Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

100. epizód 100 pontos tokajival

2011.10.11. 06:00 - Octopus

A századik show-hoz érkezett nemrégiben a kaliforniai Wine Exchange kereskedés Hot Legs néven futó sorozata. Ne csodálkozzunk, ha még nem hallottuk erről a videoblogról, nem éppen közismert, bár ezt éppenséggel bármely hasonló csatornáról kijelenthetjük, az időközben megszűnt Wine Library TV/Daily Grape kivételével. A Gary Vaynerchuck által hátrahagyott űrt bizonyára ez a blog sem fogja kitölteni, de ellentétben számos felejthető próbálkozással, legalább közelíti annak színvonalát.

Mi lehetne frappánsabb választás a 100. epizód megünneplésére, mint egy 100 pontos bor? Adja magát az elgondolás, és mit tesz a véletlen, nem egy Chateau Lafite, hanem egy tokaji tűnik fel a színen – amely nem mástól, mint Robert Parkertől kapta a tökéletes osztályzatot. A felvezetésben mindent megkap a hallgató, tokaji sztori, aszú, eszencia, gyakorlatilag minden lényeges dolog említésre kerül, az előadó, Kyle Meyer továbbá elszánt kísérletet tesz a birtok, a Chateau Pajzos nevének kiejtésére is, mérsékelt sikerrel. Az elhangzó paraméterekre – miszerint három tonnányi aszúszem ad ki egy liter eszenciát, illetve hogy az üveg egyharmadához kb. egy hektár termésére volt szükség – valószínűleg mindenki felkapja a fejét, hihetetlenül hangzik mindez, de nem is biztos, hogy túlzás. Mondjuk a 2011-és évjáratból garantáltan nem lenne az, ahogy a dolgok állnak.

És hogy milyennek találja a bort Kyle? Ilyeneket mond, hogy "reduced essence of yumminess", többek között mazsolát, fűszereket, fügét, datolyát, csokoládét, karamellt, sárgabarackot érez benne. Képtelenül gazdagnak, mégis élénknek, vibrálónak titulálja. Higgyük el neki, hogy ilyen, vagy szánjunk rá úgy 120-200 eurót, és győződjünk meg róla magunk.

Címkék: tokaj tokaji videoblog eszencia 100 pontos

47 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr843292910

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Friend of Wine 2011.10.11. 08:17:06

Én úgy tudom, hogy a Royal Tokaji 99-es Esszenciája az egyedüli 100 pontos, ez 99 pont a Wine Spectator szerint, bár ez már ezen a szinten lényegtelen.

huskyjoe 2011.10.11. 09:20:56

near to the boarder of ukraine and slovenia

európai 2011.10.11. 10:12:43

Kétszer volt hozzá szerencsém, 7 évvel ezelőtt. Akkor 97 pontra értékeltem, kiváló bor!

demisec · http://thepit.blog.hu 2011.10.11. 10:26:00

ez a szegény fickó szerintem maga sem élvezi, ahogy csinálja ezt az egészet...

Friend of Wine 2011.10.11. 10:33:07

@huskyjoe: 5:02-nél tényleg Szlovéniát mondja. Ennyire lehet komolyan venni ezeket a laza-jópofizó stílusban előadott borbemutatókat.

szájhúzó kutya · http://szajhuzokutya.blog.hu 2011.10.11. 11:31:13

Slovenia-t és Slovakia-t képtelenek megkülönböztetni az angol anyanyelvűek. A nagybátyám szerint egyik országban sincs semmi érdekes, ugyan azt a szláv dialektust beszélik és az orosz zászló hasonló változatát használják. Ennyi és kivételesen nagyjából igazuk is van.

csabi_sk · http://burdavin.signalsoft.sk 2011.10.11. 12:25:23

@trollala: Az amerikaiak butaságáról nemhiszem, hogy a szlovének vagy a szlovákok tehetnek és igazán sajnálom a nagybátyádat világnézetei miatt... ki kéne már ebből nőni.

altimus 2011.10.11. 13:07:17

@trollala: valoszinu, hogy sokat nem fordultal meg meg egyik orszagban sem. szlovenia fenyevekkel jar mo elott minden szinten, hogy termeszeti szepseget ne is emlitsuk.

az amerikaiak se olyan butak, valo igaz, hogy a foldrajz nem erosseguk, de szerintem mo-on se feltetlenul tudnak pl. liberia es sierra leone, vagy nicaragua es guatemala kozott nagy kulonbseget tenni az emberek.

mojoking77 2011.10.11. 13:51:47

@altimus: Azert a sok nyavajgot megkerdeznem, vajon orszagunk lakossaganak hany szazaleka tudja peldaul, mi is a kulonbseg Thaifold, es Tajvan kozt? A nyavajgokat is beleertve...

luetjens 2011.10.11. 14:04:07

2005-ben Bush elnök is Szlovéniának köszönte meg a vendéglátást Pozsonyban, szóval, ahhoz képest a borászcsóka nem is olyan vészes :)

Globetrotter2014 2011.10.11. 14:26:54

Ez a fószer mintha mattrészeg lenne. Ez normális ilyen műsoroknál? :)

@csabi_sk: Altimus megáválaszolta. Mindenki a saját dimenziójűában gondlkodik, egy amerikainak mi uyganúgy irrelevánsak vagyunk mint nekünk Tadzsikisztán. Meglepne ha 10 évvel éretsségi után még felé tudnád sorolni az USA összes 5 milliónál nagyobb népességű államát fővárossal, pedig azok nem Liberia fajsúlyúak. Vagy mondju, tadzsikisztán szomszédait. Szalonspiccesen...

Vkat118 2011.10.11. 14:33:32

Thaiföld és Taiwan között szerintem 99%-unk tudná a különbséget. Kansas és Kentucky között már kevésbé, vagy Türkmenisztán és Üzbegisztán között. Pedig ezek nem Szlotákia méretű államok. Mondjuk ha valami ottaniról forgatnék csak megnézném már a térképet, hogy hülyeséget ne mondjak a nézőknek.

A bor maga biztos fasza, csak az ennyire édes dolgok már nem hagynak bennem maradandó nyomot. De biztos ennek is megvan a célközönsége, ha ennyire magasra értékelik. A 3 tonna/liter durván hangzik amennyiben igaz. Valaki világosítson fel, hogy lesz az abban lévő kb. 500kg cukorból 1 üveg bor.

Octopus 2011.10.11. 14:41:18

@Vkat118: 3 tonna aszúszemből: egy kádba vagy más tárolóba gyűjtik a külön leszedett, aszalódott szemeket, a cucc saját súlyánál fogva enged egy kevéske levet, ez a tokaji esszencia

Vkat118 2011.10.11. 14:51:04

Akkor csak nem olyan deficites a dolog, gondolom a 3 tonnából még összedobnak pár karton közepes bort vagy páleszt.

csabi_sk · http://burdavin.signalsoft.sk 2011.10.11. 15:13:58

@ZF2: persze, hogy nem. De nem is próbálkoznék vele a médiában... vagy ha igen, előtte utánnanéznék :).

az újdonság garázsa 2011.10.11. 15:14:30

100-ik?
Ez melyik nyelv helyesírása szerint van?
Mert a magyar szerint ilyen nincs, az biztos.
Vagy 100., vagy 100-adik, de legjobb kiírni, hogy századik.

"minden lényeges dolog említésre kerül"
Rendőrségi fogalmazó volt a magyartanárod? Ez ugyanis (xxx-re kerül) rendőrül van, nem magyarul.

"továbbá elszánt kísérletet tesz"
Magyarul így hangzik:
elszánt kísérletet tesz továbbá

Valamint:
eszencia rövid sz
tokaji kis t
showhoz kötőjel nélkül

@altimus:
Abban viszont igaza van, hogy közeli nyelvjárást beszélnek, valamikor ugyanis egy ország, egy nép volt, csak aztán közéjük ékelődtek a németek (mai néven osztrákok) meg a magyarok.
(A nevük saját nyelvükön ugyanaz: szlovenszki, szlovénül és szlovákul is - az más kérdés, hogy máshogy írják, de ennek egyetlen oka, hogy az írás már a szétszakadásuk után alakult ki.)

@ZF2:
Hát ennél sokkal enyhébb kérdések is megfektetik a magyarokat is. Nyáron 2 EGYETEMISTA vitatkozott azon, hogy hány állama van az USA-nak. Egyik szerint 48, másik szerint 51. Engem mint arra járót kértek meg, hogy döntsek. Mondtam, hogy 50. Nem hitték el, és mivel közel volt egy kerthelyiség, bementünk, és megkérdeztünk kb. 20 embert.
Hangzottak el számok 36 és 70 között, de az 50-et senki, ismétlem: SENKI nem találta el.
Kicsit elszomorodtam, hogy ide jutottunk. Azért 25-30 éve ezt még alap volt tudni.
Hát ennyit a magyar oktatás színvonaláról és az amerikaiak általunk történő lenézéséről...
(Az amerikai átlag középiskolás diák legalább az USA 50 államát tudja fővárosostul.)

@Octopus:
Nem kádba, hanem egy függőlegesen elég hosszú (=magas), kb. 1 méter átmérőjű csőszerűségbe, és azért nem olyan kevéske az a lé, amit saját súlyától enged, szóval ezek az adatok rettentően tévesek. Az aszúszem azért nem száraz, jóval több lé van benne, mint egy mazsolában mondjuk.

Madass 2011.10.11. 15:22:10

@Vkat118: Félreértetted Octopust.
Miután összegyűjtik az aszúszemeket, eltelik pár nap a felhasználásig. Ez alatt a pár nap alatt, csak a saját súlya alatt "kipréselődő" mustból készül az eszencia. Tehát nem préselik. Még egy levélnehezéket sem tesznek rá. Ezeket az aszúszemeket használják fel aztán a 3-6 puttonyos aszúk készítésére. Tehát (kizárólag élelmiszer-ipari szempontból) az eszencia az aszúkészítés mellékterméke. (de milyen melléktermék!!!) Ezért nem préselik. Abból a 3 tonna aszúszemből készül 1 liter eszencia és pl. 20 liter 6 puttonyos aszú, esetleg utána még fordítás, és még utána lehet ebből a törkölyből pálinkát is készíteni. De a lényeg a 20 liter 6p aszú.

Vkat118 2011.10.11. 15:42:44

@Madass: Nem értettem félre, pont arra gondoltam amit leírtál.

az újdonság garázsa 2011.10.11. 15:49:40

@Madass:
Hát ez sajnos nem így van.
Amiből eszencia készült, azt már nem használják aszúbor készítésére, mert abban már nem nagyon marad aszúhoz szükséges anyag sem.

Legalább butaságokat ne írj. Pláne ne oktatólag.

Sárfehér 2011.10.11. 15:55:31

@Madass: Annál a húsz liternél, szerencsére, kicsit több lesz belőle. :)

@az újdonság garázsa: Ugye, nem kevered az aszúeszenciát a (natúr)eszenciával?

Leonard Zelig 2011.10.11. 16:04:39

@az újdonság garázsa: Túlspiláztad grammarnáci: show-hoz kötőjellel, bocsika. MHSZ (nem a honvédelmi szövetség, hanem a helyesírás szabályai) 217. § 1. bek.

Madass 2011.10.11. 16:06:07

@Sárfehér: Igen, köszi. Sebtében írtam, ss hordó helyett litert írtam mindkétszer. Tehát 20 hordó!

@Vkat118: Akkor viszont nem értem ezt: "közepes bort vagy páleszt"

no successful 2011.10.11. 16:08:37

Lelki szemeimmel látom, ahogy Colombo hadnagyot a filmben megkínálják, hümmög hogy nem rossz, aztán közlik vele, hogy mennyi szőlőből és esszenciából készül. Erre ő stroke, aztán összeesik.

Fue · http://www.english-hungarian.com 2011.10.11. 16:11:16

@az újdonság garázsa: "Az amerikai átlag középiskolás diák legalább az USA 50 államát tudja fővárosostul"

Lécci valami linket ennek alátámasztására, nekem nagyon más a tapasztalatom

Sárfehér 2011.10.11. 16:16:36

@az újdonság garázsa: "100-ik": Ebben nem vagyok biztos, hogy most mi a szabály, de amikor oskolába jártam, azt, hogy "másodikán", úgy kellett leírni, hogy "2-ikán". Pont nélkül.

Madass 2011.10.11. 16:31:00

@Sárfehér: Ebben igaza van. A "2-ikán" ragozott, ezért kell a kötőjel. Viszont ha ragozatlan sorszámnevet számmal akarsz kiírni, akkor '.' kerül mögé, nem -ik. Mivel ünnepelhetnénk a 100. adást/mivel ünnepelhetnénk a 100-ikat

Generális 2011.10.11. 18:42:47

@az újdonság garázsa:
Az aszúkészítésnek szerintem nézz utána. Alaposan....
Az aszúszemet akkor miért gyűjtik?
Abból hogy ne lenne aszú alap????
Csőszerűségbe?
Egyébként azt tényleg kádnak hívják...
csak rozsdamentes acélból készül, és kb 1 köbméter.
Hogy 3 tonna aszúszemből ( persze nem mindegy h 1-2-3 osztályú)mennyi natúr essencia lesz, az nagyon évjárat függő...

az újdonság garázsa 2011.10.11. 18:56:22

@Leonard Zelig:
Egyrészt spiRáztad, mert nem a német spielen = játszani, hanem a latin spirare = lélegezni, lihegni igéből ered (azt nem várom el, hogy tudd, miért nem lehetne a spielenből spilÁzni, max. spílEzni vagy szabálytalanul, de megszokottan (ún. "szabályos szabálytalanság") spílOzni, ahhoz túl buta vagy), másrészt nagyon tévedsz, pont az átalad hivatkozott szabályzat miatt (a mgh-w magánhangzóként ejtve ugyanis nem minősül szokatlannak a magyarban, lásd pl. Thewrewk - Török; tetszeni nekem sem tetszik, pl. a Windowszal jellegű förmedvények miatt, de a szabály nem tetszés kérdése).
Talán olvasd is el, mielőtt hivatkozol rá.
Én megtettem.

@Sárfehér:
Nem, nem keverem.
Évekig jártam Tokajba szüretelni, és annó az állami gazdaság több pincéjében is volt szerencsém szétnézni.

Nyelvtan:
Jelenleg az 1-jén, 2-án stb. a helyes.
(A 84 előttire már nem emlékszem, bár én is azt tanultam először, 1984 óta érvényes a mostani.)

@Madass:
Sajnos, nem. :-)
100.-at vagy 100-adikat.
(A -dik pontját csak dátum ragozásakor hagyjuk el: január 5-én, de 5.-es, 5.-et stb. - sőt, Szőlő u. 9.-ben lakik.)

A 20 hordó meg túlzás, egy puttony kb. 20 liter/közel 30 kg, a 3 tonna olyan 100 puttony környéke (jó, persze, az 5 literes hordó is hordó :-).

@Fue:
Első kézbeli tapasztalat, éltem kint.
Helybeli dolgokban azért messze nem olyan buták, amilyen legendát mi Európában szövünk róluk. Csak azt tudják, ami őket érinti. Ami azt illeti, fejből én sem tudom, mi Nebraska vagy Idaho állam fővárosa, és lehet (biztos), hogy rossz helyre raknám az államot is egy vaktérképen. Pedig jártam is mindkettőben (államban; a fővárosukban nem). Tudom viszont Észtországét vagy Fehéroroszországét (hogy a viszonylag újakról beszéljek - ezek már jóval azután lettek önálló államok, hogy én végeztem a suliban), nagyjából nemcsak az országot, de a fővárosukat is el tudnám helyezni a vaktérképen, pedig egyikben sem jártam soha.

az újdonság garázsa 2011.10.11. 18:58:38

@Generális:
Talán te nézz utána.
Én évekig szemeltem is aszút.
És igen, csőszerűségbe, és nem kádnak hívják (de meg nem mondom, minek).

Madass 2011.10.11. 19:37:37

@az újdonság garázsa: Az aszú annyi puttonyos, ahány puttonnyi aszúszemet áztatnak 1 gönci hordónyi alapboron.
1 puttony kb. 25 kg, egy gönci hordó pedig 136 liter.
3000:25=120
120:6=20
Azaz kb. 20 hordó 6 puttonyos aszú jön ki 3 t aszúszemből.

az újdonság garázsa 2011.10.11. 19:50:52

Ja igen:
"aszúeszencia:
A kiválogatott aszúszemekből, önsúlyától kicsorduló színlé. Egy puttony (28-30 l) 1-1,5 l eszencia csordul ki."

Forrás:
www.boraszat.hu/kodex-szotar.html

Ez ezért messze nem 3 t/1 l.
Mintegy 100-170-szeres csak a különbség. :-)

kifli 2011.10.11. 21:00:57

bor-e az eszencia? kedves szakblog:)

vigbor 2011.10.11. 21:27:08

@az újdonság garázsa:
Eszencia, Esszencia, Essence, Essencia az nem aszúeszencia!
Az aszúeszencia az bor és született 1970-ben,megszünt 2010-ben mint borkategória.
Az 1924 - 1936-os bortörvényünkben jelent meg először a puttonyszámokhoz tartozó maradékcukor és szárazanyag tartalom. Ezt 1959-ben egy törvényerejű endelettel módosították. A módosítás a 6 puttonyos aszút a 150-180 gram /liter maradékcukor tartalom közé sorolta. Az eszenciát pedig 250 gram feletti tartományba. Tehát azok az aszúk melyek maradékcukra 181-249 gramm katagóriaba kerültek "névtelenek" maradtak. Több mint 6 puttonyos, de kevesebb mint eszencia. Pártunk és kormányunk 1970-ben ennek a névtelen kategóriának adta az aszúeszencia elnevezést. Ma már megszünt.

Volt egy időszak amikor tíltották az eszencia levételét. Kiherélték az aszút.

Tudva levő dolog, hogy az Asszúborunk akkor született meg, amikor az őseink rájöttek arra, hogy ha kivállogatják a fürtökből az aszúsodott szőlőszemeket és ezzel feljavítják a borukat egy csodálatos nedüt kapnak.
A kiválogatott aszúszemeket a felhasználásukig kádban tárolják. Itt az aszúszem minőségétől és mennyiségétől föggően a szemekből kipréselődik egy bizonyos mennyiségű eszencia (nektár)
Ha ezt leengedték a kádból és külön érlelték akkor erre mondták. Kiherélték az aszút.

az újdonság garázsa 2011.10.11. 22:51:08

@vigbor:
Jó, hát ha okvetlenül kényszert érzel arra, hogy butaságokat írj, tedd nyugodtan.
Az internet elbírja.

Egyébként aszút (kisbetű, rövid sz) először Szepsy nemtudomki (Szepsy Istán valamelyik őse) készített Lórántffy Zsuzsannának a hagyomány szerint, tehát maga az aszú is alig több mint 300 éves.
Addig együtt préselték, a helybeli szláv népek elnevezése alapján szamorodni (szó szerint kb. magától született) néven.

vigbor 2011.10.11. 23:10:04

@az újdonság garázsa:
Megadok pár törvényt és rendeletet.
1924. évi IX. Tc.
1929. évi. X. Tc.
1936. évi V. Tc.
1959. évi 23. TVR.
1970. évi 36. TVR.
A levéltárban megtalálhatók és érdemes elolvasni a végrehajtási utasításokat is.
Ennyit a butaságokról.

vigbor 2011.10.11. 23:20:33

@kifli:
Egyértelmú, hogy nem bor.
A bor a szőlő levének erjesztéséből készül. Az eszenciát nem erjesztjük, hanem érleljük. Gyakorlatilag a jó minőségű eszenciák 5% vol alatti alkoholt tartalmaznak és a tényleges maradék cukruk 500 feletti.
A mai előírás 450 gram/liter összcukor. Ebbe beleértik az alkohol képződésre elhasználódott mennyiséget is!!!!
315 gramm feletti tényleges cokortartalmú is lehet már eszencia.

Belcsuj 2011.10.11. 23:28:15

@vigbor: @kifli: De igen, bor, jogilag annak minősül. A vonatkozó uniós rendelet külön is nevesíti, mint kivételt az általános szabály alól.

vigbor 2011.10.11. 23:57:01

@Belcsuj:
Kényszerből van a bor kategóriában. Egy 502 g/liter 2 %vol alkoholtartalmú méz sűrűségű italt nem nagyon nevezhetünk bornak.
Nem tudjuk hová besorolni ezért kellett külön nevesíteni. Abban igazad van, hogy mindíg a bortörvényekben szerepel.

európai 2011.10.11. 23:58:33

@az újdonság garázsa: "Csak azt tudják, ami őket érinti"
Ezt alátámasztom.

európai 2011.10.12. 00:00:08

@vigbor: Sok éve már, de ha jólemlékszem a Pajzos alkoholfoka 3,5-ös volt.

vigbor 2011.10.12. 00:35:42

@európai:
Valószínű, hogy jól emlekszel. Ennél csak a Royal 1999-es eszenciája volt jobb. Megnéztem ennek az alkoholja 2,9% a cukra 600 és a savja 18 g/l. Mai érvényes előírások alapján az alkohol max.8% lehet. Felmerül a kérdés. Hogyan lehet egy eszencia 8 százalékos?

hegyaljai 2011.10.12. 09:04:23

@kifli: A kérdés - hogy bor e az eszencia - nehezebb, és fontosabb, mint elsőre látszik. Az EU borjog szerint az eszencia must, de már a csatlakozási tárgyalások során is Magyarország kérte, hogy elszámolására, ellenőrzésére a borra vonatkozó szabályok legyenek érvényesek. Tehát borászati technológiai szempontból must, borjogilag bor.

_fű a szénakazalban 2011.10.18. 18:19:55

@vigbor:
És szerinted ha nem erjed az eszencia, akkor hogy kerül bele alkohol, te nagytudású?

vigbor 2011.10.18. 19:50:45

@_fű a szénakazalban:
A törvény nem tudása nem mentesít a "bűntől".
süti beállítások módosítása