Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Ezer jó ezerjó

Nem olyan gyors jelentés a bországgyűlésről

2007.06.12. 19:03 - Albert gazda

Hát ezer jó ezerjó biztos nincsen, de miután egy héten belül két jó ezerjóval is sikerült randevúznom, muszáj ellőnöm a címben található gyermeteg szóviccet. Ami viszont nem vicc: a városligeti Pannon Bországgyűlésen a soltvadkerti Font Pincészet 2006-os válogatása lett nálam a nap egyik bora. Szerettem Gere Tamás, Zsolt és Viktória, valamint Gál Tibor dolgait is.

Sokan panaszkodnak most már, hogy teljesen elvásárosiasodott ez a bországgyűlés nevű rendezvény, nem is tudom, valóban marha sok az ilyen-olyan árus meg a lacipecsenyés, a mandulaborosokról már nem is beszélve. És sok ember mászkál teletöltött kóstolópohárral. Másfelől viszont engem nem izgat az ilyen, ha ez-az nem érdekel, nem megyek oda, oszt jó napot. Olyan borfesztivál úgysem akadt még, ahol ne találtam volna elégséges számú kellemes standot.

Először is vásároltam tehát egy Riedelt, 920-ért – azt hiszem, tavaly-tavalyelőtt olcsóbb volt, hiába, felpörgött az infláció –, majd máris megtorpantam a Font Pincészetnél. Soltvadkert másik érdekes borászata ez – az egyik a Frittmann, de biztos vannak mások is, akiket nem ismerünk –, huszonöt hektárral, autochton fajtákkal, zömmel fajélesztős, tartályos borokkal. Gondoltam, megkóstolom a kövidinkát, a szimpla és a válogatott ezerjót, és kész, de Font Sándor, aki nem azonos Font Sándor parlamenti képviselővel, de legalább jól ismerik egymást, rábeszélt az irsai olivérre és a kékfrankos rozéra is. 2006-osak voltak, frissek, illatosak – különösen olivér  –, karcsúak, jó ivásúak.

Az Ezerjó Selection 2006 más. Azt állítják, 21-es mustfokkal szüretelték, kézzel, ofkorz, egy-egy tőkéről nagyjából egy-egy palacknyi bor jött le. Olyan is. Vastag, meleg illatokkal, jelentékeny testtel, rengeteg gyümölcsös zamattal, csipetnyi édesérzettel. Ezennel elveszem Frittmannéktól a legjobb ezerjó ever díjat. Hiába, a dicsőség mulandó – ami egyáltalán nem jelenti azt, hogy Frittmannékét is ne ajánlanám ugyanolyan hévvel a nyájas fogyasztóknak, mint eddig.

A pécsi Radó Pincénél a 2006-os száraz szortimentben iparkodtam elmélyedni, a zöldveltelinit lustának és valahogy tisztátalannak, a chardonnay-t kicsit vajasnak és kukoricásnak – ez így együtt popcorn –, egyszersmind kellemesnek és finomnak, a cirfandlit ásványosnak, jó tartásúnak és meggyőzőnek találtam.

Azon felbuzdulva, hogy az imént lezajlott pannon mustrán több Pauleczki-bor is csúcsplecsnit kapott – a 94-es muskotály aszúesszencia privát tetszésemet is elnyerte –, úgy döntöttem, belepislogok a szárazaikba. 2002-es hárslevelűt kínáltak, hogy miért ilyen öreget, alapból nem értem, úgy meg végképp nem, hogy a bort lagymatagnak, erőtlennek és áporodottnak találtam.

Gál Tiborék aktuális választékának leánykája – jelesül a 2006-os – sem csapta ki a biztosítékot, messze már a tavalyelőtti hó, amikor Bob kolléga kifejezett odaadással dicsérte a termék 2004-es évjáratát. A 2006-os sauvignon blanc viszont finom, nem a füves-szénás iskolából származik, érződik rajta, hogy fában is járt, mélyebb, egzotikus karakter. A 2005-ös chardonnay megint rendben van, amióta idősebb Gál kitalálta ezt a bort – még 1993-ban, ha nem tévedek –, azóta hozza a formáját, legfeljebb a szőlő minőségének javulása és a szüreti körülmények váltakozása módosít képességein. 2005 Egerben a fajtának nem tett rosszat, a jelek szerint. A 2004-es kerek címkés pinot noir is annyit tud és annyit ér, amennyit kérnek érte, és a Titi-féle szelekciótól sem készülök megvonni a bizalmat. A késői szüretelésű 2005-ös rajnai rizlinget mindazonáltal több dinamizmussal jobban szeretném.

Mindezeken túl ideje újra felfedezni – vannak, akik már megtettékGere Tamás és Zsolt, továbbá Viktória pincészetét. A minap a 2002-es válogatott pinot noir ürügyén hozsannáztam egy sort, vasárnap pedig igyekeztem teljesebb képet alkotni. A 2006-os olaszrizling élénken tartalmas, és nagyon jólesik, a szintén kiskorú prémium kékoportó – a válogatásból alig néhány száz palackkal készítettek, csak helyben kapható – arra utal, tisztességes gondoskodás mellett ebből a fajtából is lehet komoly bort készíteni. Ami igazán ott van a spiccen, az a két 2003-as válogatás, a merlot és a cabernet franc. Mind a kettő életteli, sűrű, kiegyensúlyozott, vibráló, a franc talán valamivel komplexebb, a merlot ellenben érettebb, fogyasztásra készebb. Az AM kolléga által ügyesen megdicsért Aureust ezúttal ezeknél kevésbé éreztem lenyűgözőnek. Az is lehet, csak korábban bontották az üveget. Egyébként soha rosszabbat, nyilván.

Címkék: kóstolás helyszíni szemle borfesztivál gál tibor font radó bországgyűlés gere tamás és zsolt pauleczki

29 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr4997300

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kotyogó 2007.06.12. 19:45:15

Sziasztok!
Feind ott van? Mert akkor megyek... És mégegyszer a kételkedő művelt alkoholistáknak.
Bár a korábbi cikkhez szóltam hozzá. Pannon Bormustra, most mégis ide írok, mert gondolom, hogy kevesen fognak vissza lapozni. Felvetették, hogy hordómintát küldött Feind a versenyre. Voltam lent nála, megkóstoltam a kér nagydíjas borát. Chardonnay barrik és Shiráz. A Chardonnay nagyon bejött. A shiráz meg mintha sokkal testesebb lenne, mint amilyen általában egy shiráz, de azért tényleg szép bor. Mindenkit megnyugtatok, nem hordó minta, csak még nem készültek el a címkék, azért nincs a piacon. Kapható lesz. Én is csak kóstolót kaptam cimke nélküli üvegből. Látogatásomkor bele botlottam Vágó Istvánba. Kérdeztem, hogy mit keres itt. Azt mondta, hogy A Decanter magazinban szerepel majd együtt Feinddel. Azt mondta, hogy nagyon ízlett neki a shiráz, de nem ismerte fel, hogy milyen bort iszik. A Chardonnay viszont bejött neki. Jövő héten Konyári pince vagy Szeremley. Arról is beszámolok majd. Köszi a figyelmet és bocs, hogy nem a témához illő hozzászólást írtam. Ha lesz időm, akkor ezt a cikket is elolvasom és klaviatúrát ragadok.

Benikuty 2007.06.12. 19:56:09

visszalapozni
Tudnám,mit ripacskodik ez ügyben Vágó kan-primadonna?
Bocs,az a rossz májam!

pelotepincsi 2007.06.12. 20:45:07

Csak a szokásos decanteres celeb kóstolási láz... Amúgy meg ez sem tartozik ide, de a 2006 - os fehér Loliense már igen korrekt. Ma lecsúszott egy fél üveg...

torkosborz 2007.06.12. 21:26:01

Re:Kotyogó - Én Konyáriékat javasolnám! Elképesztőek a borok, a táj a bor és az épület is. Kedvenc pincészetem.

Kotyogó 2007.06.13. 07:59:06

Kösz a tippet törkosborz! g nem volDe én jól ismerem a Konyári birtokot, mert a barátnőméknek Lellén van nyaralójuk, így rendszeresen járunk fel a Kishegyre. A most kijött borait akarom megkóstolni. Szeremleynél viszont még nem voltam soha.

Türkménbasi 2007.06.13. 13:28:14

Most lebuktatom magamat mert bevallom, hogy én is teli kóstolópohárral szoktam mászkálni a fesztiválokon melyek sorra ürülnek és töltődnek fel.
Nem tudok egy bort 3 cent mintából megítélni és persze nem is akarok.
Ideje lenne már ezt a borsznobizmust félretenni (ez nem a cikkírónak szól) és felfogni, hogy borfesztiválokra szerencsére már nem csak a szakma és "hoch" tájékozott fogyasztók járnak hanem az átlagember is. Akik bizony el is engedik magukat és - mondjuk k i- akár be is rúgnak a végére. Nincs ezzel semmi baj addig amíg nem csak a lerészegedésért mennek ki. Magam sem távoztam még józanul egyetlen fesztről sem és a jövőben sem tervezek iylen botorságot:-)

Benikuty 2007.06.13. 13:54:45

Türkmenbasinak igazsága van,mer hát ugye nem szokás úgy dugni,hogy közben szűznek maradunk.
Egy normális kóstolás min 1 dl.
Ezért megy agyam,amikor itten egyesek előadják,hogy egy néhány órás pincelátogatáson elképesztő számú bort kóstoltak.Van aki húsznál többet!
Hogy van ez kérem? Szerintem egy normál egyed cca 1,5 litertől be és kiszámíthatatlan.Vagy nem?
Mert arra gondolni sem merek,hogy kiköpi s ha mégis,hát monnyonle!
Igaz hallottam már ilyen elvetemült alakokról.

dalton1 2007.06.13. 15:20:53

Mindkét előttem szólóval mélységesen egyet értek!
Tavaly és tavaly előtt voltam Szekszárdon, szeptember közepén szokott ott lenni valami, a konkrét nevét nem tudom. A lényeg hogy olyan élményben volt ott részem mindkétszer hogy azért érdemes elmenni oda is és máshová is ahol az emberek tényleg nem a lerészegedésért, az őrjöngésért mennek ki.
Pl. mikor odaértünk még nem volt semmi és mi türelmetlen emberek vagyunk így nagy sunyiban megnyitottunk egy üveg mátraaljait a kolbászosnál...szentségtörés. Aztán lassan kezdtek szivárogni az emberek és kinyitottak a standok is. Éjszakára már csupa kipirosodott jókedélyűen nevetgélő ember mászkált egyik helyről a másikra, mindenki be volt rúgva de nem volt részeg. (Ha érthető a különbség e két fogalom között.)
Volt aki a tarisznyájában két üveg bort vitt és úton útfélen megkínálta az embereket hogy ezek szerinte a legjobbak. Volt két testnevelő tanár is két generációból akikkel közelebbről megismerkedtünk. Hosszasan beszélgettünk, mikor befutottak az idősebbik tanár barátai és meg sem kérdezték kik vagyunk, látták hogy az öreggel beszélgetünk azonnal kezet fogtak velünk és töltöttek a saját "sándorné"-ből.
Majd hosszasan halgattuk Vida Pétert a kadarkájáról. Valami földöntúli fény csillogott a szemeiben amikor végignézett az embereken akik az ő borát isszák. Nem pontoztak nem jegyzeteltek, nem elemezgettek, csak ittak, beszélgettek és nevettek. Amíg beszélt hozzánk, ebből a csillogásból arra következtettem hogy neki sokkal többet ér minden díjnál hogy embereket tesz boldoggá valamivel amit ő készített. Neki ennyi elég.
Az éjszaka közepén befutott Takler is, majd Sárosdiéknál megjegyezték a sokadik üveg után hogy "Ti aztán isztok!"
Szóval egy esemény varázs a résztvevő emberek lelkivilágának a bor hatására való kifejeződésén múlik. Ha ez kimerül a bebaszásban és tombolásban akkor nem lesz ilyen szép. Annak is megvan a maga ideje, de hogy a szép és a kellemes ennyire ötvöződjön abban az ember lelke nagyon benne van!

És hogy ezek után a vasútállomáson egy padon aludtunk a hajnali buszig az mindegy, így is alig volt üres pad...

Szóval érezni kell, nem csak értelmezni! Kiköpni meg...a bagót szoktuk...

etna 2007.06.13. 21:38:07

A kóstolómennyiség 3 cl és 6 cl között van. S így meg lehet kóstolni 30-50 bort. Kevesebbért ki sem megy az ember.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2007.06.13. 22:31:31

kissé off, de képzeljétek találtam a minap a sarki fűszeresnél egy 2002-es Gere Attila kékoportót, 2002-es áron, 1080 Ft-ért :) hogy kerülhetett oda, nem tudom :) üdv borbarátok! Bukowszky (bukowszky.spaces.live.com/)

muzealisroze 2007.06.13. 22:58:01

Buko, imho az 1080 is tulzas a Gere-kekopert. Plane kettesert. Olyan, mint a muzealis rozek meg bozsolek a teszkoban. En most vettem egy nagyon korrekt rizlinget 840-ert, ertekelheto bor. A Gere kekop meg se nem korrekt (egyik evjaratban sem, fiatalon sem), meg nem is ertekelheto. (Marmint a sima kekop. A valogatas mas teszta, de az nem volt 02-ben, es nem is 1080.)
Egyebkent eljenek a borfesztivalon rendesen berugok.
Egyebkent Vago meg tenyleg die hard boros, nem ilyen decanteres buzisagbol szerepel borok kornyeken. Ugy tudom kisebb-nagyobb penzekkel, hobbiszinten benne is van a borbizniszben.

Bukowszky · http://bukowszky.blog.hu 2007.06.13. 23:26:08

persze, nyilván haldoklik már egy 2002-es kékoportó... amúgy én nagyon szeretem a Gere kékoportót, talán mert '97 óta nagyon sok szép emlékem kötődik hozzá.. a borfesztiválok meg jóóóók :)

Defter 2007.06.14. 09:56:15

A fesztiválok fontossága szvsz azon mérhető le leginkább, hogy a borászok megjelennek-e ott. Sok esetben ugyanis csak valamilyen személyzet kínálgatja a borokat, a borász ki sem látogat a saját standjához. Ezzel minősíti a rendezvényt - bár szerintem önmagát is. Szerencsére amúgy is rengeteg kötelezettségük van, borvacsorák, klubrendezvények, sok-sok megjelenés, ami azért fárasztó lehet, de vannak, akik tényleg szívesen csinálják. Vida Péter is ilyen, és tényleg az teszi boldoggá, ha érdeklődő embereknek mesélhet a borról és a szőlőről, a kulturált borfogyasztás fontosságáról. Ezért is csillog a szeme ilyenkor. A végzős borászhallgatóknak is ő ad útravalót. Szerencsére nem ő az egyetlen, aki szívesen beszélget és oda is figyel a hallgatóságra, illetve meghallgatja a véleményeket. Én éppen ezért szeretek ilyen fesztiválokra járni, Font Sándorral is vagy fél órát beszélgettem a hétvégén az alföldi borokról és azok megítéléséről. A borász egyénisége szerintem kiegészíti a bor élvezetét, sőt, szorosan hozzátartozik. Amúgy az az ezerjó tényleg csudajó.

shiraz 2007.06.14. 14:28:53

Defternek igaza vagyon. Ha a borászok fontosnak tartanak vmit, ott vannak (lásd Borbarát 7x7 birtok kóstoló).

PS: szolgálati közlemény baráti kérésre Kifli kartárstól:
"Vissza szeretnék kerülni az MA-ra, ezért szeretném, ha visszavonnátok az MA-ról történő kitiltásomat. Kérem tájékoztassatok, mik azok a témák amiről nem szabad írnom, illetve kérdeznem az MA-n nehogy megint kitiltsanak. (Ez bizonyára többeket is érdekelhet, akik szintén nem szeretnének kitiltódni az MA-ról)"

Benikuty 2007.06.14. 14:43:24

Többszöri olvasásra,némi furcsaságot vélek felfedezni Frittmann ezerjó kontra Font ezerjó ügyben.
Előbbi árlistáján nincs válogatás,csak sima(560.-),tehát könnyen taszította le a topról utóbbi válogatása(1500.-).
Fontnál a sima verzió 500.-
Vagy én értettem el valamit?

Albert gazda 2007.06.14. 14:58:20

Kedves Benikuty, annyit írtam, hogy egy hete az általam eleddig kóstolt ezerjók legjobbikának találtam Frittmannékét, egy héttel később pedig annál is jobb ezerjónak Fontékét. Abban szerintem semmi csodálatos nincs, ha a drágább jobban ízlik, mint az olcsóbb, ettől függetlenül azonban mindkettő kitűnő bor.

Benikuty 2007.06.14. 16:23:06

Kedves Albert,ez egyértelmű,csak a kettő nincs egy súlycsoportban.
Szombaton a Font pincét támadom meg sofőrrel megerősítve,-Kecelre menet.

Albert gazda 2007.06.14. 16:27:48

Persze, de hát nem is mondtam, hogy meg kell verekedniük egymással.
Hozhatnál nekem is egy hatos kartont, három kövidinkával, három válogatott ezerjóval. :)

Benikuty 2007.06.14. 17:34:49

Shiraz,aki nem akar kitiltódni,az ne kommentezzen bebaszva,és ha mégis megírta,mielőtt elküldené,számoljon tízíg.Nekem bejött,-remélem.
Amúgy,ha én egy nagyon MA lennék,biztos adnék neki egy sanszot,de én már csak praktikusan ilyen pacifista geci vagyok.

Kotyogó 2007.06.14. 19:53:28

Gyerekek, ez a Font a Font Sándor exkisgazda vagy annak apja, esetleg fia? Mert akkor tudok egy-két történetet róluk...

Albert gazda 2007.06.14. 19:59:36

Drága Kotyogó, van egy ilyen negyed mondat a szövegben: "Font Sándor, aki nem azonos Font Sándor parlamenti képviselővel".
Ezenkívül Font Sándor parlamenti képviselő fideszessége előtt nem kisgazda volt, hanem MDF-es.

Benikuty 2007.06.14. 21:14:25

Állítólag az érettségiző magyar ifjuság szövegértése tragikus.
Kotyogó,nem szoktam személyeskedni,de erre a stílusra máshol keress vevőt.
Légyszi.
Jámborul emlékeztetnélek,ez itten egy borblog.Vagymi.Minden sértő szándék nélkül.

Kotyogó 2007.06.14. 21:35:33

Bocs, tényleg MDF-es volt. Ez valószínüleg nem engem, hanem a magyar politikai közéletet minősíti. Átjáróház. Ugyan néha figyelek rá, de a mozgás úgy tűnik nagy. Ennyit a politikáról. Hagyjuk inkább... Benikuty, remélem kielégít a válaszom. Csak a név miatt kérdeztem. Érted? Elkerülte a figyelmemet amit Albert Gazda írt. Nem akarok politizálni!

Benikuty 2007.06.14. 21:43:44

Kotyogó,értem,bár ilyenkor én már csak nyócig tudok számolni.
A politikát, meg a mosott ruhát hagyni kéne másra...

Kotyogó 2007.06.14. 21:47:36

Ok. Én is ezt mondtam. Túl vagyok a Figula rozén. Finom volt, ahogyan a kacsa is, amit ettünk. Remélem te is jót vacsiztál. :-)

Benikuty 2007.06.15. 10:23:35

Basszus Kotyogó,Ti hétköznap kacsát esztek?Nem fogadnál örökbe?

Kotyogó 2007.06.15. 16:40:40

A mamám sütötte a hétvégén. Maradék volt. A kacsa, ha vidékről jön és nem a Tescoból, akkor sokkal olcsóbb. Bocs, de nem lesz örökbefogadás. :-)
süti beállítások módosítása