jó hír hogy tapasztalataid szerint ma már a körülmények kiválóak a palackozóban.
Valóban ha birtoknagyságban nézzük a minőségi termelést, talán a Kreinbacher Birtoknak van rá a legnagyobb esélye hogy egy évtized múltán talán éppen Szepsyvel emlegessék őket egy magasságban. Természetesen a Somlói Apátsági Pince vagy éppen a Tornai Top Selection is kivívhat akár komoly nemzetközi elismerést is hiszen a somlói terroir-t nem kell bemutatni.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.04.07. 12:56:07

@európai: A Kreinbacher birtoknak minden lehetősége adott ahhoz, hogy komoly áttörést érjenek el. Én személy szerint bízom bennük és szurkolok nekik. Nyilván nagyobb méretben sok minden nehezebb.
Én nemzetközi elismerésre nem hajtok, ez a vonal egyáltalán nem motivál.

töppedt 2010.04.07. 12:57:25

Egészen egyedi stílusa van ennek a posztnak, de nem mondanám rossznak. Sok minden egyetértést váltott ki belőlem, de némi fenntartás azért kikívánkozik.

1 Megkérdezném, de most komolyan az urinális jelző nálad pozitív vagy nem. Olyan eltérő az ízlésünk. Én mondjuk tegnap egy Lazaretti Brunellóból egy frissen kitekert légyirtó szalag illatát véltem kiérezni/mellesleg nem tetszett
2 A leírásból az derül ki, hogy másnap, napok múlva nem kóstoltad. Egy rövid időn belül ennyire hullámzó képet mutató bornál szerintem ez elengedhetetlen.
3 fiatalborivónak igaza lehet: összeráztad a benzinkútról hazafelé
4 Gyökérnapon ittad őket
5 Azt meg nem hinném, hogy Tornainál a játékos kedvű palackozók részegen belepisáltak az összes Hollóvárba

Amivel viszont abszolút egyetértek a borok magas héjtannin szintje, még ha nem is mondanám mattnak.
A másik, ami szerintem érdekes és ezt mástól még nem hallottam, de én is így gondolom, hogy az ötödik íz/természetes nátrium glutamát/kérek még tartalma a Hollóvár furmintnak egészen kimagasló

loading 2010.04.07. 13:01:12

@Ferraiolo: Sajnos csak megerősíteni tudom Műtannin által írtakat: kolléganőm vett/kóstolt még Alföldi Merlot posztjának hatására. Részlet nekem írt üzenetéből: "Ennek a Takács féle bornak lóhúgy íze van. Fél óra szellőzés után véríze lett." Két hónapja írta. Négy napig küzdött vele, de soha többet nem akar tőle bort venni.
Vagy a hordó, vagy a palackozó vagy a tárolás. Mi ezt távolról kitalálni nem tudjuk. Sajnálom Takács Lajost, de úgy tűnik a borainak egy része biztosan rossz állapotban kerül a fogyasztókhoz.
@badborbi: Igen: vizelet szagú, ízű bor, amelyből nem gyorsan távozik ez az "élménykomplex", az nehezen 7 pontos. De ki mit szeret.....

A-team · http://tead.blog.hu/ 2010.04.07. 13:18:13

Remek cikk, bár elvette a kedvemet kissé...

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.04.07. 13:23:22

Ez a pisitéma hogy megragadja mindenki fantáziáját(: Elég sok Hollóvár borban megjelenik. Sztem nem borhibára utal. Nem csak Hollóvár borokban lelehető fel, más somlói borokban is. Pár perc és kiszellőzik jó esetben. Szerintem fogyaszthatóság tekintetében semmit nem jelent! A bor ettől még szép és komoly.
Mítosszá kezdi kinőni magát ez a 8-as Furmint..ami nem baj, Takács Lajos is szereti ezt a borát. Nekem a 7-es borai jobban tetszettek a maguk zabolátlanságával, szép fejlődésükkel (az édes Sauvignonról nem is beszélve). Ez a túlérettes, fáradt érzet viszont érdekes...reméljük a legjobbakat! Én is 7 pontot adtam rá fél éve. (tancolomedve.hu/kostolas/27-somloiak-1-hollovar-pince )
Engem pl a logótól a hideg kiráz, a metro jut róla eszembe v. valami autóembléma.
Ha nem is a borvidék Szepsyje, de Demeter Zoltánja...

dagadtos 2010.04.07. 13:23:35

@Ferraiolo: sok mindenen lehet vitatkozni a 2008-as furminttal kapcsolatban, olyasmiken, hogy mekkora klasszis, nem sok-e a kesernye, vajon az aromák egyediek vagy nem teljesen tiszták egyszerűen.
Azon, hogy ez a bor kitöltés után hosszú időn keresztül büdös - na azon éppen nem lehet.

Tomaho 2010.04.07. 13:26:56

"@Ferraiolo: Sajnos csak megerősíteni tudom Műtannin által írtakat: kolléganőm vett/kóstolt még Alföldi Merlot posztjának hatására. Részlet nekem írt üzenetéből: "Ennek a Takács féle bornak lóhúgy íze van. Fél óra szellőzés után véríze lett." Két hónapja írta. Négy napig küzdött vele, de soha többet nem akar tőle bort venni."

Már bocsánat, hülyeség, tudniillik, ha nem vesz tőle több bort. Merthogy ezek nagyon jó borok. Ezen még az sem változtat, hogy a sok kifinomult ízlésű, s általam nagyon tisztelt szakíró, esetleg borsznob mit érez ki belőlük. Ízlésük és lelkük rajta. Takács Lajos különös és izgalmas borokat készít, baromi jó kóstolni, inni, és vásárolni, ha futja rá:)

loading 2010.04.07. 13:45:47

@Tomaho: Neked jó, de nem neki. És nem hülyeség: megkóstolta, neki nem jó => nem veszi. Ennyi.
Akkor szólhatnál, ha nem kóstolta volna és úgy mondja.

dalton1 2010.04.07. 13:50:45

Hát nem tudom...Am cikke után is ment itt a pisi így, hugy úgy, de én többször kóstoltam több évjárat furmintját, hársát, olaszát, de pisiszagot sehol nem éreztem. Sőt lelkes érdeklődőkkel is kóstoltam, akiknek AM finom megfogalmazása után ezek a borok mélyvíznek számíthatnak, de senkinél nem verte ki a biztosítékot, mi több mindenkinek tetszett...

Enyhe animális jelleg van a borokban első szippantásra, ami kiszellőzik hamar és nagyon kiegyensúlyozott somlói karakter jön előtérbe a fajtajelleggel karöltve. Ez szinte bármelyikre igaz, főleg a 2008-asokra gondolok. A 2007-esek nekem túl brutálisnak hatnak, szépek és el-elkortyolok egy-egy pohárral de a '08-asok az én világom.

Én maradok a Hollóvár borok nagy rajongója.

csikos 2010.04.07. 13:52:02

Engem a juhfark téma érintett meg kicsit. Ha esetleg kóstolt valaki emlékezetes juhfarkot kérem ossza meg velem. Nekem a Kreinbacher 2007-es nagyon ízlett, de más még nem (beleértve Fekete Bélát, a Tornai és a Hollóvár pincészet tételeit).

dalton1 2010.04.07. 13:55:21

Bott Frigyes Vinculum, 2007 (nem tudom kapni-e még, és elég drága volt, de klasszis...)
A Somlói Apátsági Pince juhfarkjáról is jókat mondanak...

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.07. 13:57:14

Műtannin: A juhfark nyilván nem emelkedik a többi fajta fölé. Kellő érettségű alapanyag mellett viszont az utóbbi években bebizonyosodott, hogy igen nagy izgalmakra képes, és ugyanolyan koncentráció mellett sokszor sokkal gerincesebb, mint az olaszrizling, vagy a hárslevelű . Én a fenti juhfarkot szintén kóstoltam, nekem inkább testben tűnt vékonyabbnak a többi bor mellett, de hosszúságát, lendületességét nem kérdőjeleztem meg.

Mindamelett az adott pontszámaiddal nagyjából egyetértek, a leírás stílusa nem volt a kedvencem.

Tomaho 2010.04.07. 14:11:07

@loading: nem akarok izmozni, de te ittál a boraiból? Lenyomod, hogy mit írt neked a kolléganőd, de azért van saját véleményed is?

csikos 2010.04.07. 14:27:53

dalton1 : Köszönöm a tippet!

vörös és fehér 2010.04.07. 14:51:38

@dagadtos: sőt, ezzel, ti. hogy büdös a furmint, Lajos sem vitatkozik. Egy 2007-2009-es sort mutatott pár hete, közte a nyolcas furminttal is, kitöltés után egyből szabadkozott, hogy fogalma sincs mitől, de büdös a bor. sokat pörgetve a poharat csillapodott ez az illat, de órák múlva is benne maradt. sajnálom, mert kóstolva remek szerkezetű, nagyon brutális bor, de kell egyfajta perverzió, hogy az ember belekóstoljon.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.04.07. 15:14:35

Hm, a 2008-as évjáratban magas volna a "héjtannin"? Úgy emlékszem, hogy Lajos nem nagyon áztat héjon, ha igen, a borai alapján nem sokat... (legalábbis a '08-nál).

Kabócás 2010.04.07. 15:47:56

Csatlakoznék Ringsiderhez, mármint szerintem is a 05-ös Hollóvár hárs a pince egyik, ha nem a legjobb bora. Régi személyes kedvenceim egyike. A 08-as furminttal jövő hét elején fogok megismerkedni egy erősnek ígérkező somlói kóstoló alkalmával.

morc 2010.04.07. 17:12:29

@csikos: Gyönyörű volt a Laposa 2006-os juhfark (szerintem már nem kapható sehol, de hátha), a 2007-es valamivel gyengébb, de a 2008-as állítólag megint nagyon szép (de hozzá még nem volt szerencsém).

A Kreinbacher 2007-esnél meg csak a 2006-os juhfark tanulmány volt szebb....

shiraz 2010.04.07. 17:49:54

@demisec:
"Ha nem is a borvidék Szepsyje, de Demeter Zoltánja..."
egyetértek, változik a világ :)

Szegediszomelijé 2010.04.07. 19:15:16

Jó Juhfark nekem: Spiegelberg 2005-ös. Hollóvár ügyben: A kolléganő bora lehetett éppen palackhibás is. Ez minden házban előfordulhat, a többször drágább házakban is. Én magam nég kevés Takács Lajos féle bort kóstoltam, de többet fogok eddigi tapasztalataim alapján. A baráti kör is fogyasztgat, így együtt már jelentősebb tétel lehetünk. Rossz tételről, de még csak elégedetlenségről sem hallottam. A legutóbbi élmény volt a legnagyobb: S Blanc 2008 -nem pontoztam, de a 90-et viszi. Én nemrég 2 gyenge Laposát kóstoltam, mégsem mondom, hogy soha többet. Valószínű pechem volt. Ha valaki egy rossz tétel alapján ítélkezik, megérdemelné, hogy őt is egy rossz pillanata alapján ítéljék meg. Takács Lajos felbukkanásával egy kis -vagy nem is kis (?) forradalmat indított el Somlón, ami kifejezetten jót tett és tesz a borvidéknek. Én így látom. Szeretnék egy véleményt ez ügyekben BZolitól kiprovokálni:-) -érdemes lehet odafigyelni rá.

Szegediszomelijé 2010.04.07. 19:16:34

Ha már BZolit emlegettem: A 2007-es SAP is jó Juhfark. Ezt nem neki írom, ő már olvasta ezt tőlem.

szulfit 2010.04.07. 20:41:02

Tessék a Hollóvár furmintot egy másik furminttal, a hárslevelűt egy másik hárslevelűvel, a juhfarkot egy másik juhfarkkal összekóstolni. Én mindegyik 08-as Hollóvárból megittam 3-4 palackot és a legjobb benchmarkokat használtam (Szepsy Nyúlászó, SAP Juhfark, Tornai Top Selection, Nobilis Hárs, Kerkaborum Hárs stb.), de csak azt tudom mondani, hogy a 08-as Hollóvároknak semmi sem ér a közelébe. Nem egy napig kell kóstolni és sokat kell levegőztetni a borokat, talán ennyi a titok.

napoletano 2010.04.07. 20:55:27

@shiraz: Hat en inkabb azt mondanam, Neked is, a tobbieknek is, hogy Takacs Lajos a Somlo Takacs Lajosa, oszt' pont. Es ez eppen eleg. Sajat neven, sajat jogan, sajat teljesitmenye alapjan erre raszolgal.

En a heten a 2006os harslevelut kostoltam, remek volt: harslevelu is, somloi is.

Azert en nem esnek neki rogvest, ahogy a kereskedotol elhoztam... jot tett volna nekik a kisse hosszabb pihentetes - es most ne jojjon senki azzal, hogy o bizony jo aru (ertsd: olcso), megvetel utan azonnal kifogastalan elvezeti erteku bort akar, a tobbi meg ugyis csak borsznobizmus...

A logot illetoen en kisse szordinosabban osztanam az elismerest. Jellegzetes, felismerheto, de grafikailag kisse bumfordinak tartom. De mivel a szolo folotti sziklafalon ott vannak a hollok (remelem, meg mindig!), hat igy rendjen van a nev is, es a logoval is meg tudok baratkozni.

Fűrészpor 2010.04.07. 21:24:02

@európai: Szepsyvel nem lehet senkit itthon egy szinten említeni, aki úgy gondolja hogy mégis az pályát tévesztett. Már az előző posztnál is ott volt a szikra, most kipattant a láng, mert bizony a hugyszag az nem nyerő, ha szellőztetjük ha nem. Na pl ez egy óriási különbség, hogy nemigen lehet a piacon ilyen illathibás Szepsyt találni....

borkősav 2010.04.07. 21:31:17

na man kellet ez..én is megkostoltam es el sem tudom képzelni hogy AM mit legnagyobbkirályokodott ezzel a furminttal.
@shiraz: ne keverjük össze a dolgokat először a mester aztán a padovan

shiraz 2010.04.07. 22:19:23

@borkősav:
az elmúlt 3-4 év után már nem értünk egyet. de én elfogadom a véleményed.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.07. 23:05:29

@shiraz: tehát hogy már nem Szepsy a mester, hanem Demeter Zoltán? Vagy éppen valamit csúnyán félreértek?

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.07. 23:11:48

@vörös és fehér: Abszolút, Lajos szerint is büdös a nyolcas furmint, valóban ezt mondta. Viszont ha jól emlékszem, akkor azt is mondta azon a kóstolón, hogy ez az egy bora ilyen, bár nem tudja, hogy miért. Meg talán itt sem rótták fel neki korábban ezt a szagot, csak a 08-as furmintnál. Szóval az általánosítással érdemes óvatosan bánni.

(Én két kóstolásból egyszer éreztem hasonlót, de inkább kénes illatnak nevezném, az a tipikus kénes gyógyvíz, ami folyik a gőzfürdőben, meg néhány forrásban. A vizelde számomra sokkal orrfacsaróbb és kellemetlenebb - bár azt hiszem értem mire gondol, aki erre hivatkozik.)

vörös és fehér 2010.04.07. 23:23:22

@Szomjas Gödény: hol általánosítottam? vagyis hát: én általánosítottam?
nem emlékszel viszont, hogy mit mondott, mennyit áztat épp héjon? amióta notesz nélkül iszom, teljesen szétszórt vagyok

shiraz 2010.04.08. 10:17:16

@Szomjas Gödény:
félreértettél valamit. én nem beszéltem arról ki mester és ki nem.

Dee L'hemaa 2010.04.08. 13:12:51

@Fűrészpor: Ennek talán az is lehet az oka, hogy István az általa felállított mércének nem megfelelő borokat nem hozza forgalomba a saját nevén...

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.08. 21:04:03

@vörös és fehér: Nem, nem te általánosítottál,

a szerző esetében éreztem úgy, hogy kicsit a büdös irányába tolja el a borleírásokat, legalábbis annak erejéig, hogy mind a 3 bor leírásában megjelenik ez a motívum: de visszanézve rájöttem, hogy benéztem, elnézést érte utólag is. A hárslevelűnél nincs ilyen jelző, a furmint urinális volt, a juhfark pedig büdös.

Én a fent említett kóstolón nem éreztem ilyet, csak a furmintnál, de ezt már említettem. Voltak valószínűtlen és meglepő illatok, de nem a büdös irányában kellett keresgélnem.

@shiraz: borkősav említette, hogy először a Mester, aztán Padawan, gondoltam ezt a Demeter - Szepsy összehasonlításra tette...
de akkor mégsem, vagy nem úgy, ahogy nekem tűnt.

@Fűrészpor: azért én már futottam bele olyan durván uborkás Botond-küvébe, hogy csak na... egyszerűen nem volt alkalmunk megvárni, míg kiszellőzik...
Így nem is pontoztam, mert ha nem is volt borhibás, számomra értékelhetetlen/értelmezhetetlen volt.

Bár elhittem a kóstolótársaknak, hogy ez nem illathiba, illetve megfigyeltem, hogy nem mindenki egyformán érzékeny rá, van akinek teljesen elnyomja ez az illat a bort, van, aki pedig meg sem érzi - mindenesetre egy fura jelenség, és nem is igazán sikerült eddig megfejtenem, hogy mi lehet az oka neki.
De az a tény, hogy Szepsy örökös mestere a hegyaljai népművészetnek, az vitathatatlan.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.08. 21:13:18

Azért most kibontottam egy 2008-as Hollóvár hársot, és élvezem, nekem a hatalmas 2007-esek is tetszettek, csak úgy, apránként elkortyolgatva...

Pedig eddig nem voltam nagy Takács Lajos fan, nem is igazán értettem eleinte a borait, egyedül a 2007-es hárslevelű aszúja varázsolt el, de az nagyon. Persze ezt megírtam az év bora utószavazáson.

De hogy valamilyen szinten ez más minőség, mint szinte bármi más, az biztos. Egyre kíváncsibb vagyok az idétlen szlovén fehérbor-bohócokra, mint Urbajs, meg Radikon, akik vicces áron adnak 1-1 palackot, de embertelenül jó bort képesek csinálni. Mint a Hollóvár. Jó lenne egyszer ezekről is olvasni egy posztot, neadjisten pincelátogatást...

európai 2010.04.09. 09:07:48

@vörös és fehér: "Lajos sem vitatkozik. Egy 2007-2009-es sort mutatott pár hete, közte a nyolcas furminttal is, kitöltés után egyből szabadkozott, hogy fogalma sincs mitől, de büdös a bor. sokat pörgetve a poharat csillapodott ez az illat, de órák múlva is benne maradt."

Véleményem szerint miután (feltételezem) hogy a borász nem használ fajélesztőt a kellemesnek éppen nem mondható illat akár a vad élesztők hatása is lehet.
Van borszakértő aki szerint Burgundiában például ennek köszönhető némelyik vörös kifejezetten "pikáns" illata.
Ez egy lehetséges magyarázat?

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.04.09. 15:58:20

Már csak egy kérdés maradt nyitva (számomra): ez a legjobb magyar száraz fehér VAGY egy húgyszagú különlegesség?

t f 1 (törölt) 2010.04.09. 19:31:41

@borkősav: Padován az egy szűrőgép :P

borpancsoló 2010.04.17. 22:18:28

Lehet, hogy én nem értek az üzlethez vagy csak egy tirpák vagyok, de amelyik boromat büdösnek érzem és nem tudom miért olyan (vagy ha tudom is) azt nem mutogatom meg másoknak. Ettől még persze lehetnek szar boraim, amit mások ihatatlannak gondolnak, node legalább én gondoljam őket jónak! :)

Nem tudom, kicsit olyan ez, mitha egy totál kénhidrogénes bort büszkén mutogatnék és arról mesélnék, hogy
1, nem tudom miért ilyen, de ez a dolog szépsége.
1+1, a záptojás az új hársvirág
2, az íze tök jó, éshát minden jóért szenvedni kell egy kicsit
:)

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.04.17. 22:51:37

Vannak ilyen borok is a pályán, de mondjuk a Hollóvár furmint azért általában elég jól szerepel, még a kedvetlenebb napokon tartott vakkóstolókon is.

Szóval ha lősz egy 9 pontos záptojást, akkor szólj :)
süti beállítások módosítása