Címkék

Utolsó kommentek

  • elzee: Ma kóstoltam a bort... 19 éves kora ellenére tökéletes állapotban van, talán még mindig nincs a cs... (2022.12.25. 14:32) Éljen, itt a legdrágább vörös!
  • Didier Pénine: @alföldimerlot: If you need personalised Champagne just go to sayitwithchampers.co.uk (2020.06.07. 13:28) Rizlingek az óceánon túlról
  • Szikra Feri: Én most lettem szerelmes a zweigelt-be. Itta már valaki a Balaton-felvidéki Somodi Zsolt Borászat ... (2018.11.27. 11:21) A világ legjobb zweigeltjei
  • gbsz: A lecsós kép forrása nem a linkelt URL, hanem ez: www.gabojsza.hu/2007/07/kedvenc-lecsm.html Kéret... (2017.02.21. 16:44) Mit igyunk a lecsóhoz?
  • ecsabi: @fakanalhos: Aki pedig Angliában él és magyar borra szomjas, az lessen be ide: <a href="http://... (2016.01.31. 16:09) Villányi áttörés
  • Utolsó 20

Alkoholista Twitter

Nincs megjeleníthető elem

Alkoholista a Facebookon

A képzelt borok könyvéből

Ráspi borok egy éve – Szubjektív

2008.11.11. 11:00 - Weér Yvo

Pozitívan közelítek a borokhoz; ha úgy tetszik, a léha örömöt keresem bennünk, s ekként is értékelem őket. Rossz borra fölösleges szót vesztegetni – gondoltam. Éppen ezért merengtem hosszasan Horváth József Ráspi 2004-es alap kékfrankosának martalékai fölött (ami palack kollégának mostanában és régebben is tetszett). A Ráspiról kialakult képem alapján ugyanis érdekesnek találtam, hogy miként is kerülhet a bora egy szupermarket polcára – tudniillik ott vásároltam – a Szőlőskert CabSav és a Szent István merlot közé, melyek amúgy hibátlanok, ha nem is a magas minőség jegyében születtek; másfelől azonban erről a borról csak annyit lehet írni, hogy ihatatlan. Három palacknyi harcos lé és vele közel 10 darab ezres tisztította a lefolyót – legalább úgy érezhettem, nagyon gazdag vagyok. Vendégeimet pedig – akiknek egy, a borral történő korábbi ellentmondásos találkozás alapján ezzel a borral szerettem volna feltárni a Ráspi-rejtélyt – a Weningerék Spern Steinere vigasztalta. Persze joggal dörgölhetnék az orrom alá: úgy kell annak, aki bort szupermarketben vásárol, ráadásul a vinotékákénál jóval magasabb áron. A szag azonban máshonnan szivárog.

Első felháborodásomban arra gondoltam, hogy huszáros kirohanást intézek a hiper-és szupermarketek, valamint a borászati nagykerek gyalázatos üzletpolitikája ellen – lásd a Monarchia enyhén kétes szavatosságú wachaui kínálatát itt-ott (2003-as Kartäuser rizling és 2005-ös Kartäuser grüner veltliner akciós áron) , amely legfeljebb a palackbuké megismerésére alkalmas, a wachaui „grünerveltliner-érzés” már a viseltes címkéből is hiányzik. Aztán végül arra sarkallt az ismételt sokkoló élmény – merthogy a Ráspi borok esetében sem ez volt az első –, hogy összeszedjem szórványos Ráspi-jegyzeteimet az elmúlt bő egy évből. Én is kerestem ugyanis azt, amit olyan sokan megtalálni vélnek a legendás stílusát 40-es smirglivel finomító borász palackjaiban. A legmegdöbbentőbb, hogy mindössze két olyan borral találkoztam, amit feltétlenül szeretni tudtam, közül az egyik azonban már a második fellépésén csúfosan megbukott – a másikat csak egyszer volt alkalmam kóstolni. Ha élményeimet összevetem a Ráspi-borokról olvasható leírásokkal, úgy érzem, üldöz a sors: aki ugyanis találkozott ezekkel a borokkal, annak a beszédközpontja legalább egyszer átesett már egy heveny szuperlativusz-görcsön. A kollégák is kedvelik; bár ha nem is szerez dobogós helyezést abban, hogy hány poszt hőse leend (abszolút győztes a St Andrea – 47 poszt, aztán a Vylyan – 36; majd Gere Attila a dobogó 3. fokán – 33), ott van a élbolyban: Weningerékkel holtversenyben az ötödik helyen 29 bejegyzéssel, némelyikben persze csak említőleg, de ott van, olykor példaként, olykor világítótoronyként. Csak az ellenpont kedvéért: Bussay Lászlónak mindössze 14 poszt jutott, de még Szepsy Istvánnak is be kell érnie 25-tel.)

És akkor jöjjenek a jegyzeteim. Egyes borokat csak egyszer kóstoltam, másokat többször is, általában nem vakon.

Leányka 2006

Mivel mindössze 900 liter/hektáros termésátlagú ültetvényről származik (ami még akkor is nagyon szép eredmény lenne, ha erősen ritkás lenne az az ültetvény), rendkívül sűrű bor; olajos mozgású, glicerines, gyönyörű templomablakokat rajzol. Illata elbűvölően virágos-mézes-édes. Szájban jó sav-test egyensúlyt mutat. Az alkohol azonban kicsit magas (15%-knál is magasabb), az égető, kesernyés lecsengésben nem is bírja vele a versenyt sem a test, sem a savak, ám így is elegáns; és ami talán még vonzóbb benne: egyedi. A magas alkohol persze ront az összképen, de egyensúlytalanságával együtt is ritka szép élmény leánykából. A 6 pont teteje, mert pannon klasszishoz már a harmónia magasabb foka illik. Alig három hónappal később: leányka a lefolyóban. Ok: ihatatlan, a mosogatószeren kívül semmit sem lehet érezni, sem az illatban, sem az ízekben, azaz 0 pont.
Akkor az elsőt csak képzeltem? (Ebből az évjáratból készült egy hordónyi aszú is – azt hiszem, korrektebb az édes bor elnevezésnél maradni –, aminek minden erénye ellenére nagyon betesz a rendkívül magas, 17 százalékot meghaladó alkoholtartalom. Portói kategóriában talán érdekes lenne.)

Kékfrankos 2005

A Kopár és az Újhegy termésének vegyítéséből származik a pince „tömeg-kékfrankosa”, ami jelent esetben talán max. 18 ezer palackot jelenthet (ha jól emlékszem). Gazdag illatvilág: meggy, erdei szamóca, vanília, csipetnyi édességgel meg ibolyával és citrusokkal. Egy hiányzik: a leheletnyi fanyarság. Szájban tűnik ki, hogy voltaképpen egy illatbajnok: a korty ugyanis üres, egyszerű, savai karcosak, lecsengése rövid, és abban is a karcos savanyúság dominál. Jóindulattal 4 pont.

Második találkozásunkkor, jópár hónappal később, egy vakkóstolás alkalmával a bor hasonlóképpen szerepelt, akkor elsősorban a vékonyságával konfliktusba kerülő fa zavart nagyon, na meg az, hogy illatába időnként bekúszott egy kis enyhe technokol rapidos szellő.

Kékfrankos 2004 Selection

Fáradt, szétesett, illós. A palackban beindult másoderjedéstől csípős, szénsavas, kicsit aldehides, de még ezzel együtt is az ihatóság alsó határán. Jóindulattal 2 pont. A második kísérlet két hónappal később: értékelhetetlen, tömény aceton, a lefolyóban végezte.

Zweigelt 2005

Kerek, gazdag illatát csak a rendkívül erős vanília zavarja, ettől némileg gejl lesz; az általam kevéssé kedvelt fát hozza előtérbe. Ízében is a pörkölt fa dominál, ami zöldségekkel párosul. A savai szögletesek. Mindazonáltal van benne lehetőség, ebben az állapotában azonban felemás képet mutat. Az idő majd megmondja, hogy a bor képes-e legyőzni és integrálni a fát, és hogy a zöldségeskert csak átmeneti jelleg-e. Így 4 pont.

Zweigelt 2005 Selection

Drága ritkaság: sikerbor, ami állítólag gyorsan elfogyott. Mivel kóstoláskor nem tudtam, hogy zweigelt, nem is gondoltam, hogy az. Leginkább shirazra tippeltem volna, de azzal a jóleső tudattal, hogy magas oddsszal fogadhatok (mellesleg nagyon sok rokonságot mutat a 2004-essel). Ibolya, feketeribizli, egymás mellett a konyakos és a friss, fanyarkás meggy, csillagánizs, rengeteg fűszer, finom vanília, csipetnyi aszalt szilva, de éppen csak fűszerként. Szájban hosszú élményt ad, szép szerkezetű savai lendületesek, a komoly test érzete nem a lekvárosságból adódik. Kifejezetten elegáns bor benyomását kelti annak ellenére, hogy az alkoholja már kifejezetten zavar, ahogy a lecsengésébe keveredő gyógyszeres keserűség is. Nagyon szép bor, csak soknak találom belészorult alkoholt és kevésnek a zweigeltet – bár arról nem vagyok meggyőződve, hogy ez utóbbi baj. Nem sajnálom tőle a 7 pontot.
Számomra a legérdekesebb Ráspi-bor.

Merlot 2005

Állítólag mindössze két hordó készült ebből a borból – és Ráspiékhoz mérten fiatal, tizenöt éves tőkék terméséből. Összetett, meleg illatában szintén a vanília, a fásság dominál, amit azonban rengeteg gyümölcs, némi kávé és karamell színesít. Ízében is ugyanez a melegség, bár lecsengésében a kávéból inkább a kesernyésség marad. Kicsit laposak a savai, nem eléggé összeszedett, de kifejezetten ígéretes, ezért 6 pont. Egy másik palackban – alig két hónappal később! – mintha egészen más bor lett volna: egyszerű, savanykás lecsengésű, mintha nem teljesen érett szőlőből készült volna. Sem komplexitás, sem finesz. És nem segített rajta a szellőztetés, csak a jóindulat, amitől 3 pont.

Cabernet Sauvignon 2004

A szőlőt harminc éves tőkék nevelték. Színében már barnás árnyalatok, és persze ráspiasan hiányzik az a tömör CS szín (tőle hallottam az aranyköpést: „Nem az a legszebb festmény, amelyiken a legtöbb festék van.”). Illatában a fajta karaktere már kevésbé érezhető, a klasszikus erigon annál inkább – ezzel együtt kellemetes az összkép, főleg a határozott ánizsos jelleg érdekes. Szájban az ásványos-sós vonal mellett némi medvecukor és rengeteg éretlen paprika. A lecsengésben az éretlenség, a fűs, zöld ízek és a durva savszerkezet rombolják mindazt, amit az illat és a korty kezdete felépített. Így legfeljebb 4 pont.

Máté Cuvée 2004

Illata kicsit szúrós, de alapvetően meggyes karakterű, amit kevéske ánizs, kevéske vanília, kevéske kávé, kevéske csokoládé színesít. Ízének a fa egészen újvilágias jelleget ad, ami még a savak karcosságát is fedi némileg. Alapvetően korrekt, de nem túl szofisztikált, a rendezettségével is vannak gondok. Inkább 4 pont, mint öt: a tehetséghez talán több kellene.

Rémlik egy levél, amit talán Ráspiék egykor még működő honlapján olvastam, melyben Szepsy István nyilatkozik elismerően a Ráspi borokról. A retorika ismert fogása az argumentum ad verecundiam, amikor állításunkat tekintélyekre hivatkozással támasztjuk alá. Fontos a retorika (jó bor cégére); bort készíteni azonban csak szavakkal, elvekkel, filozófiával és tekintélyekre hivatkozással –, még ha a filozófia kikezdhetetlen, a tekintélyek pedig megkérdőjelezhetetlennek tűnnek is –, nem lehet. Egyelőre a Ráspi szortimentben mintha több lenne a szó, mint a bor; ráadásul még az itt-ott megmutatkozó borokban is több bizonytalanságot találtam, mint terroirt; azt ugyanis kételem, hogy a terroirnak lehetne tulajdonítani egyes borok szélsőséges formaingadozását. Különösen szembeötlő ez, ha más, általam ismert terroiristák (bár nehéz lenne definiálni, kit is tekinthetünk annak) felől nézem a Ráspi borokat: Légli Géza, Takács Lajos vagy Egerből Orsolyáék és Kaló Imre borainak stílusát lehet vitatni, a minőségét soha.

Címkék: 2005 kóstolás négypontos hatpontos merlot kétpontos hárompontos kékfrankos hétpontos zweigelt leányka ráspi sopron

71 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://alkoholista.blog.hu/api/trackback/id/tr35758355

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

G.B. 2008.11.11. 11:23:26

Ugyan én nem tettem olyan széles körutat a Ráspi borok világába, mint te, de amit tapasztaltam az hasonló: a körülvevő borbarátok áradoztak, én meg csak értetlenségemnek adtam hangot, aztán már, -mintegy szentségtörés hangulatot érezve -már nem is adtam hangot. Én azzal zártam le a dolgot, hogy lehet hogy nagyon jó a Ráspi bor, nem az én világom.

Türkménbasi 2008.11.11. 14:16:47

Ahhoz képest, hogy Ráspiról van szó még elég kevés a komment:-)))

zoli 2008.11.11. 14:19:33

"bort készíteni azonban csak szavakkal, (...) nem lehet."

A Mester nem is készíti őket, csak reája bízta a jóisten a szőlőt és a természet teszi a dolgát, stb. - hallom a választ.

Mondjuk én ennyi pénzt nem költöttem Ráspi borokra a végső következtetéshez, de higgyük már el, hogy a "szőlőben mindent, pincében semmit" című gyakori terroir-krédó leginkább csak nálunk létező hülyeség, a borászkodáshoz ugyanúgy érteni kell, az odaadás vagy a megszállottság édeskevés...

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2008.11.11. 14:25:04

Én csak idén, a várban találkoztam Ráspi boraival, akkor végigkóstoltam őket, (mondjuk pont a kékfrankost nem, mert az a fajta nem áll közel hozzám) semmi kivetni valót nem találtam a borok minőségében. A borok ízvilága hozzám nagyon közel állt, nekem varázslatosan jónak tűntek (különösen a merlot, mert az meg a szívem csücske). Persze az én véleményem is szubjektív.

dummyname · http://budapestdailyreview.com/wineguide 2008.11.11. 15:18:05

Na, G.B., ez hosszú lesz. Akit nem érdekel a személyes tapasztalatom, scroll.

Idolokra szüksége van a legtöbb embernek. Miután Horváth Ráspi József (HRP) készített pár valóban nagyon jó bort rögtön az elején (ja bocs, már gyerekkorában is ezt látta), a kultuszra kiéhezett sznobok felkapták és a szájukon hordozták. A mítosz gyorsan épült, amikor pedig rosszabb borok jöttek ki a keze alól (amivel persze alig ért hozzájuk), kevesen merték azt mondani hogy a király meztelen (VY most kimondta, majd itt páran barackot nyomnak a buksijára érte), hiszen a hiszti még nem érte el e tetőfokát (talán mostanában csak).

Bár többnyire fárasztott a HRP által rám zúdított demagógia, az ismételgetett ideológia (idővel ezeket az elemeket levetkőzte, főleg ha nem volt más a közelében aki miatt az image-épitést folytatnia kellett volna), én eltöltöttem vele egy estét hogy utánajárjak a mítosznak és egy többnyire rokonszenves embert ismertem meg aki keményen dolgozik a minőségért. Önmagában dicséretes hogy 2, utcáról beesett ember kedvéért órákig jártatja a száját (de nem csak ezzel tölti idejét, a szomszédok szerint pl. időnként heteken keresztül, hajnalig ássa/bővíti a pincéjét saját maga, és az éttermi alapanyagok beszerzését valóban maga végzi, a maga sajátos, igényes módján, stb.).

Az, hogy jótollú AM alkoholistának őt istenítő szavait idézve állt előttem kissé felvetette ugyan annak a gyanúját bennem hogy ekkora ego nem is férhet el egy ilyen kis pincében, de az étterme és a borainak egy jelentős része is főleg inkább arról győzött meg hogy dicséretes módon kísérletező típus aki időnként túl sokat markol.Persze a pályatársakkal kapcsolatos személyeskedések ezúttal sem maradtak el (nevekkel!).

Ma nincsenek értékesítési gondjai (nemtom korábban voltak-e). Én nem haragszom rá azért amiért drágábban adja el ma a gyengécske borait mint kezdetekkor az igen figyelemre méltóakat, pedig én is felültem neki. A kóstolási jegyzeteimet még nem nyomkodtam be a gépbe, előtte utána akartam járni utólag azzal az otthagyott pár tizezer forinttal hogy kiszűrjem az olyan hatásokat mint pl. a szobahőmársékleten (t.i. vagy 22 fok volt az étteremben) történt felszolgálás. Mivel ez még nem történt meg, annyit mondhatok hogy az ottani kóstolás alapján nekem a legtöbb bor túlértékeltnek tűnt, akkor ott és utólag is. Aki nem akar mellényúlni, annak hagynia kell hogy akik megtehetik, tapsoljanak el HRP-nál pár tízezer forintot (de azt tegyék meg, már ha HRP épp nem adta el az adott bort egyetlen vevőnek), majd írják le melyekért érdemes kiadni az árát. Attól hogy a megmaradt mennyiséggel fordított arányban progresszíven domborodik a Máté cuvée ára, még nem lesz feltétlenül jobb bor idővel, de nem is kell megvenni. De pl. a Mithras cuvée ár/érték arányában most nem fogsz csalódni.

balafánt · http://csakakorrekt.blog.hu 2008.11.11. 16:55:13

A borokról alkotott véleményem hasonló: kósoltam nagyon szépeket és kevéssé jókat, bár hibással nem találkoztam, a leggyanúsabb beszerzési hely egy CBA volt.

Mindamellett nehéz elmenni a stílus mellett. Ha valakinek van objektív mércéje, akkor magam háborodom fel, ha nem említ neveket. Amennyiben azonban demagóg, személyeskedő és szubjektív észrevételekkel támadja a hazai borásztársadalom (ha jól emlékszem Szepsyt és Weningeréket kivéve) egészét, akkor az illetőt én igenis tudom büntetni úgy, hogy egy palackot nem veszek tőle. Vannak még jó borok itthon olyan termelőktől, akikkel elviselhetőbb az együtt töltött idő...

VPR 2008.11.11. 17:24:32

sic transit gloria mundi...
megdöglöttek.
amúgy 100 kommentet jósolok, nagy puskaropogással:-D

pecz 2008.11.11. 18:40:54

Nem szoktam összejárni Ráspival, találkoztunk már néhány kóstolón. Ettől függetlenül a borai jók. Megnéztem a jegyzeteimet, nemrég ittam a 04-es KF-et, simán 6 pontra értekeltem, azzal, hogy nem tipikus KF.
A 05-ost most nyáron, nagy melegben nyitottuk utoljára, pazer volt.
A Mágus cuvée (föleg a 06-os) mindig is szép volt, szerintem a Várban sokaknak tesztett. Akkorra a Kopár is szépen kifejlődött.
Mindenki kifoghat egy-egy rossz palackot, sőt ki is fog, de ennyit?

benchmade 2008.11.11. 19:58:31

Én elég sok bort iszom. Volt már szerencsém vagy 6-7 Ráspi borhoz.
A katarzis mindig elmaradt, 3-5 pont közt szórtak. Mindig is tudtam, hogy bennem van a hiba, de legalább megnyugodtam, hogy vannak sorstársaim:)
Ja, és hol vannak a Ráspi fanok? Azt hittem csúcsot dönt majd ez a cikk a hozzászólások tekintetében.

dalton1 2008.11.11. 21:52:56

Szupermarketben bort vásárolni érdekes kísérlet (néha én is élek vele), de messzemenő következtetéseket levonni, irreális.

Ezek a következtetések és ítéletek pedig túl messzire mentek.

G_Bornemissza 2008.11.11. 22:02:33

Melyik részletesen értékelt bor származott szuperből?

kukko 2008.11.11. 22:23:33

Nem tudom, ki hogy van vele, de én egy "vidéki" városban lakom, ahol sajnos egyáltalán nem lehet Ráspi borait kostolni. Az egyetlen élményem vele kapcsolatban a somói tavaszi fesztivál, ahol végigittam azokat a borokat, amiket oda kivitt. Szerintem jó borai vannak, egy 2006-os kékfrankost vettem is tőle, ami kisebb társaságban mindenkinek elnyerte tetszését. Kétségtelenül Ráspi a legellentmondásosabb bortermelő Magyarországon. (Pl. a Borbarát újságban az egyetlen 5 csillagos vörösbor Ráspi nevéhez fűződik)

Ferraiolo 2008.11.11. 23:12:15

Kedves Veér Yvo! Kérlek fejtsd ki egy kicsit bővebben, mit értesz a bor nagykereskedések gyalázatos üzletpolitikája alatt! Kicsit erős kifejezésnek érzem ezt és nem értem hogy mi köze a borkereskedő cégnek egy hipermarket beragadt tételeihez?

czudarka 2008.11.12. 08:21:59

A császár meztelen?!

2004 Kf Penetráns, borhoz/ Főleg nem kékfrankoshoz/ nem illő illat. Ízében vékony, szikár, savas, és semmitmondó, és ráadásul rendkívül kurta.
Én is azt mondom, hogy ha ez a bor 6 pont akkor én sem érzem magaménak a "Ráspi világot".
Tisztelet a megfeszített munkáért, de nem szabad mindenkit mindig kritizálni, hogy a másik sűrít, tannin, chips, stb. átkokat szórni. Az ellenfelek szerintem nem ellenségek és nem a mások gyalázásával, hanem a saját értékek villogtatásával kell előrejutni. Előbbi egy nagy lufi, mely egyszer kipukkad.

KF 2008.11.12. 09:21:06

Ráspi 2003 CS, 24 palack, áron alul, sürgősen eladó!

lackó 2008.11.12. 09:41:12

Csak rövid gondolat: valami baj lehet a Ráspi borok stabilitásával, nekem amire Szegedre értek a borok, csak rossz tapasztalataim voltak, szétesett mindegyik. Nem tudom, mitől van ez, talán egy hozzáértő meg tudja mondani, hogy ennyi utazás ennyit árthat-e bornak? Sajnos nekem ugyanilyen csalódás a gróf Buttler is egyenlőre, de azért nyitott vagyok, várom a katarzist!!!

NOMASSWINE 2008.11.12. 10:19:54

Lehet fikázni(Ráspi,Buttler),örülök neki->több marad nekem!!! Ha vörös és magyar,akkor még Luka és Malatinszky fér bele a képbe...
UFF,beszéltem!

lackó 2008.11.12. 10:55:05

Éljen, Nomasswine, ellenben ez nem fikázás, hanem észrevétel és egészségedre :)))

Ha vörös és magyar, akkor még számtalan pincészet belefér az én nem leszűkűlt látókörömbe!

Muff, beszéltem!

NOMASSWINE 2008.11.12. 10:59:09

Bővebben:Az általam(is)legnagyobbnak tartott magyar borszakértő(sommelier-bajnok) is elmesélte,hogy ő is a villányi Ászokon(G.,B.,T.) nevelkedett és 15évébe került,hogy felismerje az igazi!,természetes!,tiszta! bor ízét és így tudja már értékelni Buttler és Ráspi borait.És ajánlja mindenkinek(hogy ne kelljen mindenkinek 15évet elvesztegetni),hogy Buttler borokkal kezdje a borok megismerését.
Kedves Borivók...tessék elengedni a régi,"ízdogmákat"...bátran...UGORNI!!!!!!!!!!!!

lackó 2008.11.12. 11:21:06

Részemről köszönöm a tanácsot, de nem fogadom meg és ez boldoggá tesz!

És éljenek a sommelier-bajnokok!

Ismét részemről: nem nevelkedtem Villányi ászokon, sem ászkokon :)

Én Kalóval kezdtem, az ér?

Harmadszor részermől: ha én Buttlerrel kezdem és az íz-érzékemre hagyatkozok, legalábbis az általam kóstolt tételek miatt, az az ítélet alakult volna ki bennem, hogy kurva drágán lehet középszerű borokat kapni.

De, hangsúlyozom, éljenek a borszagértők, a sommelier-bajnokok, akik szerint pl. egy félédes egri leánykára azért van csak félédes írva, mert úgy könyebben eladható. PEdig tényleg félédes volt, de egy kóstoló során lehet nyugodtan 140 embert hülyének nézni...

Negyedszer és utoljára részemről: szarok a dogmákra és mások tanácsára, maradok a saját értékelésemnél és ennek úgy, de úgy örülök, hogy örömömben alig várom Lojzi bácsi okosságait :)

lackó 2008.11.12. 11:35:04

Ja, ötödször: nekem ez a gondolat, amit nemtömegbor collega jegyzett, egyenes út a sznobériához és azt hiszem, hogy most jöttem rá, hogy nekem mit is jelent ez a szó. Csak azért tetszen valami, mert más azt mondja, hogy ez milyen kib*szott jó? Ez nekem, hangsúlyozom, nekem és ez nagyon szubjektív dolog, amivel senkit nem szeretnék megbántani, nagyon nem gyerebe.

szulfit 2008.11.12. 12:11:44

Én is futottam már bele egy-két hibás Ráspi tételbe, de ezekért bőven kárpótolt a többi bora. Érdekes módon nekem a CBA-ban vásárolt borai egytől-egyig jónak bizonyultak, a problémás palackok pont megbízható kereskedésből származtak. Én mindenkinek csak azt tudom tanácsolni, hogy vegyen Ráspi borokat, szánjon rájuk időt, és nem fogja megbánni (a 04-es zweigelt pl. a szerintem az egyik legnagyobb magyar vörös). A 2006-os KF nagyon szép és 2000 HUF alatt best buy.

lackó 2008.11.12. 12:52:56

Figyelmetlen voltam és az utolsó bekezdésen átsiklottam, de ezek után főleg érvényben tartom a mondanivalóm lényegét: nem a stílussal, a formával, a szélsőségekkel, az ingadozással, stabilitással, vagy nevezzük ezt akárhogy is van problémám.

lackó 2008.11.12. 13:05:35

Ma ilyen aktív vagyok, de csak estig, akkorra becsszó, mély hallgatásba, figyelésbe burkolom magam, de Szulfit collegának szól a kérdésem: problémát jelentett számodra a magyar borok ár- érték aránya most pedig Ráspt ajánlod és besztbájtot emlegetsz: a 2004-es két nagy verese 14.960 Ft. Nem kötekedésképp, de mégiscsak: kettős mérce-e ez, vagy pedig egyetértünk a már általam régebben kifejtettekben?

Ferraiolo 2008.11.12. 13:17:22

A Szerzőtől még mindig választ várok a 2008.11.11. 23:12:15-kor feltett kérdésemre! Ha kinyilatkoztatsz valamit, azt vállald is be! Egyébként ha a "wachau-i grüner veltliner érzésre" vágysz akkor -mint felteszem borértő- ne a hipermarketek polcain gyanúsan régi évjáratokból válassz, bárki legyen is a bor forgalmazója!

planinás 2008.11.12. 13:39:08

Kedves borkedvelők!
Billentyűzetet ragadtam mert elképesztő ellentmondásos dolgokat olvasok itt a Ráspi-féle borokról. Kicsit értek a borkészítéshez és mivel az említett borokat sohasem kóstoltam csak néhány általános tényre szeretném felhívni a figyelmet. Az említett Ráspi féle hozamkorlátozás 900 lit/hektár számomra azt jelenti, hogy kb 1300 kg szőlőt szüretelt 1 ha-ról. Mivel öreg szőlőkről van szó egy átkosbeli telepítés 3000 tő/ha-os átlagával számolok akkor ez 40 dkg szőlő/tőke. Ez kékfrankosnál iszonyatosan kevés és még Sopronban is rendkívül érett vastag bort kell hogy adjon. Egy ilyen érett szőlőből készült bor nagyon alacsony mennyíségű almasavat tartalmaz és nem kell almasavbontó starterkultúra sem hogy beinduljon a spontán almasavbomlás tejsavvá. Ha ez lejátszódik ( egy 10 - 14 napos kádontartással és 18 - 20 C os présházban ) nem lehet jelen az említett savak karcossága. Ha a tőke túlterhelt a szőlő éretlen, nem megfelelő a must Ph-ja nem biztos hogy ez lejátszódik. Beindulhat viszont ez a folyamat később a palackban és tapasztalható pezsgés a palackos borban. Én tisztelem a Ráspi hozzáállását a nem beavatkozáshoz a bor életébe de nagyon egyszerű, hagyományos beavatkozásokkal is lehet kitűnő vbort készíteni.

lackó 2008.11.12. 13:53:19

Lehetséges, hogy ezzel a palackban történő spontán almasavbomlással volt alkalmam találkozni többször is...összefüggésben lehet ez a borok szállításával, nyúzásával?

szulfit 2008.11.12. 14:55:45

Lackó,
Szerintem csak a Máté Cuvée ára szállt el, az összes többi bora ár tekintetében a helyén van, pláne a KF. Én a terrorklub és a maligán honlapjáról tájékozódom. ott nem látok 2004-es 10 rugó feletti vereseket. Egyébként abszolút elfogult vagyok.

lackó 2008.11.12. 14:59:16

A Ráspi honlapot néztem, ahol a 2004-es Zweigelt és Máté küvé árban volt :)

Az elfogultság nem baj, csak próbáljunk meg objektívek maradni :)

geistwald · http://geistwald.blog.hu/ 2008.11.12. 15:12:21

Ferraiolo:
Van egy embertípus, akivel a piacon meg a hivatalokban lehet gyakran találkozni. Például szólok a hentesnek, hogy ennek fusson neki újra, mert húst kértem, nem csontot. Erre felbukkan mögöttem a nevezett embertípus egy képviselője, és nekem esik. Közvetve az ő érdekeit is védtem, de ez neki már magas. Őszerinte menjek a Ritzbe, ha ilyen finnyás vagyok. És csillog a szeme, hátha akkor most neki majd kipucolják a darálót. Nem pucolják.

Na ez az embertípus vagy Te. Már ha komolyan gondolod, amit írsz.

Weér Yvo · http://borboy.blog.hu 2008.11.12. 15:23:13

Kedves planinás:

A 900 l/ha csak a leánykára vonatkozott. A többi fajta termésátlagáról nincs információm, de valószínűleg azoknál is erős termékkorlátozással dolgoznak Ráspiék.


Kedves Ferraiolo!

Első felszólítás ( 2008.11.11. 23:12:15): Nem fejteném ki, mert nem oknyomozom, hogy mi volt előbb: a tyúk vagy a tojás – éppen ezért maradt el a huszáros kirohanás is. Az ugyanis fogyasztóként nem érdekel, hogy egy nagykereskedésnek/borásznak sikerült-e egy beragadt tételét jól elpasszolnia egy hipernek, vagy a hiper raktárából kerül fel a polcokra váratlanul egy elfeledett raklap tartalma – nyilván lehet ez is, az is. Az árát mindenképpen a naiv vásárló fizeti meg. Reklamálni pedig nem tud sehol azért, mert bízott a bor forgalmazójában/termelőjében; de felháborodnia talán szabad. A fent említett bort megvettem, mert érdekelt, mi vár arra, aki szintén megveszi; az pedig, hogy ki forgalmazza Magyarországon, ott áll a címkén feketén-fehéren. Azt gondolom, egy akcióban ezres körül kínált bort csak olyan ember vesz meg, aki szeretne tisztességes bort inni, de esetleg nincs tele a pénztárcája – vannak jónéhányan, nem ártana megbecsülni őket. A helyzettel kapcsolatos véleményemet megírtam máshol, igaz, más szemszögből: alkoholista.blog.hu/2007/11/13/hiperkarmatikus_borelmeny

Második bevállalás ( 2008.11.12. 13:17:22): Azt gondolom, hogy attól, mert valaki hipermarketben vásárol bort, még vágyhat a „wachaui grüner veltliner érzésre”.Vagy azokat a borokat, melyeket a hiperekbe szállítanak, a nagykereskedők/termelők eleve a csak bódulni vágyó tömegeknek szánják, akinek nem számít más, csak hogy üssön? Azaz visszakérdeznék: a második felszólalásodban megfogalmazott kijelentésedet mire kellene vélnie egy borfogyasztónak? Hogy hülye, mert hiperben vásárolt? Vagy hülye, mert esetleg idő vagy energia hiányában nem tud eligazodni a fajta-borvidék-termelő-évjárat labiritusban, és ráadásul még tisztességes bort is szeretne inni? Vagy bort csak a kiválasztott kevesek ihatnak?

Amúgy egyetlen dolgot „nyilatkoztattam ki”, amit vállalok is: a bor rossz volt.

Ly  2008.11.12. 15:29:07

Sajnos én is azok közé soroltattam, akik egyszerűen nem értik a Ráspik borok körüli felhajtást. Eddigi kóstolásaim (CBA-s KF, Borfesztivál 2007: néhány kostóló, Borfesztivál 2008: teljes kóstolósor) alapján csak annyit tapasztaltam, hogy szerencsére a borok nem voltak hibásak, ellenben az általam eddig kiismert fajtajegyek nem jellemzőek a boraira, továbbá az alkoholfok jellemzően nagyon magas. Néha a fa sok, néha a bor vékony, többnyire közepes minősítések, szóval nem értem az Alkeszok rajongását...

Ly  2008.11.12. 15:32:24

(A Monarchiánál én is vettem leárazott wachaui rizlinget, de a csalódás miatt többet ilyet nem teszek.)

czudarka 2008.11.12. 15:40:13

Planinás!

Szeretem, ha hozzáértők nyilatkoznak a borkészítésről, de azt már kevésbé, ha valaki azt mondja érti és közben a nyilatkozata a hozzánemértés iskolapéldája.
Szerintem az "átkosban" telepített szőlő, egy ha-jában ma 3000 tőke helyet találunk de nem tőkét,/3m*1m=3333 tő/ ha csak folyamatosan nem pótolták vaddal és oltogatták helyben. ismerve és műveleve sok ilyen szőlőt kb 1800-1200 tőke van egy ha-ban.
tehát az a bizonyos tőketerhelés 1 kg/ tő, ami teljesen profi egy 5000 tő körüli ültetvényben, ahol a tenyészterülete egy tőkének jóval alacsonyabb, mint a fent említett ~1500 tős ültetvénynek. Szerintem ilyen korú és ilyen (nagy) tenyészterületű tőkének lehet nagyobb terhelést hagyni 1,2-1.5 kg a minőség felhígulása nélkül, főleg a kékfrankosnál mert ezek a tőkék nagy tőkeformájúak..................

Almasavbontás:"Egy ilyen érett szőlőből készült bor nagyon alacsony mennyíségű almasavat tartalmaz és nem kell almasavbontó starterkultúra sem hogy beinduljon a spontán almasavbomlás tejsavvá. Ha ez lejátszódik ( egy 10 - 14 napos kádontartással és 18 - 20 C os présházban ) nem lehet jelen az említett savak karcossága."
Ez egy feneketlen hülyeség! Az almasav tény, hogy alacsonyabb az öreg tőkék boraiban, de mert alacsonyabb nem bomlik le hamarabb!!!!
Ha ilyen koncentrált a gyümölcs, valószínű a mustfok is magas tehát magas alkohol! Ami a ph mellet igen csak befolyásolja az MLF-t(/malolaktikus fermentáció/almasavbontás), és ha magas az alkohol semmi képpen nem szabad törkölyön hagyni sokáig a bort, mert a magból rengeteg keserű fenolt áztat ki!!!!!!!!!
A következtetés jószándéku volt, csak nem helyes. Laborba kéne néha vinni a bort és nem csak a nyelvgyökökre"hallgatni" mlf esetén, mert 0,3 g/lit almasav biztos, hogy a palackban fog beindulni. A magas alkoholú borok mlf-jára a "saját" baktérum törzset használni nem kis felelősség, mert hát ugye: meleg bor, seprőn, kén nélkül...............

Bocs, csak a pontosság legyen egy borász legfőbb erénye!

deprimarius 2008.11.12. 16:28:26

Na, csak összejön majd az a 100-as hozzászólásszám...
Számomra a Ráspi-bor élmények nagyon kettősek.
Több olyan borát kóstoltam, amit forradalminak éreztem a magyar vörösborok terén. A 03-as sima és főleg a szelekció kf olyan élményt adott, amit előtte csak 1-2 burgundi pinot, és azóta is max. 3-4 másik magyar pince tudott kb hozni. Simán 9 pontok voltak nálam, úgy hogy előtte 6-nál többet nemigen adtam volna semmire (magyar vörösre). 04-es Máté, Zweigwelt hozták majdnem ezt a szintet.
A második Ráspi-forradalmat a szuper ár-érték arányú alapborai jelentették. a 05-ös, majd a 06-os kf, valamint a 06-os rozé baromiranagyon jó borok voltak, nevetségesen alacsony áron. Az a rozé azt is megmutatta nekem, hogy ebben a műfajban is óriási távlatok vannak. a 06-os Kopár és Mágus is gyönyörű borok nagyon olcsón (főleg az előbbi).
Az érem másik oldala, hogy volt 2-3 olyan palack amivel valóban komoly bajok voltak: gyanús volt a palackban almasavbomlás illetve a nagyon alacsony kénszint illetve szűretlen-derítetlenség miatti oxidáció, zavarosság.
De ezt nálam bőven ellensúlyozta az a különleges, harmonikus borkarakter, mélység, tömör szerkezet, amit sok tételében hordoz. Számomra a Ráspi-vörösek teljesen átrajzolták a honi vörösborok koordinátarendszerét, új éra kezdődött.
Persze van az éremnek középső oldala is, jópár, amúgy nagyon szép borában nem tetszik a hordóíz, illetve a 03-as utáni cs-ek nála sem értek be.

HollóÁ 2008.11.12. 17:54:38

a 2006-os rozé nagyon ,nagyon jó volt.DE!A 2007-es...hát...hmm

HollóÁ 2008.11.12. 17:56:04

Málna ! Méghozzá frissen szedett málna!Aha...szerinted.

Albert gazda 2008.11.12. 18:16:20

Deprimariusszal jó sok ponton egyetértek. Mire felébredtem, a 2003-as kékfrankos-szelekció sajnos eltűnt a piacról, azóta sem volt hozzá szerencsém, úgyhogy nekem a 2004-es zweigelt volt a nagy élmény. Asszem, Aranyat talált címmel írtam róla - pont akkor olvastam Gion Nándor azonos című regényét -, nem ide, hanem még a Tonellába. Ha ide írtam volna, vastag 8 pontot, sőt talán 9-et is adtam volna neki. És később is szerettem jó néhány Ráspi-bort.

Deprimariusszal csak egy ponton nem értek egyet: szerintem túlontúl sok a bizonytalan, érdektelen, meghibásodott tartalmú palack, és ezt nálam akkor, amikor éppen rossz bor kerül a poharamba, noha pont nagyon jót vártam, nem ellensúlyozza a világon semmi. Az sem, hogy máskor meg milyen jó volt.

És ez sajnos nemcsak Ráspi, hanem sok más forradalmár borász esetében is gyakran előfordul. Kár.

Ferraiolo 2008.11.12. 18:47:27

Kedves Veér Yvó,
Köszönöm a reflektálást.
Vélemény:
1.A hipermarketek és beszállítóik kapcsolatát nehéz lenne egy pár sorban kivesézni. Nyilván sok borásznak és nagykereskedőnek nem az álma, hogy a hipermarketek polcain lássa a borait, de kénytelen ezen a csatornán értékesíteni a volumen miatt. Vagy megteszi vagy tönkremegy. Ezért találkoztál a hiperben a Ráspi Kékfrankossal is (pedig állítólag neki nincsenek eladási gondjai).
2.A Kartauserhof borok bekerültek egy borvásárra a hiperbe, ahol megvetted, de nem tudták eladni a mennyiséget ezért durván kiakciózták. Még iható állapotban került belistázásra, ezután következett a neonfény, az állítva tárolás, és még ki tudja mi...Ennek ilyenkor a bor forgalmazója vagy a termelője issza a levét, lévén hogy az ő címkéje van a boron.
3.Azt hiszem pont a fent nevezett kereskedőcég nem nézi hülyének a fogyasztókat, bár lehet hogy belülről érzem csak így. Valószínűleg az ide kommentelők többsége ilyenkor nem arra gondol, hogy milyen nehéz misszió pl. az osztrák vagy a német borokat megismertetni, neadjisten megszerettetni a magyar piaccal.
4.A hiperben vásárló fogyasztó nem hülye. Te is és én is vettünk már bort ilyen helyeken. (Legutóbb én az Antinori Santa Christina-t egy osztrák Spar-ban 4,5 €-ért!!! Kicsit más választék és más koncepció, mint hazánkban.) Én csak arra szeretném inteni őket (és ez arra a fogyasztói rétegre vonatkozik, aki nem az alsó polcos kategóriát veszi le a polcról)hogy nézzék meg mit vesznek meg! Tudom ehhez azért egy kicsit mélyebb ismeretekre van szükség a borok világáról, de azt hiszem ez azokban a fogyasztókban megvan, akik a szóban forgó Grüner Veltlinert választják. A borszaküzletben ki lehet kérni az eladó véleményét, de a hiperben általában csak a saját döntésedre támaszkodhatsz.
5.Igenis van olyan cég, akinél lehet reklamálni. Ha vetted volna a fáradtságot és megkerested volna a Monarchiát a sóhajoddal kapcsolatban, lett volna rá megoldás, hogy ne érezd magad rosszul és csalódottan. Valószínűleg ezért is vagyunk a Barátilag rovatban...
Üdv,

NOMASSWINE 2008.11.13. 01:16:04

Kedves Laczkó/Maczkó(ki szereti a kínrímeket).
Nem erőszakoskodom,csak véleményt nyílvánítok! Talán majd 2023 körül Te is megérted...

planinás 2008.11.13. 08:00:15

Kedves Czudarka!

Csak és kizárólag a jószándék vezérelt arra hogy beregisztáljak a blogba. Nem vagyok borász ( bölcsész diplomám van ) de 20.000 tőkét ültettem (cca 5000 tőke/ha) sajátkezűleg, művelem is őket és ha a fent említett jelenségek jelentkeznének a boraimba úgy hozzám vágnák őket a fogyasztóim hogy csak na. Én az általam leírtak szerint készítem a borokat, nincs problémám a kesernyével, az illóval sem az almasavval. Szívesen megmutatom őket Neked is. Soha egyetlen szőlősgazdát nem hülyézek le mert tudom hogy mi van a palack ( kanna ) mögött. Egy viszont rettenetesen zavar. Egyes borok és termelők misztifikálása, túlárazása, a borsznobizmus. A labort én használom, a Ráspi nem.

P.s. Nálunk a nagyüzemben 3,3 * 1,2 mert az MTZ ezt szerette.

lackó 2008.11.13. 08:47:58

Nomasswine: maradok inkább ilyen máveletlen, magamnak való és saját véleményemre adó műveletlen alkoholista.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2008.11.13. 09:33:19

Kedves czudarka!

A MLF nem feltétlenül a héjon áztatás fázisában történik, hanem a finomseprőn tároláskor. A bacik az elhalt élesztőfonalakból táplálkoznak.

Jól feltöltött hordóban, folyamatos seprőfelkeverés mellett, normális (legalább 7-es) savtartalmú bor nem romlik meg, ha a pince (vagy a hordó) hőmérséklete 15 fok körül van.

Ha szűretlen bor elromlik a palackban, annak sokkal inkább a ki nem derített nyálkák lehetnek az okai, mint a palackban beinduló almasavbontás. Ugyanakkor - saját tapasztalataim szerint - a szűretlen bor sokkal ízgazdagabb, mint a derített és szűrt.

lackó 2008.11.13. 10:30:26

Tegnap este Lojzi adta a kulcsot a kezembe, ezért (is) köszönet neki!

Szóval, jó dolog ez a kézműves borászat, csakhogy -és messze nem általánosításképp!!!- sokkal nagyobb az esélye egy szűretlen bornál mondjuk a hibának, mint egy szűr bornál. Magyarán a kézműves borászatoknál -jelzem, sokszor, de nem általánosságban véve, még mielőtt bárkit is megsértenék- nagyobb az esélye az instabil és esetleges boroknak, persze, mint mindehol, itt is akadnak kivételek, szerencsére szép számmal.

akov · http://borrajongo.blog.hu 2008.11.13. 13:51:52

Azt hiszem ez tipikus a Ráspinál, nem bírják a borai a gyűrődést. Nem régen voltam egy rosé kóstolón, két palackal is bontottunk Ráspit, de mindkettő dugós volt.

vörös és fehér 2008.11.13. 13:56:48

nem akarom én mentegetni Ráspit, de asszem azért a dugósságról nem tehet igazán...

czudarka 2008.11.13. 16:17:31

Planinás!

Nem szeretnék kioktató lenni, én a szoci térállást csak kb írtam 3333 tőkehelyre, mert például az ország nagyrészén megtalálható egyesfüggöny ültetvények 3.5 *2.4 ikertőkésen. Ott csak 2380 tőke van, tehát még rosszabb mint amit írtam.
Örülök, hogy szőlőt telepítesz és művelsz, csak így tovább.
Gondolom, hogy a kesernyével azért nincs bajod, mert nem magasak az alkoholok. Ha viszont késői szüretvan alacsony terheléssel, amit a kékfrankos imád, akkor már rögtön baj lehet.

Rambó!
1. Én egy szóval sem mondtam , hogy héjon megy végbe a MLF. A bort seprőn nem tárolják, hanem tartják. Ha ott tárolnád az lenne ám a szép!
2.A hígseprőn tartásnak csak az almasavbomlás miatti használata rövidlátás!
3. Spontán
almasavbomlásnál a hisztamin mennyisége is könnyen meghaladhatja a 10 mg/l értéket (különösen 3,3
fölötti pH-értéken, kezdenek egyre jobban dolgozni és szaporodni az amintermelő Pediococcusok), amely
már az arra érzékenyeknél néhány dl bor elfogyasztása után allergiás reakciót válthat ki.
4. mi az a: "elhalt élesztőfonalakból"
"ki nem derített nyálkák"

Túl sok itt a kérdés.

RAMBO · http://szolo.blog.hu 2008.11.13. 19:44:03

Biztosan félreértettem valamit. Már ha ezt félre lehet érteni:

---

czudarka 2008.11.12. 15:40:13

"nem kell almasavbontó starterkultúra sem hogy beinduljon a spontán almasavbomlás tejsavvá. Ha ez lejátszódik ( egy 10 - 14 napos kádontartással és 18 - 20 C os présházban )"

czudarka 2008.11.13. 16:17:31

1. Én egy szóval sem mondtam , hogy héjon megy végbe a MLF.

---

Egész pontosan: a bor erjedését segítő élesztőgombák elhalt sejtjei, amelyek tápanyagot szolgáltatnak a malolatikus fermentáációért felelős baktériumoknak.

A ki de nem derített nyálkaanyagok azon komponensei a bornak, amelyek a szőlő héjából keletkeznek. Elhalt növényi sejtek és kolloidok alkotják.

Mit játszod itt az agyad?

Fűrészpor 2008.11.13. 22:44:22

Azért mert valaki kézműves borász már nem is kell stabil borokat készíteni? Ha egy tétel faszásan elő van készítve töltésre akkor nincsenek ilyen kilengések, maximum becsúszik néhány dugó a tételbe, ennyi. És egy tételt nem is olyan könnyű palackállóvá tenni, úgy hogy minél kevesebbet vegyünk ki belőle mind illatban mind ízben. Precizitás meg kurva nagy rutin kell hozzá, főleg az édes boroknál.

planinás 2008.11.14. 06:15:15

Czudarka!

KF 21,5 MM, CF 22,5 MM, CS 22 MM és hidd el, hogy nincs kesernye. A hodók a pincében szepen sustorognak ( zajlik az MLF, szinte full feltöltve, a szilikondugó megfordítva rajta az akonanyíláson és ha a nyelvecském úgy gondolja meg is tudom méretni. Szerintem a 0,3 g/l almasavat elnézted.

Fűrészpor!

Azt hiszem ezt szerettem volna kihozni az egész szájtépésemből. Köszönöm

skatulyabácsi 2008.11.14. 12:02:53

Én, mint a Ráspi Borászati Zártkörűen működő Rt. Marketingosztályának
vezérigazgatója a következő gondolatokat akarom megosztani.(Nem
véletlen az „akarom" szó használata.)

Az a kérdés merült fel bennem, hogy mit is akartok? Mire szolgál ez az
oldal, ahol utalásokkal, körülírásokkal, szerintem a hazugság megannyi
szinonimájával végső soron a sárba döngöltök munkát, lelket,
lelkesedést?

Lányom most tanulta az iskolában, nekem meg megragadt a gondolataimban
a következő részlet:
„ Ti urak, ti urak! hát senkisem
Koccint értem pohárt?
Ti urak, ti urak!... ti velsz ebek!
Ne éljen Eduárd? „
Azt olvasom, hogy akinek ízlik Ráspi bora, kötelességének tartja, hogy
harcoljon valakivel szemben, akinek – az ő elképzelése szerint – nem
ízlik. És utóbbiak azon fáradoznak, nehogy aztán elbízza magát a
borkészítő! Bizony van ember, aki ki tudja mondani! Mit tudja, meri!
Beledöngölöm a földbe, abba, amiről azt hazudja, hogy értékes, meg azt
állítja, magyar. Azt állítja, Isten ezt a szőlőt nyújtja, és Ráspi
vállalkozik arra, hogy bor formájában átadja nekünk, anélkül, hogy
megformálná (a trendnek)… De mást is hazudik! Azt mondja, nem akar
megfelelni a piac elvárásainak!
Pedig tudjuk mindannyian róla, hogy simulékony modorával, rafinált
üzleti politikájával arra törekszik, hogy néhány éven belül övé legyen
a magyar borbiznisz!

Borértő, borkedvelő barátim! Miért fáj, hogy van egy Ráspink? Nem
akarjátok, hogy bort készítsen? Akkor azt mondjátok!

Nekem van bizalmam. Én abban bízom, hogy Ráspi lesz a mérce, ő lesz az
iskola, az ő elvei húzzák ki - legalább is Magyarországot - a
kilátástalanságból, a hitetlenségből.

Nem látjátok, hogy hogyan bízik a természetben? Hogy hogyan alázkodik
meg, amikor mosolyog azon kritikák hallatán, amik 68176-vel, és
38975-val összehasonlítják, mert az övék olcsóbb, és „szinte olyan"?
Milyen? Mint egy Bordeaux-i?Milyen a bor? Ár-érték aránya van? Az mi?
Én megmondom:" nincs rá pénzem ezért szar". Na itt tartunk, szerintem.

Ráspi nem készít terméket. Nem készít legjobb bort, legnagyobbat, sem
legárértékarányosabbat, legtrendibbet.

Bort készít, ahogy megértette, ahogy neki súgja az érzés, amikor a
szőlővel foglalkozik.

Láttam, figyelem, hallom. Nap mint nap.

A munkájából, (hozzám képest) nem él jól. Keveset alszik, sokat van
úton a szőlőben, alapanyagot szerez be, munkásokkal hadakozik, próbál
apa lenni…Nehezen él, de nem adja fel. Elhatározta, hogy megmutatja a
természet szépségét.


Ha jól értem, arról beszél a kritikus, hogy a borkészítő hazudik.

Igen, barátaim! Ne hagyjuk élni! Ha nem képes olcsón jó bort
készíteni, méghozzá annyit,
hogy a sarki boltban is alulról három polcot betöltsön a „termék"(azt
hazudja, elfogyott, hahaha!), akkor inkább ne is lássuk!

Tisztázom az irományt:

Én azt akarom, hogy találjátok meg magatokban a bizalmat ahhoz, hogy
elfogadjátok, nem hazudik. Amit ad, az mind igaz. Hihetetlennek tűnik,
de igaz. Ebben a mai világban van egy ember, egy magyar ember, aki nem
dolgozik azon, hogy elhitessen valamit.

Alkotni akar. Az elkáprázás élményét akarja átadni, azt a
rácsodálkozást, amit ő megél.

Hazudtam, hogy én vagyok a marketinges. Nem kapok pénzt Ráspitól, inkább hitet.


Nem látok más utat a felemelkedésre, csak Ráspiét.


Skatulya Bácsi

koccintós 2008.11.14. 12:39:19

Skatulya Bácsi!

Szerintem benne van a poszt címében a szubjektív szó, úgyhogy amit leírt, az a cikkíró véleménye a kóstolások alapján.

Ennyi.

lackó 2008.11.14. 13:10:56

Egyetértek koccintós szavaival. Nem hazugságról beszélt senki és nem munka ócsárolásáról, hanem kóstolási jegyzetet írt és megosztotta a blog olvasóival tapasztalatait. A tapasztalat nem hazudik, van akinek jó, van akinek rossz. A kritikát pedig bírni kell, nem pedig szeretni.

Szerintem.

ezerjo 2008.11.14. 14:22:56

kedves skatulyabácsi,

Szép dolgokat írtál a borászról, gondolom mind igaz is.

De az igazsághoz hozzátartozik, amit már sajnos sok embertől hallottam vissza, hogy borkóstolókon nem csak a saját borainak bemutatása a téma, hanem más borászok és borkészítési módszereik alázása. Gyakorlatilag rajta kívül mindenki "cuccozza" a borait.

"Nekem van bizalmam. Én abban bízom, hogy Ráspi lesz a mérce, ő lesz az
iskola, az ő elvei húzzák ki - legalább is Magyarországot - a
kilátástalanságból, a hitetlenségből."

Hogy valóban Ráspi legyen a mérce, azt hiszem még van hova fejlődni neki is.
Akkor is, ha sokan "cuccoznak". Akkor is, ha ez így gondolja. Nem másokat lenyomva kell érvényesülni.

Szerintem.

zoli 2008.11.14. 15:41:11

Kedves skatulybácsi!

Már úgy vártam egy ilyen típusú hozzászólást, illik a témakör alanyához!
Igazán szép szavak.
Csak hát kérdem én, mi történik akkor, ha az anyatermészet/jóisten savanyúkáposzta- vagy fingszagot varázsol a borba?

Nem érdekli a piac, a fogyasztók véleménye? Akkor tán - a Mester festős hasonlatának utánérzéseként - vakoknak készíti a festményeit? Nemes cselekedet.


Öszegzek végül én is: nem kell megsértődni ha a másik oldal is megszólal. Amilyen a fogadjisten, ahogy mondani szokták.
Én elhiszem, hogy ő meg van győződve arról, hogy a helyes ösvényre lépett, csak ne legyen már olyan, mint vmi iszlám fundamentelista vallási vezető, hogy minden másként cselekvőt és gondolkodót el- és megvessen.

skatulyabácsi 2008.11.14. 17:27:09

Barátaim!

Nem kell megijedni attól, ha valaki odaáll mellé, "oda teszi magát", kiáll az elvei mellett, zsebre teszi a pofont azért, amit létre hoz, vállalja a véleményét, kifejezi az akaratát, nem kíméli magát - hát, másokat sem -
és nem akar másnak látszani, mint aminek született, embernek.

A másik oldalt meg akarom ismerni! A másik oldal mondja ki azt, hogy mit akar!Ne hímezzen-hámozzon, ne azzal törődjön, hogy egy szupermarket tulajdonosa történetesen úgy döntött, hogy feltétel nélkül eladja Ráspi borait, nem is értem, mi a f...z köze van az eladásnak a bor ízéhez.
Sajnálja Ráspitól a lehetőséget a másik oldal? Beragadt tételről ír.Tud valami infót még? Velem például megbeszélheti, de fel is hívhatja Ráspit, megmondhatja neki egyértelműen, hogy az ihatatlan borát csak korrupcióval tudta eladni.

Fingszag. Bravó. Orvosnál jártál már?
Lehet, meg kéne nézetni magad.Nem elég, hogy "nem ízlik", vagy az, hogy "nem akarom Ráspi borait inni"?
Vagy esetleg ki kéne mondani, hogy "azt akarom, hogy Ráspi ne készítsen bort, tűnjön el".

Kemény tökű ember megmondja. Mondjátok már meg, mit akartok! Rögtön lesz rá tisztességes válasz is, affelől nincsen kétségem.

Mondok egy véleményt: A 2004-es kékfrankos fiatal korában nekem nem ízlett, mert savanyúnak éreztem. Azóta megérett, most már ízlik.Karakteresnek, és lágynak érzem, és emlékeztet az illata valami citrusfélére, ezt szeretem. Elhiszem, hogy ez "a" kékfrankos. Annak idején kételkedtem Ráspi szavaiban, de mára elhiszem, hogy érzi a bort.

Tudtok ezzel valamit kezdeni?

Skatulya Bácsi

czudarka 2008.11.14. 19:46:54

Mea Culpa! Rambó!

Még az a szerencse, hogy te nem okoskodsz!

Almasavbontásból a vitát részemről lezártnak tekintem, mindenki úgy oldja meg ahogy tudja. Ki nyelvel ki laborral.

czudarka 2008.11.14. 20:00:55

Még valami: ZOLI és EZERJÓ a szívemből szóltatok!

075 2008.11.14. 22:46:37

de most ha valaki bora megromlik a palackban, meg 10 -ből 8 an azt monjak hogy nem is ojan fasza az a bor akkor még nincs baj magával az emberrel, biztos jó fej meg okosakat mond , csak akkor mért hívja magát borásznak, mert ezt mindenki meg tudja csinálni mondjuk 3 hónap tanulás után..
vagy kevesebb
és akkor mijen iskoláról beszélünk?
és mért követendő példa?
OkosakT MINDENKI TUD MONDANI, de aki nem tud palackálló bort csinálni, azt én nem nevezném követendő példának.
Például a malatinszki szűretlenül is tud.
Én még nem ittam ráspit, csak misztikus dolgokat halottam, de hát amit itt olvasok az kemény.

MalbecNC 2008.11.15. 00:26:45

Az egész posztból süt a méreg a kidobott 10000 Ft miatt. Megértem, azért én is dühös lennék, na meg a vendégek .... Volt nekem is ilyen élményem, csak nem Ráspival, hanem Szeremleyvel, Vylyannal, Taklerral, Bockkal és mind a hiperből.
De eszembe nem jutna így kirohanni.
Itt azért van más is.
Nem kéne írni posztokat hirtelen felinduásból. Mégiscsak egy ország olvassa az alkeszek írásait.

mindenivó 2008.11.15. 11:01:34

Ahogy én látom, az adjonisten-fogadjisten relációban azért lehet valami.Felteszem a szerző se rohant volna ki így mondjuk Györgykovács vagy Németh Attila ellen,- egyszerűen azért,mert Ők személyiségükkel nem provokálják a jónépet, meg arról se hallottam, nem is tapasztaltam, hogy szakmányban szarnak bizonyuló borokat készítenének. Lehet, azért, mert agyoncuccozzák .

Arra azért kíváncsi lennék, hogy lelkes Skatulabácsinak ugyanezekről a borokról mi a véleménye,- a Mágus személyéhez, lelkéhez közel álló vezérigazgatóként nyilván mindegyiket kóstolta, ismeri. Tényleg minegyik jó, éri a pézt, a szerző kóstolta borokat a bótok baszták el, vagy esetleg készítőjükre haragudott meg a természet, már nem súg neki, vagy nem hallja meg, vagy mi van ?

Weér Yvo · http://borboy.blog.hu 2008.11.15. 15:45:48

MalbecNC,

érdekelne, mely sorokból olvastad ki a mérgemet. Én ugyanis a posztot újraolvasva még a sorok között sem érzem az indulatot. Ez az én Ráspi-képem, amivel lehet vitatkozni: például úgy, hogy elmondod: te másmilyen Ráspi-borokkal találkoztál.

Egyébként a posztban szereplő borok közül csupán a bevezetőben említett 2004-es KF származott szupermarketből. A többi bor forrása vinotéka és a Ráspi étterem.

deprimarius 2008.11.16. 18:55:24

Hmm, igazán most tudatosult bennem, hogy hány ember örülne nagyon annak ha nem létezne Ráspi, vagy legalábbis Ráspi-bor.

Malbex 2008.11.16. 20:43:29

Én már annak is örülnék, ha egy kicsit kisebb arca volna.

lackó 2008.11.17. 07:19:04

Érdekes...bennem emg csak az tudatosult, hogy milyen jó lenne, ha Ráspi palackálló, stabil, kiegyensúlyozott borokat készítene.

lackó 2008.11.17. 09:42:30

Még mielőtt kapnék a pofámba boron kívül mást is: Ráspit és a stílusát nem ismerem, kizárólag a borairól nyilatkoztam kóstolásaim alapján!

NOMASSWINE 2008.11.18. 00:21:46

Long live Ráspi & Skatulyabácsi!
Mint fentebb jeleztem majd 2023-ban Önök/Ti is megértitek.

dagadtos 2008.11.18. 06:55:37

Mivel addig úgysem értik/értjük meg, 2023-ig felesleges is ezt újra meg újra leírnod. Épp elég, ha szórod a 4 pontokat a Primariusokra.

NOMASSWINE 2008.11.18. 10:21:25

Kedves Dagadtos!
Csak a '06-ra!

zugivó muslica 2008.11.24. 13:08:35

Nem hiszem el, hogy tudtok veszekedni ráspi borain. Kár hogy nincs belőle 3x annyi, hogy maradna a többieknek is. Nyami csillámpala. Aki meg elitéli, igya a műborokat, vagy inkább vegyen név alapján bort. Na ez a sznobizmus.

iható? 2008.11.28. 19:24:53

Kedves Wér Yvo!
Szomorúan olvasom soraid a Ráspi borokkal kapcsolatban.Nem lehet h esteleg valamely NAAAGY villányi túllihegett műborász valóban ihatalan borait kóstoltad.Nem mondom h próbálkozz újra mert ha tényleg a mestertől kóstoltál akkor kár beléd,úgy sem értenéd!Uff
November 22-én voltál a Festetics Palotában?Na ott biztos minden ihatatlan lett vna WÉÉÉR!
süti beállítások módosítása