Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Megint egy kadarka

Merfelsz Pince Szekszárdi Kadarka 2009

2011.06.30. 06:00 - palack

Régebben inkább a fehér vörösborokat favorizáltam, azóta viszont volt néhány meghatározó, revelatív élményem, amitől, ha nem is estem át a ló másik oldalára, de azért jobb egyensúlyba kerültem. A május végi egyébként kiválóan sikerült szekszárdi bulin aztán ismét azon kaptam magam, hogy a kadarkák tetszenek a legjobban. Mai címszereplőnk pont nem lehetett ott, hiszen a Merfelsz Pince idén valamiért nem vett részt a budapesti bemutatón, pedig így utólag nagyon kíváncsi lennék, hogyan szerepelt volna abban a mezőnyben. Nekem aznap a sok szép közül Vesztergombi József 2008-asa volt a legszebb, azóta sem sikerült elcsípnem belőle legalább egy palackot alaposabb vizsgálat céljára. Pedig milyen jó lett volna a Merfelsz-bor mellé tenni: könnyen lehet, hogy Szekszárd két legjobb kadarkáját kóstolhattam volna akkor össze. Az élet azonban néha kegyetlen, be kellett érnem az egyikkel, alább olvashatják hogyan volt ez.

Kadarkához képest egész mély színű, halvány szinte teljesen átlátszó gyűrűvel. Illata bontás után intenzíven földes, gyümölcsös – mintha egy gazdagon termő kertben járnánk. Idővel aztán előtérbe kerülnek a gyümölcsök: meggy, málna, csipkebogyó és piros ribizli, illetve felbukkan egy cseppnyi teás, diós, rózsaborsos fűszeresség. Friss, kedves és izgalmas illat.

Kóstolva sem kell csalódnunk: az illatban ígért gyümölcsöket és játékosságot maradéktalanul megkapjuk. Teste arányos, a fajtától megszokottnál jóval sűrűbb szövésű - szép, eleven savainak köszönhetően azonban könnyed tud maradni. A sűrűség alighanem annak is köszönhető, hogy – a pince több más tételéhez hasonlóan – szűretlen a bor. Nem éppen kadarkás jegy az sem, hogy említésre méltó tanninnal bír ráadásul a szebbik, érett fajtából. Lecsengése, hosszú, intenzív és – akárcsak az egész korty – finom. Kezdetben erős hatpontos élményt nyújtott, három nappal bontás után aztán még szebb lett, így végül elérte a hét pontot is.

Magában kadarkarajongóknak, étel mellé akárkinek nagy élmény. Kilépve a szokásos paprikás magyaros ételpárosítások világból én például kipróbáltam szárított sonkás, pecorinós szendviccsel – nem rontották el egymást. Ahol én vettem, ott már elfogyott, itt a lista szerint még kapható 2500 Ft-ért.

A címke képét a pince honlapjáról, a másikat pedig innen vettem.

Címkék: kóstolás vörös szekszárd kadarka hétpontos 2009 merfelsz

19 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr693026106

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.06.30. 09:40:42

egyre nagyobb és egyre eredményesebb a mozgolódás Kadarka-fronton is szerencsére (Heimann, Németh J, Balla G, Maurer Oszkár, St Andrea stb). Valahogy tényleg ez volt a szekszárdi bemutató egyik fő tanulsága is, hogy vannak bizony lehetőségek ebben a fajtánkban is (nyilván nem Cabernet franchoz vagy Syrah-hoz kell mérni). Fene, én az elején voltam ott ezen a bemutatón és kérdőre is vontam Vesztergombi Urat, hogy-hogy nem hozott a nagy hírű kadarkáiból egyet, de végülis a többi bora azért némileg kárpótolt..azért én is megkóstoltam volna (ahogy ezt is).

dalton1 2011.06.30. 15:06:01

@demisec: Orsolya, Buttler, Sebestyén Csaba 2009-ese...:) a sort folytatandó...

fugu 2011.06.30. 18:14:03

Kedvelem a fajtát, sokfélét megkóstoltam már, de még soha nem találkoztam 7 pontos kadarkával. Talán valamelyik korábbi Gróf Buttler...? Ez lesz az első. Szereznem (vennem) kell egyet!

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.06.30. 19:41:30

@fugu: pedig azért vannak. Igaz a jegyzeteim visszanézve: egy kezemen meg tudom számolni én is őket, de mostanában egyre több és több 7 pont közeli kadarkával találkoztam méghozzá 2500 körüli árért (ami azért nem rossz). Tehát nem kell föltétlenül "buttleri" árat fizetni sem értük (Balla, bár a 8-ast még nem kóstoltam, Pastor 09, Heimann 09, Maurer 09, Németh J. 09...csupa tök jó árú vörösbor, ráadásul nem is a brutál alkoholú, tanninú fajtából). És a bejegyzés is tanúsítja: van még bőven mit kipróbálni idén!!

Madass 2011.06.30. 20:28:15

Eszterbauer János Nagyapám kadarkája se kutya. 2ezer alatt van és nagyon kellemes, könnyed tétel.

fugu 2011.06.30. 21:26:33

@demisec: Tudom, igen, én csak arra céloztam halkan, hogy 7 pont. A Nomád kapott annyit Octopustól. KIZÁRT, hogy ez a bor Nomád szintű. Uff!

palack 2011.06.30. 21:41:51

@fugu: ezt hívják bor-rasszizmusnak. :-)

De komolyan, ha ilyen véleményed van a kadarkáról általánosságban, akkor szerintem is KIZÁRT, hogy NEKED hétpontos legyen.

Daeril 2011.06.30. 21:58:41

@fugu: Asztalt az ajtóval nem lehet összehasonlítani.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2011.07.01. 11:21:43

@fugu: Palack nem Octopus... de kérdezzük meg Bonkowskit...

fugu 2011.07.01. 12:01:21

@palack: Valóban az a véleményem, hogy a fajta nem képes nagy bort adni. Vannak ilyen fajták. Amúgy nekem semmi bajom a kadarkával, sőt! A helyén kezelem, élvezem, ha kiemelkedőt találok belőle. Keresem is! Sok borkedvelő ismerősöm nem is iszik kadarkát, mert nem kedveli a stílusát.

fugu 2011.07.01. 12:03:24

@Hepci: Engem a Te véleményed is érdekelne.

Hepci · http://gasztrojazz.blogspot.com 2011.07.01. 12:33:46

@fugu: nem kóstoltam a fenti tételt (és sok más, itt emlegetett kadarkát se), de általánosan nézve miért ne lehetne klasszis egy kadarka?
Egy kadarkát ittam abból a magasságból: Halmosi "Négykezes" válogatás.

lackó 2011.07.01. 12:35:01

@fugu: Ne haragudj, de miért ne lehetne egy kadarka 7 pontos? Attól, hogy nem nagy bor, ugyanolyan tökéletes lehet és ugyanúgy lehet akár 10 pontos is...ez a pontozósdi nagy baja, hogy rögtön kategorizálni kezd az ember...

Amúgy meg szerintem végre el kellene feledkezni arról, hogy egy fajta nem képes nagy bort adni, szerintem nagyon sokan tudunk kapásból fajtát meghazudtoló borokat sorolni. Ez tényleg rasszizmus.

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.07.01. 12:44:10

@fugu: Én egy olyan fajtával kapcsolatban amellyel nincs legalább 20-30 év komoly tapasztalata több borvidék, több termelőjének óvatosabban nyilatkoznék.

Ez konkrétan azt jelenti, hogy szerintem igazán még egyik régi kárpát-medencei fajtát sem ismerjük igazán. Nem igazán tudjuk, hogy milyen művelési mód, milyen borászati technológia és milyen stílus az amiben ezek a fajták a maximumot nyújtják. Sőt én odáig is elmerészkednék, hogy igazán még a borvidékeinket sem ismerjük.

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.07.01. 13:17:01

@BZoltan: mennyire így van! Sőőt, ha már kadarkáról beszélünk: még a borászok maguk sem tudják az ezernyi kadarka-klón közül, hogy melyik az igazi, az eredeti (sok a vegyes ültetvény, ahány birtok, szinte annyiféle megnyilvánulási forma, de sok az izgalmas kutatás is, ld. ifj. Heimann Zoltán szakdolgozata vagy Mészáros Pálék fajtakísérletei, saját klónnal).
Talán nincs is még egy ilyen fajtánk, amiből az ember megkóstol egymás mellett egy ménesit, egy villányit, egy egrit, egy szekszárdit és egy hajdújárásit vakon, s a végén olyan érzése van, mintha az 5 bor (némelyike) között semmi közös nem lenne. (Úgyhogy még sok izgalmas kadarka előtt állunk még, amire én speciel nagyon kíváncsian várok.)

BZoltan · http://www.juhfark.hu 2011.07.01. 13:45:06

@demisec: Arról nem is beszélve, hogy úgy kutatjuk (már ha kutatjuk) a régi fajtáinkat, hogy pontosan tudjuk régen nem voltak homogének az ültetvények. Akár több tucatnyi variációja létezett egy-egy fajtának egy borvidéken és egy ültetvényen belül.
Némileg abszurd, de legalábbis vicces hogy egy a szőlészeti/borászati diverzitást vallásosan elutasító környezetben próbálunk rekonstruálni értékeket egy olyan világból aminek a veleje volt a diverzitás :)

fugu 2011.07.01. 18:07:20

Nagy örömömre szolgál, hogy holnap ugyan Vinagora, de vasárnap meglesz a személyes tapasztalás, mert ma sikerült vennem egy palackkal! Őszinte örömömre szolgálna, ha meggyőzne! Megvizsgálom.

fugu 2011.07.05. 19:50:28

Valóban remek ez a bor, új etalon született, örülök neki! Két nap után is szerettem. Az ára is rendben van. (Nem volt egyszerű beszerezni.)

palack 2011.07.06. 19:46:17

@fugu: örülök, hogy tetszett.
süti beállítások módosítása