Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Somlói Apátsági Pince Juhfark 2008

2010.10.12. 06:00 - Az Alkoholisták

Az Ajka melletti környezeti katasztrófa hírét hallva óhatatlanul az járt a fejemben, miközben ezt a palackot nyitottam, hogy remélem, a szörnyű pusztítás nem ért el a szőlőültetvényekig. Nagy rajongója vagyok a somlói boroknak. Szeretem ásványosságukat és erőteljes struktúrájukat. A somlóiak a terroir-jelleget legtisztábban mutató borok közé tartoznak egész Európában, és rendkívül izgalmas ételpárosításokhoz adnak lehetőséget. Mindazonáltal Somló fejlődése az elmúlt egy évtizedben lassú volt. A területek szétaprózottsága, valamint Somló szerény piaci súlya miatt nehéz dolga van a most induló termelőknek. Györgykovács Imre, aki kétségtelenül borászsztárnak számít Magyarországon, alig több mint 1 hektáron dolgozik, és ez igencsak csekély mozgásteret biztosít akár a befektetések, akár az alapanyag válogatás szempontjából.

Mindezek fényében különösen nagy öröm olyan új birtokok fölbukkanását látni, mint a Hollóvár és Laposa, és ez a Magyarországról kapott palack újabb ok a derűlátásra. A Somlói Apátsági Pince 2008-as Juhfarkja lenyűgöző bor. Sokat tesz azért, hogy megváltozzon a véleményem erről a rusztikus, nehezen kezelhető fajtáról, amely általában ütős, minerális, vadul savas borokat ad - az "elegáns" az utolsó szó, ami eszünkbe jut róluk. Minthogy hírhedten későnérő fajta, addig kell a tőkén hagyni, ameddig csak lehetséges. A késői szüret  következménye ez esetben tekintélyes 15-ös alkohol, de én kész vagyok ezt az árat megfizetni. Az intenzív, szinte már erőszakos illatban a juhfark rusztikus hagymás, szalonnás és túrós jellege keveredik a somlói bazaltos termőhely sós és borsos mineralitásával. A korty eleje széles, koncentrált, sűrű, magas beltartalommal és nagyon tartós mineralitással. A juhfark legendás savait az extra érettség és a jól eltalált mennyiségű maradékcukor ellensúlyozza, ugyanakkor a tüzes alkoholt nem lehet nem észrevenni. Én ezért ezt a bort a somlóiaknál szokásos hőfoknál hűvősebben szervíroznám: 12 celsius talán megfelelő kompromisszum.

Három nap alatt értem a palack végére. A levegőzés kimondottan jót tesz neki, és a kezdeti érzékszervi sokk után azt kell mondanom, hogy egyáltalán nem rossz az egyensúlya. Habár borotvaélen táncol, ez a juhfark minden elismerést megérdemel fenséges sós mineralitásáért, és összességben remek példája a körültekintő borászati munkának, amely nem banalizálja a fajtát, hanem a lehető legtöbbet hozza ki annak rusztikus hiperintenzitásából. Éljen Somló!

[Wojciech Bonkowski]

Címkék: somló 2008 juhfark somlói apátsági pince bonkowski

26 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr732364545

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

ISándor · http://szolonaplo.blog.hu/ 2010.10.12. 08:41:45

Én csak most kezdtem el az igazi borokkal ismerkedni, múlt héten pénteken vettem egy palackkal ebből, és lévén ez az első randevúm egy igazi borral csak annyit mondhatok róla hogy lenyűgöző volt számomra. Ennek fényében minden eddigi találkozásom a borral a tévedés kategóriájába tartozik. Szerintem igazán jó antré ez, viszont mostantól magasan van a mérce.

kukko 2010.10.12. 09:50:38

Most akkor mi a helyzet a magas alkohollal? Nyilván sok esetben a magas alkoholt be kell vállalni annak érdekében, hogy megfelelő érettségű alapanyagból készüljön a bor.

Kénporos 2010.10.12. 10:11:43

Magas alkohol miatt miért kell a szokásosnál hidegebbre hűteni ("kilóg" az alkohol?). Vörösek is vannak bőven 15 felett, de ott a túlhűtésről még nem hallottam.
Még egy dolgot nem értek. 2008- as borról van szó, ami max 1 éve lehet palackban. Miért tesz neki jót a szellőztetés? Elég fiatal anyag még.

fiatalborivo 2010.10.12. 10:21:55

Ha szabad a bor mellett(amit még sajna nem kóstoltam, de remélem megnyerem a pinceáron játékában) a másik fontos témával kapcsolatosan kérdezni akár BZoltantól, akár más somlói termelőtől, hogy hogyan látják a dolgot, a hegynek az a fele van veszélybe csak, esetleg az se ahonnét közelít az iszap, vagy a szél mindent megold és szerintük be tudja takarni az egész hegyet, esetleg semmi gond nem lesz, mennyire tudja a talaj elvezetni olyan helyekre a szennyeződést ahol már szőlőt is művelnek? Mit várnak?

Kabócás 2010.10.12. 11:03:44

@Kénporos: Véleményem szerint a magas alkoholtartalmú fehérboroknak (persze ez is jó kérdés, hogy mi számít magasnak, de vegyük a 15 felettit magasnak) nem tesz jót, ha az ajánlottnál magasabb hőfokon iszod, vagyis ahogy melegszik, úgy egyre inkább lóg ki/lóghat ki az alkoholérzet, persze ez nem mindenkit zavar. Vörösborokkal hasonlítani nincs értelme ezt a szervírozási hőfok témát szvsz.
Az meg egy másik tévhit, hogy csak az "öreg" borokat kell szellőztetni, a fiatalnak ugyanúgy jót tesz, de erre majd rájössz idővel...

európai 2010.10.12. 11:42:25

Én még nem kóstoltam a fent említett bort, így arról nem nyilatkozhatok de ugyanakkor elfogyasztottam egy 16-os alkohollal bíró Somlóit, ami sajnos nem nyerte meg tetszésemet. Más birtok, más szőlőfajta, más évjárat, magasabb alkohollal.

HOLLÓVÁR PINCÉSZET Somlai Hárslevelű 2007

Nem egyszerűen értékelhető bor. Szine sötéten aranyló, inkább egy 6-8 éves aszút idéz mint egy 3 éves száraz fehéret. Illatában túlérett egres. Izét meghatározza a tejkaramella. Szellőztetni kell. Nélkülöz bármiféle frissességet, a savak jórészét elégette a 16-os alkohol. Nehézkes, lapos, nem kellemes inni. Két óra után előjön valamiféle élet. Édeskés érzet de csontszáraz. Megiszom ha már megvettem. Talán 5 pont de nem csodálkoznék ha mások négynél megállnak.

Később a birtokot meglátogatva, kikérve véleményét, a borász egyetértett velem hogy ez a Hárslevelű nem sikerült a legjobban. Elhatároztam, hogy ezután jobban vigyázok a magas alkoholtartalmú somlói fehérekkel.

borispán 2010.10.12. 11:46:54

Bem apónak 3 napba tellett meginni? Azon éljenez hogy ezt a borotvaélen táncoló bort csak kóstolgatni lehet, inni nem?
Gratulálok!

Borkandúr · http://www.magyarborkulturaert.hu/ 2010.10.12. 12:27:38

Éljen a Somló!
Ez a bor magában, de egy sztrapacskával is nagyszerűen muzsikál!
Reméljük, hogy a borokban mineralitás nem bővül a nehézfémekkel a katasztrófa hatására...
Pinceáron.hu munkássága példamutató a kézművesek kategóriájában:
www.magyarborkulturaert.hu/?p=3195

kukko 2010.10.12. 12:54:01

@európai: Ezek a borok tényleg nehezen értékelhetők. Én azt is el tudom képzelni, hogy ez a bor valakinél 7 pontig is elérhet. Ezek a borok talán a koncentráció oltárán áldozzák fel az alacsony alkoholtartalmat és a friss savakat. Bár a pontozásodba nem tudok és nem is akarok belekötni, de számomra az élmény kategóriában biztossan több, mint egy öt pontos bor.

Más: tudom, hogy nemrég jelent meg a SAP pincenaplója, de azóta annyi minden történt, hogy tényleg újra aktuális lenne hallani a pincészetről. A katasztrófa milyen hatással lehet a borvidékre?

dalton1 2010.10.12. 13:39:49

@Kénporos: a fiatal borokat pont azért kell szellőztetni hogy kinyíljon, ha oxigént kap gyorsabban fejlődik, vagyis megpróbálunk elémenni a kornak...furcsán fogalmaztam...

Egyszer már volt itt egy kis eszmecsere az alkeszon, ott is valami olyasféle lett a végső konklúzió hogy idősebb borokat kockázotosabb szellőztetni, fennáll a veszélye hogy szétesik ("túlszellőzik"), a fiataloknak meg egyenesen kell...perzse nem egy irsainak vagy egy rozénak...

czudarka 2010.10.12. 13:43:57

hát itt a bizonyíték, hogy részrehajló a vizsga: itt szabad 15 fölötti fehéret adni, vöröseknél és másoknál ez már "borszörny" kategória! Ki érti ezt?

európai 2010.10.12. 13:52:19

@kukko: Szeretném azt mondani hogy egyetértek veled a magasabb pontozással kapcsolatban de Takács Lajos sem értékelte 4-5 pontnál magasabbra ezt a borát mikor nála jártam.

Zárojelben hozzátenném, hogy a 2008-as Furmint 9 pontos (alföldi merlot által is így ítélt) besorolásáról sem vitatkoztunk Lajossal.

dagadtos 2010.10.12. 13:52:36

@czudarka: megelőztél, egyetértek. Egyébként bármilyen kóstolót sarokba szorítasz ezzel a kérdéssel, úgyis az lesz a reakciója, hogy "hát kérlek, az egyensúly, az egyensúly!"

dagadtos 2010.10.12. 14:00:28

@európai: Én nem szeretem azt a bort, én sem adnék rá több pontot szerintem, viszont úgy gondolom, teljesen mindegy, a borász hogyan értékeli a saját borát, ez nem lehet érv. Ahogyan az is irreleváns, egy író jónak tartja-e a művét, vagy mire gondolt közben, ennek sincsen jelentősége. Illetve pontosan annyi, mint bármely másik fogyasztó véleményének.

Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.12. 14:51:30

"Három nap alatt értem a palack végére."

Értem én, igen...

"a juhfark rusztikus hagymás, szalonnás és túrós jellege"

...de mit ittál előtte, könyörgök??

@borispán: @czudarka:
Szerintem nem lejt a pálya, legalábbis nálam nem, vörösben is vannak példák mindkét esetre. Persze nem az én véleményemet olvassátok, hanem Wojtekét, akinek tényleg ilyen az ízlése, úgy tűnik. De azért nem hiszem, hogy ő lenne az igazság letéteményese :)

európai 2010.10.12. 14:53:25

@dagadtos: Csak feltételezem hogy Takács Lajost személyesen is ismered. Örülnék, mert azt nem vitatom, hogy az elfogultság természetes módon jelentkezik egy borászban, ha "művéről" van szó.
Veled együtt voltam egy rendezvényen, ahol egy borász szuperlativokban beszélt a boráról de a poharunkban 5 pontnál állt meg a mérő.

Takács Lajos számomra annyiban különbözik, hogy mikor nála jártam, kíméletlenül őszinte volt, az elénk kitöltött borokkal kapcsolatban. Ez nekem nagyon tetszett és bevallom, ritkán találkozom ilyesmivel.

drbarta · http://borrajongo.blog.hu 2010.10.12. 15:00:50

@dagadtos: Én úgy gondolom, hogy jónéhány borász nagyon is tisztában van a saját boraival. Én mindig szeretem megkérdezni a véleményüket a saját boraikról. Takács Lajos szerintem is azok közé tartozik aki elég reálisan látja a szortimentjét.

dagadtos 2010.10.12. 15:20:34

@drbarta: Egyáltalán nem értitek, amit írtam. Ez nem őszinteségi és személyi kérdés, nem kötődik Takács Lajoshoz és senkihez sem. Ez elméleti kérdés - egy művész értelmezése a saját művéről semmivel sem erősebb, mint akármelyik befogadó értelmezése. A keletkezés körülményeire adott válaszai persze mérvadóak (milyen módon érlelte a bort), és itt kap szerepet az őszinteség, viszont a bor leírásakor adott ítéletei (pl. mennyire uralkodik a borán az adott érlelési mód, pl újhordó) már semmivel nem erősebbek, mint bárkié.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2010.10.12. 19:38:19

Bonkowskinak rendszeresen olvasom a blogját, mert szerintem angyon kifinomult kóstoló és író, és ha csak nagyjából átfutjátok a munkásságát fehér témában azt láthatjátiok, hogy ÁALTALÁBAN véve a német és osztrák kiemelkedő borokért rajong elsősorban, ahol pont az eleganciáról és a visszafogott alkoholérzetről szól minden (főleg a németeknél). Tehát ez is azt példázza, hogy az SAP számára is egy kivételes bor, ahol az egyéb beltartalmi paraméterek megzabolázzák a magas alkoholt. Egyébként főleg dagadtos és czudarka felvetésére nekem most is az a személyes véleményem, hogy ez nagyban terroir és szőlészkedésfüggő. Löszös, homokos vagy kemény köves helyeken szerintem csak alacsonyabb alkohol mellett lehet egyensúly, míg egy erősen ásványos helyen, agyagtalajok mellett lehet ez máshogyan is (bár nyilván ott is lehet törekedni az alacsonyabb alkoholra).

dagadtos véleményéhez annyit, hogy lehet hogy filozófiailag ez így logikus, de ha a gyakorlatba belegondolok, biztos vagyok benne, hogyha van egy számomra hiteles és intelligensen dolgozó borász, akkor a legfontosabb számomra az ő véleménye a saját borait illetően, pl hogy melyik dűlő borát mikor érdemes kóstolni, abban az évben melyik bor lett a legharmonikusabb, az adott évjárat melyiknek kedvezett leginkább stb...

e_easy 2010.10.12. 21:23:18

@európai: teljesen egyetertek es nagyon bejon ez a mentalitas

@dagadtos: sztem pontosan erted h europai mire gondolt.
valszeg azt is tudod, h gondolatod menten az MA-t es minden egyeb intezmenyt fel lehet oszlatni, hiszen a poharban levo italrol max annyit jelenthetunk ki h bor oszt csokifuresz, univerzalis itelet nyista.
A muvesz es ertelmezese gondolathoz csak annyit h amig mualkotasrol van szo nekem OK, azt nem kell meginni, mert azert van par nehezen emesztheto darab :)
lenyeg:
A bort tobbszor kostoltam, raebresztett milyen keveset tudok a fajtarol. A 3 hettel ezelotti ujrakostolas a bolt keszlethianya miatt elmaradt, helyette pont a megidezett TL 08as juhfark kerult teritekre. nem tartott 3 napig.

demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.12. 21:38:48

@európai @dagadtos @kukko: hm, úgy látom, időről időre, gyakran fölmerülő témát adnak a Takács borok (kevés borász borai osztják meg így a kóstolókat). Nekem mondjuk tetszettek a vad 7-esek. A 8-asok szebbek talán, jobban csúsznak. A 7-es Furmint (amit valóban Takács Lajos sem kedvel igazán), életem egyik legnagyobb somlói élménye, nem rég is nagyon tetszett és elképesztő tartalékokat látok benne még. - Azért én a 7-es Hársra is 6-ost adtam. Egy ilyen koncentrációval rendelkező bor, csak azért mert "nem csúszik" nálam mondjuk eleve nem lehet 5 pontos (azaz egyszerű közepes). Az emberek mintha személyenként teljesen más dolgokat látnának ezekben a borokban: engem pl a kult 5-ös hárs nem győzött meg annyira, de a 8-as furmintra is sokallom a 9-est...A somlói eleve megosztja az embereket (van aki egyáltalán nem szereti ezt a fajta sósságot). Kicsit dagadtossal egyetértve, ilyen sűrűségű borokban teljesen mindegy, hogy a borász maga vagy bárki milyenre pontozza a bort. Van aki az egyik tételben látja meg az elképesztő zsenialitást, van aki egy teljesen más somlóiban.

primusip 2010.10.12. 22:11:40

Off:

Sziasztok!
Tudja valaki közületek, hogy a Veritas honlapja egy ideje miért nem elérhető?

Előre is köszi a választ!

dalton1 2010.10.12. 23:30:41

Hmm...én majdnem mindenkivel egyet értek...:)

Mivel az embrek ízlése különböző, teljesen normális ha a "katarzist" (mert ugye az keressük...az a 10 pont..) más és más borokban (adott esetben) találja meg.
Én személy szerint rajngok a '05-ös Takács Lajos hársért és a '08-as furmintért is, de nagy élmény volt minden brutál koncentrált bora is, ahogy a SAP hasonló stílusú borai is!

Szóval szerintem megint ízlés-beli vita van aminek nem sok értelme..hogy melyik a jó azt nem az dönti el, kinek mi ízlik...viszont Somló potenciálját mindkét stílus igazolja!

Kénporos 2010.10.13. 10:24:41

@dalton1: Nem akarok ezen a szellőztetés témán lovagolni. Lényeg, hogy ismét tanultam valamit, mert az eddig kóstolt 5- 6 éves boroknak tényleg jót tett a szellőztetés, de egy 2 évesnél eszembe sem jutott a fejlődés gyorsítása érdekében szellőztetni.
Hagyom őket békében és nyugalomban feküdni a dugó alatt. 2 évesen nem a nagy érlelési potenciállal rendelkező borokat kóstolgatom. Ha meg nincs érlelési potenciálja, akkor minek emiatt szellőztetni a fiatal bort?

e_easy 2010.10.13. 11:41:58

@primusip: "fejlesztes alatt" a hivatalos verzio. pedig ami a neten nics az nincs is :)
süti beállítások módosítása