Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A paprika bosszúja

Ostoros CS 2004, Tóth István CD 2004

2007.04.11. 20:10 - Albert gazda

Feszt mondom, ezer alatt sokkal könnyebb kellemes fehért találni, mint iható verest, ám az ember próbálkozik, mondhatni, kötelessége ez neki. Na hagyjuk a lírát, a lényeg, hogy a minap észrevettem a Kaisers polcán két egrit, 999-ért, egymás mellett sorakoztak ők. Annál inkább lecsaptam rájuk, mert mindkettőt szóba hozták az imént nyájas olvasóink. Tóth István Carpe Diemjét konkréten ajánlotta egyikük, az Ostoros–Novaj Szélhegyi Cabernet Sauvignonjáról meg rövid polémia bontakozott ki az ehhez a poszthoz kapcsolódó hozzászólásokban.

Ostoros Szélhegyi Cabernet Sauvignon 2004

E polémia lényege az volt, hogy állítólag kétféle szélhegyi található a kiskerforgalomban, az egyiknek 11,5-es, a másiknak 14-es az alkoholtartalma, az utóbbi iható, az előbbi nem. Megnézegettem féltucatnyi palackot, de csak egyfélét találtam, olyat, amelyikbe kevesebb szesz szorult.

Az Ostoros–Novaj Bor Zrt. munkásságával kapcsolatban kialakult ambivalens érzelmeimről beszámoltam már ezeken a hasábokon, így kíváncsian vártam, ez a bor mely irányba billenti a mérleg úgynevezett nyelvét. Mondjuk, az már önmagában érdekes, hogy egy cabernet mihez kezd meghökkentően alacsony alkohollal, igaz, a hitelesség jelének is felfoghatni, hogy ilyennel a közönség elé megy a pince.

Viszonylag világos, szép tiszta szín, mégse nem siller, elsőre fűszeresen cabernet-s illat. Egriesen ribizlis gyümölcsök is motoznak a háttérben, a kénhidrogénességnek viszont, amivel olvasóink szembesülni kényszerültek, nyoma sincs. Közepesnél szerényebb test, tisztességes ízek, savak, tannin rendben. Korrekt, fajsúlyosságmentes darab, soha rosszabbat. Erős 3 pontra jó.

Tóth István Carpe Diem 2004

Az egri mester általános kedvenc, én is szeretem, noha a feltétlen rajongásig – kollégáim zömét ez jellemzi – még egyetlen tétele révén sem bírtam eljutni. Nyilván bennem van a hiba.

Nem tudom, ennek a cuvée-nek mely fajták az összetevői, a címke nem mond róla semmit. Aki képben van, szóljon. Felteszem, ez T. I. alapbora, nemcsak a Kaisersben, több más tisztességes hiperben is elérhető.

Sokkal sötétebb, mint az Ostoros-bor, csillog rendesen. Hanem egyből orrba csap valami iszonyúan intenzív paprikásság. Paprika, paprika, paprika. Fűszerpaprika, zöldpaprika, kaliforniai paprika. Mit tudom én, milyen paprika még. És én nem szeretem a paprikát. Mármint borban, illat- vagy ízjegyként. Próbálkoznak aztán mindenféle gyümölcsök is, jó a test, tisztességes a struktúra, hosszú a lecsengés, ezért a pénzért igencsak oké lenne a bor, de nem tudok eltekinteni. Több napig próbálkoztam vele, maradt olyannak, amilyen az elején volt. 3 pont.

Címkék: kóstolás borok a hiperből vörös 2004 eger hárompontos cuvée tóth istván cabernet sauvignon ezer alatt ostoros

20 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr6857206

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemjo 2007.04.11. 20:43:31

Jaj kedves Gazdám , miért próbálkozol egri veresekkel , gyere délebbre és meglásd nem ér ilyen csalódás !
:-)

Komolyan:
Vsz. lecsúsztál már róla , de ha valahol találsz a CEZAR pincészet (talán Nagyrada?)Le Patron Cuvée 2004-ből (8-900 Ft körüli bor) feltétlenül érdemes megkóstolni !

Ferraiolo 2007.04.11. 23:05:21

Az összetétel: Kékfrankos, Cabernet, Merlot, Blauburger. Szerintem maximálisan hozza azt, amit az ember egy rugóért elvár ettől a kategóriától.

özv. Burgundi Sándorné 2007.04.12. 01:51:53

Nagyon zavaró, hogy az Ostoros-Novaj Bor Zrt. nevű nagyüzemet következetesen Ostorosként emlegetitek, ami egy falunév és amely faluban történetesen mások is borászkodnak ...

Albert gazda 2007.04.12. 07:39:04

Jogos, javítottam is a szerintem indokolt helyen. Mentségemre, mentségünkre szóljon, nem mi találtuk ki így, más is Ostorosnak mondja. Egyfelől a Hilltopot sem említjük Hilltop Meszmély Zrt.-ként. Másfelől, igaz, a Tokaj Kereskedőházat senkinek eszébe sem jut Tokajként szóba hozni. Harmadfelől azt hiszem, az Ostorost senki sem keveri össze esetleg az Orsolyával, amely történetesen abban a faluban borászkodik.

Szilu bácsi 2007.04.12. 09:19:33

Én ajánlottam a Carpe Diemet.
Annyi kérdésem lenne, hogy ha szeretnéd a paprikás ízjegyeket, akkor hány pontot érne?
Egyébként én nem érzem a paprikásságot túlzónak. Nálam egy erős 4 pontot (OK) megér.

Albert gazda 2007.04.12. 09:23:00

Erős négy pontot érne nálam is.

muskotály küvé 2007.04.12. 10:39:31

Kicsit kilóg a sorból, de 1200 Ft-ért vettem Lesence Pinot Noirt - évjáratra nem emlékszem, de nagyon tetszett

Benikuty 2007.04.12. 19:09:21

Erről nekem a klasszikus dialógus utólsó mondata jut eszembe,miszerint:
"Mit ákártá ennyi pízé,tán káticábogárát?"
T.I. sok kinyalt kollégája ezt simán eladta volna kétennyiért Bikavérként.A név meg elvitte volna ideig-óráig.
Az Észak-Dél ellen című sovinizmis egyenesen gyerekes még akkor is,ha hülye hieroglifákat pakol valaki a kommentje végére.
Egyébként ott ennyi pízí káticábogárát annak?...ööö:-)

nemjo 2007.04.12. 22:08:53

Délen jobban beérik a szőlő és kevesebb az éretlen szőlőre utaló paprikás jegy .... hieroglifák és amerikai polgárháború nélkül

Szegediszomelijé 2007.04.12. 22:32:48

A kis "vitáról" eszembe jutó déli élményem: Szende Portugízer 2006. Tudom, az alkeszek most fintorognak rendesen a fajta miá, de általában elégedett lenne a nép, ha 2000 -ért kapná ezt a minőséget. Lédig 600 Ft, palackban nemtom van-e és mennyi. De nem feltétlen azért annyira jó, mert Délen jobban beérik, hanem mert nem idő előtt kapkodják le, majd éretlenül palackozzák, hogy versenyre keljenek a gamay-val. Így aztán agyon is veri az összes nagynevű márton napi gizit. Én egyébként sokkal többet iszok Egerből, de ami jó, az kérem jó.

Ramirez 2007.04.12. 23:40:17

ironman-nek:
létezik Szende Portugízer 2006: www.szendepince.hu/hun_szolo.htm

Az árral kapcsolatban csak azt tudom, hogy a teljesen megfizethető kategóriába tartozik. Kb.: 2000 HUF

Szilu bácsi 2007.04.13. 08:24:39

Benikuty!

Minden szavaddal egyetértek.
Különösen a második bekezdéssel.

dalton1 2007.04.13. 13:18:31

Az észak-dél harc tényleg értelmetlen, egyfelől azért mert mindkettő magyar és történelmi is, másfelől mert ahogyan szinte mindenütt és mindenből létezik jó és rossz úgy ezen borvidékek boraiból is. Már számtalanszor bontakozott ki itt ilyen fajta harc, szerintem értelmetlen ezen vitázni. Nem attól lesz valami jó vagy rossz hogy kik és mennyien szeretik vagy nem szeretik.

Az Ostoros Novaj Bor Zrt. ostorosi CS-jával kapcsolatban. A polémia elindítója Művelődő volt aki szintén az alacsonyabb alkohol tartalmú CS-nal találkozott és teljesen jogosan hordta le a sárga földig. Én ajánlottam neki a másikat. Mindkét alkoholtartalmú tételből kóstoltam és ha 3-ra értékeltétek a 11,5-est akkor a 14-es min. 4-5 körül lehet...bár szerintem a 11,5-es még a hármat sem éri el.
/Ha érdekel valakit és ad egy e-mail címet le tudom fényképezni a 14-est és elküldöm mert kiváncsiságból eltettem két palackkal várván hogy mivé alakul az idő múlásával./
Egyébként a 14-esről ami megmaradt hogy a magas alkohol miatt enyhén édes ízérzetet hagy maga után és érezni rajta a fűszereket, konkrétan vaniliára emlékszem és esetleg fekete ribzli. Szellőztetni mindenesetre nem árt. Az igazsághoz hozzátartozik hogy mostanában én is csak a 11,5-esből láttam a Tesco-ban /Érd/ de egyikből sem vennék már. Annak idején 800-ért vettem és ennyiért korrekt volt. A másik tévedésből került a kosárba, nem vettem észre ugyanis hogy más az alkohol...

A Carpe Diem-ről. A paprika tényleg uralkodik és én sem szeretem de elfogadható bor. Egyszer volt szerencsém egy Dolium CS-hoz amit ugyanott /Móricz-Spar/ és ugyanannyiért kínáltak megvételre. Lehet hogy rossz palacka botlottam de az kizárólag és emberfeletti töménységben színtiszta paprika volt és sav. Majdnem ihatatlan...valószínűleg itt büntető bornak minősítettétek volna de az én gyomrom talán többet elbír. :)
/Ja ezt azért írtam mert a Dolium villányi és bár odáig vagyok ezért a borvidékünkért ez azért mellbe vágott!/

Na ennyi...

Benikuty 2007.04.13. 17:52:16

Harcról itt szó sincs,szerencsére.
Csak arra utaltam,szerencsétlen dolog a sovinizmus,már ilyen értelemben,meg hogy borivóhoz méltatlan a nyitottság hiánya.
Bontok egy T.I.2003-s bikavér válogatást.(cimkézetlen)Egészségetekre!

dalton1 2007.04.13. 18:03:43

Benikuty: A harcot átvitt értelemben írtam, egyébként én teljesen egyet értek veled.
Egészségedre!

riennevaplus 2007.04.13. 20:53:57

Offoffoff...

Bocsánat, de off leszek (nem tudom máshova), mermostan ez kényszeredik spontán itten (vacsora után) kifele: Vylyan, tessék szíves lenni megbaszni az összes '05-s Pinot Noir palackjukat, egyenként, szilvuplé...

Nem csak "gyenge" borok, hanem egyszerűen lőrék, s mindez 3000 plusz valamennyi forintért. Vettem 4 palackot (in memoriam 2004), s bontottam fel őket óvatosan egyiket a másik után, kezdetben remélve, hogy ez az iszonyatos tévpálya majd csak valahogyan alakul...

Nem alakult. Most öntöttem ki az utolsó palack maradékát.
Élvezhetetlen bor: sebbenzin "illat", egy kis bútorpolitúr szaggal keverve, savak, mint egy savba mártott sasliknyárs, semmi test, nulla vég. Iszonyatos...

Kérem képzeljék el, hogy birtokukon munkálatokat szakemberek hasonló bér/minőség arányban végeznek el: mit raknak fel nappal, dolgokat (jó drágán), leomlanak (ócsón, bárnemongyam) éjjelre...

Ugye fújnának Önök is egyet, t. Vylyan, hee? Merhogya jövő (úgy találhatnák, esetleg) veszne badarmód, s fölöslegesen elfele...

szorry, end of off. Máskor majd oda írok, ahova kell...

dalton1 2007.04.13. 21:05:15

Ha egyszer az életben olyan anyagi helyzetbe kerülnék hogy háromezres borokat önthetnék ki a lefolyóba...

Én már ittam szar bort, még mosléknak beillőt is de egy cseppet sem öntöttem ki. Valamit mindegyikkel tudtam kezdeni ha úgy döntöttem hogy ihatatlan. Nem akarok nagyszájúskodni és semmiképpen sem vitába bocsájtkozni mert valószínűleg nem ülök magasabb lovon. Csak itt sokaktól hallottam már hogy "a csapban végezte", "kiöntöttem", "lefolyó". És bár nem csodálkozom rajta de furcsa hogy ezt nem egy 'Csikós' vagy 'Koccintós' anyagra mondják hanem kicsit magasabb szintű borokra. Távol álljon tőlem a Vylyan védelme bár amit kóstoltam eddig tőlük az tetszett. Nagy a jólét.

py 2007.04.13. 23:21:59

Én általában a magyar pinot-kal szemben kezdek szkeptikus lenni. Nem mintha annyi burgundi(ai)t kóstoltam volna... Én a 2004-es Vylyantól sem voltam lenyűgözve, a D-díj különösen meglepett (amúgy a pincészet számos borát kedvelem). Persze ez már lehet, hogy ízlések-és-pofonok kategória, de pont azt a szofisztikáltságot hiányolom, ami ellensúlyozná a szilfidebb testet, kevésbé markáns fellépést, elvileg, ahogy a nagykönyvben... Vagy csak inkább bordó a színem. Bocs.

dalton1 2007.04.13. 23:36:14

Az én színem is bordó...a díjak pedig...hááát...

Merlot 2007.04.15. 21:56:58

Kedves Albert gazda!
A kézműves borászt nem a Carpe Diemért kell szeretni! Sőt egyáltalán nem kell.
A borait is csak lehet szeretni, és ehhez még olyan különleges ízlés sem kell, mint a MA-k szerzőié. Az 2004-es évjárat, amúgy is egy elcseszett év volt a vörösökre. A nagy bevásárló központok televannak ezzel az évjárattal. Véletlen?
Egyet sem emelek le a polcról. Majd ha az árazáskor figyelembe veszik az évjáratot is, és pl. a gyengébb (Légli Ottó szerint nehéz) évjáratok borait féláron adják, akkor leszünk jó úton a Kánaán felé.
Javaslom, hoyg kóstolj meg egy 2000-es Egedhegyi Kékfrankost!
Tóth Istvántól, természetesen. :)
süti beállítások módosítása