Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

Baráti Áron

Instant klasszikusok Pannonhalmáról és Tokajból

2007.12.04. 07:18 - alföldi merlot

Derűre derű. Instant klasszikusok alkalmi áron. Újra itt van a kényes Hemina hiperaktív kisöccse, a reduktív iskola bezzeggyereke, egyúttal kedvenc újborom. A Degenfeld-szamorodnival pedig Tokaj és a manna egyszerre jön házhoz. Nem hiszem, hogy akad a világnak sarka, ahol ennyi pénzért többet adnának. De nem az áráért szeretem.

Pannonhalmi St. Martinus Cuvée 2007

Az előző évjárat nálam a tavasz slágere volt. Most időben észbe kaptam, és lehet, hogy ez a sietség magyarázza a fél fokkal lanyhább lelkesedést. A St. Martinus idén is fűszeres tramini és királyleányka, és én továbbra is azt hiszem, hogy sauvignon blanc is. (Nyilván nem, hiszen mi volna ebben titok?)

A St. Martinus a technobor és az újbor megdicsőülése egy füst alatt. A friss és vonzó illatban mandarin, ananász, őszibarack és zellerszár. Az andalúz hangulatba a zellerszár fanyarsága visz csavart, és ez a kellemes feszültség minden szinten átjárja. Kóstolva karcsú, az illatnál kevésbé intenzív. Szórványosan mikrobuborékok kísértenek. A 2007-es hőrekordok ellenére nincs savdeficit. A korty talán nem annyira sziporkázóan gazdag, mint a tavalyié volt, de így is bőven osztályon felüli élvezet. A gyümölcsösséget remekül tartják kordában a savak és a korty végén jelentkező enyhe fanyarság. Egyetlen komoly hibája, hogy évszakot tévesztett; júliusban érne aranyat.
6 pont és stabil best buy

Degenfeld Édes Szamorodni 2004

A Degenfeld birtok viszonylag ritka vendég az Alkoholistán. Egyedül Albert gazda éberségének köszönhető, hogy olykor nálunk is felbukkannak ígéretes vagy egyenesen kihagyhatatlan árértékbajnokaik. Pedig pontjainkat összekötve szívmelengető/pénztárcabarát pályaív rajzolódik ki. Nem is kerülgetem tovább a zsákbamacskát: ez az édes szamorodni nálam első a besztbájok között, és a szamorodnireneszánsz motorja lehet. Az árcédula köszönőviszonyban sincs a minőséggel. (Széll Györgynek, a zseniális magyar származású karmesternek (és rettegett akarnoknak) a kedvenc diktuma volt, hogy gondolkozz a szíveddel, és érezz az eszeddel. Máig nem vagyok benne biztos, hogy értem, mire gondolt, de tetszik a szerkezet, és sokszor próbáltam már parafrazeálni. Az árérzékeny művelt alkeszé pl. így szólna: gondolkozz a gyönyörközpontoddal, és érezz a pénztárcáddal. A Degenfeld-szamorodnival ez tudathasadás nélkül megoldható.)

Semmitmondó, aranyos címke. A pohárba töltve viszont lerohan a belbecs: birs, bodza, narancs, őszibarack és virág. Olfaktorális manna. Friss és kifinomult – nem lehet betelni vele. Kóstolva is gyümölcsös, tiszta és szép. A 82 gramm maradékcukrot könnyedén mozgatják a csiszolt savak. A korty telt, krémes, de nem ragaszt. Hosszú és komplex lecsengés. A pontozáskor el kellett azon gondolkoznom, hogy hol fékezzek be, és miért. Ahogy a magasabb árnak sem volna szabad fölfelé húzni a pontszámot, úgy az olcsóság sem nyomhatja lefelé. Természetesen egy öt-hat puttonyos aszú koncentrációját, komplexitását hiba volna számon kérni rajta, viszont az elevenség és a finesszel párosuló finomság sok mindenért kárpótol. A sajnos már kifutott fehér Concubina után újabb gigabuy.
8 pont (Ezúttal tiszta szívvel egyetértek a Borbarát értékelésével, az ő ****/*****-uk a mi 8 pontunkhoz hasonló lelkesedésről árulkodik.) 

Címkék: hatpontos 2004 nyolcpontos újbor édes szamorodni degenfeld 2007 tokaji pannonhalmi apátsági pincészet st. martinus

21 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr87245061

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

egri Fehér 2007.12.04. 09:16:41

Én sokallom azt a nyolv pontot, és nem az ára miatt. A 8 ponthoz pontosan a komplexitást hiányzik belőle.
Szerintem egy jó bor, egy jó édes szamorodni, de nem nyolc pont. Hanem úgy 5, vagy 6. Mindazonáltal még így is orbitális besztbáj.
Ha ez a bor nyolc pont, akkor Szepsy (nálam kilencpontos) 2003-as Dániel szamorodnia 12. Olyan meg nincs. Btw szerintem a Borbarát 3/4 csillaga is inkább hat (esetleg hét) pont a MA-skálán, bár tudom, hogy ezeknek a konverzióknak semmi értelme.

vörös_és_fehér · borvirag.blogspot.com 2007.12.04. 10:24:08

pár hete a maligánban még volt fehér concubina. jó áron.

alföldi merlot 2007.12.04. 10:28:48

Kedves egri Fehér, a 8 ponton hosszasan töprengtem, a bort többször kóstoltam, tartom a véleményem. Csak a pontosság kedvéért: a Borbarát négy és fél csillagot adott a borra.

borbatár 2007.12.04. 10:37:09

A 2007-es újbor kóstolón a St.Martinus nálunk is kiverte a biztosítékot. Tényleg szép bor, szerintem is megéri a 6 pontot.

Palack · http://palack.blog.hu/ 2007.12.04. 11:57:45

Én vasárnap bontottam egy St. Martinust. Csak azért nem mondom, hogy a kedvenc újborom, mert nem sokat kóstoltam. Nem is értem, miért a vörösöket erőltetik, mikor ilyen fehéreket lehet újborozni.

mrssolis 2007.12.04. 15:23:58

Nekem a St. Martinus idén kicsit csalódás volt, de csakis azért, mert a tavalyi annyira bombasztikus volt. Azt vártam idén is, azért persze le fog csúszni jó pár üveg ebből is. Én a Degenfeld Muscat Luneljét imádom, nyáron, behűtve, limonádé helyett. Kezdő borbarátoknak, vagy méginkább borbarátnőknek szoktam kínálni, imádják.

egri Fehér 2007.12.04. 16:20:32

Hoppá, tényleg négy/öt csillag. Akkor a vonatkozó részek visszavonva, bocs. Romlik a szemem :(
Ellenben ezek szerint a Borapát is túlpontozta... :DDD

Albert gazda 2007.12.04. 17:24:55

Pont ma kóstoltam ezt a Degenfeldet. Asszem 7 vastag pontot adnék neki. De lehet, hogy 8-at én is. Nagyon szép bor.

muskotály küvé 2007.12.05. 16:10:50

A St. Martinus nekem kimondottan ízlett. Jó sok cukkiniből, saját készítésű tésztából, mangalicából összerakott lasagne volt előtte, jól ment hozzá...

Batmonkey 2007.12.05. 16:13:29

Ritkán jutok annyi időhöz, hogy olvassak a neten, de most visszamenőleg átpörgettem az elmúlt hetek írásait.

Érdekes a párhuzam a villányi terroir-kutató cikk és a mostani írás között.

Ott 2, fejenként 7-8-9000 forintba kerülő bor kapott 5 és 6 pontot (Bock CS Jammertal Sel. 2004 és Tiffán Cuvée Carissimae 2004).

Itt a fiúk mindketten kétezer alatt maradnak.

Most akkor:

1. A villányiak más ligában lettek pontozva? (nem hiszem, a pontozás mindenkire ugyan úgy érvényes)

2. A villányiakat ugyan annyiba kerül előállítani, csak iszonyúan túl vannak árazva? (akkor miért vesz mégis olyan sok ember Bockot? Jó tudom, a név. De az csak az első palack megvételéig elég)

3. A villányiakat sokkal költségesebb előállítani és ezért az áruk is magasabb? (akkor minek csinálnak ott ilyen borokat? hiszen máshol olcsóbban tudnak jobbat = magasabb pontszámot elérőt)

Ezek jutottak eszembe, remélem valaki nálam sokkal tájékozottabb eligazít.

dalton1 2007.12.05. 22:12:43

3. Költségesebb előállítani de hasonló vörösöket nem lehet pannonhalmán, Tokajról nem is beszélve. Ettől függetlenül az ár a minőség fölé van tunningolva...

koccintós 2007.12.06. 08:29:15

Kedves batmonkey!

Szerintem túl vannak árazva a villányiak. Röviden ennyi a "titok" nyitja. Egerben hasonló színvonalú borok készülnek mint Villányban, csak esetenként a töredékéért. (Ld. Tóth István, Simon mester, stb.)

Tokaj pedig szerintem klasszissal jobb, mint Villány, bár én elfogult vagyok ebből a szempontból.

pinotnoir_777 · http://murtzi.blog.hu/ 2007.12.06. 08:40:01

Ahogy tudom egy tokaji csúcs-édesbort kb 7x költségesebb előállítani mint egy kitűnő minőségű vörösbort. Továbbá szerintem is a legtöbb villányi bor radikálisan, átlagban kb 3-szorosan túl van árazva, én a személyes -biztosan elferdült - ízlésem okán egyetlenért sem adnék ki kb 1500 forintért többet. Ha ezt a két számot összehozod, akkor egy ilyen jó vételnek számító csúcsközeli tokaji édesbort kb 20-szorosan megéri venni mint egy túlárazott villányi "nagyágyút".

benchmade 2007.12.06. 11:59:25

Minden borvidéken vannak drága borok (Sopron, Szekszárd, Eger). Villányban csak átlag felett. De elég csak megnézni pl. a Buttler és a St. Andi mostani árait és Eger nem soká utoléri Villányt. Miért? Mert felkapott, divatos borvidék. És ha a piac felkap valamit, akkor telefonszám áron is el lehet adni a terméket és ezt meg is teszi mindenki. A borászok is, az autógyártók is. Ez nekem sem tetszik, de Bock helyében én is 12 ezerért adnám a Manyifíkót, ha megveszik.

egri Fehér 2007.12.06. 14:22:12

benchmade: azért az sem teljesen mindegy, hogy a borod alapjául szolgáló ültetvény hektárját 3 millióért telepítetted-e, vagy 20-ért... Meg az sem, hogy 30 fokos emelkedőt kell megmászni a művelés közben, vagy a síkvidéken mész a traktorral. Meg az sem, hogy 70 deka van egy tőkén, vagy öt kiló.
Egyébként a kimagaslóan jó bort nem szabad olcsón adni. Ezzel együtt valóban vannak erősen túlárazott borok Mo-n.

benchmade 2007.12.06. 15:24:45

egri Fehér
Nagyeged:)?
Igazad van nem mindegy. De a mai világban mi köze van a bekerülési költségnek az eladási árhoz? Különösen igaz ez a prémium termékeknél. Gyakran a minőséghez sincs köze sem az önköltségnek sem az eladási árnak. Villány árelőnye a ~15 éves előnyének köszönhető. Bock 1987-ben palackozott saját neve alatt bort. Lőrincz Gyuri 2000-ben, Bukolyi 2003-ban. Lehet, hogy 1-2 évet tévedek, de ez a nagyságrenden nem változtat. A nagy kérdés, hogy a legjobb helyekre, hatalmas költséggel telepített szőlő "működő tőke" lesz, vagy marad a szimpla vagyoni növekmény.

egri Fehér 2007.12.06. 15:46:54

ez valóban jó kérdés. reméljük, "működő" tőke :)

Borboszi 2007.12.06. 21:01:42

muskotály küvé,

nagyon felkeltette az érdeklődésemet a lasagna-d :-))) én csak az amolyan olaszosat szoktam készíteni (persze istenien) de a cukkínis mangalicás izgalmasnak tűnik. Főleg, hogy nyáron a cukkíni szokata uralni a fél kertemet. Megteszed nekem, hogy itt, vagy privát e-mailban kifejted nekem a receptet? Remélem, nem titkos ;-) Köszöngetem szépen.

darker_ 2007.12.07. 02:36:40

A St. Martinus megéri a 6 pontját, bár valóban nyáron futná be a legfényesebb pályát. :)

temy 2007.12.07. 14:52:28

A Degenfeld valóban szuper ár-érték arányú borokat készít. Az én kedvencem az Andante, ami minden túlzás nélkül az egyik legjobb édesbor ma a piacon.

A villányiak valóban erősen túlárazottak, de azért a előállítás költségének meghatározása nem ilyen egyszerű. A jobb vörösborok is (meglehetősen) hozamkorlátozott ültetvényekből születnek, így fajlagosan (sokkal) drágábbak. Szepsy is extrém hozamkorlátozással él, meg is látszik borai árán.

A gond szerintem ott van, hogy a 8-12 eurós árablakban nincsen több, igazán jó vörösbor.

morc 2007.12.08. 13:13:12

A 7-8 pontot én is sokallom a szamorodnira: jó, sőt nagyon jó, de én éreztem benne valami apró mellékízt, ami zavart. (Ennyi pénzért persze nagyon megéri, vitán felül.)

Viszont a 2002-es "kis" (3 puttonyos) aszú (alig drágábban) osztatlan tetszést aratott. (Kóstolás után az addig bőszen beszélgető asztaltársaság hirtelen elhallgatott, és több percig csak az ízorgia okozta élmény kötötte le.) Nálam ez vitán felül 8 pont, gigabuy, (bortársaságnál szintén akciós) NAGYON ajánlom (én már bespájzoltam belőle :)

süti beállítások módosítása