Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Talán a legjobb vörös ezer alatt

Simon Gőzmalmos Portugieser 2005

2006.10.16. 19:00 - Műtannin

Rég ittam már kékoportugízert, kerülöm a fajtát, egyszerűen rossz az imázsa nálam: a villányi sztárborászok cash-flow bora. Amiből ki lehet nyomni a piacra vagy százezer palackot, olcsóért persze, ezres körül, rá a nagy brand, oszt hadd szóljon, senki sem fog pofázni, hogy szart kapott, mert egyrészt ennyi pénzért mit vár (hozamkorlátozást, mi?!), másrészt meg ezt szokta meg. Azt gondolja, ez ilyen fajta. Volt egy-két kísérlet a korlátok áttörésére: a Vylyan néhány oportója, a Gere-féle válogatás (Ördögárok-dűlő), de amikor azzal jön nekem csetnik származású bordílerem, hogy vegyek Buttler-oportót cirka négy rugóért, akkor szívbaj nélkül elhajtom, nem adok én ilyen pénzt érte, nem bírom elképzelni, hogy annyi legyen benne.

Simon József oportója viszont kétségkívül megéri a pénzét. 950 a Kaisersban, tényleg nem összeg egy iható vörösért. Márpedig ez iható.

Intermezzo: (Don) Simon József bátyánk nem elhanyagolható módon az egri világörökség része, a magyar borászmezőny egyik legszórakoztatóbb, legeredetibb figurája, wunderlichi, Kaló Imre-i mércével mérhető. (Kalóval országos haverok is, egyébként.) Boraival sajnos ritkán futok össze, ismerek közülük néhány klasszist és néhány kevésbé klasszist. Meglepő módon inkább fehérben hengerel, egri létére.

No de vissza ehhez a Gőzmalmoshoz, amelynek a nevét (egy dűlő ez, ti.) Dula Bence ismertette meg a szélesebb közönséggel. Kedves, arányos bor, itatja magát. Alapvetően mediterrán jellegű, szegfűszeges, fahéjas, fűszeres illatával, a birssel, a füsttel és a fajtától meglepően határozott tanninnal. Éretlenségnek, zöldségnek nyoma sincs a borban. Mindenképp megdöbbentően érett és szép íz egy 2005-ös egri oportótól. Bársonyos és szinte ikrás. Megkockáztatom, hogy a legjobb oportó, amit ittam. És abszolút beszt báj, persze, talán az ezer alatti magyar csúcs vörösben.

Öt pont.

(Bár továbbra is azt gondolom, hogy a közepes testalkatú helyi vörös specialitás címért folyó versenyben a kékfrankos startol az élről, utána jelentős hendikeppel a kadarka, és még nagyobb hátránnyal következik csak az oportó. Ha következik egyáltalán.)

Címkék: 2005 ötpontos best buy eger ezer alatt gőzmalmos portugieser simon

25 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr916090

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

eF 2006.10.16. 19:50:34

Kedves Tannin!

Eger abban más, gyaorlatilag az összes többi magyar borvidék, hogy mind vörösben, mind pedig fehérben benne van a lehetőég (re: "meglepő módon inkább fehérben hengerel, egri létére").
2005 - a Dunántúllal ellentétben - É-Magyarországon jó volt. Sőt, elég jó. Nem szabad előre lesajnálni ezt az évjáratot Egerben, sőt (re: megdöbbentően érett és szép íz egy 2005-ös egri oportótól).
Mindenesetre a Gőzmalmos nem a legjobb egri dűlő (re: ilyet nem írtál, és a cikkből sem ez jön le, ez csak olyan +infó/vélemény, nehogy vki azt gondolja).
Egyébként csak így tovább; kóstolj minél több egrit! :))
Üdv:
egri Fehér

b 2006.10.16. 20:05:24

Szeretem a borait...mellesleg elég átláthatatlan a borválasztéka....
De sebaj...ezt is szeretem benne...
Vagy 3 különféle címke...inkább 4 az elmúlt években....egyre szebbek persze...és egy rahedli válogatás...szelekció...forgalmi tétel...:-)
Ez a kékopi nekem is bejött...sokkal inkább mint csúnya gonosz kommercializált villányi társaik:-))
(az egy jackfall selekciót kivéve..., na meg egy kis pince gyönyörű könnyed oportóját...:-)
Egyébként ajánlom ugyanebből a sorozatból a Medium bikavért.... 2500-3000 forint között szép kis bor....
Szerintem felveszi a versenyt a hasonló árkategóriájú és igen szépen teljesítő St.andi Áldással....

eV 2006.10.16. 20:31:49

"...szívbaj nélkül elhajtom, nem adok én ilyen pénzt érte, nem bírom elképzelni, hogy annyi legyen benne."

Ez "kissé" úgy hangzik, mintha előítéleteid lennének a fajtával szemben. Vagy csak gyenge a fantáziád?

Én nem ismerem az adott bort, de miért ne lehetne oportóból remek bort készíteni? Kabernéből is lehet szart. (bár ez biztos, nem a legjobb érv. :))

Szegediszomelijé 2006.10.16. 20:59:24

No de hát így leszólni azt a portugizit! Mintha nem is szőlőből készülne! Én ugyan nem vagyok egy Villány hívő, de ott is ittam zamatos, ízgazdag, nagyon jóleső pg-t, Szendééktől. Kimérve kértek is érte talán 400 -at? már nem emlékszem pontosan, 2001-ben volt. Aztán volt egy ún. Kötcsei portugizer -Veszprémi családi pincészet, Dél-Balaton. eV -vel egyetértek -Cabernetből is lehet szart -sőt, ha már Villány is szóba került, akkor a Cs-ok jelentős része a fataplónál nem mutatott sokkal többet ízben. Átlagban -ha az árat is nézzük, semmivel sem rosszabb a pg. Amúgy: hajrá kékfrankos!

Yugoparaszt 2006.10.16. 22:28:46

Ilyen bor nincs, pláne Egerben nem. Az oportónak nevezett borban mindig van zweigelt és/vagy blauburger illetve bíborkadarka.Önmagában az oportó sillernek kiváló alapanyagot adhat, de nem igazán mondható vörösborszőlőnek.

Műtannin · http://amuva.hu 2006.10.17. 01:42:08

eV: igen, vannak előítéleteim, pont erre utaltam akkor, amikor azt írtam, hogy nem jó a fajta imázsa énnálam.

Yugoparaszt: oportugírezben lehet zweigelt, blauburger is, ugye, pontosan annyi, amennyit a hatályos szabályok engedélyeznek, vagy amit az OBI észre nem vesz, ugye. ettől egyébként ez a Simon-bor még határozott oportójellegeket mutat.

Pincesor 2006.10.17. 09:38:34

950 Ft egy ilyen borért? Teljesen korrekt. Még több ilyen bor kellene a hazai üzletláncokba, ezzel lehetne még több embert rávenni a jó, minőségi borok kóstolására. A legfontosabb az lenne, hogy kiépüljön végre az a hétköznapi borok kategória, amit már oly régóta várunk. Ez szerintem jelenleg úgy néz ki, hogy a nagykerek csúcsborászai dobnak piacra olcsóbb ketegóriáju borokat, a gond csupán az, hogy ezt ugyanott értékesítik, ahol a többi magasabb kategóriájú bort. Ezzel nem szélesedik a borfogyasztók köre, ugyanaz a vendégkör veszi meg ezen borokat is, mint a többi drágábbat!

Octopus 2006.10.17. 09:38:37

A Buttler oportó tényleg rablás, pont pár napja kóstoltuk. Pedig tényleg nagyon kerestük benne, mitől lehet 3000 fölött, de semmi. 1000-ért sem lenne best buy, inkább csak érdekesség. Lehet, hogy tényleg nem sokat tud a fajta? Az biztos, hogy a kékfrankosban és a zweigeltben sokkal nagyobb potenciál van (meg persze a kadarkában is). Orsolya zweigelt (?Kutyahegyi) valami elképesztő, bár nehéz hova tenni, többeknek nem is jött be.

Dr. Justizmord 2006.10.17. 10:23:00

Na, jó reggelt, végre felfedezte magának az AMUVA is Simon Józsefet, az "Igényes Borok Reális Áron" mozgalom egyik meghatározó alakját.
Ezúton üdvözlöm Simon urat, én először talán 2002-es bikavérét eresztettem ki a pohárba, de rögtön a szívmebe is zártam. Köszönöm!
Méltán ott a helye spejzom polcain a Tóth István, Juhász testvérek, Németh pince által meghatározható csipet-csapatomban, egyben jellegzetes és szép példája annak ami miatt nagyra becsülöm az Eger-vidéki borászok egy bizonyos, egyre bővülő körét. Ezek az emberek szerénységgel, kitartó és kompromisszummentes munkával megmutatták hogy lehet kitölteni a blöffölő villányi sztárok túlárazott majomkodása és a méltán mellőzött igénytelen tömegborok névtelen termelői közti űrt, és egyben sokat tettek az egri borok megtépázott renoméjának helyreállításáért.

Zsül 2006.10.17. 10:49:00

Kóstoljátok meg a Bock-féle 2003-as Reserve Kékoportót, ritka kincs szerintem. Igaz, én imádom a kékoportót. A késői szüretelésü egri Buttler is bejött, egy nagyon hosszú, tartalmas, egri borválogatással végigkisért vacsoránál, kettesben...

Zsül 2006.10.17. 11:03:43

az ára nem vészes, 1640/palack, csak a pincészetben lehet kapni és Pesten a Bock-bisztróban

egy 2006.10.17. 12:43:22

Sziasztok!

A szóban forgó bort nem ismerem, de ígérem, pótlom e hiányosságom. A Buttler-oportót viszont kóstoltam és tudom ajánlani mindenkinek. Ugyan az a mellbevágó "hűha" érzés fogott el Bukolyi mester oportóját kóstolva, mint amikor a hazai "zweigelt rettenetek" után először kóstoltam mondjuk Hillinger Zweigeltet (ahonnan azért még mindig lehet feljebb).

Visszatérve a Simon Gőzmalmosra, én a hazai borfogyasztási kultúra megváltását látom a kevésbé magas presztízsű fajták rehabilitálásában. A fajta határain belül tisztességes, szép bort kell készíteni és ehhez egy jó ár kell csak, hogy a magyar polcokról végképp eltűnjenek a szerző által is említett alibi borok.

Szép napot nektek!

egy

lackó 2006.10.17. 14:13:14

Simon mágus oportója egy kis szigetet képez a magyar piacon e fajta tekintetében, mindíg is klasszis tétele volt ez neki.

Elemer03 2006.10.17. 14:40:05

A Gőzmalmos tényleg szép, nyáron jó pár palack fenekére néztem és csak jókat tudok róla mondani. Továbbá merem ajánlani Simon 2002 és 2003-as kékoportóját, a 2003-as is ezer alatt kapható (már ha van még :))

Művelődő 2006.10.17. 14:45:45

Nem szeretném ismételni Dr.Justizmord hozzászólását:tökéletesen egyetértek vele.És a legfontosabb:minden tiszteletem Simon Úrnak és a hasonló felfogású,és boraiban hasonló teljesítménnyel bíró borászoknak!Köszönjük,hogy nem csak túlárazott vörösök után ácsingózhat a hozzám hasonló csóró paraszt,hanem korrekt árért valóban minőségit fogyaszthat!

Octopus 2006.10.17. 17:04:53

egy-nek: ugyanarról a borról beszélünk? Gróf Buttler kékopi szeleksön 2005, 3300-4000 Ft, száraz. Késői szüretes jegyek, bár alacsony alkohol, kissé szénsavas, világos, könnyü gyümölcsös bor, némi sós-ásványos jelleggel, no tannin. Nem szokványos, és nem kiugró.

egy 2006.10.18. 11:54:39

Kedves Octopus! Szerintem ugyanazt a bort kóstoltuk, csak lehet, hogy mást vártunk tőle (bár igaz, Buttleréknak van egy érthetetlen félédes Oportója is, de mi természetesen a szárazról beszélünk). Nekem az első benyomásom a gyönyörű illat és a szép szín volt. Hogy világos lenne? Lehet, de azt is el tudom képzelni, hogy a bor szerkezete miatt született egy döntés, hogy nem csinálnak "tintalevet" a borból. Nem tudom. Ízben nálam igazi heuréka érzés volt az általad is említett ásványosság. (kifejezetten szeretem, ha egy vörösborban is meg tud jelenni). Itt az Eged mészkövéből gyűjtött ásványosság és a gyümölcsösség kombinációja nálam teli találat. A tanninnal kapcsolatban nekem szintén kellemes meglepetés volt, hogy egy nagyon szép, de könnyen iható borrá hangolták az oportót, nekem már kicsit sok a "csattogós" taninú csúcs villányi.

Üdv:
egy

Octopus 2006.10.18. 16:50:11

Kedves Egy, stimmel a bor a leírás alapján. A világos jelzőt nem negatívumnak szántam ;) Nekem sem imponálnak általában az izomborok, azonban az emlitett kékopit kedves gyümölcsössége mellet nem találtam különösebben gazdagnak vagy mélynek. Árából kiindulva ettől azért többet vártam :(

XXXL 2006.10.19. 10:05:11

Csak érdekességként: Az Oportónak van egy egészen különleges tulajdonsága, ami a házasítások (Bikavér)számára rendkívül értékessé tette az "Ántivilágban" - nagyon magas az extrakt tartalma, és így nem tolakodó ízeivel nagyon szép, bársonyos és mély testet tudott a Kadarka és Kékfrankos mögé "varázsolni".

jobblator 2006.10.19. 16:28:58

hát a Simon ügyes és jó borász, meg megszállott is, ami néha kell a jó dolgokhoz. de a tárgyszerűség kedvéért érdemes megkóstolni a villányi Herold Pince 2005-ös portugieserét, ami szintén 1000 Ft alatti, kapható pl. Pesten a Dohány u. 30. alatt a Pántlika Borházban, vagy Szegeden a Duna-Hungária Borházban, meg a többit nem tudom. Akik kóstolták, a legnagyobb villányiakkal azóta "leszámoltak", már csak az ár-érték aránya miatt is :-) Van nekik egy "Gesztenyés szelekciójuk", kékfrankos-zweigelt-portugieserjük 2004-ből szintén úgy 1000 körül, azt is szeretjük.

RoFä 2006.10.19. 23:38:38

Bortársak, ez finom. Kösz a tippet.

riennevaplus 2006.10.20. 21:31:16

Tezsül, igazad van! Ez a Bock-féle kettőhármas Special Reserve Portugieser valóban egy nagyon finom bor. Gyönyörűen egyben van, harmonikus, nem puha, nem kemény, jó inni kiskortyokban, jó inni nagykortyokban... csak az aki még több szofisztikált rafináltságot várna el egy bortól fog még rátenni pár rongyot, az őrült, hogy álmát kivabanqozza a "basszameg ezazvagymégse" gurmékínzó valószínűségpoolból.
Ha itt ezerhatér lenne, mint ahogy írod, Zsül, akkor vennék ládaszámra. Én két és fél rongyot fizettem érte, de másnap visszamentem és vettem még két palackkal. Annyit is megért. Szép tiszta bor... nem csorbicsaja gondolatot, nem ólmozza a bal szempillát (keresztcsatolás, jobbfélteke, artikulációs központ... ha így van, ha meg nem, akkor biztos tévedtem).
Nna. Innám, de már nincsen.
Üdvözlöm édesanyámat.
Kinek orcáját egy gyűszűnyi bor is megpirítja.
Tallilalilaaaaaa.....

Zsül 2006.10.27. 00:43:36

Vegeteriánus! péntekre megnézem a Bock-bisztróban, én egy kartonnal vettem, 12 db, és így jött ki az 1640.- ft/üveg... azt mondták, hogy máshol nem is kapható, csak még Bock-papánál.
éljen!!!

riennevaplus 2006.11.01. 18:03:35


Zsül, tiszta szívemből köszönöm, rendes vagy... csak az a baj, hogy ha (most példának okáért) el akarnám kutyámat vinni sétálni (nincsen kutyám a valóságban, igaz sajnos macskám se, mert idős korában nemrég tőlem ment), akkor ha éppen abban kéne megakadályoznom, hogy egy lovasszobor talapzatát lepisálja, akkor az Második Vilmos lovasszobra lenne inkább és nem Petőfi Sándor királyé... igen, ottan történne inkább...Wilhelmnnél... ránál... szobránál..., mert nem tudna egy kutya se annyit szaladni, hátamégén... ezért vegye mindenki bátran ezt az italt helyettem, onnan a bisztróból, ha így adódik, mert mondom én innen könnyen: bizony megéri... :-)

órevoár, v.

estbert 2007.01.11. 22:38:16

Én decemberben ittam az első oportót , ami ízlett: BLUM pincészet 2006 Na azt kell kóstolgatni! :)))
süti beállítások módosítása