Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Somlói Apátsági Pince Hárslevelű 2009

2011.03.10. 06:00 - alföldi merlot

Én gyanakodva méregetem a magyar bor-sovinisztákat, de tény, hogy ilyen bort külföldön még nem ittam (persze külföldön nem is tudok ilyen mélyre meríteni). Van benne valami olyan bátorság, kompromisszummentes „magamnakcsinálom” mentalitás, mint a konyhaasztalon készülő erősítőkben, vagy a garázsban féléleten át tuningolt autókban. De míg ez utóbbiak esetében ezerből egy remekmű születik, a Somlói Apátsági Pincénél most egy egész évjárat tündököl (pedig kínok között született). A változtatás jogát fenntartom, de egyelőre a Hárslevelű az, ami a leginkább elkápráztat: kerek szemmel bámulom, mint hétévesen az első bettámat, amint kifeszített úszókkal a tükörnek ront. 

Az illattal nem lehet betelni: intenzív, vonzó és egzotikus. A fehérborokhoz az ember óhatatlanul fehérboros illatokat társít, mindenkinek megvan a maga könnyen előhívható aromakereke, de ez kifog rajtunk. Eleinte a szokványosabb egresben, aztán a szokatlanabb rebarbarában véltük megtalálni az igazságot, de valójában élénk és friss fekete ribizli illatot áraszt (nem a cabernet sauvignonokban sztenderd cassis likőrt, hanem az érett gyümölcsét). Szerintem ez az illat mindenkit ámulatba ejt, aztán lesz akit zavarba is (extrém módon primér), engem viszont a hurik közé katapultált. (Egy Anne Sophie Pic kaliberű séf biztosan ihletet kapna tőle.) Kóstolva elképesztően sima felszínű, selymes és tiszta. Gömbölyű, mint egy DOP olívaolajcsepp. Gyönyörű, érett, a testbe tökéletesen integrált savak. A kortyban az illathoz hasonló intenzitással érvényesülnek az ízek: döntően aszalt sárgabarack. A 26 gramm cukrot játszi könnyedséggel viseli, érzet alapján a félszáraz felső határára tenném. A lecsengés legvégén én érezni véltem egy zavaró jegyet, ami a „megmuslicásodott” borra emlékeztet, de sem a feleségem, sem az a két tokaji borász barátom, akivel együtt kóstoltam, ezt nem érezték.
Konzervatív 8 pont és best buy (2500 Ft).

A 2008-as borok vaskos, markos és meglehetősen oxidatív stílusa után a 2009-esek nagyságrendekkel precízebbek és elegánsabbak lettek. Lehet, hogy lesz aki majd hiányolja azt a kalapácsütésszerű erőt, amivel a 08-as borok lesújtanak, de szerintem nem kell megfeszülni, hogy ezt a tisztaságot és szépséget előrelépésként értékeljük (tanulságos végigböngészni az analitikai adatokat a pince honlapján). Én mindenesetre megvettem magamnak azt a kiskartont, amivel toszkán nyaralásunkon fogom a hálámat kifejezni a bennünket vendéglátó borászoknak: a fele SAP olaszrizling, a másik fele SAP hárslevelű. (A furmintot és a juhfarkot még csak bemutatón kóstoltam, az előbbi elegáns és kiegyensúlyozott, az utóbbi a hárshoz hasonlóan sziporkázó és félédes.)

 

Címkék: somló hárslevelű 2009 somlói apátsági pince

23 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr202723754

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

betegfiu 2011.03.10. 17:47:24

Volt szerencsém Somlón, Molnár Levente pincéjében másik évjáratú Hárslevelűhöz,és bátran mondhatom ,lenyűgöző volt!

Mr Chablis 2011.03.10. 18:36:32

Nálunk a Mezzo étteremben nyitás óta a borlapon van a SAP Hárs, a többi meg csak azért nem, mert nem nagyon jutok hozzá.
Az ínyencebb vendégek nagyon szeretik, főleg, hogy poharaztatjuk is.
Nekem személy szerint Zoli felnyitotta a szemem Somlóra, amiért nagyon hálás vagyok.

zoli 2011.03.11. 09:12:28

Valóban tanulságos végigböngészni az analitikai adatokat a pince honlapján, ugyanis biztosan nem stimmelnek a számok.
Először is a Brix számot fokkal jelöljük nem g/l-el. Az átváltás magyar mustfokra cirka 1,175-ös osztással oldható meg, ami a belinkelt tétel esetében közel 34-es mustfok, itt bukik a matek, gondoltam 29,6 akar lenni valójában, de utána megnéztem a többi bort és ott is akadnak furcsa értékek.
Sztem érdemes venni egy hitelesített fokolót is, az egyszerű refraktók nem túl pontosak, bár ezen esetek a hibahatáron messze túlmutatanak...

janigod 2011.03.11. 09:28:21

Van a pincében egy 08-as meg egy 09-es hárs, de eddig valamiért nem került nyúltam hozzá.
Most viszont nem hiszem el ezt a 8 pontot, utána kell járni :-)

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2011.03.11. 10:30:55

@zoli: szerintem ez a cukormentes extr. akar lenni, a brix valóban nem értelmes itt...

zoli 2011.03.11. 10:52:08

@ringsider: igazad lehet, a mustfok megadása az alkohol és a maradékcukor mellett amúgy is fölösleges.
Ezesetben tényleg beszédes a hárs két évjárata közti különbség, a 2008-as sava, c.m. extraktja tipikusan töppedtes tétel adata, a 2009-esé már sokkal inkább egészséges szőlőt feltételez.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.11. 13:59:27

@zoli: Valóban cukormentes extraktot fed a brix. Az analitikai adatokat a laboreredményekből szoktam a weboldalra felvinni. A szüreti mustfokot pedig mindig az áztatás után mérjük fokolóval. Ha bármi olyan számot találsz ami szerinted nem stimmel kérlek szólj. Én magam is nagyon szigorú vagyok az analitikai adatokkal kapcsolatos hitelesség és pontosság tekintetében.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.11. 14:02:33

@zoli: Mindkét évben egészséges volt a feldolgozott szőlő. Én sem a töppedtséget sem pedig a botritiszt nem tartom "betegségnek". De megértem, hogy ezt sokan máshogy gondolják :) Ezért csinálnak sokan más stílusú bort.

zoli 2011.03.11. 16:20:10

Csakhogy a Brix az mást jelent, sztem cseréld le.
Az egészséges ebben a kontextusban a nem töppedt/rohadt/botritiszes szőlőt jelenti, tudsz jobb szót rá?

zoli 2011.03.11. 16:22:29

@BZoltan: Azért gondoltam először, hogy refraktót használsz, mert annak szokott brixes/babós/oechslés beosztása lenni.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.11. 16:48:06

@zoli: A brix szót le fogom cserélni. Véletlenül maradt így.

Az egészséges mint kifejezés jó, csak szerintem a töppedt és botritiszes szőlő még egészséges. Ugyanis ezek jó bor készítésre alkalmasak. A rothadt szőlő erre nem alkalmas, ezért azt én sem hívnám egészségesnek.

ringsider · http://fussatokbolondok.blog.hu 2011.03.11. 20:10:59

@BZoltan: persze hogy jó...körbe kell irni, érett, de nem túlérett, botritis mentes szemek...:-D

janigod 2011.03.11. 21:06:48

@janigod: Nem tudok írni :-)
@zoli: @ringsider: @BZoltan: Nekem beugrott, hogy az extrakt lesz, bár nem a neve, hanem az értéke miatt...

2011.03.12. 10:04:37

a bor nálam inkább 6-7 pont, viszont én is vettem belőle 4 palackkal.. ;-)

Holland Lovas 2011.03.14. 20:25:29

Érdekelne az itteniek véleménye arról, hogy érdemes-e hosszabb ideig tárolni a SAP 2009-es hársot és olaszt. Javulna-e jelentősen vagy felesleges.?

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.15. 20:11:16

@Holland Lovas: Én nem tárolnám, hanem meginnám. Ha van jó pincéd és több palackod ezekből a borokból akkor persze játékból eltehetsz néhány palackot.

Szerintem ezek a borok így a mostani állapotukban a legjobbak és kis szerencsével néhány évig megőrzik a jelenlegi erényeiket.

Gabin 2011.07.25. 17:53:29

@BZoltan: A hétvégén nagyobb társasággal kóstoltuk és bár szinte mindenkinek nagyon tetszett, egyesek túl édesnek találták, szerintem nem is alaptalanul. Most utánanéztem és látom, hogy 26 g az már félédes kategória - ezt szándékosan nem tüntettétek fel a palackon? Én úgy tudtam, muszáj ráírni a besorolást, ez mégsem így van? Én mindenesetre örülök, hogy van még két palackom, de ezután egy kicsit hátrébb fogom tenni a kóstolósorban.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.07.25. 19:17:54

@Gabin: Igen, a 26g/l az valóban félédes kategória. Az, hogy ez kinek sok és kinek pont elegendő szerintem erősen ízlés vagy hangulat kérdése. Nyilván egy borsorban érdemes a szárazabb borok után kóstolni egy ilyen félédes bort.

A címkézésre vonatkozó szabályok szerint a 2009-es évjárattól a borok cukortartalmát nem kötelező feltüntetni a címkén. Ezzel egyébként immáron követjük a többi európai bortermelő ország jól bevált és megszokott gyakorlatát.

Ez a száraz-félszáraz-félédes-édes kategorizálás alapvetően annak az időszaknak az öröksége volt amikor még a minőséget a bor cukortartalmával kötötték össze. Ez a régi rendszer amúgy is zavaros volt, mert a száraz kategória korántsem jelentett "cukormentességet". Sőt egy bor 7g/l maradékcukorral lehetett félszáraz, de 9g/l-rel is lehetett száraz.

Sokat gondolkodtam, hogy az új szabályzás nyújtotta szabadsággal éljek-e és ha igen akkor hogyan. Ugyanis nem szerettem a régi rendszert. Sok az előítélet a maradékcukorral kapcsolatban. Ennek elsősorban az az oka, hogy a törvény semmilyen lehetőséget nem adott (most sem ad) számunkra a természetes maradékcukorral bíró és a mustsűrítménnyel édesített borok közötti differenciálásra.

Vagyis örültem annak, hogy nem kell a szerény minőségű, rendszerint olcsó és nagy mennyiségben gyártott édesített borok terhét a természetes maradékcukorral bíró borainknak viselni.

Ugyanakkor tudtam, hogy ha nem írom rá a palackra a cukortartalmat akkor hozzád hasonlóan sokan meg fognak lepődni. De bíztam abban, hogy van annyi értéke ennek a bornak, hogy ezen meglepetést kompenzálni tudja.

De bevallom, mindenképpen volt egy olyan célom is, hogy a fogyasztók ne laboranalitikát igyanak. A sav és szárazanyagtartalmat sem írjuk rá a palackra, meg még egy tucat más - amúgy fontos, sőt a cukornál fontosabb - paramétert sem. Akit persze érdekel az megtalálja a weboldalunkon az összes lényeges információt, ahogy az összes kereskedőnk pontosan tudja, hogy mik a boraink analitikai paraméterei.

Gabin 2011.07.27. 17:10:37

@BZoltan: Köszönöm az alapos választ. Remélem, érezted az előző írásomon is, hogy nem kritikaként írtam, inkább a kóstolóból fakadó rácsodálkozásból. A bor nagyon jó és ezek után én is jobban fogom tudni, hova pozícionáljam a jövőben.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.07.27. 17:21:15

@Gabin: igen, éreztem, hogy inkább a meglepetésednek adtál hangot. Köszönjük az elismerést :)
süti beállítások módosítása