Bussay László a jó magyar bor egyik veteránja. Csörnyeföldi Szürkebarátja pedig bejáratott magyar klasszikus, amelyet én minden évben kötelességszerűen megvásárolok azzal bíztatva magamat, hogy egy „vertikálisra” gyűjtök (az eredmény: egy újabb porlepte doboz a pincémben, amely a soha el nem érkező „különleges alkalomra” vár). Bussay Szürkebarátja egyértelműen megnyerő és expresszív bor, amely a maga erőteljes borsos mineralitásával a nem túl távoli Badacsony és Somló világát idézi, ám azoknál valamivel gyümölcsösebb. Hasonló stílust képvisel a Tramini, és az igen kedvező árú Esküvé is. Érett, telt, és expresszív borok; inkább Monica Belluccira, mint Keira Knightley-ra, inkább Bruce Willis-re, mint Ethan Hawke-ra hajaznak. És ez egyáltalán nem baj, ahogyan ezt bármely filmrajongó megerősítheti.
Figyelembevéve a fenti leírást igazán kíváncsi voltam Bussay Rajnai Rizlingjére, ez a fajta ugyanis nem tűnik eszményi alanynak a beluccii arányok kidomborításához. Kellemes meglepetésben volt részem. Kétségtelenül nem az az áttetsző, kristályosan tiszta, gyümölcsös rizling, amelyet a Rajna vagy Mosel környékéről megszokhattunk, de szépen hozza a fajtára jellemző jegyeket borsos mineralitással, jó egyensúllyal, finomra hangolt tiszta terroir kifejeződéssel, és Bussay más borainak határozott maradékcukros jellegével ellentétben szárazon. Rizlinghez képest a koncentráció és a test meglehetősen nagynak tűnik - ez némileg a pfalzi stílust idézi, ami egyáltalán nem rossz dolog, ahogyan ezt bármely rizling-rajongó megerősítheti. Az egyetlen negatívum az aromák viszonylagos erőtlensége és a komplexitás hiánya: a fekete bors, a nedves kő és a zellerszár kombinációja rizlinghez mérten elég sovány, de legyünk türelemmel, hiszen még csak két éves.
Minél hosszabban pihent a poharamban, annál felismerhetőbb lett, hogy ez egy magyar bor. A rizling-jelleg lassanként elhalványult, és a Somlóra, Badacsonyra és Zalára jellemző almás, körtés, borsos, zsíros, vulkanikus jegyek meghökkentő erővel jelentkeztek. Hogy a termőterület végül le fogja győzni a fajtajelleget, az a magasabb hőmérsékletű kóstolásnál is bebizonyosodott: a 15 celsius egy német vagy osztrák rizlingnek egyáltalán nem eszményi hőfok, de ezúttal az ízek és a mineralitás újabb rétegeit tárta föl. Ez még mindig Monica Bellucci, de mintha a szürkebarátbéli fellépése óta átrágta volna magát egy polcnyi Dosztojevszkij regényen. Ez pedig igencsak izgalmasan hangzik, ahogyan azt bármely irodalomkedvelő megerősítheti.
Bussay Csörnyeföldi Rajnai Rizling 2008
2010.10.26. 11:00 - Az Alkoholisták
Címkék: bussay zala rajnai rizling 2008 bonkowski
40 komment
A bejegyzés trackback címe:
https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr662399528
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.26. 11:34:25
Alapvetően egyet tudok érteni a leírással. Nekem sem ez a kedvenc Bussay borom (a 8-as Esküvé is, a Szürkekabát és persze az Olasz is jobban tetszett).
ambrusqkac 2010.10.26. 11:50:05
Zalai vulkanikus jegyek? Kicsi az ország, Lengyelből nézve még inkább, de a Zalai dombságot szerintem nem kéne egy kalap alá venni B-felvidékkel. Vagy tévedek?
borispán 2010.10.26. 12:14:25
Ez a Bonkowski legalább nem csúfította el a jó nőt, mint korábban műtannin Scarlettet. (Monika különben a golyózáporban a legjobb!)
www.youtube.com/watch?v=dHedYzPkVMc
Ez különben melyik rizling? Nem az van, hogy ebből két változat készült? Engem egyik sem izgat túlságosan, lehet hogy se nem rajnai, se nem rizling, vakkóstoláson nyomták a kezembe, nem ismertem fel semmit. Egynek jó, szódával elmegy. Vagy én vagyok szar vagy ez a bor.
www.youtube.com/watch?v=dHedYzPkVMc
Ez különben melyik rizling? Nem az van, hogy ebből két változat készült? Engem egyik sem izgat túlságosan, lehet hogy se nem rajnai, se nem rizling, vakkóstoláson nyomták a kezembe, nem ismertem fel semmit. Egynek jó, szódával elmegy. Vagy én vagyok szar vagy ez a bor.
akov · http://borrajongo.blog.hu 2010.10.26. 12:25:59
Ez a 8-as rizling, aminél szerintem a 7-es 1 nagyságrenddel jobb.
borispán 2010.10.26. 12:32:35
@akov: Ja, úgy volt, de már elkezdett fássá válni. Mondjuk koncentráltabb, jobb anyag mint a mostani.
drumlin · http://szinhaz.blog.hu 2010.10.26. 13:07:16
teljesen szórakoztatóan ír a csávó, és nekem laikusnak, informatívan is.
dalton1 2010.10.26. 13:22:56
borispán kommentjéből kiragadva az egyetlen értelmeset engem is érdekelne hogy ez most melyik változat.
Volt ugyanis egy ami kevesebb időt volt hordóban mint Bussay-tól megszoktuk, (kereskedői "nyomásra" www.bortarsasag.hu/hu/wine/bussay-rajnai-rizling-2008-csornyefold ). Hát ez nem jött be. Azóta nem kóstoltam...
Örülnék ha valaki tudná hogy ez vajon még az-e...
Volt ugyanis egy ami kevesebb időt volt hordóban mint Bussay-tól megszoktuk, (kereskedői "nyomásra" www.bortarsasag.hu/hu/wine/bussay-rajnai-rizling-2008-csornyefold ). Hát ez nem jött be. Azóta nem kóstoltam...
Örülnék ha valaki tudná hogy ez vajon még az-e...
e_easy 2010.10.26. 14:07:37
@dalton1: bizony nem jott be, emlekeim szerint volt valami 2 palackos akszio is korulotte, meg hogy majd koveti az origi, de azt nem lattam azota sem. A demisec altal emlitettek messze jobban tetsztek, a szurke es az olasz nagy kedvenc
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.26. 14:16:19
@akov: cserébe az nem is száraz
dalton1 2010.10.26. 14:39:36
@BZoltan: szerintem a '07-es rajnai is száraz (volt)...az olasz a félszáraz...
demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.26. 14:41:06
@dalton1: se! (amennyire én tudom, analitikailag mindkettő száraz) :D
demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.26. 14:44:03
@dalton1: de értem, mire gondolsz...
Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2010.10.26. 15:13:31
@dalton1: it was right...
Btw, nálam még egyetlen Bussay bor se hozta azt az élményt, mint itt sokaknak, igaz, mindig valami zavaros helyen (étterem, borfesztivál) próbálkoztam velük. Mi az a Bussay termék, ami biztosan le fog nyűgözni otthon? Vennék egy palackkal.
Btw, nálam még egyetlen Bussay bor se hozta azt az élményt, mint itt sokaknak, igaz, mindig valami zavaros helyen (étterem, borfesztivál) próbálkoztam velük. Mi az a Bussay termék, ami biztosan le fog nyűgözni otthon? Vennék egy palackkal.
demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.26. 15:21:50
Kedves Hepci,
Szerintem a 2007-es Olaszrizling volt az egyik legjobb bora eddig. Talán méh kapható, bár nem olcsó. (Pár hete a Szürkebarát sem volt rossz, de pár éve szebb volt).
Szerintem a 2007-es Olaszrizling volt az egyik legjobb bora eddig. Talán méh kapható, bár nem olcsó. (Pár hete a Szürkebarát sem volt rossz, de pár éve szebb volt).
dalton1 2010.10.26. 15:28:35
@demisec: én viszont nem értem...
A 2007-es Bussay olaszban 10gr maradékcukor van. Nem tudom mennyi a sava, de mikor forgalomba került volt róla szó a MA-n, hogy ez a címke tanulsága ellenére a fsz kategória...
Mi az igazság?
A 2007-es Bussay olaszban 10gr maradékcukor van. Nem tudom mennyi a sava, de mikor forgalomba került volt róla szó a MA-n, hogy ez a címke tanulsága ellenére a fsz kategória...
Mi az igazság?
dalton1 2010.10.26. 15:36:07
@Hepci: egyetértek, a 2007-es olasz a csúcs...még kapható is pl. a BT-nál.
De jó még nagyon a '08-as tramini (félédes)...vagy a '08as Esküvé is...
De jó még nagyon a '08-as tramini (félédes)...vagy a '08as Esküvé is...
Benikuty 2010.10.26. 15:37:55
szia@Hepci: én a 2007- Esküvét javasolnám. Ugye-ugye, az ördög a részletekben lakozik, így válaszd a borozáshoz a létező legjobb társaságot, vagyis a csendes magányt. Ha közben pedig figyelmesen tanulmányozod a köldöködet, egész biztos, hogy új dimenziók tárulnak ki előtted.
:)
:)
demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.26. 15:45:11
@dalton1: valóban, de én úgy tudom, hogy elég nagy az áthallás 10 grammnál a száraz-fsz kategóriában, s ilyenkor a savtartalom alapján dől el igazából, hogy félszáraz lesz-e (pl. Concubina) vagy száraz felirat kerül-e a címkére...utóbbi történt gondolom a Bussay Olasz esetében is. Ennyi.
dalton1 2010.10.26. 15:49:41
@demisec: ezzel tisztában vagyok, láttam a címkét párszor...:)
"A borokat a cukortartalom függvényében az alábbi kategóriákba sorolják a bortörvény szerint.
Száraz: <4 g/l - A bor cukortartalma kevesebb mint 4 g/l vagy legfeljebb 2 g/l-rel haladja meg a borkősav g/l-ben kifejezett, titrálható savtartalmat, de legfeljebb 9 g/l lehet.
Félszáraz:4-12 g/l - A bor cukortatalma 4-12 g/l között van vagy legfeljebb 4 g/l-rel haladja meg a borkősav g/l-ben kifejezett titrálható savtartalom kétszeresét, de legfeljebb 18 g/l.
Félédes: 12-45 g/l
Édes: >45 g/l"
"A borokat a cukortartalom függvényében az alábbi kategóriákba sorolják a bortörvény szerint.
Száraz: <4 g/l - A bor cukortartalma kevesebb mint 4 g/l vagy legfeljebb 2 g/l-rel haladja meg a borkősav g/l-ben kifejezett, titrálható savtartalmat, de legfeljebb 9 g/l lehet.
Félszáraz:4-12 g/l - A bor cukortatalma 4-12 g/l között van vagy legfeljebb 4 g/l-rel haladja meg a borkősav g/l-ben kifejezett titrálható savtartalom kétszeresét, de legfeljebb 18 g/l.
Félédes: 12-45 g/l
Édes: >45 g/l"
demisec · http://thepit.blog.hu 2010.10.26. 15:59:17
Hú, látom, készültél :D
Ha ez az álláspont ma is naprakész, akkor passzolom a kérdést. De akkor magyarázd meg, miért kerülhetett 'száraz'-felirat a címkére...bizonyára nem hasraütés-szerűen. (azért ne offoljuk szét egy másik bussay borral szegény lengyel bácsi posztját!)
Ha ez az álláspont ma is naprakész, akkor passzolom a kérdést. De akkor magyarázd meg, miért kerülhetett 'száraz'-felirat a címkére...bizonyára nem hasraütés-szerűen. (azért ne offoljuk szét egy másik bussay borral szegény lengyel bácsi posztját!)
dalton1 2010.10.26. 16:02:24
@demisec: Hát ez jó kérdés...nem tudom.
A jövedéki törvényben ez van. Úgy láttam rendszeresen frissítik az oldalt...
A jövedéki törvényben ez van. Úgy láttam rendszeresen frissítik az oldalt...
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.26. 20:59:26
@demisec: pontosan úgy van, ahogy az olvtárs írja. Az eset nekem arra tanulság, hogy a törvény az még azoknak is törvény akiket szeretünk.
borpancsoló 2010.10.27. 07:44:53
A félszáraz-száraz borok halmazánál van egy olyan analitikai metszet, aminél a beleeső borokról a borász az ízérzék alapján döntheti el a forgalombahozatali eljárás során, hogy melyik kategóriába akarja besoroltatni a bort, mivel az analitikai tulajdonságok alapján mind a száraz, mind a félszáraz kategóriába beleférhet.
Természetesen ez lehetőséget ad némi marketingszemléletet belecsempészni a kategorizálásba és emiatt néha vannak furcsának tűnő címkefeliratok, de mivel pusztán laboreredmények alapján nem lehet leírni egy bor ízvilágát (ízhatását), így egy olyan szűk tartományban, mint a száraz-félszáraz borok, engedélyezik ezt.
Ez szerintem egy jó dolog...
Természetesen ez lehetőséget ad némi marketingszemléletet belecsempészni a kategorizálásba és emiatt néha vannak furcsának tűnő címkefeliratok, de mivel pusztán laboreredmények alapján nem lehet leírni egy bor ízvilágát (ízhatását), így egy olyan szűk tartományban, mint a száraz-félszáraz borok, engedélyezik ezt.
Ez szerintem egy jó dolog...
kukko 2010.10.27. 08:06:03
@borpancsoló >>: Nekem úgy tűnik, hogy a inkább a marketing győz, és aki csak tudja, megpróbálja elkerülni, hogy a borára rá kelljen írni, hogy félszáraz. Persze biztosan van, aki ízérzet alapján dönt, de nem hinném, hogy ez lenne az általános.
borpancsoló 2010.10.27. 08:34:10
@borispán: Amúgy a képen nem Sophie Marceau van?
@kukko: Hát az biztos, hogy egy mostohagyerek ez a kategória, pedig nem lenne hülyeség az édespiros országában szárazhoz közeli, de könnyen fogyasztható, kevésbé savas borok piacát és marketingjét megnyomni és azzal a jó útra téríteni a szegény tömegeket.
@kukko: Hát az biztos, hogy egy mostohagyerek ez a kategória, pedig nem lenne hülyeség az édespiros országában szárazhoz közeli, de könnyen fogyasztható, kevésbé savas borok piacát és marketingjét megnyomni és azzal a jó útra téríteni a szegény tömegeket.
BZoltan · http://www.juhfark.hu 2010.10.27. 09:07:27
@borpancsoló >> Én úgy tudom, hogy a 10g/l maradékcukor az félszáraz mind a régi mind az új szabályozás szerint. Vagyis az a tartomány amiről te írsz az a 4-9g/l.
borispán 2010.10.27. 11:14:03
@borpancsoló >>: A francokat. A házibulit fiatalkoromban 15-ször láttam.
borispán 2010.10.27. 11:15:56
@borpancsoló >>: Keira Knightley lesz az, abból a vacak kalózsorozatból.
loading 2010.10.27. 13:03:08
@borispán: Nem: ő biza Sophie Marceau a képen.
dalton1 2010.10.27. 13:50:17
Nekem tűnik csak egyértelműnek hogy az Monica Bellucci? Egyébként a cikkben is őhozzá hasonlítja a bort a szerző...
Ja az alsó kép....
Ja az alsó kép....
loading 2010.10.27. 14:09:06
@dalton1: Igaz, google képek nagytestvér alapján Monica Belucci. De a házi közvéleménykutatás alapján mindenkinek először Sophie Marceau jut eszébe a képről (az első). (a kép www.deadlantern.com -on érhető el)
Szomjas Gödény · http://szomjasgodeny.hu/ 2010.10.27. 23:05:40
@ambrusqkac: Néznéd vissza Kostolómestert :)
@drumlin: Szerintem is nagyszerű írás, én is élveztem! Örömteli meglepetés a múltkori juhtúrós-hagymás-szalonnás hasonlat után, amivel nem tudtam mit kezdeni.
@BZoltan: Van összefüggés, akov igazából a félédeseket szereti :)
BZoltan · 2010.10.26. 14:16:19
@akov: cserébe az nem is száraz
@dalton1: Az, hogy valójában egyik sem száraz. Mindkettő nedves, kipróbáltam.
dalton1: Mi az igazság?
@drumlin: Szerintem is nagyszerű írás, én is élveztem! Örömteli meglepetés a múltkori juhtúrós-hagymás-szalonnás hasonlat után, amivel nem tudtam mit kezdeni.
@BZoltan: Van összefüggés, akov igazából a félédeseket szereti :)
BZoltan · 2010.10.26. 14:16:19
@akov: cserébe az nem is száraz
@dalton1: Az, hogy valójában egyik sem száraz. Mindkettő nedves, kipróbáltam.
dalton1: Mi az igazság?
esoember 2010.10.27. 23:43:39
Tecccik ez a "milyen nő van a képen" mizéria. Valóban lehetne Sophie, meg Keira is, de aki csak egy Monica Belucci filmet látott is életében, azonnal megmondhatja a gyönyörű ajkairól hogy Ő az.
Mr Chablis 2010.10.28. 21:00:11
Miért a fejét nézitek? Perverzek-e vagytok?
Cserszegi Óvszeres 2010.10.29. 13:36:03
Szerintem a somlói karakter az teljesen más, meg a badacsonyi is. A vulkanikus az meg hogy jön ide?
Derékhegy · http://www.derekhegy.hu 2010.11.01. 08:06:34
@ambrusqkac: Pedig éppen vannak vulkanikus elemek Zalában, csak nem egészen ott lent délen.
Utolsó kommentek