Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Írjon legendát 200 palack borért!

Pályázat

2011.05.12. 06:00 - palack

Megvan a név, most már csak egy sztori kell a világhírhez. No, meg talán nem árt, ha nagy borok is születnek majd, túl kicsik meg inkább nem. Legendaíró pályázatot hirdetnek az egri borászok az Egri Csillag narratívájának megalkotására. Az első díj 200 palack egri bor, szóval a nyertes egy ideig nem fog szomjazni. A legendaíró pályázat versenykiírását az alábbiakban közöljük.

A XX. század elején Grőber Jenő egri szőlősgazda megalkotta az Egri Bikavért, hogy megmutassa a sokszínű Egri Borvidéken termő vörösborok szépségét. Egy évszázaddal később, megszületett az egri borászok páratlan összefogásának eredményeként a borvidék fehér arcának szimbóluma, az Egri Csillag. Az Egri Csillag, olyan friss, gyümölcsös házasított fehérbor, melynek legalább 50%-át Kárpát-medencei fajta adja, és az illatos fajtáknak az aránya nem haladhatja meg a 30%-ot. Az Egri Bikavér legendája, mára bejárta a világot. Célunk, hogy az Egri Csillag is hasonló magasságokba emelkedjen. Amennyiben Ön is így látja, akkor tegyen érte és legyen Ön, aki az Egri Csillag legendáját megismerteti a világgal! Ha úgy gondolja, hogy Ön elég kreatív, szereti az egri bort, és írói vénával is rendelkezik, egy percig se habozzon, írja meg az Egri Csillag Legendáját!

Feltételek:

  • Maximum 10 oldal terjedelem, de egy 1 oldalas rövid forma is szükségeltetik
  • Beküldési határidő: 2011. június 15.
  • Beküldési cím: 3301 PF. 83. (zárt borítékban, jeligésen)
  • Mellékelni a jelige feloldását egy zárt borítékban: (név, cím, elérhetőség)
  • Eredményhirdetés: 2011 július 9. Egri Bikavér Fesztivál (Érsek-kert)
  • A győztes jutalma: 200 palack egri bor
  • 2. helyezet: 100 palack
  • 3. helyezet: 50 palack

36 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr512896919

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.05.12. 09:38:59

Különösen megfogott ez a mondat: "Az Egri Bikavér legendája, mára bejárta a világot."

Vmiért a Tanu c. film egyik mondása jut eszembe erről...

Hagymási József 2011.05.12. 13:06:23

@akov:@lacam:kösz,hogy pozitívan álltok hozzá!És ez jó!De tényleg(smiley).

akov · http://borrajongo.blog.hu 2011.05.12. 13:44:20

@Hagymási József: a csillagos kezdeményezésnek nagyon örülök, jó lesz ez. Ha a borok átlagos színvonala fel fog menni, akkor történelmet csináltok. Ehhez azonban döbbenetes munka kell.

A fenti kommentem arra vonatkozik, hogy én biztosan vigyáznék a hasonló dagályos fogalmazásokkal. A Bikavér kísértete ugyanis nem csak Európát járta be és járja be most is, de amerikában is meg-megjelenik.

...és most nem a 10-15 kiemelkedő teremelő borairól beszélek, hanem a többi, 2-3 EUR-os kategóriában mozgó darabokról. Ha ez hagyjátok, soha nem lesz semmi a Bikavérből, jobb lesz elfelejteni.

lacam · http://copyblog.blog.hu/2012/02/07/valentin_napi_sms_mester 2011.05.12. 15:18:06

@Hagymási József: Én pedig arra gondoltam, hogy legendát előre írni... izé...:) A legenda az érdem, az teljesítmény, az múlt.

hegyaljai 2011.05.12. 16:09:23

Nagy bátorság marketing szempontból leírmi a szlogent, és később kiírni a pályázatot, hogy mit is értünk alatta!
Ettől függetlenül az egrieknek drukkolok.

Juventusy 2011.05.12. 16:35:13

Minden tiszteletem azoké az egri borászoké, akik korrekt és egyre többször kiemelkedően jó borokat készítenek…. Szerencsére, ha lassan is, de egyre több ilyen borászat van. Ettől függetlenül egy ilyen mondatot leírni: „Az Egri Bikavér legendája, mára bejárta a világot” - szerintem nevetséges, és egyben azt is mutatja, hogy mennyire nem ismerjük a nemzetközi borviszonyokat. Azért lenne jó ilyen dolgokat nem leírni, mert még a végén valaki elhiszi, közben a valóság ettől fényévekre van.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.05.12. 20:21:38

a kezdeményezés és az összefogás valóban példamutató; az idézett nagyhangú mondat (nálam is) kiveri a biztosítékot, a határidő rövid.

a legfontosabb kérdés azonban mégis az, hogy ÉN választhatom ki a 200 bort, vagy úgy kapom, amit adnak????? :-D

kegyetlenkirály 2011.05.13. 19:08:12

Elég gáz ez az egész történet elejétől a majdani végéig.

kádkongató 2011.05.14. 02:08:48

Fos. szerintem az egész. a kóstolt borok... szintén.

Benikuty 2011.05.14. 08:33:59

sztori helyett inkább tisztességes bor kell, új brand hogy születhet 2010-s cuccal?

adamcroatia 2011.05.15. 15:16:51

Mondjuk Varsányi félédes egri csillaga is megérne egy legendát...

egri Fehér 2011.05.15. 20:30:45

@kádkongató: @kegyetlenkirály:
egy kicsit konstruktívabb kritika bizots jobban esne a pályázatot kiírónak, talán még tanulni is tudna belőle...

kádkongató 2011.05.16. 00:29:59

@egri Fehér:
hogy kinek mi esik jobban, az nem a mi dolgunk. és valószínűleg tanulni sem tőlünk akarnak. a hozzáállás részemről nem az általános magyar negatív uccsesikerüljön, hanem a lassan szintén általánosnak vehető, kókler-igénytelen szapulós.
iszonyatosan szegény, hogy itt tartunk még ma, hogy ekkora fa**sságokat találnak ki még mindig.. botrány. kóstoltam a borokat az akadémián, nem mennék bele hogy mennyire rohadtul semmi értelme az egésznek. a világpiacon ezek eladhatatlan borok..
csak az ár, érték, minőség miatt. a többi akár fasza is lehet. találjunk ki mellé még valami műgiccset,akkor biztos meg(be)veszik.
egri csillagg... beszarok..

kádkongató 2011.05.16. 00:31:40

U.i: és bár nem vagyok rosszakarója Műtanninnak, de kívánnék neki sok egri csillagot. hátha kihozná belőle a cizelláltan porig fikázót

egri Fehér 2011.05.16. 06:16:26

@kádkongató: hát, pedig itt tartunk, és Egerben még istenes a helyzet. könnyű neked

egri Fehér 2011.05.16. 07:49:28

@egri Fehér:
Kedves Kádkongató!
Kicsit bővebben is kifejteném azt, amit az előbb leírtam:
1. Itt tartunk: az a helyzet, hogy nagyon nehéz egy borvidék borászait összefogni, és egy irányba elindítani. Egerben ez mégis sikerül többé-kevésbé, a csillag már tavaly ilyenkor is téma volt, sajnos közbejött egy nehezebb évjárat (amiből azért lehetett jó borokat készíteni, mi pl. nem nagyon szüreteltünk 20 MM alatt, ez azért egy elég jó érték).
A borok az akadémián nem voltak még készen, egyértelműen szó volt róla, hogy azok hordóminták.
Az, hogy mindez mire elég a világpiacon, majd kiderül (bár e borokat szerintem a legtöbb termelő itthonra szánja, tehát a legtöbb esetben elsősorban az itthoni ízlés vezetheti a házasítást).
2. Egerben még istenes a helyzet: mutass egy olyan magyarországi borvidéket, ahol a legtöbb (gyakorlatilag az összes) termelő részvételével/támogatásával sikerült már csinálni valamit közösségileg!
3. Könnyű neked: kívülről mindig könnyebb észrevenni a hibákat, épp ezért lenne a borászoknak jó, ha mindezt jó szándékkal tennéd, komolyan sokat segítenél. Persze jogod van kötekedni is. Azt írod, hogy "a hozzáállás részemről nem az általános magyar negatív uccsesikerüljön". Ne haragudj, de egy ilyen stílusú kritikából nem ez jön le elsőre.
Sok hibát lehet találni a magyar borászatban, de ha így írsz, akkor az érintettek nem a mondanivalódra fognak koncentrálni, hanem a stílusodra (a tartalomtól függetlenül). Pedig hidd el, van igény a te véleményedre is, hiába állítod azt, hogy nincs.
Őszintén remélem, hogy ezeket a dolgokat az Akadémián is elmondtad, a hordóminták kóstolását követően - bizonyára sok borász rákérdezett a véleményedre.

kegyetlenkirály 2011.05.16. 16:58:39

@egri Fehér: csatlakoznék kádkongató szavaihoz.

1. Igazad van , nehéz összefogni egy borvidék borászait, bár Eger szépen halad... csak nem kellene tönkretenni az eddig felépített dolgokat. Én szégyelném magam ha egri borász lennék és a boraimra legendát vagy mi a szart irattatnék... másrészt ha nincsenek készen a borok akkor minek mutogatni !?
2. Nagyszerű , örülünk ha így van !
3. Amennyiben Te borász vagy neked kellene jobban felmérni a helyzetet, elfogadni a fogyasztói kritikát még ha nem is esik jól és nem kötekedésnek beállítani. Érzésem szerint egyre gázosabb lesz ez a csillag történet így hamar leáldozóba kerül , ragyognia sem lesz ideje. Előbb kellene nagy egri fehéreket létrehozzni, mert alap nélkül építeni nehéz.
Sok sikert az Egri borvidéknek.

kegyetlenkirály 2011.05.16. 17:04:18

@egri Fehér: bocsánat még 1 kérdés , " Legendaíró pályázatot hirdetnek az egri borászok " kik ezek a borászok ? , melyik egri szervezet ? , kinek volt az ötlete ? - lehet ezeket tudni ?

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.05.16. 17:43:37

@egri Fehér:
@kegyetlenkirály:

továbbá lehet tudni, hogy miért éppen ez a határidő és miért éppen 10 oldalt kell írni???

abban egyetértek az előttem szólókkal, hogy a Magyarországon példátlan összefogás csak az ELSŐ lépés, nem az UTOLSÓ, vagyis szép, szép, de ennek alkalmából ne rendezzünk fáklyás ünnepséget, bármennyire is egyedülálló (nemcsak) borászati értelemben.

de mondjuk ennek a legendaírásnak olyan határidőt kellene adni (mondjuk minimum 2-3 évet) amikor már azért van egy-két igencsak jól sikerült (LEGENDAGYANÚS) Eger Csillaga, vagy olyan termelő, aki abból rendre kimagaslót alkot (lásd Dúzsi és a rozé).

ide ugyanis nem egyszerű pr cikk kell, vagy egy rövid idő alatt összerakható stratégia, hanem egy jól kigondolt, végigvitt és kidolgozott sztori. és az nem egy hónapos munka, csak úgy, mint egy pár olyan valódi legenda létrehozása, ami JÓ ALAPJA e sztorinak.

nem véletlen, hogy jó sztori mind könyvben, mind filmen ritkán születnek Magyarországon...

első lépésként a borászoknak meg kéne tán kérdeznie valakit, aki ÉRT a legendakészítéshez/sztoriíráshoz és UTÁNA kitűzni a feladatot... tán professzionálisabbnak tűnne az a legenda, ami a kiírás alapján egyre kevésbé tűnik annak. (és ezzel feltételezem, hogy az összefogás után azért néhány legenda elkészítéséhez értenek...)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.05.16. 19:02:45

@egri Fehér: Azért egyszer jó lenne már olyan termelői együttműködést is látni ahol a valódi munkában fognak össze a termelők és nem csak ilyen egymás vállának veregetése meg nagy közös éneklések és nevezzük el közösen a borunkat akciók lennének.

Együttműködésről akkor lehet majd beszélni, ha a termelők közösen vásárolnak növényvédő szereket, közösen üzemeltetnek munkagépeket, közösen építenek fel palackozókat, közösen rendelnek palackokat, közösen vásárolnak kartondobozokat... és még sorolhatnám.

zoli 2011.05.16. 21:25:48

@egri Fehér: megpróbálok konstruktív lenni.
Maga a "legendagyártás" szerintem is kicsit izé.
Az alapötlet viszont kifejezetten jó, sztem Eger fehérben nagyobbat tudna homorítani, mint vörösben.
Az összefogás viszont még mindig nem teljes: miképpen a Bikavér-szabályozásnál is lazák a keretek, túlontúl óvatosak és restek a termelők (holott az ország egyik csúcsmárkájának számítana), az tettenérhető mindjárt ennél a terméknél is. A bikavérnek az én értelmezésemben a vörös csúcsküvét kellene jelentenie, lehet, hogy nem vagyok kellőképpen naprakész, de olyan gazdáról per pillanat nem tudok, akinél ez valóban így is lenne. Ha ez a bor a bikavér párja, megint hasonló az eset: gyártottunk, hogy legyen, de fel meri-e tenni vki a kezét, hogy ez egyben a csúcs az évből fehérben? Kétlem.
A másik, a meghatározás: min. 50%-ban Kárpát-medencei fajta, max. 30%-ban illatos, ez önmagában írtó kevés. Jobban szűkíteni kellene a játékteret, mert megint ezerféle értelmezése lesz, amiből rögtön adódik is, hogy egyik termelő presztízstermékként, a másik resztliküvéként aposztrofálja - lásd bikavér újfent.
Termesztésre vonatkozó szabályzat van-e már? Mert mondjuk az se ártana, az jelenthetne ugyanis biztosékot arra, hogy nem egyszerűen csupán egy nehézkesen eladható terméket (egri átlag fehérborok) kapunk szépen becsomagolva...

filmfreak paul · http://filmfreaks.blog.hu 2011.05.17. 10:12:11

Öröm látni, hogy tele a blog trollal, akik konstruktív ötletek, és jó tanácsok helyett csakis a leszóláshoz értenek... Ti alkottatok már valami maradandót? Tudjátok egyáltalán mi az alkotás folyamata, művészete, és öröme? Szerintem fogalmatok sincs róla. Az már bonyolult mechanizmus. Szélvédőről lepattogó bogarak vagytok, nem más... Végeztem. Segíteni kéne abban, hogy egy világviszonylatban is egyre jobban eladható "Magyar Termék" erőre kapjon, nem belerúgni még egyet. Szánalmas banda...
Tisztelet a kivételeknek!

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.05.17. 11:18:00

@takács bálint - zsebtévé:

látod bálint, pont ez a tévedés: legenda nem akkor lesz valamiből, ha bármiféle reklámba beleírják. sajnos ez az, ami KONCEPCIONÁLISAN hibás az Egri Csillag ÖTLET megvalósításában is -> NEM TUDJÁK, MI AZ A LEGENDA! ergo: devalválják a "legenda" kifejezést (és ezzel saját maguk alatt vágják a fát.)

(nem mellesleg: az, hogy két pasi cserepet és gyümölcsöt szedett, mert nem volt munkájuk, nem legenda, legfeljebb egy - többé-kevésbé érdekes - TÖRTÉNET.)

ha valaki megnézte VOLNA az értelmező szótárnak legalább az online kiadását (nagyságrendileg 2 perc idő) a következőkre bukkant volna:

"legenda (főnév)

Évszázadokon át követendő példaként használt történet, amely nagyon régi, híres emberek jelentős tetteiről szól.

Egy legenda szerint őseink csodaszarvast üldözve találtak hazájukra. Sok legenda szól Mátyás király igazságosságáról."

felhívom minden érintett figyelmét az ÉVSZÁZADOKON ÁT időhatározóra! (és akkor a HÍRES EMBEREK NAGY TETTEI vonatkozást még ki sem fejtettem...

@filmfreak paul:

sokat gondolkodtam, hogy a "szánalmas banda" egyik - nyilvánvaló - tagjaként válaszoljak-e érzelmi érintettségedből eredő felindult hozzászólásodra, de talán a fentebbiekből is megérted, hogy a NYILVÁNVALÓAN jó ötletet és remek összefogást is el tudja rontani a TUDATLAN ÉS IDIOTIZMUSBA HAJLÓ MEGVALÓSÍTÁS.

ha pedig nem érted meg az - fogyasztóként - nem az én problémám.:-)

kegyetlenkirály 2011.05.17. 11:59:38

@takács bálint - zsebtévé: csatlakozom szenvedély S mondataihoz.

@filmfreak paul: sokat gondolkodtam, hogy a "szánalmas banda" másik - nyilvánvaló - tagjaként :)) válaszoljak-e érzelmi érintettségedből eredő felindult hozzászólásodra, úgy döntöttem igen, de csak röviden : Önvizsgálatra lenne szükséged !

Szegediszomelijé 2011.05.18. 18:32:01

@Hagymási József: @egri Fehér:
Az összefogás, és az alapötlet is jó lenne! Nos, egy hete láttam a Cora-ban az első Egri Csillagot, 499,- Ft-ért. Nos, azt hiszem ezzel el is dőlt, hogy ebből nem lesz semmi...Ugye nem kell bővebben kifejteni?
Sajnos, Kádkongató barátomból csupán a realizmus látszik szólni...
Legendát egy borfidéki fröccs brandnek???

adamcroatia 2011.05.18. 23:18:07

@Szegediszomelijé: Ki palackozta azt a műremeket?
Csak hogy ugyanazt láttuk-e?

kegyetlenkirály 2011.05.19. 08:04:20

@egri Fehér: bocsánat ,erre még mindig kiváncs lenék : " Legendaíró pályázatot hirdetnek az egri borászok " kik ezek a borászok ? , melyik egri szervezet ? , kinek volt az ötlete ?

Hagymási József 2011.05.19. 10:02:40

@akov: @lacam: @hegyaljai: @Juventusy: @szenvedély S.: @kegyetlenkirály: @kádkongató: @egri Fehér: @Benikuty: @adamcroatia: @BZoltan: @zoli: @takács bálint - zsebtévé: @filmfreak paul: @Szegediszomelijé: Bocs ,de egy pár napot el voltam Szegeden a borfeszten.
Tudom és igazat adok mindenkinek aki rosszul megfogalmazott,kicsit elkapkodottnak tartja a kiírást.Ez betudható az ötletelők korának.Furcsállom hogy ők nem szólnak hozzá!Ahogy nem szólt hozzá a félédes Csillag készítője sem.Ezen már túlvagyunk.Miután tisztáztuk,hogy a termékleírásban mi szerepel,visszavonták ezt a terméket ,ezzel már nem fogtok találkozni.Az ötszáz alattival sajnos igen.Mindig akadnak akik csak a pénzt látják mindenben .Nekik semmi sem szent.Ez mindkét esetre illik."majd én gyorsan megcsinálom,oszt lenyúlom a piacot".A Lőrincz vagy Tóth I. bikavére mellett is ott lesz még egy darabig a Vargáéké.Erről a két első nem tehet.Itt is van néhány lelkes aki komolyan veszi.Egyébként két palackot szívesen elpostázok ,hogy én miről is beszélek.Ezt 15 ember kényelmesen megkóstolhatja.És itt szeretném megköszönni a pozitív hozzászólásokat is.Bár vannak akik idiótizmussal illetnek Szenvedély S.-en ,de én ennek ellenére hiszek ebben az összefogásban.Példa rá az összefogás olaszrizling,a csillag,és most pont a mi pincénkben készül egy harmadik(14 pincészet részvételével),az én szakmai vezetésem mellett.Erről még nem szólhatok.Csak egy kérdés,önmagamnak!Ha mondjuk minden francia pincéjében lehet 500 évre visszamenőleg minden évből 60 palack,vagy minden villányinak lehet egy római cserépdarabja,kit zavarhat egy kis egri szösszenet?!A www.heol.hu oldalról:
Egri Csillag: új, fehér zászlósborral üzen a piacnak a borvidék
Eger | Az egri borásztársadalom példa nélküli összefogását is jelképezi a most debütált Egri Csillag, amelyet az Egri Bikavér fehér cuvée-párjának szánnak készítői.
Bár a borbarátok – más mellett a februári budapesti, a Magyar Tudományos Akadémia székházában tartott egri borgálán – már találkozhattak vele, hivatalosan tegnap az egri Bikavér Borház hagyományos, csütörtökönkénti bemutató-sorozata keretében debütált az Egri Csillag.
– Megszületett az Egri Csillag, reményeink szerint Eger leghíresebb fehérbor márkaneve – mondotta sajtótájékoztatóján Gál Tibor. A fiatal borász emlékeztetett: a borvidék a vörösbortermelés északi határán fekszik, innen „feljebb” már csak minőségi fehérborokkal foglalkoznak. – Valójában a szovjet piac hatására lett Eger legismertebb márkaneve az Egri Bikavér, ugyanakkor a fehérborokat tekintve legalább olyan jó adottságokkal, ha nem jobbakkal bír e térség, mint a vörösborokat adó fajták esetében.
-Minden esztendő a bor éve legyen Egerben! – jelentette ki Habis László egri polgármester a tegnapi sajtótájékoztatón. Mint fogalmazott, nem csak a történelmi hagyományok okán érdemes felkeresni a várost, hanem a kiváló borok miatt is. Hittel, önfeláldozással dolgoznak a borászok. Fontos, hogy a Bikavérnek legyen fehér párja, amely segít az egri fehérborokat bevezetni a köztudatba
Legendagyártókat keresnek az új márkanévhez
– Tavaly leraktuk az alapokat, idén a hozzá illő történetet alkotjuk meg. Ezért az egri borászok legendaíró pályázatot hirdetnek az Egri Csillaghoz. Egy hosszabb, tízoldalas és egy rövidebb, egyoldalas változatot várunk az alkotóktól jeligével, zárt borítékban június 15-éig a 3301 Eger, Pf. 83 postacímre. Az eredményhirdetésre a Bikavér-ünnepen kerül sor: az első helyezett 200, a második 100, a harmadik 50 palack egri bort kap – ismertette a felhívást Gál Tibor.
Elhangzott az is: a világban a jelentős borvidékek vagy a dűlőikről, vagy a pincészeteikről, vagy pedig a bor márkaneveikről ismertek. Burgundiában, a Rhone-vidéken a dűlőket, Bordeaux-ban a chateau-kat, Piemontban, Toscanaban pedig a márkaneveket jegyzik.
– Nekünk kiváló dűlőink vannak, sok fajtából dolgozunk, és egy erős márkanév, az Egri Bikavér is a miénk; kézenfekvő volt tehát megjelenni e fehér cuvée-vel. Annál is inkább, mert nagyon sok remek fehér szőlőfajtánk van, ám ezeket egyenként nehéz kommunikálni, nehéz értékesíteni – hangsúlyozta Gál Tibor.
Utalt arra is: Grőber Jenő egri szőlősgazda a múlt század elején alkotta meg az Egri Bikavért, hogy megmutassa a sokszínű Egri Borvidéken termő vörösborok szépségét. A borászok ugyanakkor száz évvel később úgy érezték: a hasonlóan lendületes savakkal és gyümölcsös zamatokkal rendelkező fehérborok nem kapják meg a kellő figyelmet. Ebből kiindulva a Gál Tibor pincészetében tavaly február 10-én összegyűlt mintegy ötven egri borász jelenlétében született meg a gondolat: megalkotják az Egri Bikavér fehér cuveé-párját, hogy a borvidéken termő fehér fajtákat is méltó módon tudják népszerűsíteni.
Az első „fecskék”:
A tegnapi bemutatón tíz pincészet vonultatta fel saját Egri Csillagát: Balga István, Csutorás Ferenc, dr. Gál Lajos, Gál Tibor, Hagymási József, a Juhász testvérek, a St. Andrea borászat, Thummerer Vilmos, a Tóth és Tóth pincészet és Varsányi Lajos.
– Nagyon örülök, hogy magam is részese lehetek az új márka piacra vezetésének. Külön öröm, hogy a média is fogékonyan viszonyul a kezdeményezésünkhöz – jelentette ki Kenyeres Zoltán, a bemutató házigazdája, a Bikavér Borház tulajdonosa.
Első lépésként az Egri Borvidék Hegyközségi Tanácsa névpályázatot hirdetett, melyre összesen 3149 javaslat futott be. A győztesnek kiválasztott „Egri Csillag”-ot is többen javasolták, közülük a leggyorsabb pályázó 300 palack egri bort kapott ajándékba. Az ünnepélyes eredményhirdetésre Eger legjelentősebb idegenforgalmi rendezvénye, a Bikavér-ünnep keretében került sor.

A leglényegesebb kritériumok szerint az Egri Csillag olyan fehér cuvée, amely legalább négyféle borból áll, legalább 50 százalékban valamely kárpát-medencei szőlőfajtán – Olaszrizlingen, Hárslevelűn, Leánykán, Királyleánykán, Zengőn, illetve Zeniten – alapul, a muskotályos (illatos fehér) fajták viszont csak legfeljebb 30 százalékot adhatnak. Egy szőlőfajta minimum 5, maximum 50 százalékban lehet jelen benne. Forgalomba hozatala előtt az Egri Borvidék Borbíráló Bizottsága előtt is meg kell felelnie egy szigorú érzékszervi vizsgálaton.

Az Egri Csillag nemcsak az egri fehérborokra hívja fel a figyelmet, hanem az egri borásztársadalom összefogásának jelképe is. Éppen ezért a tervek szerint – várhatóan minden év márciusának harmadik csütörtökén, illetve hétvégéjén – egy „Egri Csillag ünneppel” köszöntenék a fehér zászlósbort.
Úgy gondolom én ezzel mindent leírtam amit el szerettem volna mondani.Majd az idő megmondja ,hogy van-e értelme ezzel foglalkozni.Bízom benne.Olyannyira,hogy az Újfogás dűlőnket felújítás során Kárpát-medencei ,régi fehér klónokkal szertném beültetni.Kiváló fehér dűlő!Ehhez kapóra jött a"csillag" gondolata.
Szóval várok két címet ahová 1-1 palackot elpostázhatok.A bor erősen szubjektív dolog,de remélem tetszeni fog mindenkinek.
Üdv.,HJ.

adamcroatia 2011.05.19. 11:56:23

@Hagymási József: Alapjában tetszik a kezdeményezés, de ha tényleg ilyen nagy az összefogás biztos meg lehet akadályozni azt, hogy ilyen gyenge minőségű borok is készüljenek ezzel névvel. Esetleg szigorítani a szabályozáson, mert ha ez így megy tovább hamarosan megjelenik Vargáék magnumpalackos Egri Csillaga is...Illetve tudjuk, hogy a félédes megalkotója igen nagy hatalmú ember de valami szankció ellene esetleg...???

2011.05.19. 13:13:43

@Hagymási József: de hát az Isten áldjon meg mindenkit, ki akadályozza meg, hogy egy olyan szigorú szabályozást (előírásokat) megkövetelő brandet vezessen be az összefogni akaró, minőségre törekvő csapat, amit a haszonlesők NEM fognak akarni bevállalni, mert nem rentábilis a kockázatmentes nyerészkedéshez?

ha kizárom a fajélesztőt és bármilyen más (úgy amúgy a magyar bortörvényben megengedett) belepiszkálást a borba, 1 kg / tőkében maximálom a terhelést, még szigorúbb megkötéseket adok a fajtákra és arányokra stb... majd elnevezem Egri Meteor Ultrának, biztos nem fog követni a varga pincészet a saját verziójával, és 500 ft-os tételekkel sem találkozom majd sehol belőle.

az Egri Csillag így és most nem sokat jelent, ugyanúgy lesz belőle hulladék és jó is, mint bikavérből. :( a hulladékot a mai magyar bortörvények mellett megszüntetni lehetetlen, azt viszont nem értem, hogy miért ne lehetne borvidéki összefogással bevezetni jól felismerhető, garantáltan komoly bort takaró brandeket.

e_easy 2011.05.19. 13:17:36

@Hagymási József: az altalad megadott szovegben ez szerepel > "Forgalomba hozatala előtt az Egri Borvidék Borbíráló Bizottsága előtt is meg kell felelnie egy szigorú érzékszervi vizsgálaton." Ennek fenyeben nem ertem, hogy kerulhet piacra silany minoseg vagy 500 alatti gagyi.

A kezdemenyezeshez egyebirant sok sikert kivanok a boraszoknak es jo borokat magunknak.

Takács Kr. · http://takacskrisztianir.blog.hu 2011.05.19. 17:08:24

@Parci: egyetértek.:-)

szigorúbbá kéne tenni az Egri Csillag névhasználat feltételeit, még akkor is, ha emiatt valaki kiesik az összefogó borászok közül. maga az összefogás úgyis csak annyit ér, mint amennyien hajlandóak a minőséget önmagukra nézve kötelezőnek tartani.

@Hagymási József: semmi olyan újdonság nem derült ki a hozzászólásodból, ami miatt módosítani kéne korábbi szavaimat.

még egyszer elővehetném az értelmező szótárat, de egyre inkább úgy érzem: felesleges.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2011.05.20. 01:06:02

Jézusom, milyen bikavéreket ittam mostanában (kalandvágyból összevásároltam pár 5-600 forintos tételt). Hát, hogy is mondjam, az nem a bikavér legendájának továbbszövése, hogy méltán nem világhírű alföldi pincék valamilyeire hajazó egri és szekszárdi valamiket forgalmaznak bikavér néven, modern eredetvédelmi jelölésekkel ékesítve.
Bizakodjunk, a Csillag fogalma nem alsópolcos termékekkel robban be a köztudatba...
süti beállítások módosítása