Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Valódi borok

2011.03.16. 06:00 - alföldi merlot

2004-ben négy a szőlőjét organikusan művelő kisborászat elhatározta, hogy kilép a borbemutatók világából, ahol a stand dekorativitása és a csomagolás fontosabb, mint a bor minősége. A Viniveri Csoport - az "anarchista természethívők" - ma már 18 rendes taggal rendelkezik, és a "Vino Secondo Natura" mottó jegyében próbálják feleleveníteni a múlt borkészítési gyakorlatát, miközben elvetnek minden készen kapott megoldást. Én tavaly nyáron hallottam először erről a szervezetről, amikor a Cascina delle Rose birtokon kezembe nyomták a csoport kiáltványát. A dokumentumban fölvázolt elvekről itthon is sokat vitázunk, és talán azoknak, akik hasonló szellemben dolgoznak erőt adhat, hogy törekvéseikkel nincsenek egyedül. A szabályzatok ellen lázadóknak nyilván nem volt egyszerű feladat saját szabályzatot alkotni, és nem is különösebben törték magukat, hogy definíciókat adjanak. Az irányultság, a törekvések azonban így is világosak, és mivel a bizalom ebben a körben meghatározó kategória (lásd az interjút Giuseppe Rinaldival), a tagfelvétel módszere ötletesen szab gátat annak, hogy divatkövető társutasok vegyék át a hatalmat.

A Viniveri Csoport szabályzata

Mi itt most nem a bio és a nem-bio gazdálkodás elveivel akarunk foglalkozni, egyszerűen azt szeretnénk leírni, hogy milyen lépések teszik lehetővé, hogy a bor egyénisége sértetlenül jusson érvényre, hogy elvetve a gyorsítás és stabilizálás eszközeit helyreállítsuk az emberi cselekvés és a természet körforgásának egyensúlyát. Röviden összefoglalva ez az, amiért a Viniveri Csoport dolgozik. Ennek szellemében a következőket tűztük ki célul:
- összegyűjteni azokat a borászokat, akik a fenti irányelvekkel összhangban dolgoznak
- ösztönözni a borászok közötti párbeszédet és tapasztalatcserét
- kitapasztalni az emberi beavatkozás és a természet legjobb egyensúlyát a borkészítés folyamatában
- népszerűsíteni a Viniveri elveit és azon borászok munkáját, akik ennek szellemében tevékenykednek.
 
1) Általános elvek
A Viniveri minden tagjának, illetve azoknak, akik társulni szeretnének követniük kell az alábbi szabályokat a borkészítés teljes folyamatában, a szőlőben és a pincében egyaránt. 

2) A szőlőben
a) nem alkalmazunk gyomirtót;
b) nem alkalmazunk műtrágyát;
c) nem termesztünk génmódosított szőlőt;
d) az oltványok csak a már meglévő tőkékről vett vesszőkből készülnek;
e) őshonos fajtákat művelünk;
f) a szőlőbetegségek kezelésére kizárólag a bioművelésben engedélyezett szereket alkalmazunk;
g) a szőlőt kézzel szüreteljük.

3) A pincében
a) az erjesztésnél csakis a szőlőben vagy a pincében tenyésző természetes élesztőt alkalmazunk;
b) semmilyen tápsót, vitamint, enzimet, baktériumot vagy bármi egyéb terméket nem adunk hozzá a borhoz;
c) a mustsűrítés vagy a kényszertöppesztés módszere nem megengedett;
d) az appassimento folyamatnak (szalmabor) természetesen kell végbemennie, nem lehet siettetni;
e) nem szabad a must vagy a bor természetes fejlődését manipulálni, a folyamatot fölgyorsítani vagy lelassítani;
f) nem szabad az erjedés hőmérsékletét szabályozni;
g) nem szabad olyan derítést és szűrést alkalmazni, ami megváltoztatná a borok természetes egyensúlyát;
h) a kéndioxid szint nem haladhatja meg a 80mg/litert száraz borok esetében, édes boroknál a 100mg/litert.

4) A csatlakozás módja
a) a Viniveri Csoporthoz csatlakozni kívánó borászoknak két tag ajánlását kell megszerezniük, és két éven át vendégként kell a csoport tevékenységében részt venniük;
b) a borásznak alá kell írnia egy dokumentumot, amelyben arról nyilatkozik, hogy a csoport szabályzatának előírásait mindig betartja. Ez egy jogilag kötelező érvényű dokumentum; 
c) a Viniveri Csoport vezetősége bármikor ellenőrizheti és analizálhatja a tagok által készített borok mintáit.  

[A ferdítás két angol változat, valamint az olasz eredeti felhasználásával készült, amelyek jelentősen eltérnek egymástól, így ez a magyar változat legfeljebb önkényes átlagolásnak tekinthető.]

Akit az iható eredmény is érdekel, az tanulmányozza a 2011-es VinoVinoVino résztvevőinek listáját.

Címkék: kiáltvány bio szabályzat organikus viniveri

48 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr382743269

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

palack 2011.03.16. 09:37:04

Ljubljanában én is belebotlottam egy-két tagjukba. Emlékezetes találkozás volt:

alkoholista.blog.hu/2010/12/03/bor_foci_ljubljana

kékfrakkos 2011.03.16. 09:48:18

Nagyjabol a leirt szabalyok szerint keszitett szuretlen feherborokkal eddig az volt a tapasztalatom, hogy sokszor kellemetlen aromak mogul kell kihalaszni az erdekes, egyebkent legtobbszor komplex kellemesebb osszetevoket. Igy vegeredmenyben nem is tudom mit gondoljak ezekrol a borokrol. Egyezo vagy mas velemenyek?
Egyebkent az olaszhoz hasonlo csoportosulas mukodik Csehorszagban, Autentiste neven. Ajanlani tudom. Ez a webshop (az egyik borasze) forgalmazza oket: veltlin.cz

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.03.16. 10:11:14

@peti_cz: szerintem érdekes, és van alapja annak, amit mondasz, én is futottam már bele idősen kellemetlen aromákkal rendelkező szűretlen fehérborba! De pl. Takács Lajos hasonló módon készült boraira talán épp ennek ellenkezője igaz!

Sárfehér 2011.03.16. 10:55:52

Itt a link az eredeti olasz szöveghez:

www.viniveri.net/la-regola

Kis helyreigazítások, kiegészítések:

2.d: Az új telepítéseknél csak tömegszelekcióból származó növényeket szabad használni.

2.f: A szintetikus, felszívódó és szisztematikus szerek ki vannak zárva.

3.g: Nem szabad semmi olyan derítést vagy szűrést használni, ami megváltoztatná a borok biológiai vagy természetes egyensúlyát. (Van különbség az "ami" és a "mert" között.:) Ha jól értem, ez azt jelenti, hogy a tojásfehérje a réz kicsapására vagy a vizahólyag azért használható.

alföldimerlot 2011.03.16. 13:10:23

@Sárfehér: Köszönöm az észrevételeket. Ami az általad említett utolsó pontot illeti, jó volna tudni, hogy mire gondolnak pontosan. Az angolban egyértelmű a 'mert': "no clarification or filtration of the wine because it alters the natural balance of the wine". www.viniveri.net/eng/the-regula

Daeril 2011.03.16. 13:20:07

Kérdésem: Ha egy 50 hl-es erjesztő helyett 50 1 hl-es erjesztőt használok, akkor az nem minősül erjedési hőmérséklet szabályozásnak?

Általánosságban hol ér véget az ember és kezdődik a bor egyénisége?

Teszemazt fehérbor esetében egészfürtös préselés helyett 12-napig áztatom a ledarált szőlőt. Melyik módszer hozza ki a bor egyéniségét? Ezt a fajta dönti el?

2011.03.16. 14:04:34

Hát érdekesek ezek a "bioborok", ha szabad ezt a nevet használnom. Kóstolta már valaki a társulatban szereplő borokat? A hazai méregellenző borászokhoz képest milyenek?

Sárfehér 2011.03.16. 14:22:39

@alföldimerlot: Az olaszban egyértelmű az "ami", ettől függetlenül valóban nem teljesen egyértelmű. Esetleg meg lehetne tőlük kérdezni.. :)

kunzoo 2011.03.16. 14:26:52

Szerintem lesznek viták hogy hol a határa a beavatkozásoknak. A hőmérséklet szabályozása miért tiltott? Ki milyen pincét vesz abból induljon ki?

Őshonos fajták: Tilos akkor pl. Cserszegi fűszeres, Zenit stb...

A most "Őshonos" fajtáinkat is kinemesítették egyszer!

Mi lenne az Olaszrizlinggel?

Sárfehér 2011.03.16. 14:46:01

@kunzoo: Ha jól értem, a helyben szelektált új fajtáktól nem zárkóznak el.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.03.17. 09:34:02

@Sárfehér: szerintem a tojásfehérjés derítés a csersav-zselatinos derítéshez hasonlóan működik (főleg héjon erjesztett, áztatott borok esetén, fahordós érlelésnél, ahol a csersav már a borban van), nem a réz kicsapatására használják elsősorban, hanem minden borban lebegő minden részecskét kiülepít, és rézionok IS kapcsolódHATnak a pelyhekhez.

A rezet és más nehézfémeket a sérgavérlúgsóval szokták kideríteni, ami önmagában annyira mérgező, hogy csak többdanos borvegyészek nyúlhatnak hozzá.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.17. 09:57:44

Érdekes az önkorlátozásnak ez a módja. Nem lenne rossz, ha minden termelő nyíltan vállalná az általa használt szőlészeti és borászati technológiát, függetlenül attól, hogy a vegyipari csúcstechnikától az ókori puritanizmus között húzód palettán hol is helyezkedik el.

Ez a szabályzat szerintem egész korrekt. Egyedül a derítés és a szűrés elvetését nem értem, illetve nem értek egyet vele.

A bor mikrobiológiai, fizikai és kémiai stabilitása minden termelőnek célja. Persze, ha valaki csak a pincéjében itatja el a borát annak más szintű stabilitásra van szüksége mint annak aki a hatósági ellenőrzéseknek, utaztatásnak, raktározásnak kitett borokat termel.

Annak aki a pincétől árul a rajongóinak minden hatósági engedély nélkül bort más elvárása lehet mint annak aki például éttermeknek ad el bort. Az előbbi esetébe a rajongó lehet, hogy tolerálja a problémás bort, az utóbbi esetben viszont még a legkisebb hiba is botrányos lehet.

Mindenki tudja, hogy a szűretlen borban több szárazanyagtartalom marad mint a szűrtben. Ez nem kérdés. Viszont az értékes (plusz ízt, aromát adó) tartalom mellett bizony olyan dolgok is maradhatnak a borban amik azt instabillá tehetik.

A stabil de szűretlen/derítetlen bor nem ufó, de vannak komoly feltételei. A pincének stabilan hűvösnek kell lennie és a bort sokáig kell ülepítenie.

Régen jobb pincéket építettek és a borokat is tovább pihentették.

Viszont manapság ritkán merül fel bárkiben is az amit az eleink még pontosan tudtak, hogy például forgalmasabb utak mellé nem jó pincét építeni, mert a forgalom okozta rezonancia zavarja a borok természetes stabilizálódását. Manapság pedig csak nagyon-nagyon kevés olyan pince van ami mellett nem járnak traktorral és aminek a sokszáz méteres körzetében nincsenek vasúti s sínek vagy forgalmas utak.

Arról nem is beszélve, hogy az elmúlt bő évszázad során a környezetünk annyival szennyezettebb lett, hogy ennek nyoma van a borban is. Riasztó, de bizony annyira terheltek a legszebb borvidékeink is, hogy szerintem olyan stabil borokat készíteni mint 150-200 éve lehetett manapság már nem lehet.

alföldimerlot 2011.03.17. 10:17:56

@Sárfehér: @BZoltan: Megpróbálom kideríteni, hogy a szűrés és derítés valóban teljesen elvetendő-e. Érzésem szerint a válasz: nem. Inkább arról lehet szó, hogy érzéssel kell alkalmazni, legalábbis a társult tagok borait ismerve, ez tűnik a reális hozzáállásnak.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.17. 10:46:41

@alföldimerlot: Köszi. Engem tényleg érdekelne, hogy a jó taljánok a szűrésben/derítésben milyen konkrét problémát látnak.
Pipacsvirágos szép hazánkban azért ritkán kerül az igazság minden bugyra kifejtésre.

Vagyis, ha egy termelő "szűretlen" bort árul pincétől annak gyakran (nem mindig és nagy tisztelet a kivételnek) az az oka, hogy olyan kis mennyiségről van szó amit nem akar az obiztatás költséges eljárásának és a gépi töltés nagy bornyelő buktájának kitenni.

Gyanítom, hogy az organikus termelői szemléletű olaszoknál nem ez a fő motiváció.

Sárfehér 2011.03.17. 11:07:26

@alföldimerlot: Tegnap küldtem egy emilt a honlapon megadott címre, remélem, válaszolnak.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2011.03.17. 11:09:06

@BZoltan: szerintem nekik a kolloidtartalom jelentős csökkenése okoz problémát, ami döntően befolyásolja a bor ízét.

zoli 2011.03.17. 11:12:14

Az olasz verzió szerint kizárólag a bor egyensúlyát megváltoztató szűrés és derítés a nemkívánatos. Elég suta egy megfogalmazás, egyrészt, mert a kíméletesebbnek tartott derítési technológiák ugyanúgy változtatnak a bor milyenségén. Illetve a természetes egyensúly, mint olyan amúgy elég nehezen értelmezhető, megfogható terminus technicus.
Nekem egyébként a 3e és f pontokkal is akadnak problémáim. A h pont precízebb fordítása így szólna: a bor összes kénessav tartalma nem haladhatja meg...

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.17. 11:27:48

@zoli: Abban nagyon igazad van, hogy a természetes egyensúly fogalma nehezen, ha egyáltalán értelmezhető fogalom. Ha a sav-cukor-alkohol-extrakt analitikai egyensúlyát nézzük akkor világosabb a kép, de a legtöbb jegyzetelő kóstoló nem ezt érti egyensúly alatt, hanem egy érzékszervi benyomás vetületét. Ami megfoghatatlan.

Az nagyon érdekelne, hogy milyen problémákat látsz a 3. (e)-(f) pontokkal.

Én az (f) pontot zseniálisnak tartom, ugyanis az védi a jó pince és a jó borvidék hozzáadott értékét. Amikor elkezdjük kiküszöbölni a trehány pince és a kevésbé előnyös termőhely okozta problémákat akkor egyértelműen távolodunk a bor természetességétől, ami ugye alapvető célja sokaknak.

Az (e) pont pedig ugyancsak a bor természetességét védi. Minden olyan technika ami gyorsítja/lassítja a természetes folyamatokat bizony költséghatékonyságot és piaci szempontokat szolgál, nem pedig termőhelyhűséget és természetességet.

A reakció az ilyen felvetésekre rendszerint az, hogy deháthogyígy nem lehet nagy volumenben konzisztens minőséget csinálni. Tényleg? Nem, lehet, hogy akkor nem is kell? Miért a termőhelyet hamisítjuk, miért a természetet erőszakoljuk meg és miért a borvidékek embereit nyomorítjuk meg közvetve vagy közvetlenül pusztán azért, hogy a nagy-vállaltok mennyiségi igényeit és a piaci érdekeit kiszolgáljuk.

Keveset beszélünk róla, de a borvidékeknek jobb lenne ha nem kevés hiperhatékony, nagy volumenben egyenbort termelő vállalatok lennének, hanem sok-sok kisebb volument, de természetes módszerekkel termelő pincészet. A foglalkoztatás, minőség, diverzitás, környezet... vagyis minden jelentős szempontból ez lenne a jobb. Miért kellene nagy cégek pénzügyi érdekeit kiszolgálva minderről lemondani?

zoli 2011.03.17. 12:13:23

@BZoltan:
az e pont megintcsak nem túl egzakt.
A természetes fejlődésbe beletartozik-e például egy esetlegesen nemkívánatos spontán almasavbomlás megállítása kénnel?
f pont - nagy tömegben alacsonyabb hőmérsékletű pincében is túlmelegedhet a forrásban lévő bor, sok értékes aromaanyag megy pocsékba/alakul át. Szerintem miképpen a szőlőben, ugyanúgy a pincében is a lehető legideálisabb körülmények biztosítása az elsődleges szempont. Ráadásul ez egyáltalán nem újkeletű és természetellenes dolog. Érdemes megnézni mondjuk a györkönyi pincéket, hagyományosan zárható rácsajtó van rajtuk, így állandóan nyitva hagyhatták az épületet, ideálisabb hőmérsékletet biztosítva a présházba fejtett mustban/borban végbemenő folyamatokhoz.

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.03.17. 12:30:06

@RAMBO: Annak a sárgavérlúgsónak azért fuss neki mégegyszer :))

Tóth Ferenc · http://www.veltelini.eoldal.hu/ 2011.03.17. 13:21:53

@RAMBO: össze se tudom számolni, hányszor használtam.
Mondom, hogy fuss neki még1x :)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.17. 14:18:34

@zoli: Szerintem a természetes borkészítésbe nem fér bele semmilyen természetes folyamat kénnel való befékezése.

Az hőmérséklet-kontrollált erjesztéssel kapcsolatban azért nekem vannak fenntartásaim. Leginkább azért, mert túl sokszor hallottam már, hogy csak azért avatkozunk be egy természetes folyamatba, hogy jobb legyen a bor minősége. A baj csak az, hogy az esetek nagy részében ez kamu. Szerintem az aroma-gazdag jó borok készítésénél az esetek masszívan túlnyomó többségében nem az a szűk keresztmetszet, hogy egy jó pincében, jó hordóban a jó alapanyag felmelegszik. Sajnos sokkal jellemzőbb, hogy egy nem túl előnyös pincében, nem igazán jó hordókban a gyengécske alapanyagból próbálják a legtöbbet kihozni.

zoli 2011.03.17. 17:30:27

@BZoltan: nekem viszont belefér. Adott pl. egy még kicsit pötyögő tétel, ami barnatörésnek indul, akkor is előkerülhet a kén.

Nem kell mindig a borgyárosok sötét trükközéseit vizionálni, a hűtésnek megannyi házi is praktikája van, számomra teljesen elfogadható.
Nagy tétel meg nagy hőt termel.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.17. 18:23:36

@zoli: Kinek, mi fér bele. Nincs ezzel semmi baj.

Szerintem kettőnk közül te vagy a képzettebb, gyakorlottabb az ilyen szakmai kérdésekben, de szerintem ha egy bor barnatörésnek indult akkor abból már minőségi holmi nem lesz.

Azokkal a házi praktikákkal amikre te utalsz semmi bajom nincsen.

Viszont azzal igenis van bajom, hogy sok esetben nem kis aranyos praktikákról van szó és nem a kompromisszummentes csúcsminőség hifizéséről, hanem bizony az időre adott mennyiségű és adott stílusú bor legyártásának kényszere által hozott technológiai kompromisszumokról, vagy a szőlészeti-borászati kubatúra hiányosságainak utólagos kiköszörüléséről.

Szóval én a hűtött, irányított erjesztéssel úgy vagyok, hogy majd ha a technológia ezen része lesz a minőségi csúcs elérésében a szűk keresztmetszet akkor majd előveszem ezt a kérdést. De szerintem abban egyetértünk, hogy a magyar bortermelők 99.99%-nál nem ez a szűk keresztmetszet.

lackó 2011.03.17. 18:30:15

@BZoltan: @zoli: nem vagyok borász, de életemben nem gondoltam még trükközésnek a kontrollált-erjesztést...ha így van, akkor viszont az általam tisztelt és szeretett, természetes borászok jó részére gyanúsan kellene nézni? A délebbi Zolinak adnék igazat ;)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.17. 18:45:13

@lackó: Hogy kinek mi számít elfogadható technológiának azt döntse el mindenki saját maga és ameddig ezen technológiát felelősen alkalmazza addig senkinek rossz szava nem lehet. A saját módszereit mindenki maga választja meg és ítélkezni senki ember fia ne ítélkezzen emiatt rajta.

Én legalábbis ezt vallom.

Az irányított erjesztés a legtöbb esetben ülepített, szűrt must fajélesztővel beoltott, tápsóval megsegített és mesterségesen hűtött erjesztését jelenti.
Ha jól értem akkor ez a Viniveri csoport tagjai számára nem elfogadott módszer, amit én nagyon meg tudok érteni. Én is folyamatosan keresem azon magyar termelőket akik hasonló szemlélettel dolgoznak.

Ez a szemlélet nem jelent szükségszerűen magasabb minőséget, sem pedig semmilyen felsőbbséget. Egyszerűen mindenki szereti tudni, hogy nincsen egyedül az elképzeléseivel.

lackó 2011.03.17. 19:25:03

@BZoltan: természetesen én is a természetesség híve vagyok, önmagáról a hűtött erjesztésről beszéltem csupán, amit nem tartok ördögtől valónak, hiszen tudjuk, nem újdonság, a kvevriket nem véletlenül használták :).

lackó 2011.03.17. 19:26:28

@lackó: kvevri=a Grúziában használatos agyagkorsók, bocs.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.17. 19:39:44

@lackó: A kvevrik használata szerintem teljesen természetes dolog. Ahogy a jó klímájuk pincék és a megfelelő hordók használata is az.

Mondom :) mihelyst azt látom, hogy a magyar bor minőségének javulása előtt már csak a forrás közben való csekályke hőmérsékletemelkedés az egyetlen akadály azonnal felülvizsgálom a jelenlegi elképzelésemet. De szerintem mindannyian tudjuk, hogy ez nem holnap lesz.

Sárfehér 2011.03.17. 20:03:54

No, akkor én hazamegyek, és iszom egy kis csipkepálinkát "secondo natura". :)

kunzoo 2011.03.19. 09:40:08

@BZoltan:

Szervusz! Nem éppen csekélyke mértékű tud ám lenni az a bizonyos hőmérséklet emelkedés. Korai fajtáknál könnyen becsúszhat egy augusztusi szüret, és ha a pince felmelegszik akkor nem igazán van más lehetőség, vagy vállalod hogy 30 fok fölé emelkedik a must.

A technológia igényeket elégít ki, amit a fogyasztó elvár. Viccből, öncélú kivagyiságból nem épít senki sokmilliós hűtőrendszert.

Könnyen kidobhatják a digók az ablakon a bort, náluk a területalapú támogatás több mint itt. Abból megél adómentesen, a borászat ha kijön nullára, neki jó. nem kell a gazdaságossági szempontokat figyelembe vennie annyira mint itt.

Nem szabad ugyanazzal a mércével mérni az új EU tagok és a régiek mezőgazdaságát. Iszonyúan torzítja a versenyt a támogatások eltérő mértéke.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.19. 12:02:19

@kunzoo: Az a gazda aki korai és kései fajtákat is nevel az vállalja az ezen döntéséből fakadó kompromisszumokat (például legyen két pincéje). Én azon az elven vagyok, hogy amit nem lehet természetesen megoldani azt nem is biztos, hogy erőltetni kell.

Abban igazad van, hogy a technológia igényeket elégít ki, amit a fogyasztó elvár. Csak ugye nem biztos, hogy a borvidék környezetének és lakóinak hosszú távon előnyös mindaz a kompromisszum ami a fogyasztók tökéletes kiszolgálásával jár. Bizonyos kérdésekben kell tudni nemet mondani a rövid távú anyagi előnyökre és a fogyasztói igényekre.

Lehet egyenként cincálgatni ezeket a pontokat és lehet keresgélni a magyarázatokat, meg kifogásokat. Lehet azt mondani, hogy de hát mit árt a hűtött erjesztés vagy éppen bármi más. Lehet. A lényegen mindez mit sem változtat, a természetes borkészítés minden esetben kevésbé terheli a környezetet, jobb hatással van a borvidék foglalkoztatására és az esetek túlnyomó többségében egyedibb borokat eredményez. Ami a hátránya az az, hogy midnezt nem feltétlenül olcsón, nem feltétlenül nagy mennyiségben és nem évről évre azonos ízzel, illattal és minőségben teszi. Korunk fogyasztói társadalmának és a globalizált piacok számára ezek viszont érinthetetlen szentségek. Mindenből legyen sok, olcsó és évről évre egyforma. Hát a fene tudja, nekem ettől borsózik a hátam és úgy tapasztalom, hogy évről évre ezzel egyre többen vagyunk.

kunzoo 2011.03.19. 13:16:32

@BZoltan:

Értem az álláspontodat, bár én az ilyen "bio" szőlő és borkészítésnél mindig elgondolkodom hogy mi benne a valódi bio és mi nem az.

Például most szeretik természetesnek feltüntetni a növényvédelmet. De hát használnak rezet is! A bordóilé nem oly régi találmány ám! "Úgy csinálják mint öregapáink!" Öregapáink szívbaj nélkül rezeztek minden mennyiségben, (nehézfémterhelés) Szénkéneget használtak talajfertőtlenítésre és sok csávázószer higanytartalmú volt. Az idő megszépíti a visszaemlékezést és ezek valahogy kiesnek a köztudatból. Tehát hogy mi természetes és mi nem, ez igazából ízlés kérdése nem objektív dolog. Marketing elsősorban. Rendben is van ez egyébként csak valahogy mindig érzem ezt a "Mi, biósok meg Ti, mocskos szemét természetromboló disznók" felhangot.

kunzoo 2011.03.19. 13:21:38

@BZoltan:

Még egy gondolat: Sokan vallják magukat a természetes folyamatok feltétlen hívének. Utána kóstol egy pl. 2009-es bort és e szavak hagyják el a száját: "Jó, jó, de kicsit lágy a bor, az a baja."

....Érted ugye:)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.19. 13:55:12

@kunzoo: Én nem a bio-ról beszélek, sőt az eleink növényvédelmét és technológiáját sem fényeztem. A felhangot amit érzel tőlem nem hallhattad.

A utolsó gondolatodat pedig sajnos nem értem.

kunzoo 2011.03.19. 22:27:58

@BZoltan:

Természetesen nem tőled hallottam! Sajnos vannak vaskalaposak is, akik azt hiszik hogy annyi a szakma hogy a plébános megáldja a vesszőt, muskátli virít a présházon, Manci néne mosolyog és már kész is a bor:))

Arra utaltam hogy 2009 egy savszegény évjárat volt. Itt jön a probléma, mert a fogyasztók elvárják a természetességet, egyensúlyt, de az évjárathatás negatív oldalát már nem tolerálják. Nehéz dolog lehet ez a borászoknak! Sokan szeretnének "évjáratosabb", nem egyenborokat. Viszont nagyon sok forró évben a savakkal gond is lehet. Nagyok az elvárások, mindenki a csodát várja. A végén nagy lesz a kísértés hogy pl. úgy javítsa a borát hogy azt nem jelenti le, de a marketingértéket nem hagyja veszni, úgymond "hamisít"

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.20. 06:21:48

@kunzoo: Ha nem tőlem hallottad, akkor szerintem nem is rajtam kellene számon kérned.

Nálunk 2009 nem volt savszegény évjárat és mi vállaljuk az évjáratonként változó analitikát. Érdekes módon a fogyasztóinkat ez nem zavarja. A 2010-es évjárat után kezdem azt hinni, hogy minden évjáratban lehet jó bort csinálni, csak nem minden évben ugyanannyi munkával és nem minden évben ugyanannyit.

Arról pedig má írtam, hogy miért nem szabad az amúgy manipulált fogyasztói igényeket elvtelenül kiszolgálni.

lackó 2011.03.20. 10:06:51

@kunzoo: @BZoltan: azt hiszem Tóth Sándor technoborász :) emlegette legutóbb a savra való szüretelés fontosságát.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.20. 11:13:20

@lackó: Azért azt se gondold, hogy ez ilyen egyszerű dolog. A savra szüretelt szőlő sem lehet éretlen.

kunzoo 2011.03.20. 12:38:38

@BZoltan:

Bocsánatot kérek ha magadra vetted, nem volt szándékomban.

Arra próbáltam rávilágítani hogy óvatosan kell bánni a gyökerekhez való visszatéréssel, mivel a világ is változott közben. Például Amerika felfedezése után szaporítóanyaggal átkerült Európába a peronoszpóra, filoxéra. Ezután nehéz már visszatérni az igazi gyökerekhez, hisz a környezeti feltételek alapjaiban megváltoztak.

Érdekes kísérlet lenne például, hogy nemesgyökéren, a régi művelésmóddal (persze lehet elvinné a gyökértetű) egy adott termőhelyen mennyiben más minőséget adna egy adott fajta, mint az ott általánosan használt oltványon. Talán képet kaphatnánk arról hogy milyen lehetett régen. Bár a szőlőbetegségektől nehezen tudnánk függetleníteni magunkat.

Ha nem engedik az interspecifikus fajtákat használni a szabályzat szerint akkor nagy bajok lehetnek egy járványos évben. A réz hsználata tudtommal korlátozva van (4-6 kg/ha körül van ha jól emlékszem) Egy lemosóval simán ellőhet 2 kg-t. A többit nagyon be kell osztani!

A biotermesztők nem véletlenül állnak át az új fajtákra, azok jobban tolerálják a fertőzést. Az őshonosak kevésbé.

Ha helyből szedik a szaporításhoz használt vesszőt, nagyon oda kell figyelni a vírusfertőzésre! Elég egyszer mellényúlni és lőttek az új telepítésnek.

Nos ezért vélem úgy hogy ezek a feltételek így együtt nagyon nehezen teljesítheőek és előbb utóbb, mikor korlátokba ütköznek, akkor nem az lesz a válasz hogy "bocsánat, az idén nem jött össze" hanem a svindli szép csendben. Pontosabban a saját szabályrenszerükhöz képest svindli, amúgy nem hamisítás. Pl. betesz a pincébe egy mobilklímát, és utána azt mondja hogy nem hűtötte.

Ha megsértettelek, mégegyszer bocs.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.20. 13:21:41

@kunzoo: Engem nem sértettél meg. Csak nem értem, hogy mindezt miért nekem írod. Én sem azt nem mondom, hogy termeljünk bort úgy mint régen, sem pedig azt nem mondom, hogy a bioművelés feltétlenül követendő mód lenne.

Én azt mondom, hogy a borvidék környezetéért és a borvidéken lakó emberekért felelősséget vállaló termelőkre van szükség.

lackó 2011.03.20. 17:58:31

@BZoltan: egy pillanatig sem gondoltam, csupán jelezni akartam, hogy megvan mindennek a maga veszélye -nem feltétlen kell megvárni a savak elégését, ami egyre nagyobb problémának tűnik...vagy valami ilyesmi :).

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.03.20. 18:17:25

@lackó: Az elégő savakról túl sok olyan termelőt hallottam panaszkodni akik évről évre naptár szerint kopaszra levelezik le a fürtzónát.

A lépcsős szüret pedig nem tegnapi találmány :)

lackó 2011.03.20. 21:40:43

@BZoltan: egyetértek :) A természet dolgozik, csak meg kell tanulni követni.
süti beállítások módosítása