Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Két szent siller

A kadarka megvilágosodásától a rozé elsötétüléséig

2007.02.09. 18:08 - Albert gazda

Elvesztem a színek közt a minap. A St. Andrea kultikus 2005-ös Magyalos Kadarkáját sillerszerűen világosnak találtam, körtés-almás illata és íze pedig egy tisztességes furminté is lehetett volna. A Miguel Torres chilei pincészetének cabernet sauvignonból szűrt 2006-os rozéját sillerszerűen sötétnek találtam, epres illatával és ízével viszont jóféle sauvignon blanc-t idézett.

St. Andrea Magyalos Kadarka 2005


Amikor először kóstoltam Lőrincz György 2005-ös kadarkáját, történetesen a borász pincéjében, elcsodálkoztam kissé. Annyira halovány volt. Maga a mester is mosolygott, mint aki nem tudja százszázalékosan, jó-e végül is, amit ezúttal készíteni bírt. Amikor másodszor megkóstoltam a bort, már nem csodálkoztam, ám továbbra sem tudtam, mit gondoljak. Ekkor a korábban sillerszerűen mélyrózsaszín bor már barnás árnyalatokat mutatott, és minden volt, csak tükrösen áttetsző nem.

Eddig nem nyert. Illata mindazonáltal tetszett. Fűszeresnek és gyümölcsösnek mutatkozott, és furmintosan almásnak meg körtésnek. Ha a terrorklubféle fekete pohárból kóstolom, aligha tippeltem volna vörösbornak. Testben közepes alá. Gyengéd savak, tannin sehol. Kadarkásan kevéssé markáns jelenség – kis cukorkássága is a fajtára utalt –, amelyet jó inni, csúszik, mint a pinty. Már ha leginkább ilyennek kell lennie a kadarkának. AM kolléga is megismerkedett vele, máskor, másutt, és identitászavaros csodabogárnak látta, túlérett gyümölccsel, mazsolássággal.

Ez a bor sokaknak bejött, a Borbarát Top 12 alkalmából kéttutacnyian szavaztak rá. Érteni vélem, miért: különleges. Ám én összességében inkább érdekes és nem feltétlenül sikeres kísérletnek titulálnám. Nem hiszem, hogy ez az a stílus, amelyet akár maga Lőrincz György is követni fog. Igaz, a 4 pont így is simán megvan.

Santa Digna Cabernet Sauvignon Rosé Sel. 2006

A Torres chilei pincészetével nem sokat foglalkoztunk – a penedesivel még annyira sem, holott sokáig az 1997-es Mas La Plana volt egyik abszolút kedvencem –, egy sauvignon blanc-ja került terítékemre elég régen. A katalán óriás zöld fehérje éppúgy a vörös felhozatal színesítésére való, mint a cabernet sauvignon rozé. Ráadásul elképesztően hasonlítanak egymásra.

A 2006-os Santa Digna-rozészelekció – még egy szent pincészet – színben szintén olyan, mint egy siller, ami a Magyalossal ellentétben nem világosodást, hanem sötétülést jelent. Mint az érett eper. Az illata is pont olyan, plusz némi cukorkásság, kevés fűszer, széna, csalán. A fekete poharas módszert idézve: ez meg nettó sauvignon blanc. Lényegében ez is vonzó. Szájban közepes test, üdeség, frissesség, alig csipetnyi szénsav. Egyszerre édes és fanyar, ami ezúttal kellemes kombináció. Persze, hogy a legkevésbé sem egyedi – amúgy egészen más, mint az itthoni rozék –, de finom és jólesik. Annak, aki szereti az ilyet. Nálam ez is 4 pont.

Címkék: 2006 2005 kóstolás vörös kadarka négypontos st. andrea cabernet sauvignon rozé santa digna

12 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr535185

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Szegediszomelijé 2007.02.09. 19:30:39

Én még ahány kadarkát kóstóltam, mind igen különböző volt -van egyáltalán tipikus kadarka? Eme buta kérdés gondolom, csak azért vetődhetett föl bennem, mert kevés a tapasztalatom. Amúgy kettő igen jó volt: Ch. Kajmád 2004(?) és Vine Princess 2002 (2400 Ft) -ez utóbbi a fajtáról hallottakkal homlokegyenest ellenkezőleg egy óriási testű, rendkívül koncentrált boreszencia. A leírtak alapján -jellegzetes vagy sem-nagyon kíváncsi lennék mindkét "siller" borra.

teroldego 2007.02.09. 20:31:19

Balla Géza kadarkája valóban elüt az általunk ismert kadarka "stílustól",kóstoltam,tetszett is,de nálam nem a nagy test és koncentrálság jellemzi ezt a fajtát,hanem éppen az a fűszeresség,ami a Magyalos-ban is megvan. Emiatt van véleményem szerint e fajtának pótolhatalan szerepe a magyar gasztronómiában,pl.kiváló lehet egy jó paprikás csirke mellé.

Borboszi 2007.02.09. 21:46:18

Elég sok kadarkát kóstoltam otthon, és ténylegesen mindegyik különbözött a másiktól. Ezen felül minden borász elmesélte, hogy milyen is a "jó" kadarka és hogy miért pont az övé a fajtajelleges. Hát, innentől akkor szabadon választott, kinek mi tetszik.

Csatlakozom teroldego véleményéhez, és számomra is a kadarka a könnyed fűszeresség, és a jól ihatóság köré csoportosul. Nekem a legmaradandóbb kadarka élményem Malatinszky Csaba (most erősen próbálok visszaszámolni, hogy mikor is) 2003?-as kadarkája volt. Az tetszett... annyira könnyed volt, annyira játékos, kis fűszerkeringővel... nem tudtam abbahagyni... nekem az lett az etalon :-)

ha hozzájutok, akkor bőszen kóstolgtok kadarkákat, mert szerintem annak ellenére, hogy nem egyszerű termeszteni, igencsak helye van a piacon és a gasztro-ban.

Mellesleg imádom az olyan borokat, amire mások azt mondják, hogy "identitászavaros csodabogár".. az a bor tudhat valamit!!!.. kell szereznem egy palackkal, akárhogyan is :-)

Bélabácsi 2007.02.10. 09:28:42

Próbáld ki ugyanennek a Torres rosénak a 2005-ös évjáratát - szemben a 2006-os, (legalábbis az én szájízemnek) túlságosan összetett íz- és illatvilágával az kb. másfél év pihenés után egy remek, nagyon karakteres és kellemesen gyümölcsös itóka. Sokkal jobb mint "frissiben", a legtöbb általam ivott sillert veri (rosénak talán nem is lenne szabad nevezni, mert annál valóban sokkal nagyobb beltartalmú borról van szó, dehát chilében a siller is rosé...). Érdemes még tudni, hogy a Torres rosé már a tárgyév novemberében kapható Európában , de mint mondtam, érdemes pihentetni legalább egy évet. Megéri

Bélabácsi 2007.02.10. 09:32:01

Ja, és a Santa Digna Rosé közönséges szupermarketben 5-6 EUR között kapható (legalábbis Németországban)....szóval nem egy megfizethetetlen bor.

Metzger 2007.02.10. 16:22:49

Dinnyés,a kultikus szó divatos,az Albert trendi,cifrázza.
Én meg azt nem értem,miért kell állandóan seggnyalni,mitől mester a borász,mikor a dr címet a hülyék,és a feleségek használják.Igértem a dr-t ismerő ismerősömnek,megismerem a borait,s bár sokat köszönhetek az MA-nak,Kerecsendnél én eztán is jobbra fordulok.

egri Fehér 2007.02.10. 21:45:38

Szerintem a Magyalos egy kiemelkedően jó bor. Nagyon sokrétű, ha eljön az idő, egy későbbi évjárata sokat fog majd dobni LGy Bikavér Superiorján.

Metzger 2007.02.11. 01:28:33

Bocsesz,ismerősömnek is sokat köszönhetek,ez kimaradt.A kultikus jelzőt meg talán más is használta nem elég megalapozottan.

egri Fehér 2007.02.11. 11:32:42

dinnyés: bizony erősen elképzelhető, hogy igazad van, de nekem akkor is kevésnek tűnik ez a 4 pont erre a borra... Inkább "tehetség", mint "OK". Úgyis mondhatnám, hogy több mint Dula Bence Gőzmalmosija, és simán eléri a Kreinbacher Taposó-kutat...

Másnapos 2007.02.11. 19:38:17

A minap kostóltam egy 2005-ös Vesztergombi kadarkát, és nagyon megfogott. Mindig keresem a testes erős savú borokat, ezért aztán fenntartásaim voltak a fajta, és az évjárat miatt is, amit aztán eufórikus öröm váltott fel. Amihez hozzájárult az is,hogy egy Eric Truffaz lemez került a lejátszómba.Szerintem ehhez a borhoz jazzt kell hallgatni, magyar nóta menjen az olaszrizlinghez. Hozzá kell tennem, hogy nem nagyon értek a borokhoz, abszolúte műkedvelő vagyok, de mostantől sznobériám a kadarkák irányába terelgetem.

Metzger 2007.02.12. 20:54:15

Na nem leszólni az olaszrizlinget!

Fekete Leányka 2007.02.15. 21:51:46

A Balla Géza kadarkája 50 éves tőkékről (néha öregebbekről) származik, a MAGYALOS pedig szűztermés. Egyszrűen bájos, fűszeres, kedves, hízelgő. Igazi kis vörös dög!
Imádom!
Persze szeretem a Gézáét is.
süti beállítások módosítása